n 'Danse Jochie, Danse!' loflied op bokskampioen Bep van Klaveren Ook de veertien danseressen komen tot hun recht in 'City' maasstad 'Save The Last Dance' vol cliches maar wel plezierig BESCHERM UW K0STBARE APPARATUUR maxell ms J? BEVEILIGINGS SYSTEEM DUBBEL AFGESCHERMDE C0AX-KABEL PRINS FREDERIK HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM TEL.: 010-4.618.525 Jeugdtheater Hofplein zet Rotterdamse held op voetstuk ROTTERDAM - Bep van Klaveren had drie helden. Zijn moeder, de koningin en Maria. Niet voor niets stond hij op de Coolsingel, toen Wilhelmina daar in 1915 een toespraak hield. Die- zelfde middag werd hij overreden door een slee- perskar. De jonge Bep van Klaveren belandde in het ziekenhuis, en volgens de dokters zou hij zijn arm nooit meer kunnen buigen. Niet wees er toen op dat hij later uit zou groeien tot Olympisch bokskampioen. ROTTERDAM - 'Save The Last Dance' laat zich verge- lijken met het onlangs op vi deo verschenen 'Coyote Ug ly'. Een heerlijke, romanti- sche film, waarin spectacu- laire dansscenes voorkomen. Daarbij komt een Romeo Julia-achtig liefdesverhaal tussen een blank meisje en een donkere jongen. Bekende popdeuntjes maken het ge- heel compleet. ROTTERDAM - Deze week starten de try outs van 'City' in het Nieuwe Luxor Theater. Tussen 17 en 28 april moet het megaspektakel zijn defi- nitieve vorm krijgen, al staat het meeste natuurlijk vast. Nu is het afwachten hoe het publiek gaat reageren, vertel- len dansers Tanja de Nijs en Jacqueline van der Pol. Zij vertellen over hun rol in de show in dit derde en laatste deel van een serie achter de schermen van 'City'. Prijs vraag In het Correct Service Center aan de Prins Frederik Hendrikstraat 63 te Rotterdam vindt u een groot assortiment aan originele elektronische onderdelen van o.a. Philips, Sony, JVC, Panasonic, Technics, Grundig, Compaq, IBM, Toshiba en Akai. Ook op het gebied van afstandsbedieningen, accu's voor o.a. draadloze telefoons, pluggen, en kabels vindt u in het Correct Service Center een ruime keuze. PHILIPS VSS-2360 BEWAKINGSKIT Video beveiligingssysteem voor max. 4 camera's op max. 300 meler van de monitor. De compacte CCD camera kan gemakkelijkop onopvallende plaatsen geinstalleerd worden en garandeert een optimale beeldkwaliteit onder alle omstandig- heden. Via de 31 cm zwart-wit monitor kuntude camera's afzonderlijk bekijken of automatisch om laten schakelen. Systeem bestaat uit: 1 monitor zw/w 31 cm, w.,: 1 systeemkabel 25 m, 1 CCD 4 mm camera met ingebouwde microfoon, 1 bevestigingsbeugel voor de CCD camera. Extra camera's zijn optioneel leverbaar. BELV00REEN0FFERTE NAAR CORRECT DE HEER M. KHELAWAN TEL. 010-4.618.525 CONNECTRA SP-C6 OVERSPANNING BEVEILIGING Deze 6-voudige stekkerdoos met aan/uit schakelaar beschermt uw apparatus permanent tegen spanningsverschillen en indirecte bliksem inslag. C0RRECTPRIJS J4§T- it m HIRSCHMANN AFGESCHERMDE COAX KABEL Door de optimale afscherming hebben radio/tv-signalen van buitenaf geen invloed op de kabel, zodat u ongestoord beeld en /of geluid krijgt. Lengte 1.50 meter. C0RRECTPRIJS 2A85 MAXELL E-180 GX VIDEO TAPE Goede tape met een speelduur van 180 minuten voor meerdere keren opnemen. CORRECTPRUS 2-PAK Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Woensdag 18 april 2001 TX51 ROTTERDAM - De Rotterdamse band Handsome 3Some speelt op woensdag 25 april nummers van de IJslandse zangeres Bjork in Plan-C. Het trio doet dit in het lea der van de Marlboro Flashbacks. Aanvang van de avond is 21.00 uur en kaarten kosten f 17,50. In Baroeg is het vrijdag weer tijd voor Club Regionale. Te gast deze keer de Nederlandse darkmetal- band We, The Gods en het Haagse Intestine. Aanvang eerste band: 21.00 uur en kaarten kosten drie rijksdaalders. Een dag later de UK- punk van Broken Bones en Haagse hardcore van Noisy Act of Protest. De zaal gaat om 20.00 uur open en de entree bedraagt vijftien gulden. Zondag voor de tweede maal een gothic-sunday met Sanguis et Ci- nis en Cinema Strange. Daarnaast DJ's, een markt en natuurlijk voedsel. Entree 17,50 en de zaal gaat om 17.00 uur open. Donkere minimalistische dub dient bij het Franse High Tone als basis, de trance die dit opwekt voert ons langs vele (exotische) plaatsen en muziekgenres. Donderdag staan zij in WaterFront. Het voor- en na- programma wordt die avond ver- zorgd door de drummer/dj en dj van de band, onder de naam Big Dub Sound System. Aanvang van deze avond is 21.00 uur en kaarten kosten vijf rijksdaalders.Een dag later op hetzelfde podium Bassho- les. Met hun extreem uitgeklede, rauwe, bluesy garagepunk zijn ze het ranzige jonge eendje tussen al- le hedendaagse hippe coole nieu- we bands en genres. Monsieur Jef frey Evans opent de avond met een solo-optreden, vervolgens voegt hij zich als versterking bij de Bass- holes. Aanvang 21.00 uur en kaar ten kosten een tientje. Zaterdag in WaterFront Strictly Techno met L.O.S.T. en DJ's Perry, Michel en Dennis. Aanvang 22.00 uur en de entree bedraagt tien gulden. In Nighttown zaterdag de finale in de categorie Dance van de Grote Prijs van Zuid-Holland, georgani- seerd door De Popunie. De aan vang is 20.00 uur en kaarten kos ten 12,50. Feestelijke ska-sound geabsorbeerd in stomende party- punk. Dat is wat Voodoo Glow Skulls het publiek zaterdag voor- schotelt in Nighttown. Aanvang 20.00 uur en kaarten kosten 17,50. Op 23 april in Rotown voor de derde keer dit jaar de Lucky Strike Comedy Night, die zoals ge- bruikelijk weer zal leiden tot een onstuitbare serie lachsalvo's. De presentatie ligt evenals vorige maand in handen van MC Simon Fox. Aanvang 22.00 uur en de en tree bedraagt vijftien gulden. door Vincent Wernke 'De Helden van Rotterdam" heet de serie die Louis Lemaire van Jeugdtheater Hofplein is gestart. De jeugdmusical 'Danse Jochie, Danse!' is de eerste uit deze serie. Dit stuk draait om de grootste bokser die Rotterdam - en Neder- land - ooit gekend heeft: Bep van Klaveren. In 1928 won hij een gouden medaille tijdens de Olym- pische Spelen in Amsterdam. „Ik vind dat we in Nederland - en dus ook in Rotterdam - slecht om- gaan met helden", vertelt Louis Lemaire. „Als iemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, hebben wij de neiging om die kop er af te hakken. 'De Helden van Rotterdam' is bedoeld om een loflied te maken op een aantal grote Rotterdarnmers.' Bokser Bep van Klaveren hoort zonder twijfel in deze serie thuis, vindt Lemaire. Daarom schreef hij het verhaal voor 'Danse Jochie, Danse!'. Jules Deelder - die eerder een biografie schreef over Bep van Klaveren - maakte de dialogen voor deze musical, die zich concentreert op de jeugd- jaren van de jonge bokser. Le maire: „Hij was een echte Rotter- dammer. Hij is altijd gewoon ge- bleven, een kwajongen. Hij is ook altijd blijven trainen, hoe oud hij ook was. Dan zag ik hem voorbij fietsen, en begroette hij me met zijn typisch Rotterdamse uitdruk- De jonge Bep van Klaveren (links) bezig aan zijn Olympische gevecht in de musical 'Danse Jochie, Dans!' van Jeuqdtheater Hofplein. kingen, die ik maar niet zal herha- len", lacht Lemaire. Volgens Jules Deelder is Van Klaveren het klassieke voorbeeld van iemand die uit de goot om- boog geklommen is. „Daar zal zijn gevoel voor vechten vandaan gekomen zijn. Crooswijk, waar Bep geboren en getogen is, was een heel ge- sloten we- reld. Ze wer- den door de rest van de stad met de nek aangeke- ken." Zijn moeder verkocht vis op de markt, en wferd een viswijf genoemd. Zijn vader - Haagse Jan - vertrok met de Noorderzon. Nadat hij zijn arm had verwond, werd Bep ook nog eens 'de kromme' ge noemd. De jongen wilde toen nog maar 6dn ding: net als zijn oom Nol wilde hij bokser worden. Lemaire: „Het mooie aan Bep was zijn eerlijkheid. En hij was een vat vol tegenstellingen. Zo serieus hij was met boksen, zo onserieus was hij in de rest van het leven. Hij werkte bovendien als slager, terwijl hij vegetarier was. Het verhaal van Bep van Klaveren is zo'n eerlijk verhaal, het was daarom niet moeilijk er een positief stuk van te maken." Volgens Lemaire is het geen pro- bleem dat veel jonge mensen de bokser niet kennen. „Ze kunnen hem via dit stuk leren kennen. Bovendien gaat dit over iemand die zijn droom wilde verwezenlij- ken, en dat willen de kinderen van nu ook. Met de huidige Olympische kampioenen is het bovendien ieuk om te weten dat Van Klaveren de eerste Rotter damse kampioen was." Hoewel 'Danse Jochie, Dan se!' zich con centreert op de jeugdja- ren, is het hoogtepunt van het stuk uiteraard het gevecht tijdens de Olympische spelen. En het moment waarop Van Klave ren oog in oog staat met een van zijn idolen: koningin Wilhelmina. In een keer vergeet hij het volle- dige protocol dat hem is inge- foto: jeugdtheater Hofplein fluisterd en noemt Wilhelmina 'een moordwijfPrecies zoals je van hem kon verwaehten. „Als Bep van Klaveren in de tijd van de televisie was geboren, dan...", mijmert Jules Deelder in het persmateriaal van 'Danse Jochie, Danse!'. „Maar ja, be- roemder dan een legende kun je eigenlijk niet worden." Danse Jochie, Danse!is te zien op 27 en 28 april in De Theater- school in Rotterdam (010- 243.50.50). 13, 18, 19 en 20 mei in Theater Het Kruispunt in Ba- rendrecht (0180-615958) en op 16 en 17 juni in Fords Theater aan de Schie in Schiedam (010- 246.74.67). Daarna vanaf Sep tember is er nog een aantal voor- stellingen in het kader van Rot terdam 2001, Culturele Hoofd- stad van Europa. Jeugdtheater Hofplein 010-243.50.50. door Vincent Wernke De jonge Sara (Julia Stiles) droomt haar hele leven van een balletcarri- ere. Ook haar moeder zet alles op- zij om de droom van haar dochter te verwezelijken. Als Sara einde- lijk auditie mag doen voor de be- faamde balletschool Julliard, wil ze dat haar moeder daarbij is. Die moet zich door haar drukke werk- zaamheden zo haasten, dat ze door onvoorzichtig rijden bij een onge- luk om het leven komt. Voor Sara reden om haar balletschoenen aan de wilgen te hangen. Het is niet de enige verandering in haar leven. Ze trekt namelijk in bij haar vader, een aan lager wal ge- raakte jazzmusicus die in een ach- terbuurt woont. Bovendien wordt ze ingeschreven op een zwarte school, waar ze maar moeilijk vrienden kan maken. Tot ze via een vriendin Derek (Sean Patrick Thomas) ontmoet. Deze talentvol- le jongen, probeert te ontsnappen aan het gevaarlijke bestaan in een zwarte achterbuurt. Hij wordt bo vendien verliefd op Sara, en stimu- leert haar om opnieuw auditie te doen voor Julliard. Origineel kun je 'Save The Last Dance' niet noemen. Daarvoor be- vat de film te veel cliches en is het verloop van de film te voorspel- baar. Desondanks valt genoeg ple- zier te beleven aan deze romanti- sche dansfilm. Dit komt onder meer door het spel van beide hoofdrolspelers, de heel aardige dansscenes en het moderne jasje waarin dit Romeo Julia-achtige verhaal is gegoten. Wie van iets meer variatie en minder cliches houdt, doet er echter beter aan deze film over te slaan. Julia Stiles en Sean Patrick Thomas in 'Save The Last Dance'. door Vincent Wernke „Wij zijn geen ballet", benadruk- ken Tanja de Nijs en Jacqueline van der Pol. Samen met nog twaalf 'leuke meiden' zorgen zij voor de dansnummers in het spektakel 'Ci ty' van Mini en Maxi. „Iedere keer als we het ballet worden genoemd, gaat het kriebelen", stelt Tanja. „We spreken liever over de danse ressen." Dat lijkt ook de beste ge- zien het feit dat alle dames op hun persoonlijkheid zijn uitgekozen. „De audities voor 'City' waren al zeer gevarieerd", vertelt Jacqueli ne (25). „Je moest uiteraard laten zien wat je in huis hebt, maar met iedereen werd ook een persoonlijk gesprek gevoerd. Ze waren niet al- leen gei'nteresseerd in leuke danse ressen, maar ook in de meiden zelf. Ze zochten veertien verschillende danseressen. Iedereen heeft ook een eigen inbreng in de show." Jacqueline - die de Theaterschool Amsterdam volgde - was eerder te zien in onder meer de musicals 'Jungle Book', 'Joe' en 'Fame'. Haar collega Tanja de Nijs (29) voltooide dezelfde opleiding, en danste in de theatershows van Re ne Froger en Ruth Jacott, en in de musicals 'West Side Story', 'Grea se' en 'Heerlijk duurt 't langst'. Zij kwam als laatste danseres bij 'Ci ty' nadat een andere 'lange, blonde danseres' was afgevallen. „Het leuke van 'City' is dat er zo- veel verschillende stijlen in zit- ten", vertelt zij. „Bij musicals zit je toch vaak vast aan een bepaald genre en stijl." In 'City' zijn er dertien nummers waarin de dan sers voorkomen. Daarbij staan niet altijd alle veertien danseressen op het podium. Tanja: „In de eerste helft van de show staan we wel continue op podium, en anders zijn we ons aan het omkleden. Op een gegeven moment hebben we acht Dansers Tanja de Nijs en Jacqueline van der Pol over 'City': „Het publiek zal niet gauw den ken: Kammmga^6 ka"e* weer-Ze zullen zich eerder a fvragen: zijn dat dezelfde dansers?" foto: Rob m minuten om wat anders aan te trek- ken, en dat is heel lang." De omkleedtijd varieert van acht minuten tot twee seconden. Dat lijkt een onmogelijke opgave. „In het begin haal je het ook zeker niet", vertelt Jacqueline. „Maar na een paar weken repeteren gaat het al veel beter. Nu kunnen we bij wijze van spreken tussendoor een praatje maken." Voordeel daarbij was dat alle medewerkers relatief lang in het prachtige, Nieuwe Luxor Theater hebben kunnen re peteren, een kleine drie weken. Dit komt deels omdat 'City' ter ge- legenheid van de opening van dit nieuwe theater is gemaakt. Maar de lange repetitietijd is volgens Tanja ook wel nodig: „Want deze show bevat zeer veel technische snufjes." Jacqueline: „In de studio kun je zo'n show niet in elkaar zet- ten, dat kan pas in het theater. Be- paalde dansen die heel goed lijken te werken, blijken door omstandig- heden toch niet te kunnen." 'City' is volgens beide dames een fantastische show om aan mee te werken. „Maar ook heel bewerke- lijk", vult Tanja aan. „Er zijn veel mensen en dus veel belangen. En dat merk je. Iedereen is aan het touwtrekken om een plaatsje te vinden. Daarbij zijn dansers onder- geschikt aan de hoofdacts. Als er iets is dat moet inboeten, zijn het de dansers. Maar Peter en Karel zijn gelukkig gul, ze willen ieder een tot zijn recht laten komen." Mini en Maxi zijn volgens Jacque line vriendelijke en bijzondere ar- tiesten om mee samen te werken: „Ze laten iedereen meedenken en willen alle medewerkers zo goed mogelijk benutten." Beide danse ressen vinden 'City' een uitdaging, ook omdat de show speciaal voor Luxor is gemaakt. Jacqueline: ,,'Fame' was een bestaande musi cal, dan weet je ongeveer wat je voor je kiezen krijgt. Bij 'City' is dat anders, deze show is helemaal van de grond af aan opgebouwd." Over de rol van de veertien dansers zijn Tanja en Jacqueline alvast erg tevreden. Tanja: „Het publiek zal niet gauw denken: daar heb je dat ballet weer. Ze zullen zich eerder afvragen: zijn dat dezelfde dan sers? We hebben zo snel andere kostuums aan, en de nummers zijn iedere keer zo verschillend." Is 'City' dan echt zo bijzonder als al le medewerkers ons willen doen geloven? Die vraag kunnen beide danseressen alle maar bevestigend beantwoorden: „Ja!" Maasstad weekbladen verloot in samenwerking met Luxor weke- lijks drie videopakketten van Mini Maxi. Deze week verloten onder alle inzenders van de afgelopen weken bovendien vijf arrangeme'n- ten, met daarin twee toegangskaar- ten voor 'City' en een diner in res taurant Leipzig. De vraag van deze week: Wat is de langste pauze die de veertien danseressen tijdens het eerste deel van 'City' hebben om zich om te kleden? Stuur het ant- woord naar: Maasstad weekbla den, t.a.v. City, Postbus 1685, 3000 BR Rotterdam. s c .IV Art.nr. 19581 •V.y 885c V. v-T Art.nr. 71734 Art. nr. 186161

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 25