maasstaa
Indringend toneelstuk
'Aan de Vooravond'
Cinematheek viert tienjarig
bestaan op gepaste wijze
Disney blijft verrassen met
computeranimatie Dinosaur
DISCO
DINNER
preview
uitqaans
agenda
gehoorzaal
theater
HBHi
a/d schie
r
wj
I
t'
k
'De overheid moet meer geld
uittrekken voor filmklassiekers'
rdams Dagblad
ifiS
Woensdag 29 november 2000
XQ57
ROTTERDAM - De Cine
matheek van Lantaren/Ven-
ster bestaat tien jaar. Reden
voor een feestje, zij het een
gepaste viering. Want het
vertonen van klassiekers is
alles behalve makkelijk. Be-
leidsmakers hebben op dit
moment weliswaar veel aan-
dacht voor wereldcinema, de
klassiekers vallen daarbij een
beetje weg. En dat is jammer,
vinden de programmeurs van
de Cinematheek. „Toch zijn
we niet somber. We moeten
improviseren, maar blijven
opgewekt."
ROTTERDAM - Net als ie-
der jaar heeft Walt Disney
ook dit jaar een avondvullen-
de animatiefilm voor de
kerstvakantie. Deze keer
geen tekenfilm, maar het vol-
ledig met de computer geani-
meerde Dinosaur. Voor het
resultaat maakt het niet uit,
want ook Dinosaur is weer
een vermakelijk avontuur
volgens de beproefde
Disney-formule.
Prinsestheater
10 december
fl. 37,50
Beste film van 2000
#"Rif
win irtttti iiMpf1 wv. tttttox\\ mmft. ■•-.•.■-••'-5''
Use DeLange
ROTTERDAM - Op bovenstaande
foto staat ze nog met krullen, maar
de Nederlandse countryzangeres
Use DeLange heeft een gedaante-
wisseling ondergaan. Weg zijn de
krullen, en weg is de countrys-
ound. De nieuwe cd 'Livin' On
Love' klinkt anders, maar zeker
niet minder dan haar debuut.
Woensdag staat Ilse DeLange op
het podium van Nighttown om
haar fans kennis te laten maken
met haar nieuwe sound. Er zijn
nog kaarten voor dit optreden dat
om 20.00 uur begint. Zaterdag in
Nighttown een akoestische set van
The Posies. Het optreden begint
om 21.00 uur en voor vijftien gul
den kun je erbij zijn.
De Braziliaanse funkateers van Da
Lata maken een mix tussen tradi-
tionele en hedendaagse stijlen, wat
resulteert in een tropische groove
die steunt op elektronische beats.
Donderdag 30 november staat Da
Lata op het podium van Rotown.
Wie erbij wil zijn is welkom vanaf
22.00 uur en kaarten kosten
12,50. Zaterdag in Rotown de
elektronische futurefunk van
Fuschimuschi. Aanvang 22.00 uur,
entree 10,-. En zondag aan de
Nieuwe Binnenweg Skank ArouruJ
Sound System; dance met een Ja-
maicaanse flow. De toegang vanaf
22.00 uur is gratis.
Baroeg heeft zaterdag het Zweed-
se Satanic Slaughter en de Noorse
black metalband Ragnarok op be-
zoek. De zaal gaat om 20.00 uur
open en kaarten kosten vijftien
gulden. Zaterdag natuurlijk weer
een Alternatieve Dansavond, waar
je welkom bent vanaf 21.00 uur.
Toegang: drie rijksdaalders. In
Now Wow zaterdag een Inter
stellar Piglife Party met Beat Ben,
Serge, Coco Filou en The Groova-
list. Aanvang 23.00 uur en kaarten
kosten twee tientjes.
In WaterFront vrijdag Nuff Said
en 16Down. Het materiaal van
Nuff Said is hitgevoelig, overtui-
gend en toch onvoorspelbaar. Ook
stevig is de muziek van 16Down
met goed doordachte zanglijnen op
een stevige rockbasis, verrijkt met
strijkers en samples. Aanvang
21.00 uur en entree/ 15,-. Vrijdag
ook op veler verzoek dj Nico (ex-
Subway). Zaterdag verkondigen
Sound Architecture en Strictly
Techno het woords des techno.
Aanvang 22.00 uur en kaarten kos
ten een tientje.
Aan de vooravond
ROTTERDAM - Het indringende
toneelstuk Aan de Vooravond gaat
over een - waar gebeurde - tragedie
uit de Tweede Wereldoorlog, na-
melijk het leeghalen door de Duit-
sers van het Joods-Nederlands psy-
chiatrisch ziekenhuis 'Het Apel-
doornsche Bosch' in 1943. Ruim
1500 mensen, personeel en zieken,
werden vanaf station Apeldoom
naar Auschwitz vervoerd en ter
plekke vergast. Vier jonge perso-
neelsleden hebben de dag voor de-
ze tragische gebeurtenis een avond
de tijd om hun positie te bepalen.
Laat je je meevoeren, of heb je het
recht om te vluchten, om je patien-
ten aan hun lot over te laten en je
vrienden te laten zitten?
Het toneelstuk is gebaseerd op de
foto.Joris van Bennekom
herinneringen van Eli Asser, die
als leerlingverpleegkundige des-
tijds werkte in een Joods psychia-
trisch ziekenhuis. Samen met zijn
vriendin (anno 2000 nog steeds
zijn vrouw) hadden ze minder dan
24 uur om te beslissen. Wat doen
we? Gaan we met de patienten
mee? Jaren later zette hij zijn erva-
ringen op papier en bewerkte dit
tot het toneelstuk Aan de Voor
avond. Te zien in het stuk zijn on-
der meer Gees Linnebank, Pauline
Greidanus, Smadar Monsinos, Rop
Verheijen en Stijn Westenend.
Te zien op zondag 3 december om
14.30 uur in Theater Zuidplein.
Entree: f 35,20. f 30,80 CJP
R'dampas/Pas65)f 15,40 (jonge-
ren). Reserveren: 481.65.00.
door Vincent Wernke
„De Cinematheek is ontstaan in
September 1990", vertelt Peter
Bosma. Samen met Kadir Selcuk is
hij programmeur van de Cinema
theek. „Sinds de verbouwing van
Lantaren/Venster in 1992 hebben
we er met Venster 2 een prachtige
zaal voor. Het idee was om een van
de vier filmzalen permanent be-
schikbaar te hebben voor de verto-
ning van klassiekers. In Den Haag
en Amsterdam waren ze voor 1990
al bezig, en wij vonden dat Rotter
dam als filmstad ook een Cinema
theek nodig had om de filmge-
schiedenis leven te houden."
De Cinematheek van Lantaren/
Venster heeft drie speerpunten. De
eerste is natuurlijk de filmgeschie-
denis. Daarnaast staat ook de zoge-
naamde wereldcinema centraal -
films uit niet-westerse landen. Zo
organiseerde Lantaren/Venster de
filmfestivals Latino America en
Cinema Meditterrane. Tenslotte
werkt de Cinematheek ook samen
met andere instellingen zoals het
Goethe Instituut, het Architectuur
Instituut, toneelgroepen en Boij-
mans Van Beuningen, om dwars-
verbanden te leggen tussen film en
andere kunstvormen.
De publieke belangstelling voor de
Cinematheek is volgens Bosma re-
delijk constant. „We trekken ge-
middeld zo'n twintig bezoekers
per voorstelling. Dat is commerci-
eel niet aantrekkelijk, maar vol-
doet wel aan onze verwachtingen.
Het kost heel veel moeite om men-
Cinematheekprogrammeurs Kadir Selcuk en Peter Bosma: Van heel veel films zijn de rechten
verlopen. Daarom moeten we noodgedwongen uitwijken naar het buitenland, en dan kost dat
heel veel extra.foto: Dick Sluijter
sen te overtuigen dat bijvoorbeeld
een zwijgende film heel verrassend
is. Er wonen veel mensen in Rot
terdam die er nog niet van door-
drongen zijn wat wij te bieden heb
ben", aldus de programmeur.
Om de Cinematheek draaiende te
houden, krijgt Lantaren/Venster
120.000 gulden subsidie per jaar.
„Dat lijkt veel", zegt Bosma.
„Maar dat valt
behoorlijk te-
gen. Vijfjaarge-
leden organi
seerde het Film-
museum een
klassiekerreeks.
Dat was lande-
lijk geregeld, waardoor de huur
laag was en de publiciteit goed. Nu
zijn van heel veel films de rechten
verlopen, en er is geen geld om ze
opnieuw te kopen. Daarom moeten
we noodgedwongen uitwijken
naar het buitenland, en dan kost dat
heel veel extra. Daardoor moet je
sommige films laten schieten. Dat
zou te veel subsidie per stoel kos
ten."
Het Filmmuseum - dat veel van die
klassiekers levert - doet heel erg
zijn best, maar heeft ook niet ge-
noeg geld. „Bij de aanbieders is de
situatie heel erg. De oplossing ligt
bij de nationale overheid, die moe
ten meer geld uittrekken voor film-
klassiekers." Het jubileum van de
Cinematheek is er daarom een met
een donker randje. Bosma: „We
moeten improviseren en vaker dan
wenselijk uitwijken naar het bui
tenland. En dat kost dus meer."
In 2001 start de Cinematheek met
een nieuwe serie. Onder de titel
Moviedroom worden twintig min
der bekende klassiekers vertoond.
„Het zijn aardige titels, net niet-
klassieks uit Hollywood die liggen
opgeslagen in een depot. Die kun-
nen we voor minder geld huren, en
er zitten voor cinefielen leuke din-
gen bij." Ook presenteert de Cine
matheek in 2001 een serie spiritue-
le films, is er een Arabisch filmfes-
tival en haakt Lantaren/Venster in
op de Jeroen Bosch tentoonstelling
in Boijmans. Voor de liefhebbers
van films genoeg leuke dingeri
dus. In het kader van tien jaar Ci
nematheek worden deze week nog
drie bijzondere zwijgende films
vertoond van filmpionier Fritz
Lang met pianobegeleiding.
Hoewel het met klassiekers steeds
moeilijker wordt, ziet Bosma ook
nog een positieve ontwikkeling:
„Moderne
wereldcinema
is verbluffend
makkelijk en
relatief goed-
koop ver-
krijgbaar. De
subsidiever-
delers hebben veel aandacht voor
wereldcinema, waardoor werken
uit bijvoorbeeld Iran vrij makkelijk
verkrijgbaar zijn. Het is mode bij
beleidsmakers, en wij klagen niet.
Het is jammer dat ze aan de andere
kant de klassiekers vergeten, maar
we blijven aan de bel trekken bij de
rijksoverheid", besluit de strijdba-
re Cinematheekprogrammeur.
Voor meer informatie over de films
van Fritz Lang op 30 november, 1
en 2 december: www.lantaren-
venster.nl of010-277.22.77.
door Vincent Wernke
Vorig jaar had Disney zware con-
currentie tijdens de kerstvakantie.
De Nederlandse film Kruimeltje
snoepte veel publiek weg bij
Disneys animatiefilm Tarzan. Dit
jaar is er heel wat minder concur-
rentie voor Dinosaur. En dus zal
deze film tijdens de schoolvakantie
een heleboel publiek gaan trekken.
Disney staat immers garant voor
kwaliteitsamusement, geschikt
voor jong en oud.
Dinosaurussen gaat het deze keer
over. We maken kennis met de
jonge dinosaurus Aladar, die op-
groeit bij een apenstam. Net zoals
in Tarzan heeft het stamhoofd in
eerste instantie bedenkingen, als
het onbekende ei uitkomt. Maar de
kleine dino steelt zijn hart, waarna
Aladar door de apen wordt opge-
voed. Dan slaat plotseling het
noodlot toe. Het land wordt getrof-
fen door een regen aan alles ver-
woestende meteoren. Om te over-
leven vertrekken de dinosaurussen
naar een veilige plek.
Voordat ze dit beloofde land berei-
Verkrijgbaar bij:
ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur
zaterdag 09.00-14.00 uur
Westblaak 180 Tel. 010-4004206
Dinosaurus Aladar zet zich in voor de zwakkeren in de nieuwe Disneyfilm Dinosaur.
ken, moeten ze echter heel wat
doorstaan. Zo krijgt de jonge, maar
dappere Aladar te maken met de
betweterige leider van de dinosau-
russengroep Kron. Hij stelt de vei
lige broedplaats als doel en verliest
de zwakkeren van de groep voile-
dig uit het oog. Bovendien staat hij
niet open voor goede raad. Aladar
neemt daarom een aantal zwakkere
soortgenoten op sleeptouw, en
wordt gedwongen zijn eigen weg
te vinden. Daarbij moet hij con
stant uitkijken voor de boosaardige
carnotaurussen.
Na het succes van Steven Spiel
bergs Jurassic Park hebben we de
dinosaurussen alweer een aantal
keer terug gezien op het witte
doek. Desondanks voegt Disney
met deze animatiefilm een origi-
neel hoofdstuk toe; een computer
geanimeerde dinofilm voor het he-
le gezin. De film doet hier en daar
denken aan de animatiefilm Plat-
voet en z'n vriendjes, die een aan
tal jaar geleden werd gemaakt door
Don Bluth en Steven Spielberg.
Ook de vergelijking met Jurassic
Park dringt zich op, al zijn de
meeste dinosaurussen in Dinosaur
veel vriendelijker dan die in Spiel
bergs film.
De boodschap van Dinosaur is
duidelijk: op zoek naar een beter
leven voor jezelf moet je de zwak
keren niet vergeten. Wie niet al-
leen denkt aan zichzelf, maar ook
aan anderen, wordt daar uiteinde-
lijk voor beloond. De vorm waarin
deze boodschap wordt verpakt is
indrukwekkend. Op animatiege-
bied weet Disney het publiek iede-
re keer weer te verbazen. In Dino
saur is het niet anders. De figuren -
allemaal verwekt in de computer -
zien er heel natuurlijk uit in de live
achtergrondbeelden. Bovendien
raak je betrokken bij de aandoen-
lijke held van deze film, die tegen
alle tegenslagen in blijft geloven in
een goede afloop.
Hoewel weinig origineel is Dino
saur een van de betere Disneyfilms
van de afgelopen jaren. Tarzan
was vorig jaar al een nieuw hoog-
tepunt, maar met Dinosaur heeft
de animatiestudio de lat weer net
even hoger gelegd. Een beproefd
recept, overgoten met een modern
computersausje. Het resultaat is
een film die ongetwijfeld heel veel
publiek gaat trekken. En zeker is
dat heel veel van die mensen daar
zeer zeker geen spijt van zullen
krijgen.
Wij zijn benieuwd naar wat de le-
zers van Maasstad weekbladen de
beste film van het afgelopen jaar
vinden. Ze daarom uw persoonlij-
ke Top 3 op een (brief)kaartje
eventueel met motivatie waarom
juist deze films zo goed waren, en
stuur die naar: Maasstad weekbla
den, t.a.v. Film van 2000, Postbus
1685, 3000 BR Rotterdam. Via e-
mail versturen kan natuurlijk ook:
vwe@redactie.maasstad.nl. Onder
de inzenders verloten we een aan
tal bioscoopbonnen.
Dorine van der Klei
'Van Berlijn naar Broadway'
Coryfee Dorine van der Klei maakt het komend seizoen een muzikale do-
cumentaire over het leven van de Duitse actrice en zangeres Lotte Lenya.
Haar leven bestrijkt bijna de hele twintigste eeuw en speelt zich af in zo-
wel Europa als de Verenigde Staten: Lenya is geboren in Berlijn en was
daar ooit kinderprostituee, waarna ze in de dertiger jaren vluchtte voor de
nazi's. Ondanks alle omstandigheden ging haar artistieke carriere gewoon
door. Ze eindigde als wereldster op Broadway in musicals van onder meer
Gershwin.
Vrijdag 1 december, aanvang 20.00 uur,fl. 32,50.
Double Density
Montezuma's Revenge
De vijf stemvirtuozen van Montezuma's Revenge hebben al menig recen-
sent in lyrische stemming het theater doen verlaten. De a-capellagroep
weet dan ook telkens theater, muziek, licht en video te combineren tot ver-
nieuwende en spectaculaire programma's.
Woensdag 6 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50.
Rick Engelkes, Isa Hoes, e.a.
The Mousetrap
Of het nu 'La souriciere', 'La ratonera' of 'Die Mausefalle' heet, overal
ter wereld wordt The Mousetrap gespeeld. Niet voor niets staat het stuk
van Agatha Christie in Londen al sinds 1952 onafgebroken op het pro-
gramma. The Mousetrap is een klassieke 'whodunit'. In een afgelegen en
door zware sneeuwval gei'soleerd pension, komen de wonderlijkse gasten
bij elkaar. Dan wordt er een moord gepleegd. Een politie-inspecteur op
ski's verschijnt en zal de moordenaar wel even aanwijzen.
Donderdag 7 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 40,-.
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schie-
damseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en
een uur voor aanvang van de voorstelling.
Cas Enklaar, Mike Libanon, e.a.
Never Land
Never Land gaat over de teloorgang van een Franse familie. Deze familie
Joubert, vader, moeder en dochter, woont op een prachtige heuvel in het
zuiden van Frankrijk. De vader is bezeten van een alleroverheersende
droom: hij wil zich voorgoed in Engeland vestigen. Daar zal hij zijn Uto
pia vinden.
Vrijdag 8 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 42,50/fl. 40,-.
Benny Neyman
Tussen jou mij
Benny Neyman trekt zich niets aan van muzikale modes en trends, maar
volgt al meer dan 25 jaar zijn eigen weg. Hij zingt zijn liedjes, met zelfge-
schreven teksten, recht uit zijn hart, zonder overbodige franje. Door zijn
persoonlijke en directe songteksten creeert hij een unieke, warme en intie-
me sfeer in het theater.
Zaterdag 9 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 50,-.
Fred Delfgaauw
Don Q
Don Q is een verbluffende voorstelling, een bewerking van Cervantes'
klassieker Don Quichotte naar geheel eigen snit. In de persoon van de
schrijver Cervantes gaat Delfgaauw een dialoog aan met zijn beroemde
personages. Ook met de dolende ridder zelf natuurlijk.
Woensdag 13 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 30,-/fl. 27,50.
De kassa van Theater a.d. Schie is open maandag tot en met vrijdag van
11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2 467 467.
Bye Bye Bleu Bird
Twee jonge vrouwen keren, na een jarenlang verblijf in het buitenland, te
rug naar de Faeroer eilanden. Daar stuiten ze op enkele onverwerkte zaken
uit het verleden. Een tocht naar het noorden moet de zinnen verzetten. Ze
liften mee met de werkeloze visser Runi. Tijdens hun reis ontmoeten de
vriendinnen een bonte verzameling eilandbewoners en ontdekken dat ook
Runi zijn eigen geheimen blijkt te hebben. Grappige roadmovie over ge-
broken dromen en de zoektocht naar de eigen identiteit.
Vrijdag 1 december.
Rien a Faire
Pierre en Marie zijn allebei redelijk gelukkig getrouwd, maar werkeloos.
Beiden weten sinds hun ontslag de dagen niet meer in te vullen. Dat is snel
opgelost wanneer ze elkaar ontmoeten in de supermarkt. Bij gebrek aan
zinvolle bezigheden weten de twee kleine rituelen, zoals het boodschap-
pen doen, urenlang op te rekken. Deze activiteit wordt langzamerhand een
excuus voor steeds openhartiger gesprekken. Voor de kijker is dan inmid-
dels duidelijk waarin deze vriendschap zal uitmonden.
Zaterdag 2 december.
Het Zeepaard is gevestigd in het Theater van Vlaardingen, Schiedamse-
weg. Aanvang van de avondftlm is steeds om 21.00 uur. Toegang fl. 12,50
(donateurs fl. 10,-). De kassa is een half uur voor aanvang open. Kaarten
kunnen worden gereserveerd van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00
tot 17.00 uur en van donderdag tot en met zaterdag van 19.00 tot 21.00
uur aan de kassa van de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen (434 05 00).