Q maasstad 'Willem Nijholt is strenger, maar een goed voorbeeld' Zet de Oscar maar klaar voor beste bijrol in The Green Mile pop stad maasstad podium film preview uitgaans agenda theater a/d schie theater de teerstoof Filmhuis Schiedam 0 0 0 Rotterdamse kindersterren spelen mee in musical Oliver! ROTTERDAM - „Jongens, pas op. Jullie moeten niet al lemaal de zakdoeken oprapen op de plaats waar Fagin loopt. Anders gebeuren er ongelukken", waarschuwt kinderregisseur Paulien ten Asbroek tijdens een van de laatste repetities van de musi cal Oliver! Een aantal jonge Rotterdamse sterren is vanaf vandaag te zien in het Luxor Theater in deze nieuwe mus- cial van Joop van den Ende. ROTTERDAM - Het is Os- car-tijd in de Verenigde Sta- ten. Nu de genomineerden bekend zijn, wordt uitgeke- ken naar de daadwerkelijke uitreiking. Een van de kans- hebbers is The Green Mile met 4 nominaties. Steracteur Tom Hanks is deze keer niet genomineerd. The Green Mi le doet wel mee in de catego- rieen beste film, beste man- nelijke bijrol, beste geluid en beste scenario gebaseerd op bestaand werk. In de catego- rie beste mannelijke bijrol lijkt Michael Clarke Duncan een zekere winnaar. (t fir Dirty Laundry ROTTERDAM - Van Dik Hout is terug. Met de single 'Dromendief is de band te horen in de Neder- landse speelfilm Rent a Friend. Bovendien is 'Dromendief' de voorloper van de nieuwe cd 'Ik jou, jij mij', die op 3 april uitkomt. Wie daarop niet wil wachten, kan vrijdag terecht in Nighttown. Daar betreden zanger Martin Buitenhuis en consorten om 21.00 uur het po dium. Kaarten kosten 25 gulden. Zondag in Nighttown de laatste Tea Time Funk van dit seizoen. Dj Bootsy Paul draait de platen, ter- wijl Dirty Laundry op het podium staat. De laatste Tea Time Funk be- gint zondag om 14.00 uur en de entree bedraagt tien gulden. Kin- deren tot 5 jaar mogen gratis naar binnen. In Rotown zaterdag de Haagse rockband Suburbs. De winnaars van de Grote Prijs van Nederland beginnen om 22.00 uur en kaarten kosten een tientje. In Baroeg vrijdag een dubbelop- treden van Demented Are Go en Asmodeus. Voor twee tientjes krijg je 'po-mo-splash-movie-sound, 50's rock 'n' roll lovesongs, six ties, garage en always on stand up bass' en 'unieke sound en stage perfoo en horror lyrics'. Aanvang 21.00 uur. Een dag later Dark Pas sion II met livemuziek van After Forever. Verder dj's, stands met sieraden, kleding en cd's en een speciale dans- en vuurspuwact. Dresscode: strictly goth en gothic- metal. De zaal gaat om 20.00 uur open en kaarten kosten 15 gulden. Leden van magazine The Dark Gift betalen de helft. In de Vlerk tenslotte vrijdag The World/Inferno Friendship Society. Twee drummers, een blazerssectie, piano, het is er allemaal. Deze New Yorkers zijn op een missie van God, en dat allemaal omdat de rockmuziek van tegenwoordig zo saai is. Dat belooft dus wat vrijdag aan de Westblaak. The World/In ferno Friendship Society begint om 21.30 uur en de entree bedraagt 15 gulden. Een dag later in de Vlerk Year of the Dragon, een uit- gebalanceerde avond met muzika- le ying en decoratieve yang. Dit chi verrijkende dansfeest begint om 22.00 uur en voor een tientje kun je erbij zijn. Van Dik Hout Kortgeleden las ik in een krant dat hard wordt gewerkt aan compu ters die boeken kunnen vervangen. En dan niet in de zin van informa- tie die je via het scherm tot je kunt nemen - dat kan immers al. Nee, het ging om hele kleine schermen, ongeveer even groot als een boek. Handzaam en heel handig. In een computer kun je immers veel meer informatie opslaan dan in een boek van pakweg 200 bladzijden. Op die manier zou je met een handzaam apparaat zo 'n twee tot driehon- derd boeken mee kunnen nemen, bijvoorbeeld op vakantie. Ik probeerde het me even voor te stellen: in de bus met m 'n digitate boek op schoot. En aan het einde van de bladzijde hoef je alleen maar op een knopje te drukken om naar de volgende bladzijde te gaan. Bo vendien kun je de letters naar eigen behoefte groter of kleiner maken. Dat maakt ook dure grootletterboeken overbodig. Klinkt handig, maar ik vraag me toch af wat nou de charme van zo 'n klein beeldscherm is. Het komt op mij al even onwerkelijk over als kranten lezen via internet. Een boek is immers niet alleen de informa tie die erin staat. Het gaat om veel meer. Het gaat om de kaft van het boek, de layout, het lettertype, de manier waarop de hoofdstukken zijn ingedeeld en - in het geval van informatieve- ofkinderboeken - de manier waarop illustraties in het boek zijn opgenomen. Bovendien ruikt en voelt een boek als een boek. Zoals een krant ruikt en voelt als een krant. Wie wel eens in een (papieren)archief is ge- weest, weet wat ik bedoel. Het is een bepaalde geur die nooit uit een computerscherm zal komen, al moet ook dit technisch haalbaar zijn, zou je zeggen. Op dit moment lees ik 'De ster Henry Smart' van Roddy Doyle. Ge- woon ouderwets. Na iedere werkdag pak ik in de metro en bus een hoofdstuk mee. Ik kan het iedereen aanraden. Een boek zoals een boek moet zijn. Ik moet er niet denken Roddy Doyle via het beeld scherm te moeten lezen. Alleen daarom al zal ik de komende week weer een boek gaan kopen. Het is immers boekenweek. Dan krijg je het boekenweekigeschenk van Harry Mulisch er gratis bij. Dat zal je bij een digitaal boek niet zo snel gebeuren. Vincent Wernke Woensdag 15 maart 2000 XQ57 door Anne-Rose Hermer In verband met regels van de Ar- beidsinspectie kunnen kinderen die in een musical spelen slechts een beperkt aantal voorstellingen meedoen. De rollen van de kinde ren in Oliver! worden daarom ver- vuld door drie groepen van zestien kinderen; vier meisjes en twaalf jongens, afkomstig uit de omge- ving Rotterdam, Den Haag en Bre da. Paulien ten Asbroek, die de kinderen samen met muzikaal lei- der Michel de Kort begeleidt, raakt niet in paniek als ze nog op een de tail moet wijzen. Ze blijft kalm en geduldig, wat een gunstige uitwer- king op de kinderen heeft. Afgelopen zondag werd voor het laatst op het droge gerepeteerd. Geen decor, geen belichting, geen kostuums en een regisseuse die vol overtuiging de rol van de volwas- senen in de musical op zich neemt. Nadat delen van de musical zijn doorgenomen, kunnen de kinderen vragen stellen aan de regisseur. Een meisje informeert onzeker of ze tijdens een bepaalde scSne wel de goede kant opliep, wat inder- daad niet het geval blijkt te zijn. Nadat op alle vragen antwoord ge- geven is, wijst de regisseuse nog op wat kleinigheidjes. Het draait in Oliver! om Oliver Twist, een weesjongen die halver- wege de vorige eeuw door Londen zwerft. Tijdens zijn tocht komt hij in aanraking met een jonge rovers- bende, die hun opbrengsten af moeten geven aan Fagin. De rol van deze aanzetter tot criminaliteit wordt afwisselend vertolkt door Willem Nijholt en Arjan Ederveen. Vijf leden van de 'jeugdbende' - Pieter van Huis (12), Michael Nie- Afgelopen zondag oefenden de kinderen van Oliver! nog 'droog'. Vanaf vanavond begint voor hen het echte werk. foto: Dick siuijter sen (12), Yoni Serlie (12), Thomas Barkmeijer (12) en Amin Tsouli (9) - beantwoorden na de repetitie nog even wat vragen. Allemaal reageerden ze op de op- roep dat er kinderen werden ge- zocht voor de musical Oliver! Ze kregen een heel groot formulier met duizend-en-een vragen. Daar- na kregen ze een bandje met twee liedjes om in te studeren. Na de au- ditie was het wachten geblazen tot- dat duidelijk werd wie door mocht naar een vol gende ronde. De zenuwen gedurende het wachten op het verlossende woord maakten op de vijf uitverkoreneri veel meer indruk dan eventuele planken- koorts. ,,Echt heel eng", vonden ze dat wachten allemaal. Alle vijf genieten ze ervan om in Oliver! te spelen. Michael vindt het leuk dat je allerlei verschillen- de dingen doet, en volgens Yoni is zingen leuk. Bovendien vinden ze Paulien ten Asbroek en Michel de Korte echt helmaal te gek. Hun fa- voriete scene, blijkt scene zes. Ze leggen uit dat dit een scene is met alle jongens, plus Fagin. ,,Dat is 6nze scene", meent Amin. Van ze nuwen is geen spoor te bekennen, maar Pieter is wel blij dat er nog een keertje in het Luxor Theater gerepeteerd wordt. Zo kunnen ze het toneel 'verkennen'. De jongens vertellen dat ze al wel een keer ge- oefend hebben met het echte de- cor. „Dat was heel anders dan hier'menen de heren. Van de Arbeidsinspectie mogen de kinderen twaalf voorstellingen spelen. Deze regels zijn destijds opgesteld om kinderen te bescher- men tegen lange werkdagen. Anno 2000 kunnen ze echter een obsta- kel zijn voor kinderen die graag in musicals willen spelen. Vinden de jongens dat er voor hen een uitzon- dering gemaakt moet worden om een heel seizoen met Oliver! het land door te trekken? „Ja, natuur- lijk!", roept eentje. „Nee, joh!", meent Michael. „Heb je wel enig idee hoe zwaar dat is?" Fagin, waar de jongens veel mee te maken hebben, wordt afwisselde door twee acteurs gespeeld. „Wil- lem Nijholt is strenger, maar hij geeft een goed voorbeeld", is hun opvatting. „Arjan pest een beetje op een goedaar- dige manier. Het is spannender om met Arjan te spe len, want hij doet op toneel onver- wachte dingen." En de beide he ren verschillen in nog iets wat be- treft hun spel. Willem slaat naar ons, en Arjan smijt ons weg", al- dus het hardwerkende vijftal. Oliver! is te zien in het Luxor The ater van woensdag 15 maart tot en met 30 april. (Niet op maandag, op zondag alleen matinee. Op 19 maart, 16 en 23 april ook avond- voorstelling). Informatie en reser- veren, telefoon: 010-413.83.26. Michael Clarke Duncan (midden) in The Green Mile. door Vincent Wernke Deze donkere, breedgeschouderde acteur speelde eerder kleine rolle- tjes in onder meer Armageddon en The Whole Nine Yards. In The Green Mile speelt hij zijn eerste dragende rol - al wordt dit in de ra ce om de Oscars gezien als een bij rol. Hij speelt John Coffey („Zoals de drank, maar dan anders ge- speld"), een zachtaardige, ietwat simpele man. Hij wordt binnenge- bracht in de Cold Mountain gevan- genis, waar hij in 'dead row' te- rechtkomt voor de brute moord op twee jonge meisjes. Daar krijgt hij te maken met hoofdbewaker Paul Edgecomb (Tom Hanks) Deze Edgecomb heeft op het mo ment dat Coffey wordt binnenge- bracht last van een ernstige blaas- ontsteking. In het begin zijn de be- wakers van de gevangenis onder de indruk van het forse postuur van Coffey, maar vooral Edgecomb ontdekt al snel de zachtaardige kant van de gevangene. Langzaam maar zeker gaat hij twijfelen aan de schuld van Coffey. Zeker als die hem met een aanraking weet te ge- nezen van zijn ontsteking. Nog een aantal bizarre gebeurtenissen, wer- pen een heel ander licht op John Coffey die onvermijdelijk zal ein- digen op de electrische stoel. The Green Mile is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King, en geregisseerd door Frank Darabont. Beiden waren eerder verantwoordelijk voor The Shaws- hank Redemption. The Green Mile heeft als overeenkomst met The Shawshank Redemption dat beide films zich afspelen in de gevange nis. The Green Mile is echter een heel andere film. Een aantal brute scenes waarin gevangenen op de electrische stoel zitten, doen den ken aan een anti-doodstrafdrama. Daarnaast bevat de film echter fan tasy elementen, zoals we die ken- nen uit eerder werk van Stephen King. Ook zijn er komische en horrorachtige momenten. The Green Mile duuit meer de drie uur. Dat de film desondanks van begin tot eind blijft boeien, komt door het feit dat er zo veel gebeurt. De film is ontroerend, grappig, en kent wonderlijke en gruwelijke momenten. Zo zullen er veel men- sen zijn die bij de confronterende excecutie van een van de gevange nen hun gezicht weg draaien. En na ruim drie uur heeft regisseur Frank Darabont zelfs nog een ver- rassende wending in petto. De kracht van The Green Mile zit vooral in het acteerwerk. Tom Hanks be wijst andermaal een sterk acteur te zijn, terwijl ook David Morse, Doug Hutchinsom, James Cromwell en Sam Rockwell zich van hun beste kant laten zien. De show wordt evenwel gestolen door Michael Clarke Duncan. Vanaf het moment dat zijn indruk- wekkende gestalte in beeld ver- schijnt, maakt hij indruk als de zachtaardige, ietwat dom overko- mende John Coffey. Onroerend is het moment waarop hij de bewa- kers vraagt of het licht 's nachts aanblijft. „Ik ben namelijk bang in het donker", klinkt bijna onge- loofwaardig uit de mond van de man die hoog boven de rest uit- steekt. Zijn indrukwekkende pres- tatie in The Green Mile maken hem tot 'de' kanshebber op de Oscar voor beste mannelijke bijrol. Zet het beeldje maar klaar. Theater van het Oosten Van de brug af gezien In 1955 schreef Arthur Miller Van de brug af gezien. Het stuk speelt aan de voet van Brooklyn Bridge in een havenwijk met veel Italiaanse immigran- ten. Havenarbeider Eddie Carbone leeft er een bescheiden bestaan met zijn vrouw Beatrice en hun zeventienjarige nichtje en pleegdochter Catherine. Eddie koestert in het geheim een verboden liefde voor Catherine en verzet zich daarom heftig tegen elke poging die zij onderneemt om een zelfstandig leven op te bouwen. Wanneer de illegale immigranten Marco en Rodolfo tijdelijk in huis worden opgenomen wordt Eddie jaloers... Woensdag 22 maart, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,-/fl. 34,50, tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50. Nacht van de Blues Na het enorme succes van de vorige nacht van de Blues, wederom een selec- tie van de creme de la creme uit de wereld van de rythm blues en van de blues. Een swingende avond, met topmuzikanten uit binnen- en buitenland. zoals Barrelhouse, Flavium, Frankie Lee en Otis Grand. Barrelhouse Barrelhouse, de beste rhythm bluesband van Nederland, werd opgericht in 1974. De band toerde met beroemdheden als de Amerikaanse blueslegen- de Albert Collins. Het succes van Barrelhouse is enerzijds te verklaren door de fantastische stem van Tineke Schoemaker, anderzijds door de band die ze achter zich heeft. Optredens van de band verrassen vaak door uitmuntende solo's en samenspel. Flavium Flavium is de meest consistente bluesgroep van Nederland. De band heeft een zeer grote live-reputatie met optredens op alle grote Europese podia en festivals. Flavium speelde met de grote der aarden zoals B.B. King, Albert King, Rory Gallagher, Dr. Ross, Eddieguitar' Burns, Climax Bluesband en vele Nederlandse coryfeeen. Flavium staat garant voor city blues tot en met de blues van de Mississippi Delta, overgoten met de bekende Flavium-saus, in z'n meest swingende en soppende vorm. Ballads en traditionals worden niet vergeten. Spetterende, duellerende gitaren, snijdende slides, oorstrelen- de blue-notes, soepele maar toch stevige ritme-ondersteuning en een mooie doorleefde zangstem. Frankie Lee Drie jaar lang zong Frankie Lee bij Tina en Ike Turner, totdat hij in 1963 Al bert Collins ontmoette met wie hij een groot aantal jaren samenwerkte. Toen Lee in 1973 met Collins naar Californie vertrok, werden de mogelijkheden om platen te maken spaarzaam. Pas in 1984 kon hij een album maken. Hal- verwege de jaren tachtig beproefde hij zijn geluk in New York en later in Virginia met de Bluzblasters. Zijn optredens kregen steeds lovende kritie- ken. In 1992 keert Frankie Lee terug naar Californie, waar heel veel blues- clubs en -festivals zijn en waar het publiek Frankie Lee op handen draagt. In 1994 maakt Lee eindelijk de plaat waarmee hij een bij een breder publiek bekendheid heeft gekregen; Going back home. Frankie Lee zingt met een stem alsof het zijn laatste kans is om zijn verhaal te doen, een prachtige mix tussen rhythm blues en blues. Otis Grand Otis Grand (Groot Brittannie) speelt eigentijdse rhythm blues in de tradi- tie van B.B. King, Otis Rush, Albert Collins, T-bone Walker en Magic Sam. Iedereen die Otis in actie ziet is getuige van het enorme effect dat hij op zijn publiek heeft. Otis beheerst een ongekend aantal bluesstijlen en laat u de echte blues zien. Hij is de topper uit de bluesscene. Zijn eigentijdse blues- nummers worden nu al klassiekers genoemd. Zaterdag 25 maart, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 45,-. De Dulle Roeckers Li ve( try-out) In hun vorige programma Water bij de vis slaagde het Vlaamse duo De Dulle Roeckers erin hunpersoonlijke stijl verder te ontwikkelen. Hierin lieten Hil- de de Roeck en Ingrid Dullens zien dat hun hart veel meer ligt bij een meng- vorm van toneel en lied dan bij de zo typisch Nederlandse cabaretvorm. Dit is natuurlijk niet vreemd. Hun wortels liggen namelijk in Vlaanderen waar men niet de cabarettraditie kent zoals men die in Nederland kent. De Dulle Roeckers vallen dan ook onder de noemercabarettheater. Tussen januari en maart 2000 zal precies bepaald worden waar hun nieuwe programma over gaat. Dan sluiten De Dulle Roeckers zich op in hun werkkamer. Wat nu reeds bepaald is, is dat zij kiezen voor de theatrale vorm van cabaret. Uit hun vorige programma is namelijk gebleken dat die ingeslagen weg een zeer in- spirerende is. Vrijdag 24 maart, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 25,-. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoofzijn ver- krijgbaarbij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. The legend of 1900 Regie: Giuseppe Tornatore De bijna mythische figuur in Giuseppe Tornatores laatste film is T.D. Le mons 1900. Hij dankt zijn naam aan zijn stiefvader, die scheepsstoker is, het sinaasapplekistje waarin hij te vondeling werd gelegd en het jaar waarin hij geboren werd. Hij groeit op aan bord van de Virginian, een passagiersschip dat continu heen en weer vaart tussen Europa en Amerika. Als de jonge '1900 op een nacht plaatsneemt achter de vleugel in de balzaal, komt hij er daarna nog maar zelden achter vandaan. Hij blijkt een muzikaal genie en on- danks allerlei aanbiedingen van het vasteland voor optredens, zal1900' in zijn leven nooit een voet aan wal zetten. Zijn bestaan is daar, en alles wat hij wil weten over de wereld leert hij kennen door de verhalen van de passa- giers. Als de oceaanstomer tenslotte wordt Afgedankt, betekent dat ook het einde van 1900.1900, met een fraaie hoofdrol van Tim Roth, is gebaseerd op een novelle van de Italiaan Alessandro Baricco. Ennio Morricone tekende voor de muziek. Donderdag 16 en vrijdag 17 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gul den. Crazy Regie: Heddy Honigmann Deze nieuwe, ontroerende documentaire van Heddy Honigmann gaat over de herinneringen van een aantal Nederlandse blauwhelmen aan de verschil- lende oorlogsgebieden waar zij heen werden gestuurd; herinneringen die onlosmakelijk verbonden zijn met een speciaal liedje dat hen troost gaf in den vreemde. Beginnend bij de allereerste VN-missie in Korea (1950), maaktde film een reis langs Libanon, Cambodja, Rwandaenex-Joegoslavie om te eindige bij de val van Sebrenica in 1995Door middel van homevideos en fotds, ontroerend en ook gruwelijk archiefmateriaal, vertellen soldaten hun aangrijpende verhalen over verantwoordelijkheid, ontsteltenis, angst, liefde totale onmacht en de dood. Crazy is een heel persoonlijke reis doorde wereld van oorlogsherinneringen van 'onzejongens' metals vervoermiddel muziek. Net zoals in haar vorige documentaire Het Ondergronds Orkest is muziek ook hier een bron van troost, een middel om te overleven in een zeer gestresste en bedreigende periode. Bijna niets kan de troostende kracht van een lievelingslied in een dergelijke situatie evenaren. Onder andere over die kracht gaat Crazy, die dan ook niet voor niets de publieksprijs won op het afgelopen International Documentary Festival Amsterdam (IDFA). Zaterdag 18 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Theaterkassa komt te vervallen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 19