fir
Veelbesproken Hannibal eerder
onsmakelijkdan beangstigend
VERK0PER COMPUTERS
VERK0PER COMPUTER
SUPPLIES
RECEPTIONISTE/CASSIERE
VERK0PER CD-SOFTWARE
VERK0PER PERSONAL
AUDIO
VERK0PER
HOBBY ELEKTR0NICA
BEZORGMEDEWERKER
COUNTER MEDEWERKER
SERVICE CENTER
Bonheur speelt 'A Solitary
Blue' in het eigen theater
101 Dalmatiers te zien in
Theater Zuidplein
film
preview
VACATURELIJN 010-4.618.618
'Uit de diversiteit blijkt dat hip
hop steeds vernieuwend is'
Woerisdag 21 februari 2001
TX51
po
istad
ROTTERDAM - De Rotter
damse rapper E-Life staat
woensdag in Plan-C met de
Marlboro Flashbacks. Hij
neemt een kijkje in de histo
ric van de hip hop. Het is
vreemd om nummers van
anderen te zingen, vindt hij.
Maar wel leuk. En na de
Flashbacks duikt hij de stu
dio weer in om aan zijn
tweede album te werken.
Een cd die de eerste moet
overtreffen: „En ik denk dat
dat gaat lukken."
E-Life: „lr> andere muzieksoorten is het normaal als je een keer een cover doet, maar bij rap
draait het veel meer om je eigen 'feel'.Fred van Diem
A Solitary Blue
ROTTERDAM - Hannibal
Lecter. Bij het horen van de
ze naam zal bij menigeen de
koude rillingen over de rug
lopen. Immers, de beklem-
mende scenes uit 'Silence of
the Lambs' (1991) waarin de
psychopathische kannibaal
Lecter en de jonge FBI-agen-
te Clarice Starling elkaar ont-
moeten, zullen velen nog
vers in het geheugen staan.
Nu, een decennium later, is
hij terug in 'Hannibal'.
Anthony Hopkins zet een sublieme rol neer als Hannibal Lecter, in het tegenvallende vervola op
'Silence of the Lambs'.
1
Businessflectroruc
Correct breidt uit met het nieuw aangekochte
pand aan de Ceintuurbaan 117
(ruim 3000 m2) grenzend aan ons bestaande
pand Correct Business Electronics aan
de Ceintuurbaan 111.
Wij zoeken nog diverse collega's: (m/v)
U staat op vakkundige en zakelijke wijze onze klanten
te woord bij de aanschaf van o.a. faxen, printers,
notebooks, etc. Vereiste is basiskennis van deze
producten. Kennis van computernetwerken is een pre
De juiste kandidaat heeft kennis van computers,
randapparatuur en software. U adviseert onze
klanten bij de juiste keuze binnen ons zeer
uitgebreide assortiment
U bent representatief en vindt het leuk om op een
nette manier onze zakelijke en particuliere klanten te
helpen bij het afrekenen. Kassa-ervaring is een pre.
U heeft een ruime kennis op het gebied van muziek
en interesse op het gebied van multi media software.
Affiniteit met onze producten is een pre.
Een leuke baan waarin u onze klanten adviseert over
o.a. Minidisc, Walkman, en Mini audio systemen.
U heeft interesse in en affiniteit met personal audio.
Met een brede interesse voor Hobby Elektronica,
adviseert u op een professionele manier over
communicatie, disco-apparatuur, spelcomputers
en accessoires.
U heeft rijbewijs B, grote affiniteit met elektronica, een
elektronica opleiding en kan zelfstandig werken.
U levert en installeert de producten op de juiste wijze.
U bent in staat om onze klanten op een professionele en
adequate wijze te helpen aan onze Service counters.
Affiniteit en basiskennis van elektronica is een must.
Correct bledt u een leuke baan met
toekomst binnen een
dynamisch
I onderneming.
Vanzelfsprekend met
mogelijk-heden
voor doorgroei en
het volgen van
trainlngen o.a.: onze
Multi-Media opleiding
Spreekt een van deze functies u aan neem dan contact op met
de heer H. Klinge tel. 010-4.618.618
of schrijf een sollicitatiebrief met C.V. en pasfoto naar:
Correct b.v. t.a.v. Personeels Zaken, Postbus 3566,3003 AN Rotterdam.
ROTTERDAM - In WaterFront
is het donderdag weer tijd voor een
Matika-avond. Ook nu weer veel
nieuwe en luide klanken. Onder
meer een live set van Robbert
(Sensory Overload), voor de mees-
te nog het meest bekend van de ou-
dere MononoM plaatjes. Tevens
Dj's Richard, David V en Micro-
bot. Het geheel wordt visueel on-
dersteund door de Israelische VJ
Daniel Landau. Aanvang 22.00
uur en kaarten kosten 3,75. Een
dag later een dubbeloptreden van
Shipping News en Solbakken. Aan
vang 21.00 uur, entree 12,50. En
vanaf 0.30 uur 80's Blast from the
Pastentree drie rijksdaalders. Za-
terdag tenslotte Strictly Techno.
Aanvang 22.00 uur en de entree
bedraagt een tientje.
Baroeg organiseert donderdag in
en met Nighttown Metalfest 2001
met Therion, Trial of Tears, Or
phanage, After Forever, Cascade
en Dreadlock Pussy. Naast deze
topbands is er aan de West Kruis-
kade ook een metalmarket te vin-
den. Kaarten kosten f 37,50 en
zijn onder meer verkrijgbaar via de
bekende voorverkoopadressen van
Nighttown. Vrijdag - dan gewoon
in Baroeg zelf - Club Regionale
met Frozen Tear en Eria d'Or. De
eerste band staat vanaf 21.00 urn-
op het podium en de entree be
draagt drie rijksdaalders. Zondag
zes bands in Baroeg: Genocide So
ciety System, Squeash Bowels, En
trails Massacre, Obscenity, Blood
en Inhume. Aanvang 15.30 uur en
kaarten kosten 15,-.
Frederique Spigt speelt vrijdag 23
februari een thuiswedstrijd in
Nighttown. Met haar door emoties
verscheurde stem sleept ze de luis-
teraar mee in haar bijzondere mu-
ziek. Aanvang 21.00 uur en kaar
ten kosten twee tientjes. Een dag
later heeft Passionate weer Talk-
show The Grapevine, met kritische
interviews, live optredens, co
lumns en debatten. Aanvang 23.00
uur en de toegang is gratis. En
maandag in Nighttown The Queers
en Mr. T. Experience. Aanvang
21.00 uur, kaarten kosten 15,-.
Zaterdag in Rotown Zebrahead.
Aanvang 22.00 uur en kaarten kos
ten/ 12,50. Alweer voor de derde
keer staat het Skank Around Sound
System zondag op het podium van
Rotown. Deze Utrechtse draaita-
felgiganten verdiepen zich in alles
waarin enige vorm van reggae te
bespeuren valt. Aanvang 22.00 uur
en de toegang is gratis. Dinsdag 27
februari is het weer tijd voor de
Lucky Strike Comedy Night, met s
tand-up comedians Simon Fox,
Jasper Valstar, Valentine Flyguy
en Todd Rexx. Aanvang 21.00 uur
en kaarten kosten 15 gulden.
Rotterdamse rapper E-Life
doet alleen zijn eigen ding
door Vincent Wernke
,»Het is lachen man", vertelt El
vis de Oliveira alias E-Life over
de Marlboro Flashbacks, waarin
hij een rit maakt door de hip hop
geschledenis. „We hebben het
echt naar ons zin." Met zijn don-
kere kleding, lichte sportschoe-
nen en een muts die zijn hoofd
bedekt, ziet E-Life er echt als een
rapper uit. „Dat ik hiervoor ge-
vraagd werd, zie ik als een erken-
ning van het genre door de orga-
nisatie van de Flashbacks. Het is
wel vreemd om nummers van an
deren te zingen. In andere mu-
zieksoorten is het normaal als je
een keer een cover doet, maar bij
rap draait het veel meer om je ei
gen 'feel'."
Het is niet geheel toevallig dat hij
voor hip hop history heeft geko-
zen. „Het is de bedoeling dat je
classics speelt, maar dat kun je
natuurlijk op verschillende ma-
nieren interpreteren. We hebben
het Flashbacklicht erover laten
schijnen, en toen bedacht dat we
hip hop hits zouden doen door de
jaren been. Nummers van De La
Soul en Sugarhill Gang. Flash
backs is een soort feest van her-
kenning, van die nummers die ie-
dereen kent en waarbij je nog pre-
cies weet wat je op dat moment
deed of waar je was."
„Hip hop lijkt echt volwaardig te
gaan worden. Je komt in hitlijsten
veel verschillende hip hop num
mers tegen. Die diversiteit is
mooi, daaruit blijkt dat hip hop
iedere keer weer vernieuwend is.
Het is ontstaan in de jaren zeven-
tig. Je zag het telkens met golfbe-
wegingen te-
rugkeren,
maar de iaat-
ste jaren is het
aardig steady.
Rap is inder-
daad nog
steeds zwarte
muziek. Maar soul is dat ook, en
dat is toch niet alleen voor zwar-
ten. Muziek moet universeel zijn.
grenzen overschrijden. Iedereen
mag er naar luisteren. Rap komt
uit de zwarte gemeenschap, dat
voel je aan alles. Wat niet wil
zeggen dat blanken geen hip hop
kunnen maken."
Zijn liefde voor hip hop ontstond
in de jaren
tachtig. „In
mijn omge-
ving waren
veel mensen
aan het
breakdancen
en aan het
rappen. Die dingen zag ik, en het
sprak me aan. Op een gegeven
moment ging ik eigen raps schrij-
ven, en opeens sta je op een podi
um. Ik rolde er vanzelf in. Aan de
andere kant was het ook iets
nieuws. Ik ben een echte muziek-
liefhebber. Ik luister naar alles.
Rock, jazz, blues, reggae, metal.
Mijn muzikale horizon is zo
breed mogelijk. Ik heb ook niks
tegen muziek die commercieel is.
Als het goed is, is het goed."
Van de muziek waar hij naar luis-
tert, pik hij altijd wel wat op.
„Maar het uitgangspunt is altijd
wie ik ben. Public Enemy leert
mij niet hoe ik naar dingen moet
kijken, maar ze hebben er wel
voor gezorgd dat ik over bepaal-
de dingen ging nadenken. Je
wordt door van alles en nog wat
beinvloed. Ook door de bakker,
als ik een brood ga halen en hij
kijkt me vies aan. Overal haal je
dingen uit, dat is het mooie van
de menselijke zintuigen. Het is
belangrijk dat je ziet wat om je
heen gebeurt. Dat pik je op, al is
dat meestal onbewust."
Deze diversiteit zal ook terug te
horen zijn op de tweede cd van E-
Life, waar hij momenteel aan
werkt. Net na de zomer moet deze
opvolger van 'Eleven' uitkomen.
„lk zit dus veel in de studio en
ben bezig met componeren. Ik
merk dat ik nu verder ben dan bij
mijn eerste album. Je ziet gewoon
dat je nieuwe bronnen aanboort,
Dat moet ook, want stilstand is
achteruitgang. Mijn eerste album
werd goed ontvangen, en daar
moet je nu overheen. En ik denk
dat dat gaat lukken."
„Ik ben eigen baas. Ik doe alleen
mijn eigen ding, en anders niet",
zegt hij. En succes? „Succes zijn
die vijf seconden in de studio
waarop een nummer ineens in el-
kaar valt. Ik zet iets neer wat ik
wil. Als ik vind dat er een scratch
in het refrein past, zet ik een
scratch in het refrein. Je bent net
een schilder met een pallet met
tientailen kleuren. Dan ga je toch
niet alleen rood en zwart gebrui-
ken? De enige grenzen die ik heb,
zijn dingen die ik niet wil doen.
Voelt het goed, doe ik het. Dan
heb ik er schijt aan wat anderen
zeggen. Vind je het tof, dan vind
je het tof. En vind je het niet tof?
Ook goed. Dat is een kwestie van
smaak."
foto: Bas Czerwinski
ROTTERDAM - Bonheur speelt
nog tot en met 3 maart 2001 de
nieuwe voorstelling 'A Solitary
Blue' in het eigen theater aan de
Eendrachtsstraat 79/81. 'A Solita
ry Blue' van Annekee van Blok-
land is gebaseerd op het gelijkna-
mige boek van Cynthia Voigt. In
de hoofdrollen zijn te zien Leo Ho-
genboom, Thomas Oerlemans en
Ruud van der Pluijm.
Bonheur vertrekt, in de lijn van
haar oeuvre, vanuit een boek. De
personages uit de boeken van
Voigt leveren vaak een strijd om in
moeilijke omstandigheden het ini-
tiatief in eigen hand te houden. 'A
Solitary blue' gaat over Jeff, die
opgroeit bij zijn vader. Zijn moe-
der heeft hem, toen hij zeven was,
via een briefje laten weten dat hij
oud genoeg was om voor zichzelf
te zorgen. Zijn vader houdt zich
voornamelijk met zijn boeken be
zig. Jeff ontdekt dat er niemand an
ders is dan hijzelf om op terug te
vallen. Een stroom van beelden,
muziek en geluidsflarden maken
het verhaal voelbaar, tastbaar bij-
na. 'A Solitary blue' is een zintuig-
lijke voorstelling.
Nog te zien tot en met 3 maart
2001 van dinsdag tot en met zater
dag. Kaarten kosten f 17,50 (f
15,- CJP/Pas65/R'dampas, f 10,-
CKV-pas). Aanvang 20.30 uur.
Reserveren: 010 404.67.16.
ROTTERDAM - Terwijl in de bio-
scoop binnenkort de film102 Dal
matiers' te zien is, staat in Theater
Zuidplein op zaterdag 25 en zon
dag 26 februari de musical '101
Dalmatiers' van Stichting Jeugd
Musical Amsterdam. Een vrolijke,
soms ontroerende musical.
De puppies van Pongo en Pepita
worden ontvoerd door de gemene
handlangers van Guella du Vel. Ze
is excentriek en wil kleren van de
zwartwit gevlekte vachtjes maken.
Haar handlangers houden de hond-
jes vast in een griezelkasteel. Pon
go en Pepita gaan op zoek naar hun
puppies. Ze doen dit met behulp
van de 'blaflijn', een soort bood-
schappendienst voor honden. Ge-
lukkig doen ook andere honden
hun uiterste best om de puppies te
vinden. Ondertussen maken de
kleine dalmatiers de spannendste
avonturen mee.
In deze voorstelling van Stichting
Jeugd Musical Amsterdam, die te
vens 'Rats' en 'Sjakie en de Cho-
coladefabriek' uitvoerde, spelen
kinderen en tieners een grote rol.
Geschikt voor kinderen vanaf vijf
jaar. Kaarten kosten 25,30 (J
20,- met CJP/R'dampas/Pas65,
15,40 voor kinderen).
Zondagmiddag in de Kleine Zaal
van Theater Zuidplein is de voor
stelling 'Itoek en het IJsbeertje'
van Poppentheater Virga Lipman
te zien. Deze voorstelling is ge
schikt voor kinderen vanaf 4 jaar.
Kaarten voor deze jeugdvoorstel-
ling kosten een tientje. Reserveren
voor beide genoemde voorstellin-
gen: 010-481.65.00.
door Tommy Roedolf
Tien jaar na de ontsnapping van
Lecter uit een hermetisch afgeslo-
ten inrichting heeft FBI-agente
Starling het moeilijk. Helemaal als
bij een mislukte politie-actie op
een drukke markt wederom een
aantal doden valt. Starling wordt
benoemd in het Guiness Book of
Records als de vrouwelijke agente
met de meeste dodelijke slachtof-
fers en haar positie bij de FBI wan-
kelt. Ze krijgt de kans om haar re-
putatie op te poetsen als zij een
handgeschreven brief ontvangt van
Hannibal Lecter, die als kunstken-
ner Dr. Fell een rustig leventje
leidt in Florence.
Starling wordt weer op de zaak ge-
zet en is hem snel op het spoor,
maar zij is niet de enige. Multimil-
jonair Mason Verger, een pedofiel
die totaal verlamd en verminkt is
geraakt na een ontmoeting met
Hannibal enkele jaren terug, wil
Lecter opsporen voor de FBI dat
doet, zodat hij hem persoonlijk een
wrede, langzame dood kan bezor-
gen. De invloedrijke Verger, die
doet alsof hij samenwerkt met
Starling, heeft een beloning van
drie miljoen dollar uitgeschreven
voor degene die hem naar Hanni
bal Lecter leidt.
In Italie komt de corrupte recher-
cheur Rinaldo Pazzi de psychopaat
op het spoor tijdens zijn onderzoek
naar een vermist persoon. Pazzi
houdt zijn bevindingen geheim
voor zijn collega's, in de hoop de
beloning op te strijken die Verger
heeft uitgeschreven. Als Pazzi's
plannetje mislukt, ontsnapt Lecter
naar de Verenigde Staten, waar hij
Clarice Starling na jaren weer te-
Hopkins en een handjevol bloede-
rige momenten, waaronder een
waarin Lecter de hersenen van een
FBI-agent bakt en vervolgens op-
peuzelt. Door dit soort scenes is
'Hannibal' dan ook eerder onsma-
kelijk dan beangstigend.
Daarnaast rekent men in 'Hanni
bal' op de voorkennis van de toe-
schouwer, opgedaan in 'Silence of
the Lambs'. In 'Hannibal' is het
slechts de herinnering aan tien jaar
geleden die de psychopaat zo
weerzinwekkend maakt, niet de
verschijning van Hannibal Lecter
alias Dr. Fell zelf. De toeschouwer
kent Lecter, weet hoe onbereken-
baar hij is en waar hij toe in staat is.
Daarom ben je als kijker twee uur
lang op je hoede en in de waan dat
er ieder moment iets kan gebeuren.
Ken je de voorgeschiedenis van
Lecter niet, dan is 'Hannibal' niets
meer en niets minder dan een film
over een bejaarde man die gezocht
wordt door de FBI omdat hij in het
verleden stout is geweest.
gen het lijf loopt.
Dat het tien jaar heeft geduurd
voordat de opvolger van 'Silence
of the Lambs' op het witte doek
verschijnt, is voor een belangrijk
deel te wijten aan schrijver Tho
mas Harris, die lang nodig had om
het boek te schrijven. En was het
het wachten waard? Wel voor de
liefhebbers van Anthony Hopkins,
die wederom in de huid van Hanni
bal Lecter is gekropen. Het acteer-
werk van de 63-jarige Engelsman
is met recht meesterlijk te noemen,
een lust voor het oog. Hopkins
speelt Lecter niet, hij is Lecter.
Echter, wie in de bioscoopstoel
plaatsneemt in de veronderstelling
een film van het kaliber van 'Silen
ce of the Lambs' te zien, zal van
een koude kermis thuis komen.
Hoewel enkele misselijkmakende
scenes al veel stof hebben doen op-
waaien en mensen met een zwakke
maag tijdens de film een aantal ke-
ren hun ogen zullen sluiten, mist
'Hannibal' de spanning die in
'Silence of the Lambs' voortdu-
rend voelbaar was. De adembene-
mende face-to-face-ontmoetingen
tussen agente Starling en psycho
paat Lecter, waar het tien jaar gele
den om draaide, zijn in 'Hannibal'
niet of nauwelijks terug te vinden.
Starling speelt slechts een margi-
nale rol en met de relatie tussen de
twee 'oude bekenden' is weinig
gedaan.
'Hannibal' moet het vooral hebben
van de superieure Anthony
CORRECT
BREIDT UIT
COLLEGA'S