t
'Deze portrettenserie is onze
visie op 10 jaar jeugdcultuur'
Not One Less van Zhang Yimou
is sfeervol en ingetogen drama
i
I
pop
festival
Filmfestival na Berlijn
het grootste ter wereld
preview
uitgaans
agenda
theater
schie
theater
de teerstoof
Filmhuis
Schiedam
m q of H
ill o o o i d m
29e Editie trok 320.000 bezoekers
Gabbertechnohippie
b-boy en metalnerd in
spice girl,
museum
J
ROTTERDAM - Het Inter
national Film Festival Rotter
dam is qua publieksaantallen
uitgegroeid tot het op een na
grootste festival ter wereld.
In totaal kwamen 320.000
bezoekers op de 29e editie
van het festival af, tegen
302.500 vorig jaar. Daarmee
blijft alleen het festival in
Berlijn Rotterdam nog voor
met 350.000 bezoekers.
ROTTERDAM - 'Zonder
stijl verboden toegang', zegt
een bordje op de deur van het
atelier van fotograaf Ari Ver
sluis en styliste Ellie Uytten
broek. Samen met styliste Isis
Vaandrager portretteerden zij
veertig jongeren die samen
een beeld geven van de jon-
gerenculturen van de jaren
negentig. Van 13 februari tot
7 mei is de serie te zien tij
dens de tentoonstelling Jong!
in Het Schielandshuis.
ROTTERDAM - Een leraar
van een lagere school op het
Chinese platteland vertrekt
voor een maand om te zorgen
voor zijn zieke moeder. Hij
wordt vervangen door een
onervaren, dertienjarig meis-
je. Voordat hij weggaat, ver
telt hij wat ze moet doen.
Ook geeft hij haar krijt, voor
iedere dag een stuk. Krijt is
immers duur, en als er iets
niet is dan is het geld. Zelfs
niet voor zoiets belangrijks
als onderwijs.
ft
Woensdag 9 februari 2000
X
Soul Sucker
ROTTERDAM - Jong! is de naam
van de tentoonstelling over jonge-
renculturen die vanaf 13 februari te
zien is in het Rotterdams Histo-
risch Museum (Schielandhuis).
Omdat er in het museum niet ge-
danst kan worden, is er na de ope
ning op 12 februari een Jong!-par
ty in de Vlerk. Voor een tientje kan
je vanaf 22.00 uur een muzikale
trip maken door de jaren negentig.
Met onder meer dj's Ronald Mo-
lendijk, Quinten de Rozario, Cut
Nice, Git Hyper, Nubian, Rob, Mi
chel de Hey, Henry en Joost.
Melodieuze altematieve ROCK-
muziek, gespeeld door mensen die
een hardcore verleden hebben. Dat
is emo, de muziekstijl van Spring
Rain. Deze Nederlandse band pre-
senteert morgen - donderdag - de
eerste single in de Vlerk. De aan-
vang is 2115 uur en voor drie kna-
ken kom je binnen. De single krijg
je er dan bij. Een dag later op het-
zelfde podium een dubbeloptreden
van Hi Dramatic en Soulsucker. Hi
Dramatic speelt rockabilly voor de
rode draad, surf om je goed te voe-
len en trash om het chagrijn eruit te
schreeuwen. Soulsucker heeft zich
gespecialiseerd in een mix van
feestmuziek en Rhythm en Blues.
Aanvang 21.30 uur en de entree
bedraagt vijftien gulden.
In Rotown aan de Nieuwe Binnen-
weg zaterdag een optreden van
Rollercoaster 23. Gei'nspireerd
door bands als Portishead, Hoo-
verphonic en Lamb spelen zij een
lome triphop sound, een combina-
tie van samples, geloopte drum en
een sterk naar synthesizers neigen-
de gitaarsound. Zaterdag kun je
zelf zien waarom deze band steeds
populairder wordt. Aanvang 22.00
uur en de entree is tien gulden.
Jonge, talentvolle bands die nog
niet op een groot podium staan,
kunnen zich tot 1 maart inschrijven
voor de Popjacht, waar zij zich
van een originele en creatieve kant
kunnen laten zien. Wie mee wil
doen kan een mixtape van een half
uur opsturen naar de Popunie, Wit-
te de Withstraat 45a, 3012 BM
Rotterdam, Een deskundige jury
bepaalt wie doorgaan naar de halve
finale van de Zuid-Hollandse Pop
jacht. Voor meer informatie www-
.popunie.nl.
Scene uit Fucking Amal van de Zweed Lukas Moodysson.
door Vincent Wernke
Duidelijk is dat ook deze 29e editie
van het International Film Festival
Rotterdam een groot succes was.
En dat ondanks klachten van festi-
valbezoekers van het eerste uur,
die vinden dat het festival zich
over heeft geleverd aan de com-
mercie. De bredere programme-
ring van het festival leidde dit jaar
overigens wel tot 30 procent nieu
we bezoekers. Ondanks de rijen
voor de kassa's, beoordeelde 78
procent van het publiek de organi-
satie van de kaartverkoop positief
tot zeer positief. Minder dan 5 pro-
cent had klachten over de service.
Aan het einde van het festival wer-
den afgelopen zaterdag drie VPRO
Tiger Awards uitgereikt. De inter-
nationale jury merkte op dat alle
genomineerde films sober en inge-
togen van aard waren, of het nu
een tragedie, een politiek sociale
verhandeling of een komedie be-
trof. Uiteindelijk werden de
awards - waaraan onder meer een
geldbedrag van 10.000 Euro ver-
bonden is - uitgereikt aan de Chi
nees Lou Ye voor zijn film Suzhou
River, de Argentijn Pablo Trapero
voor Mundo Grua en aan de Deen
Katrin Ottarsdottir voor Bye Bye
Blue Bird. De drie films zullen la
ter dit jaar in de bioscoop worden
uitgebracht door het festival zelf,
en zijn door de VPRO aangekocht
voor uitzending op televisie.
De Tiger Awards waren niet de
enige prijzen die tijdens het festi
val werden uitgereikt. Zo koos het
publiek de Chinese film Shower
van Zhang Yang als favoriete film
van het festival. De internationale
filmpers koos Mundo Grua van
Pablo Trapero en het Japanse Au
dition van Miike Takashi als bes-
ten films van het festival. Ook de
Nederlandse filmpers koos voor
Audition, dat daardoor later dit jaar
in Nederland zal worden uitge
bracht. De jury van de Network for
the Promotion of Asian Cinema
vond Hang Nak van de Thaiwa-
nees Nonzee Nimibutr als beste
Aziatische film, terwijl de Chinees
Ding Jiancheng een speciale jury-
vermelding kreeg voor Zhi.
Een van de winnaars - Fucking
Amal - is vanaf deze week al te
zien in de Nederlandse bioscopen.
Deze film komt overigens niet uit
Finland zoals vorige week op deze
plaats werd vermeld, maar uit
Zweden. Fucking Amal van Lukas
Moodysson won de Moviezone
Award, en kreeg daarvoor vijfdui-
zend gulden voor publiciteit speci-
aal gericht op jongeren. Fucking
Amal is een vertederend verhaal
over een ontluikende liefde, en
geeft tegelijkertijd een ontluiste-
rend beeld van de manier waarop
jonge mensen met elkaar omgaan.
XQ57
Egon de bakker en Machelina Lirer vastgelegd door Ari Versluis en stylistes Isis Vaandrager en Ellie Uyttenbroek.
door Vincent Wernke
Gabber, technohippie, b-boy, me-
talnerd, spice girl, allemaal jonge
ren zoals we ze in de jaren negen
tig tegen zijn gekomen. Ari Ver
sluis, Ellie Uyttenbroek en Isis
Vaandrager hebben van de afgelo
pen tien jaar voor ieder jaar vier
stijlen geportretteerd. Binnen de
verschillende stromingen en sub-
culturen is een aantal hoofdstro-
mingen te ontdekken, vertelt foto
graaf Ari Versluis. Dat zijn de ont-
wikkeling van de housecultuur, de
skatecultuur en de R&B en hip
hop. „Daarvan is hip hop het meest
van nu. De begin jaren negentig
werden gedomineerd door house,
en dat is langzaam overgegaan in
hip hop en R&B."
Vijf jaar geleden maakten Versluis
en Uyttenbroek in opdracht van de
PTT een fotoserie over jongeren-
cultuur. „Toen zagen we twee fo-
to's van gabbers naast elkaar die
we niet uit elkaar konden hou-
den", vertelt Versluis. „Toen kre-
gen we het idee om meer van dat
soort series te maken." Het resul-
taat was Exac
titudes, series
portretten van
jongeren met
dezelfde stijl.
Deze foto's
waren onder
meer te zien in
de Kunsthal en het Nederlands Fo-
to Instituut (NFI). Het overzicht
van tien jaar jongerencultuur werd
in opdracht gemaakt voor de ten
toonstelling Jong!
Voor deze nieuwe serie gingen sty
listes Ellie Uyttenbroek en Isis
Vaandrager op zoek naar stijlen
die in de jaren negentig kenmer-
kend zijn geweest. ,,We hebben
veel foto's bekeken en stapels ou-
de Viva's en Popfoto's doorgebla-
derd", vertelt Uyttenbroek. Voor
de foto's gebruikten de makers
jongeren die zo van de straat wer
den geplukt. Versluis: ,,Alle mo-
dellen zijn ongeveer achttien jaar.
Voor de foto's van begin jaren ne
gentig hebben we veelal look-a-li-
kes gebruikt, maar de jongeren in
de series van 1998 en 1999 komen
rechtstreeks van de straat."
Van elk jaar zijn vier jongeren af-
gebeeld. Daardoor is bijvoorbeeld
te zien hoe de housecultuur zich in
de jaren negentig heeft ontwik-
keld. Elk jaar heeft een eigen logo
meegekregen, ontworpen door
ontwerpbureau 75B. Op de ten
toonstelling wordt bovendien bij
ieder jaar kenmerkende muziek
gedraaid. „In de jongerencultuur is
alles met elkaar verbonden", stelt
Versluis. ,,Het geldt niet voor alle
jongeren, maar voor de meesten
hangt alles met elkaar samen. Naar
welke disco je gaat, welke kleding
je draagt en naar welke muziek je
luistert", vult Uyttenbroek aan.
Versluis: „De serie is onze visie op
tien jaar jeugdcultuur, een cultuur
die heel interessant is omdat het
met heel veel overgave gedaan
wordt. Het gaat altijd over nieuw,
omdat jongeren daarop geent zijn.
Zo'n overzicht is heel interessant
om te zien, ook voor de oudere ge-
neratie die de draad allang kwijt
is." Zenders als TMF spelen vol-
gens Versluis en Uyttenbroek een
belangrijke rol in de jongerencul-
turen, die steeds meer door elkaar
heen gaan lopen. „Kinderen ma
ken al op jonge leeftijd kennis met
beelden van de meest extreme din-
gen. Kinderen van elf willen ook
een piercing in hun oor, zonder dat
het werkelijk een functie heeft."
De tentoonstelling Jong! in de ja
ren 1990-2000 is tot 7 mei te zien
in Rotterdam. Vanaf 27 mei volgt
dan Jong! in de jaren 1950-1990.
Naaraanleiding
van een onder-
zoek naar vijf-
tig jaar jeugd
cultuur, ver-
schijnt ook een
boek. Daarin
worden de Ne
derlandse jongerenculturen be-
sproken aan de hand van inter
views, foto's en achtergrondartike-
len. Volgens Versluis is gabber de
enige echte jongerencultuur die
Nederland heeft voortgebracht.
,,Tegenwoordig kunnen nergens
meer feesten worden georgani-
seerd. Er worden geen vergunnin-
gen meer afgegeven. Dan houdt de
beweging vanzelf op te bestaan."
Met R&B is dat anders, besluil
Uyttenbroek. „Dat is veel meer
mainstream, en minder extreem."
JONG! Jongerencultuur en stijl in
Nederland 1990-2000 van 13 fe
bruari tot en met 7 mei 2000 in
Historisch Museum Rotterdam:
Het Schielandshuis, Korte Hoog-
straat 31, Rotterdam. Geopend
van dinsdag tot en met vrijdag
10.00 - 17.00 uur, zaterdag, zon-
dag en feestdagen 11.00 - 17.00
uur. Informatie: 010-217.67.67.
door Vincent Wernke
De scene waarin de leraar zijn ver-
vangster uitleg geeft en een afge-
meten aantal stukken krijt, zit in
het begin van Not One Less (Yi ge
dou bu neng shao), de nieuwe film
van de Chinese filmmaker Zhang
Yimou. Het onderwerp van deze
film is dan al duidelijk: Yimou
houdt een pleidooi voor goed on
derwijs in zijn land. Zelfs op het
platteland, waar de situatie vaak
het nijpendst is. Niet voor niets
dreigt het meest opstandige ventje
uit de klas af te glijden, en moet de
dertienjarige vervangster eraan te
pas komen om hem te 'redden'.
De leraar Gao vertrekt aan het be
gin van Not One Less uit het dorp.
Hij gaat een maand naar zijn zieke
moeder om voor haar te zorgen.
Het dorpshoofd wijst de dertienja
rige Wei aan als zijn vervanger. Ze
krijgt als belangrijkste opdracht
mee dat geen enkele leerling af
mag vallen tijdens de afwezigheid
van de leraar. Al snel blijkt op een
dag dat de tienjarige Huike niet
meer op school verschijnt. Wei -
bevreest door de dwingende bood-
De 13-jarige Wei neemt de lessen over op de kleine plattelandsschool in Not One Less van Zhang
Yimou.
zender spreken. Maar omdat nie-
mand haar wil vertellen wie de di-
recteur is, spreekt ze iedere man
aan die het complex verlaat. Yi
mou neemt uitgebreid de tijd voor
deze scene, die het doorzettings-
vermogen van Wei aantoont.
Zhang Yimou gebruikte voor zijn
film 'gewone mensen' die in Not
One Less zichzelf spelen, waar-
door de film authentiek oogt. Not
One Less is daardoor een Sfeervol
en ingehouden drama geworden.
Anders dan zijn eerdere films -
waarin vaak maatschappij kritische
onderwerpen werden aangesneden
- maar zeker niet minder boeiend.
schap die ze heeft meegekregen -
gaat op onderzoek uit. Ze komt er-
achter dat de ouders van Huike in
de financiele problemen zitten, en
dat de jongen naar de stad is ge-
stuurd om geld te verdienen. Me-
teen vertrekt ze naar de stad om
Huike te gaan zoeken.
Net als veel eerder werk van
Zhang Yimou is ook Not One Less
een behoorlijk trage film. Deze
stijl van filmen past bij het verhaal
van de jonge Wei die zich staande
probeerde voor de klas en later in
haar zoektocht in de grote stad. In
een van de scenes staat het dertien
jarige meisje voor de poort van de
televisiestudio. Ze wil een oproep
via de televisie doen in de hoop
haar leerling terug te vinden. Daar
voor wil ze de directeur van de
The First Nations Dance Company
Dansen van de Pow Wow
Dit is heel apart. Na het succes van de vorige indianenshow The Great Spirit
staat de First Nations Dance Company voor het eerst met een compleet nieu
we show in ons theater. De Pow Wow is het belangrijkst indianenfeest; een
rituele ontmoeting tussen diverse indianenstammen in het voorjaar om het
nieuwe leven te vieren en een vitaal en dynamisch gebed te richten aan de
Grote Geest (Great Spirit). Rond de twintig dansers en drummers, behorend
tot diverse stammen, laten de oeroude, nog niet door de commercie bei'n-
vloede indianencultuur zien. In de originele kostuums en uitgevoerd vol
gens de oorspronkelijke regels vane Pow Wow. Een uniek schouwspel
wordt voor u opgevoerd en soms wordt het publiek uitgenodigd mee te doen.
Bij de nieuwe show wordt een extra dimensie toegevoegd; imposante mu-
ziekstukken, liederen en 'storytelling over de indiaanse cultuur. Kortom:
een veelzijdige show met aandacht voor alle facetten van de indiaanse mu
ziek, zang, dans en verhalen.
Vrijdag 11 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 54,-/11.
51,50, tweede rangfl. 49,-/fl. 46,50.
Creme Fraiche
Fin du siecle
Sinds hun eerste optreden in het Theater a.d. Schie kent Creme Fraiche een
grote schare fans. Maar toch even een waarschuwing. Dit programma is niet
geschikt bevonden voor saaie mensen zonder gevoel voor humor. Het be vat
namelijk bepaalde elementen die deze groep mensen als zeer schokkend kan
ervaren. De omschrijving van deze groep die al enige jaren meedraait in de
eredivisie van het cabaret luidt: clowneske uitstraling, popmuzikaal van ka-
rakter, met voorliefde voor a-capella, aanleg voor sketch en stand-up come
dy metabsurdistischeinslag,gevoelig,onnavolgbaarsnel,multi-instrumen-
taal en het is allemaal om te lachen. Ervaart u bovenstaande beschrijving in-
derdaad als zeer schokkend, houdt u dan deuren en ramen gesloten, zet radio
en tv aan en stem bij voorkeur af op commerciele pulp; mijdt te alien tijde de
gang naar het theater.
Zaterdag 12 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 31,50/fl. 29,-.
Peter Lusse, Carol van Herwijnen en anderen
Het Zakkendiner
Peter Lusse keert na een afwezigheid van enkele jaren terug in de theaters.
Peter Lusse en Carol van Herwijnen spelen de hoofdrollen in het blijspel Le
Diner de Cons van Francois Veber. Jules Rooyaards regisseert het stuk on
der de titel Het Zakkendiner in een bewerking van Peter Lusse en Andre
Breedland. Het blijspel ging in 1993 in Parijs met veel succes in premiere.
Het Zakkendiner is een waar blij spel op niveau waarin een herenclub weke-
lijks bij elkaar komt voor een diner. Maar de diners hebben iets speciaals.
Met een bijzonder doel wordt iedere week een gast uitgenodigd om aan te
zitten bij de vaste leden. Dit is altijd goed gegaan, totdat er een gast aan tafel
verschijnt die het geheel op onnavolgbare wijze in het honderd laat lopen.
Het amusante, vrolijke en kundig geschreven Het Zakkendiner en de ijzer-
sterke cast staan garant voor een avond ongecompliceerd toneelplezier.
Dinsdag 15 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 45,-/fl.
42,50, tweede rangfl. 41,-/fl. 38,50.
John Buysman
Angel Eyes
NaDodo speelt John Buysman (bekend van Taxi en de Gamma-spotjes) zijn
tweede solo. Hij speelt een levende legende in het voorportaal van de hemel
Of de hel? Wachtend op zijn optreden komend e verhalen boven over de
klootzakken, de maten en de briljanten voorbij. In Angel Eyes delen John
Buysman en Jules Deelder, die de tekst schreef, hun liefde voor de jazz en
voor Chet Baker in het bijzonder, de trompettist die goddelijk spel vermeng-
de met een smerige lepel met dope. En zo een levende legende werd.
Woensdag 16 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 27,50/fl. 25,-.
Marcel Verreck
HetT etrix-ge voel
Met een wondermiddel maakte Marcel Verreck zijn tot nu toe beste pro
gramma: beeldend, hilarisch,poetisch, persoonlijken muzikaal (Thijs Jans-
sen achter de piano). Maar de zoektocht naar nog mooiere en heftiger avon-
den gaat voortWant er zijn altijd weer onontkoombare liedjes te zingen en
altijd weer onweerstaanbare types ten tonele te voeren.
Zaterdag 12 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn ver-
krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
tel. 2467467.
Ca commence aujourdhui
Regie: Bertrand Tavernier
De film speelt zich af in het troosteloze dorp Hernaing in Noord-Frankrijk,
waar grote werkloosheid heerst doordat de mijnen zijn gesloten en waar de
sociale voorzieningen karig zijn. Een schoolmeester werpt zich op als
spreekbuis voor de armen en begint een campagne tegen de o" erheid die ge-
wetenloos midden in de winter het gas en de elektriciteit afsnijdt. De moei-
lijkheden die de families ondervinden om hun gezin te onderhouden, vor-
men de spil van deze gengageerde film van veteraan Bertrand Tavernier.
Op een bijna terloopse manier stelt hij een lange reeks sociale vraagstukken
aan de orde. Hij is het meest begaan met de kinderen, die lijdzaam moeten
toezien hoe hun moeders teveel drinken en hun vaders onmachtig zijn een
leven op te bouwen.Donderdag 10 en vrijdag 11 februari, aanvang 21.00
uur, toegang tien gulden.
Beshkempir
Regie: Aktan Abdikalikov
Beshkempir is de naam van de hoofdpersoon en betekent 'vijf oude vrou-
weh. Er bestaat in Kirgizieen oude traditie waarbij de ouders van een
groot gezin een baby aan een kinderloos echtpaar schenken zodra het kind
van de borst is. Bij de rituele overdracht van de baby zijn vijf oude vrouwen
getuige die het kind geluk toewensen. Beshkempir groeit op zonder te weten
dat hij geadopteerd is. Hij is een kind als alle anderen, een jongen die samen
met zijn vriendjes kattekwaad uithaalt. Maar wanneer hij verliefd wordt op
Ajnoera, is zijn beste vriend zo jaloers dat hij hem uitmaakt voor vondeling
en zielige wees. Dit zet de wereld op zijn kop, Beshkempir voelt zich moe-
derziel alleen. Zijn vriendjes zijn rivalen geworden en tot overmaat van
ramp sterft zijn geliefde grootmoeder. Toch komt alles goed!
Zaterdag 12 februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdagvan 13.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 20.00 uur, tel. 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Thea
terkassa komt te vervallen.