r
a
'Voor een dubbeltje op de eerste
rang' bij het Belastingmuseum
Film en dans gemaakt voor
een heel gelukkig huwelijk
t
r
DVD REGI0VRIJ?
UW EIGEN DRAADLOZE
TV-ZENDER IN HUIS
UNIVERSELE KABELSET
maasstad
internati
filmfestival
Nog meer publiek bij
Film Festival Rotterdam
po
stad
Opkomst en ondergang van een
inmiddels vergeten belasting
Rotterdam 2001
Culturele Hoofdstad
van Europa
tTT
PRINS FREDERIK
HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM
TEL.: 010-4.618.525
J m M
I v
w
jm
Woensdag 7 februari 2001
TX51
ROTTERDAM - Belasting
is er in vele vormen. Van de
vroegere tolheffingen tot
BTW en invoerrechten.
Zelfs op 'vermakelijkheden'
werd ooit belasting gehe-
ven. Over die laatste belas
ting opent het Belasting en
Douane Museum volgende
week een tentoonstelling.
'Voor een dubbeltje op de
eerste rang' laat zien hoe
175 jaar lang belasting werd
geheven op onder meer to-
neel, revue en kermisvoor-
stellingen. Een tentoonstel
ling over de opkomst en on-
dergang van een inmiddels
vergeten belasting.
f i J i ;J
S T f>
Mark van Leeuwen van het Belasting en Douane Museum: Vermaak werd als iets onzedeliiks gezien en dus moesten de
mensener maar voor betalen."
Publieksfavoriet van het afgelopen festival was de
documentaire 'Promises'. foto: International Film Festival Rotterdam
ROTTERDAM - Het afgelo
pen International Film Festi
val Rotterdam was nog suc-
cesvoller dan de editie van
vorig jaar. De 345.000 be-
zoekers zorgden samen voor
een recette van 2,1 miljoen
gulden. Tijdens de slotcere-
monie van de dertigste editie
werden zaterdag de winnaars
bekend gemaakt van de
VPRO Tiger Awards Com
petition voor eerste en twee-
de speelfilms.
ROTTERDAM - Dans en
film kunnen een heel geluk
kig huwelijk hebben. En in
het geval van het Scapino
Ballet en film is dat ook zo.
Het Rotterdamse dansgezel-
schap maakte het afgelopen
jaar drie films, waarvan de
laatste 'Lost' op het afgelo
pen International Film Festi
val Rotterdam in premiere
ging. En Scapino en film, dat
smaakt naar meer, weet artis-
tiek leider Ed Wubbe. Een
nieuwe film is inmiddels al-
weer in voorbereiding.
De dansfilm 'Lost' van Scapino werd opgenomen op locaties die het gevoel van Rotterdam
Ultstra en, zoals de Koopgoot. foto: International Film festival Rotterdam
In het Correct Service Center aan de Prins Frederik
Hendrikstraat 63 te Rotterdam vindt u een groot
assortment aan originele elektronische onderdelen
van o.a. Philips, Sony, JVC, Panasonic, Technics,
Grundig, Compaq, IBM, Toshiba en Akai. Ook op het
gebied van afstandsbedieningen, accu's voor o.a.
draadloze telefoons, pluggen, en kabels vindt u in
het Correct Service Center een ruime keuze.
iiifllli
Dat kan als u nu een afspraak maakt Bel voor een afspraak: 010-4.618 525
met het Correct Service Center. C0RRECTPRIJS
Het Correct Service Center kan VANAF
vrijwel alle merken DVD-spelers
regiovrij maken zodatu alle
DVD-plaatjes (met het PAL-systeem)
van het hele wereld kunt afspelen. Art.nr. 752481
MARMITEK
GIGAVIDE0 50 VIDE0ZENDER
Overal in en om uw huis videofims
of DVD kijken, volledig draadloos.
Snel een tweede TV aansluiting
maken. Video- en audiosignalen
dwars door muren en plafonds
sturen. Dat kan allemaal met deze
persoonlijke huiszender waarbij u
ook de afstandsbediening van uw
apparatuur kunt blijven gebruiken.
De set bestaat uit een zender en
ontvanger. (Excl. de afgebeelde TV).
C0RRECTPRIJS
jm-
HQ UNIVERSELE
CONNECTOR KIT
Kabelset met verschillende
aansluitoplossingen om apparatuur op
bijvoorbeeld uw videorecorder aan te
sluiten.
C0RRECTPRIJS
Zetfouten en prijswijzigingen
onder voorbehoud
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur
vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
ROTTERDAM - Comedy Orgasm
is de titel van een speciale avond in
Nighttown in het kader van Rot
terdam 2001, Culturele Hoofdstad
van Europa. Comedy met MC Wil
liam Sutton, John Moloney, Regi
nald Hunter en Headliner: Cocoa
Brown. En waar gaan zij het op
vrijdag 9 februari over hebben?
Juist, sex, sex en nog eens sex. Het
begint om 20.00 uur en kaarten
kosten 17,50. Diezelfde dag,
maar dan 's middags om 13.00 uur,
Club Rakkas. Turkse popmuziek,
acts, r&b, garage en mellow. De
entree is ook hiervoor 17,50. Za-
terdag Jazz in Popular met het
Seamus Blake Quartet. Aanvang
van dit optreden 20.30 uur en kaar
ten kosten twee tientjes.
WaterFront heeft donderdag El
liotde Amerikaanse band wiens
solide bandgeluid wordt verrijkt
met toetsen, samples en andere
elektronika. Vooraf zal het Zweed-
se Only If You Call Me Jonathan
het publiek verrassen. Aanvang
21.00 uur en kaarten kosten een
tientje. Een dag later Les Savy Fav,
die de in slaap gesukkelde critici
heeft wakker geschud met hun
postrock plaatjes. De band is ver-
der berucht om de liveshows, met
een opgefokte band en een mani-
akale zanger die bizarre monolo-
gen het publiek in spuwt. Verder
op deze avond 90 Day Men en Fe-
verdream. Aanvang 21.00 uur en
kaarten kosten 12,50. Later die
avond Illy Noiz By Nite met dj's
Mack, Fusion, Noble en Mike
Redman. En zaterdag 70's Blitz!
De toegangsprijs voor beide avon-
den bedraagt een tientje.
Baroeg heeft zaterdag Gothic Ero
tic, een gothic medireview dance
night met dj C02. Kaarten kosten
drie rijksdaalders en de zaal gaat
oris 21.00 uur open. Een dag later
Malevolent Creation (US death),
Hateplow (US death), Rotten
Sound (SF crust metal) en In Ae-
ternum (S death). De zaal gaat om
15.00 uur open en de entree be
draagt vijftien gulden. Het optre
den van Seth, Anorexia Nervosa en
Eternal Conspiracy op vrijdag 9
februari gaat niet door.
House'O'Flies speelt rock en wel
van de eerlijke soort die recht van-
uit het hart komt zonder dat het ge-
lijk ultra hard wordt. Wat dat be-
treft liggen ze in het verlengde van
Guns'N'Roses en AC/DC. Don
derdag is deze band te zien in Ro-
town. Aanvang 22.00 uur en de
toegang is gratis. Zondag in Ro-
town Soiree Belgique, een serie
optredens van bands uit Belgie.
Tijdens de eerste aflevering twee
bands: Star Club West en Buffoon.
Aanvang 22.00 uur en ook zondag
is de toegang gratis.
door Dik Vuik
Het Belastingmuseum schenkt
aandacht aan alle aspecten van
belastingheffing, in alle histori-
sche perioden. Van de oude
Egyptenaren en Romeinen tot de
moderne belastingarabtenaar, van
inning tot ontduiking, alles komt
in het museum aan de Parklaan
aan bod. „Het museum is opge-
richt door Prof. dr. Van der Poel
en bestaat al sinds 1937", vertelt
medewerker Mark van Leeuwen.
„Van der Poel werkte op de Rijks
Belasting Academie en verzamel-
de een collectie om zijn studenten
voorbeelden te laten zien. Die
collectie ging bij het bombarde-
ment in 1940 verloren, maar hij is
daarna weer gaan verzamelen."
Het Belastingmuseum heeft nu
twee panden, waaronder het
voormalige huis van de inmiddels
overleden Van der Poel. Twee
maal per jaar worden er wissel-
tentoonstellingen georganiseerd
over aspecten van de belastingge-
schiedenis. Ze worden vaak jaren
tevoren al bedacht. „We hebben
nu al een planning tot 2010",
vertelt Van Leeuwen. „Toen ik
hier twee jaar geleden kwam wer-
ken, was het idee voor een ten
toonstelling over belasting op
vermakelijkheden er al. Het past
mooi bij 2001 als jaar waarin Rot
terdam Culturele Hoofdstad is."
Dit jaar hoeven organisatoren van
culturele evenementen en voor-
stellingen niet bang meer te zijn
V
foto: Dick Sluijter
voor een belastingaanslag, maar
dat was lange tijd anders. „Belas-
ting op vermakelijkheden ont-
stond in de tijd van de Bataafse
Republiek. Het argument was
toen dat aileen de rijken het zich
konden veroorloven om voorstel-
lingen bij te wonen. Vermaak
werd als iets onzedelijks gezien
en en dus moesten de mensen er
maar voor betalen. De belasting
kwam ten goede aan de armen-
zorg. De belasting is in 1975 op-
geheven en in Rotterdam zelfs
pas in 1979. Tegenwoordig heeft
de BTW de vermakelijkheidsbe-
lasting grotendeels vervangen."
Belasting op vermaak strekte zich
tijdens haar bestaan uiteindelijk
uit tot vrijwel alle vormen van
vnjetijdsbesteding. Zo vielen ook
zwemmen in zwembaden en het
optreden als Sinterklaas onder de
regels voor vermakelijkheidsbe-
lasting. „De organisator van een
voorstelling moest de belasting
het bordeel wel openbaar en dus
kwam er een aansiag."
Uiteindelijk verwaterde het argu
ment om de belasting voor ar-
menzorg te gebruiken en werd het
betalen", legt Van Leeuwen uit.
„Dus als vroeger op de kermis
een man een kanariepietje liet
zien, moest hij daarvoor belasting
betalen. Maar vaak bleek men al
gevlucht voor er afgerekend
moest worden. In 1870 was er
verzet van een bordeelhoudster,
die vond dat haar instelling niet
openbaar was en dus niet behoef-
de te betalen. De overheid vond
een algemene belasting. En ruim
twintig jaar geleden kwam dus
een definitief einde aan de speci-
fieke belastingheffing op open
baar vermaak. De komende ten
toonstelling zal de hele geschie-
denis van de vermakelijkheidsbe-
lasting in beeld proberen te bren-
gen. In de eigen collectie werd
een aantal bruikbare objecten, die
echter alien uit documenten be-
stonden. Daarom is ook materiaal
van andere musea geleend en
worden bijvoorbeeld een theater
en een bioscoopje opgebouwd
om duidelijk te maken op welke
terreinen de vermakelijkheidsbe-
lasting van toepassing was.
Wie nog eens een blik wil werpen
op 175 jaar belasting op plezier,
is tot September van harte wel-
kom in het Belasting en Douane
Museum. En vergeet dan vooral
niet ook de rest van het museum
te bekijken. Want als de kreet
Teuker kunnen we het niet ma
ken* ergens van toepassing lijkt,
is het wel in dit museum.
'Voor een dubbeltje op de eerste
rang' is van 14 februari tot 2 Sep
tember 2001 te zien in het Belas
ting en Douane Museum, Park
laan 14-16 in Rotterdam.
Bad Company' van Furumaya
Tomoyuki (Japan), 'In den Tag
Henein' van Maria Speth (Duits-
land) en '25 Watts' van Juan Pablo
Rebella Pablo Stoll (Uruguay)
werden beloond door de jury, die
onder leiding stond van oud-festi-
valdirecteur Emile Fallaux. De fa-
voriet van het publiek was de do
cumentaire 'Promises' van B.Z.
Goldberg, Justine Shapiro en Car
los Bolado (USA). Deze documen
taire, waarin de makers drie jaar
lang joodse en Palestijnse kinderen
uit Israel volgden om via hun ogen
en ervaringen het bijna onoplosba-
re conflict in het Midden-Oosten te
benaderen, behaalde een waarde-
ringscijfer van 4.7 uit 5.
De festivalorganisatie kijkt met
groot genoegen terug op de over-
weldigende nationale en interna-
tionale aandacht van zowel bezoe-
kers, professionals als media. De
stijgende belangstelling voor het
grootste culturele evenement in
Nederland valt niet aileen af te le-
zen uit de bezoekcijfers. Ook uit de
toename in het aantal professionele
gasten, het meer dan verdrievou-
digde bezoek aan de festivalwebsi-
te tijdens de festivalperiode (2000:
141.500; 2001: 512.000), het ver-
trouwen van de sponsors en subsi-
diegevers en uit de zeer uitgebrei-
de verslaglegging in de media uit
vele landen spreekt die toegeno-
men belangstelling.
Het festival concludeert uit het
voorgaande dat 'Rotterdam' zich
eens te meer op de internationale
filmkaart heeft geplaatst als festi
val van ontdekkingen in de 'cut
ting-edge cinema' gemaakt door
zowel grootmeesters als jonge
filmmakers. Het festival kijkt dan
ook met vertrouwen uit naar de
volgende editie die plaatsvindt van
woensdag 23 januari tot en met
zondag 3 februari 2002.
door Vincent Wernke
Een jonge vrouw sloft over de
markt, zoals veel mensen dat iede-
re week doen. In de drukte van de
zaterdagmarkt ontwaart ze echter
bepaalde mensen en bewegingen
die haar aandacht trekken. Het is
het begin van een tocht door de
stad, waarbij telkens uit het niets
dansbewegingen ontstaan.
Het idee voor de dansfilm 'Lost'
van het Scapino Ballet ontstond na
afloop van de premiere van een an
dere film. „Ik raakte in gesprek
met mensen van ID&Dtv", vertelt
Ed Wubbe, artistiek leider van
Scapino. „Zij stelden voor om eens
een film te maken met ons, ook in
het kader van Rotterdam 2001.
Met regisseur Willem van de San-
de Bakhuyzen ben ik dat idee toen
verder gaan uitwerken, en hebben
we een scenario ontwikkeld."
Uitgangspunt was de stad, want de
film 'Lost' is helemaal buiten op
straat opgenomen. „We wilden ai
leen niet de clichelocaties, zoals de
Erasmusbrug, maar wel het hart
van Rotterdam. We hebben onder
meer gedraaid tijdens de zaterdag
markt op de Blaak, de Binnenweg,
de Beurs en de Koopgoot. Dat zijn
plekken die Rotterdam vertegen-
woordigen, waar alles en iedereen
komt. De film moest het gevoel
van Rotterdam uitstralen, dat is
niet uit te leggen. Met een dansje
op de Erasmusbrug had het te veel
een VVV-film geworden."
Dat is 'Lost' nu zeker niet, het is
een goed verzorgde en volwassen
film. Volgens Wubbe komt dat
doordat de samenwerking erg goed
was. „Willem van de Sande Bak
huyzen is meer een dramaregis-
seur, die voor het eerst iets met
dans deed. We hebben samen het
scenario ontwikkeld, ieder vanuit
onze eigen achtergrond. Ik heb het
dansmateriaal verzameld, en we
zijn daar samen locaties bij gaan
zoeken. Daarbij heeft hij de came-
regisseur bij betrokken zijn."
Gevraagd naar de verschillen tus-
sen dans op film en dans in het the
ater, wijst Wubbe op het dwingen-
de karakter van film: „Met de
rastandpunten uitgewerkt."
'Lost' is de derde dansfilm die het
Scapino Ballet het afgelopen jaar
heeft gemaakt. Volgens Wubbe
vormen dans en film een prima
combinatie: „In een film als 'West
Side Story' zie je ook hoe goed dat
werkt. Film en dans zijn gemaakt
voor een heel gelukkig huwelijk,
mits er een goede choreograaf en
montage van film kun je manipule-
ren waar mensen naar moeten kij-
ken, terwijl het publiek in het thea
ter zelf meer moet kiezen. Je kunt
mensen natuurlijk wel sturen met
licht, maar theater biedt toch meer
een totaalbeeld."
Wubbe is zelf heel tevreden over
'Lost', die in juni werd opgeno
men in negen draaidagen. De film
is volgens hem ook kenmerkend
voor Scapino: „Zelfs de producent
noemde het uniek dat we deze film
op deze manier hebben kunnen
maken. Meestal zie je een beperkt
aantal dansers in een film, maar in
'Lost' dansen ruim twintig dan
sers, ons hele gezelschap. Je moet
daar heel flexibel voor zijn. Het is
een hele toegankelijke film gewor
den over Rotterdam, maar wel op
een bepaald artistiek niveau. Het is
een experiment dat heel plezierig
is om naar te kijken. Zoals ik al zei:
film en dans gaan prima samen, als
het maar goed gebeurt.
Samen met regisseur Willem van
de Sande Bakhuyzen wordt inmid
dels alweer gewerkt aan de volgen
de film. Deze keer dient een mu-
ziekstuk van Gustav Mahler als
uitgangspunt. „Ja, film is ons goed
bevallen", bevestigt Wubbe. „Dat
is een vorm die we zeker nog vaker
gaan gebruiken."
'Lost' is in maart te zien in Calyp
so 2001 en waarschijnlijk in mei
op de NPS-televisie.
s
c
7
Art.nr. 99714 I
Art.nr. 62307
f: ...-I