#1fl^ a Soapster Chanella Hodge gezicht van jongerenprogramma 2001 Bijzonder 'Memento' blijft je bezighouden tstuk 6 ie m 399 1399 7: 9: maasstad film [preview^ digitale Rotterdam 2001 Culturele Hoofdstad van Europa mm- F0T0CAMERA Canon 0NTWIKKELEN ENAFDRUKKEN Canon CORRECT FOTO BERGWEG 110 ROTTERDAM TEL: 010-4.618.600 pq Istad ROTTERDAM - Chanella Hodge is bekend als Terra uit de televisiesoap 'Goede Tijden, Slechte Tijden'. Maar ze is ook ambassadri- ce van Staalkaarten, het jon gerenprogramma van Rot terdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa. Af- gelopen week verzorgde ze een workshop zang tijdens het Girls Festival, en ze zal dit jaar regelmatig mede- werking verlenen aan activi- teiten van Rotterdam 2001. ROTTERDAM - 'Memento' van regisseur Christopher Nolan is een film die je ei- genlijk gewoon twee keer moet zien. Pas bij de tweede keer heb je namelijk de tijd om de gebeurtenissen die de revue passeren op je in te la ten werken. 'Memento' is niet zomaar een film, want Nolan heeft ervoor gekozen om het verhaal precies in om- gekeerde volgorde te vertel- len. Pas aan het einde kun je het verhaal reconstrueren. ROTTERDAM - Normaal lopen veel mensen met een grote boog om de Pauluskerk heen. De kerk van dominee Hans Visser aan de Maurits- weg heeft een beruchte naam opgebouwd met de opvang van druggebruikers en asiel- zoekers. Jeugdtheatergezel- schap Het Waterhuis doet echter het tegenovergestelde, en haalt jongeren juist de kerk binnen voor hun voor- stelling 'De Verborgen Val- lei', die in maart en april op vier verschillende locaties in de stad wordt opgevoerd. J4T- Art.nr. 110328 J99T- PER STUK 3.95 SUPERUURTJ I I I I I I I I i i i prima m jm- Woensdag 14 maart 2001 ROTTERDAM - Headmix zit niet te wachten op een grote platendeal. Ze brengen liever hun eigen platen uit. Hun stijl ligt ergens tussen folk, dub en rave in. De band was een sensatie op onder meer Low lands, en zaterdag 17 maart is Headmix te zien op het podium van Rotown. Aanvang 22.00 uur, kaarten kosten een tientje. Een dag later kun je gratis naar binnen voor optredens van Handsome3some en Bastian. Dit wordt live uitgezon- den door BNN op 3FM. Aanvang 14.00 uur, de toegang is gratis. Vrijdag in Nighttown Holland Clashwaarin de top der Neder- landse soundsystems battlen met hun 'dubplates' met dancehall, rootsreggae, raggamuffin en vette dub. Aanvang 22.00 uur, entree 17,50. Diezelfde avond houden Ron The Splinters een Ye-ye Party in het Theater. Aanvang 22.30 uur, entree f 15,-. Zondagis het om 14.00 uur weer tijd voor Tea Time Funk en vanaf 20.00 uur verzorgt de Heritage Clan weer een avondvullend reggaeprogram- ma. Aanvang 20.00 uur en kaarten kosten 25,-. Baroeg trekt op donderdag 15 maart een blik een Engelse punk open. Hoofdact van de avond is One Way System. Old school punk met een Attitude. Welke bands het publiek opwarmen is nog niet be- kend. Aanvang eerste band in ieder geval 21.00 uur en kaarten kosten vijftien gulden. Vrijdag is er einde- lijk weer eens een Hardcore party in Baroeg met Knuckledust, Dead by DawnAntcow, Face Tomor row, No Turning Back en Full Court Press. De zesde band is nog een verrassing. Vaststaat wel dat het feest om 20.00 uur begint en kaarten/ 12,50 kosten. WaterFront heeft vandaag - woensdag - De Facto te gast. Aan vang 21.00 uur en kaarten kosten een tientje. Pencilbrain is de band rond Z. T. Tosha, geluids- en beel- dend kunstenaar uit Sarajevo. Op donderdag staat deze band op het podium aan de Boompjeskade. Ve- le stijlen passeren de revue, vak- kundig gespeeld maar met grote experimenteer- en improvisatie- vrijheid. Het begint om 21.00 uur en de toegang is helemaal gratis. Sweep The Leg Johnny (Chicago) is een bijzondere band uit de Sou- thern-stal. Zes jaar continu toeren heeft ze 'n goeie underground re- putatie opgeleverd, alhoewel hun muziek toch wel in de wat 'moei- lijkere' hoek zit: complexe noisy indierock met veel dynamiek en afwisseling, en lekker veel disso- nantie. Vrijdag staat de band in WaterFront en vooraf zie je Hitch uit Kortrijk. Aanvang 21.00 uur en de entree bedraagt een tientje. door Vincent Wernke Ambassadrice van Rotterdam 2001, wat houdt dat precies in? „Ambassadrice, klinkt heel groots en verheven, maar zo zie ik het absoluut niet. Voor het jon gerenprogramma van Rotterdam 2001, is het handig om als refe- rentiekader een bekend gezicht te hebben. Ik denk ook dat ik er wel geschikt voor ben. want ik ben bezeten van cultuur. Ik dans en zing veel en ga graag naar een ex- positie. En ik vind het een uitda- ging om te doen." Is cultuur niet moeilijk te ver- kopen aan jongeren. „Dat denk ik niet. Cultuur wordt door volwassenen vaak als iets verhevens gezien. Maar als je ziet wat onder jongeren leeft, wat ze doen en maken, dat is ook cul tuur. Je moet ze laten zien dat ze capaciteiten hebben. Ook is het belangrijk dat evenementen laag- drempelig zijn." Wat heb je met Rotterdam? „Ik ben hier geboren, maar woon in Capelle. Rotterdam is mijn stad. Hier ga ik uit, ga ik naar de bibliotheek en zo, en hier wonen veel vrienden. Ik ken hier de weg en vind het absoluut een eer dat ik hiervoor gevraagd ben." Wat ga je allemaal doen voor Rotterdam 2001? „Dat is heel veelzijdig. Ik werk fulltime voor 'GTST', dus daar heb ik het druk mee. Daarom wordt alles vooraf met mij door- gesproken. Maar het kan van al les zijn. Een workshop zang of dans, iets presenteren of voordra- gen. Het maakt mij niet zo uit, als het maar leuk is." Chanella Hodge: „Zoveel dingen tegelijk doen is echtiets voor Chanella. Ik kan niet met maar een ding bezig Rob Kamminga Je acteert, zingt en danst, heb je een voorkeur? „Ik heb van mijn vierde tot mijn zestiende aan klassiek ballet ge- daan, en daarna nog twee jaar modern ballet. En zingen doe ik ook van jongs af aan. Acteren doe ik pas sinds vorig jaar maart, maar ook dat bevalt me goed. Het mooiste zou zijn als ik die dingen zou kunnen combineren. Een mu sical? Dat is absoluut een droom. En er worden er tegenwoordig steeds meer gemaakt, dat het er best nog eens van kan komen." Je hebt met drie collega's van 'GTST' onlangs in de hitparade gestaan met het nummer 'On- gelofelijk'. „Dat was een eenmalig project, maar wel een perfecte kans om te zien hoe zoiets tot stand komt. Voorbereiden, de studio in, daar na op de radio en interviews doen. Het was hartstikke leuk, maar het blijft bij een single. Ik wil best nog een cd maken, maar dan wil ik zelf nummers schrijven en mijn eigen muziek spelen met een live-band. 'Ongelofelijk" was een leuk nummer, maar wel heel commercieel." Wat voor muziek zou je op je eigen cd willen spelen? „Dat zou een cross-over worden van Skunk Anansie, Erika Badu, jazz en blues. En ergens daartus- sen in zou nog iets van Chanella moeten zitten. Het hoeft niet groots hoor. Optreden op een klein podium in een bluescafe is prima. Als ik mijn ziel er maar in kan leggen en dat overbrengen op het publiek." Je hebt onlangs ook je eerste film gemaakt? „Klopt, die wordt nu gemonteerd en komt in juni op televisie. Ik kan er nog niet veel over vertel- len. Het is een aflevering van de serie 'Novellen' van de NPS, waarbij filmmakers de kans krij- gen om een korte film te maken.' Was het leuk om in een film mee te spelen? „Het is heel anders dan soap. Het is echt film, het zijn allerlei din- getjes die dat verschil maken. In een speelfilm spelen lijkt me ook geweldig. Als het script me ten- minste aanspreekt en het klikt met de regisseur." Met je werk voor 'GTST', Rot terdam 2001 en al die andere dingen, moet je het nogal druk hebben? „Af en toe loop ik mezelf voorbij, maar het komt altijd goed. En in het weekend vind ik het heerlijk om lekker op de bank te hangen met een goed boek. Maar zoveel dingen tegelijk doen is echt iets voor Chanella. Ik kan niet met maar een ding bezig zijn." Hoe is het om een bekende Ne- derlander te zijn? „Soms is het vervelend als je doodmoe in de trein zit, en ie- mand wil perse een foto van je maken. En als dan ook nog wordt gezegd: 'Sorry schat, dat hoort er nu eenmaal bij', dan sta ik paf. Voor 'GTST' was ik absoluut niet bezig met die hype, ik ben er redelijk impulsief ingesprongen. Ik heb het over me heen laten ko men. Maar het is hier gelukkig geen Amerika. Als het iets te veel wordt, kun je dat gewoon zeggen. De meeste mensen respecteren dat dan ook." Wanneer ga je weer iets voor Rotterdam 2001 doen? „Heel snel. Zeker deze maand nog. Maar wat het is, dat vertel ik nog niet..." door Vincent Wernke Wie onbevooroordeeld naar 'Me mento' gaat, weet na luttele secon- den al dat er iets bijzonders is met deze film. In het eerste shot ligt een dode man op de.grond. De moor- denaar heeft een polaroidfoto van het lijk gemaakt. Terwijl hij de fo to heen en weer schudt, wordt het beeld alleen maar vager dan sche- per. Het lijkt vreemd, tot je door hebt dat deze scene achterstevoren wordt afgepeeld. Als het dodelijke schot klinkt - waarmee de scene feitelijk begint - komt dit aan als een mokerslag. Dit vervreemde ef fect blijft de hele film voelbaar. Deze openingsscene - feitelijk de slotscene - is het begin van een bi- zar verhaal. waarin Leonard (Guy Pearce) centraal staat. Sinds de moord op zijn vrouw lijdt hij aan korte termijn geheugenverlies. Omdat hij speurt naar de moorde- naar van zijn vrouw, is hij genood- zaakt zijn aantekeningen bij te houden op briefjes, polaroidfoto's en via tatoeages op zijn lichaam. Een aantal personages speelt een belangrijke rol in zijn zoektocht. Pas helemaal aan het einde van 'Memento' wordt het verhaal dui- delijk, en blijkt het heel anders in elkaar te zitten dan je op het eerste gezicht zou vermoeden. Vooral door de vorm, is het in het begin even wennen. Het verhaal van 'Memento' wordt in omge- keerde volgorde verteld, en dat vergt concentratie. Met name om dat je amper tijd hebt om gebeurte nissen op een rij te zetten of te her- leiden, omdat het plot gewoon doorloopt. Pas als de aftiteling over het scherm lopen, kun je het verhaal op een rij zetten. Daarbij kan het geen kwaad de film nog eens te gaan zien. Feit is dat Christopher Nolan - die deze film baseerde op een kort verhaal van zijn broer Jonathan - een bijzonde re en uitzonderlijke film heeft ge- leverd. Een film die niet makkelijk is, maar je wel bezighoudt. En dan veel langer dan de speelduur van 113 minuten. HIk Ml De hoofdrolspelers van 'De Verborgen Vallei'in het decor, dat staat opgesteld in de Pauluskerkin het Centrum van Rotterdam. foto: Dick Sluijter Guy Pearce en Carrie Anne Moss in 'Memento' door Vincent Wernke ..Die locatie waar veel mensen ge- woonlijk met een grote boog om- heen lopen, blijkt toch een hele bij zondere plek te zijn", vertelt thea- termaker Dave Schwab. Hij is ver- antwoordelijk voor het scenario en de regie van het stuk 'De Verbor gen Vallei', dat op 17 en 18 maart voor publiek te zien is in de Pau luskerk in Rotterdam. Door de week wordt de voorstelling boven- dien gespeeld voor scholen. „Als kinderen binnen zijn om naar ons stuk te kijken, zijn de vooroorde- len over de Pauluskerk opeens weg. Bovendien past deze locatie bij de voorstelling. De straatarties- ten waar 'De Verborgen Vallei' over gaat, slapen hier en in deze kerk slapen in werkelijkheid ook mensen. Het is fantastisch om in deze ruimte te werken, maar ook wel moeilijk." Het stuk- een co-productie van Het Waterhuis en de SKVR - begint overigens niet in de kerk, maar op een plein vlakbij Odeon in de Gou- vernestraat. Daar treedt een groep straatartiesten op, die opeens ver- dwijnt. Een muzikant neemt het publiek vervolgens mee naar de Pauluskerk, waar het tweede deel van 'De Verborgen Vallei' zich af- speelt. Het meisje Angel verblijft daar met een groep straatartiesten die alien illegaal in Nederland ver- blijven. Angel wil heel graag naar school om een vak te leren, maar dat wordt door anderen uit de groep tegengehouden. „De locaties waar het stuk wordt gespeeld zijn iedere keer anders", licht Schwab toe. „Deze kerk is toevallig op onze weg gekomen, maar past heel erg goed bij het stuk. 'De Verborgen Vallei' gaat over grenzen bepalen. Het stuk gaat niet over de illegaliteit, maar meer over grenzen. En die van een kind gaan altijd verder dan van ou- deren. Die zeggen telkens tegen het kind: tot hier en niet verder. De ouderen in dit stuk willen de groep bij elkaar houden, terwijl het kind een vak wil leren en een eigen be- drijf wil beginnen." De voorstelling wordt zoals ge zegd door de week voor scholen gespeeld, die na afloop deelnemen aan workshops die worden gege- ven door de spelers. De eerste re aches zijn volgens Schwab louter positief: „Ik heb geen wanklank gehoord. Normaal is deze locatie voor hen een vreemde plek, maar nu zien ze wat er precies ge- beurd." Hij erkent dat het spelen op 'ongewone' locaties ervoor zorgt dat de sfeer van het stuk iede re keer anders is. „We moeten blij- ven repeteren, maar dat geldt voor elk stuk dat ik maak. Het blijft zich na de premiere altijd ontwikke- len", aldus Schwab. De theatermaker benadrukt dat het prettig werken is in de Pauluskerk: „Je merkt dat ze hier gewend zijn om met veel verschillende mensen te werken. We kunnen altijd te- recht, zonder moeilijke toestanden. Daar gaat het hierbinnen ook om, de acceptatie van anderen en hoe men daarmee weet om te gaan. Men gaat problemen niet uit de weg, maar 'dealt' ermee. In die zin is deze plek bijna een voorbeeld van hoe je om moet gaan met ver- schillen", besluit Schwab. 'De Verborgen Vallei' is op 17 en 18 maart te zien in de Pauluskerk, startlocatie wijkaccom- modatie Odeon, Gouvernestraat 56. Daarna speelt 'De Verborgen Vallei' zich telkens op een andere locatie af, en is ook het vertrekpunt anders: 31 maart en 1 april buurthuis Olean der, Oleanderplein 43, 14 en 15 april wijkge- bouw Pier 80, Rosener Manzstraat 80 en 28 en 29 april wijkgebouw Het Klooster, Ruiven- straat 81. De voorstellingen beginnen om 15.00 uur. Reserveren: 240.98.46. Op de 1e verdieping aan de Bergweg 110 te Rotterdam vindt u de foto en video afdeling van Correct. Compact-, spiegelreflex-, zoom en APS foto camera's en videocamera's staan overzichtelijk opgesteld. Ook op het gebied van alle foto en video toebehoren heeft Correct een groot assortiment. KODAK ADVANTIXT700 APS FOTO ZOOM CAMERA U maakt prima foto's door het "Advanced Photo Systeem" Voorzien van 24-50 mm zoomlens en autofocus systeem. Het LCD scherm op de achterzijde toont alle informatie. Tevens heeft u de mogelijkheid voor het laten meeprinten van diverse titels. Deze camera heeft een automatische flitser, filmtransport en de mogelijk tussentijds drie beeldformaten in testellen: Normale, Breedbeeld en Panorama. Afm. 9x6.5x3.5 cm. CORRECTPRIJS CANON P0WERSH0T PRO 70 DIGITALE F0T0CAMERA Een uitstekend objectief in combi- natie met de modernste digitale techniek. Voorzien van grote heldere zoeker en uitklapbaar 2 inch kleuren LCD-scherm. Het zoombereik is 28-70 mm. Opslagcapaciteit 20 beelden met een resolutie van 1536x1024 pixels. Compleet met Windows en Macintosh drivers. Art.nr. 60583 CORRECTPRIJS K0NICA VX- 200 24 0PNAMEN KLEURENFILM Een prima kleuren negatief film met een grote lichtgevoeligheid van 200 ASA /ISO. Art.nr. 41904 FILMS 24 OPNAMEN Ontwikkelen en afdrukken formaat 10x15 cm. CORRECTPRIJS "*95 Art.nr. 29714 FILMS 36 OPNAMEN Ontwikkelen en afdrukken formaat 10x15 cm. CORRECTPRIJS «95 Art.nr. 29715 r"^ Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. Jlf^S - I CANON PRIMA ZOOM 76 I COMPACTCAMERA De intelligente 3-punts AiAF I (een autofocussysteem dat I gebruik maakt van kunstmatige intelligence) steltautomatisch vast waar het onderwerp van |jjw compositie zich bevindt. ALLEEN ZATERDAG 17 MAART VAN 17.00-18.00 UUR Art.nr. 99120 Zetfouten en prijswijzigingen ondervoorbehoud WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Iedere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 17