maasstad
'Ik schrijf over mijn gevoel,
en dat doet behoorlijk pijn'
Details en perfectie bepalen de
hoge kwaliteit van Chicken Run
8 t/m 12
miser
rdams Dagblad
P
stad
Drie choreografieen in
programma van Scapino
Illustraties van Sandra
Klaassen in de Kunsthal
stads
film
preview
gehoorzaal
theater
a/d schie
DO
'Ogentroost' toont jeugd van Ali
Kouchiry op Bonheurse manier
ROTTERDAM - De voor-
stelling Ogentroost geeft een
indringend beeld van de
jeugdherinneringen van Ira-
nees Ali Kouchiry. Ruim vijf
jaar geleden vluchtte hij naar
Nederland, waar hij zich net
als in zijn geboorteland ging
bezighouden met toneel. Na
drie eerdere versies, speelt hij
van 21 tot en met 23 Septem
ber bij Bonheur de definitie-
ve versie van Ogentroost in
Theater Zuidplein. Persoon-
lijke herinneringen van een
kunstenaar die leeft voor het
theater.
ROTTERDAM - Wie was er
eerder: de kip of het ei? Hele-
maal aan het einde van Chic
ken Run komt deze bekende
discussie weer eens terug.
Het is een grappige afsluiting
van de eerste lange animatie-
film van Peter Lord en Nick
Park, eerder verantwoorde-
lijk voor de korte films over
Wallace Gromit. Onder de
vlag van de Dreamworks-stu
dio blijken beide filmers hun
eigenzinnigheid en streven
naar perfectie niet verloren.
Marc-Marie Huijbregts
Marc Marie H
Marc-Marie Huijbregts won in 1999 het Cameretten festival.
En hoe! Hij was niet alleen met straatlengten voorsprong de
favoriet van het publiek, voor de jury was hij helemaal de gro
te winnaar. Dat constateerde het Rotterdams Dagblad. Ook de
andere pers liet zich in lovende kritieken uit. Sinds vorig jaar is
Huijbregts actief als stand-up comedian binnen de Comedy-
train, de kweekvijver voor cabarettalent. Op basis van zijn
winnende Camerettenshow brengt hij komend seizoen het pro
gramma Marc-Marie H.
Woensdag 27 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toe
gang fl. 25,-.
Olga Zuiderhoek, Peer mascini e.a.
Neverland
De Engelse schrijver Phyllis Nagy schreef met Neverland een
van haar meest indringende werken. Ze legt, met veel gevoel
voor humor en relativering, genadeloos bloot hoe mensen kun
nen vervreemden van zichzelf en het leven. De bitterzwarte
komedie Neverland vertelt het verhaal van de familie Joubert.
Vader Henri wil Frankrijk verruilen voor Engeland. Door deze
allesoverheersende droom verliezen hij, zijn vrouw en dochter
het contact met het hier en nu. Als een Engels echtpaar Henri
aanbiedt een boekhandel in Bristol te gaan beheren, lijkt dit de
doorbraak naar een ander bestaan.
Donderdag 28 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toe
gang fl. 39,50.
Rob Urgert, Jacqueline Kerkhof en Eeef&Coo
Cabaret Menu
I. Leuk voor later door Rob Urgert
Rob heeft een zilveren medaille van Cameretten op zak. Hij
stond in de Comedytrain. Nu gaat geen zee hem te hoog en
geen brug is te ver. Gewapend met louter woorden rekent hij
af met trauma's en misverstanden.
II. Laag bij de gronds door Jacqueline Kerkhof
Jacqueline is in het bezit van een publieksprijs en een persoon-
lijkheidsprijs Cameretten. Ze kan brutaal en schaamteloos zijn,
geen moment plat en goed voor veel gelach. Hoe laag kan ze
gaan, improviserend met woorden, muziek en karakters?
III. Mierenneuken door Eeef&Coo
Eva de Roovere en Colette Noteboom hebben de juryprijs van
het Leids Cabaret Festival in hun kast staan. Scherp, vertede-
rend, rap, hot en absurd in de dialogen.
Vrijdag 29 September, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toegang
fl. 43,-.
Ellen Vogel, Roos Ouwehand
Verzameld Werk
Meesters zijn gedoemd om te wedijveren met en te worden uit-
gedaagd door hun leerlingen. Dit is ook het geval in Verza
meld Werk. De schrijfster Ruth Steiner is de excentrieke ko-
ningin van het korte verhaal. Leerlinge Lisa Morrison is een
onzekere, nerveuse studente die haar oudere mentor oneindig
bewondert. Zij wordt assisistente en protege van de grote
schrijfster. Er ontstaat vriendschap en de leergierige studente
betreedt al snel met succes het schrijverspad. Al gauw blijkt
echter dat Lisa wel erg is geinspireerd door de bronnen van
haar lerares. Genegenheid verandert langzaam in rivaliteit.
Donderdag 5 oktober, grote zaal, aanvang 20.00 uur, toegang
fl. 37,50.
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoor-
zaal, Schiedamseweg 51, van woensdag tot en met zaterdag
van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voor
stelling.
Plien en Bianca
Biks!
In korte broek en rubberlaarzen en soms een latexpakje nemen
Plien en Bianca het publiek mee naar het platteland van hun
fantasie, waar geen berg te hoog is om overheen te vliegen. In
Biks! geven de twee plattelandsmeisjes een groot feest en
vliegt alles zomaar door de lucht, spelen blote mannen strand-
volleybal zonder hun polstasje af te doen, wordt hard en heftig
gezongen en landt er een ruimteschip op het toneel.
Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman studeerden allebei
in 1993 af aan de Akademie voor Kleinkunst in Amsterdam.
Daarna speelde Plien onder andere in de musicals 'Willeke' en
'Charlie' en Bianca speelde in de tv-serie 'Linda, Linda'. In
1996 won het duo het Camarettenfestival met het succesvolle
programma 'Changez'.
Woensdag 27 September, aanvang 20.15 uur, toegang fl.31,50
enfl.29,-
Verkrijgbaar bij:
ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur
zaterdag 09.00-14.00 uur
Westblaak 180 Tel 010-4004206
Woensdag 20 September 2000
Green Hornet
ROTTERDAM - De Muzikanten-
winkel WaterFront presenteert
zich komende donderdag op het
podium van WaterFront met drie
optredens. De avond wordt ge-
opend door singer-songwriter San
dra de Haandie luisterliedjes
speelt met een wrange, maar hu-
moristische ondertoon. Zij wordt
gevolgd door Incompleteeen tien-
koppige band van de SKVR-pop-
werkplaats. De avond wordt afge-
sloten door Medium, winnaar van
het Vers uit de Maas-festival 1999.
Bovendien is er een muzikanten-
infomarkt. De avond begint om
19.00 uur, de toegang is gratis.
Vrijdag in WaterFront een Lost
Vegas Showroom met Green Hor
net en Jacaranda Lounge. Na de
rock 'n roll van Green Hornet en
de fraaie plaatjes van Jacaranda
Lounge, drukt dj Dandy Dave zijn
eigen groovy punt. De avond be
gint om 22.00 uur en de entree be-
draagt' 12,50. Ook een dag later
veel muziek met The Royal Plastic
Entertainers: Seutek Deniz. De
avond begint om 22.00 uur en de
entree bedraagt f 9,98.
Jeff Buckley is te zien in de docu-
mentaire Jeff Buckley: Goodbye
and Hello van Jasmin Fecovic, die
donderdag te zien is in Nighttown
vanaf 21.00 uur. Kaarten kosten 15
foto: Dian Schaalma
gulden. Een dag later de regiofina-
le van de Grote Prijs van Neder-
land in de categorie pop/rock (gro
te zaal) en r&b/hiphop (theater).
Kaarten kosten 12,50. Zondag in
het theater de categorie singer/
songwriter. Aanvang 15.00 uur en
kaarten kosten een tientje.
Baroeg presenteert donderdag het
Grond over Rotterdam Festival III.
Vanaf 21.00 uur betreden vier
bands het podium. Achtereenvol-
gens zijn dat HaemorrhageAga-
thocles, Total Fucking Destruction
en Nyctophobic. Kaarten kosten 15
gulden. Een dag later staat Enthro
ned op het podium van Baroeg. A1
zeven jaar een vaste waarde in de
Belgische blackmetal-scene. Ze
nemen ook nog een supportact
mee, maar wie is nog niet bekend.
Aanvang 21.00 uur en kaarten kos
ten 15 gulden.
Eclipse presenteert vrijdag een
Club-X Reinion Party met The
Darkraver. Zaterdag Club 2000
iriet The Clubjock en het Eclipse
dj-team. Beide avonden duren van
23.00 tot 5.00 uur en de toegang
bedraagt 15 gulden. Now Wow
heeft zaterdag Lacroix, Andy Jar-
rod (Now), Jani, Cosmic Groove
en Angelo (Wow) in huis. Aan
vang 23.00 uur, kaarten kosten
twee tientjes.
Perireim van Itzik Galili.
ROTTERDAM - Het Scapino Bal
let Rotterdam opent het seizoen
met twee premieres en een lang
verwachte reprise. De 22-jarige
Ninine Linning wordt gezien als
een van de veelbelovende Neder-
landse choreografische talenten
van dit moment. Scapino nodigde
haar uit een nieuw dansstuk te ma-
ken. In The Neon Lounge staan
ruimtelijke patronen, varierende
tempi en energie op stuwende vi-
oolmuziek centraal.
Keith-Derrick Randolph creeerde
het krachtige duet Lament/Lamen-
tationes, geinspireerd door de li-
turgie 'Lamentationes van Jere-
mia'. Michiel Jansen bewerkte een
aantal muziekstukken voor piano
en doedelzak van componist/per-
former Meredith Monk, waarin hij
muzikale thema's herhaalt in de
foto: Hans Gerritsen
vorm van een canon. Lament/La-
mentationes maakte onderdeel uit
van Scapino's Twools! en beleeft
nu zijn officiele premiere.
Itzik Galili maakte in 1993 Perur-
eim voor Scapino Ballet Rotter
dam. Dit energieke dansstuk op de
sfeervolle muziek 'Drowning by
Numbers' van Michael Nyman
geldt nog steeds als een meester-
werk in zijn oeuvre. In vier vloei-
end in elkaar overlopende scenes
laat Perureim de grens tussen
droom en werkelijkheid vervan-
gen. Perureim eindigt met een
grootse finale waarin de zestien
dansers hun snelheid, timing en
acrobatisch vermogen tonen.
Te zien van 22 tot en met 24 Sep
tember in de Rotterdamse Schouw-
burg. Aanvang: 20.15 uur. Kaart-
verkoop: 010-411.81.10.
ROTTERDAM - De Kunsthal
Rotterdam presenteert van 30 Sep
tember tot 7 januari een expositie
van de illustraties van Sandra
Klaassen. Onder de noemer Vuur-
vliegjes, tovervisjes en schatgra-
vers is een selectie gemaakt uit
haar werk, waarbij de nadruk ligt
op de illustraties uit het gelijkna-
mige boek. De tentoonstelling
wordt op 30 September op feeste-
lijke wijze geopend.
Sandra Klaassen volgde de oplei-
ding Grafiek en Visuele Commu-
nicatie, waarna ze opdrachten
kreeg van verschillende uitgeverij-
en. Inmiddels heeft ze een groot
aantal kinderboeken geillustreerd.,
waaronder de verhalen over het
jongentje Robin van Sjoerd Kuy-
door Vincent Wernke
Ali Kouchiry speelde in De Reis
van de lege f lessen toen hij door
Bonheur werd gevraagd een bij-
drage te leveren aan het project Se
rendipity. Uiteindelijk werkte
Kouchiry mee aan alle tien de afle-
veringen van deze serie waarin de
grenzen van het theater werden
verkend en verlegd. „Bij ons heeft
hij een manier van werken gezien
die hem aansprak", vertelt Anne-
kee van Blokland, die samen met
Kouchiry de voorstelling Ogen
troost speelt en maakt. „Toen wist
hij dat hij Ogentroost wilde vertel-
len op een Bonheurse manier."
Ogentroost is geen toneelstuk,
maar een vertelling waarbij Kou
chiry verhaalt over zijn jeugdher
inneringen. Tijdens de voorstelling
zit het publiek gelijkvloers met de
vertellers en wordt er een kopje
thee geschonken. „Ik zet overpein-
zingen en associaties uit de Wes-
terse cultuur naast zijn verhaal",
vertelt Van Blokland. Kouchiry:
,,En ook het publiek mag reage-
ren." Van Blokland: „Eigenlijk
gaat deze voorstelling meer in de
richting van een gesprek. Na af-
loop gaat iedereen ook niet meteen
weg, maar drinken we nog een
kopje thee."
,,Het is heel moeilijk om op te
groeien in Iran, want menSen mo-
gen daar niet over liefde praten.
Behalve over liefde voor God.
Mensen mogen alleen op God ver-
liefd worden. Dit zijn trouwens
niet alleen mijn herinneringen,
maar die van het hele Iraanse
Ali Kouchiry en Annekee van Blokland: „Eigenlijk gaat deze voorstelling meer in de richting van
een gesprek. Na afloop gaat iedereen ook niet meteen weg, maar drinken we nog een kopje
thee." foto: Rob Kamminga
volk." Kouchiry studeerde twin tig
jaar geleden af als theaterregisseur
en moest ruim vijf jaar geleden
vluchten uit Iran. „Ik was politiek
actief in de linkse beweging", ver-
klaart hij zijn gedwongen vlucht
uit zijn geboorteland.
Hij kan niet zeggen of zijn jeugd
nu wel of niet gelukkig was. „Dat
moet het publiek maar beslissen. Ik
mitische wet, en eigenlijk een sym-
bool van alle vrouwen. Zij was ne-
gen toen zij met mijn vader moest
trouwen, dat vond ze een ramp. En
dit soort problemen spelen nog
steeds. Sinds mijn vlucht uit Iran
heb ik mijn moeder niet meer ge
zien, en zij is kortgeleden overle-
den. Herinneringen beleef ik in
mijn hart, zo kan ik met haar pra
ten. Als ik over haar ga schrijven
ben er ook pas over gaan nadenken
toen ik hier ging wonen. Wind, re-
gen, geluiden, alles doet me terug-
denken aan mijn jeugd. Toen ik
nog in Iran woonde had ik dat niet.
Hier in Nederland voel ik me ei
genlijk als een kind, ben ook altijd
op zoek naar mijn moeder."
Ali Kouchiry wil heel graag nog
eens over zijn moeder schrijven.
,,Zij is een slachtoffer van de Isla-
zal dat een soort therapie zijn, net
als Ogentroost
De manier waarop hij zijn jeugd
herinneringen nu vertelt, heeft hij
ontdekt bij Bonheur. In Iran bracht
Kouchiry repertoiretheater en ging
het niet over persoonlijke beleve-
nissen. „Deze verhalen hoef ik
daar ook niet te vertellen. Het mag
niet, maar de mensen daar zitten er
ook niet op te wachten. Ze hebben
immers zelf allemaal hetzelfde
meegemaakt. Voor de toekomst
heb ik nog genoeg materiaal om
over te schrijven. In Iran heb ik zo
veel meegemaakt."
Kouchiry was verrast toen hij vo-
rig jaar van Bonheur de kans kreeg
zijn Ogentroost uit te werken. „Ik
had nooit gedacht dat ik al welkom
zou zijn. Meestal moet je tien, vijf-
tien jaar in een land wonen om
zo'n kans te krijgen." Kouchiry
schrijft zijn toneelwerk zelf, maar
geeft toe het daar soms best moei
lijk mee te hebben. „Ik schrijf over
mijn gevoel, en dat doet behoorlijk
pijn. Voordat ik het op papier kan
zetten, zie ik beelden in mijn
hoofd. Ik voel dan de pijn door de
woorden en zinnen in mijn
hoofd." Overigens schrijft hij in
het Nederlands. „Daardoor doe ik
drie, vier maanden over een stuk,
terwijl dat in mijn eigen taal drie
weken zou zijn."
Bonheur: Ogentroost door Ali
Kouchiry en Annekee van Blok
land is te zien in Theater Zuidplein
op 21,22 en 23 September. Reser-
veren: 010-481.65.00.
per en enkele boeken van Paul Bie-
gel. Ook verschenen van haar de
prentenboeken Tom's Olifant,
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
en de voorleesboeken Het hele
jaar rond en Vuurvliegjes, tover
visjes en schatgravers.
Het boek Vuurvliegjes, tovervisjes
en schatgravers is op dezelfde ma
nier opgebouwd als Het hele jaar
rond dat werd bekroond met een
Pluim van de Maand. Met de vier
elementen als uitgangspunt hebben
Maria van Dinkelaar en Martine
van Rooijen een bundel samenge-
steld vol verhalen, gedichten en
activiteiten. De regelmatig opdui-
kende toverfeeen, schatgravers en
zeemeerminnen zijn op speelse
wijze in beeld gebracht door San
dra Klaassen.
door Vincent Wernke
Tot op heden maakten Lord en
Park drie korte films over Wallace
Gromit. De avonturen van de
verwarde uitvinder en zijn slimme
hond waren een groot succes over
de hele wereld. Ook Jeffrey Kat-
zenberg - een van de eigenaren van
Dreamworks - was een grote fan
van Wallace Gromit. Niet voor
niets zocht hij de samenwerking
met de eigenzinnige Britten. Wie
echter het werk van Dreamworks
en Aardman (het bedrijf dat de
Wallace Gromit-films maakte)
naast elkaar legt, vreesde met grote
vrees dat de Amerikaanse studio
de kwaliteit en eigenzinnigheid
van Aardman wel eens om zeep
kon helpen.
Chicken Run bewijst het tegendeel.
Nick Park en Peter Lord mochten
op eigen wijze vorm geven aan
hun idee. De film speelt zich af op
een kippenboerderij in het Engelse
York. Deze boerderij wordt ge
rund door Mrs. Tweedy, die een
waar schrikbewind voert. Als ze
dan ook nog besluit over te stappen
van het verkopen van eieren op
'chickenpies' is voor de kippen de
maat vol. Ze zijn vastbesloten te
ontsnappen, al zouden ze absoluut
niet weten hoe.
Onder aanvoering van kip-Ginger
hebben ze namelijk al heel wat po-
gingen ondemomen, alien zonder
succes. Maar er komt hulp uit on-
verwachte hoek, want op een
avond komt de macho haan Rocky
letterlijk uit de lucht vallen. Hij
blijkt in een circus gewerkt te heb
ben als vliegende haan. Daardoor
moet hij wel de aangewezen per-
soon zijn om de kippen te helpen
bij hun entsnapping. Onder zijn
leiding beginnen ze aan een trai-
Gedetailleerd vakwerk in de animatiefilm Chicken Run van Nick Park en Pet£r Lord.
ningsprogramma, dat uiteindelijk
moet leiden tot een ontsnapping
door de lucht.
Liefhebbers van het werk van Wal
lace Gromit voelen zich vanaf
de eerste seconden van Chicken
Run op vertrouwd terrein. Net als
in deze drie korte films is ook in
deze avondvullende film veel aan-
dacht besteed aan details. De Aard-
man-studio werkt nog volgens het
traditionele stop-motion-principe,
waarbij alle figuren uit klei worden
gemaakt en de scenes beeldje voor
beeldje worden opgenomen. Met
24 beeldjes per seconde is dit een
enorme klus om uiteindelijk tot
een film van negentig minuten te
komen. In totaal werkten veertig
animators onder leiding van beide
regisseurs aan Chick Run.
Het traditionele vakwerk leidt tot
een geweldig resultaat. In bijna al
le scenes komen vele tientallen
kippen tegelijk in beeld, die alle
maal op hun eigen manier 'hun rol
spelen'. Juist details in bewegin-
gen van hun armen, mond, of an-
dere lichaamsdelen, maken Chic
ken Run een feest om naar te kij-
ken. Net als met de Wallace
Gromit-films zul je Chicken Run
meerdere keren moeten zien om al
le details emit te kunnen halen.
Maar ook met 66n keer kijken kun
je genoeg plezier aan deze anima
tiefilm beleven.
Op z'n best is Chicken Run in de
H0UDAY
ON ICE
scenes waarin vele tientallen kip
pen tegelijk optreden. Zo is er een
dansscene en een scene waarin de
kippen massaal met elkaar op de
vuist gaan. Als het kippenhok tot
de orde wordt geroepen, volgt een
close up van een kip die in de poot
van een andere kip bijt en wezen-
loos de camera inkijkt. Een van de
leukste personages is een oude
haan, die vroeger voor de Britse
luchtmacht heeft gewerkt, en zijn
medebewoners daar keer op keer
op blijft wijzen. Ook Scheldt hij
volop op de 'yanks', als de Ameri
kaanse circushaan Rocky de rust
komt verstoren. Chicken Run is ab
soluut de leukste film van dit jaar
tot nu toe. Alle lof ook voor de stu-
diobazen van Dreamworks die
Park en Lord de vrijheid hebben
gegeven om hun film naar eigen
inzicht te maken. Dat is een gerust-
stellende gedachte, want deze stu
dio zal ook de eerste lange Wallace
Gromit-film gaan produceren.