Culturen ontmoeten elkaar op Western Union Dunya Festival Morgan Freeman ijzersterk in voorspelbare politiethriller 495 149 COMPACTE (preview COMPACTE APS ZOOM CAMERA maasstad Orkater speelt 'Houdini' in Rotterdamse Schouwburg CORRECT FOTO BERGWEG 110 ROTTERDAM TEL.: 010-4.618.600 Canon m.- Art.nr. 54628 ROTTERDAM - Na de af- gelasting van het Dunya Festival vorig jaar, staat ko- mend weekend de 24e editie van dit multiculturele festi val op het programma. Op 26 en 27 mei verenigt het Western Union Dunya Fes tival het beste van allerlei et- nische groeperingen. Uit wisseling, integratie en cul- tuuroverdracht staan cen traal, al wordt de festivaldag op zondag ook gewoon een feest, stelt Dennis Winter. lit festival ROTTERDAM - Hou je van films waarin rechercheurs su- perintelligente criminelen achterna zitten, maar heb je 'Hannibal' laten schieten omdat die film je te bloederig leek? Zet 23 mei 2001 dan maar in je agenda, want die dag gaat 'Along Came A Spi der' in premiere en kun je je dorst naar dit specifteke gen re weer lessen. Er komt ech ter wel een 'maar' om de hoek kijken... in een wereidstad met een wereidkrant. JV?.- MINOLTA MINOLTA PENTAX stati Dinsdag 22 mei 2001 TX51 ROTTERDAM - Nighttown staat op zondag 27 mei in het teken van breakdance tijdens Gimme a Break Bboys en bgirls van alle niveaus kunnen hier hun energie kwijt. Het is een uitwisseling tussen de oude en nieuwe generatie breakdancers, waarbij workshops, demonstraties, shows en battles centraal staan. Aanvang 20.00 uur en kaarten kos- ten slechts vijf gulden. Woensdag een Gay Suprise Party met DJ's Robert Owens en Yeroen. Aanvang 21.00 uur, en tree drie rijksdaalders. Hans Dulfer speelt donderdag samen met de conservatoriumband tijdens Pop- sessions. Ook dit begint om 19.00 uur en de toegang is gratis. Zater- dag staat Nighttown in het teken van de Kunstbende, het podium voor kunstscholieren. Deze keer de voorrondes in de disciplines: per formance, multimedia, expo, dans, muziek en taal. Aanvang: 12:30 uur, entree vijf gulden. Rudeboy staat komende donder dag in WaterFront met zijn nieu we project The League of Extra Ordinary Gentlemen. Ze zetten zich af tegen de sterke vercommer- cialisering van het rapgenre en ma- ken zich sterk voor de 'old school' openheid, diversiteit en originali- teit, kortom integriteit. Aanvang 21.00 uur en de entree bedraagt f 17,50. Vrijdag een Zuid-Afrika Breakbeatz/Hiphop Package: met Krushed Sorted, Moodphase 5IVE en DJ Mike Redman. Aan vang 22.00 uur en kaarten kosten 15 gulden. En zaterdag 26 mei in WaterFront De Buurtsuper. 80's, 90's verse aanbiedingen. Aan vang 22.00 uur, entree 9,98. In Rotown op zondag 27 mei van- af 22.00 uur the Yum Yums. Muzi- kale virtuositeit heeft nooit op de eerste plaats gestaan bij the Yum Yums. Hun liefde voor energieke popmuziek en een coole uitstraling echter wel. Het ging zelfs zover dat deze heren uit Noorwegen eerder op het podium stonden dan in de oefenruimte. Punky power-pop in Rotown, en de toegang is gratis. In het Maastheater zondag Bimbo Complex: Gang Bang, thank you man. Aanvang 23.00 uur en kaar ten kosten vijftien gulden. In Baroeg vrijdag een optreden van het Braziliaanse Krisiun, die bekend staan om hun breakneck- speed. Vooraf Stigmatiest uit Ne- derland. Hun sound varieert van black tot doom. Aanvang 21.00 uur en kaarten kosten vijftien gul den. Een dag later de gothic medi- review dance night Gothic Erotic. DJ C02 draait zoals altijd de gothicplaatjes. De zaal gaat om 21.00 uur open en voor drie rijks- daalder kun je erbij zijn. door Vincent Wernke Het was een triest gezicht. Ter- wijl fleurige wegwijzers bezoe- kers naar de verschillende 'dor- pen' moesten wijzen, liepen be- zoekers weggezonken in hun re- genkleding weg uit Het Park bij de Euromast. Dankzij de regen kon de festivaldag van het 23e Dunya Festival niet doorgaan. „Dat kan gebeuren", stelt direc- teur Dennis Winter van Stichting Dunya bijna een jaar later nuch- ter. „Je moet daar niet te lang bij stilstaan, want het belangrijkste is het festival van dit jaar." En dat is grootser dan ooit. De za terdag is namelijk uitgebreid, ver- telt Winter. „We werken op zater dag nu met vier podia van 's mid- dags 15.00 tot's nachts 1.00 uur. Deze groei past bij het festival, dat de ambitie heeft om veel meer te bieden dan in een dag past. Du nya is altijd trendsetter geweest als muziek, poezie en storytelling festival. Als we die rol willen blij- ven vervullen, moeten we daar de ruimte voor hebben. De ontwik- keling van het festival zie je aan de grote namen, maar ook aan de breedte. We programmeren van activiteiten voor kinderen tot aan wereldsterren." De basis van het gratis toeganke- lijke Western Union Dunya Festi val wordt echter gevormd door de vele culturen, die als aders door het evenement heenlopen. „Rot- terdam is wat dat betreft een prachtige stad, waar zoveel be- volkingsgroepen wonen, die alle- maal hun achtergrond en cultuur hebben meegenomen. Het Dunya Omar Ka staat zondag met zijn opzwepende percussiegeluid op het Parklaan Podium van het Western Union Dunya Festival. foto: stichting Dunya Festival is er om die culturen te vieren, en om er aandacht van an- deren voor krijgen. De zaterdag staat volgens Winter vooral in het teken van The New Generation. Te zien zijn onder meer Zuco 103 („Een populaire groep die past binnen de Dunya- cultuur") en drummer Paco Sery („Van absoluut wereldformaat"). Winter benadrukt dat Dunya meer is dan alleen een jaarlijks festival. Als voorbeeld noemt hij 'Word! Lounge', het letterenpo- dium voor jongeren in Rotter dam. „Na drie succesvolle afleve- ring in het Bibliotheektheater, presenteert het festival nu een 'Word! Lounge special', waarbij het geschreven woord centraal staat in al zijn facetten; poezie, proza maar ook rap. Winter benadrukt dat het festival er is voor jongeren, en voor mid- delbare en oudere artiesten. „Er is bij Dunya ruimte voor ontwikke- lingen, maar zeker ook voor tra- ditie. Zo hebben we Guillaume Pool en Kain, mensen die zich al jaren bezighouden met poezie en storytelling. Maar ook nieuwe vormen zoals beatboxing en gangsta rap komen aan bod." In samenwerking met Rotterdam 2001 presenteert Dunya 's avonds een aantal grote namen onder de noemer Roots Routes. Zoals de populaire Algerijnse zanger Khaled, het Amerikaanse Spearhead en het deels uit Rotter dam afkomstige Postmen. „Dpze optredens worden gefilmd en uit- gezonden door de NPS. Een aan tal artiesten verzorgt masterclas- ses voor jonge allochtone arties ten. Ook dit wordt door de NPS gefilmd. De producties van deze programma's is in handen van ta- lentvolle allochtone televisieme- dewerkers. Dit alles past in de vi- sie van Dunya dat het meer moet zijn dan alleen een concert." In de Global Village stellen de verschillende culturen zich op za terdag voor. Diezelfde culturen zijn op de tweede festivaldag ver- tegenwoordigd in zogenaamde dorpen. Zo is er een Latijns-Ame- rikaans Dorp en een Surinaams Dorp. „Maar", benadrukt Win ter. „De zondag is niet alleen een viering van de culturen die een dorp hebben, maar van alle cultu ren die in Rotterdam vertegen- woordigd zijn. Alle culturen zie je op die zondag voorbijkomen, zoals je ze ook op een normale dag in Rotterdam kunt zien." Volgens Winter komen mensen van allerlei culturen naar het Western Union Dunya Festival om te proeven van elkaars cultu ren. „Ze komen alles vieren wat we samen hebben en delen, en mensen zijn natuurlijk nieuwsgie- rig naar de verschillen tussen cul turen. Ook autochtone Rotter- dammers hebben heel veel be- langstelling voor dit festival." Een hoogtepunt noemen van het festival, kan hij niet..„Het festival is het hoogtepunt, en daarbinnen heb je een heleboel pieken. Het wordt een bruisend geheel, zoals ook Rotterdam bruist." Voor informatie over het Western Union Dunya Festival, telefoon: 010-233.09.10 ofwww.dunya.nl. ROTTERDAM - Harry Houdini (1874-1926) was een obsessief ontsnappingskunstenaar en illusio nist. Het publiek vrat zijn optre dens en wilde geloven in zijn on- grijpbaarheid en onsterfelijkheid. Zijn bedrog werd hun waarheid en hij speelde daarmee. Theatergroep Orkater speelt sinds februari de voorstelling 'Houdini - Rosabelle Believe' en strijkt eind mei neer in de Rotterdamse Schouwburg. In 'Houdini - Rosabelle Believe' wordt het verhaal verteld van Hou dini (gespeeld door Porgy Frans- sen) en zijn hang naar het spiritis- me. Het is bekend dat Houdini's liefde voor zijn moeder ongekend groot was. Na haar dood koesterde hij het hartstochtelijk verlangen nog eenmaal met haar in contact te treden. Zou het spiritisme hen weer kunnen verenigen? Na de Eerste Wereldoorlog ont- stond er een wildgroei aan spiritis- ten en iedereen wilde in contact treden met de te vroeg gestorve- nen. In Amerika was men vanaf 1850 al druk doende met paranor- male verschijnselen, toen 'The Gothic Literature' uit Engeland ge- introduceerd werd. Houdini, die beroepsmatig een neus voor trues en belazerij had, ontmantelde tot zijn grote verdriet het ene na het andere medium. De kans om weer bij zijn geliefde moeder te komen, nam zienderogen af. En dat, terwijl het publiek veronderstelde dat Houdini de heksenjacht op spiritis- ten had geopend. Houdini's charisma nam boven- menselijke vormen aan. Zijn gren- zeloze ambitie en de gretigheid van het publiek dwongen hem steeds raadselachtiger en gevaarlij- ker toeren uit te halen, waardoor hij uiteindelijk zelfs de dood in het gezicht leek uit te lachen. Men ge- loofde niet langer dat zijn presta- ties een combinatie van sluwheid en een ijzeren conditie waren. Ook zijn scepsis jegens een groot aantal spiritisten bevestigde het imago dat Harry niet van deze wereld kon zijn. 'Houdini opent heksenjacht op mediums'. Inmiddels waren de grenzen van il- lusie en werkelijkheid voor hem- zelf ook vertroebeld: 'Als het mo- gelijk is voor iemand om door te komen na de dood, dan ben ik die persoon.' Tot tien jaar na zijn dood werden er seances georganiseerd. De wereld wachtte op zijn grootste stunt... De voorstelling verandert, net als Houdini's leven, telkens van per- spectief en vorm. In de ongrijpbare en gelaagde composities van com- ponist Vincent van Warmerdam herkent men het luidruchtige, aan- stekelijke geschetter van het varie- te-orkest in de 'medicine shows' (waar Houdini zijn mirakels uit- voerde) en de sombere sonoriteit van de ontmoetingen met de do- den. Het verhaal baant zich een weg langs de verschillende werel- den en lagen van bewustzijn. Mu ziek en decor transformeren mee. Orkater staat metHoudini - Rosa belle Believe' op 23 en 24 mei in de Rotterdamse Schouwburg. Re- serveren: 010-411.81.10. Morgan Freeman (links) schittert in de matige thriller 'Along Came A Spider'. die de 12-jarige Megan Ann Rose (Mika Boorem), dochter van de Amerikaanse senator, blijkt te heb ben ontvoerd. Hij vertelt dat hij Cross al heel lang heeft willen be- trekken bij het lot van zijn slacht- offer en citeert door de telefoon de laatste woorden van Richard Bru no Hauptmann. Die ontvoerde en vermoordde in 1932 de baby van Charles Lindbergh en pleegde zo 'de misdaad van de eeuw'. Soneji betrekt Cross bij zijn ontvoering om er voor te zorgen dat hij de aan dacht van de media krijgt waarop hij recht meent te hebben. De geheim agente Jezzie Flanni- gan (Monica Potter), die Megan op school had moeten bewaken, mag deelnemen aan de zoekoperatie. Al gauw blijkt dat de ontvoering van Megan Ann Rose nog maar het be gin is van Soneji's plannen. Flan- nigan en Cross verijdelen Soneji's poging om Megans klasgenootje, de zoon van een Russische presi dent, uit de Russische ambassade te ontvoeren. Cross moet nu zor gen dat de ontvoerder zoveel aan dacht krijgt, dat hij zijn slachtoffer in leven houdt. Tegelijk heeft hij de zware taak het ontvoerde meisje op te sporen. Deze film is net als 'Kiss The Girls' gebaseerd op een boek van James Patterson en heeft Morgan Freeman als dezelfde Dr. Cross in de hoofdrol schitteren. Zoals ge- zegd heeft de film helaas weinig vernieuwends te bieden. Het enige verrassende aan de diverse plot- wendingen is dat ze zo voorspel- baar zijn, helemaal als je 'Kiss The Girls' hebt gezien. 'Along Came A Spider' - geregisseerd door Lee Tamahori - is helaas verworden tot een teleurstellend cliche en moet het stellen met een plaats als der- tiende in het spreekwoordelijke dozijn. En dat is jammer. Het is vooral jammer omdat Free man een degelijke acteerprestatie neerzet. Na 'Seven' (1995) en 'Kiss The Girls' (1997) speelt Freeman voor de derde keer in vijf jaar een detectiverol. En wellicht zit er voor de Amerikaan een vier- de Oscar-nominatie in, na de no- minaties voor zijn rollen in 'The Shawshank Redemption' (1994), 'Driving Miss Daisy' (1989) en 'Street Smart' (1987). Nu is 'Along Came A Spider' vanwege eerder genoemde argumenten geen film die overweldigende recensies zal krijgen of prijzen zal winnen, maar daar gaat het in het geval van Freeman niet om. Freeman speelt zijn rol als detecti ve met verbluffend realisme. Ge- huld in een lange regenjas straalt Freeman immer een bepaalde rust uit. Een rust die vertrouwen en in- nerlijke kracht laat zien, waardoor de rol van detective hem op het lijf lijkt geschreven. Zijn performance voelt 'echt' en het lijkt er zelfs op dat Freeman in zijn rol niet impro- viseert maar louter uitgaat van zijn levenslange ervaring binnen het politiekorps. Het is dan ook het ac- teerwerk van Freeman dat het alge- hele oordeel over de film nog net naar een voldoende tilt. door Tom Roedolf Het probleem is namelijk dat dit genre zo uitgemolken is, dat het lastig wordt om nog enigszins iets origineels te bedenken. En helaas zijn de makers van 'Along Came A Spider' hier niet in geslaagd en be- sloten ze zelfs om bekende ingre- dienten nog verder uit te melken. In 'Along Came A Spider' is Mor gan Freeman wederom dr. Cross, dezelfde politiepsycholoog uit 'Kiss The Girls'. Na een mislukte operatie waarbij zijn collega om het leven is gekomen, zit Cross noodgedwongen thuis scheepsmo- dellen te bouwen. Na enkele maan- den krijgt hij een telefoontje van ene Gary Soneji (Michael Wincott) collega 8*3 *108-0642 'Maw ©en ijHt®etafc«wisnr©tiTL V00RUW C0RRECTPRIJS C0RRECTPRIJS 795 PENTAX 8 X 20 MCF JUPITER Ideale reispartner en levens geschikt als toneelkijker. Het glas is multi- coated en houd schitteringen tegen. Art.nr. 89466 C0RRECTPRIJS 79 MINOLTA AF-50 APSFOTO COMPACT CAMERA Compact camera met automatische filminleg en film-gevoeligheid instelling Ukuntkiezen uit drie beeldformaten en is perfect voor panorama-opnamen, groepsfoto's of close-ups. Met ingebouwde flitser. Inclusief tas en batterij. ALLEEN ZATERDAG 26 MEI VAN 17.00-18.00 UUR Art.nr. 89450 C0RRECTPRIJS Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Op de 1e verdieping aan de Bergweg 110 te Rotterdam vindt u de foto en video afdeling van Correct. Compact-, spiegelreflex-, zoom en APS foto camera's en videocamera's staan overzichtelijk opgesteld. Ook op het gebied van alle foto en video toebehoren heeft Correct een groot assortiment. MINOLTA DYNAX 505 SI SPIEGELREFLEX CAMERA MET 28-80 MM ZOOM OBJECTIEF De kleinste spiegelreflex- camerater wereld met verwisselbaar objectief en ingebouwde flitser. Een nieuw ontwikkeld autofocus systeem met 3 meetpunten geeft een uitstekende opname scherpte. Honingraat- meetpatroon lichtmeting met 14 segmenten en spotmeting zorgt voor een juiste belichting. Sluitertijd van 1/4000ste tot 30 seconden. Alle functies zijn tevens ook handmatig instelbaar. Afm. 13.5x9x6 cm. Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. I.HB l&S CANON IXUSZ-65 ZOOM COMPACT CAMERA De ingebouwde flitser en het scherpe Canon 2.7x zoomobjectief maken de IXUS Z65 tot een gewilde APS camera voor alle omstandig- heden. Voorzien van een gestroom- lijnde lichtgewicht body, heldere zoeker en een royaal LCD-display. Echt een camera die u overal mee naartoe neemt om geen enkele gelegenheid te hoeven missen. jmr- Art.nr. 68536

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 11