maasstaa Indringend toneelstuk 'Aan de Vooravond' Cinematheek viert tienjarig bestaan op gepaste wijze Disney blijft verrassen met computeranimatie Dinosaur DISCO DINNER preview uitqaans agenda gehoorzaal theater HBHi a/d schie r wj I t' k 'De overheid moet meer geld uittrekken voor filmklassiekers' rdams Dagblad ifiS Woensdag 29 november 2000 XQ57 ROTTERDAM - De Cine matheek van Lantaren/Ven- ster bestaat tien jaar. Reden voor een feestje, zij het een gepaste viering. Want het vertonen van klassiekers is alles behalve makkelijk. Be- leidsmakers hebben op dit moment weliswaar veel aan- dacht voor wereldcinema, de klassiekers vallen daarbij een beetje weg. En dat is jammer, vinden de programmeurs van de Cinematheek. „Toch zijn we niet somber. We moeten improviseren, maar blijven opgewekt." ROTTERDAM - Net als ie- der jaar heeft Walt Disney ook dit jaar een avondvullen- de animatiefilm voor de kerstvakantie. Deze keer geen tekenfilm, maar het vol- ledig met de computer geani- meerde Dinosaur. Voor het resultaat maakt het niet uit, want ook Dinosaur is weer een vermakelijk avontuur volgens de beproefde Disney-formule. Prinsestheater 10 december fl. 37,50 Beste film van 2000 #"Rif win irtttti iiMpf1 wv. tttttox\\ mmft. ■•-.•.■-••'-5'' Use DeLange ROTTERDAM - Op bovenstaande foto staat ze nog met krullen, maar de Nederlandse countryzangeres Use DeLange heeft een gedaante- wisseling ondergaan. Weg zijn de krullen, en weg is de countrys- ound. De nieuwe cd 'Livin' On Love' klinkt anders, maar zeker niet minder dan haar debuut. Woensdag staat Ilse DeLange op het podium van Nighttown om haar fans kennis te laten maken met haar nieuwe sound. Er zijn nog kaarten voor dit optreden dat om 20.00 uur begint. Zaterdag in Nighttown een akoestische set van The Posies. Het optreden begint om 21.00 uur en voor vijftien gul den kun je erbij zijn. De Braziliaanse funkateers van Da Lata maken een mix tussen tradi- tionele en hedendaagse stijlen, wat resulteert in een tropische groove die steunt op elektronische beats. Donderdag 30 november staat Da Lata op het podium van Rotown. Wie erbij wil zijn is welkom vanaf 22.00 uur en kaarten kosten 12,50. Zaterdag in Rotown de elektronische futurefunk van Fuschimuschi. Aanvang 22.00 uur, entree 10,-. En zondag aan de Nieuwe Binnenweg Skank ArouruJ Sound System; dance met een Ja- maicaanse flow. De toegang vanaf 22.00 uur is gratis. Baroeg heeft zaterdag het Zweed- se Satanic Slaughter en de Noorse black metalband Ragnarok op be- zoek. De zaal gaat om 20.00 uur open en kaarten kosten vijftien gulden. Zaterdag natuurlijk weer een Alternatieve Dansavond, waar je welkom bent vanaf 21.00 uur. Toegang: drie rijksdaalders. In Now Wow zaterdag een Inter stellar Piglife Party met Beat Ben, Serge, Coco Filou en The Groova- list. Aanvang 23.00 uur en kaarten kosten twee tientjes. In WaterFront vrijdag Nuff Said en 16Down. Het materiaal van Nuff Said is hitgevoelig, overtui- gend en toch onvoorspelbaar. Ook stevig is de muziek van 16Down met goed doordachte zanglijnen op een stevige rockbasis, verrijkt met strijkers en samples. Aanvang 21.00 uur en entree/ 15,-. Vrijdag ook op veler verzoek dj Nico (ex- Subway). Zaterdag verkondigen Sound Architecture en Strictly Techno het woords des techno. Aanvang 22.00 uur en kaarten kos ten een tientje. Aan de vooravond ROTTERDAM - Het indringende toneelstuk Aan de Vooravond gaat over een - waar gebeurde - tragedie uit de Tweede Wereldoorlog, na- melijk het leeghalen door de Duit- sers van het Joods-Nederlands psy- chiatrisch ziekenhuis 'Het Apel- doornsche Bosch' in 1943. Ruim 1500 mensen, personeel en zieken, werden vanaf station Apeldoom naar Auschwitz vervoerd en ter plekke vergast. Vier jonge perso- neelsleden hebben de dag voor de- ze tragische gebeurtenis een avond de tijd om hun positie te bepalen. Laat je je meevoeren, of heb je het recht om te vluchten, om je patien- ten aan hun lot over te laten en je vrienden te laten zitten? Het toneelstuk is gebaseerd op de foto.Joris van Bennekom herinneringen van Eli Asser, die als leerlingverpleegkundige des- tijds werkte in een Joods psychia- trisch ziekenhuis. Samen met zijn vriendin (anno 2000 nog steeds zijn vrouw) hadden ze minder dan 24 uur om te beslissen. Wat doen we? Gaan we met de patienten mee? Jaren later zette hij zijn erva- ringen op papier en bewerkte dit tot het toneelstuk Aan de Voor avond. Te zien in het stuk zijn on- der meer Gees Linnebank, Pauline Greidanus, Smadar Monsinos, Rop Verheijen en Stijn Westenend. Te zien op zondag 3 december om 14.30 uur in Theater Zuidplein. Entree: f 35,20. f 30,80 CJP R'dampas/Pas65)f 15,40 (jonge- ren). Reserveren: 481.65.00. door Vincent Wernke „De Cinematheek is ontstaan in September 1990", vertelt Peter Bosma. Samen met Kadir Selcuk is hij programmeur van de Cinema theek. „Sinds de verbouwing van Lantaren/Venster in 1992 hebben we er met Venster 2 een prachtige zaal voor. Het idee was om een van de vier filmzalen permanent be- schikbaar te hebben voor de verto- ning van klassiekers. In Den Haag en Amsterdam waren ze voor 1990 al bezig, en wij vonden dat Rotter dam als filmstad ook een Cinema theek nodig had om de filmge- schiedenis leven te houden." De Cinematheek van Lantaren/ Venster heeft drie speerpunten. De eerste is natuurlijk de filmgeschie- denis. Daarnaast staat ook de zoge- naamde wereldcinema centraal - films uit niet-westerse landen. Zo organiseerde Lantaren/Venster de filmfestivals Latino America en Cinema Meditterrane. Tenslotte werkt de Cinematheek ook samen met andere instellingen zoals het Goethe Instituut, het Architectuur Instituut, toneelgroepen en Boij- mans Van Beuningen, om dwars- verbanden te leggen tussen film en andere kunstvormen. De publieke belangstelling voor de Cinematheek is volgens Bosma re- delijk constant. „We trekken ge- middeld zo'n twintig bezoekers per voorstelling. Dat is commerci- eel niet aantrekkelijk, maar vol- doet wel aan onze verwachtingen. Het kost heel veel moeite om men- Cinematheekprogrammeurs Kadir Selcuk en Peter Bosma: Van heel veel films zijn de rechten verlopen. Daarom moeten we noodgedwongen uitwijken naar het buitenland, en dan kost dat heel veel extra.foto: Dick Sluijter sen te overtuigen dat bijvoorbeeld een zwijgende film heel verrassend is. Er wonen veel mensen in Rot terdam die er nog niet van door- drongen zijn wat wij te bieden heb ben", aldus de programmeur. Om de Cinematheek draaiende te houden, krijgt Lantaren/Venster 120.000 gulden subsidie per jaar. „Dat lijkt veel", zegt Bosma. „Maar dat valt behoorlijk te- gen. Vijfjaarge- leden organi seerde het Film- museum een klassiekerreeks. Dat was lande- lijk geregeld, waardoor de huur laag was en de publiciteit goed. Nu zijn van heel veel films de rechten verlopen, en er is geen geld om ze opnieuw te kopen. Daarom moeten we noodgedwongen uitwijken naar het buitenland, en dan kost dat heel veel extra. Daardoor moet je sommige films laten schieten. Dat zou te veel subsidie per stoel kos ten." Het Filmmuseum - dat veel van die klassiekers levert - doet heel erg zijn best, maar heeft ook niet ge- noeg geld. „Bij de aanbieders is de situatie heel erg. De oplossing ligt bij de nationale overheid, die moe ten meer geld uittrekken voor film- klassiekers." Het jubileum van de Cinematheek is er daarom een met een donker randje. Bosma: „We moeten improviseren en vaker dan wenselijk uitwijken naar het bui tenland. En dat kost dus meer." In 2001 start de Cinematheek met een nieuwe serie. Onder de titel Moviedroom worden twintig min der bekende klassiekers vertoond. „Het zijn aardige titels, net niet- klassieks uit Hollywood die liggen opgeslagen in een depot. Die kun- nen we voor minder geld huren, en er zitten voor cinefielen leuke din- gen bij." Ook presenteert de Cine matheek in 2001 een serie spiritue- le films, is er een Arabisch filmfes- tival en haakt Lantaren/Venster in op de Jeroen Bosch tentoonstelling in Boijmans. Voor de liefhebbers van films genoeg leuke dingeri dus. In het kader van tien jaar Ci nematheek worden deze week nog drie bijzondere zwijgende films vertoond van filmpionier Fritz Lang met pianobegeleiding. Hoewel het met klassiekers steeds moeilijker wordt, ziet Bosma ook nog een positieve ontwikkeling: „Moderne wereldcinema is verbluffend makkelijk en relatief goed- koop ver- krijgbaar. De subsidiever- delers hebben veel aandacht voor wereldcinema, waardoor werken uit bijvoorbeeld Iran vrij makkelijk verkrijgbaar zijn. Het is mode bij beleidsmakers, en wij klagen niet. Het is jammer dat ze aan de andere kant de klassiekers vergeten, maar we blijven aan de bel trekken bij de rijksoverheid", besluit de strijdba- re Cinematheekprogrammeur. Voor meer informatie over de films van Fritz Lang op 30 november, 1 en 2 december: www.lantaren- venster.nl of010-277.22.77. door Vincent Wernke Vorig jaar had Disney zware con- currentie tijdens de kerstvakantie. De Nederlandse film Kruimeltje snoepte veel publiek weg bij Disneys animatiefilm Tarzan. Dit jaar is er heel wat minder concur- rentie voor Dinosaur. En dus zal deze film tijdens de schoolvakantie een heleboel publiek gaan trekken. Disney staat immers garant voor kwaliteitsamusement, geschikt voor jong en oud. Dinosaurussen gaat het deze keer over. We maken kennis met de jonge dinosaurus Aladar, die op- groeit bij een apenstam. Net zoals in Tarzan heeft het stamhoofd in eerste instantie bedenkingen, als het onbekende ei uitkomt. Maar de kleine dino steelt zijn hart, waarna Aladar door de apen wordt opge- voed. Dan slaat plotseling het noodlot toe. Het land wordt getrof- fen door een regen aan alles ver- woestende meteoren. Om te over- leven vertrekken de dinosaurussen naar een veilige plek. Voordat ze dit beloofde land berei- Verkrijgbaar bij: ma. t/m vr. 09.00-17.00 uur zaterdag 09.00-14.00 uur Westblaak 180 Tel. 010-4004206 Dinosaurus Aladar zet zich in voor de zwakkeren in de nieuwe Disneyfilm Dinosaur. ken, moeten ze echter heel wat doorstaan. Zo krijgt de jonge, maar dappere Aladar te maken met de betweterige leider van de dinosau- russengroep Kron. Hij stelt de vei lige broedplaats als doel en verliest de zwakkeren van de groep voile- dig uit het oog. Bovendien staat hij niet open voor goede raad. Aladar neemt daarom een aantal zwakkere soortgenoten op sleeptouw, en wordt gedwongen zijn eigen weg te vinden. Daarbij moet hij con stant uitkijken voor de boosaardige carnotaurussen. Na het succes van Steven Spiel bergs Jurassic Park hebben we de dinosaurussen alweer een aantal keer terug gezien op het witte doek. Desondanks voegt Disney met deze animatiefilm een origi- neel hoofdstuk toe; een computer geanimeerde dinofilm voor het he- le gezin. De film doet hier en daar denken aan de animatiefilm Plat- voet en z'n vriendjes, die een aan tal jaar geleden werd gemaakt door Don Bluth en Steven Spielberg. Ook de vergelijking met Jurassic Park dringt zich op, al zijn de meeste dinosaurussen in Dinosaur veel vriendelijker dan die in Spiel bergs film. De boodschap van Dinosaur is duidelijk: op zoek naar een beter leven voor jezelf moet je de zwak keren niet vergeten. Wie niet al- leen denkt aan zichzelf, maar ook aan anderen, wordt daar uiteinde- lijk voor beloond. De vorm waarin deze boodschap wordt verpakt is indrukwekkend. Op animatiege- bied weet Disney het publiek iede- re keer weer te verbazen. In Dino saur is het niet anders. De figuren - allemaal verwekt in de computer - zien er heel natuurlijk uit in de live achtergrondbeelden. Bovendien raak je betrokken bij de aandoen- lijke held van deze film, die tegen alle tegenslagen in blijft geloven in een goede afloop. Hoewel weinig origineel is Dino saur een van de betere Disneyfilms van de afgelopen jaren. Tarzan was vorig jaar al een nieuw hoog- tepunt, maar met Dinosaur heeft de animatiestudio de lat weer net even hoger gelegd. Een beproefd recept, overgoten met een modern computersausje. Het resultaat is een film die ongetwijfeld heel veel publiek gaat trekken. En zeker is dat heel veel van die mensen daar zeer zeker geen spijt van zullen krijgen. Wij zijn benieuwd naar wat de le- zers van Maasstad weekbladen de beste film van het afgelopen jaar vinden. Ze daarom uw persoonlij- ke Top 3 op een (brief)kaartje eventueel met motivatie waarom juist deze films zo goed waren, en stuur die naar: Maasstad weekbla den, t.a.v. Film van 2000, Postbus 1685, 3000 BR Rotterdam. Via e- mail versturen kan natuurlijk ook: vwe@redactie.maasstad.nl. Onder de inzenders verloten we een aan tal bioscoopbonnen. Dorine van der Klei 'Van Berlijn naar Broadway' Coryfee Dorine van der Klei maakt het komend seizoen een muzikale do- cumentaire over het leven van de Duitse actrice en zangeres Lotte Lenya. Haar leven bestrijkt bijna de hele twintigste eeuw en speelt zich af in zo- wel Europa als de Verenigde Staten: Lenya is geboren in Berlijn en was daar ooit kinderprostituee, waarna ze in de dertiger jaren vluchtte voor de nazi's. Ondanks alle omstandigheden ging haar artistieke carriere gewoon door. Ze eindigde als wereldster op Broadway in musicals van onder meer Gershwin. Vrijdag 1 december, aanvang 20.00 uur,fl. 32,50. Double Density Montezuma's Revenge De vijf stemvirtuozen van Montezuma's Revenge hebben al menig recen- sent in lyrische stemming het theater doen verlaten. De a-capellagroep weet dan ook telkens theater, muziek, licht en video te combineren tot ver- nieuwende en spectaculaire programma's. Woensdag 6 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50. Rick Engelkes, Isa Hoes, e.a. The Mousetrap Of het nu 'La souriciere', 'La ratonera' of 'Die Mausefalle' heet, overal ter wereld wordt The Mousetrap gespeeld. Niet voor niets staat het stuk van Agatha Christie in Londen al sinds 1952 onafgebroken op het pro- gramma. The Mousetrap is een klassieke 'whodunit'. In een afgelegen en door zware sneeuwval gei'soleerd pension, komen de wonderlijkse gasten bij elkaar. Dan wordt er een moord gepleegd. Een politie-inspecteur op ski's verschijnt en zal de moordenaar wel even aanwijzen. Donderdag 7 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 40,-. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schie- damseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Cas Enklaar, Mike Libanon, e.a. Never Land Never Land gaat over de teloorgang van een Franse familie. Deze familie Joubert, vader, moeder en dochter, woont op een prachtige heuvel in het zuiden van Frankrijk. De vader is bezeten van een alleroverheersende droom: hij wil zich voorgoed in Engeland vestigen. Daar zal hij zijn Uto pia vinden. Vrijdag 8 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 42,50/fl. 40,-. Benny Neyman Tussen jou mij Benny Neyman trekt zich niets aan van muzikale modes en trends, maar volgt al meer dan 25 jaar zijn eigen weg. Hij zingt zijn liedjes, met zelfge- schreven teksten, recht uit zijn hart, zonder overbodige franje. Door zijn persoonlijke en directe songteksten creeert hij een unieke, warme en intie- me sfeer in het theater. Zaterdag 9 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 50,-. Fred Delfgaauw Don Q Don Q is een verbluffende voorstelling, een bewerking van Cervantes' klassieker Don Quichotte naar geheel eigen snit. In de persoon van de schrijver Cervantes gaat Delfgaauw een dialoog aan met zijn beroemde personages. Ook met de dolende ridder zelf natuurlijk. Woensdag 13 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 30,-/fl. 27,50. De kassa van Theater a.d. Schie is open maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2 467 467. Bye Bye Bleu Bird Twee jonge vrouwen keren, na een jarenlang verblijf in het buitenland, te rug naar de Faeroer eilanden. Daar stuiten ze op enkele onverwerkte zaken uit het verleden. Een tocht naar het noorden moet de zinnen verzetten. Ze liften mee met de werkeloze visser Runi. Tijdens hun reis ontmoeten de vriendinnen een bonte verzameling eilandbewoners en ontdekken dat ook Runi zijn eigen geheimen blijkt te hebben. Grappige roadmovie over ge- broken dromen en de zoektocht naar de eigen identiteit. Vrijdag 1 december. Rien a Faire Pierre en Marie zijn allebei redelijk gelukkig getrouwd, maar werkeloos. Beiden weten sinds hun ontslag de dagen niet meer in te vullen. Dat is snel opgelost wanneer ze elkaar ontmoeten in de supermarkt. Bij gebrek aan zinvolle bezigheden weten de twee kleine rituelen, zoals het boodschap- pen doen, urenlang op te rekken. Deze activiteit wordt langzamerhand een excuus voor steeds openhartiger gesprekken. Voor de kijker is dan inmid- dels duidelijk waarin deze vriendschap zal uitmonden. Zaterdag 2 december. Het Zeepaard is gevestigd in het Theater van Vlaardingen, Schiedamse- weg. Aanvang van de avondftlm is steeds om 21.00 uur. Toegang fl. 12,50 (donateurs fl. 10,-). De kassa is een half uur voor aanvang open. Kaarten kunnen worden gereserveerd van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en van donderdag tot en met zaterdag van 19.00 tot 21.00 uur aan de kassa van de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen (434 05 00).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 27