t
maasslaa
Kitano Takeshi speelt gangster
met een klein hartje in Kikujiro
Jonge diefjes stelen de
harten van het publiek
preview
uitgaans
agenda
theater
a/d schie
theater
de teerstoof
Filmhuis
Schiedam
Rotterdamse Ketelbinkies in Oliver
All Black Cast geeft The Young
Messiah een nieuwe dimensie
ROTTERDAM - Als u een
avond wilt genieten van
pracht en praal, mooi gesoig-
neerde rijke mensen in kos-
tuums en jurken a la Sissy,
dan is Oliver beslist geen
aanrader. Heeft u meer zin in
pure emotie, een lach en een
traan en vertederend zingen-
de kinderen, dan is het legen-
darische verhaal van Charles
Dickens beslist een must.
ROTTERDAM - Net als veel
Amerikaanse vedetten is ook
Rhetta Hughes begonnen in
het gospelkoor van haar kerk.
Jaren later maakte zij haar
debuut als soliste in een lou
che club in een achterbuurt
van Dallas, in de staat Texas.
Inmiddels is zij uitgegroeid
tot een ster van groot formaat
en schittert zij in de concert-
voorstelling The Young Mes
siah, A Black Celebration
van Stardust Theatre, die vol-
gende week te zien is in Rot
terdam en Vlaardingen.
ROTTERDAM - Kitano Ta
keshi is in zijn eigen land Ja
pan een ster. Hij werkte on
der meer samen met het ko-
mische duo Two Beat en
maakt vanaf 1989 films. In
Nederland is hij vooral be
kend in het filmhuiscircuit,
met films als Sonatine, Kids
Return en zijn nieuwste Kiku
jiro. Ook dit is weer een typi-
sche Kitano-film, waarin dra-
matiek en gortdroge humor
hand in hand gaan.
t
Woensdag 16februari 2000
■#E
SUMItfcdttlfc m££&Ji
Candybar Planet
ROTTERDAM - Postmen werd
onlangs onderscheiden met de
Popprijs. Daarmee zette de Rotter-
damse reggae-rappers de kroon op
hun carriere tot nu toe. Donderdag
24 februari brengen de bandleden
in Plan C een ode aan 66n van hun
muzikale invloeden: Bob Marley.
Zij doen dit in het kader van de
Marlboro Flashbacks. Kaarten
voor dit bijzondere optreden kos-
ten vijftien gulden. Voor meer in-
formarie: 0900-2026069 (45 cent
per minuut).
In Baroeg zaterdag de cd-presenta-
tie van Liar of Golgotha. De Rot-
terdamse trots op blackmetalge-
bied levert opnieuw een cd af vol
agressieve black, melodie en hak-
kend drumwerk. Het Goudse Ordo
Draconis presenteert op dezelfde
avond hun mini-cd 'Speculis Noc-
tis'. Aanvang van dit dubbeloptre-
den is 21.00 uur en de entree be-
draagt een tientje. Een dag eerder
in Baroeg wederom de Metalen In-
quisitie. Vanaf 20.00 uur kun je
gratis naar binnen.
Rotterdamse punkpoprock 'n' roll
trots The Apers presenteren don
derdag 17 februari hun nieuwe mi
ni-cd 'Teenage drama every kid
will understand' in de Vlerk. Op
een van de vele tours in buurland
Duitsland maakten The Apers ken-
nis met bloodbrothers The Favo-
rats. En uit Amhem komen the
door Corine Riem Vis
De musical Oliver speelt zich af in
het armoedige Victoriaanse Lon-
den van het midden van de negen-
tiende eeuw. Het zijn in deze pe-
riode vooral de kinderen die lijden
onder de enorme tegenstelling tus-
sen rijk en arm. Bijna de helft van
alle begrafenissen die in deze pe-
riode in Londen plaatsvonden, wa-
ren van kinderen onder de tien. De
gemiddelde levensverwachting in
de hoofdstad was 27 jaar, voor de
arbeidersklasse was dit nog vijf
jaarkorter.
Net als vele kinderen uit die tijd,
komt ook Oliver Twist na zijn ge-
boorte in het weeshuis terecht. Hij
belandt uiteindelijk zelfs in een
jeugdbende waar hij het stelen en
zakkenrollen aangeleerd krijgt.
Deze zakkenrollersbende staat on
der leiding van de beruchte Fagin,
afwisselend gespeeld door de ac-
teurs Aijan Ederveen en Willem
Nijholt. Naast de fantastische bij-
drage van volwassen acteurs als
Mariska van Kolck en Marjolein
Sligte zijn het toch vooral de jonge
diefjes uit de bende, die snel de
harten van het publiek stelen.
Met liedjes als 'Pikken Wat Je
Pakken Kan' en 'Vlug Terug' en
aangemoedigd door de vele broer-
tjes en zusjes (van de jonge ac
teurs) in het publiek, worden de
kwade bedoelingen al snel verge-
ven. Interessant te vermelden is dat
er in totaal 272 'weeskinderen' in
een heel seizoen in Oliver meespe-
len. De zestien kinderen per voor-
stelling zijn namelijk regionaal ge-
cast. Vanwege de arbeidstijdenwet
voor kinderen mogen zij die niet
ouder zijn dan veertien jaar, niet
meer dan twaalf voorstellingen per
kalenderjaar spelen.
Ook de in de regio Rotterdam ge-
caste ketelbinkies worden uitge-
daagd hun reputatie in de musical
Oliver waar te maken. Als jonge
weeskinderen en zakkenrollers be-
geleiden zij Oliver in maart en
april 2000 in het Luxor Theater
Rotterdam op zijn avontuurlijke
zoektocht naar vriendschap en fa-
miliegeluk. Precies 37 jaar geleden
was de musical Oliver! ook al te
zien in het Luxor Theater. De
hoofdrol werd toen gespeeld door
John Kraaijkamp sr.
Oliver! is te zien in het Luxor The
ater Rotterdam van 15 maart tot en
met 30 april. Prijzen: f 87,50 en
f 77,50 (vrijdag, zaterdag en zon-
dag f 97,50 en f 87,50). Reserve-
ren: 010-413.83.26.
foto: Adrie Kauwenberg
Berserkerz, ultieme New Bomb
Turks meet the Stooges Rijn Delta
rock 'n' roll. En alsof het allemaal
nog niet genoeg is, presenteert
Frontman Kevin Aper ook de
nieuwste editie van zijn ultiem zine
Stardumb. Aanvang 21.30 uur en
kaarten kosten drie knaken.
Candybar Planet verenigt het bes-
te van de jaren 70 en 90 in zich:
harde psychedelische gitaren en
grungy-melodieen. Wat Candybar
Planet meer maakt dan de zoveel-
ste Sabbath/Kyuss-kloon is het su-
perieure songmateriaal. Het Haag-
se The Sunwheel Power Express
brengt Rhythm 'n blues opge-
pompt tot psychedelische hard-
rock. Hun teksten gaan over 'mus
cle cars, hot sleazy women and
psychopathic hitmen'. Aanvang
van dit optreden in de Vlerk is
21.30 uur, entree: f 10,-.
In Rotown is het dit weekend Kon-
kurrent Weekend. Dit label heeft
de afgelopen jaren bewezen voor-
aan te staan met nieuwe verfrissen-
de muziek. Op vrijdag zet dj Rich-
E een set neer bestaande uit bunga
low acts. Dit label van Konkurrent
staat bekend om zijn easylistening
dance uit Japan en Engeland. Za
terdag maakt het Belgische Oran
ge Black zijn opwachting en op
zondag eveneens uit Belgie Kami-
no. Aanvang alle dagen 22.00 uur.
Toegang tien gulden of een passe
partout voor 17,50.
'Voorstelling schenkt
vreugde en ontroering'
door Natasja de Groot
„Het meest bijzondere aan de
show is dat de door Tom Parker
gepopulariseerde The Young Mes
siah wordt uitgevoerd door een All
Black Cast en een prachtig gospel
koor. Dat geeft de jonge versie een
geheel nieuwe dimensie", vertelt
Rhetta Hughes. Componist Parker
bewerkte in 1979 het klassieke
meesterwerk De Messiah van Han
del, dat volgens hem te veel was
voorbehouden aan een select pu
bliek. Rhetta Hughes kwam ruim
zes jaar geleden naar Nederland
voor de rol van Carrie in de musi
cal Josephine, dat haar de onder-
scheiding Het Gouden Hart van de
stad Rotterdam opleverde. Sinds-
dien kan Hughes Nederland niet
meer loslaten. „Ik ben een soort
huwelijk aan gegaan met dit land,
want ik wil alleen hier nog optre
den' lacht ze verguld.
De reden daarvan is dat de mensen
hier volgens haar een stuk loyaler
zijn dan in haar geboorteland.
,,Daar is dit wereldje veel harder.
Producenten laten je zonder par
don vallen, om een simpele reden
dat je een dagje ouder wordt of
omdat je andere ideeen hebt." De
artieste hoopt ook nog iets mee te
kunnen geven aan de jongere ge-
neraties in Nederland, zoals aan de
jongeren uit het gospelkoor van A
Black Celebration. „Heb discipli
ne en wees vooral kritisch op je-
zelf. Dat is noodzaak om scherp te
worden en te blijven."
Voor veel beginnelingen is de 60-
jarige Hughes een groot voorbeeld.
Zij vervulde grote hoofdrollen in
zes Broadway shows, waaronder
Don't play us cheap en Dream-
girls. Ook trad zij op als special
guest in twee wereldtournees van
Harry Belafonte, en voor een tour-
nee van Bill Cosby verzorgde zij
de openingsact. Om dat alles te be-
reiken, heeft ze veel moeten laten.
„Niet in de kroeg hangen met
vrienden, op tijd naar bed, altijd
Rhetta Hughes: „lk ben een soort huwelijk aan gegaan met dit land, want ik wil alleen hier nog
Optreden.foto: Roy Beusker
warm aankleden. Professioneel be-
zig zijn als artiest is topsport. Zoals
een atleet elke dag bezig is met zijn
conditie, zo ben ik dagelijks in de
weer met mijn stem. Maar als een
opoffering heb ik het nooit gezien,
ton, Aretha Franklin en Whitney
Houston." Samen met het zestien
stemmen tellend koor en de Ame
rikaanse solisten David Cameron,
Nathan Alston en Tony Ward
speelt Hughes hoogtepunten uit de
want ik was altijd al einzelganger.
Bovenal geeft muziek iets moois
terug, zoals herinneringen aan de
tijd van weleer."
Vooral het tweede deel van de
voorstelling brengt bij Hughes veel
oude beelden naar boven. ,,In de
eerste akte wordt The Young Mes
siah in zijn geheel uitgevoerd, na
de pauze voert de voorstelling
langs de geschiedenis van de Ame
rikaanse Black Music en brengen
we hommages aan grote legendes,
zoals Billy Holiday, Duke Elling-
geschiedenis van de zwarte mu
ziek. Deze vindt haar roots in gos-
pelmuziek. De jaren 40 gelden
daarbij als het gouden tijdperk.
Nog geen decennium later veran-
derden veel groepen de koers en
ruilden hun repertoire in voor po-
pulair werk. Daarbij maakten de
religieuze teksten plaats voor vrij-
zinnigheid. De meesten werden
'soulsingers' genoemd, zoals Otis
Redding en Sam Cooke. In die tijd
drongen ook jazz en blues door tot
de hitparades.
In de voorstelling is uit iedere pe-
riode een representatief voorbeeld
gekozen. Zo zijn niet alleen de wat
oudere nummers als 'Stormy
weather' en 'I am changing' te ho-
ren, maar ook 'Endless Love' van
Diana Ross en Lionel Richie, en de
wat nieuwere songs zoals 'Wild
wild west' van Will Smith en 'Lo
ve shine a light' van de Engelse
groep Katrina The Waves.
Hughes is een ware genieter van
muziek. „Ik houd van alle muziek-
stijlen, zelfs van smartlappen. In
moeilijke tijden kan het je de
kracht geven door te zetten. Het
schenkt emoties, zoals The Young
Messiah momenten van vreugde
en ontroering geeft."
The Young Messiah, A Black Cele
bration is te zien op 22 en 23 fe
bruari in Theater Zuidplein in Rot
terdam, aanvang 20.15 uur. Reser-
veren: 010-481.65.00 en op 24 fe
bruari in de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, aanvang 20.00 uur.
Reserveren: 010-434.05.00.
Willem Nijholt als Fagin in de musical Oliver!
foto: foto: Ray Christian/de Kroon Studio
door Vincent Wernke
In de laatste scene van Kikujiro
van Kitano Takeshi nemen de ne-
genjarige Masao en een man die
tot dan toe alleen bekend staat als
'meneer' afscheid van elkaar.
„Meneer'vraagt het kind voordat
ze definitief uit elkaar gaan. ,,Hoe
heet u eigenlijk." Meneer kijkt
hem rustig aan. „Kikujiro, en nu
wegwezen rotjong." Het is ken-
merkende scfene voor de rol die Ta
keshi in zijn eigen film speelt. Me-
neer/Kikujiro is een norse man,
zonder twijfel een ex-gangster, die
op alles en nog wat loopt te schel-
den om zijn zin te krijgen.
Aan het begin van de film begint
net de zomervakantie. Alle vriend-
jes van Masao vertrekken met hun
ouders op vakantie. Hij woont ech-
ter alleen met zijn oma, die geen
geld heeft voor een vakantie. Het
dreigt dus een vervelend vakantie
te worden. Dat verandert als hij
een fotoboek vindt met daarin een
foto van zijn moeder. Masao be-
sluit op zoek te gaan naar haar. De
man van een ex-buurvrouw van
zijn oma wordt meegestuurd om
hem in de gaten te houden.
Wie deze man precies is, is niet he-
lemaal duidelijk. Hij lijkt niet te
werken, en Scheldt en comman-
deert er op los. Zijn manier van
doen en de enorme tatoeage op zijn
rug, duiden er echter op dat hij een
Kitano Takeshi (links) speelt zelf de hoofdrol in zijn film Kikujiro.
gangsterverleden heeft. Binnen
een paar uur na vertrek raken zij al
hun geld kwijt aan het gokken op
de renbaan. Al liftend gaan ze ver-
volgens verder op hun zoektocht
naar Masaos moeder. Hun doel be-
reiken ze wel, maar zijn moeder
vinden ze niet. Om de jongen wat
op te beuren, neemt meneer hem
mee voor een korte kampeerva-
kantie in the middle of nowhere.
Net als in zijn vorige films neemt
Takeshi de tijd om zijn verhaal te
vertellen. De trage shots tonen rui-
me landschappen, waar Masao en
'meneer' al wandelend doorheen
trekken. Naast dramatische ele-
menten, bevat Kikujiro een hele-
boel droge humor. Als de twee te-
vergeefs proberen een lift te krij
gen. oppert meneer het idee om
een spijker op de weg te gooien.
Als ze de chauffeur helpen bij het
verwisselen van de band krijgen ze
zeker een lift, zo stelt hij. Als uit
eindelijk een auto over de spijker
heenrijdt, slingert die iets verderop
van de dijk af. Meneer aarzelt niet
en gaat er met Masao vandoor.
Ook grappig is de sc&ne waarin
meneer buiten het zicht van Masao
door een stel kermismensen in el
kaar wordt geslagen. Als hij bont
en blauw terugkeert bij de jongen,
stelt hij droog: „Ik ben van de trap
gevallen." Ook de spelletjes die de
twee in het laatste deel van de film
spelen met een verdwaalde dichter
en twee woest uitziende, maar o zo
vriendelijke motorrijders, zorgen
voor leuke momenten.
Takeshi steelt zelf de show in Ki
kujiro als mopperende ex-gang
ster. Achter zijn stoere imago
schuilt echter een kwetsbare man
die niet toegeeft dat hij niet kan
zwemmen, en vervolgens bijna
verdrinkt in het hotelzwembad.
Even ontroerend is de manier
waarop hij Masao probeert op te
beuren als blijkt dat zijn moeder
onvindbaar is. Takeshi speelt een
ruige bolster, met een klein hartje,
zoals Kikujiro een film met een
hart is. Ontroerend en tegelijkertijd
grappig, is Kikujiro opnieuw een
meesterlijke film van deze bijzon
dere filmmaker. Voor de liefheb-
bers: vrijdag zendt de VPRO Sona
tine uit, ook van Kitano Takeshi.
Adele Bloemendaal
Portret
Adele Bloemendaal maakt al jaren prachtige programmes in het theater, in
het seizoen 1997/1998 was zij samen met Hans Dorrestijn te zien in de voor
stelling Samen Solo. Adele is perfect in het maken van combinaties. Oud
met nieu w, stout met stijl, rauwe muziek met een fluwelen stem. Uit het rijke
repertoire van Adele wordt voor komend seizoen een programma samenge-
steld. Een portret van deze veelzijdige diva. Liedjes die niet zullen ontbre-
ken zijn onder meer: De vleselijke woning, De bokken en de schapen, Jaloe-
zie en Het vingerlied. Adele wordt begeleid door vier muzikanten.
Zaterdag 19februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,50/fl.
35,-, tweede rangfl. 32,50/fl. 30,-.
Hans Liberg
Nieuwe Show
Net zoals bij veel goede Nederlandse voetballers denk je ook bij Hans Li
berg steeds vaker:Als die maar behouden blijft voor ons land. Zijn talenten
als musicus, entertainer en cabare tier worden namelijk ook in het buitenland
zeer geprezen. De toekenning van de International Emmy Awards 1997 en
de Hosting van de Emmys in 1998 betekende de defmitieve doorbraak van
Hans Liberg ver over onze landsgrenzen. Maar Liberg blijft Liberg en het
succes is hem echt niet naar het hoofd gestegen. Hij blijft ook gewoon door
Nederland toeren met zijn Nieuwe show die bij de landelijke pers weer hoog
heeft gescoord.
Dinsdag 22 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 44,—/fl.
41,50, tweede rang fl. 39,-/fl. 36,50.
Bert Klunder
De Pianostemmer
Bert Klunder staat garant voor een avondje amusement op hoog niveau. Zijn
voorstellingen gaan nergens over, zijn erg geestig en oprecht ontroerend.
Zijn laatste programma De Doorwerkers, waarin hij de overspannen Mees-
ter de Windt speelde, kreeg louter lovende recensies. Maar ook de trilogie
rond de botte figuur Henk Zwakjes werd in het nabije verleden door pers en
publiek zeer goed ontvangen. Alle reden dus om uit te zien naar zijn nieuw
ste voorstelling De Pianostemmer. Hoofdpersoon is ditmaal Jacob Zijl-
mans. Beroep: pianostemmer. Maar... wat diezelfde Jacob in zijn vrije tijd
doet, daar weet niemand het fijne van.
Vrijdag 18 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50.
Maarten van Roozendaal
Kerstmis in april
Ditjaarwerdhij-terecht-bekroondmetdeZilverenHarp.DeStichtingCon-
amus reikt deze prijs uit aan de meest veelbelovende Nederlandse artiest.
Een prijs voor zijn gehele werk, waaronder zijn theaterprogramma Kerstmis
in april. Kroegen, weemoed, drank en een sterke fascinatie voor de schone
schijn van de zelfkant zijn de ingredienten van zijn zelfgeschreven teksten.
Zijn ongeschoren stemgeluid dat doet denken aan Tom Waits en het prettig
losse pianospel vormen uitstekende bagagedragers voor zijn tot de verbeel-
ding sprekende liedjes. Egon Kracht geeft met zijn tegenspel op de contra-
bas de teksten een bijzondere lading. Een podium, een piano en een contra-
bas. Voldoende sober om tekst en muziek alle aandacht te geven die zij ver-
dienen.
Zaterdag 19 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50.
Patrick Stoof
Sparren
Deze jonge cabaretier won Camaretten 1998. Hij heeft het begenadigde ta
lent van een subliem verhalenverteller, die zijn verhalen prima lardeert met
de nodige grappen. Hij wordt momenteel intensief gecoacht door Diederik
van Vleuten en Kees Prins. Dit seizoen laat Patrick Stoof zijn talenten in een
avondvullend programma behoedzaam ontwikkelen in het kleine zalencir-
cuit. Patrick: „Ik wil er af en toe gewoon even lekker op beuken, geen men-
sen pijn doen. Maar open en bloot laten voelen wat ik bedoell In Sparren
bokst Patrick tegen de lucht en tegen de dingen in zijn hoofd. Een program
ma over lastige keuzes. Hoe smal is de grens tussen droom en daad? Maakdit
optreden van een jong talent mee, wie weet vertelt u het later nog vaak...
Vrijdag 25 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn ver-
krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
tel. 2467467.
Iraans Weekend
Children in Heaven
Regie: Majid Majidi
Children of Heaven is de nieuwste speelfilm van regisseuse Majidi, waar-
mee zij zowel in eigen land als internationaal een enorm succes boekte. Zij
baseerde zich voor deze film op een waar gebeurd verhaal en plukte haar
twee hoofdrolspelers zo van de straat. Ali, een negenjarige jongen uit Tehe
ran, verliest op weg van school naar huis de pas gerepareerde schoenen van
zijn zusje Zahra. Ali weet zeker dat zijn vader geen geld heeft voor nieuwe
schoenen en vraagt zijn zusje het slechte nieuws niet aan hun ouders te ver
tellen. Ze bedenken een geheim plan: Zahra trekts ochtends Alt's schoenen
aan naar school en Ali krijgt ze's middags terug, zodat hij naar school kan
gaan. Als Zahra en Ali er achter komen dat een ander meisje op school de
schoenen draagt lijkt de oplossing nabij. Maar dan merken ze dat het meisje
uit een nog armere familie komt. Ze willen de schoenen niet terugvragen.
Een nieuwe oplossing dient zich aan als Ali hoort van een hardloopwedstrijd
op school met als derde prijs een paar nieuwe gympen. Ali zet alles op alles
om die prijs te winnen maar weet dan nog niet dat het moeilijker is een derde
plaats te behalen dan te winnen.
Donderdag 17en vrijdag 18februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gul
den.
De StilteRegie: Mohsen MakhmalbafKhorsid, een blinde jongenvan tien
jaar oud, leeft alleen met zijn moeder in een dorpje in Tadzjikistan. Hij werkt
als stemmer van muziekinstrumenten. Elke dag staat het meisje Nadereh bij
de bushalte om hem op te halen en naar de werkplaats te brengen. Zij is zijn
ogen. Khorsid hoort zo intensief dat hij tijdens de reis iets in zijn oren moet
stoppen om niet afgeleid te worden en te verdwalen. Maar de betovering van
de geluiden is sterker. Na twee jaar wachten op toestemming om in Iran te
filmen, vertrok Makhmalbaf naar het Perzischtalige Tadzjikistan om De
Stilte te maken. In eigen land is de film nog altijd niet vrijgegeven. De cen-
suur verbiedt met name de scene waarin het meisje Nadereh danst in de
werkplaats van de instrumentenmaker. Dansen in het openbaar is verboden
in Iran.
Zaterdag 19 februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 20.00 uur, tel. 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Thea
terkassa komt te vervallen.