maasstad Een KUNSTstuk met de naam KOLK De Oude Sluis, Historische locatie van de nieuwe SCHAT-productie 't Spel van het SCHAT Open huis voor KOLK Havens heerlijk- heden Schemer- tocht naar het SCHAT Afsluitingen centrum Schiedam Verkoop kaarten Colofon Schrijversaan het woord Plaatje van Oude Sluis is sinds de demping nagenoeg ongewijzigd Bewoners dragen bij Scye Oude Sluis (De) KOLK (L*. Woensdag 2 mei 2001 Het is een gegeven dat Rot terdam dit jaar Culturele Iioofdstad van Europa is (R2001). Natuurlijk heeft dit niet alleen invloed op de stad Rotterdam zelf, maar ook op de gebieden erom heen. Onder de naam Ha vens Heerlijkheden tonen zeventien participerende ge- meenten, voortvloeiend uit R2001, dit jaar hun gezicht. Dan zullen tal van activitei- ten, alien verschillend van karakter, te bezoeken zijn in elke deelnemende gemeente. Schiedam is natuurlijk ook van de partij met een 'inge- zonden' project. Dit betref- fende project is, hoe kan het ook anders, de nieuwe open- luchtproductie van SCHAT: KOLK. De programmering van Havens Heerlijkhe den vindt plaats van maart tot en met november 2001. Doordat KOLK midden in het centrum van Schiedam gespeeld gaat worden. Is er minder parkeergelegenheid beschikbaar. Het is echter wel mogelijk op de Buiten- havenweg te parkeren. Daar zullen 40 plaatsen, herken- baar door SCHATvlaggen, worden vrijgehouden. Van- af de Buitenhavenweg kan het publiek met de pendel- boot naar de tribune ver- voerd worden. Langs de mooiste plekjes in Schiedam worden de bezoekers naar de tribunes (die op het water liggen) gebracht. Het tochtje duurt ca. 15 minuten en de pendelboot vaart om 21.00 en 21.30 uur. Per persoon kost deze toeristische sche- mervaart fl. 2,50. Doordat de theaterproduc- tie van SCHAT dit jaar in het centrum van Schiedam te zien is, heeft dat nogal wat gevolgen voor de verkeerssi- tuatie. De voorstellingen spelen op de Oude Sluis en daarom zal een groot deel rondom de Oude Sluis met de auto lastig tot niet te be- reiken zijn. De Oude Sluis tot aan het Raam en De Nieuwe Sluis aan de Beurskant vanaf de Dam tot aan de Oude Sluis zijn van 2 t/m 6 mei van 09.00 tot 24.00 uur en van 7 t/m 14 mei van 18.00 tot 01.00 uur volledig afgesloten voor het verkeer. Voetgangers kunnen het ge- bied tussen de Oude en Nieuwe Sluis van 6 t/m 14 mei tussen 22.00 en 0.30 uur niet betreden. Daarnaast zijn in deze periode ook de volgende straten afgesloten: St.Pietersteeg (t.h.v. de Dam), Prinsensteeg (t.h.v. de Dam), Oude Sluis t.h.v. de Dam), Nieuwe Sluisstraat (t.h.v. de Dam), Verbrande Erven (t.h.v. St. Janssteeg), Raamsteeg (t.h.v. het Raam) Achter de Teerstoof (t.h.v. het Raam). Onze excuses voor het onge- mak, maar het is het waard. Kom kijken en oordeel zelf. De productie KOLK van het SCHAT beleeft op woens dag 9 mei 2001 haar premie re. Verder zijn er voorstel lingen op donderdag 10, vrijdag 11, zaterdag 12 en zondag 13 mei. De voorstel lingen beginnen om 22.00 uur en duren ca. anderhalf uur. Het theater gaat om 21.30 uur open. Na 22.00 kunnen bezoekers de tribu ne niet meer betreden. Kom dus op tijd! KOLK vindt in de openlucht plaats, dus kleedt u zich warm aan. In- dien een avond vervalt of wordt onderbroken door re- gen, zal op 14 mei een ver- vangende voorstelling ge speeld worden. Kaarten a fl. 15,00 per stuk (CJP of pas 65+ fl. 12,50) zijn verkrijgbaar bij de VVV Schiedam. De kassa op de locatie is geopend van 8 tot en met 13 mei van 20.00 tot 21.30 uur. Deze speciale Schat-pagina is gemaakt door de spelers van Schat. Eindredactie: Suzan Vermeulen. Redactie: Suzan Vermeulen, Onno Hemminga. Fotografie: Su zan Vermeulen en anderen. W XQ56 Door Suzan Vermeulen Van 9 tot en met 13 mei staat het centrum van Schiedam ge- heel in het teken van de nieuw- ste SCHAT-productie KOLK. Ruim 35 acteurs en actrices, een orkest van 9 musici en tien- tallen medewerkers achter de schermen staan na maanden re- peteren te popelen het publiek met 'hun' voorstelling te ver- rassen. Maar voordat de repeti- ties zelfs maar begonnen, wa- ren er al een aantal mensen in- tensief met KOLK bezig. Win- fred van Buren en Nancy Mac Gillavry bijvoorbeeld begon nen in maart 1999 al aan de creatie van dit nieuwste SCHAT-spektakel. Zij zijn de schrijvers van KOLK. Winfred en Nancy kenden elkaar al van Peer Gynt, de voorstelling die SCHAT in 1998 bracht in he! Theater a/d Schie. Van Buren re- gisseerde en Mac Gillavry was destijds samen met Petra van der Eerden verantwoordelijk voor de scripts. We kenden elkaar dus wel, maar niet heel goed. Toen we beide solliciteerden naar het schrijversschap voor de nieuwe productie, stelde het bestuur een samenwerkingsverband voor. Daar hadden we zelf eigenlijk he- lemaal niet aan gedacht", zegt Winfred terwijl hij op de locatie de bouw van de decors in de ga- ten houdt. Nancy vult aan: „We gingen ak- koord, maar voordat je iets op pa pier hebt, moesten we aftasten hoe we het beste te werk konden gaan. We zijn allebei heel anders en een toneelstuk schrijven is een kwetsbaar iets. Dat moet je dan ineens met iemand delen. We be gonnen daarom met elkaar te le- ren kennen. Een dagdeel per week spraken we af en dan had den we het over van alles, van theater tot Films en van muziek en boeken tot de loop van ons eigen leven." In deze periode passeerden heel wat ideeen de revue. Nancy: „Op een bepaald moment hadden we een discussie over 'Wat is kunst? Je hebt het er dan zo met zijn tweecn over en ineens besef je het: we zijn per ongeluk op de thematiek van het stuk gekomen. Hierover willen we schrijven!" De locatie van de nieuwe produc tie, De Oude Sluis, was al be- kend. Samen met de gevonden thematiek werden de schrijvers concreet. „A1 in een vroeg stadi um was het voor ons duidelijk dat we in episoden, tijdsperiodes, wilden werken. We beginnen bij de stichting van Schiedam en we eindigen in 2001. We hebben daarbij gekozen voor een fictief kunstenaarsgeslacht", licht Win fred toe. „We wilden namelijk een verhaal schrijven over 'be- zielde kunst'. Kunst vinden wij namelijk pas echt mooi als het een relatie heeft met het dagelijks leven." Nancy: „Je moet het kun nen herkennen om te kunnen meevoelen. Het publiek relateert toch altijd alles aan de eigen bele- ving. Daar moet je dus ook reke- ning mee houden met het schrij ven van een stuk. Onze kunste- naars lopen elk vast op een be- paalde eigenschap. De eerste, een beeldhouwer, is een ambachts- man, meer dan een kunstenaar. Dat had je in die tijd. Hij krijgt een duw in de richting van de kunst, maar weet niet wat hij er mee aan moet. De tweede is een glazenier die zoekt naar een nieu we weg. Hij wil gevoel in zijn werk opnemen, maar kan de juis- te toon niet vinden. De derde kunstenaar is een componist met. voor de 18e eeuw, revolutionaire ideeen, hij wil een solo voor een zangeres schrijven, maar wordt telkens afgeleid van zijn doel. De laatste kunstenaar is een duizend- poot in het nu en hij raakt juist zijn eigen weg kwijt. Hij wil te- veel en daardoor krijgt hij niets uit zijn handen. Dat vastlopen is heel menselijk en iedereen her- kent wel iets in de werkwijze en tegenslagen van de personages." Winfred en Nancy leverden in april 2000 hun definitieve script af. Daar is heel wat aan vooraf gegaan. Winfred: „We hebben het echt samen geschreven. en dat was eigenlijk heel gewaagd. We zaten gewoon met twee man aan een toetsenbord. In het begin dachten we dat we elk een aantal scenes voor onze rekening zou- den nemen, maar het is toch leu- ker, maar ook moeilijker, om het samen te doen. Doordat we zo'n vertrouwdheid met elkaar hebben gekregen en elkaars zwakte en sterke kanten erkenden en respec- teerden konden we op deze ma- nier verder werken. Daarbij kijk ik vaak per scene hoe het loopt en Nancy houdt het geheel in de ga- ten." Het samenwerken levert volgens beide schrijvers geen problemen op, je raakt juist in een flow, een stroom. „Daarin moet je ook be- reid zijn ideeen weg te gooien", zegt Winfred, 'kill your darlings heet dat." Dat beaamt Nancy: „Het is niet mogelijk compromis- sen te sluiten in zo'n proces. Het beste idee telt. Hoe leuk jouw plannetje ook is, het past soms gewoon niet. En alles is ter meer- dere eer en glorie van het stuk.' Van 9 tot en met 13 mei 2001 zal KOLK te zien zijn bij De Oude Sluis. Gaat de samenwerking hierna verder? „Voor nu zijn we nog nauw betrokken bij de uit- werking en realisatie van KOLK. Ik ben namelijk ook de regisseur en Nancy is tevens dramaturge. Hiema willen we graag verder met de samenwerking. Natuurlijk is dat afhankelijk van de opdrach- ten en mogelijkheden, maar mij bevalt het prima zo. Eerst willen we echter het stuk gespeeld zien worden. We kijken er naar uit, want het is er, net als wij, aan toe." Door Onno Hemminga De nieuwe SCHAT-productie, KOLK, zal zich af gaan spelen op een mooi en oud stukje Schie dam, de Oude Sluis. Menig Schiedammer die de route vanaf de Hoogstraat over de Dam naar deze locatie heeft gelopen, is zich min of meer bewust dat dit mis- schien wel het meest historische deel van de binnenstad is. Er werd hier ooit een dam in de Schie gelegd, vandaar de naam Schiedam. Maar voordat de geschiedenis van Schiedam aanving, lag er noorde- lijker gelegen een eerdere, oudere Dam, ongeveer ter hoogte van de brug over de Schie richting het nieuwe bedrijvenpark Noordwest. lets verder stroomopwaarts lag het gehucht Scye, of Sche genoemd naar het riviertje de Scye, wat scheiding betekent. Het riviertje vormde namelijk de scheiding tus sen Goude- en Maseland. De naam van het gehuchtje Scye duikt al op in een document uit de jaren 980-993 na Chr. van de Abdij van Egmond. De Schie mondde hier uit in de Merwe, die toen vijf maal breder dan nu het geval is. Stukje bij beetje werd de Schiedel- ta ingepolderd en omstreeks 1260 was de Merwe al zo'n twee kilo meter zuidwaarts gedreven. Bij de nieuwe monding van het afgedam- de riviertje, de tegenwoordige Dam, was een heuse nederzetting ontstaan. Vanuit de Merwe konden schepen hier niet verder landin- waarts komen, zodat de ladingen werden overgeslagen op schepen, die aan de landzijde van de dam la- gen. Mensen kwamen hier op af, en vestigden zich aan de voet van de dijk, achter de huidige Hoog straat. We spreken over de tijd dat alles ten zuiden van de Vlaardin- gerdijk, Vlaardingerstraat, Dam, Hoogstraat en Rotterdamsedijk het water van de Merwe was. In 1299 bouwde men in de dam een spuisluis, die omstreeks 1339 werd omgezet in een schutsluis ter hoogte van de tegenwoordige Ou de Sluis. Staan we tevens op de lo catie Oude Sluis, dan kunnen we met wat verbeeldingskracht het ab rupt einde van de vroegere loop van de Schie doortrekken door de Dam heen, langs de achterzijde van de Korenbeurs, zo de Korte Haven in. Want zo heeft het er vijf- honderd jaar lang uitgezien! Na lang beraad gooide men in 1780 de oude sluis dicht, om Er te leggen eene geheel nieuwe, en wel ter plaatse daar de Schie met de Ha ven het naaste vereenigt zoude kunnen worden, en de Haven op de Schie de meest richtige directie is hebbende. In het boek 'Geschiedenis van Schiedam' vindt men een originele beschrijving van de eerste steen- legging van de Nieuwe Sluis op 27 augustus 1778, door de vierjarige zoon van Mr. Pielat van Bulderen. Dit allemaal zeer plechtig uitge- voerd en onder grote belangstel- ling van de Schiedammers! Het plaatje van de Oude Sluis is sinds de demping nagenoeg onge wijzigd gebleven. De huizen stam- men uit de 18e en 19e eeuw, en van een radicale verandering voor KOLK is ook geen sprake, zegt Hans Hoogerwerf, decorbouwer en voorzitter van SCHAT-Produc- ties. De verschillende tijdsbeelden die de revue passeren zullen gro- tendeels bepaald en benadrukt worden door belichting en kos- tuums, en slechts zijdelings door ondersteunend decor. Toch zal er nog heel wat water door de Schie moeten stromen, voordat de locatie volledig geschikt is voor de pro ductie KOLK! Paaltjes en bankjes moeten weg, bomen krijgen het nodige snoeiwerk te verdragen, en moderne uithangborden krijgen tij- delijk een andere hangplek aange- wezen. Ook in het water van dit stukje Schie zullen constructies ge- plaatst worden om de diverse spe cial effects zo volledig mogelijk tot hun recht te laten komen. Zo krij gen de toeschouwers, zittende op het ruim 580 zitplaatsen tellende drijvende ponton, een magistraal stuk te zien over de geschiedenis van Schiedam uitgebeeld door het leven van lokale kunstenaars door de eeuwen heen. Waarbij effecten worden toegepast, die tot nu toe nimmer zijn gerealiseerd in vorige producties. In 1988 leek het de Gemeente Schiedam leuk, een voorstelling bij de destijds net opgeknapte ruine te organiseren. Er werd een bestaand stuk over de oorlog tussen Schiedam en Rotterdam bewerkt. Dat initiatief resulteer- de uiteindelijk in 't Spul van Joncker Franssen Oorloch; wat een groot succes was. Rob van Klaarwater, een rasechte Schie dammer speelt al sinds deze eer ste productie bij het SCHAT. „Ik zag een oproep in de krant en meldde me aan voor de audities. Uiteindelijk kreeg ik de rol van eerste burgemeester, dat was in de tijd waarin het stuk speelde een soort wethouder. Ik kwam toen op met een echt paard en wagen. De stukken van SCHAT zitten sowie- so vol van leuke effecten. In 't Spul werden bijvoorbeeld de hoe- pels in de jurk van een adellijke da me met lucht opgepompt of kwa men de spelers op met koffers van Samsonite. De grap naar het heden zit er altijd in." Robs eerste stappen op het SCHAT-podium werden er meer. Na't Spul speelde hij in vrijwel al- le volgende voorstellingen en gaf verschillende personages gestalte. De jonge schrijver Haverschmidt in 't Wee en de ingekwartierde Duitser Schulz in Verduisterd zijn maar een paar voorbeelden. In KOLK brengt Rob de kunstenaar Jacob Visser tot leven. „Jacob is een ambachtsman die leeft rond 1455Hij maaktglas-in-loodramen volgens de toen heersende normen, maar hij wil meer. Hij werkt altijd met een goddelijke boodschap, hij maakt kerkramen, maar hij wil meer werelds zijn. Het gevoel vormgeven. Hij symboliseert daar- mee het einde van de donkere Mid- deleeuwen en ziet letterlijk en fi- guurlijk het licht." Lijkt Rob op de kunstenaar? „Da's een moeilijke vraag", vindt Rob, „ik weet name lijk niet wat een echte kunstenaar is of voelt. Ik denk eigenlijk dat ie mand die zich kunstenaar noemt meer een kunstenmaker is. Een echte kunstenaar weet niet dat hij kunst maakt. Het moet er gewoon uit en hij is daar constant mee be zig. Jacob is er ook zo een. Hij ziet het gewoon niet. Hij is blind voor wat hij eigenlijk zoekt. Pas na een aantal emotionele gebeurtenissen komt hij in contact met de mensen om zich heen en treft hem de vonk die hij nodig heeft. Ikzelf zoek ook vaak naar de juiste vorm om men- sen duidelijk te maken wat ik be- doel. Maar iedereen doet dat ei genlijk." Rob leeft helemaal naar de voor stellingen toe. „Ik ben erg be- nieuwd naar het geheel, hoe komt het er uit te zien op de locatie, met de kostuums en de muziek. Het is nu heel moeilijk je tijdens de repe- tities een beeld te vormen van wat er gaat gebeuren. Ik ben toe aan het kader waarin alles geplaatst wordt en gelukkig is dat bijna zover. Dat het SCHAT van grote beteke- nis is voor Rob wordt ineens dui delijk als de naam van zijn onder- neming ter sprake komt. Zijn cafe op de Hoogstraat is genoemd naar het eerste stuk waarin hij speelde. ,,'t Spul is een verbastering van Het Spel. Ik vat dat op als het spel tussen de verschillende culturele disciplines binnen Schiedam. Door het SCHAT zijn die dichter tot el kaar gekomen. Muziek, theater, dans, alles smolt samen. Dat vind ik mooi en zie ik ook elke keer weer terug. Bijvoorbeeld na de re- petities. Er springen er een paar achter de piano hier. Iedereen doet mee. Dan maken we ook een beet je kunst." Rob van Klaarwater als Jacob Visser. Dat Stichting SCHAT-produc- ties na al die jaren een goede naam heeft opgebouwd is be- kend. Maar zonder steun van al- lerlei mensen en organisaties in Schiedam, kunnen de voorstel lingen van SCHAT geen door- gang vinden. De realisatie van KOLK wordt op allerlei manieren door de bevol- king van Schiedam mogelijk ge maakt. Bij een productie als deze, waarbij de hele voorstelling is op- gehangen aan De Oude Sluis, kun je bijvoorbeeld niet om de omwo- nenden heen. Al vanaf begin mei krijgen zij een hoop drukte voor hun deur. De decors worden opge bouwd, een extra kade-rand wordt aangebracht en paaltjes en hekjes verdwijnen. Aangezien het verhaal zich af- speelt in vier verschillende perio- des in de geschiedenis, moet er heel wat aan te pas komen om de ontwikkeling van Schiedam in de loop der eeuwen te kunnen uitbeel- den. En alsof dat nog niet genoeg is, is het tijdens de voorstellingen natuurlijk ook een drukte van be- lang. Sommige huizen spelen zelfs een grote rol in het verhaal, acteurs lopen in en uit en zullen zich regel- matig in de panden moeten verkle- den. Hele routes zijn gemaakt zo dat de acteurs voor hun opkomsten de weg door de huizen en hun ach- tertuintjes, steegjes en achterdeu- ren kunnen vinden. Dit alles dient natuurlijk een hoger doel, een ge- weldig spectaculaire voorstelling, die niet mogelijk was geweest zon der de geweldige medewerking van alle omwonenden. I?

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 11