maasstad bimbo complex i mm Calypso Tunes: feest met kop en een staart HOLIDAY ON ICE Icoon van choreograaf Rogie portretteert gewone mensen The Cell met Jennifer Lopez toont vooral mooie plaatjes The Rosenberg Trio en Jan Akkerman in Concert film preview agenda Filmhuis Schiedam stads j gehoorzaal theater schuurkerk WSSSSm msgmmm 'Het lichaam als instrument om dingen mee uit te beelden hM lifHi wwPW Wl liii 1 1 1Mil 1 v 8 t/m 12 novc irdams Dagblad Woensdag 1 november 2000 XQ57 ROTTERDAM - Het Rotter- damse dansgezelschap Rogie Company brengt vanaf za terdag 4 november de nieuwe voorstelling Icoon op de planken. Samen met het eer- der opgevoerde Panorama vormt deze uitvoering het tweeluik START, State of The ART. Dit alles onder bezie- lende leiding van Piet Rogie, die over het algemeen wordt betiteld als eigenzinnig. Zelf denkt hij dat dit komt omdat hij graag zijn eigen weg gaat, en een persoonlijke stijl ont- wikkeld heeft. ROTTERDAM - Hoewel ze doorbrak als actrice, was Jen nifer Lopez de laatste tijd weinig meer op het witte doek te zien. De actrice, die onder meer te zien was in Out of Sight, stortte zich met suc- ces op haar zangcarriere. Haar debuut-cd On the 6 werd over de hele wereld goed verkocht, en ze scoorde een aantal hits. Nu is het weer tijd voor films. Binnenkort verschijnen The Wedding Planner en Angel Eyes, en een dezer dagen verschijnt de thriller The Cell. Boys don't cry Felicia's Journey twt i-ssjsjs. gssS^s- -sSSsSSKs «8KSSk- «6S®Sx xjsssjfs I TR156XUAL C L U S N I C ROTTERDAM - In WaterFront donderdag vanaf 21.00 uur Vers ui: de Maas met Untamed, Sydney Bozo, Het Kees, Toner Low en dj Diva. De entree voor deze avond is gratis. Een dag later ook drie bands op het podium aan de Boompjes. The Stereo, Beaver Feaver en Face Tomorrow zorgen voor een stevig avondje. Aanvang 21.00 uur en de entree bedraagt 12,50. Diezelfde avond een tocht langs de house-hoogtepunten van eind jaren '80, begin jaren '90 tijdens Re- Turn up the Bass! Dj's Retep en B»ss draaien de plaatjes vanaf half een. De entree bedraagt 7,50. Zaterdag tenslotte Strictly Techno Felling Tortured met dj Billy Nas ty, al jaren toonaangevend in de scgne. Zijn set begint om 22.00 uur ert voor 17,50 kun je erbij zijn. In Nighttown is het de week van Kkne. Woensdag, donderdag en vrijdag staat deze Nederlandse band op het podium van Night- tojvn. Op donderdag en vrijdag is er na afloop bovendien een exclu sive party waarbij Kane-zanger Dinand platen zal draaien uit zijn eigen collectie. Alleen voor het edste concert van woensdag zijn nqg kaarten verkrijgbaar voor 25 gulden. De concerten beginnen al le dagen om 21.00 uur. Zcndag 5 november is het's mid days vanaf 14.00 uur weer tijd voor Daylight Dancing in Night- toVn. Onder leiding van Neel de Jong is er een workshop Afrikaans dansen, en er is ook een optreden van muziekgroep Ngevel. Natuur- lijk is er ook deze keer weer een speciaal programma voor kinde- ren. De entree bedraagt 15 gulden. Kinderen van 5 tot 12 jaar betalen de helft en kinderen tot vijf jaar mogen gratis naar binnen. In het Maastheater zondag weer een Bimbo Complex, hosted by Ted MTC Fred 'tight jeans' Cabrio let. Het begint om 23.00 uur en de entree bedraagt 12,50. Baroeg heeft woensdag Disgorge en Godless Truth op bezoek. De eerste band start om 21.00 uur en kaarten kosten 15,00. Vrijdag op hetzelfde podium drie Zuid-Ame- rikaanse bands: Ratos de Parao, Agresion en Retturn. Aanvang 21.00 uur en ook nu betaal je 15,00 om binnen te komen. Na een Altematieve Dansavond op zater dag, is het zondag tijd voor The Dillinger Escape Plan, Botch en Ananda. Aanvang 15.00 uur en de entree bedraagt 15,00. Rotown heeft zondag een spette- rende flamencomiddag met gitarist Teye en voet lieftallige danseres- sen. Het begint om 14.00 uur en de toegang is gratis. Ook gratis is de Grant Lee Buffalo Sessie die om 22.00 uur die avond op het pro gramma staat. Het repertoire van Grant Lee Buffalo vertolkt door de heren van Paddington en Mark Rit- sema. ROTTERDAM - Verse Geesten organiseren vanaf 5 november ie- dere eerste zondag van de maand Calypso Tunes in Calpyso in Rot terdam. Een feest met een kop en eeh staart; negen edities die begin nen om 19.00 uur en eindigen om 00.00 uur. Iedere avond krijgt een kleur, een gedicht, een keuken, een gast-dj, een beeld, een gevoel. Gasten kunnen dansen, eten, drin- kegi, relaxen, lezen en kijken. Loungen? Nee, dat niet, daar is de muziek te aanstekelijk voor. Want Ronald Molendijk en gasten - waaronder Marcello, Mick Bos- kamp, Joost van Bellen, Jeroen van Inkel, Michel de Hey, Olaf Mol en Dimitri - zullen hun dierbaarste platen meenemen uit de jaren zes- tig, zeventig, tachtig, negentig en 2000. Master of Ceremonies Art en consorten zullen niets aan het toeval overlaten. Kickel van Scha- ik, Camiel Vlasman en Ronald Molendijk vormen de spil van het genootschap Verse Geesten. Zij worden bijgestaan door Jaqueline Borsboom en Marit de Jonge, die hun sporen op organisatorisch ge- bied verdiend hebben in diverse uitgaansgelegenheden. Gezamen- lijk hebben zij besloten om leuke dingen te gaan doen, waar zoveel mogelijk mensen deel van uit mo gen maken. Laagdrempelig, ver- rassend en gezellig. Aflevering 1 staat op zondag 5 no vember in het teken van intimiteit: Was de wereld maar heel klein, dan kon ik nog dichter bij je zijn. Kaarten kosten 20 gulden. Loca- tie: Calypso 2001, Mauritsweg 5 in Rotterdam. Informatie: www- .versegeesten.nl. CAPELLE A/DIJSSEL - Op 2 no vember staat The Rosenberg Trio met Jan Akkerman in het Isala Theater in Capelle a/d IJssel. Een Verkrijgbaar bij: ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur zaterdag 09.00-14.00 uur Westblaak 180 Tel 010-4004206 heerlijke muziekavond waarin de gitaar de hoofdrol speelt. De neven Stochelo, Nonnie en Nous'che Rosenberg hebben een gedeelde passie: muziek maken. Typerend van The Rosenberg Trio is de zigeuneijazz. De grote inspi rator van het trio is Django Rein- hardt, de legendarische zigeunergi- tarist die als eerste een Europees equivalent van de Amerikaanse jazz creeerde. Zijn muziek vormt nog steeds de muzikale voedings- bodem voor The Rosenberg Trio. Jan Akkerman slaat steeds nieuwe wegen in. Begin jaren '50 was hij al een bekende naam in de Neder landse popwereld. Eind jaren '50 maakt hij al Ticks' die pas veel la ter in de mode raken. In zijn vorige reeks van theaterconcerten speelde Akkerman 'standards' uit de Ame rikaanse lichte muziek. Ze inspire- ren hem tot nieuwe bewerkingen. door Anne-Rose Hermer Wie hoofdzakelijk voor de mooie tutu's en decors naar een ballet- voorstelling gaat, komt bedrogen uit. Liefhebbers van technisch hoogstaande moderne dans treffen het beter. De zes dansers die Icoon tot leven brengen, dragen gewone, dagelijkse kleding. Bovendien is de dansvloer leeg en zwart, met uitzondering van een grote witte ruitvormige ruimte. Er zijn sobere kleuren gebruikt voor de aankle- ding van de artiesten, zoals bor deaux en donkergroen. Ook opval- lend is dat alle dansers een solo hebben. Begrijpelijk, want in Icoon worden eigenlijk zes totaal verschillende portretten geschetst van mensen. Daarom moesten de dansers, vier vrouwen en twee mannen, goed van elkaar te onder- scheiden zijn. Zo lopen hun leeftij- den uiteen van 22 tot 37 jaar. „Nee", verklaart Rogie stralend, op de vraag of onder de gewone kleding niet gewoon een ballet- maillot verstopt zit. Vervolgens blijkt de kleding niet lang in de weg te zitten. Op een gegeven mo ment kijkt het publiek naar een in ondergoed gehuld gezelschap. In eerdere producties van Rogie heb ben dansers zelfs in geboortekos- tuum op het podium gestaan, zoals in Lichaam. De vriendelijke cho- Dries van derPosten Chantal Scheepbouwer in Icoon van Rogie Company. foto: Rogie Company/Rob 't Hart reograaf schuwt naakt niet in zijn balletten, zolang het functioneel is. Als het te pas en te onpas gebruikt gaat worden, raakt het bijzondere ervan af. Volgens Rogie zijn dan- dere danser even makkelijk uit de kleren gaat", waarschuwt hij. Voor de muziek die te horen is tij dens Icoon is gebruik gemaakt van sterk uiteenlopende muzieksoor- sers iiberhaupt lichamelijk. „Ze gaan anders met hun lichaam om, simpelweg omdat het hun instru ment is om dingen mee uit te beel den. Maar dit houdt niet in dat ie- ten. Zowel George Michael, Roy Orbison als Paganini en een wals van Johan Strauss komen voorbij, net als het werk van Nick Drake, een solist die uitsluitend door gi- taarmuziek begeleid wordt. In de afgelopen elf jaar heeft Rogie zeventien voorstellingen uitge- bracht, wat duidt op een enorme productiviteit. De choreograaf legt uit dat hier ook korte dansen bij horen, zoals een pas de deux van acht minuten in opdracht van een dansschool. Toch gaat ook hier nog een heleboel tijd in zitten. Ro gie probeert juist in dergelijke dan sen iets vernieuwends te verwer- ken. Dans is voor hem een expres- siemiddel om de hedendaagse rea- liteit een dimensie te verschaffen. Dit komt ook naar voren in de dansfilm 12, gemaakt in het kader van Rotterdam Culturele hoofd- stad 2001, die over 'beweging' gaat. Hierin staan twaalf mensen centraal tussen de 1 en 77 jaar. Met de voorstelling van Icoon sluit Rogie een periode af. Ten eerste verandert de wijze waarop Rogie Company gefinancierd wordt. De subsidie is afkomstig van de Gemeente Rotterdam, het Fonds voor de Podiumkunsten en de Rot- terdamse Kunststichting. Momen- teel krijgt Rogie subsidie per pro ject, maar met ingang van volgend jaar vindt deze ondersteuning op structurele basis plaats. Ten twee- de wil Rogie een andere kant op. Het heeft voordelen om choreo graaf plus decor- en lichtontwerper te zijn. Je ziet het geheel sneller voor je. Toch kleven er ook nade- len aan deze veelzijdigheid. „Er bestaat een gevaar dat je jezelf her- haalt", meent Rogie. Mede daar om wil hij wat meer met anderen samen gaan werken. Enkele stu- denten die al een proefvoorstelling van Icoon bijgewoond hadden, vonden dat ze langzaam in de voorstelling gezogen werden. Ro gie beschouwde dit uiteraard als een compliment. Hopelijk denken de toekomstige bezoekers er ook zo over. Icoon gaat op 4 november in pre miere in LantarenA/enster aan de Gouvernestraat, 010-277.22.77. Na een toer door het land, keert Icoon op 7 januari 2001 terug in Theater Zuidplein. Meer informa tie: Rogie Company, tel. 010- 244.09.68 of www.sdansr.nl/r-c door Vincent Wernke Hoewel Lopez op filmgebied nog niet echt een enorme hit heeft ge- scoord, is ze een van 's werelds meest bewonderde actrices. Van- zelfsprekend heeft dat meer te ma ken met haar uiterlijk dan met haar acteerkwaliteiten. In haar video- clips maakte ze handig gebruik van deze reputatie, door zich in weinig verhullende outfits te kleden. Ook tijdens verschillende gala's bracht ze met haar verschijning vele man nen het hoofd op hoi. Zo droeg ze tijdens de MTV Music Video Awards niet meer dan een lap stof, die als een jurk rond haar lichaam was gewikkeld. En dus keek de hele wereld reik- halzend uit naar de nieuwste film met Jennifer Lopez. Met The Cell van debuterend filmregisseur Tar- sem Dhandwar wordt aan deze vraag voldaan. Het is echter maar de vraag of de vele fans die ze met haar muziek heeft opgedaan, deze film zullen waarderen. In The Cell speelt Lopez de rol van Catherine Deane. Zij laat zich via een specia- le computer koppelen aan de her- senen van een ventje dat al lange tijd in coma ligt. Op die manier kan ze achter de oorzaak van zijn coma komen. Tegelijkertijd zit FBI-agent Peter Novak (Vince Vaugh) achter een beruchte seriemoordenaar aan. De ze Carl Starger (Vincent d'Onof- rio) vermoordt vrouwen door ze langzaam te laten verdrinken in een speciaal ingerichte martel- ruimte, die geheel electronisch ge- stuurd is. De vrouwen worden in een afgesloten ruimte gezet waar af en toe een flinke slok water in- loopt. Uiteindelijk verdrinken ze, waarna Starger ze bewerkt met bleekwater om een soort poppen van ze te maken. Als Novak achter de verblijfplaats Jennifer Lopez eindelijk weer eens op het witte doek in The Cell. van de seriemoordenaar komt, heeft Starger net een beroerte ge- had waardoor hij in een eeuwige coma is gekomen. Omdat Novak weet dat Starger nog ergens een meisje gevangen heeft zitten, dat spoedig zal sterven, besluit de FBI- agent een beroep te doen op Cathe rine. Na wat twijfels besluit zij haar hersens aan te laten sluiten op die van de seriemoordenaar. Ze komt terecht in de bizarre en duis- tere wereld van deze psychopaat. Tot overmaat van ramp dreigt ze in deze bizarre wereld de scheiding tussen fantasie en werkelijkheid te vergeten. Regisseur van The Cell is Tarsem Dhandwar, vooral bekend van zijn videoclips voor onder meer Suzan ne Vega en REM. Wat bij het zien van The Cell duidelijk wordt, is dat Dhandwar vooral bezig is geweest met het visuele aspect van zijn eer ste speelfilm. In het hoofd van de seriemoordenaar kan hij zich wat dat betreft volledig uitleven. Voor al acteur Vincent d'Onofrio (Men in Black, Ed Wood, Full Metal Jackett) speelt in deze visuele we reld een belangrijke rol. De beel den die dit oplevert zijn mooi, fas- cinerend en soms heel gruwelijk. Het vervelende is dat The Cell een beetje te veel leunt op de mooie plaatjes. Een mooi beeld, dat van binnen hoi is. Het verhaal - van een eveneens de- buterende scenarioschrijver - doet hier en daar denken aan Silence of the Lambs en Seven, maar bereikt nergens de kracht en spanning die deze films wel hadden. Jennifer Lopez mag zich in de hoofden van anderen ook helemaal uitleven, maar ook in haar geval komt dat vooral neer op het plaatje. Dhandwar was blijkbaar net zo on der de indruk van haar verschij ning als die miljoenen fans. Deson- danks levert Dhandwar een film af die fascineert, en het publiek zal verdelen in duidelijke voor- en te- genstanders. Een compromis is bij- na niet mogelijk. The Cell is een film om over na te praten. Op het witte doek blijkt Jennifer Lopez in ieder geval heel wat minder door- snee dan op cd. In het Filmhuis draait donderdag 2 en vrijdag 3 november Boys dont' cry van regisseur Kimberley Pierce; zaterdag 4 november Felicia's journey van regisseur Antom Egoyan. In Filmtheater het Zeepaard draaien dezelf- de films, alleen in andere volgorde: vrijdag 3 november Felicia's journey, zaterdag 4 november Boys don't cry. 'Boys Don't cry' is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Teena Brandon. Deze jonge vrouw is transseksueel. In afwachting van een sek- se-veranderingsoperatie doet zij zich jarenlang voor als man onder de naam Brandon Teena. Met die identiteit arriveert zij ook in Falls City, een desolaat plattelandsgat dat wordt bevolkt door laag opgeleide Amerika- nen, ver verwijderd van 'The American Dream', een bestaan bij elkaar proberen te scharrelen. Brandon hangt wat rond met zijn vrienden en be gint een verhouding met Lana, de ex-vriendin van een van zijn vrienden. Een verhouding die zelfs blijft bestaan als Lana achter Brandon's ware identiteit komt. Maar dan slaat het noodlot toe. Door een ongelukkig toe val komen twee van zijn 'vrienden' achter zijn geheim. Er volgt een voor- spelbaar gewelddadige reactie. Prachtig achterspel van de twee hoofdrol- spelers, die hiervoor met een Oscarnominatie werden beloond. Bob Hoskins is chef van een bedrijfskantine in Birmingham. Hij is een toegewijde, door zijn hang naar perfectionisme gevreesde, maar ook ge- respecteerde werker, die na gedane arbeid naar zijn grote - in jaren vijftig ingerichte - huis rijdt, om daar van een weelderig diner met een goed glas wijn te genieten. Langzamerhand wordt echter duidelijk dat achter Hos- kin's sociaal volmaakt aangepaste optreden een traumatisch verleden schuilgaat. Hij zoekt de oplossing voor zijn problemen bij een psycho- analyticus, maar bij jonge vrouwen, die hij met verzonnen, zielige ver- haaltjes zijn huis in lokt. Dat bekomt de vrouwen slecht. De jonge, zwan- gere Ierse vrouw Felicia, die in Engeland op zoek is naar haar vriend, dreigt zijn volgende slachtoffer te worden. Het Filmhuis Schiedam is gevestigd in Gebouw de Teerstoof, Nieuwstraat 12 in Schiedam. Aanvang van de avondfilm is steeds 21.00 uur. Toegang: fl. 12,50 (donateurs 10,-). Rotterdam-pashouders hebben de eerste keer gratis toegang (inclusief donateurschap; tegen inlevering van coupon nr. 65) en betalen vervolgens slechts fl. 5,- per voorstelling. De kassa is een half uur voor aanvang open. Het actuele filmprogramma is te vinden op www.filmhuis.dsv.nl of de Nederlandse bioseoopladder op Internet (www.bioscoop.com). Filmtheater het Zeepaard is gevestigd in de Stads- gehoorzaal, Schiedamseweg 51 in Vlaardingen. Kaarten voor beide film- huizen kunnen worden gereserveerd op dinsdag tot en met zaterdag van 13.00-17.00 uur en op donderdag t/m zaterdag ook van 19.00-20.00 uur aan de Stadsgehoorzaal, tel. 434 05 00. De Bloeiende Maagden 'Vergeef ze, ze weten niet wat ze doen' De Bloeiende Maagden hebben een eigen, dynamische vorm van theater ontwikkeld, die niet echt onder cabaret, toneel of wat voor genre ook valt. In de nieuwe voorstelling zijn de maagden uitverkoren om mee te spelen in The Game of Live. Ze krijgen daarvoor zeven levens en de onmogelijke opdracht om 'De Verlossing' te zoeken. Ze doen ontzettend hun best, maar dat is niet genoeg. Woensdag 8 november, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 30,-. Rijnmond Theater Produkties 'Best Little Whorehouse' Na verschillende andere musicalproducties presenteert RTP nu 'The best little whorehouse in Texas'. Het originele Amerikaanse theaterscript is in eigen beheer vertaald. Het verhaal speelt zich af in een doorgaans rustig plattelandsstadje. Buiten de stad ligt een bordeel die gedoogd wordt door de plaatselijke sheriff, die een meer dan goede band heeft met de eigena- resse. Een gladde TV-persoonlijkheid wil echter een eind maken aan deze situatie. De voor- en tegenstanders van het bordeel bieden de ingredienten van dit spektakelstuk. Vrijdag 10enzaterdag 11 november, aanvang20.15uur, toegangfl. 30,-. Conny Janssen Danst 'Instinct' Deze geheel nieuwe, avondvullende productie wordt door acht dansers van Conny Janssen Danst opgevoerd. Hun laatste voorstelling kreeg goe de recensies, waardoor men van deze productie ook wat mag verwachten. Woensdag 15 november, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50. Tineke Schouten 'Showiesjoo' Een van Neerlands bekendste cabaretieres komt naar Vlaardingen toe. Zij zal haar nieuwste one-woman-show in de Grote Zaal opvoeren. Ook nu kan men weer messcherpe typetjes verwachten, waaronder de Utrechtse Bep Lachebek. Hoewel het stuk voornamelijk naar het komische helt, komt er ook een serieuze kant aan bod. Ontroerende liedjes laten zien dat Schouten voor veel meer goed is dan een avondje plat vermaak. Tineke wordt tijdens de show begeleid door een live-orkest, die haar tegenspel zal bieden. Donderdag 16 en vrijdag 17 november, aanavng 20.00 uur, toegang fl. 47,50. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schie damseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Eric van Sauers een fijn warm mens Na zijn vorige programma 'Eric van Sauers is Eric van Sauers' gaat Eric het nu niet meer over zichzelf hebben. Niet dat hij over zichzelf is uitge- praat. Oh nee. Maar er zijn ook andere mensen over wie Eric het graag zou willen hebben. Eric houdt van andere mensen. Eric is een fijn warm mens. Over wie hij het gaat hebben, houdt hij nog even voor zich. Het zijn na- tuurlijk wel inspirerende persoonlijkheden, anders zou hij wederom zijn eigen persoontje beter in de schijnwerpers kunnen zetten. Eric van Sauers is de winnaar van Cameretten 1997. Zaterdag 4 november, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 25,- Hakim Roodkapje Hakim is een creatieve duizendpoot. Hij doet de dingen graag op zijn ma nier. Daarmee oogst hij al jaren succes. Hakim steek Roodkapje in een nieuw jasje. Misschien heeft Roodkapje dan helemaal geen roodkapje meer. En is de boze wolf opeens lief geworden. Wellicht is de grootmoe- der een juf van school die helemaal niet ziek is. Het publiek moet maar af- wachten wat er allemaal gaat gebeuren. Dat er veel gebeurt in deze voor stelling en dat het bijzonder is, dat staat wel vast. Een sprookje van een sprookje. In het Roodkapje van Hakim speelt Hakim alle rollen zelf. Daar- naast zijn er, zoals in al zijn voorstellingen, diverse rollen weggelegd voor het publiek. Woensdag 8 november, aanvang 14.00 uur. De voorstelling is uitver- kocht. La Kei Uit Liefde Vier gewonde stierenvechters verblijven tijdelijk in het gespecialiseerde revalidatiecentrum Casa Rosso di Torro. Behalve dat een botsing met de stier deze temperamentvolle en hartstochtelijke mannen fysieke schade heeft opgeleverd heeft ook hun ego een knauw gekregen. Daarom werken ze onder de bezielende leiding van Don Jos6, de dramatherapeut, aan hun glorieuze terugkeer in het strijdtoneel van de arena. De voorstellingen zijn een mix van drama, muziek, cabaret en visueel theater. Zaterdag 11 november, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 25,-. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de informatiebalie van het stadhuis, Ko- ningshoek, op werkdagen tussen 09.00-17.00 uur en aan de kassa van de Schuurkerk. Telefonisch reserveren op 5931931 (stadhuis) of 5913700 (theater). Een kaartje kan ook aan de zaal worden gekocht.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 27