maasstad
Philharmonisch Orkest
viert verjaardag Weill
'Als de emoties niet echt zijn,
merkt het publiek dat meteen'
Three Kings in de bizarre
wereld van Desert Storm
I
J
uitgaans
theater
agenda
a/d schie
HHHHH
maasstad
podium
film
preview
theater
de teerstoof
Filmhuis
Schiedam
m
Volkszanger Frans Bauer met
'Concert Special' in Zevenhuizen
or! a
door Maarten Ritman
ZEVENHUIZEN - Bijna is
het zover. Vrijdagavond
treedt Frans Bauer op in
sporthal de Zevensprong in
Zevenhuizen met zijn Con
cert Special. Een avondvul-
lende show van drie en een
half uur, met niet alleen de
populaire volkszanger zelf.
Want ook Hanny, die het
voorprogramma verzorgt, en
het acht man sterke showor-
kest 'The First Showband'
van Bauer zullen de avond
muzikaal vullen.
ROTTERDAM - In maart
1991 tekenden de geallieer-
den en Irak een staakt-het-
vuren verdrag. Daarmee
kwam een eind aan wat be
kend staat als 'de golfoor-
log'. Succes voor de Ver-
enigde Staten, dat vastbeslo-
ten de strijd was aangegaan
om Sadam Hussein te verdrij-
ven uit Koeweit. Toch was de
uitvoering van operatie De
sert Storm niet perfect, zo
laat filmer David O'Russell
weten in Three Kings.
Woensdag 8 maart 2000
ROTTERDAM - Vrijdag kun je in
Baroeg terecht voor een tripple
metal bill. Het uit Duitsland af-
komstige Agathodaimon brengt
waarschijnlijk veel nummers van
hun pas verscheen cd 'Higher art
of rebellion'Stemmige black me
tal en gothic is de combinatie
waarmee het Italiaanse Gra-
veworrn het publiek zal verrassen
en het Zweedse Siebenburgen is
gespecialiseerd in atmosferische
black. De entree voor deze tripple
bill bedraagt 17,50 en het begint
om 21.00 uur. Een dag later op het-
zelfde podium de rockabillyband
Frantic Flintstones. Vooraf het
Dordtse Cenobites. De entree voor
deze avond - die om 21.00 uur be
gint - bedraagt 20,-.
Donderdag in de Vlerk een optre-
den van The Jammin' Arabs. Dit
Engelse trio maakt een mix van ga-
ragepunk, surf en skamuziek met
af en toe een vleugje wachtkamer-
muzak. Om 21.30 uur betreden ze
het podium en voor 10,- kun je
erbij zijn. Een dag later in de Vlerk
een Nederlands dubbeloptreden.
Speedboat FC maakt zogenaamde
samplepop, en net als bij Beck val
je van de ene verbazing in de ande-
re. Telefunk maakt dromerige en
poppy Lo-Fi juweeltjes, vergezeld
door lieve meisjeszang. Aanvang
van deze show is 21.30 uur en de
entree bedraagt 12,50.
Het duo Richard Fearless en Steve
Hellier vormen Death in Vegas.
De meest vuige en dopey under
ground britrock gecombineerd met
Britse clubsound. Zondag staat het
Britse duo op het podium van
Nighttown. Aanvang 21.00 uur en
voor vijftien gulden kun je erbij
zijn. In Rotown morgen - donder
dag - een optreden van duizend-
poot Ellen ten Damme. Om 22.00
uur betreedt ze het podium aan de
Nieuwe Binnenweg en de entree
bedraagt/ 12,50.
ledere vrijdag in Nighttown Future... met Michel de Hey en
guests. Aanvang 23.00 uur.
ROTTERDAM - Het Rotterdams
Philharmonisch Orkest viert de
honderste verjaardag van Kurt
Weill met een uitvoering van zijn
vioolconcert. Op tien en twaalf
maart zal naast dit concert ook de
Veertiende symfonie van Sjostak-
ovitsj uitgevoerd worden. Op 2
maart 2000 was het honderd jaar
geleden dat Kurt Weill werd gebo-
ren. Hij is bekend geworden door
het schrijven van legendarische
werken als Die Drelgroschenoper
en musicals als Street Scene. Solist
in het orkest is Frank de Groot,
violist uit het Rotterdams Philhar
monisch Orkest, mede-oprichter
van het Doelen Ensemble en pri-
marius van het Doelenkwartet.
Naast het vioolconcert klinkt de
Veertiende symfonie van Sjostak-
ovitsj. Het werk wordt door het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest voor het eerst uitgevoerd. Het
bestaat uit een elftal liederen die
door solisten worden gezongen op
teksten van drie Westeuropese
dichters (Garcia Lorca, Apollinaire
en Rijke). De boventoon van de
teksten en de muziek wordt ge-
voerd door diepe wanhoop,
schreeuwende angst, huivering-
wekkend sarcasme en een trooste-
loosheid die zijn weerga niet kent.
Het werk zit als geheel aan een
overkoepelend thema vastgeklon-
ken: tomeloze doodsangst. Het zou
daarom ook wel Sjostakovitsj Re-
quim genoemd kunnen worden.
De componist zelf beschouwde het
als zijn meesterwerk: „Alles wat ik
tot nu toe geschreven heb is niet
meer geweest dan een voorberei-
ding op dit werk." Het concert
staat onder leiding van Claus Peter
Fjor, met wie het Rotterdams Phil
harmonisch Orkest al jaren succes-
vol samenwerkt. Solisten in
Sjostakovitsj symfonie zijn de so-
praan Elisabeth Meyer Topsoe en
de vermaarde Nederlandse bas Ro
berto Holl.
Als iets in je vroege jeugd je zo heeft gegrepen dat je vanaf dat mo
ment een ontembaar verlangen blijft koesteren, hoe noem je dat dan
Verliefd, verkocht, verslaafd? Pas nadat je verschillende gevoelens in
je leven kent en herkent, en deze een plaats hebt kunnen geven kun je
met terugwerkende kracht zo'n bijzonder gevoel benoemen. Waar ik
het over heb? Niet over de eerste keer verliefd zijn of over de eerste
seksuele ervaring, nee, over mijn eerste Ip met klassieke muziek.
Als kind van zo 'n 8 jaar was de platenspeler van mijn vader verboden
terrein. Toen mijn oma een keer op mij paste beweerde ik prima met
het apparaat overweg te kunnen, sterker nog, het altijd te mogen be-
dienen. Dus ook nu. Ondanks mijn niet al te ontwikkelde technische
inzicht liet het geluk me toen niet in de steek en lukte het mij om met
een blik van: 'zie je nou wel oma, zo doe je dat, gewoon een plaatje
opzettende platenspeler aan de gang te krijgen. Wat er toen met mij
gebeurde heeft oma niet geweten, maar ik vergeet het nooit van mijn
leven meer. Ik hoorde de klanken van een stuk muziek, en het was zo
perfect, zo mooi, zo vrolijk, zo ontroerend en droevig tegelijk, zo com-
pleet, dat ik maar din heftige reactie van binnenuit voelde: MEER!
Meer van deze muziek alsjeblieft.
Die kwam er. Zo vaak als maar mogelijk was zocht ik op de radio
naar klassieke muziek. Ik bedelde bij mijn ouders om meegenomen te
worden naar klassieke concerten; kocht van m 'n eerstverdiende op-
pascenten de pianoconcerten van Mozart verstopte die vervolgens
omdat ik wel doorhad dat het eigenlijk niet hoorde bij een 15-jarige);
draaide gedurende de hele middelbare schooltijd de Peer Gynt Suite
en het pianoconcert van Schumann, en al die tijd bleef ik verrast en
ontroerd door die prachtige muziek, die ik allang kon dromen.
Inmiddels op mezelf wonend in Rotterdam bleef de honger knagen. Ik
werd lid van het Rotterdamse Toonkunstkoor, en breidde daar m'n
repertoirekennis enorm uit. Opnieuw (en nog steedspasseerden re-
gelmatig composities mijn lessenaar of oren waar ik heletnaal ver
liefd op werd. Echt verliefd ja: midden in de nacht wakker worden en
pas weer in kunnen slapen na niet een keer maar tien keer die ene
aria uit Mozarts Requiem of dat 5e deel uit Mahlers 3e Symfonie be-
luisterd te hebben. Zenuwachtig worden in de trein naar Rome van-
wege hetfeit dat ik bij Dusseldorf al door m'n voorraad batterijen
heen was. Alle kansen greep ik aan om de onbedwingbare honger
naar meer klassieke muziek te stillen. Ik ging er na m 'n Heao-studie
zelfs muziekwetenschappen voor studeren en kwam 7 jaar geleden in
Concert- en congresgebouw de Doelen terecht. Inmiddels ben ik daar
zo'n kleine 1000 bijgewoonde concerten verder, en nog altijd is het
moment van verzadiging niet ingetreden. Een gelukkige relatie? Voor
mij is klassieke muziek een fantastisch maatje in m 'n leven.
'Wat is nou je lievelingsstuk', wordt mij vaak gevraagd. Ik kan het
niet zeggen, het zijn er zoveel, voor zoveel verschillende momenten.
Er is wel een componist in mijn leven die mij sneller en vaker ontroert
dan de anderen: Johann Sebastian Bach. Van hem was deplaat die ik
als kind stiekem opzette en die zo 'n betoverende werking had. Met het
jaar 2000 als Bachjaar en het Bach Festival in de Doelen in het voor-
uitzicht besef ik dat ik tussen 12 en 20 maart aanstaande weer vaak
dat onrustige maar o zo lekkere gevoel van: meer!! zal ervaren.
Evelien Masselink, Marketing en Communicatie
Concert- en congresgebouw de Doelen
„De bedoeling is om er een avond-
vullend programma voor de men-
sen van te maken. Ik geef zelf een
concert van anderhalf uur waarin
ik niet alleen mijn hits zal zingen
maar ook liedjes van mijn meest
recente album 'Samen met jou'. Ik
treed op met een band en in het
voorprogramma staat Hanny, dus
het gaat een echte, gezellige Ne
derlandse avond worden", vertelt
de zanger. Dit jaar staat hij niet in
Ahoy terwijl hij daar in twee jaar
elf maal een voile bak haalde.
Deze keer reist hij door het land
met zijn Concert Special. Dat heeft
niet te maken met gebrek aan pu
bliek, maar waar ligt het dan wel
aan? „Dit jaar doe ik geen Ahoy,
omdat ik te gast ben bij de af-
scheidstoernee van Lee Towers.
Daarom sta ik er zelf niet, want ik
wil het afscheid van Lee zo exclu-
sief mogelijk houden. In plaats
daarvan hebben we nu de Concert
Specials waarmee we door heel het
land toeren. Volgend jaar sta ik
wel weer in Ahoy", legt hij uit. Na
al die jaren van succes zou gemak
in het werk van Bauer kunnen slui-
pen, maar daar wil hij niets van
weten. „Optreden is altijd span-
nend, altijd nieuw, elke avond
weer. Je moet hard werken voor je
succes, je best blijven doen. An
ders wordt het een kunstje."
Een paar jaar geleden had hij het
nog aan de stok met de commerci-
ele radiozenders, die weigerden
zijn muziek te draaien. Daar heeft
hij nu niet meer zo'n moeite mee:
„Het stoort me niet meer. In het
begin wel, maar ze hebben mij er
niet mee maar de luisteraars. Die
verloochenen ze op deze manier.
De mensen die naar die zenders
luisteren zitten heus wel op mijn
muziek te wachten. Kijk maar naar
Frans Bauer:,, Mijn werk is nu een cadeau voor mijn fans.
de waardering voor een televisie-
special van een optreden van mij.
Die trok 1,8 miljoen kijkers. Maar
gelukkig komt er begin april een
Nederlandse zender bij voor Ne
derlandse muziek."
zijn drijfveer, vertelt de volkszan
ger. ,,'Samen met jou' is al dubbel
platina, dat is een mooie waarde
ring. De mensen houden hier van,
dat is mijn drijfveer. Het publiek
erkent mijn werk, ze zien me voor
Of je nu fan van zijn muziek bent
of niet, de mens Frans Bauer wordt
door velen gewaardeerd. Vooral
door zijn omgang met geestelijk
gehandicapten. „Ik denk er nooit
bij na op zo'n moment, het is dan
ook moeilijk om zoiets van jezelf
te zeggen. Wat ik doe komt uit
mijn hart. Ik heb geen medelijden,
ik vind het leuk. Gehandicapte kin-
deren hebben een apart plekje in
mijn hart. Daarom ben ik ook am-
bassadeur van een gehandicapten-
club uit Veghel, het doet me ge
woon veel", legt Bauer uit.
De waardering van zijn publiek is
vol aan. Het blijft natuurlijk wel
persoonsgebonden, want er is geen
goede of slechte muziek. Het is
maar waar je van houdt. Het is een
grote markt, maar zingen in je ei-
gen taal is wel de moeilijkste mu-
zieksoort. De emoties moeten echt
zijn, als dat niet zo is merkt het pu
bliek dat meteen."
Hij eist alles van zichzelf om de
mensen waar voor hun geld te ge
ven. „Het is moeilijk om jezelf el
ke keer te overtreffen, maar ik ben
een perfectionist. Dat is met platen
maken zo en ook bij mijn optre-
dens. Ik was de jongste zanger die
foto: Rob Kamminga
ooit in Ahoy stond. Mijn werk is
nu een cadeau voor mijn fans. Mijn
show kan zich meten met het bui-
tenland. Bij mij is Ahoy geen
sportpaleis, maar een theater. Men-
sen kunnen lekker zitten, er ligt ta-
pijt op de vloer. Mensen moeten
waar voor hun geld krijgen en niet
als vee behandeld worden. Het
moet gewoon een mooie sfeer zijn
waar ze in terecht komen."
De toekomst zal hem zeker weer
naar Ahoy brengen, maar eerst is
zijn Concert Special tour nog aan
de beurt. „Nu ga ik door het land
met deze tour, daarna komt er aan
het einde van dit jaar weer een
nieuw album van me uit. Dan ga ik
weer toeren en ben ik helemaal
klaar voor 2001."
Kaarten voor de Concert Special
in Zevenhuizen zijn nog beperkt
verkrijgbaar via: Jubas Concert-
lijn, telefoonnummer 0900-
3330303 of Reisbureau de Zwa-
luw/VW, telefoonnummer 0180-
632131. De zaal gaat om half acht
's avonds open, de Concert Special
begint om acht uur.
door Vincent Wernke
Want waarom waren de geallieer-
den in Koeweit? Om het Koeweit-
se volk te bevrijden van de agres-
sor Sadam Hussein of omdat de
bezetting van de oliestaat de we-
reldeconomie in gevaar bracht?
O'Russell weet het wel: ,,Ik zag
dat George Bush de Irakese bevol-
king aanmoedigde tegen Hussein
in opstand te komen. Wij zullen
jullie helpen, voegde hij daaraan
toe. Het volk kwam in opstand,
maar wij lieten hen in de steek",
zo laat hij in de persmap van Three
Kings weten. De media kregen de
'mooie' kant van de oorlog volop
te zien, maar de keerzijde bleef on-
derbelicht. Die paste niet in het pr-
beleid van de geallieerden.
Deze boodschap is het uitgangs-
punt van zijn film. Het is maart
1991, net na het verdrag tussen de
geallieerden en Irak. De Ameri-
kaanse grondtroepen staan op het
punt om naar huis te gaan. Dat
wordt prima gevonden, al vinden
ze het toch ook wel jammer dat de
oorlog voornamelijk via high-tech
wapens is gevoerd. Als een Ameri-
kaan 'toevallig' een Irakese sol-
daat doodschiet, verzucht hij dat
het toch zonde is dat dit de eerste
vijand is die hij raakt. Oorlog als
een real life videogame.
Voor hun terugkeer naar de Ver-
enigde Staten hebben vier soldaten
een plannetje. Ze weten dat Sadam
Hussein goud heeft weggehaald uit
de schatrijke oliestaat Koeweit.
Als ze per toeval een kaartje in
handen krijgen, waarop een aantal
De drie koningen van Desert Storm: George Clooney, Ice Cube en Mark Wahlberg.
geheime bunkers staat aangege-
ven, bereiden ze een toetje voor: ze
gaan op zoek naar de schatten van
Sadam, om zo nog iets aan de oor
log over te houden. Archie Gates
(George Clooney) is min of meer
de leider van het stel. „Sadam
heeft het van de sjeiks gestolen, en
van operatie Desert Storm. In een
van de bunkers vinden ze namelijk
een groot aantal Irakezen die door
aanhangers van Hussein gevangen
worden gehouden. De vele man-
nen, vrouwen en kinderen werpen
een iets ander licht op de oorlog,
de rol van de geallieerden en niet te
ik heb er geen probleem mee het
van Sadam te stelen", is zijn nuch-
tere stelling.
Troy Barlow (Mark Wahlberg),
Chief Elgin (Ice Cube) en Conrad
Vig (Spike Jonze) doen met hem
mee. De laatste zal de zoektocht
naar goud niet overleven, vandaar
dat er maar three kings zijn, in
plaats van vier. Op hun zoektocht
naar goud, worden de soldaten ge-
confronteerd met de andere kant
vergeten: de goudzucht van de vier
Amerikanen.
De boodschap die O'Russell wil
overbrengen, ligt er duidelijk bo-
venop. Toch heeft Three Kings
meer te bieden dan dat. Zo is de
film een bizarre mengeling van di
verse filmgenres. Er zitten elemen-
ten in van komedie-, satire-, actie-,
splatter-, oorlogs- en dramafilms.
Daarbij maakt de regisseur gebruik
van grofkorrelig filmateriaal en
bijzondere camera-instellingen.
Sanne Wallis de Vries
Zin
Na het winnen van het Leids Cabaretfestival werd Sannes debuutprogram-
ma Sop met veel be wondering ontvangen. In het besef dat vele ogeri op haar
gericht zijn gaat Sanne Wallis de Vries gretig de uitdaging van het program
ma na het droomdebuut aan. De titel van Sannes nieuwe programma is Zin
en het motto: 'the time has come', 'the walrus said', 'to take off many
things'Haar uitdaging is: je staande houden tussen de mensen, hoewel het
tactvoller is om te gaan liggen, soms. Zo hard klinkt een gespreksonderwerp
bij de kapper, of bij de rij-nstructeur, dat je in totaal stilzwijgen vervalt. Of
erger, dat je maar iets vertelt dat zelfs je beste vrienden niet van je weten.
Maar ook het fenomeen dikke oksels en het causale verband daarvan met de
vluchtelingenstroom en kiezen voor beweging als constante. Kortom: San
ne praat!
Dinsdag 14 maart, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/fl. 32,50,
tweede rangfl. 30,-/fl. 27,50.
Het Groot Niet Te Vermijden
Tour Unlimited
Het Groot Niet Te Vermijden staat vanavond met de nieuwe show Tour Un
limited in VSB Theater a.d. Schie. Inmiddels uitgegroeid tot een zesmans-
formatie nemen de heren het publiek mee op een fantastische muzikale reis
rond de wereld. Verschillende muziekstijlen wisselen elkaar af. Afrikaans
drumgeweld, Napolitaanse canzones, Amerikaanse musicalklassiekers,
Griekse melancholie, bigbandjazz of gewoon een lekker in het gehoor lig-
gend melodietje, voor niets draaien deze rasmuzikanten hun hand om. Maar
de show bestaat uit meer dan muziek alleen. De unieke presentatie met veel
humor en parodistisch raffinement is een handelsmerk geworden. Het Groot
Niet Te Vermijden verzekert u van een plezierige en swingende avond vol
kijk-en luistergenot.
Donderdag 16 en vrijdag 17maart, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang
fl. 45,-/fl. 42,50, tweede rangfl. 40,-/fl. 37,50.
Di Gojim
Oost West
Virtuoze, onnavolgbare muziekthema's worden afgewisseld met emotio-
neel geladen ballades, komische slapstick gecombineerd met fraaie visuelfe
vondsten, met als inspiratiebron de Oost-Europese etnische muziek, Jiddi-
sche klezmer, Griekse rembetika, a capella zang en chansons. De mooiste
nog onbekende melodieeen worden van Nederlandse teksten voorzien door
het puikje van de Nederlandse tekstdichters: Robert Long, Joost Nuissl, Ivo
de wijs en Frans Mulder. Daarmee vormt de muziek die zo verbonden was
met de klezmer een inspiratiebron voor een misschien wel typisch Neder
landse vorm van wereldmuziektheater. Di Gojim, zes muzikanten die goed
bij stem zijn, bespelen samen 25 instrumenten.
Zondag 19 maart, aanvang 14.00 uur, toegang eerste rang fl. 30,-/fl. 27,50,
tweede rangfl. 25,-/fl. 22,50.
Het Volk
Gebakken Meeuw
Bij Het Voik manifesteert zich vanavond de onbedwingbare behoefte om, in
eigen keuken, te gaan werken aan een brouwsel van geheel originele make-
lijDitmaal weer bereid met de van Het Voik bekende ingredienten, waaraan
toegevoegde grondstoffen en bestanddelen waaraan men zich voorheen nog
niet durfde wagen. Een en ander resulteert in het recept voor Gebakken
Meeuw. Gebakken Meeuw, het recept voor een gezellige theateravond vol
treurnis, waarbij een troosteloze kastelein en drie filosofisch ingestelde vas-
te jongens u alles aan de weet zullen laten komen omtrent zelfkant, lotge-
nootschap en overleven.
Vrijdag 17 maart, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 26,-.
Marcel de Groot
Solo-programma
Naast de twee theaterprogramma's Manen kweken en Open boek met zijn
Marcel de Groot Groep, probeerde Marcel de Groot in diverse kleine zaal-
tjes en cafd's solo-optredens uit. Marcel heeft deze experimenten verder ont-
wikkeld tot een bijzonder theaterprogramma, speciaal voor kleine zalen
waar sprake is van een direct contact met het publiek. Marcel wordt in dit
soloprogramma ondersteund door een van zijn grote muzikale maatjes,
S ven Figee (Anouk), die net als Marcel zelf, meerdere instrumenten de baas
is. De liedjes komen recht uit het hart, zijn breekbaar als glas en horen in het
theater thuis. Marcel weet als geen ander een intieme sfeer te creeren op het
podium.
Zaterdag 18 maart, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn ver
krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
telefoon (010) 246 74 67.
Ook daarin brengt hij veel variatie
aan. Voorspelbaar is Three Kings
niet. Als ergens in de film een
tankwagen tot ontploffing wordt
gebracht, verwacht je een tweede
explosie. In plaats van een zee van
vlammen, komt echter een golf
melk uit de wagen gestroomd.
Ook leuk zijn de visuele toevoe-
gingen die O'Russell aan sommige
verhalen toevoegt. „Wat zou jij er
van vinden als jouw vrouw en kind
werden gebombardeerd", vraagt
een Irakees aan soldaat Troy. Ver
volgens zie je een beeld waarin dit
ook werkelijk gebeurt. En als een
andere Amerikaan verhaalt over
een schietincident waarbij hij een
Irakees diens hoofd afschoot, krij
gen we ook dat te zien. Het zijn
cartoonachtige elementen, die pri
ma passen in de bizarre wereld van
Desert Storm. Dat O'Russell geen
keuze heeft gemaakt voor een be-
paald genre, doet aan Three Kings
geen afbreuk. Gevolg is wel dat de
film vooral opvalt vanwege de
vorm en niet vanwege de inhoud.
Three seasons
Regie: Tony Bui
Three seasons bestaat uit vier parallel lopende verhalen. In een ervan speelt
Harvey Keitel een oorlogsveteraan die zijn in Vietnam verwekte dochter
probeert op te sporen. Een volgende verhaallijn draait om een aan lepra lij-
dende dichter die hulp krijgt van een meisje bij het uitschrij ven van zijn ge-
dichten; een ander richt zich op de relatie tussen een prostituee en een taxi-
chauffeur en tenslotte wordt een straathandelaar gevolgd wiens schamele
koopwaar wordt gestolen. De drie seizoenen uit de titel slaan hierbij op ge-
boorte, leven en dood. Three seasons werd geregisseerd door de 26-jarige
Vietnamese Amerikaan Tony Bui, die hiermee de eerste Amerikaanse film
heeft gemaakt die zich geheel afspeelt in het naoorlogse Vietnam. De Viet
namese overheid had overigens nog wel een vinger in de pap... De film won
bijna alle prijzen op het Sundance Festival voor onafhankelijke films.
Donderdag 9 en vrijdag 10 maart,,aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
O primeiro Dia
Regie: Walter Salles en Daniela Thomas
Rio de Janeiro bestaat uit twee totaal verschillende werelden. Bovenop de
heuvels ligt de arme, nog bijna middeleeuwse stad. Beneden aan dekust, be-
vindt zich de moderne middle-class metropool vol hoogbou w. In O primeiro
Dia brengen de twee hoofdpersonen deze universums in de nacht van 31 de-
cember 1999 op 1 januari 2000 per toeval bij elkaar. Joao zit in de gevange-
nis maar is niet van plan daar het begin van de nieuwe eeu w te beginnen. Met
medewerking van een ebwaker slaagt hij erin te ontsnappen maar als tegen-
prestatie dient hij iemand te vermoorden en dat blijkt zijn beste vriend te zijn.
Wanneer zijn opdrachtgevers ook zijn uitgebroken, proberen zij Joao te ver
moorden. Na een lange achtervolging door de nauwe straten van de oude
stad, weet hij te ontsnappen en komt's nachts terecht op het platte dak van
een appartementencomplex met uitzicht op het Copacabana strand.
Maria is spraaklerares. Met haar man Pedro heeft zij nog geen plannen voor
de jaarwisseling, maar Pedro heeft uitgerekend deze dag uitgekozen om
haar te verlaten. Maria probeert hem de hele dag te bereiken maar komt niet
verder dan het antwoordapparaat. In de loop van de avond besluit ze met een
fles champagne naar het dak van haar appartement te vertrekken.
Zaterdag 11 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 20.00 uur, telefoon (010) 434 05 00. Het reserveren bij de Schie
damse Theaterkassa komt te vervallen.