Q
maasstad
'Willem Nijholt is strenger,
maar een goed voorbeeld'
Zet de Oscar maar klaar voor
beste bijrol in The Green Mile
pop
stad
maasstad
podium
film
preview
uitgaans
agenda
theater
a/d schie
theater
de teerstoof
Filmhuis
Schiedam
0 0 0
Rotterdamse kindersterren
spelen mee in musical Oliver!
ROTTERDAM - „Jongens,
pas op. Jullie moeten niet al
lemaal de zakdoeken oprapen
op de plaats waar Fagin
loopt. Anders gebeuren er
ongelukken", waarschuwt
kinderregisseur Paulien ten
Asbroek tijdens een van de
laatste repetities van de musi
cal Oliver! Een aantal jonge
Rotterdamse sterren is vanaf
vandaag te zien in het Luxor
Theater in deze nieuwe mus-
cial van Joop van den Ende.
ROTTERDAM - Het is Os-
car-tijd in de Verenigde Sta-
ten. Nu de genomineerden
bekend zijn, wordt uitgeke-
ken naar de daadwerkelijke
uitreiking. Een van de kans-
hebbers is The Green Mile
met 4 nominaties. Steracteur
Tom Hanks is deze keer niet
genomineerd. The Green Mi
le doet wel mee in de catego-
rieen beste film, beste man-
nelijke bijrol, beste geluid en
beste scenario gebaseerd op
bestaand werk. In de catego-
rie beste mannelijke bijrol
lijkt Michael Clarke Duncan
een zekere winnaar.
(t
fir
Dirty Laundry
ROTTERDAM - Van Dik Hout is
terug. Met de single 'Dromendief
is de band te horen in de Neder-
landse speelfilm Rent a Friend.
Bovendien is 'Dromendief' de
voorloper van de nieuwe cd 'Ik
jou, jij mij', die op 3 april uitkomt.
Wie daarop niet wil wachten, kan
vrijdag terecht in Nighttown. Daar
betreden zanger Martin Buitenhuis
en consorten om 21.00 uur het po
dium. Kaarten kosten 25 gulden.
Zondag in Nighttown de laatste
Tea Time Funk van dit seizoen. Dj
Bootsy Paul draait de platen, ter-
wijl Dirty Laundry op het podium
staat. De laatste Tea Time Funk be-
gint zondag om 14.00 uur en de
entree bedraagt tien gulden. Kin-
deren tot 5 jaar mogen gratis naar
binnen. In Rotown zaterdag de
Haagse rockband Suburbs. De
winnaars van de Grote Prijs van
Nederland beginnen om 22.00 uur
en kaarten kosten een tientje.
In Baroeg vrijdag een dubbelop-
treden van Demented Are Go en
Asmodeus. Voor twee tientjes krijg
je 'po-mo-splash-movie-sound,
50's rock 'n' roll lovesongs, six
ties, garage en always on stand up
bass' en 'unieke sound en stage
perfoo en horror lyrics'. Aanvang
21.00 uur. Een dag later Dark Pas
sion II met livemuziek van After
Forever. Verder dj's, stands met
sieraden, kleding en cd's en een
speciale dans- en vuurspuwact.
Dresscode: strictly goth en gothic-
metal. De zaal gaat om 20.00 uur
open en kaarten kosten 15 gulden.
Leden van magazine The Dark
Gift betalen de helft.
In de Vlerk tenslotte vrijdag The
World/Inferno Friendship Society.
Twee drummers, een blazerssectie,
piano, het is er allemaal. Deze New
Yorkers zijn op een missie van
God, en dat allemaal omdat de
rockmuziek van tegenwoordig zo
saai is. Dat belooft dus wat vrijdag
aan de Westblaak. The World/In
ferno Friendship Society begint
om 21.30 uur en de entree bedraagt
15 gulden. Een dag later in de
Vlerk Year of the Dragon, een uit-
gebalanceerde avond met muzika-
le ying en decoratieve yang. Dit
chi verrijkende dansfeest begint
om 22.00 uur en voor een tientje
kun je erbij zijn.
Van Dik Hout
Kortgeleden las ik in een krant dat hard wordt gewerkt aan compu
ters die boeken kunnen vervangen. En dan niet in de zin van informa-
tie die je via het scherm tot je kunt nemen - dat kan immers al. Nee,
het ging om hele kleine schermen, ongeveer even groot als een boek.
Handzaam en heel handig. In een computer kun je immers veel meer
informatie opslaan dan in een boek van pakweg 200 bladzijden. Op
die manier zou je met een handzaam apparaat zo 'n twee tot driehon-
derd boeken mee kunnen nemen, bijvoorbeeld op vakantie.
Ik probeerde het me even voor te stellen: in de bus met m 'n digitate
boek op schoot. En aan het einde van de bladzijde hoef je alleen maar
op een knopje te drukken om naar de volgende bladzijde te gaan. Bo
vendien kun je de letters naar eigen behoefte groter of kleiner maken.
Dat maakt ook dure grootletterboeken overbodig.
Klinkt handig, maar ik vraag me toch af wat nou de charme van zo 'n
klein beeldscherm is. Het komt op mij al even onwerkelijk over als
kranten lezen via internet. Een boek is immers niet alleen de informa
tie die erin staat. Het gaat om veel meer. Het gaat om de kaft van het
boek, de layout, het lettertype, de manier waarop de hoofdstukken
zijn ingedeeld en - in het geval van informatieve- ofkinderboeken - de
manier waarop illustraties in het boek zijn opgenomen.
Bovendien ruikt en voelt een boek als een boek. Zoals een krant ruikt
en voelt als een krant. Wie wel eens in een (papieren)archief is ge-
weest, weet wat ik bedoel. Het is een bepaalde geur die nooit uit een
computerscherm zal komen, al moet ook dit technisch haalbaar zijn,
zou je zeggen.
Op dit moment lees ik 'De ster Henry Smart' van Roddy Doyle. Ge-
woon ouderwets. Na iedere werkdag pak ik in de metro en bus een
hoofdstuk mee. Ik kan het iedereen aanraden. Een boek zoals een
boek moet zijn. Ik moet er niet denken Roddy Doyle via het beeld
scherm te moeten lezen. Alleen daarom al zal ik de komende week
weer een boek gaan kopen. Het is immers boekenweek. Dan krijg je
het boekenweekigeschenk van Harry Mulisch er gratis bij. Dat zal je
bij een digitaal boek niet zo snel gebeuren.
Vincent Wernke
Woensdag 15 maart 2000
XQ57
door Anne-Rose Hermer
In verband met regels van de Ar-
beidsinspectie kunnen kinderen
die in een musical spelen slechts
een beperkt aantal voorstellingen
meedoen. De rollen van de kinde
ren in Oliver! worden daarom ver-
vuld door drie groepen van zestien
kinderen; vier meisjes en twaalf
jongens, afkomstig uit de omge-
ving Rotterdam, Den Haag en Bre
da. Paulien ten Asbroek, die de
kinderen samen met muzikaal lei-
der Michel de Kort begeleidt, raakt
niet in paniek als ze nog op een de
tail moet wijzen. Ze blijft kalm en
geduldig, wat een gunstige uitwer-
king op de kinderen heeft.
Afgelopen zondag werd voor het
laatst op het droge gerepeteerd.
Geen decor, geen belichting, geen
kostuums en een regisseuse die vol
overtuiging de rol van de volwas-
senen in de musical op zich neemt.
Nadat delen van de musical zijn
doorgenomen, kunnen de kinderen
vragen stellen aan de regisseur.
Een meisje informeert onzeker of
ze tijdens een bepaalde scSne wel
de goede kant opliep, wat inder-
daad niet het geval blijkt te zijn.
Nadat op alle vragen antwoord ge-
geven is, wijst de regisseuse nog
op wat kleinigheidjes.
Het draait in Oliver! om Oliver
Twist, een weesjongen die halver-
wege de vorige eeuw door Londen
zwerft. Tijdens zijn tocht komt hij
in aanraking met een jonge rovers-
bende, die hun opbrengsten af
moeten geven aan Fagin. De rol
van deze aanzetter tot criminaliteit
wordt afwisselend vertolkt door
Willem Nijholt en Arjan Ederveen.
Vijf leden van de 'jeugdbende' -
Pieter van Huis (12), Michael Nie-
Afgelopen zondag oefenden de kinderen van Oliver! nog 'droog'. Vanaf vanavond begint voor
hen het echte werk. foto: Dick siuijter
sen (12), Yoni Serlie (12), Thomas
Barkmeijer (12) en Amin Tsouli
(9) - beantwoorden na de repetitie
nog even wat vragen.
Allemaal reageerden ze op de op-
roep dat er kinderen werden ge-
zocht voor de musical Oliver! Ze
kregen een heel groot formulier
met duizend-en-een vragen. Daar-
na kregen ze een bandje met twee
liedjes om in te studeren. Na de au-
ditie was het wachten geblazen tot-
dat duidelijk
werd wie
door mocht
naar een vol
gende ronde.
De zenuwen
gedurende
het wachten
op het verlossende woord maakten
op de vijf uitverkoreneri veel meer
indruk dan eventuele planken-
koorts. ,,Echt heel eng", vonden
ze dat wachten allemaal.
Alle vijf genieten ze ervan om in
Oliver! te spelen. Michael vindt
het leuk dat je allerlei verschillen-
de dingen doet, en volgens Yoni is
zingen leuk. Bovendien vinden ze
Paulien ten Asbroek en Michel de
Korte echt helmaal te gek. Hun fa-
voriete scene, blijkt scene zes. Ze
leggen uit dat dit een scene is met
alle jongens, plus Fagin. ,,Dat is
6nze scene", meent Amin. Van ze
nuwen is geen spoor te bekennen,
maar Pieter is wel blij dat er nog
een keertje in het Luxor Theater
gerepeteerd wordt. Zo kunnen ze
het toneel 'verkennen'. De jongens
vertellen dat ze al wel een keer ge-
oefend hebben met het echte de-
cor. „Dat was heel anders dan
hier'menen de heren.
Van de Arbeidsinspectie mogen de
kinderen twaalf voorstellingen
spelen. Deze regels zijn destijds
opgesteld om kinderen te bescher-
men tegen lange werkdagen. Anno
2000 kunnen ze echter een obsta-
kel zijn voor kinderen die graag in
musicals willen spelen. Vinden de
jongens dat er voor hen een uitzon-
dering gemaakt moet worden om
een heel seizoen met Oliver! het
land door te trekken? „Ja, natuur-
lijk!", roept eentje. „Nee, joh!",
meent Michael. „Heb je wel enig
idee hoe zwaar dat is?"
Fagin, waar de jongens veel mee te
maken hebben, wordt afwisselde
door twee acteurs gespeeld. „Wil-
lem Nijholt is strenger, maar hij
geeft een goed voorbeeld", is hun
opvatting. „Arjan pest een beetje
op een goedaar-
dige manier. Het
is spannender om
met Arjan te spe
len, want hij doet
op toneel onver-
wachte dingen."
En de beide he
ren verschillen in nog iets wat be-
treft hun spel. Willem slaat naar
ons, en Arjan smijt ons weg", al-
dus het hardwerkende vijftal.
Oliver! is te zien in het Luxor The
ater van woensdag 15 maart tot en
met 30 april. (Niet op maandag, op
zondag alleen matinee. Op 19
maart, 16 en 23 april ook avond-
voorstelling). Informatie en reser-
veren, telefoon: 010-413.83.26.
Michael Clarke Duncan (midden) in The Green Mile.
door Vincent Wernke
Deze donkere, breedgeschouderde
acteur speelde eerder kleine rolle-
tjes in onder meer Armageddon en
The Whole Nine Yards. In The
Green Mile speelt hij zijn eerste
dragende rol - al wordt dit in de ra
ce om de Oscars gezien als een bij
rol. Hij speelt John Coffey („Zoals
de drank, maar dan anders ge-
speld"), een zachtaardige, ietwat
simpele man. Hij wordt binnenge-
bracht in de Cold Mountain gevan-
genis, waar hij in 'dead row' te-
rechtkomt voor de brute moord op
twee jonge meisjes. Daar krijgt hij
te maken met hoofdbewaker Paul
Edgecomb (Tom Hanks)
Deze Edgecomb heeft op het mo
ment dat Coffey wordt binnenge-
bracht last van een ernstige blaas-
ontsteking. In het begin zijn de be-
wakers van de gevangenis onder
de indruk van het forse postuur van
Coffey, maar vooral Edgecomb
ontdekt al snel de zachtaardige
kant van de gevangene. Langzaam
maar zeker gaat hij twijfelen aan
de schuld van Coffey. Zeker als die
hem met een aanraking weet te ge-
nezen van zijn ontsteking. Nog een
aantal bizarre gebeurtenissen, wer-
pen een heel ander licht op John
Coffey die onvermijdelijk zal ein-
digen op de electrische stoel.
The Green Mile is gebaseerd op
het gelijknamige boek van Stephen
King, en geregisseerd door Frank
Darabont. Beiden waren eerder
verantwoordelijk voor The Shaws-
hank Redemption. The Green Mile
heeft als overeenkomst met The
Shawshank Redemption dat beide
films zich afspelen in de gevange
nis. The Green Mile is echter een
heel andere film. Een aantal brute
scenes waarin gevangenen op de
electrische stoel zitten, doen den
ken aan een anti-doodstrafdrama.
Daarnaast bevat de film echter fan
tasy elementen, zoals we die ken-
nen uit eerder werk van Stephen
King. Ook zijn er komische en
horrorachtige momenten.
The Green Mile duuit meer de drie
uur. Dat de film desondanks van
begin tot eind blijft boeien, komt
door het feit dat er zo veel gebeurt.
De film is ontroerend, grappig, en
kent wonderlijke en gruwelijke
momenten. Zo zullen er veel men-
sen zijn die bij de confronterende
excecutie van een van de gevange
nen hun gezicht weg draaien. En
na ruim drie uur heeft regisseur
Frank Darabont zelfs nog een ver-
rassende wending in petto. De
kracht van The Green Mile zit
vooral in het acteerwerk. Tom
Hanks be wijst andermaal een sterk
acteur te zijn, terwijl ook David
Morse, Doug Hutchinsom, James
Cromwell en Sam Rockwell zich
van hun beste kant laten zien.
De show wordt evenwel gestolen
door Michael Clarke Duncan.
Vanaf het moment dat zijn indruk-
wekkende gestalte in beeld ver-
schijnt, maakt hij indruk als de
zachtaardige, ietwat dom overko-
mende John Coffey. Onroerend is
het moment waarop hij de bewa-
kers vraagt of het licht 's nachts
aanblijft. „Ik ben namelijk bang in
het donker", klinkt bijna onge-
loofwaardig uit de mond van de
man die hoog boven de rest uit-
steekt. Zijn indrukwekkende pres-
tatie in The Green Mile maken hem
tot 'de' kanshebber op de Oscar
voor beste mannelijke bijrol. Zet
het beeldje maar klaar.
Theater van het Oosten
Van de brug af gezien
In 1955 schreef Arthur Miller Van de brug af gezien. Het stuk speelt aan de
voet van Brooklyn Bridge in een havenwijk met veel Italiaanse immigran-
ten. Havenarbeider Eddie Carbone leeft er een bescheiden bestaan met zijn
vrouw Beatrice en hun zeventienjarige nichtje en pleegdochter Catherine.
Eddie koestert in het geheim een verboden liefde voor Catherine en verzet
zich daarom heftig tegen elke poging die zij onderneemt om een zelfstandig
leven op te bouwen. Wanneer de illegale immigranten Marco en Rodolfo
tijdelijk in huis worden opgenomen wordt Eddie jaloers... Woensdag 22
maart, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,-/fl. 34,50, tweede
rangfl. 32,-/fl. 29,50.
Nacht van de Blues
Na het enorme succes van de vorige nacht van de Blues, wederom een selec-
tie van de creme de la creme uit de wereld van de rythm blues en van de
blues. Een swingende avond, met topmuzikanten uit binnen- en buitenland.
zoals Barrelhouse, Flavium, Frankie Lee en Otis Grand.
Barrelhouse
Barrelhouse, de beste rhythm bluesband van Nederland, werd opgericht
in 1974. De band toerde met beroemdheden als de Amerikaanse blueslegen-
de Albert Collins. Het succes van Barrelhouse is enerzijds te verklaren door
de fantastische stem van Tineke Schoemaker, anderzijds door de band die ze
achter zich heeft. Optredens van de band verrassen vaak door uitmuntende
solo's en samenspel.
Flavium
Flavium is de meest consistente bluesgroep van Nederland. De band heeft
een zeer grote live-reputatie met optredens op alle grote Europese podia en
festivals. Flavium speelde met de grote der aarden zoals B.B. King, Albert
King, Rory Gallagher, Dr. Ross, Eddieguitar' Burns, Climax Bluesband en
vele Nederlandse coryfeeen. Flavium staat garant voor city blues tot en met
de blues van de Mississippi Delta, overgoten met de bekende Flavium-saus,
in z'n meest swingende en soppende vorm. Ballads en traditionals worden
niet vergeten. Spetterende, duellerende gitaren, snijdende slides, oorstrelen-
de blue-notes, soepele maar toch stevige ritme-ondersteuning en een mooie
doorleefde zangstem.
Frankie Lee
Drie jaar lang zong Frankie Lee bij Tina en Ike Turner, totdat hij in 1963 Al
bert Collins ontmoette met wie hij een groot aantal jaren samenwerkte. Toen
Lee in 1973 met Collins naar Californie vertrok, werden de mogelijkheden
om platen te maken spaarzaam. Pas in 1984 kon hij een album maken. Hal-
verwege de jaren tachtig beproefde hij zijn geluk in New York en later in
Virginia met de Bluzblasters. Zijn optredens kregen steeds lovende kritie-
ken. In 1992 keert Frankie Lee terug naar Californie, waar heel veel blues-
clubs en -festivals zijn en waar het publiek Frankie Lee op handen draagt. In
1994 maakt Lee eindelijk de plaat waarmee hij een bij een breder publiek
bekendheid heeft gekregen; Going back home. Frankie Lee zingt met een
stem alsof het zijn laatste kans is om zijn verhaal te doen, een prachtige mix
tussen rhythm blues en blues.
Otis Grand
Otis Grand (Groot Brittannie) speelt eigentijdse rhythm blues in de tradi-
tie van B.B. King, Otis Rush, Albert Collins, T-bone Walker en Magic Sam.
Iedereen die Otis in actie ziet is getuige van het enorme effect dat hij op zijn
publiek heeft. Otis beheerst een ongekend aantal bluesstijlen en laat u de
echte blues zien. Hij is de topper uit de bluesscene. Zijn eigentijdse blues-
nummers worden nu al klassiekers genoemd.
Zaterdag 25 maart, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 45,-.
De Dulle Roeckers
Li ve( try-out)
In hun vorige programma Water bij de vis slaagde het Vlaamse duo De Dulle
Roeckers erin hunpersoonlijke stijl verder te ontwikkelen. Hierin lieten Hil-
de de Roeck en Ingrid Dullens zien dat hun hart veel meer ligt bij een meng-
vorm van toneel en lied dan bij de zo typisch Nederlandse cabaretvorm. Dit
is natuurlijk niet vreemd. Hun wortels liggen namelijk in Vlaanderen waar
men niet de cabarettraditie kent zoals men die in Nederland kent. De Dulle
Roeckers vallen dan ook onder de noemercabarettheater. Tussen januari en
maart 2000 zal precies bepaald worden waar hun nieuwe programma over
gaat. Dan sluiten De Dulle Roeckers zich op in hun werkkamer. Wat nu
reeds bepaald is, is dat zij kiezen voor de theatrale vorm van cabaret. Uit hun
vorige programma is namelijk gebleken dat die ingeslagen weg een zeer in-
spirerende is.
Vrijdag 24 maart, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoofzijn ver-
krijgbaarbij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
tel. 2467467.
The legend of 1900
Regie: Giuseppe Tornatore
De bijna mythische figuur in Giuseppe Tornatores laatste film is T.D. Le
mons 1900. Hij dankt zijn naam aan zijn stiefvader, die scheepsstoker is, het
sinaasapplekistje waarin hij te vondeling werd gelegd en het jaar waarin hij
geboren werd. Hij groeit op aan bord van de Virginian, een passagiersschip
dat continu heen en weer vaart tussen Europa en Amerika. Als de jonge
'1900 op een nacht plaatsneemt achter de vleugel in de balzaal, komt hij er
daarna nog maar zelden achter vandaan. Hij blijkt een muzikaal genie en on-
danks allerlei aanbiedingen van het vasteland voor optredens, zal1900' in
zijn leven nooit een voet aan wal zetten. Zijn bestaan is daar, en alles wat hij
wil weten over de wereld leert hij kennen door de verhalen van de passa-
giers. Als de oceaanstomer tenslotte wordt Afgedankt, betekent dat ook het
einde van 1900.1900, met een fraaie hoofdrol van Tim Roth, is gebaseerd op
een novelle van de Italiaan Alessandro Baricco. Ennio Morricone tekende
voor de muziek.
Donderdag 16 en vrijdag 17 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gul
den.
Crazy
Regie: Heddy Honigmann
Deze nieuwe, ontroerende documentaire van Heddy Honigmann gaat over
de herinneringen van een aantal Nederlandse blauwhelmen aan de verschil-
lende oorlogsgebieden waar zij heen werden gestuurd; herinneringen die
onlosmakelijk verbonden zijn met een speciaal liedje dat hen troost gaf in
den vreemde. Beginnend bij de allereerste VN-missie in Korea (1950),
maaktde film een reis langs Libanon, Cambodja, Rwandaenex-Joegoslavie
om te eindige bij de val van Sebrenica in 1995Door middel van homevideos
en fotds, ontroerend en ook gruwelijk archiefmateriaal, vertellen soldaten
hun aangrijpende verhalen over verantwoordelijkheid, ontsteltenis, angst,
liefde totale onmacht en de dood. Crazy is een heel persoonlijke reis doorde
wereld van oorlogsherinneringen van 'onzejongens' metals vervoermiddel
muziek. Net zoals in haar vorige documentaire Het Ondergronds Orkest is
muziek ook hier een bron van troost, een middel om te overleven in een zeer
gestresste en bedreigende periode. Bijna niets kan de troostende kracht van
een lievelingslied in een dergelijke situatie evenaren. Onder andere over die
kracht gaat Crazy, die dan ook niet voor niets de publieksprijs won op het
afgelopen International Documentary Festival Amsterdam (IDFA).
Zaterdag 18 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van
19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse
Theaterkassa komt te vervallen.