maasstad 'Ik schrijf over mijn gevoel, en dat doet behoorlijk pijn' Details en perfectie bepalen de hoge kwaliteit van Chicken Run 8 t/m 12 miser rdams Dagblad P stad Drie choreografieen in programma van Scapino Illustraties van Sandra Klaassen in de Kunsthal stads film preview gehoorzaal theater a/d schie DO 'Ogentroost' toont jeugd van Ali Kouchiry op Bonheurse manier ROTTERDAM - De voor- stelling Ogentroost geeft een indringend beeld van de jeugdherinneringen van Ira- nees Ali Kouchiry. Ruim vijf jaar geleden vluchtte hij naar Nederland, waar hij zich net als in zijn geboorteland ging bezighouden met toneel. Na drie eerdere versies, speelt hij van 21 tot en met 23 Septem ber bij Bonheur de definitie- ve versie van Ogentroost in Theater Zuidplein. Persoon- lijke herinneringen van een kunstenaar die leeft voor het theater. ROTTERDAM - Wie was er eerder: de kip of het ei? Hele- maal aan het einde van Chic ken Run komt deze bekende discussie weer eens terug. Het is een grappige afsluiting van de eerste lange animatie- film van Peter Lord en Nick Park, eerder verantwoorde- lijk voor de korte films over Wallace Gromit. Onder de vlag van de Dreamworks-stu dio blijken beide filmers hun eigenzinnigheid en streven naar perfectie niet verloren. Marc-Marie Huijbregts Marc Marie H Marc-Marie Huijbregts won in 1999 het Cameretten festival. En hoe! Hij was niet alleen met straatlengten voorsprong de favoriet van het publiek, voor de jury was hij helemaal de gro te winnaar. Dat constateerde het Rotterdams Dagblad. Ook de andere pers liet zich in lovende kritieken uit. Sinds vorig jaar is Huijbregts actief als stand-up comedian binnen de Comedy- train, de kweekvijver voor cabarettalent. Op basis van zijn winnende Camerettenshow brengt hij komend seizoen het pro gramma Marc-Marie H. Woensdag 27 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toe gang fl. 25,-. Olga Zuiderhoek, Peer mascini e.a. Neverland De Engelse schrijver Phyllis Nagy schreef met Neverland een van haar meest indringende werken. Ze legt, met veel gevoel voor humor en relativering, genadeloos bloot hoe mensen kun nen vervreemden van zichzelf en het leven. De bitterzwarte komedie Neverland vertelt het verhaal van de familie Joubert. Vader Henri wil Frankrijk verruilen voor Engeland. Door deze allesoverheersende droom verliezen hij, zijn vrouw en dochter het contact met het hier en nu. Als een Engels echtpaar Henri aanbiedt een boekhandel in Bristol te gaan beheren, lijkt dit de doorbraak naar een ander bestaan. Donderdag 28 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toe gang fl. 39,50. Rob Urgert, Jacqueline Kerkhof en Eeef&Coo Cabaret Menu I. Leuk voor later door Rob Urgert Rob heeft een zilveren medaille van Cameretten op zak. Hij stond in de Comedytrain. Nu gaat geen zee hem te hoog en geen brug is te ver. Gewapend met louter woorden rekent hij af met trauma's en misverstanden. II. Laag bij de gronds door Jacqueline Kerkhof Jacqueline is in het bezit van een publieksprijs en een persoon- lijkheidsprijs Cameretten. Ze kan brutaal en schaamteloos zijn, geen moment plat en goed voor veel gelach. Hoe laag kan ze gaan, improviserend met woorden, muziek en karakters? III. Mierenneuken door Eeef&Coo Eva de Roovere en Colette Noteboom hebben de juryprijs van het Leids Cabaret Festival in hun kast staan. Scherp, vertede- rend, rap, hot en absurd in de dialogen. Vrijdag 29 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 43,-. Ellen Vogel, Roos Ouwehand Verzameld Werk Meesters zijn gedoemd om te wedijveren met en te worden uit- gedaagd door hun leerlingen. Dit is ook het geval in Verza meld Werk. De schrijfster Ruth Steiner is de excentrieke ko- ningin van het korte verhaal. Leerlinge Lisa Morrison is een onzekere, nerveuse studente die haar oudere mentor oneindig bewondert. Zij wordt assisistente en protege van de grote schrijfster. Er ontstaat vriendschap en de leergierige studente betreedt al snel met succes het schrijverspad. Al gauw blijkt echter dat Lisa wel erg is geinspireerd door de bronnen van haar lerares. Genegenheid verandert langzaam in rivaliteit. Donderdag 5 oktober, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoor- zaal, Schiedamseweg 51, van woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voor stelling. Plien en Bianca Biks! In korte broek en rubberlaarzen en soms een latexpakje nemen Plien en Bianca het publiek mee naar het platteland van hun fantasie, waar geen berg te hoog is om overheen te vliegen. In Biks! geven de twee plattelandsmeisjes een groot feest en vliegt alles zomaar door de lucht, spelen blote mannen strand- volleybal zonder hun polstasje af te doen, wordt hard en heftig gezongen en landt er een ruimteschip op het toneel. Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman studeerden allebei in 1993 af aan de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam. Daarna speelde Plien onder andere in de musicals 'Willeke' en 'Charlie' en Bianca speelde in de tv-serie 'Linda, Linda'. In 1996 won het duo het Camarettenfestival met het succesvolle programma 'Changez'. Woensdag 27 September, aanvang 20.15 uur, toegang fl.31,50 enfl.29,- Verkrijgbaar bij: ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur zaterdag 09.00-14.00 uur Westblaak 180 Tel 010-4004206 Woensdag 20 September 2000 Green Hornet ROTTERDAM - De Muzikanten- winkel WaterFront presenteert zich komende donderdag op het podium van WaterFront met drie optredens. De avond wordt ge- opend door singer-songwriter San dra de Haandie luisterliedjes speelt met een wrange, maar hu- moristische ondertoon. Zij wordt gevolgd door Incompleteeen tien- koppige band van de SKVR-pop- werkplaats. De avond wordt afge- sloten door Medium, winnaar van het Vers uit de Maas-festival 1999. Bovendien is er een muzikanten- infomarkt. De avond begint om 19.00 uur, de toegang is gratis. Vrijdag in WaterFront een Lost Vegas Showroom met Green Hor net en Jacaranda Lounge. Na de rock 'n roll van Green Hornet en de fraaie plaatjes van Jacaranda Lounge, drukt dj Dandy Dave zijn eigen groovy punt. De avond be gint om 22.00 uur en de entree be- draagt' 12,50. Ook een dag later veel muziek met The Royal Plastic Entertainers: Seutek Deniz. De avond begint om 22.00 uur en de entree bedraagt f 9,98. Jeff Buckley is te zien in de docu- mentaire Jeff Buckley: Goodbye and Hello van Jasmin Fecovic, die donderdag te zien is in Nighttown vanaf 21.00 uur. Kaarten kosten 15 foto: Dian Schaalma gulden. Een dag later de regiofina- le van de Grote Prijs van Neder- land in de categorie pop/rock (gro te zaal) en r&b/hiphop (theater). Kaarten kosten 12,50. Zondag in het theater de categorie singer/ songwriter. Aanvang 15.00 uur en kaarten kosten een tientje. Baroeg presenteert donderdag het Grond over Rotterdam Festival III. Vanaf 21.00 uur betreden vier bands het podium. Achtereenvol- gens zijn dat HaemorrhageAga- thocles, Total Fucking Destruction en Nyctophobic. Kaarten kosten 15 gulden. Een dag later staat Enthro ned op het podium van Baroeg. A1 zeven jaar een vaste waarde in de Belgische blackmetal-scene. Ze nemen ook nog een supportact mee, maar wie is nog niet bekend. Aanvang 21.00 uur en kaarten kos ten 15 gulden. Eclipse presenteert vrijdag een Club-X Reinion Party met The Darkraver. Zaterdag Club 2000 iriet The Clubjock en het Eclipse dj-team. Beide avonden duren van 23.00 tot 5.00 uur en de toegang bedraagt 15 gulden. Now Wow heeft zaterdag Lacroix, Andy Jar- rod (Now), Jani, Cosmic Groove en Angelo (Wow) in huis. Aan vang 23.00 uur, kaarten kosten twee tientjes. Perireim van Itzik Galili. ROTTERDAM - Het Scapino Bal let Rotterdam opent het seizoen met twee premieres en een lang verwachte reprise. De 22-jarige Ninine Linning wordt gezien als een van de veelbelovende Neder- landse choreografische talenten van dit moment. Scapino nodigde haar uit een nieuw dansstuk te ma- ken. In The Neon Lounge staan ruimtelijke patronen, varierende tempi en energie op stuwende vi- oolmuziek centraal. Keith-Derrick Randolph creeerde het krachtige duet Lament/Lamen- tationes, geinspireerd door de li- turgie 'Lamentationes van Jere- mia'. Michiel Jansen bewerkte een aantal muziekstukken voor piano en doedelzak van componist/per- former Meredith Monk, waarin hij muzikale thema's herhaalt in de foto: Hans Gerritsen vorm van een canon. Lament/La- mentationes maakte onderdeel uit van Scapino's Twools! en beleeft nu zijn officiele premiere. Itzik Galili maakte in 1993 Perur- eim voor Scapino Ballet Rotter dam. Dit energieke dansstuk op de sfeervolle muziek 'Drowning by Numbers' van Michael Nyman geldt nog steeds als een meester- werk in zijn oeuvre. In vier vloei- end in elkaar overlopende scenes laat Perureim de grens tussen droom en werkelijkheid vervan- gen. Perureim eindigt met een grootse finale waarin de zestien dansers hun snelheid, timing en acrobatisch vermogen tonen. Te zien van 22 tot en met 24 Sep tember in de Rotterdamse Schouw- burg. Aanvang: 20.15 uur. Kaart- verkoop: 010-411.81.10. ROTTERDAM - De Kunsthal Rotterdam presenteert van 30 Sep tember tot 7 januari een expositie van de illustraties van Sandra Klaassen. Onder de noemer Vuur- vliegjes, tovervisjes en schatgra- vers is een selectie gemaakt uit haar werk, waarbij de nadruk ligt op de illustraties uit het gelijkna- mige boek. De tentoonstelling wordt op 30 September op feeste- lijke wijze geopend. Sandra Klaassen volgde de oplei- ding Grafiek en Visuele Commu- nicatie, waarna ze opdrachten kreeg van verschillende uitgeverij- en. Inmiddels heeft ze een groot aantal kinderboeken geillustreerd., waaronder de verhalen over het jongentje Robin van Sjoerd Kuy- door Vincent Wernke Ali Kouchiry speelde in De Reis van de lege f lessen toen hij door Bonheur werd gevraagd een bij- drage te leveren aan het project Se rendipity. Uiteindelijk werkte Kouchiry mee aan alle tien de afle- veringen van deze serie waarin de grenzen van het theater werden verkend en verlegd. „Bij ons heeft hij een manier van werken gezien die hem aansprak", vertelt Anne- kee van Blokland, die samen met Kouchiry de voorstelling Ogen troost speelt en maakt. „Toen wist hij dat hij Ogentroost wilde vertel- len op een Bonheurse manier." Ogentroost is geen toneelstuk, maar een vertelling waarbij Kou chiry verhaalt over zijn jeugdher inneringen. Tijdens de voorstelling zit het publiek gelijkvloers met de vertellers en wordt er een kopje thee geschonken. „Ik zet overpein- zingen en associaties uit de Wes- terse cultuur naast zijn verhaal", vertelt Van Blokland. Kouchiry: ,,En ook het publiek mag reage- ren." Van Blokland: „Eigenlijk gaat deze voorstelling meer in de richting van een gesprek. Na af- loop gaat iedereen ook niet meteen weg, maar drinken we nog een kopje thee." ,,Het is heel moeilijk om op te groeien in Iran, want menSen mo- gen daar niet over liefde praten. Behalve over liefde voor God. Mensen mogen alleen op God ver- liefd worden. Dit zijn trouwens niet alleen mijn herinneringen, maar die van het hele Iraanse Ali Kouchiry en Annekee van Blokland: „Eigenlijk gaat deze voorstelling meer in de richting van een gesprek. Na afloop gaat iedereen ook niet meteen weg, maar drinken we nog een kopje thee." foto: Rob Kamminga volk." Kouchiry studeerde twin tig jaar geleden af als theaterregisseur en moest ruim vijf jaar geleden vluchten uit Iran. „Ik was politiek actief in de linkse beweging", ver- klaart hij zijn gedwongen vlucht uit zijn geboorteland. Hij kan niet zeggen of zijn jeugd nu wel of niet gelukkig was. „Dat moet het publiek maar beslissen. Ik mitische wet, en eigenlijk een sym- bool van alle vrouwen. Zij was ne- gen toen zij met mijn vader moest trouwen, dat vond ze een ramp. En dit soort problemen spelen nog steeds. Sinds mijn vlucht uit Iran heb ik mijn moeder niet meer ge zien, en zij is kortgeleden overle- den. Herinneringen beleef ik in mijn hart, zo kan ik met haar pra ten. Als ik over haar ga schrijven ben er ook pas over gaan nadenken toen ik hier ging wonen. Wind, re- gen, geluiden, alles doet me terug- denken aan mijn jeugd. Toen ik nog in Iran woonde had ik dat niet. Hier in Nederland voel ik me ei genlijk als een kind, ben ook altijd op zoek naar mijn moeder." Ali Kouchiry wil heel graag nog eens over zijn moeder schrijven. ,,Zij is een slachtoffer van de Isla- zal dat een soort therapie zijn, net als Ogentroost De manier waarop hij zijn jeugd herinneringen nu vertelt, heeft hij ontdekt bij Bonheur. In Iran bracht Kouchiry repertoiretheater en ging het niet over persoonlijke beleve- nissen. „Deze verhalen hoef ik daar ook niet te vertellen. Het mag niet, maar de mensen daar zitten er ook niet op te wachten. Ze hebben immers zelf allemaal hetzelfde meegemaakt. Voor de toekomst heb ik nog genoeg materiaal om over te schrijven. In Iran heb ik zo veel meegemaakt." Kouchiry was verrast toen hij vo- rig jaar van Bonheur de kans kreeg zijn Ogentroost uit te werken. „Ik had nooit gedacht dat ik al welkom zou zijn. Meestal moet je tien, vijf- tien jaar in een land wonen om zo'n kans te krijgen." Kouchiry schrijft zijn toneelwerk zelf, maar geeft toe het daar soms best moei lijk mee te hebben. „Ik schrijf over mijn gevoel, en dat doet behoorlijk pijn. Voordat ik het op papier kan zetten, zie ik beelden in mijn hoofd. Ik voel dan de pijn door de woorden en zinnen in mijn hoofd." Overigens schrijft hij in het Nederlands. „Daardoor doe ik drie, vier maanden over een stuk, terwijl dat in mijn eigen taal drie weken zou zijn." Bonheur: Ogentroost door Ali Kouchiry en Annekee van Blok land is te zien in Theater Zuidplein op 21,22 en 23 September. Reser- veren: 010-481.65.00. per en enkele boeken van Paul Bie- gel. Ook verschenen van haar de prentenboeken Tom's Olifant, Spiegeltje, spiegeltje aan de wand en de voorleesboeken Het hele jaar rond en Vuurvliegjes, tover visjes en schatgravers. Het boek Vuurvliegjes, tovervisjes en schatgravers is op dezelfde ma nier opgebouwd als Het hele jaar rond dat werd bekroond met een Pluim van de Maand. Met de vier elementen als uitgangspunt hebben Maria van Dinkelaar en Martine van Rooijen een bundel samenge- steld vol verhalen, gedichten en activiteiten. De regelmatig opdui- kende toverfeeen, schatgravers en zeemeerminnen zijn op speelse wijze in beeld gebracht door San dra Klaassen. door Vincent Wernke Tot op heden maakten Lord en Park drie korte films over Wallace Gromit. De avonturen van de verwarde uitvinder en zijn slimme hond waren een groot succes over de hele wereld. Ook Jeffrey Kat- zenberg - een van de eigenaren van Dreamworks - was een grote fan van Wallace Gromit. Niet voor niets zocht hij de samenwerking met de eigenzinnige Britten. Wie echter het werk van Dreamworks en Aardman (het bedrijf dat de Wallace Gromit-films maakte) naast elkaar legt, vreesde met grote vrees dat de Amerikaanse studio de kwaliteit en eigenzinnigheid van Aardman wel eens om zeep kon helpen. Chicken Run bewijst het tegendeel. Nick Park en Peter Lord mochten op eigen wijze vorm geven aan hun idee. De film speelt zich af op een kippenboerderij in het Engelse York. Deze boerderij wordt ge rund door Mrs. Tweedy, die een waar schrikbewind voert. Als ze dan ook nog besluit over te stappen van het verkopen van eieren op 'chickenpies' is voor de kippen de maat vol. Ze zijn vastbesloten te ontsnappen, al zouden ze absoluut niet weten hoe. Onder aanvoering van kip-Ginger hebben ze namelijk al heel wat po- gingen ondemomen, alien zonder succes. Maar er komt hulp uit on- verwachte hoek, want op een avond komt de macho haan Rocky letterlijk uit de lucht vallen. Hij blijkt in een circus gewerkt te heb ben als vliegende haan. Daardoor moet hij wel de aangewezen per- soon zijn om de kippen te helpen bij hun entsnapping. Onder zijn leiding beginnen ze aan een trai- Gedetailleerd vakwerk in de animatiefilm Chicken Run van Nick Park en Pet£r Lord. ningsprogramma, dat uiteindelijk moet leiden tot een ontsnapping door de lucht. Liefhebbers van het werk van Wal lace Gromit voelen zich vanaf de eerste seconden van Chicken Run op vertrouwd terrein. Net als in deze drie korte films is ook in deze avondvullende film veel aan- dacht besteed aan details. De Aard- man-studio werkt nog volgens het traditionele stop-motion-principe, waarbij alle figuren uit klei worden gemaakt en de scenes beeldje voor beeldje worden opgenomen. Met 24 beeldjes per seconde is dit een enorme klus om uiteindelijk tot een film van negentig minuten te komen. In totaal werkten veertig animators onder leiding van beide regisseurs aan Chick Run. Het traditionele vakwerk leidt tot een geweldig resultaat. In bijna al le scenes komen vele tientallen kippen tegelijk in beeld, die alle maal op hun eigen manier 'hun rol spelen'. Juist details in bewegin- gen van hun armen, mond, of an- dere lichaamsdelen, maken Chic ken Run een feest om naar te kij- ken. Net als met de Wallace Gromit-films zul je Chicken Run meerdere keren moeten zien om al le details emit te kunnen halen. Maar ook met 66n keer kijken kun je genoeg plezier aan deze anima tiefilm beleven. Op z'n best is Chicken Run in de H0UDAY ON ICE scenes waarin vele tientallen kip pen tegelijk optreden. Zo is er een dansscene en een scene waarin de kippen massaal met elkaar op de vuist gaan. Als het kippenhok tot de orde wordt geroepen, volgt een close up van een kip die in de poot van een andere kip bijt en wezen- loos de camera inkijkt. Een van de leukste personages is een oude haan, die vroeger voor de Britse luchtmacht heeft gewerkt, en zijn medebewoners daar keer op keer op blijft wijzen. Ook Scheldt hij volop op de 'yanks', als de Ameri kaanse circushaan Rocky de rust komt verstoren. Chicken Run is ab soluut de leukste film van dit jaar tot nu toe. Alle lof ook voor de stu- diobazen van Dreamworks die Park en Lord de vrijheid hebben gegeven om hun film naar eigen inzicht te maken. Dat is een gerust- stellende gedachte, want deze stu dio zal ook de eerste lange Wallace Gromit-film gaan produceren.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 11