r maasstad Musicus doet zijn eigen ding MAXIMA The Insider toont gewone mensen onder extreme druk c maasstad podium Kandidaten gezocht voor festivals in Alexandrium film preview uitgaans agenda theater schie Filmhuis Schiedam 0 OXQ Internationaal jazzquartet en Eric Vloeimans in Nighttown rdams Dagblad ROTTERDAM - Op zijn achttiende kwam hij voor het eerst in zijn leven naar Rot terdam om toelatingsexamen te doen voor het conservato- rium. Nu geldt Eric Vloei- mans (37) als een van de meest getalenteerde jazz- trompettisten in Nederland. Hij ontving vorig jaar op het North Sea Jazz festival de Edison Award voor zijn cd 'Bitches and Fairy Tales'. Op 5 april staat hij met het inter- nationaal gezelschap Trans atlantic Quartet' in Night town Theater. Het geheim achter zijn succes. GLITTER GLAMOUR PARTY METWIPNEUSEN PIM ROTTERDAM - Geheel in de lijn van films die momen- teel te zien zijn, is ook The Insider een behoorlijk lange film. Weliswaar zijn The Green Mile (182 minuten) en Magnolia (190 minuten) nog iets langer, maar met zijn 159 minuten ben je ook bij The Insider een tijdje onder dak. In deze film van regisseur Michael Mann - onder meer Heat en The Last of the Mo hicans - draait het om de moeizame strijd van twee mannen tegen de machtige tabaksindustrie. EEN BOS? IN CAPELLE? firif Urban Conflict ROTTERDAM - In Baroeg is ook deze week weer van alles te bele- ven. Zo staan komende vrijdag mi- nimaal twee bands op het podium. Merauder uit Brooklyn is de hoofdact. Maar zij worden vooraf gegaan door twee opwarmertjes. De eerste is Masterkiller en de tweede moet nog opgetrommeld worden. Wie benieuwd is moet ze- ker langskomen vanaf 21.00 uur. Kaarten kosten 17,50. Op 1 april - geen grap - een Alternatieve Dansavond. Wie op bijzondere wijze verkleed komt, krijgt 66n consumptie gratis. Thema is Ball Masquee. De zaal gaat om 21.00 uur open en voor drie knaken ben je welkom. Zondagmiddag tenslot- te Grind over Rotterdam part III. De oordoppen kunnen in want Aberration, Godless en Inhume zorgen voor flink wat herrie. De entree is 15 gulden. In Nighttown zaterdag Life Nighttown met dj's Dimitri, Edwin Bazen, Evert Roel en Fly. Aan- vang 23.00 uur en kaarten kosten twee tientjes. De veteranen uit de Belgenpop van Metal Molly staan zaterdag in Rotown. Wie erbij wil zijn is vanaf 22.00 uur welkom. Kaarten kosten een tientje. Een dag later om 22.00 uur een Stone Temple Pilots Sessie. De toegang hiervoor is helemaal gratis. Voor jonge hardcore-bands kun je donderdag terecht in de Vlerk, waar I Scream Records New Lea gue of Hardcore presenteert. Uit Belgie komt Hard Resistance. Uit Nederland zijn Urban Conflict, Age of Panic, $400 Suits en Hard sell aanwezig. Om dit alles te zien en te horen betaal je vijf rijksdaal- ders. De aanvang is 21.30 uur. Sa me time, same place op vrijdag At The Drive-in en Sunshine. Ook de ze keer bedraagt de entree 12,50. Het optreden wordt gevolgd door een Late Night Special van Fridayzz— Kaarten daarvoor kos ten 5 gulden. Ook Hollywood Music Hall heeft weer een aantal party's. Donder dag vanaf 22.00 uur is er een Dj Convention met dj Patrick. Kaar ten kosten een tientje en studenten mogen gratis naar binnen. Een dag later Hurricane met negen ver- schillende dj's. Tot half een is de toegang gratis, daarna 15 gulden. Mental Theo komt langs voor op- namen voor zijn TMF-show. Za terdag in Hollywood Megadance. Om 22.00 uur gaan de deuren open en kaarten kosten 15 gulden. IWWS3 At.the. drive, in SIM Spannende tijden voor de medewerkers van het Maritiem Museum Rotterdam. We zijn namelijk bezig met de laatste loodjes van de op- bouxv van de tentoonstelling 'Het schip van de eeuw - de toptien van uw keus'. Op I april gaat die bijzondere tentoonstelling open voor het publiek. De titel zegt het al, zo 'n tentoonstelling organiseer je maar een keer in honderd jaar. Heel belangrijk is ook dat de keuze van het publiek, dus uw keuze, bepalend is geweest voor de samenstelling van die top tien en dus van de expositie. Zo'n kleine 2000 readies kreeg 't Mari tiem. Er werden ons spannende of hartverscheurende verhalen, fo- to's, tekeningen en kaarten toegestuurd. Zo ontstond een tentoonstel ling die naar wij hopen een groot publiek zal aanspreken. En dan nu de toptien. Wat dacht u van de 'Rotterdam (V)', het groot- ste ooit in Nederland gebouwde passagiersschip, het passagiersschip 'Willent Ruys', de tragische 'Titanic', de zeesleper 'Furie' uit de tv- serie 'Hollands Glorie', de marinereus 'Karel Doorman (II)', de In- dievaarders 'Johan van Oldenbarnevelt' en 'Oranje', het actieschip 'Rainbow Warrior (I)' en de vermaarde Holland-Amerika Lijn-sche- pen 'Statendam (IIIen 'Nieuw Amsterdam II)Zij alle komen aan bod en geven tezamen een goed beeld van de scheepvaart in de twin- tigste eeuw. Oh ja, welk schip op nummer een staat wordt pas in het museum verklapt. De tentoonstelling heeft, zoals ons museum gewoon is, een bijzondere vormgeving. De bouw van zo'n expositie is dan ook een hele klus. Onze technische dienst, perfectionisten trouwens, is daaral maanden tevoren mee bezig. In de werkplaats wordt dan volop getimmerd en geschilderd. Voor de opbouw in het museum trekken we meestal twee weken uit, opdat het publiek zo min mogelijk overlast ondervindt. De tien gekozen schepen worden (letterlijk) in een oplopende reeks ge- presenteerd. Daardoor blijft de winnaar tot het laatst toe geheim. Voor elk schip is een andere invalshoek gekozen, waardoor de bezoe- ker steeds in een andere wereld stapt. Bij de 'Rainbow Warrior' van Greenpeace stapt uzode wereld van het actievoeren binnen, met de 'Willem Ruysmaakt u een cruise door tropische gebieden en bij de 'Rotterdam (V) bent u nauw betrokken bij het ontwerpproces. Wie nog meer over zijn of haarfavoriete schip wil weten, moet ook de evenementenkalender van het museum in de gaten houden. Op zon- dag 9 april bijvoorbeeld wordt een Holland-Amerika Lijn dag geor- ganiseerd over de 'Nieuw Amsterdam'de Rotterdam' en de 'Staten dam Maar er is ook een 'Karel Doorman '-dag en ga zo maar door. 'Het schip van de eeuw - de toptien van uw keusis te zien van I april tot en met 17 September 2000. Welkom in 't Maritiem. Marijke Cometh Maritiem Museum Rotterdam Woensdag 29 maart 2000 foto: Danielle van Ark door Karen Kwikkers „Om de chemie te laten ontstaan die nodig is voor sprankelende mu- ziek, moet je een beetje muzikaal verliefd zijn op je medespelers. Dat ben ik op deze mensen", ver- klaart Vloeimans zijn enthousias- me voor de tour die hij samen met John Taylor (piano), Furio Di Cas- tri (bas) en Joe LaBarbara (drum) in maart en april gaat maken. „In feite kan iedere muzikant een plaat maken met topmusici als waar ik nu mee speel, als je maar betaalt. De kunst is daar een vervolg aan te geven. Dat is me gelukt. Normaal zijn deze musici niet te betalen en ik maak er een tour mee." Op de vraag waarom Vloeimans gekozen heeft voor de jazzrichting volgt een nuchter antwoord: „Ik ben niet iemand met een roman- tisch verhaal over een trompet die ik op mijn vierde verjaardag kreeg en daarna ontdekt werd. Niemand in mijn familie doet iets aan mu- ziek, op mijn twaalfde begon ik pas met spelen en ik werk er nu nog steeds keihard voor. Op het conservatorium deed Ik twee stu- dierichtingen (jazz en klassiek) en zat daarnaast in verschillende bandjes. Door die diversiteit werd ik me op een gegeven moment be- wust van het feit dat ik een keus moest maken tussen jazz en klas siek. Jazz trok me meer." Na het conservatorium kreeg Vloeimans de kans via Eurojazz radio een plaat te maken. Zo'n doorbraak paste echter niet bij zijn Eric Vloeimans: „Het belangrijkste blijft voor mij dat ik mijn eigen ding kan doen. Dat mensen me vragen om wie ik ben en om wat ik speel.foto: Dick Sluijter typisch eigen stijl. „De producer gaf aan dat het zo'n gezellig swin- gend plaatje moest worden. Werkt het dan zo?, was de vraag die di rect bij me opkwam. Moet ik ge woon 'niks aan de hand muziek' zich wachten. Een album met zes stukken van eigen hand. Bassist Hein van de Geyn raakte door 'No Realistics' en twee volgende pro- ducties gei'nspireerd en nodigde Vloeimans uit voor zijn maat- maken om door te breken? Vanaf dat moment wist ik zeker dat dat voor mij niet zo werkt. Ik moet mijn eigen ding kunnen doen sa men met mensen die zich niet ge- conditioneerd opstellen. Na die eye-opener liet zijn eerste plaat 'No Realistics' niet lang op schappij een internationale plaat te maken. „Toen hij me voorstelde dat met John Taylor te doen, sprang ik een gat in de lucht. John behoort in mijn ogen tot de top drie van de wereld." Deze samenwer- king resulteerde in het album 'Bit ches and Fairy Tales' met een All starbezetting, John Taylor, Marc Johnson en Joey Baron. De cd werd op het North Sea Jazzfestival 1999 onderscheiden met een Edi son Award. Wat kunnen bezoekers verwachten in Nighttown Theater? „Mensen die nieuwsgierig zijn moeten voor- al komen, en van de magie genie- ten. Het is heel melodieuze, lyri- sche en intieme muziek, maar ik kan en wil er eigenlijk niet te veel over zeggen. Op die manier plaats je de muziek in een hokje en ont- staat een verwachtingspatroon waar je aan moet voldoen. Dat werkt in mijn ogen beperkend. Er wordt in ieder geval veel gei'mpro- viseerd en de karakters van alle musici komen naar voren." „Onder meer door 'Bitches and Fairy Tales' ontstaat er weer een wisselwerking met andere musi ci", vertelt Vloeimans over zijn toekomstplannen. „Zo ga ik bin- nenkort naar culturele hoofdstad Bergen in Zweden, eind april naar Helsinki en van de zomer staat er een tour met Jasper van het Hof ge- pland. Over het algemeen is mijn doel gewoon zo doorgaan en gelei- delijk aan mijn bereik en netwerk vergroten. Maar het belangrijkste blijft voor mij dat ik mijn eigen ding kan doen. Dat mensen me vragen om wie ik ben en om wat ik speel. Ik zal nooit een broodmuzi- kant worden. Ik kan gewoon niet alles spelen wat je me vraagt. Daar word ik niet gelukkig van." Het Transatlantic Quartet speelt op woensdag 5 april 20.30 uur in Nighttown Theater aan de West Kruiskade 28. Kaarten kosten f 20,-. Informatie: 436.12.10. EN DR. FR0BEL (KONINGINNEDAG) Prinsestheater Zaterdag 29 april 2000 zaal open 22.00 uur Kaarten 20,-<»/2,sov.v.k.) VerkrIJgbaar bij: ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur zaterdag 09.00-14.00 uur Westblaak 180 Tel 010-4004206 ROTTERDAM - Woonmall Alexandrium presenteert op 7 mei een song- festival met in de jury Jac d'Ancona. Ook op 4 juni vindt in Alexandrium een muziekfestival plaats, deze keer met Ernst Daniel Smid in de jury. Amateurtalent kan zich aanmelden. Elke act die meedoet ontvangt voor 50 gulden kadobonnen van Alexandrium. Voor elk festival kunnen tien acts meedingen. Het songfestival op 7 mei is bedoeld voor hen die met een geluidsdrager zangkunsten kunnen vertolken. Muzikanten die ook zingen kunnen zich aanmelden voor het muziekfestival. Voor inschrijfformulie- ren: Ruud van der Heijden, postbus 5214,2900 EE Capelle aan den IJssel. Fax 010-442.79.71Zet erbij naar welke datum de voorkeur uitgaat. door Richard Schoonenberg Na Leaf on a pillow vorig jaar was dit jaar The Insider de openings- film van het International Filmfes- tival Rotterdam. Festivaldirecteur Simon Field betitelde deze krachti- ge Hollywoodfilms als een prach- tig docudrama. The Insider kan ze ker onder deze noemer geplaatst worden, want met Al Pacino en Russell Crowe als hoofdrolspelers heeft Michael Mann een zeer hoogstaande film afgeleverd. The Insider is een film die zich laat vergelijken met de beroemde rol- prent All The president's men. In die film ging het om het Watergate schandaal en de verslaggevers Woodward en Bernstein van de Washington Post die dit aan het licht brachten. In The Insider gaat het om de extreem gevoelige be- drijfsinformatie van de tabaksin- U Russel Crowe in de rol van Jeffrey Wigand in The Insider. Het Schollebos in Capelle is een van de mooiste stukken natuur in de Randstad. "Maak ermee kennis op een smakelijke en voordelige manier." KOFFIE MET APPELGEBAK MET SLAGROOM Met deze bon van 5^" dinsdag t/m vrijdag RESTAURANT SCHOLLEBOS Bermweg 133 Aan de rand van het Schollebos in Capelle a/d IJssel. Open di. t/m zo. 10-21 uur. Bij mooi weer terras aan het water. dustrie. Voormalig werknemer van tabaksgigant Brown Williamson Jeffrey Wigand (Russel Crowe) en Lowell Bergman (Al Pacino) van CBS trachten dit naar voren te brengen. Het op een aantal vlakken gedra- matiseerde, maar waar gebeurde verhaal, draait om Jeffrey Wigand die is ontsla- gen als hoofd van de re search en ont- wikkelingsaf- deling bij ta baksgigant Brown Williamson. Bij zijn vertrek wegens 'gebrek aan communicatieve vaardighe- den' wordt hem op het hart gedrukt de geheimhoudingsplicht die het bedrijf kent zeer ter harte te ne- men. Maar door zijn voormalige positie en kennis van zaken is hij de ultieme Insider voor de staat Mississippi die een rechtzaak had aangespannen tegen de tabaksin dustrie. Vooral dankzij de verkla- ringen van Wigand werd die indu- strie uiteindelijk gedwongen om de zaak te schikken voor 246 miljard dollar. Daarnaast draait de film om Lo well Bergman van het CBS pro- gramma '60Minutes'. Hij spoorde Wigand aan zijn verhaal te doen, regelde diens justitiele achterban en filmde het verhaal voor CBS. Al deze moeite ten spijt besloot de lei- ding van CBS het item uit angst voor de macht van de tabaksindu strie tegen te houden. Dit uiteraard zeer tegen de wil in van onder- zoeksjournalist Bergman. Vooral omdat hij erachter komt dat de macht en wil van grate industriele bedrijven blijkbaar vo6r journalis- tieke principes gaan. De krachtige tentakels van de grate industriele bedrijven reiken in The Insider zo ver dat Wigand op een gegeven moment zelf wordt aan- geklaagd, het doelwit is van een Het Nationale Toneel Misery Misery is een toneelbewerking van de gelijknamige rornan van Stephen King, de meest succesvolle auteur van het moment. De verfdming door Rob Reiner betekende de grate doorbraak van Kathy Bates. Zij kreeg een oscar voor haar rol van Annie Wilkes. Lodewijk de Boer, die ook de regie doet, schreef een geheel nieuwe toneelbewerking met hoofdrollen boor Geert de Jong en Eric Schneider. Misery gaat over de succesvolle schrij ver Paul Shel don (Eric Schneider) en zijn 'number one fan de verpleegster Annie Wilkes (Geert de Jong). Zij heeft hem, hartje winter in een autowrak gevonden. In een sneeuwstorm is zijn auto geslipt en van de weg geraakt. De buitenwereld wordt niet ingelicht. Nog belangrijker dan Paul Sheldon zelf is Misery voor Annie Wilkes, de heldin uit Sheldons gelijknamige romancyclus. Wanneer ze erachter komt dat Sheldonhaar Misery wil laten doodgaan in het laatste, nog te verschijnen deel, is ze woedend. En ze dwingt hem Misery in een nieuw boek weer tot leven te wekken. Paul Sheldon schrijft voor zijn leven. Dinsdag 4 april, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37,-/fl. 34,50, tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50. Niet Schieten! Noodlot Niet Schieten! Tekent met Noodlot voor het vijfde avondvullende theater- programma in haar carriere. Na Taboe dat door de pers en het publiek als 'klaar voor de doorbraak werd aangemerkt, kan Noodlot die grate door braak zijn. Naast hun theatervoorstellingen, zoals ook de cabareteske win- terspecial Petrov, ontplooit Niet Schieten! Zich verder in de richting van de televisie. Samen met de Vlamse cabaretiere Els de Schepper, zijn zij als co- presentatoren te zien in de serie 5 Hoog. Dit programma dat gedurende het huidige seizoen, twintig afleveringen lang, elke zondag te zien is bij RTL 5, ademt een vrolijke Late Night-sfeer uit. Een geslaagd project, waarvan het effect niet onopgemerkt blijft bij het publiek. Woensdag 5april, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 27,50/fl. 25,-, tweede rangfl. 22,50/fl. 20,-. De Berini's Negerzoenen Negerzoenen is een nieuwe voorstelling die de Berinfs op het lij 1 geschreven is; veel pret en hier en daar een sprankelende traan. Annie en Harrie hebben het joch van drie huizen verder in huis gehaald. Die hield het thuis niet meer uit. Maar ja, ze hebben nooit kinderen gehad en deze komt ook nog eens uit een heel andere cultuur. Gewoon een warm nest is wat dat jong nodig heeft. Dick van den Heuvel schreef deze voorstelling speciaal voor de berinfs; Marjolein Meijers en Hans Kemeling. De muzikanten mogen niet onver- meld blijven: Joost Belinfante en Walter Kuypers. Vrijdag 7 en zaterdag 8 april, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 39,-/fl. 36,50, tweede rangfl. 34,-/fl. 31,50. Olbe Producties Home Na het grate succes van de familievoorstelling GillyKomt Olbe Producties dit seizoen met de nieuwe voorstelling Home. Waar bekende musicals als Fame en Rent zich uitermate succesvol spiegelen aan de Amerikaanse sa- menleving, zo gaat deze productie met dezelfde kleur en durf over Neder land en zijn (multiculturele) jongeren. Het is het allesbehalve zielige verhaal van Tiss, zeventien jaar oud en al sinds haar derde woonachtig in pleegge- zinnen en gezinsvervangende tehuizen. Ze heeft daar intussen tabak van. Ze wil nu ook wel eens dat wat iedereen lijkt te hebben. Een gewoon gezin. Maar een gewoon gezin is er niet voor Tiss, en dus heeft ze al haar creativiteit nodig om iets te maken wat daar heel erg op lijkt. Home is een voorstelling voor de hele familie. Een muziektheaterproductie waarin jongeren niet al- leen in achterstandssituaties zitten. Maar vooral talent hebben om te dansen en zingen. Zondag 9 april, aanvang 14.00 uur, toegang kinderen fl. 17,50, volwasse- nenfl. 25,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad- serf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zater dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467 467. enorme lastercampagne, door de druk en bedreigingen moet schei- den en achter de tralies dreigt te belanden. En dat terwijl het er naar uitziet dat zijn verhaal niet eens in de openbaarheid komt. Gelukkig zijn de twee belangrijkste karak ters, Bergman en Wigand, mensen met een enorm gevoel voor integri- teit, want het zijn 'maar' ge wone mensen die onder extre me druk staan. Al met al is The Insider een uitstekende film vooral ook omdat het een waar gebeurd verhaal is. Russel Crowe levert echt een prachtig staaltje acteer- kunst en het is dan ook niet vreemd dat hij een Oscarnominatie kreeg. Jammer voor hem en de rest van de crew was de concurrentie dit jaar enorm sterk. Zo moest Crowe wedijveren met onder meer acteer- kanon Kevin Spacey die er dit weekend -terecht overigens- van- door ging met het felbegeerde beeldje. Fight Club Regie: David Fincher De hoofdpersoon van de Fight club (Edward Norton) heeft genoeg van zijn veilige,knusseleventje.Genoegvanzijnstate-of-the-artdesignappartement en zijn negen tot vijf baantje als schade-expert. Hij heeft al heel lang niets meer gevoeld. Een tijd lang leeft Norton zich uit in praatgroepen, maar ook dat lijkt niet de oplossing te zijn. Totdat hij de viriele, onaangepaste, span nende Tyler Durden (Brad Pitt) leert kennen. Met een goed gerichte vuist- slag leert hij Norton weer voelen. De illegale Fight clubs die zij opzetten worden een griezelig succes. Hele meutes jonge mannen vechten en vinden hun waardigheid terug. Ze vechten omdat ze dat willen, niet uit lijfsbehoud. Het 'vechten voor de lol bezorgde de Fight club al snel zijn controversiele status. Na het indrukwekkende Seven en The Game levert David Fincher opnieuw een indringende film af, die je gerust twee keer kunt gaan zien en waar je na afloop nog lang over kunt discussieren. Donderdag 30 en vrijdag 31 maart, aanvang 21.00 uur, toegang tien gul den. Harem Suare Regie: Ferzan Ozpetek Een jonge vrouw, op de vlucht naeen verbroken relatie, raakt in een stations- wachtkamer in gesprek met een oude vrouw. Deze vertelt haar over haar grate jeugdliefde toen ze deel uitmaakte van de laatste harem in het Yildiz- paleis in Istanbul. Haar naam is Safiye. Als een van de vele concubines van de sultan probeert ze zijn favoriet en officiele echtgenote te worden. Ze krijgt daarbij steun van de eunuch Nadir, die meer dan een goede vriend van haar wordt. Wanneer Safiye een zoon van de sultan baart, lijkt haar strijd om de voornaamste positie zo goed als gewonnen en als enige krijgt ze een eigen woonruimte in het paleis. Maar binnen de kleurrijke groep vrouwen die hun dagen slijten met baden en het vertellen van verhalen, heeft Safiye vijanden gemaakt. Onder verdachte omstandigheden sterft haar kind en daarna slaat het noodlot ook op een andere manier toe; het eens zo machtige Ottomaanse Rijk komt in 1922 door een revolutie ten val. De sultan wordt afgezet en in het nieuwe Turkije is voor een harem geen plaats meer. Met het vertellen van haar verhaal zet Safiye een oude haremtraditie voort: het vertellen van ver halen. 'Belangrijk is niet hoe je je leven leeft maar hoe je het navertelt, aan jezelf en aan anderen. Alleen zo geef je zin aan vergissingen, aan lijden en de dood. Opnieuw een hele mooie film van Ferzan Ozpetek, die zijn debuut maakte met Hamam, II Bagno Turco, de filmtheaterhit van 1998. Zaterdag 1 april, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Thea terkassa komt te vervallen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 19