t
De persoonlijke werkwijze van
producent Pieter van Huystee
maasstad
festival
Toppers ook na festival
in de bioscopen te zien
film
theater
a/d schie
theater
Filmhuis
Schiedam
Helden uit kinderboeken
centra a I in Maritiem Museum
ROTTERDAM - Vele dui-
zenden filmliefhebbers pas-
seerden afgelopen week de
deuren van de bioscopen
voor het International Film
Festival Rotterdam. Het is
druk, zoals we inmiddels ge-
wend zijn van dit festival.
Van de intieme sfeer van een
paar jaar geleden is weinig
meer over. Daarentegen
komt elke filmliefhebber te-
genwoordig aan zijn trekken.
Een groot aantal van de films
is bovendien later in de regu-
liere bioscopen te zien.
ROTTERDAM - Ketelbin-
kie, Kruimeltje, Pietje Bell,
Bulletje en Bonestaak, Polle-
tje Piekhaar, Lord Zeesop.
Helden van vroeger passeren
nog een keer de revue. En
dus is het nostalgie troef bij
de expositie 'Ketelbinkie en
kornuiten - Maritieme avon-
turen in jeugdboeken', die
aanstaande zaterdag begint in
het Maritiem Museum Rot
terdam. Tot en met 18 juni is
daar de geschiedenis te zien
van deze Rotterdamse schof-
fies en hun schrijvers aan de
hand van originele tekenin-
gen en boeken. -
ROTTERDAM - Producent
Pieter van Huystee heeft dit
jaar drie premieres op het
filmfestival. Naast De Ge-
vangenen van Bunuel en Yo
Soi Asi presenteert hij ook De
Grote Vakantie van Johan
van der Keuken. Na het festi
val brengt Van Huystee zijn
films zelf in distributie. Dit is
een beetje uit noodzaak ont
staan: „Toen ik de films aan
distributeurs presenteerde
werd er zuchtend gereageerd.
Toen dacht ik: Bekijk het
maar, ik doe het zelf wel."
il M -v« - - %siP %jam W&P?
Alles
ROTTERDAM - Het Duitse Alles
is donderdag 3 februari te zien op
het podium van de Vlerk. Alles be-
gon als een gitaar en synthesizer
duo. Inmiddels is de band verdub-
beld tot een kwartet, dat dance en
rock mixt. De dance is trance/tech
no en de rock hard en psychede-
lisch. Vooraf het Rotterdamse
Craven. Met hun vette crossover-
metal veroverden ze de tweede
plaats op Vers Uit De Maa '98.
Verrijkt met een nieuwe gitarist
beuken ze er weer lustig op los.
Aanvang 21.30 uur en de entree
bedraagt/ 7,50.
Een dag later twee bands van het
Sally Forth platenlabel. Het Deen-
se Glorybox bracht vrij recent de
CD 'Vacuum' uit. Het drietal ver-
gelijkt zichzelf graag met My
Bloody Valentine, Portishead en
Sonic Youth, en zit daar gezien de
vrouwelijke vocalen inderdaad
niet ver naast. Orange I komt uit
Kortrijk, en doet denken aan Ra-
diohead en Jesus Lizard. Deze
avond begint omhalf tien en voor
vijf rijksdaalders kun je erbij zijn.
Baroeg heeft morgen - donderdag -
de skaband Bad manners in huis.
Deze vaandeldragers van deze van
oorsprong Jamaicaanse muziek
speelt een pot dampende skank.
Als opwarmertje is de Nederlandse
formatie Son of Blob te zien. Het
dubbeloptreden begint om 21.00
uur en kaarten kosten twee tientjes.
De Finse band Waltari laat zich
makkelijk categoriseren, maar Ba
roeg noemt het weido-metal. Ze
nemen ook nog een supportact
mee. Ook deze avond begint om
21.00 uur en kaarten kosten vijf-
tien gulden.
In Nighttown zaterdag een optre-
den van Ocean Colour Scene. De
ze Mod-stylisten van de Britpop
braken met hun laatste album 'One
from the modern' definitief door.
Aanvang van hun optreden is
21.00 uur en kaarten kosten twin-
tig gulden. Een dag later in de gro-
te zaal van Nighttown GWAR. Ze
spelen typische punkrock, metal en
blues maken. Nighttown raadt aan
niet uw zondagse pak aan te trek-
ken, want bloed, zweet en sperma
zullen u om de oren vliegen. Kaar
ten kosten 25,- en het begint om
21.00 uur.
door Vincent Wernke
Het lijstje van publiekslievelingen
werd dinsdag aangevoerd door het
Spaanse Solas, de Nederlandse do-
cumentaire De Grote vakantie en
het Finse Fucking Amal. Drie films
die het festival ook in de 'gewone'
bioscopen te zien zullen zijn. Het-
zelfde geldt voor een van de meest
spraakmakende films tot nu toe:
South Park, Bigger, longer and
uncut. De belevenissen van deze
televisiefiguren zijn nu te zien op
het .grote doek, en Kyle, Kenny,
Cartman en Stan zijn daar bepaald
niet fnilder van geworden.
Hetdraait in deze film allemaal om
de Canadese bioscoopfilm Asses of
Fire, waarin woorden als fuck en
ass vaker voorkomen dan de en
het. Als de kinderen in het dorp het
taalgebruik uit de film gaan over-
nemen, beginnen hun ouders een
hetze tegen de makers. Het conflict
ontaardt zelfs in een oorlog met
Canada. South Park, Bigger, lon
ger and uncut is zeker grof, maar
het kost niet veel moeite om de on-
derliggende boodschap eruit te ha-
len. Een aanrader voor iedereen
die kan lachen om de soms wel
heel erg puberale humor.
Ook hilarisch is Dogma van regis-
seur Kevin Smith. Twee afvallige
engelen dreigen een eind te maken
aan het bestaan van de wereld. Een
nazaat van Christus, twee gestoor-
de profeten en de dertiende apostel
worden er achteraan gestuurd om
hen te stoppen. Het leuke van Dog
ma is de onwaarschijnlijke menge-
ling van religie, humor en splatter
elementen. Het is een cartoonach-
tige film, waarmee Smith zijn doel
- het publiek aan het lachen krijgen
- ruimschoots bereikt. Dogma is
vanaf mei in de bioscoop te zien.
Van een heel andere orde is The
Insider, de openingsfilm van dit
jaar. Deze film draait om de pijn-
lijkste periode uit de historie van
CBS News. Een tabaksgigant
zorgde ervoor dat een interview
van een oud-medewerker werd te-
gengehouden, omdat het gevoelige
informatie bevatte. Regisseur Mi
chael Mann heeft dit waargebeur-
de verhaal op intrigerende wijze
verfilmd, en A1 Pacino schittert als
vanouds in de rol van fanatieke
nieuwsproducer. The Insider komt
later deze maand in de bioscoop.
Vanaf 9 maart zal ook YoSoiAsi in
de theaters te zien zijn. Deze in-
drukwekkende documentaire van
de Rotterdamse Sonia Herman
Dolz gaat over de nachtclub 'La
Bodega Bohemia' in Barcelona.
Bejaarde artiesten - waaronder een
aantal travestieten - tredefi daar
avond na avond op. Tot het mo
ment waarop de club noodge-
dwongen gesloten moet worden.
Een prachtige film over een groep-
je ouderen dat verder moet zonder
het belangrijkste element in hun le-
ven: de nachtclub.
Het International Film Festival
duurt nog tot en met 5 februari.
Engelen op oorlogspad in Dogma van regisseur Kevin Smith.
foto: International Film Festival Rotterdam
57
Andrea Kieskamp naast het originele filmkostuum van Kruimeltje.
door Maarten Ritman
De expositie is bij toeval ontstaan,
vertelt projectleider Andrea Kies
kamp. „Wij hadden een tentoon-
stelling in gedachten over maritie
me boeken, maar toen kwam hier
een filmploeg van de film Krui
meltje. Dat zette ons aan het den
ken, waarna we hebben besloten
om een tentoonstelling over mari
tieme jeugdboeken in te richten."
Kinderboeken vormen de kern van
de expositie, maar schoffies in de
literatuur waren ook populair bij
volwassenen. En dus gaat ook daar
voorbeeld, een oude radio- en tv-
gids waarin de verhalen van Bulle
tje en Bonestaak verschenen, en
natuurlijk veel foto's van het vroe-
gere Rotterdam.
Het is een nostalgisch geheel met
aandacht naar uit tijdens de ten
toonstelling.
„Het leuke van die boeken is dat ze
een spiegel van de maatschappij
vormen van de tijd waarin ze wer-
den geschreven. Daarom waren de
boeken ook geliefd bij volwasse
nen, die begrepen de maatschappe-
lijke kritiek diff in 4ornmige verha
len zat. Het waren bijna allemaal
socialisten die de boeken schreven,
mensen die de wereld wilden ver-
anderen", legt Kieskamp uit. Be-
halve de originele boeken zijn er
ook objecten die bij het boek ho-
ren. Het kostuum van Kruimeltje,
dat werd gedragen door Ruud Felt-
kamp in de gelijknamige film bij-
een modern tintje, gezien derrecen-
te drukken van sommige boeken
die ook op de tentoonstelling te
zien zijn. Kieskamp verwacht
vooral voor oudere Rotterdammers
een geweldige tentoonstelling.
„Voor volwassenen is het pure
nostalgie. Er zal een hekboeJ
jeugdsentiment te zien zijrr."Ietier-
een kent dc«verhalen, door de Rot
terdamse inslag. De mensen kun-
nen hun hart ophalen bij het zien
van deze tentoonstelling. Alle Rot
terdamse klassiekers van voor de
oorlog zullen te zien zijn."
Speciaal rond deze tentoonstelling
wordt een aantal evenementen ge-
organiscerd. Want alleen beeld is
foto: Dick Sluijter
misschien te veel van het goede,
denkt Kiesman. „Deze tentoonstel
ling leent zich bij uitstek voor eve
nementen. Er is veel tekst, veel
beeld, maar weinig woord. En juist
daarmee kunnen we ook andere,
jongere doelgroepen voorzien. Het
is hartstikke leuk dat ouders hun
kinderen mee kunnen nemen." Zo
is er tijdens het openingsweekend
een vossenjacht voor de kinderen.
Ook is er voorleesochtend en een
bezoek van Ruud Feltkamp, die de
rol van van Kruimeltje vertolkte in
de gelijknamige film.
Daarnaast zijn er gratis lezingen
over de verschillende boeken en
omstandigheden uit de tijd waarin
ze werden geschreven. Op woens-
dag 9 februari houdt Netty van
Rotterdam een lezing over de ge-
schiedenis .van het jeugdboek. De
-wefek-tfaatofrft Hdhlf VtArtTfVfrM-4
de beurt met een lesiag avewd«3St»«,
dale realiteit van die tijd. Op 17
maart komen Bulletje en Bone
staak aan bod bij de lezing van
Edith Zuiderent. De laatste lezing
wordt op 14 april gehouden door
Sjoerd de Meer. Hij gaat het heb
ben over Chris van Abkoude en
maritiem Rotterdam.
door Vincent Wernke
Dat distributeurs zuchtend rea-
geerden lijkt niet logisch. Van
Huystee produceerde de afgelopen
jaren een aantal succesvolle docu-
mentaires, waaronder werk van Jo
han van der Keuken en Heddy Ho-
nigmann. ,,Voor documentaires is
steeds minder plaats. Er zijn films
die in 100, 150 kopieen uitgaan,
waardoor de rest allemaal op-
schuift. Filmhuizen zijn gesubsidi-
eerde instellingen, die als taak heb
ben de betere film te subsidieren.
Maar ze waren langzaam bezig de
documentaire er aan de achterkant
uit te mieteren."
Dus heeft Van Huystee de distribu
tie van zijn films zelf in de hand
genomen. Onder de noemer Dutch
Docs zijn vijf films vanaf 9 maart
te zien in een aantal filmhuizen in
Nederland. „Ik hield een voor-
dracht voor de Associatie van
Filmtheaters en toen heb ik ze ge-
vraagd hoe ze het willen. Deze per
soonlijke benadering heeft ge-
werkt. In oktober had ik een groot
aantal boekingen binnen. En dat op
basis van vijf minuten film die ik
kon laten zien. Het is een voordeel
dat ik nu zelf distributeur ben. Dan
kan ik vechten voor een mooi plek-
je voor mijn films."
De persoonlijke benadering ge-
bruikt Van Huystee niet alleen
richting de filmtheaters. Het staat
centraal in zijn manier van films
maken. Na gewerkt te hebben als
fotograaf en journalist, begon hij
zijn televisiecarriere bij IDTV.
Daar bedacht hij verschillende pro-
Producent Pieter van Huystee: „Filmhuizen waren langzaam bezig de documentaire er aan de
achterkant uit te mieteren.foto: Dick sluijter
gramma's zoals Lingo. Per toeval
raakte hij in 1993 betrokken bij de
film Bewogen Koper van Johan
van der Keuken. Via Belbo Film -
waar hij directeur was - begon hij
in 1995 zijn eigen bedrijf.
Het grote verschil tussen zijn werk
voor televisie en de documentaires
die hij sindsdien maakt, is het feit
dat televisie meer een groepspro-
ductie is. „Ie-
dereen be-
moeit zich er-
mee. Bij de
films die ik nu
maak heeft de
regisseur een
plan. Die komt dan bij mij met de
vraag of ik hem kan helpen. Daar-
bij voorzie ik de makers van ad-
vies, maar zij zijn uiteindelijk de
baas. Je moet elkaar dan wel ver-
trouwen. Met iedere regisseur
werk je anders. Johan van der Keu
ken heeft altijd zijn eigen films ge-
produceerd en doet veel zelf, ter-
wijl Heddy Honigmann het kan-
toor vraagt om haar bij allerlei din-
gen te assisteren."
Van Huystee werkt vaak met de-
zelfde mensen. ,,Dat zijn allemaal
regisseurs waar ik graag mee wil
werken. Mijn credo is: leve de ei-
genwijsheid, en dat geldt voor alle
makers. Overigens moeten de
mensen waarmee ik werk die ei-
genwijsheid wel aankunnen. Dat
geldt ook voor de omroepen, die
weten wat ze krijgen. Dat zag je
ook bij De Gevangenen van Bunu
el. De mensen van de Humanisti-
sche Omroep zijn komen kijken bij
de montage, en gaven ook hun me-
ning. Dat is logisch, want dat is
se film met meer dan een miljoen
bezoekers, en we hebben de afge
lopen jaren twee Oscars gewon-
nen. Daar kunnen we zeer trots op
zijn", benadrukt Van Huystee.
hun belang. Maar ons belang is de
filmvoorstelling. Later kan zo'n
film altijd nog teruggemonteerd
worden tot televisielengte."
Juist omdat Van Huystee en de an
dere medewerkers van zijn bedrijf
zo veel werk steken in hun films,
begrijpt hij niet dat er wordt ge-
daan alsof het zo slecht gaat met de
Nederlandse film. „Het gaat zelfs
hartstikke goed. Er zijn maar twee,
drie landen waar documentaires in
de bioscoop draaien, en Nederland
is daar een van. We hebben dit jaar
- net als vorig jaar - een Nederland-
Plannen om naast producent en
distributeur ook een bioscoop te
gaan exploiteren heeft Van
Huystee nog niet. „Natuurlijk is
dat altijd een jongensdroom ge-
weest", lacht
hij. „Maar ik
ben daar nu niet
mee bezig. Wel
fmaI'iiin I ben ik samen
I wO LI VOl met Menno
Boerema bezig
met plannen voor een werkplaats,
waar constant workshops gehou
den worden op technisch gebied.
Mensen kunnen er rommelen met
nieuwe apparatuur en zo up-to-da
te blijven. Doel is uiteindelijk dat
daar mooie, nieuwe ideeen uit ont
staan. Daar gaan we ons het ko-
mend jaar mee bezig houden."
Crazy is te zien op 5-2 om 19.30
uur in Pathe 7; De Gevangenen
van Bunuel op 3-2 om 22.15 uur in
Lantaarn 1, 4-2 om 14.00 uur in
Pathe 7 en op 5-2 om 14.15 uur in
Venster 1; en Yo soy asi op 3-2 om
17.45 uur in Cinerama 1.
Noord-NederlandsToneel
De Manke
De Manke is een moderne tragikomische volksvertelling. De dialogen zijn
humoristisch en de personages gaan met veel sadisme met elkaar om. Inish-
maan is 66n van de drie afgelegen Araneilanden aan de westkust van Ierland.
We schrijven 1934. De zeventienjarige Billy is een simpele in zichzelf ge-
keerde jongen, die wordt bespot en geminacht door de andere eilandbewo-
ners. Als de Hollywoodregisseur Robert Flaherty eilanders zoekt die mee
willen werken aan zijn nieuwe film, ziet Billy hierin de kans om zijn isole-
ment te doorbreken. De talentvolle jonge schrij ver Martin McDonagh is van
Ierse afkomst. Met zijn debuut The beauty queen of Leenane viel hij meteen
in de prijzen. Het stuk speelt op dit moment met veel succes op Broadway. In
beide toneelstukken worden humoristische dialogen afgewisseld door een
sadistisch plezier waarmee de personages elkaar bejegenen. De talentvolle
jonge schrijver is verbonden aan The National Theatre in Londen.
Woensdag 2 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,-/fl.
34,50, tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50.
RO Theater
Ja zuster, nee zuster
J a zuster, nee zuster behoeft weinig introductie. Wie oud genoeg is herinnert
zich natuurlijk deze populaire televisieserie van Annie M.G. Schmidt en
Harry Bannink. Speciaal voor de jaarlijkse familievoorstelling van het RO
theater is van de serie een muzikale toneelbewerking gemaakt met alle lied-
jes live op het podium. In het rusthuis van zuster Kli via wonen alleen mensen
die niet echt ziek zijn. BB Boordevol vindt zijn levensvervulling in pogin-
gen zuster Klivia en haar patienten uit het huis te zetten. Hij schuwt daarbij
geen enkel middel. Zo probeert hij Gerrit en zijn opa steeds te ontmaskeren
als dieven en de ingenieur aan te klagen vanwege de knallen uit de kelder.
Elke aanleiding is goed genoeg om 66n van e prachtige liedjes van Harry
Bannink aan te heffen zoals Poes, poes, poes, M'n opa en De elektrieke de-
ken.
Vrijdag 4 februari, aanvang 19.30 uur, toegang eerste rang fl. 30,-, tweede
rangfl. 25,-. Kinderen fl. 17,50.
Jenny Arean
Jenny Arean
Jenny Arean is nietmeerweg te denken uithetNederlandse theater. Komend
seizoen gaat Jenny solo. In deze avondvullende muzikale voorstelling zal zij
zoals gewoonlijk worden bijgestaan door uitstekende musici. Jenny Arean
permitteert zich om in dit programma een overzicht te geven van haar om-
vangrijke oeuvre. Haar carriere begon veertig jaar geleden bij Wim Kan en
loopt nog altijd door met onlangs nog een hoofdrol in Heerlijk duurt het
langst.
Zaterdag 5februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,50/fl.
35,-, tweede rangfl. 32,50/fl. 30,-.
Fame
Foto Joris van Bennekom.
Eindelijk! De Nederlandse versie van de populaire musical Fame. De televi
sieserie en de daaropvolgende film Fame waren midden jaren tachtig een hit
over de hele wereld. Het belichaamt dan ook als geen andere theaterproduc-
tie de droom vanjonge artiesten in het voorportaal van het sterrendom. Fame
volgt het verhaal van een groep ambitieuze studenten die auditie doen en
worden aangenomen aan de High School of Performing Arts in New York.
Getalenteerde studenten knokken voor een carriere in de showwereld. Een
wereld die voor een buitenstaander vol glitter en glamour lijkt, maar in wer-
kelijkheid bikkelhard is.
Dinsdag 8 en woensdag 9 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 65,-/fl.
60,-.
Bolder Plante
Wannabe
Een voorstelling over liefde en grof geweld. Wannabe (zelfstandig naam-
woord) 'Een Wannabe zijn' Uit het Engels 'Want to be', betekent: willen
zijn. Een poging zich voor te doen als iets/iemand, dat/die men zou willen
zijn. Het allerliefst wilden ze bij de majorettes, maar hun moedes vonden het
te ordinair. Nu zijn ze het huis uit. Het duo Bolder Plante behaalde met het
eerste programma Wannabe in 1998 de finale van het Leids cabaret festival.
Vrijdag 4 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoofzijn ver-
krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
tel. 2467467.
The opposite of sex
Regie: Don Roos
De goedgebekte manipulatieve tiener DeDee heeft een verwoestende in-
vloed op de levens van eenieder die haar pad kruist. Na het overlijden van
haar stiefvader loopt ze weg uit haar suffe dorp in Louisiana, waarna ze on-
derdak vraagt bij haar homoseksuele halfbroer Bill, een leraar Engels die te
goed is voor deze wereld. DeDee legt het aan met zijn knappe partner. Dat is
het begin van een aantal gecompliceerde verwikkelingen. The opposite of
sex is een grappige, bijtende komedie met een glansrol voor Christina Ricci
(bekend van onder meer Ang Lees The Ice Storm). Heel leuk is ook DeDees
voice-over, waarbij ze de bizarre gebeurtenissen voorziet van haar sarcasti-
sche commentaar. Verrassende bijrol voor Lisa Kudrow (Phoebe uit de tele
visieserie Friends).
Donderdag 3 en vrijdag 4 februari, aanvang 21.00 uur vrijdag ook 15.30
uur), toegang tien gulden.
Aimee Jaguar
Terwijl Berlijn in 1943 wordt geteisterd door bombardementen, bloeit er
een stormachtige liefde op tussen twee jonge vrouwen die elkaars tegenpool
zijn: de joodse verzetsstrijdster Felice Schragenheim en de zeer Germaanse
en pro-Hitler zijnde Lilly Wust, getrouwd met een officier die aan het Oost-
front vecht. Terwijl haar man van huis is heeft Lilly romances met andere
mannen tot zij in contact komt met een hechte groep energieke en zelfverze-
kerde vriendinnen. Een daarvan is Felice. Die raakt gefascineerd door Lilly
en begint haar liefdesbrieven te schrijven die zij aanheft met Aimee en af-
sluit met Jaguar. Lilly wordt verliefd. Zij weet niet dat Felice joods is en een
gevaarlijk leven leidt. Niettemin geniet Felice met Lilly volop van het deca-
dente Berlijnse uitgaansleven. Lilly scheidt van haar man maar begint ook te
vermoeden dat Felice een geheim heeft. Pas als het echt niet anders meer kan
vertelt Felice dat ze joods is. Dan blijkt hun liefde vele malen groter dan de
drang om te vluchten.
Zaterdag 5 februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 4340500. Het reserveren bij de Schiedamse
Theaterkassa komt te v^rvallen.