maasstad Foto Biennale ook in Centrale Bibliotheek Overal eenden in Kunsthal tijdens 'Overal is Duckstad' Stone trekt alle registers open in Any Given Sunday wmmfc K.: i m preview uitgaans agenda theater a/d schie Filmhuis Schiedam vanMMa Duck was de mens steeds een stapje voor in de geschiedenis Bel 010-4000 644 Top 10 J$ll *9. lalfe, .HHSHi iC8IMI ROTTERDAM - Oliver Sto ne is een van de meest con- troversiele filmmakers van Amerika. Hij schuwt niet zijn vinger te leggen op pijnlijke gebeurtenissen uit de Ameri kaanse geschiedenis. Eerder maakte hij films over de Vietnamoorlog Platoon Born on the Fourth of July), Watergate (Nixon) en de moord op Kennedy (JFK). In zijn meest recente film Any Given Sunday, pakt hij een heel wat minder spraakma- kend onderwerp aan: de we- reld van American Football. mL i Elk weeke op RDTV Uw boodschap op meer dan 1.000.000 kijkers Woensdag 19 april 2000 ROTTERDAM - Het einde is na- bij, althans het voorlopige einde. De Vlerk sluit zaterdag 22 april definitief haar deuren aan de West- blaak. In September keert de Vlerk onder de naam Waterfront terug in het popverzamelgebouw aan de Boompjeskade. Het einde van de Vlerk aan de Westblaak gaat uiter- aard niet onopvallend voorbij. Zo wordt donderdag teruggeblikt op de legendarische At Denko 's avon- den onder de titel Kutter dan dit wordt het never nooit meer. Vrij- dag presenteert de Vlerk drie bij- zondere bands: Psychopunch, Pe ter Pan en Rocky Dj's. Aanvang 21.00 uur. Zaterdag tenslotte de laatste avond onder de noemer Westblaakvibraties\ Veel en diver se dj's bieden je voor het laatst kans om een nacht flink uit je dak te gaan in deze legendarische club. Aanvang 22.00 uur. Voor deze drie avonden geldt: de toegang is helemaal gratis. Ook Baroeg heeft dit weekend een heleboel leuks. Vanavond - woens dag - is er na afloop van het Cure- concert in Ahoy' een After Cure- party. De zaal gaat om 21.00 uur open en het feest duurt ongeveer tot 1.00 uur. Een dag later staat Ba roeg in het teken van Oothic en Gothic-metal met Faith and the Muse en Daeonia. Aanvang: 21.00 uur en kaarten kosten 15 gulden. Vrijdag op hetzelfde podium La cuna Coil en Danse Macabre. Aanvang: 21.00 uur en kaarten kosten 15 gulden. Zaterdag in Ba roeg Benediction en Pre-Mortem. De eerste band betreedt om 21.00 uur het podium en kaarten kosten 15 gulden. Zondag een Film-mati nee: Hellraiser-cyclus. De inkom is gratis vanaf 15.00 uur. In R&B-club The Jam wordt donderdag een cd gepresenteerd met Zuid-Hollands R&B-talent. De cd wordt uitgegeven door de Popunie. Vijf acts staan op de cd en presenteren zich in The Jam aan het publiek. Wie erbij wil zijn is vanaf 20.00 uur welkom. Kaarten kosten 15 gulden. De eerste vijftig bezoekers krijgen bovendien een gratis cd. Hollywood Music Hall presenteert zondag Transform, third vortex met onder meer dj Jean en dj Patrick. Aanvang: 22.00 uur. Kaarten kosten 15 gulden. In Rotown zaterdag Feedereen van de meest veelbelovende acts uit Engeland. Aanvang: 22.00 uur en kaarten kosten 15 gulden. In Nighttown draait dEUS voor- man Tom Barman als onderdeel van het dj trio Transcoat Conven tion tijdens de studentenavond. Het begint om 23.00 uur en voor f 12,50 kom je binnen. Entree voor studenten is gratis. Een dag later aan de West Kruiskade de finale van de Popjacht. Je kunt verschil- lende talenten van de toekomst vanaf 20.30 uur aan het werk zien en dat voor slechts een tientje. Op zondag in Nighttown een bijzon- der optreden van ex-bassist van the Rolling Stones Bill Wyman. Hij be gint zijn show om 21.00 uur en voor 42,50 kun je erbij zijn. Dinsdag op hetzelfde podium de Amerikaanse rootsrockers The Pa ladins. Aanvang: .21.00 uur en kaarten kosten f 17,50. Positions Attitudes Actions. Tentoonstellingscatalogus Foto Biennale Rotterdam, Nederlands Foto Instituut, 2000 Het boek Positions, Attitudes, Ac tions, engagement in de fotografie is verschenen als een zelfstandig onderdeel van de Foto Biennale Rotterdam 2000. De Foto Biennale Rotterdam (FBR) is een initiatief Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rot terdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven dagen in de week; en 24 uur per dag, worden actuele ge- beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht.In onderstaan- de plaatsen kunt u RDTV via uw kabelnet ontvangen. *Abbenbroek kanaal 10 *Bergschen- hoek kanaal 4 *Binnenmaas kanaal 2 *Brielle kanaal 10 *Capelle aan den IJs- sel kanaal 28+ *Geervliet kanaal 10 *Goudswaard kanaal 2 *'s-Gravendeel kanaal 2 *Heenvliet kanaal 10 *Heinen- oord kanaal 2 *Hekelingen kanaal 10 *Hellevoetsluis kanaal 10 *Hoek van Holland kanaal 48 *Krimpen aan den Ijssel kanaal 50 - *Maasdam kanaal 2 *Klaaswaal kanaal 2 *Maassluis kanaal 48 *Mijnsheerenland kanaal 2 *Nieuw-Beijerland kanaal 2 *Nieuwer- kerk a/d IJssel kanaal 28 *Numans- dorp kanaal 2 *Oostvoorne kanaal 10 *Oudenhoorn kanaal 10 *Ouderkerk a/d IJssel kanaal 50- *Piershil kanaal 2 *Puttershoek kanaal 2 *Ridderkerk ka naal 3 *Rockanje kanaal 10 Rotterdam kanaal 10 *Rozenburg kanaal 10 *Schiedam kanaal 28+ *Simonshaven kanaal 10 *Spijkenisse kanaal 10 *Strij- en kanaal 2 *Tinte kanaal 10 *Vierpol- ders kanaal 10 *Vlaardingen kanaal 4 *Westmaas kanaal 2 *Zuid-Beijerland kanaal 2 *Zuidland kanaal 10 *Zwarte- waal kanaal 10 Voor meer informatie of voor ad- verteren op RDTV kunt u bellen met 010-4004.285. van het Nederlands Foto Instituut. Dit is ook een van de hoofdlocaties van deze tweejaarlijkse fotografie- manifestatie. In een gevarieerd in- ternationaal programma, waarin fotografen en kunstenaars uitvoe- rig aan het woord en in beeld ko- men, biedt de FBR een groot pu bliek de gelegenheid om kennis te maken met de actuele ontwikkelin- gen rond het thema 'engagement in de fotografie'. In de tentoonstel lingscatalogus geven de gastsa- menstellers hun persoonlijke visie op de huidige stand van zaken rond het thema. Ter gelegenheid van de Foto Bien nale Rotterdam is een deel van het informatieplein van de Centrale Bibliotheek Rotterdam tot en met 28 april voorzien van foto's van de Amsterdamse fotograaf Cary Mar- kerink. Zijn foto's tonen beelden van de door etnisch geweld ver- woeste stad Sarajevo. Ze passen daarmee in het thema van de FBR. Een van de tentoongestelde foto's is tijdens de tentoonstelling gratis als poster verkrijgbaar aan de Rot- terdambalie van de Centrale Bi bliotheek. De tentoonstellingscata logus is opgenomen in de collectie van de Bibliotheek Rotterdam. ACID JUNKIES M flHf |7 WMiJM yaper class 1Loung Ung - Eerst doodden ze mijn vader 2. Hans Sahar - De heimweekaravaan 3. Frederick Forsyth - Het spook van Manhattan 4. Maarten 't Hart - Een deerne in lokkend postuur 5. Marjet van Zuijlen - Retour Nijmegen-Den Haag 6. Carolijn Visser - Uit het moeras 7. Rosita Steenbeek - Thuis in Rome 8. Doeschka Meijsing - De tweede man 9. James Redfield - Geheim van Shambhala 10. Big brother Maasstad publiceert tweewekelijks de po- pulaire top 10 collectie van de Gemeente Bi bliotheek Rotterdam. Daarnaast geeft de bibliotheek in deze rubriek extra aandacht aan een opvallend boek uit de collectie. De catalogus van de bibliotheek op internet: http://www.bibliotheek.rotterdam.nl. door Wouter Scheepstra ROTTERDAM - „We gelo- ven echt in de Duckwereld' vertelt Anke Doepner, een van de Duitse kunstenaars die de tentoonstelling Overal is Duckstad in de Kunsthal heeft opgezet. „De eenden bestaan, ze praten tegen ons. We moeten ze in ere herstel- len, want anders gooien ze ons in de kerker en worden we gemarteld." De expositie Overal is Duckstad is tot en met 3 September in de Kunst hal te zien. De tentoonstelling bestaat uit een historische rondleiding door de Duckgeschiedenis, en uit de Duck- omenta. De historische rondleiding speelt zich af in de donkere exposi- tieruimte van de Kunsthal. Veer- tien 'grote kijkdozen' met een ver- licht portaal leidden bezoekers langs de belangrijkste fases van de Duckgeschiedenis. Door een- denogen worden onder meer de ijstijd, de middelleeuwen en de rennaissance belicht. Bij het lopen door de expositie blijkt de 'Arias Erectus', de eerste eend die recht- op liep, er al lang geweest te zijn voordat de Neandertaler bestond. Amerika blijkt een jaar voor Co lumbus al ontdekt te zijn door een Duck. Niet Judas, maar een eend verraadde Jezus. De meest trieste 'kijkdoos' is misschien wel de ka- mer van 1918, waar een Ducksol- daat levenloos in een verlaten loopgraaf ligt. De Ducks worden in de tentoonstelling in ere her- steld, telkens waren zijn de mens een stapje voor. In de Duckomenta staan de be- roemdste schilderijen, tekeningen en sculpturen uit de kunstgeschie- denis ten- toongesteld, in Duckstijl wel te ver- staan. Speci- aal voor de Kunsthal is de Duckomenta aangevuld met nieuwe kunstwerken. Het portret van Erasmus, een eend, is nieuw. Andere werken, zoals de Mona Li sa met een snavel, bestaan al lan- ger. „De jongeren zien een vrolijk schilderij van Donald Duck, en de ouderen zien een parodie op een bekend werk", vertelt Wim van Krimpen, directeur van de Kunst hal. „De expositie was oorspron- kelijk speciaal bedoeld voor kinde- ren, maar is uitgegroeid tot een fa- milie evenement. We zijn nu ook druk bezig om een educatief pro gramma te ontwikkelen voor kin- deren." De tentoonstelling is een idee van de Duitse cultuurfilosoof professor Eckart Bauer. Vanaf 1960 verza- melt Bauer alles wat met Donald Duck te maken heeft. Als docent aan de kunstacademie van Braun schweig richtte hij in 1982, samen met tien studenten, Interduck op. Een van deze studenten was Anke Doepner, Interducker van het eer ste uur. ,,Alle studenten hadden een kleine Donald Duck verzame- ling, maar Bauer had de grootste. Hij had een atelier in een groot landhuis midden in de natuur. We dronken thee, lazen strips en maakten Duckschilderijen." In het atelier van Eckart werd een begin gemaakt met de Duckomenta. Disney was in de jaren tachtig po- pulair in Duitsland. ,,Mijn genera- tie groeide op met Disney", zegt Doepner. ,,De economie liep goed in West-Duitsland, dus de mensen hadden veel geld te besteden. Disney speelde daar slim op in. Ie- dereen liep in t-shirts en jogging- pakken van Donald Duck en Mic key Mouse." Doepner zelf is hele maal gek van Donald Duck. „Het karakter is geweldig, de lezers kunnen zich identificeren met deze eend omdat hij een menselijk ka rakter heeft." In 1986 had Interduck haar eerste grote expositie in de Kunstverein Wiesbaden. De tentoonstelling werd een schandaal. De kunstwe- reld begreep niet dat een zichzelf respecterende instelling zulke schilderijen kon tentoonstellen. „Door de ophef kwam juist ieder- een kijken", gniffelt Doepner. In de Kunsthal echter, mag volgens Van Krimpen wel gelachen wor den. „Musea zijn vaak ernstige in- stituten. Wij willen graag dicht bij de mensen komen, we willen her- kenbaar zijn." In totaal is In terduck met 'Overal is Duck stad' een half jaar bezig ge weest. „We heb- ben eerst een plan opgesteld", legt Doepner uit. „Toen hebben we een grote advertentie in een Berlijnse krant gezet waarin we kunstenaars en architecten opriepen aan het project mee te werken. Met de voorbereiding zijn we drie maan- den bezig geweest, en met de uit- voer nog eens drie maanden." Uit- eindelijk werkten zo'n twintig kunstenaars mee aan 'Overal is Duckstad'. De Kunsthal en In terduck willen straks met de expo sitie door Europa gaan trekken. „We hebben al aanvragen uit Duitsland en Frankrijk. We hebben het samen gemaakt en gaan samen op pad", aldus Van Krimpen. 'Overal is Duckstad' loopt van 15 april tot en met 3 September 2000. door Vincent Wernke Een van de eerste shots van Any Given Sunday is een close up van een football. We zien eerst alleen de titel van de film, maar vallen daarna meteen met onze neus in een wedstrijd van de Miami Sharks. En Stone leeft zich uit. Er zijn zichtbaar veel camera's ge- bruikt en niet voor niets staan er drie editors op de aftiteling. Stone trekt alle registers open om de we- reld van American Football („Een van mijn passies") in beeld te brengen. Keiharde geluidseffecten van tegen elkaar beukende man- nen, maken het circus compleet. Want dat is wat American Football eigenlijk is: een circus, waarin de spelers de artiesten zijn. De Miami Sharks hebben onder leiding van coach Tony D'Amato (Al Pacino) een glorieuze tijd ach- ter de rug. Ze wonnen de ene na de andere titel. Maar ouder wordende en dus blessuregevoeligere helden zorgen ervoor dat het team het steeds moeilijker krijgt. De op- komst van het publiek wordt steeds minder naarmate de Sharks vaker verliezen. Dat is natuurlijk tegen het zere been van de eigenares van de club Christina Pagniacci (Ca meron Diaz), die de club overnam van haar vader toen deze stierf. In LL Cool J is een van de hoofdrolspelers in Any Given Sunday van regisseur Oliver Stone. tegenstelling tot haar vader - die liefde voor het spel had en hechtte aan tradities - leidt zij de club op een moderne, commerciele ma- nier. Dit tot ongenoegen van D'Amato, die het beter met haar vader kon vin- den dan met haar. Naast D'Ama to en Pagniac ci, zijn er nog twee personen die de verhoudingen tussen vroe- ger en nu weergeven. Zo is er de 39-jarige Jack 'Cap' Rooney (Dennis Quaid). Hij is een legen darische quarterback, die echter last heeft van ouderdomsverschijn- selen. Als hij op een dag gebles- seerd raakt, grijpt jongeling Willie Beamen (Jamie Foxx) zijn kans. Hij staat model voor de moderne speler; hij is arrogant, gek op per- soonlijk succes en niet te vergeten belust op geld. Daarnaast is er ook nog orthopeed Harvey Mandrake (James Woods) die de oudere spe lers kost wat kost wil laten spelen, met alle gevaren van dien. Net als altijd heeft regisseur Oliver Stone zich helemaal vastgebeten in zijn onderwerp. Hij houdt van football, en dat is aan Any Given Sunday af te zien. Alles wordt uit de kast gehaald om vooral de wed- strijden spectaculair in beeld te brengen. Vooral in Europa zullen veel kijkers echter moeite hebben met het begrijpen van het spel. Sto ne doet geen moeite om daar iets aan te doen. Wie niet van Ameri can Football houdt, zal door deze film niet overgehaald worden. Niet alleen zul je de regels er niet door gaan begrijpen, maar brekende ruggen en een speler die een van zijn ogen verliest, maakt niet be- paald hongerig naar deze sport. Al Pacino steelt andermaal de show in deze film als coach Tony D'Amato, die het football belang- rijker vindt dan leven. Het heeft hem zijn gezin gekost, het eni- ge beetje liefde dat hij nog beth Berkley). Ook Cameron Diaz speelt sterk als teameigenaar Christina Pagniacci. Toch zal Any Given Sunday vooral door Amerikanen gewaardeerd worden, al is het verhaal van de steeds verder commercialiserende sportwereld universeel. Stone heeft veel aandacht besteed aan het uiterlijk, maar echt boeiend wil het verhaal niet worden. Daarvoor is Any Given Sunday te veel show en te weinig echt. Precies dat pro- bleem, waar ook American Foot ball mee lijkt te kampen. XQ57 Muiswinkel en Van Vleuten Mannen op de maan Vorig seizoen stonden ze al met hun voorstelling in een uitverkochte zaal van het Theater a.d. Schie. In dit nieuwe programma breiden ze hun verken- ningen uit tot de wereld van het Onzienlijke, waar zij hun krachten met astro- logen, illusionisten, millenniumpredikers, weerwolvenen soortgelijke 'rui- tentikkers en branchevreemde gedrochten (Reve). Welke mechanismen drij ven de mens er toch toe telkens opnieuw in de grootst mogelijke waanzin te gaan geloven en er nog plezier aan te ontlenen ook? Als Darwin, Freud en Einstein de mensheid de ogen geopend hebben, dan zijn er honderd jaar later genoeg vrijwilligers om ze weer dicht te slaan. Van Muiswinkel en Van Vleuten maken daar graag in het openbaar ruzie over en nodigen u van harte uit om daarbij te zijn. Woensdag 19april, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 34,50/fl. 32,- tweede rangfl. 29,50/fl. 27,-. Sherman Robertson en band De groeiende belangstelling voor bluesmuziek wordt gehonoreerd met meer concerten van uitstekende kwaliteit. Onder het mom van 'wat van ver komt is lekker is er deze avond een optreden van Sherman Robertson en zijn band uit de Verenigde Staten. Op jonge leeftijd formeerde hij zijn Cross- town Blues band en speelde in alle clubs van Texas en Louisiana. Toen de onvergetelijke Clifton Chenier hem vroeg als gitarist in zijn band te komen spelen, aarzelde Robertson niet en hief zijn eigen band op. Na de dood van Chenier speelde hij onder meer met Rockiri Dopsie, Terrence Simien en Paul Simon. Tien jaar geleden vormde hij opnieuw een orkest. Vanaf dat moment was hij overal te horen, lokaal en internationaal. Voor alles is Ro bertson, als zanger en gitarist in de beste Texaanse traditie, een fantastisch performer die er in slaagt zijn publiek in vuur en vlam te zetten. Donderdag 27 april, aanvang 21.00 uur, toegangfl. 34,-. NUHR Kruistocht De mannen van NUHR gaan deze keer op Kruistocht. Om geweld en onrecht te bestrijden maar ook de liefde en het recht. Eigenlijk hebben ze gewoon zin om te vechten. Van zwaardgevecht tot kieteldood, van grof geschut tot pijn- lijk stil en van botte bijl tot poezie. Dit alles in een vorm van een live gespeel- de film, inclusief de daarbij horende soundtrack. Hun stijl blijft onmisken- baar NUHR; een explosieve mix van humor, drama op de grens van het toe- laatbareMet li vemuziek, gezang en tromgeroffel. Voor dat geroffel en an dere niet te plaatsen geluiden, hebben zij de hulp ingeroepen van Eddie B. Wahr, die de heren bijstond als drummer in hun laatste liedjesprogramma 'Alle 13 NUHR. Daarmee halen ze een vreemdeling binnen de groep. Dus mocht er iets misgaan tijdens een optreden, dan is er in ieder geval een zon- debok. Een ding staat vast, waar NUHR speelt laat zij een spoor van geeste- lijke vernieling achter. Vrijdag 28 april, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/fl. 32,50, tweede rangfl. 30,-/fl. 27,50. John Kraaijkamp, Dirk Zeelenberg en anderen Op bezoek bij Meneer Green In dit theaterseizoen keert John Kraaijkamp terug op de Nederlandse plan- ken. Hij speelt de rol van Meneer Green in het Broadwaysucces Visiting Mr. Green. Het verhaal Op bezoek bij meneer Green gaat over de oude meneer Green, die sinds de dood van zijn vrouw in volstrekte eenzaamheid leeft. Tot hij op een dag bezoek krijgt van Ross Gardiner (29), een yup met een uitste kende baan, die is veroordeeld tot dienstverlening omdat hij meneer Green kortgeleden bijna heeft aangereden. Als straf moet hij zes maanden lang, eenmaal per week, meneer Green bezoeken om hem te helpen. Maar dat is het laatste waar de oude man op zit te wachten. Negen tragikomische scenes laten zien hoe de twee mannen tot elkaar veroordeeld worden, hoe hun twee totaal verschillende werelden vaak op een geestige manier met elkaar botsen en hoe ze tenslotte naar elkaar toe groeien. Op bezoek bij meneer Green is een prachtig stuk vol humor, waar het gevoel vlak onder de oppervlakte ligt, een genre waarin John Kraaijkamp de onbetwiste meester is. Woensdag 3 mei, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 45,-/fl. 42,50, tweede rangfl. 40,-/fl. 37,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad- serfl, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zater dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2 467 467. Xiu Xiu, the Sent Down Girl Regie: Joan Chen Xiu Xiu speelt zich af tijdens de Culturele Revolutie, als een 15-jarig meisje de opdracht krijgt om zes maanden bij een Tibetaanse paardenherder te gaan leven. Ze krijgt enorme heimwee en raakt geobsedeerd door de terugkeer naar huis. Daardoor is ze zelfs bereid om het bed te delen met mannen die haar valse beloftes doen en haar voorspiegelen dat ze haar een ticket naar huis kunnen bezorgen. Zo verandert Xiu Xiu van een onschuldig meisje in een prostituee, zonder door te hebben dat ook zij seks gebruikt om te mani- puleren. De film werd gemaakt zonder toestemming van de Chinese over- heid, wat niet verwonderlijk is omdat dit regiedebuut van actrice Joan Chen nu niet bepaald een positief beeld geeft van de Culturele Revolutie. Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 april, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 434 05 00. Het reserveren bij de Schiedamse Thea terkassa komt te vervallen. Uw eigen nleuwskanaal mmmm Ideaal voor partikulieren en verentgingen op werkdagen tussen 09,00 - 15.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 21