t De persoonlijke werkwijze van producent Pieter van Huystee maasstad festival Toppers ook na festival in de bioscopen te zien film theater a/d schie theater Filmhuis Schiedam Helden uit kinderboeken centra a I in Maritiem Museum ROTTERDAM - Vele dui- zenden filmliefhebbers pas- seerden afgelopen week de deuren van de bioscopen voor het International Film Festival Rotterdam. Het is druk, zoals we inmiddels ge- wend zijn van dit festival. Van de intieme sfeer van een paar jaar geleden is weinig meer over. Daarentegen komt elke filmliefhebber te- genwoordig aan zijn trekken. Een groot aantal van de films is bovendien later in de regu- liere bioscopen te zien. ROTTERDAM - Ketelbin- kie, Kruimeltje, Pietje Bell, Bulletje en Bonestaak, Polle- tje Piekhaar, Lord Zeesop. Helden van vroeger passeren nog een keer de revue. En dus is het nostalgie troef bij de expositie 'Ketelbinkie en kornuiten - Maritieme avon- turen in jeugdboeken', die aanstaande zaterdag begint in het Maritiem Museum Rot terdam. Tot en met 18 juni is daar de geschiedenis te zien van deze Rotterdamse schof- fies en hun schrijvers aan de hand van originele tekenin- gen en boeken. - ROTTERDAM - Producent Pieter van Huystee heeft dit jaar drie premieres op het filmfestival. Naast De Ge- vangenen van Bunuel en Yo Soi Asi presenteert hij ook De Grote Vakantie van Johan van der Keuken. Na het festi val brengt Van Huystee zijn films zelf in distributie. Dit is een beetje uit noodzaak ont staan: „Toen ik de films aan distributeurs presenteerde werd er zuchtend gereageerd. Toen dacht ik: Bekijk het maar, ik doe het zelf wel." il M -v« - - %siP %jam W&P? Alles ROTTERDAM - Het Duitse Alles is donderdag 3 februari te zien op het podium van de Vlerk. Alles be- gon als een gitaar en synthesizer duo. Inmiddels is de band verdub- beld tot een kwartet, dat dance en rock mixt. De dance is trance/tech no en de rock hard en psychede- lisch. Vooraf het Rotterdamse Craven. Met hun vette crossover- metal veroverden ze de tweede plaats op Vers Uit De Maa '98. Verrijkt met een nieuwe gitarist beuken ze er weer lustig op los. Aanvang 21.30 uur en de entree bedraagt/ 7,50. Een dag later twee bands van het Sally Forth platenlabel. Het Deen- se Glorybox bracht vrij recent de CD 'Vacuum' uit. Het drietal ver- gelijkt zichzelf graag met My Bloody Valentine, Portishead en Sonic Youth, en zit daar gezien de vrouwelijke vocalen inderdaad niet ver naast. Orange I komt uit Kortrijk, en doet denken aan Ra- diohead en Jesus Lizard. Deze avond begint omhalf tien en voor vijf rijksdaalders kun je erbij zijn. Baroeg heeft morgen - donderdag - de skaband Bad manners in huis. Deze vaandeldragers van deze van oorsprong Jamaicaanse muziek speelt een pot dampende skank. Als opwarmertje is de Nederlandse formatie Son of Blob te zien. Het dubbeloptreden begint om 21.00 uur en kaarten kosten twee tientjes. De Finse band Waltari laat zich makkelijk categoriseren, maar Ba roeg noemt het weido-metal. Ze nemen ook nog een supportact mee. Ook deze avond begint om 21.00 uur en kaarten kosten vijf- tien gulden. In Nighttown zaterdag een optre- den van Ocean Colour Scene. De ze Mod-stylisten van de Britpop braken met hun laatste album 'One from the modern' definitief door. Aanvang van hun optreden is 21.00 uur en kaarten kosten twin- tig gulden. Een dag later in de gro- te zaal van Nighttown GWAR. Ze spelen typische punkrock, metal en blues maken. Nighttown raadt aan niet uw zondagse pak aan te trek- ken, want bloed, zweet en sperma zullen u om de oren vliegen. Kaar ten kosten 25,- en het begint om 21.00 uur. door Vincent Wernke Het lijstje van publiekslievelingen werd dinsdag aangevoerd door het Spaanse Solas, de Nederlandse do- cumentaire De Grote vakantie en het Finse Fucking Amal. Drie films die het festival ook in de 'gewone' bioscopen te zien zullen zijn. Het- zelfde geldt voor een van de meest spraakmakende films tot nu toe: South Park, Bigger, longer and uncut. De belevenissen van deze televisiefiguren zijn nu te zien op het .grote doek, en Kyle, Kenny, Cartman en Stan zijn daar bepaald niet fnilder van geworden. Hetdraait in deze film allemaal om de Canadese bioscoopfilm Asses of Fire, waarin woorden als fuck en ass vaker voorkomen dan de en het. Als de kinderen in het dorp het taalgebruik uit de film gaan over- nemen, beginnen hun ouders een hetze tegen de makers. Het conflict ontaardt zelfs in een oorlog met Canada. South Park, Bigger, lon ger and uncut is zeker grof, maar het kost niet veel moeite om de on- derliggende boodschap eruit te ha- len. Een aanrader voor iedereen die kan lachen om de soms wel heel erg puberale humor. Ook hilarisch is Dogma van regis- seur Kevin Smith. Twee afvallige engelen dreigen een eind te maken aan het bestaan van de wereld. Een nazaat van Christus, twee gestoor- de profeten en de dertiende apostel worden er achteraan gestuurd om hen te stoppen. Het leuke van Dog ma is de onwaarschijnlijke menge- ling van religie, humor en splatter elementen. Het is een cartoonach- tige film, waarmee Smith zijn doel - het publiek aan het lachen krijgen - ruimschoots bereikt. Dogma is vanaf mei in de bioscoop te zien. Van een heel andere orde is The Insider, de openingsfilm van dit jaar. Deze film draait om de pijn- lijkste periode uit de historie van CBS News. Een tabaksgigant zorgde ervoor dat een interview van een oud-medewerker werd te- gengehouden, omdat het gevoelige informatie bevatte. Regisseur Mi chael Mann heeft dit waargebeur- de verhaal op intrigerende wijze verfilmd, en A1 Pacino schittert als vanouds in de rol van fanatieke nieuwsproducer. The Insider komt later deze maand in de bioscoop. Vanaf 9 maart zal ook YoSoiAsi in de theaters te zien zijn. Deze in- drukwekkende documentaire van de Rotterdamse Sonia Herman Dolz gaat over de nachtclub 'La Bodega Bohemia' in Barcelona. Bejaarde artiesten - waaronder een aantal travestieten - tredefi daar avond na avond op. Tot het mo ment waarop de club noodge- dwongen gesloten moet worden. Een prachtige film over een groep- je ouderen dat verder moet zonder het belangrijkste element in hun le- ven: de nachtclub. Het International Film Festival duurt nog tot en met 5 februari. Engelen op oorlogspad in Dogma van regisseur Kevin Smith. foto: International Film Festival Rotterdam 57 Andrea Kieskamp naast het originele filmkostuum van Kruimeltje. door Maarten Ritman De expositie is bij toeval ontstaan, vertelt projectleider Andrea Kies kamp. „Wij hadden een tentoon- stelling in gedachten over maritie me boeken, maar toen kwam hier een filmploeg van de film Krui meltje. Dat zette ons aan het den ken, waarna we hebben besloten om een tentoonstelling over mari tieme jeugdboeken in te richten." Kinderboeken vormen de kern van de expositie, maar schoffies in de literatuur waren ook populair bij volwassenen. En dus gaat ook daar voorbeeld, een oude radio- en tv- gids waarin de verhalen van Bulle tje en Bonestaak verschenen, en natuurlijk veel foto's van het vroe- gere Rotterdam. Het is een nostalgisch geheel met aandacht naar uit tijdens de ten toonstelling. „Het leuke van die boeken is dat ze een spiegel van de maatschappij vormen van de tijd waarin ze wer- den geschreven. Daarom waren de boeken ook geliefd bij volwasse nen, die begrepen de maatschappe- lijke kritiek diff in 4ornmige verha len zat. Het waren bijna allemaal socialisten die de boeken schreven, mensen die de wereld wilden ver- anderen", legt Kieskamp uit. Be- halve de originele boeken zijn er ook objecten die bij het boek ho- ren. Het kostuum van Kruimeltje, dat werd gedragen door Ruud Felt- kamp in de gelijknamige film bij- een modern tintje, gezien derrecen- te drukken van sommige boeken die ook op de tentoonstelling te zien zijn. Kieskamp verwacht vooral voor oudere Rotterdammers een geweldige tentoonstelling. „Voor volwassenen is het pure nostalgie. Er zal een hekboeJ jeugdsentiment te zien zijrr."Ietier- een kent dc«verhalen, door de Rot terdamse inslag. De mensen kun- nen hun hart ophalen bij het zien van deze tentoonstelling. Alle Rot terdamse klassiekers van voor de oorlog zullen te zien zijn." Speciaal rond deze tentoonstelling wordt een aantal evenementen ge- organiscerd. Want alleen beeld is foto: Dick Sluijter misschien te veel van het goede, denkt Kiesman. „Deze tentoonstel ling leent zich bij uitstek voor eve nementen. Er is veel tekst, veel beeld, maar weinig woord. En juist daarmee kunnen we ook andere, jongere doelgroepen voorzien. Het is hartstikke leuk dat ouders hun kinderen mee kunnen nemen." Zo is er tijdens het openingsweekend een vossenjacht voor de kinderen. Ook is er voorleesochtend en een bezoek van Ruud Feltkamp, die de rol van van Kruimeltje vertolkte in de gelijknamige film. Daarnaast zijn er gratis lezingen over de verschillende boeken en omstandigheden uit de tijd waarin ze werden geschreven. Op woens- dag 9 februari houdt Netty van Rotterdam een lezing over de ge- schiedenis .van het jeugdboek. De -wefek-tfaatofrft Hdhlf VtArtTfVfrM-4 de beurt met een lesiag avewd«3St»«, dale realiteit van die tijd. Op 17 maart komen Bulletje en Bone staak aan bod bij de lezing van Edith Zuiderent. De laatste lezing wordt op 14 april gehouden door Sjoerd de Meer. Hij gaat het heb ben over Chris van Abkoude en maritiem Rotterdam. door Vincent Wernke Dat distributeurs zuchtend rea- geerden lijkt niet logisch. Van Huystee produceerde de afgelopen jaren een aantal succesvolle docu- mentaires, waaronder werk van Jo han van der Keuken en Heddy Ho- nigmann. ,,Voor documentaires is steeds minder plaats. Er zijn films die in 100, 150 kopieen uitgaan, waardoor de rest allemaal op- schuift. Filmhuizen zijn gesubsidi- eerde instellingen, die als taak heb ben de betere film te subsidieren. Maar ze waren langzaam bezig de documentaire er aan de achterkant uit te mieteren." Dus heeft Van Huystee de distribu tie van zijn films zelf in de hand genomen. Onder de noemer Dutch Docs zijn vijf films vanaf 9 maart te zien in een aantal filmhuizen in Nederland. „Ik hield een voor- dracht voor de Associatie van Filmtheaters en toen heb ik ze ge- vraagd hoe ze het willen. Deze per soonlijke benadering heeft ge- werkt. In oktober had ik een groot aantal boekingen binnen. En dat op basis van vijf minuten film die ik kon laten zien. Het is een voordeel dat ik nu zelf distributeur ben. Dan kan ik vechten voor een mooi plek- je voor mijn films." De persoonlijke benadering ge- bruikt Van Huystee niet alleen richting de filmtheaters. Het staat centraal in zijn manier van films maken. Na gewerkt te hebben als fotograaf en journalist, begon hij zijn televisiecarriere bij IDTV. Daar bedacht hij verschillende pro- Producent Pieter van Huystee: „Filmhuizen waren langzaam bezig de documentaire er aan de achterkant uit te mieteren.foto: Dick sluijter gramma's zoals Lingo. Per toeval raakte hij in 1993 betrokken bij de film Bewogen Koper van Johan van der Keuken. Via Belbo Film - waar hij directeur was - begon hij in 1995 zijn eigen bedrijf. Het grote verschil tussen zijn werk voor televisie en de documentaires die hij sindsdien maakt, is het feit dat televisie meer een groepspro- ductie is. „Ie- dereen be- moeit zich er- mee. Bij de films die ik nu maak heeft de regisseur een plan. Die komt dan bij mij met de vraag of ik hem kan helpen. Daar- bij voorzie ik de makers van ad- vies, maar zij zijn uiteindelijk de baas. Je moet elkaar dan wel ver- trouwen. Met iedere regisseur werk je anders. Johan van der Keu ken heeft altijd zijn eigen films ge- produceerd en doet veel zelf, ter- wijl Heddy Honigmann het kan- toor vraagt om haar bij allerlei din- gen te assisteren." Van Huystee werkt vaak met de- zelfde mensen. ,,Dat zijn allemaal regisseurs waar ik graag mee wil werken. Mijn credo is: leve de ei- genwijsheid, en dat geldt voor alle makers. Overigens moeten de mensen waarmee ik werk die ei- genwijsheid wel aankunnen. Dat geldt ook voor de omroepen, die weten wat ze krijgen. Dat zag je ook bij De Gevangenen van Bunu el. De mensen van de Humanisti- sche Omroep zijn komen kijken bij de montage, en gaven ook hun me- ning. Dat is logisch, want dat is se film met meer dan een miljoen bezoekers, en we hebben de afge lopen jaren twee Oscars gewon- nen. Daar kunnen we zeer trots op zijn", benadrukt Van Huystee. hun belang. Maar ons belang is de filmvoorstelling. Later kan zo'n film altijd nog teruggemonteerd worden tot televisielengte." Juist omdat Van Huystee en de an dere medewerkers van zijn bedrijf zo veel werk steken in hun films, begrijpt hij niet dat er wordt ge- daan alsof het zo slecht gaat met de Nederlandse film. „Het gaat zelfs hartstikke goed. Er zijn maar twee, drie landen waar documentaires in de bioscoop draaien, en Nederland is daar een van. We hebben dit jaar - net als vorig jaar - een Nederland- Plannen om naast producent en distributeur ook een bioscoop te gaan exploiteren heeft Van Huystee nog niet. „Natuurlijk is dat altijd een jongensdroom ge- weest", lacht hij. „Maar ik ben daar nu niet mee bezig. Wel fmaI'iiin I ben ik samen I wO LI VOl met Menno Boerema bezig met plannen voor een werkplaats, waar constant workshops gehou den worden op technisch gebied. Mensen kunnen er rommelen met nieuwe apparatuur en zo up-to-da te blijven. Doel is uiteindelijk dat daar mooie, nieuwe ideeen uit ont staan. Daar gaan we ons het ko- mend jaar mee bezig houden." Crazy is te zien op 5-2 om 19.30 uur in Pathe 7; De Gevangenen van Bunuel op 3-2 om 22.15 uur in Lantaarn 1, 4-2 om 14.00 uur in Pathe 7 en op 5-2 om 14.15 uur in Venster 1; en Yo soy asi op 3-2 om 17.45 uur in Cinerama 1. Noord-NederlandsToneel De Manke De Manke is een moderne tragikomische volksvertelling. De dialogen zijn humoristisch en de personages gaan met veel sadisme met elkaar om. Inish- maan is 66n van de drie afgelegen Araneilanden aan de westkust van Ierland. We schrijven 1934. De zeventienjarige Billy is een simpele in zichzelf ge- keerde jongen, die wordt bespot en geminacht door de andere eilandbewo- ners. Als de Hollywoodregisseur Robert Flaherty eilanders zoekt die mee willen werken aan zijn nieuwe film, ziet Billy hierin de kans om zijn isole- ment te doorbreken. De talentvolle jonge schrij ver Martin McDonagh is van Ierse afkomst. Met zijn debuut The beauty queen of Leenane viel hij meteen in de prijzen. Het stuk speelt op dit moment met veel succes op Broadway. In beide toneelstukken worden humoristische dialogen afgewisseld door een sadistisch plezier waarmee de personages elkaar bejegenen. De talentvolle jonge schrijver is verbonden aan The National Theatre in Londen. Woensdag 2 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,-/fl. 34,50, tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50. RO Theater Ja zuster, nee zuster J a zuster, nee zuster behoeft weinig introductie. Wie oud genoeg is herinnert zich natuurlijk deze populaire televisieserie van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Speciaal voor de jaarlijkse familievoorstelling van het RO theater is van de serie een muzikale toneelbewerking gemaakt met alle lied- jes live op het podium. In het rusthuis van zuster Kli via wonen alleen mensen die niet echt ziek zijn. BB Boordevol vindt zijn levensvervulling in pogin- gen zuster Klivia en haar patienten uit het huis te zetten. Hij schuwt daarbij geen enkel middel. Zo probeert hij Gerrit en zijn opa steeds te ontmaskeren als dieven en de ingenieur aan te klagen vanwege de knallen uit de kelder. Elke aanleiding is goed genoeg om 66n van e prachtige liedjes van Harry Bannink aan te heffen zoals Poes, poes, poes, M'n opa en De elektrieke de- ken. Vrijdag 4 februari, aanvang 19.30 uur, toegang eerste rang fl. 30,-, tweede rangfl. 25,-. Kinderen fl. 17,50. Jenny Arean Jenny Arean Jenny Arean is nietmeerweg te denken uithetNederlandse theater. Komend seizoen gaat Jenny solo. In deze avondvullende muzikale voorstelling zal zij zoals gewoonlijk worden bijgestaan door uitstekende musici. Jenny Arean permitteert zich om in dit programma een overzicht te geven van haar om- vangrijke oeuvre. Haar carriere begon veertig jaar geleden bij Wim Kan en loopt nog altijd door met onlangs nog een hoofdrol in Heerlijk duurt het langst. Zaterdag 5februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,50/fl. 35,-, tweede rangfl. 32,50/fl. 30,-. Fame Foto Joris van Bennekom. Eindelijk! De Nederlandse versie van de populaire musical Fame. De televi sieserie en de daaropvolgende film Fame waren midden jaren tachtig een hit over de hele wereld. Het belichaamt dan ook als geen andere theaterproduc- tie de droom vanjonge artiesten in het voorportaal van het sterrendom. Fame volgt het verhaal van een groep ambitieuze studenten die auditie doen en worden aangenomen aan de High School of Performing Arts in New York. Getalenteerde studenten knokken voor een carriere in de showwereld. Een wereld die voor een buitenstaander vol glitter en glamour lijkt, maar in wer- kelijkheid bikkelhard is. Dinsdag 8 en woensdag 9 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 65,-/fl. 60,-. Bolder Plante Wannabe Een voorstelling over liefde en grof geweld. Wannabe (zelfstandig naam- woord) 'Een Wannabe zijn' Uit het Engels 'Want to be', betekent: willen zijn. Een poging zich voor te doen als iets/iemand, dat/die men zou willen zijn. Het allerliefst wilden ze bij de majorettes, maar hun moedes vonden het te ordinair. Nu zijn ze het huis uit. Het duo Bolder Plante behaalde met het eerste programma Wannabe in 1998 de finale van het Leids cabaret festival. Vrijdag 4 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoofzijn ver- krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. The opposite of sex Regie: Don Roos De goedgebekte manipulatieve tiener DeDee heeft een verwoestende in- vloed op de levens van eenieder die haar pad kruist. Na het overlijden van haar stiefvader loopt ze weg uit haar suffe dorp in Louisiana, waarna ze on- derdak vraagt bij haar homoseksuele halfbroer Bill, een leraar Engels die te goed is voor deze wereld. DeDee legt het aan met zijn knappe partner. Dat is het begin van een aantal gecompliceerde verwikkelingen. The opposite of sex is een grappige, bijtende komedie met een glansrol voor Christina Ricci (bekend van onder meer Ang Lees The Ice Storm). Heel leuk is ook DeDees voice-over, waarbij ze de bizarre gebeurtenissen voorziet van haar sarcasti- sche commentaar. Verrassende bijrol voor Lisa Kudrow (Phoebe uit de tele visieserie Friends). Donderdag 3 en vrijdag 4 februari, aanvang 21.00 uur vrijdag ook 15.30 uur), toegang tien gulden. Aimee Jaguar Terwijl Berlijn in 1943 wordt geteisterd door bombardementen, bloeit er een stormachtige liefde op tussen twee jonge vrouwen die elkaars tegenpool zijn: de joodse verzetsstrijdster Felice Schragenheim en de zeer Germaanse en pro-Hitler zijnde Lilly Wust, getrouwd met een officier die aan het Oost- front vecht. Terwijl haar man van huis is heeft Lilly romances met andere mannen tot zij in contact komt met een hechte groep energieke en zelfverze- kerde vriendinnen. Een daarvan is Felice. Die raakt gefascineerd door Lilly en begint haar liefdesbrieven te schrijven die zij aanheft met Aimee en af- sluit met Jaguar. Lilly wordt verliefd. Zij weet niet dat Felice joods is en een gevaarlijk leven leidt. Niettemin geniet Felice met Lilly volop van het deca- dente Berlijnse uitgaansleven. Lilly scheidt van haar man maar begint ook te vermoeden dat Felice een geheim heeft. Pas als het echt niet anders meer kan vertelt Felice dat ze joods is. Dan blijkt hun liefde vele malen groter dan de drang om te vluchten. Zaterdag 5 februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 4340500. Het reserveren bij de Schiedamse Theaterkassa komt te v^rvallen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 29