ra Gekleurd, multidisciplinair, maar vooral avondvullend f>\ n maassta odium MULTIMETER BEVEILIG UW APPARATUUR 3 UURS VIDE0BANDEN SB Tim versus Slim in Club Vibes Dave Schwab's MAP is anders dan andere theaterstukken Steppen van VS naar Zuid Orgels in kerk Familiemusical brengt het sprookje met de zeven dwergen tot leven [Tvo® PRINS FREDERIK HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM TEL.: 010-4.618.525 mm Pioniers CENTRUM - Midden Sep tember, in theater Lantaren/ het Venster, speelt MAP HUP.Op zich niets vreemds. Theatergezelschappen voe- ren daar wel vaker stukken op. Maar MAP, wat staat voor Multi Arts Production, neemt hierin toch een bepaal- de uitzonderingspositie in. Multicultureel, multidiscipli nair en 14 September is de premiere van de eerste pro- ductie sinds de toekenning van een subsidie uit het Kunstplan ingesteld door het ministerie van OC&W en de gemeente Rotterdam. Artis- tiek leider Dave Schwab ver- telt. Dave Schwab haalt zijn inspiratie van de straat, zonder de straat te laten zien. Zijn theaterproducties zijn een afspiegeling van het leven in de grote stad, van de ongecensureerde Samenleving. foto: Dick Sluijter Sneeuwwitje met diepgang, een prins met een menselijke 'touch'en zeven levensechte Britse dwergen. Allemaal op het podium in het nieuwe Luxor theater. ROTTERDAM - Een mooi onschuldig meisje. Een knap- pe intelligente prins. Een bo- ze stiefmoeder en een vergif- tigde appel. De elementen voor het sprookje van 'Sneeuwwitje' zijn al jaren bekend bij jong en oud. Daar waar het verhaal het bekendst is in tekenfilmvorm, heeft het team van Studio 100 'Sneeuwwitje' weten te be- werken tot een twee uur du- rende familiemusical. 'Sneeuwwitje' heeft al een aantal voorstellingen ge speeld en de recensies zijn tot dusver overal positief. Het stuk speelt in het Nieuwe Luxor Theater van 7 tot en met 19 augustus. UPC Digital presenteert de Pleinbioscoop! Wilde Mossels 17 augustus in het Museumpark te Rotterdam Kies ook na de Pleinbioscoop voor de beste films met UPC Digital Meer informatie over films bestellen, CineNova het filmkanaal of andere diensten van UPC Digital? Bel gratis (0800) 0603 www.upc.nl In het Correct Service Center aan de Prins Frederik Hendrikstraat 63 te Rotterdam vindt u een groot assortiment aan originele elektronische onderdelen van o.a. Philips, Sony, JVC, Panasonic, Technics, Grundig, Compaq, IBM, Toshiba en Aristona. Ook op het gebied van afstandsbedieningen, accu's voor o.a. draadloze telefoons, pluggen, en kabels vindt u in het Correct Service Center een ruime keuze. i PZ c? cc SKYTR0NIC EC890G EN TEMPERATUURMETING Handzame professionele multimeter met ondermeer diode- en Hte-test, trequentie- en capaciteitsmeting en zelfs temperatuurmeting. Wordt geleverd inclusief temperatuurprobe en holster. C0RRECTPRIJS 47SC- 31.31 PHILIPS PHILIPS SBC-RP 420 UNIVERSELE AFSTANDSBEDIENING Afstandsbediening zoek of derfect? Geen nood, want deze afstandsbediening is geschikt voor elke Philips TV en videorecorder gefabriceerd na 1990. Inclusief Batterijen. C0RRECTPRIJS SAFEWAY PROTECTION 220V/TEL GRIJS Deze Powermasterbeschermt computer, audio en video apparatuur maar ook uw telefoon/fax of modem tegen blikseminslag en spanningspieken. Verkrijgbaar in Art.nr. 192929 trans, grijs en transparant. Art.nr. 192930 grey SONY 11.34 SONY E-180VF EXCELLENCE VIDEOTAPE In het vakblad "Multimedia Totaal van oktober 1997' zeer goed beoordeelde video tape met een uitstekende bandloop en kleuren weergave. Speelduur van 3 uur en een prima prijs/kwaliteits verhouding. C0RRECTPRIJS Jo&T 11.34 Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Woensdag 8 augustus 2001 (^J j TX51 ROTTERDAM - Een van de grootste sensaties van vorig jaar op festivals als Glastonbury, Edin burgh, Waterford SPRAOI, Low lands, Oerol en Popkom was Headmix. Geformeerduitex-leden van Tofu Love Frogs, Doo The Moog en The Cheap Suit Oroonies wil Headmix geen major record deal, ten einde hun eigen identiteit te behouden en niet het imago van een multinational uit te dragen. Ze brengen hun eigen platen uit. Met instrumenten als didjeridoo, melo- dica, doedelzak, viool, accordeon, bas, gitaar, drums zet hun muziek je het ene moment aan het dansen op een diepe dub-bass met melodi- calijnen en het volgende moment op Ierse fiddles en penny whistles, maar zeker is dat het een en ander ondersteund wordt door groove- bewuste, robuuste rhythmtracks. Hun stijl ligt ergens tussen folk, dub en rave in. Zelf noemen ze het Afro-Celtic dub-diddley folk rave (met nadruk op rave). Dit maakt Headmix perfect geschikt voor de groene, grazige velden die over het algemeen de basis vormen voor een geslaagd popfestival. Dat hun muziek zich ook uitstekend leent voor de beschutting van een kleine zaal is's avonds om 22.00 uur 9 augustus te horen in Rotown. Kaartjes kosten 12,50 gulden. DJ Wizard specialiseert zich in Keltische dans/volksmuziek, mu ziek met een Ierse, Schotse, Bre- tonse, Gallicische dan wel Scandi- navische inslag. De Wizard verza- melt deze muziek al ruim twintig jaar en is vooral op zoek naar de crossover met modeme muziekstij- len. Dit resulteerde in het verleden in een heftige folk-punk set en te- genwoordig in folk-dance. Heden- daagse stromingen als big beat, trance en zelfs 2-step en drum'n- 'bass krijgen van de Wizard een Keltische behandeling, waarbij de dansbaarheid altijd voorop staat. Voor totale leken: denk aan fluit- jes, doedelzakken, violen, trekzak- ken in combinatie met vette beats. Zes dagen na Headmix, woensdag 15 augustus, wordt het podium van Rotown bevolkt door de leden van Franklin Lakes. Het begint er steeds meer op te lijken dat Zwe- den het middelpunt vormt van de Europese emo/hardcore scene. Ro- town-gasten oordeel zelf. De leden van deze band hebben al flink wat ervaring opgedaan in Last Days Of April, Switchblade en Season's Change. Franklin Lakes speciali seert zich in indie rock/gitaarpop, die door hun punk/hardcore verle den toch wel stevig klinkt, maar waarbij de mooie melodieen voor op staan. Hun debuutcd Cheque In Blanco is uitgebracht op Better Communication Records, bekend van Spring Rain en Karl Larson's solo-project. De band klinkt als een mix tussen Foo Fighters, the Police en Promise Ring. Zaterdag 11 augustus, na de FFWD Dance Parade, verzorgt een van Rotterdams betere exportpro- dukten Speedy J een optreden in WaterFront. Vanaf 22.00 uur voor een prijs van 15 gulden kan genoten worden van de man in technoland. Ondersteund door de ST crew Perry en Michel, en DJ Francesco, de winnaar van de Crown Champ DJ Contest 2001, zal ook de afdeling vinyl ruim- schoots aan bod komen. De sound in sub source wordt verzorgd door Illy Noiz en Backbone Soundsys- tem. Visueel wordt de avond on dersteund door het looping duo DAta-ArtenVJ lGel. Hip Hop georienteerde DJ-zwaar- gewichten als Redrum en Illy Noiz komen donderdag 16 augustus nogmaals aan bod in WaterFront. Naast deze dj's en diverse live-acts is het ook weer tijd voor de beken- de open mic freestyle sessies, waarbij mensen uit het publiek hun 'skills' vertonen. Vanaf tien uur in de avond kan het publiek gaan bin- nenstromen, mits ze even veel gul dens entree betalen. CENTRUM - Een dag voor de Fast Forward Dance Parade van start gaat, vrijdag 10 augustus om 22.00 uur, organiseert Rotown in samen- werking met Club Vibes een gran- dioze Old Skool Big Beat-party met als speciale gast: Fatboy Tim. Big Beat, door vette funky beats ondersteund samplewerk, dat eind jaren '90 de dansvloeren op z'n kop zette. Fatboy Tim is de eerste tribute-dj ter wereld, die precies hetzelfde draait als Fatboy Slim en zelfs zijn uiterlijk aan zijn voorbeeld heeft aangepast. Tim doet dit zo goed, dat Slim hier zeer verguld mee is. Een paar deuren verderop zijn dj's Dadi en Denz Da Denz, indertijd pioniers op dit gebied, gestrikt om met hun legendarische team-up Club Vibes op z'n grondvesten te laten schudden. door Marlen Duvalois MAP is zijn geesteskind. Dat wil zeggen, Dave Schwab is een van de stichters die de theaterproduc- tiekem in 1997 heeft opgericht. Een vaste organisatie met drie me- dewerkers zonder vast theaterge- zelschap, waarin Dave, naast artis- tiek leider, ook stukken schrijft en regisseert. Multidisciplinaire en multiculturele stukken, want daar staat de 'M' in Multi Arts Produc tion voor. Twee woorden die de kem van MAP vormen. Theater naast opera, opgevoerd door en voor een diversiteit aan culturen. Het is Dave's artistieke lijn in een notendop. Zijn voorstellingen gaan over de diversiteit in en van de gro- te stad. Hij verwerkt maatschappe- lijke thema's in zijn producties en illustreert het leven van alledag met de bijbehorende problematiek van de grote stad, zoals armoede, discriminatie, eenzaamheid, jaloe- zie, burenruzies en vriendschap. Zijn inspiratie haalt hij van de straat, zonder de straat te laten zien. En net als in zijn stukken is ook de cast een afspiegeling van onze samenleving. Zo werkt Dave met een 'gekleur- de' cast, waarmee MAP een uit zonderingspositie inneemt ten op- zichte van het Nederlandse toneel in zijn geheel, wat op dit gebied erg achter loopt. Een werkwijze die MAP, buiten voldoende nieuw talent, voor de komende vier jaar subsidiegelden vanuit het Kunst plan heeft doen toekomen. En niet alleen acteurs krijgen de mogelijk- heid ervaring op te doen op het to neel. Ook jonge schrijvers krijgen een kans, zoals Pepijn Zwanen- berg, de oorspronkelijke auteur van HUP. Hoe dat precies werkt? Elk jaar vindt in Amsterdam het Hollandse Nieuwe festival plaats waar nieu- we stukken worden 'gelezen' of gespeeld om de schrijver de eerste mogelijkheid te geven zijn stuk een keer te horen. Dave heeft op dat festival HUP, een eigentijds verhaal van Pepijn Zwanenberg geregisseerd. Dit beviel hem zo goed dat hij het in een herziene versie naar Rotterdam heeft ge- bracht en er zijn eigen productie van heeft gemaakt. Het verhaal gaat over een groepje buurtbewoners die een bezoek krijgen van een delegatie uit een zusterstad in Afrika. Om zich in te leven in een andere leefsituatie en hun steentje bij te dragen aan de verbetering van de wereld beslui- ten ze om drie dagen in hongersta- king te gaan. Belangrijk in het stuk is de interactie tussen de bewoners en hun persoonlijke, misschien zelfs egoi'stische, motieven om aan deze schijnbare solidariteit mee te doen. De een wil graag afvallen, de ander doet het om zijn wilskracht te tonen en de derde wil graag on- der de mensen zijn. Verschillende beweegredenen die er voor zorgen dat de hele situatie op een hilari- sche manier wordt neergezet. De cast bestaat uit vijf spelers en een onveranderend decor: het buurthuis. Actief zijn de spelers evenmin. Door het gebrek aan voedsel zwakken ze immers steeds meer af. Een ontwikkeling die ove- rigens niet geldt voor de komische noot. HUP is een grappig stuk. Al zijn niet alle producties van Dave humoristisch. „Humor is een leuke ingang", legt Schwab uit. „Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een balans. Niet elk stuk hoeft zwaar te zijn of juist belachelijk. Het ligt er- aan wat het stuk vraagt." De doelgroep waarop Dave zich richt is dan ook erg divers en breed. Jonge spelers, hedendaagse thema's, herkenbare onderwerpen, een gemengde cast. Genoeg om een groot publiek aan te trekken. Schwab: „Helaas is het juist de on- wetendheid van dat grote publiek dat hen weghoudt bij dit soort pro ducties. Mensen denken al snel dat Joop van den Ende theater is. Die kaarten zijn heel duur, terwijl dit soort voorstellingen maar vijftien gulden kosten en gegarandeerd voor een leuke avondvulling zor gen." HUP beleeft van 14 tot en met 16 September haar premiere in Rot terdam. Kaarten zijn te verkrijgen aan de kassa van theater Lantaren/ Venster, of via 010.277.22.77 CHARLOIS - Jongerenorganisatie The Mall haalt in samenwerking met Atlantic Bridge 'The Nubian Gents' naar Rotterdam om een steppinggroep te starten. De 21 zwarte Amerikanen, waaruit de groep bestaat, zijn afkomstig uit New York, The Bronx in verzor- gen trainingen in stepping, de nieuwste rage in de VS. Stepping is een combinatie van streetdance en aerobics. Een zeer energieke en ritmische manier van bewegen in een groep. Eveneens is het een ma nier om jongeren in de getto's van New York discipline en samen werking bij te brengen en om zich- zelf te leren kennen. Het program- ma is stevig, gericht op 'enpower- ment' en helpt jongeren om een statement voor zichzelf te maken. Het bouwt het zelfvertrouwen van de jongeren op. Zondagavond 12 augustus van 20.30 tot 22.30 uur treden The Nubian Gents samen met een Rotterdamse breakdance- groep op in het jongerencentrum aan de Nieuwe Binnenweg 318. De maandag daarna geven ze en- kele demonstraties stepping en zijn er 's avonds en dinsdagochtend proeftrainingen voor gei'nteres- seerden. Het is de bedoeling na de zomer te starten met een echte Rot terdamse steppinggroep. De de monstraties zijn op het Millinx- plein van 11.00 tot 12.00 uur, het Nachtegaalplein van 12.30 tot 13.30 uur, Plein 1953 van 14.00 tot 15.00 en op Zuidplein van 15.30 tot 16.30 uur. Trainingen worden op maandag van 19.00 tot 21.00 uur en dinsdag van 10.00 tot 12.00 uur gehouden in centrum de Dijk aan de Clemensstraat 11 CENTRUM - In de Laurenskerk op zaterdag 18 augustus, 15.00 uur vindt het tweede concert plaats in de serie Orgel Anders als onder- deel van de Orgelcyclus 2001Het podium is zaterdag voor het en semble Up There. Deze band heeft een ongebruikelijke bezetting en de verschillende muzikale invals- hoeken van de musici zorgen er voor dat Up There een onalle- daags, verrassend ensemble is. Ei genlijk is Up There een quintet, omdat de ruimte waarin gespeeld wordt, beschouwd kan worden als vijfde medespeler. De ruimte als 'instrument' dat klanken opneemt, temggeeft en verrijkt. Omdat die ruimte en het orgel zo belangrijk zijn, speelt Up There bij voorkeur in kerken, maar kan met de twee krachtige harmoniums ook in con- certruimtes spelen. Toegang: 12,50 10,00 (CJP/R'damPas/ 65+) of 7,50 (Vrienden Laurens kerk). Sneeuwwitje op de planken band gebracht met kinderen. Wij willen het verhaal absoluut niet knullig brengen. Je wil namelijk iedereen bedienen: zowel de kin deren als de ouders en grootou- ders. Daarnaast probeer ik het per sonage van Sneeuwwitje wat meer diepgang te geven zodat het pu bliek er niet van uit gaat dat ik al leen maar een beetje dood lig te zijn", grapt de actrice. Haar tegen- speler Rein Kolpa, de prins, be- aamt Van der Veers relaas. „Na- tuurlijk moet je in je achterhoofd houden dat er veel kinderen komen kijken en daar stel je je acteerspel op in. We hebben bij voorbeeld veel interactie met het publiek om de aandacht vast te houden. Ook probeer ik het karakter van de prins een menselijke 'touch' te ge ven door hem flink ijdel te maken. Door al die elementen in mijn spel te verwerken probeer ik het cliche te ontkomen van 'oh die prins komt alleen maar op het toneel om Sneeuwwitje te zoenen'." Uniek voor de musical is de mede- werking van zeven echte 'dwer gen'. De mannen verleenden ook hun medewerking aan de Belgi- sche versie van het stuk. Frappant is het feit dat ze alle zeven uit En- geland komen. In Nederland kon de organisatie geen dwergen vin- den die de rollen zo goed konden vertolken als de Engelse acteurs. Zij dragen bij aan de wervelende musical 'Sneeuwwitje' die onge- twijfeld in Nederland haar sporen na zal laten. Te zien van 7 tot en met 19 augus tus in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Kassa: 010-484.33.33. door Daan de Neef De musical wordt voor het eerst in Nederland gespeeld dit jaar. Als het aan Gert Verhulst ligt wordt die onbekendheid dit jaar vervangen tot de talk-of-the-town in Neder land. Verhulst heeft samen met twee andere schrijvers de tekst voor de musical geschreven. „In 1998 beleefde 'Sneeuwwitje' haar premiere in Antwerpen en speel- den we in totaal 47 voorstellingen waar 65.000 bezoekers op afkwa- men. Dat is dus wel een succes ge- weest. We verwachten dat we ook voile zalen in Nederland zullen trekken", meent Verhulst. Het was voor de tekstschrijvers een enorme opgave om van het be- kende Grimm-sprookje een musi cal te maken. Mede vanwege het feit dat de copyright-regeling van Disney als het zwaard van Damo cles boven het stuk hing. „We mochten absoluut niets kopieren en dat maakte het schrijven wel lastig, maar wel uitdagend. Om 'Sneeuwwitje' zo natuurgetrouw te presenteren ben ik in de boeken gedoken en kwam erachter dat in de Germaanse mythologie al een soortgelijk verhaal bestond. In plaats van dwergen hebben die boeken het over elfjes en is het ver haal in zijn totaliteit ontzettend gruwelijk. In de Germaanse versie is de boze stiefmoeder zo jaloers op Sneeuwwitjes schoonheid dat ze haar zelf vermoordt en vervol- gens het hart opeet. Tja, dat gege- ven konden we natuurlijk niet zo expliciet gebruiken in een familie musical", lacht de tekstschrijver. Toch heeft het team een eigenhan- dige versie gemaakt van het sprookje, waarin thema's zoals vergankelijkheid, jaloezie en af- gunst de boventoon voeren. Ook de inhoudelijke personages zijn ietwat anders. Zo is er geen boze stiefmoeder, maar een koningin die het leven van Sneeuwwitje zuur maakt en is het niet de jager die het arme schepsel vermoordt, maar een lakei. De koningin heeft een oogje op de prins, terwijl hij meer gecharmeerd is van Sneeuw witje. De ontwikkelingen die vol- gen op het moment dat de prins de koningin afwijst staan bol van lis ten en intriges. Ook dit is weer ex- pres gedaan. Annemieke van der Veer die de rol van Sneeuwwitje vertolkt legt uit waarom juist die wending aan het verhaal is gegeven. „Het is een fa miliemusical dus je moet iedereen aan weten te spreken. Sprookjes worden doorgaans alleen in ver- Aw co vm Art.nr. 57457 Art.nr 26571 Art.nr.42458 9

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 19