t maasslaa Kitano Takeshi speelt gangster met een klein hartje in Kikujiro Jonge diefjes stelen de harten van het publiek preview uitgaans agenda theater a/d schie theater de teerstoof Filmhuis Schiedam Rotterdamse Ketelbinkies in Oliver All Black Cast geeft The Young Messiah een nieuwe dimensie ROTTERDAM - Als u een avond wilt genieten van pracht en praal, mooi gesoig- neerde rijke mensen in kos- tuums en jurken a la Sissy, dan is Oliver beslist geen aanrader. Heeft u meer zin in pure emotie, een lach en een traan en vertederend zingen- de kinderen, dan is het legen- darische verhaal van Charles Dickens beslist een must. ROTTERDAM - Net als veel Amerikaanse vedetten is ook Rhetta Hughes begonnen in het gospelkoor van haar kerk. Jaren later maakte zij haar debuut als soliste in een lou che club in een achterbuurt van Dallas, in de staat Texas. Inmiddels is zij uitgegroeid tot een ster van groot formaat en schittert zij in de concert- voorstelling The Young Mes siah, A Black Celebration van Stardust Theatre, die vol- gende week te zien is in Rot terdam en Vlaardingen. ROTTERDAM - Kitano Ta keshi is in zijn eigen land Ja pan een ster. Hij werkte on der meer samen met het ko- mische duo Two Beat en maakt vanaf 1989 films. In Nederland is hij vooral be kend in het filmhuiscircuit, met films als Sonatine, Kids Return en zijn nieuwste Kiku jiro. Ook dit is weer een typi- sche Kitano-film, waarin dra- matiek en gortdroge humor hand in hand gaan. t Woensdag 16februari 2000 ■#E SUMItfcdttlfc m££&Ji Candybar Planet ROTTERDAM - Postmen werd onlangs onderscheiden met de Popprijs. Daarmee zette de Rotter- damse reggae-rappers de kroon op hun carriere tot nu toe. Donderdag 24 februari brengen de bandleden in Plan C een ode aan 66n van hun muzikale invloeden: Bob Marley. Zij doen dit in het kader van de Marlboro Flashbacks. Kaarten voor dit bijzondere optreden kos- ten vijftien gulden. Voor meer in- formarie: 0900-2026069 (45 cent per minuut). In Baroeg zaterdag de cd-presenta- tie van Liar of Golgotha. De Rot- terdamse trots op blackmetalge- bied levert opnieuw een cd af vol agressieve black, melodie en hak- kend drumwerk. Het Goudse Ordo Draconis presenteert op dezelfde avond hun mini-cd 'Speculis Noc- tis'. Aanvang van dit dubbeloptre- den is 21.00 uur en de entree be- draagt een tientje. Een dag eerder in Baroeg wederom de Metalen In- quisitie. Vanaf 20.00 uur kun je gratis naar binnen. Rotterdamse punkpoprock 'n' roll trots The Apers presenteren don derdag 17 februari hun nieuwe mi ni-cd 'Teenage drama every kid will understand' in de Vlerk. Op een van de vele tours in buurland Duitsland maakten The Apers ken- nis met bloodbrothers The Favo- rats. En uit Amhem komen the door Corine Riem Vis De musical Oliver speelt zich af in het armoedige Victoriaanse Lon- den van het midden van de negen- tiende eeuw. Het zijn in deze pe- riode vooral de kinderen die lijden onder de enorme tegenstelling tus- sen rijk en arm. Bijna de helft van alle begrafenissen die in deze pe- riode in Londen plaatsvonden, wa- ren van kinderen onder de tien. De gemiddelde levensverwachting in de hoofdstad was 27 jaar, voor de arbeidersklasse was dit nog vijf jaarkorter. Net als vele kinderen uit die tijd, komt ook Oliver Twist na zijn ge- boorte in het weeshuis terecht. Hij belandt uiteindelijk zelfs in een jeugdbende waar hij het stelen en zakkenrollen aangeleerd krijgt. Deze zakkenrollersbende staat on der leiding van de beruchte Fagin, afwisselend gespeeld door de ac- teurs Aijan Ederveen en Willem Nijholt. Naast de fantastische bij- drage van volwassen acteurs als Mariska van Kolck en Marjolein Sligte zijn het toch vooral de jonge diefjes uit de bende, die snel de harten van het publiek stelen. Met liedjes als 'Pikken Wat Je Pakken Kan' en 'Vlug Terug' en aangemoedigd door de vele broer- tjes en zusjes (van de jonge ac teurs) in het publiek, worden de kwade bedoelingen al snel verge- ven. Interessant te vermelden is dat er in totaal 272 'weeskinderen' in een heel seizoen in Oliver meespe- len. De zestien kinderen per voor- stelling zijn namelijk regionaal ge- cast. Vanwege de arbeidstijdenwet voor kinderen mogen zij die niet ouder zijn dan veertien jaar, niet meer dan twaalf voorstellingen per kalenderjaar spelen. Ook de in de regio Rotterdam ge- caste ketelbinkies worden uitge- daagd hun reputatie in de musical Oliver waar te maken. Als jonge weeskinderen en zakkenrollers be- geleiden zij Oliver in maart en april 2000 in het Luxor Theater Rotterdam op zijn avontuurlijke zoektocht naar vriendschap en fa- miliegeluk. Precies 37 jaar geleden was de musical Oliver! ook al te zien in het Luxor Theater. De hoofdrol werd toen gespeeld door John Kraaijkamp sr. Oliver! is te zien in het Luxor The ater Rotterdam van 15 maart tot en met 30 april. Prijzen: f 87,50 en f 77,50 (vrijdag, zaterdag en zon- dag f 97,50 en f 87,50). Reserve- ren: 010-413.83.26. foto: Adrie Kauwenberg Berserkerz, ultieme New Bomb Turks meet the Stooges Rijn Delta rock 'n' roll. En alsof het allemaal nog niet genoeg is, presenteert Frontman Kevin Aper ook de nieuwste editie van zijn ultiem zine Stardumb. Aanvang 21.30 uur en kaarten kosten drie knaken. Candybar Planet verenigt het bes- te van de jaren 70 en 90 in zich: harde psychedelische gitaren en grungy-melodieen. Wat Candybar Planet meer maakt dan de zoveel- ste Sabbath/Kyuss-kloon is het su- perieure songmateriaal. Het Haag- se The Sunwheel Power Express brengt Rhythm 'n blues opge- pompt tot psychedelische hard- rock. Hun teksten gaan over 'mus cle cars, hot sleazy women and psychopathic hitmen'. Aanvang van dit optreden in de Vlerk is 21.30 uur, entree: f 10,-. In Rotown is het dit weekend Kon- kurrent Weekend. Dit label heeft de afgelopen jaren bewezen voor- aan te staan met nieuwe verfrissen- de muziek. Op vrijdag zet dj Rich- E een set neer bestaande uit bunga low acts. Dit label van Konkurrent staat bekend om zijn easylistening dance uit Japan en Engeland. Za terdag maakt het Belgische Oran ge Black zijn opwachting en op zondag eveneens uit Belgie Kami- no. Aanvang alle dagen 22.00 uur. Toegang tien gulden of een passe partout voor 17,50. 'Voorstelling schenkt vreugde en ontroering' door Natasja de Groot „Het meest bijzondere aan de show is dat de door Tom Parker gepopulariseerde The Young Mes siah wordt uitgevoerd door een All Black Cast en een prachtig gospel koor. Dat geeft de jonge versie een geheel nieuwe dimensie", vertelt Rhetta Hughes. Componist Parker bewerkte in 1979 het klassieke meesterwerk De Messiah van Han del, dat volgens hem te veel was voorbehouden aan een select pu bliek. Rhetta Hughes kwam ruim zes jaar geleden naar Nederland voor de rol van Carrie in de musi cal Josephine, dat haar de onder- scheiding Het Gouden Hart van de stad Rotterdam opleverde. Sinds- dien kan Hughes Nederland niet meer loslaten. „Ik ben een soort huwelijk aan gegaan met dit land, want ik wil alleen hier nog optre den' lacht ze verguld. De reden daarvan is dat de mensen hier volgens haar een stuk loyaler zijn dan in haar geboorteland. ,,Daar is dit wereldje veel harder. Producenten laten je zonder par don vallen, om een simpele reden dat je een dagje ouder wordt of omdat je andere ideeen hebt." De artieste hoopt ook nog iets mee te kunnen geven aan de jongere ge- neraties in Nederland, zoals aan de jongeren uit het gospelkoor van A Black Celebration. „Heb discipli ne en wees vooral kritisch op je- zelf. Dat is noodzaak om scherp te worden en te blijven." Voor veel beginnelingen is de 60- jarige Hughes een groot voorbeeld. Zij vervulde grote hoofdrollen in zes Broadway shows, waaronder Don't play us cheap en Dream- girls. Ook trad zij op als special guest in twee wereldtournees van Harry Belafonte, en voor een tour- nee van Bill Cosby verzorgde zij de openingsact. Om dat alles te be- reiken, heeft ze veel moeten laten. „Niet in de kroeg hangen met vrienden, op tijd naar bed, altijd Rhetta Hughes: „lk ben een soort huwelijk aan gegaan met dit land, want ik wil alleen hier nog Optreden.foto: Roy Beusker warm aankleden. Professioneel be- zig zijn als artiest is topsport. Zoals een atleet elke dag bezig is met zijn conditie, zo ben ik dagelijks in de weer met mijn stem. Maar als een opoffering heb ik het nooit gezien, ton, Aretha Franklin en Whitney Houston." Samen met het zestien stemmen tellend koor en de Ame rikaanse solisten David Cameron, Nathan Alston en Tony Ward speelt Hughes hoogtepunten uit de want ik was altijd al einzelganger. Bovenal geeft muziek iets moois terug, zoals herinneringen aan de tijd van weleer." Vooral het tweede deel van de voorstelling brengt bij Hughes veel oude beelden naar boven. ,,In de eerste akte wordt The Young Mes siah in zijn geheel uitgevoerd, na de pauze voert de voorstelling langs de geschiedenis van de Ame rikaanse Black Music en brengen we hommages aan grote legendes, zoals Billy Holiday, Duke Elling- geschiedenis van de zwarte mu ziek. Deze vindt haar roots in gos- pelmuziek. De jaren 40 gelden daarbij als het gouden tijdperk. Nog geen decennium later veran- derden veel groepen de koers en ruilden hun repertoire in voor po- pulair werk. Daarbij maakten de religieuze teksten plaats voor vrij- zinnigheid. De meesten werden 'soulsingers' genoemd, zoals Otis Redding en Sam Cooke. In die tijd drongen ook jazz en blues door tot de hitparades. In de voorstelling is uit iedere pe- riode een representatief voorbeeld gekozen. Zo zijn niet alleen de wat oudere nummers als 'Stormy weather' en 'I am changing' te ho- ren, maar ook 'Endless Love' van Diana Ross en Lionel Richie, en de wat nieuwere songs zoals 'Wild wild west' van Will Smith en 'Lo ve shine a light' van de Engelse groep Katrina The Waves. Hughes is een ware genieter van muziek. „Ik houd van alle muziek- stijlen, zelfs van smartlappen. In moeilijke tijden kan het je de kracht geven door te zetten. Het schenkt emoties, zoals The Young Messiah momenten van vreugde en ontroering geeft." The Young Messiah, A Black Cele bration is te zien op 22 en 23 fe bruari in Theater Zuidplein in Rot terdam, aanvang 20.15 uur. Reser- veren: 010-481.65.00 en op 24 fe bruari in de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, aanvang 20.00 uur. Reserveren: 010-434.05.00. Willem Nijholt als Fagin in de musical Oliver! foto: foto: Ray Christian/de Kroon Studio door Vincent Wernke In de laatste scene van Kikujiro van Kitano Takeshi nemen de ne- genjarige Masao en een man die tot dan toe alleen bekend staat als 'meneer' afscheid van elkaar. „Meneer'vraagt het kind voordat ze definitief uit elkaar gaan. ,,Hoe heet u eigenlijk." Meneer kijkt hem rustig aan. „Kikujiro, en nu wegwezen rotjong." Het is ken- merkende scfene voor de rol die Ta keshi in zijn eigen film speelt. Me- neer/Kikujiro is een norse man, zonder twijfel een ex-gangster, die op alles en nog wat loopt te schel- den om zijn zin te krijgen. Aan het begin van de film begint net de zomervakantie. Alle vriend- jes van Masao vertrekken met hun ouders op vakantie. Hij woont ech- ter alleen met zijn oma, die geen geld heeft voor een vakantie. Het dreigt dus een vervelend vakantie te worden. Dat verandert als hij een fotoboek vindt met daarin een foto van zijn moeder. Masao be- sluit op zoek te gaan naar haar. De man van een ex-buurvrouw van zijn oma wordt meegestuurd om hem in de gaten te houden. Wie deze man precies is, is niet he- lemaal duidelijk. Hij lijkt niet te werken, en Scheldt en comman- deert er op los. Zijn manier van doen en de enorme tatoeage op zijn rug, duiden er echter op dat hij een Kitano Takeshi (links) speelt zelf de hoofdrol in zijn film Kikujiro. gangsterverleden heeft. Binnen een paar uur na vertrek raken zij al hun geld kwijt aan het gokken op de renbaan. Al liftend gaan ze ver- volgens verder op hun zoektocht naar Masaos moeder. Hun doel be- reiken ze wel, maar zijn moeder vinden ze niet. Om de jongen wat op te beuren, neemt meneer hem mee voor een korte kampeerva- kantie in the middle of nowhere. Net als in zijn vorige films neemt Takeshi de tijd om zijn verhaal te vertellen. De trage shots tonen rui- me landschappen, waar Masao en 'meneer' al wandelend doorheen trekken. Naast dramatische ele- menten, bevat Kikujiro een hele- boel droge humor. Als de twee te- vergeefs proberen een lift te krij gen. oppert meneer het idee om een spijker op de weg te gooien. Als ze de chauffeur helpen bij het verwisselen van de band krijgen ze zeker een lift, zo stelt hij. Als uit eindelijk een auto over de spijker heenrijdt, slingert die iets verderop van de dijk af. Meneer aarzelt niet en gaat er met Masao vandoor. Ook grappig is de sc&ne waarin meneer buiten het zicht van Masao door een stel kermismensen in el kaar wordt geslagen. Als hij bont en blauw terugkeert bij de jongen, stelt hij droog: „Ik ben van de trap gevallen." Ook de spelletjes die de twee in het laatste deel van de film spelen met een verdwaalde dichter en twee woest uitziende, maar o zo vriendelijke motorrijders, zorgen voor leuke momenten. Takeshi steelt zelf de show in Ki kujiro als mopperende ex-gang ster. Achter zijn stoere imago schuilt echter een kwetsbare man die niet toegeeft dat hij niet kan zwemmen, en vervolgens bijna verdrinkt in het hotelzwembad. Even ontroerend is de manier waarop hij Masao probeert op te beuren als blijkt dat zijn moeder onvindbaar is. Takeshi speelt een ruige bolster, met een klein hartje, zoals Kikujiro een film met een hart is. Ontroerend en tegelijkertijd grappig, is Kikujiro opnieuw een meesterlijke film van deze bijzon dere filmmaker. Voor de liefheb- bers: vrijdag zendt de VPRO Sona tine uit, ook van Kitano Takeshi. Adele Bloemendaal Portret Adele Bloemendaal maakt al jaren prachtige programmes in het theater, in het seizoen 1997/1998 was zij samen met Hans Dorrestijn te zien in de voor stelling Samen Solo. Adele is perfect in het maken van combinaties. Oud met nieu w, stout met stijl, rauwe muziek met een fluwelen stem. Uit het rijke repertoire van Adele wordt voor komend seizoen een programma samenge- steld. Een portret van deze veelzijdige diva. Liedjes die niet zullen ontbre- ken zijn onder meer: De vleselijke woning, De bokken en de schapen, Jaloe- zie en Het vingerlied. Adele wordt begeleid door vier muzikanten. Zaterdag 19februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,50/fl. 35,-, tweede rangfl. 32,50/fl. 30,-. Hans Liberg Nieuwe Show Net zoals bij veel goede Nederlandse voetballers denk je ook bij Hans Li berg steeds vaker:Als die maar behouden blijft voor ons land. Zijn talenten als musicus, entertainer en cabare tier worden namelijk ook in het buitenland zeer geprezen. De toekenning van de International Emmy Awards 1997 en de Hosting van de Emmys in 1998 betekende de defmitieve doorbraak van Hans Liberg ver over onze landsgrenzen. Maar Liberg blijft Liberg en het succes is hem echt niet naar het hoofd gestegen. Hij blijft ook gewoon door Nederland toeren met zijn Nieuwe show die bij de landelijke pers weer hoog heeft gescoord. Dinsdag 22 februari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 44,—/fl. 41,50, tweede rang fl. 39,-/fl. 36,50. Bert Klunder De Pianostemmer Bert Klunder staat garant voor een avondje amusement op hoog niveau. Zijn voorstellingen gaan nergens over, zijn erg geestig en oprecht ontroerend. Zijn laatste programma De Doorwerkers, waarin hij de overspannen Mees- ter de Windt speelde, kreeg louter lovende recensies. Maar ook de trilogie rond de botte figuur Henk Zwakjes werd in het nabije verleden door pers en publiek zeer goed ontvangen. Alle reden dus om uit te zien naar zijn nieuw ste voorstelling De Pianostemmer. Hoofdpersoon is ditmaal Jacob Zijl- mans. Beroep: pianostemmer. Maar... wat diezelfde Jacob in zijn vrije tijd doet, daar weet niemand het fijne van. Vrijdag 18 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50. Maarten van Roozendaal Kerstmis in april Ditjaarwerdhij-terecht-bekroondmetdeZilverenHarp.DeStichtingCon- amus reikt deze prijs uit aan de meest veelbelovende Nederlandse artiest. Een prijs voor zijn gehele werk, waaronder zijn theaterprogramma Kerstmis in april. Kroegen, weemoed, drank en een sterke fascinatie voor de schone schijn van de zelfkant zijn de ingredienten van zijn zelfgeschreven teksten. Zijn ongeschoren stemgeluid dat doet denken aan Tom Waits en het prettig losse pianospel vormen uitstekende bagagedragers voor zijn tot de verbeel- ding sprekende liedjes. Egon Kracht geeft met zijn tegenspel op de contra- bas de teksten een bijzondere lading. Een podium, een piano en een contra- bas. Voldoende sober om tekst en muziek alle aandacht te geven die zij ver- dienen. Zaterdag 19 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,50. Patrick Stoof Sparren Deze jonge cabaretier won Camaretten 1998. Hij heeft het begenadigde ta lent van een subliem verhalenverteller, die zijn verhalen prima lardeert met de nodige grappen. Hij wordt momenteel intensief gecoacht door Diederik van Vleuten en Kees Prins. Dit seizoen laat Patrick Stoof zijn talenten in een avondvullend programma behoedzaam ontwikkelen in het kleine zalencir- cuit. Patrick: „Ik wil er af en toe gewoon even lekker op beuken, geen men- sen pijn doen. Maar open en bloot laten voelen wat ik bedoell In Sparren bokst Patrick tegen de lucht en tegen de dingen in zijn hoofd. Een program ma over lastige keuzes. Hoe smal is de grens tussen droom en daad? Maakdit optreden van een jong talent mee, wie weet vertelt u het later nog vaak... Vrijdag 25 februari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,-. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn ver- krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. Iraans Weekend Children in Heaven Regie: Majid Majidi Children of Heaven is de nieuwste speelfilm van regisseuse Majidi, waar- mee zij zowel in eigen land als internationaal een enorm succes boekte. Zij baseerde zich voor deze film op een waar gebeurd verhaal en plukte haar twee hoofdrolspelers zo van de straat. Ali, een negenjarige jongen uit Tehe ran, verliest op weg van school naar huis de pas gerepareerde schoenen van zijn zusje Zahra. Ali weet zeker dat zijn vader geen geld heeft voor nieuwe schoenen en vraagt zijn zusje het slechte nieuws niet aan hun ouders te ver tellen. Ze bedenken een geheim plan: Zahra trekts ochtends Alt's schoenen aan naar school en Ali krijgt ze's middags terug, zodat hij naar school kan gaan. Als Zahra en Ali er achter komen dat een ander meisje op school de schoenen draagt lijkt de oplossing nabij. Maar dan merken ze dat het meisje uit een nog armere familie komt. Ze willen de schoenen niet terugvragen. Een nieuwe oplossing dient zich aan als Ali hoort van een hardloopwedstrijd op school met als derde prijs een paar nieuwe gympen. Ali zet alles op alles om die prijs te winnen maar weet dan nog niet dat het moeilijker is een derde plaats te behalen dan te winnen. Donderdag 17en vrijdag 18februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gul den. De StilteRegie: Mohsen MakhmalbafKhorsid, een blinde jongenvan tien jaar oud, leeft alleen met zijn moeder in een dorpje in Tadzjikistan. Hij werkt als stemmer van muziekinstrumenten. Elke dag staat het meisje Nadereh bij de bushalte om hem op te halen en naar de werkplaats te brengen. Zij is zijn ogen. Khorsid hoort zo intensief dat hij tijdens de reis iets in zijn oren moet stoppen om niet afgeleid te worden en te verdwalen. Maar de betovering van de geluiden is sterker. Na twee jaar wachten op toestemming om in Iran te filmen, vertrok Makhmalbaf naar het Perzischtalige Tadzjikistan om De Stilte te maken. In eigen land is de film nog altijd niet vrijgegeven. De cen- suur verbiedt met name de scene waarin het meisje Nadereh danst in de werkplaats van de instrumentenmaker. Dansen in het openbaar is verboden in Iran. Zaterdag 19 februari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Thea terkassa komt te vervallen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 20