#1*1^ [3 Tim Burton laat zijn dromen en fantasie tot ieven komen LOGISTIEK MEDEWERKER BEZ0RG MEDEWERKER AANK0MEND VERK0PER VERKOPER SUPPLIES CD SOFTWARE VERKOPER SERVICE COUNTER MEDEWERKER INTERESSE? e-mailen kan ook naar ruaa sstad I Swingen in Delfshaven film preview pz@corfect.net VACATURELIJN 010-4.618.618 Hum txsi Woerssdag 22 augustus 2001 door Dik Vuik ROTTERDAM - Het voor- oorlogse Rotterdam is niet dood, maar leeft. Wie ken- nis wil maken met die stad van vroeger, hoeft alleen maar naar Las Palmas te gaan en de tentoonstelling 'Interbellum, Rotterdam 1918-1940' te bewonderen. Afgelopen week zijn in Las Palmas de deuren van Inter bellum geopend. UPC Digital presenteert de Pleinbioscoop! Sleepy Hollow 24 augustus in het Museumpark te Rotterdam Kies ook na de Pleinbioscoop voor de beste films met UPC Digital Meer informatie over films bestellen, CineNova het filmkanaal of andere diensten van UPC Digital? Bel gratis (0800) 0603 www.upc.nl biedt Correct in Rotterdam u een uitstekende gelegenheid voor het opstarten van uw carriere in de wereld van beeld, geluid en computers. Correct, al meer dan 60 jaar toonaangevend op het gebied van Consumer en Business elektronica is op zoek naar versterking van het team en zoekt collega's: mmt U verwerkt dagelijks samen met uw collega's de inkomende en uitgaande goederenstroom van Correct. U bent accuraat en service gericht. U heeft een flexibele instelling m.b.t. de werktijden en werkzaamheden. U rouleert in een team van medewerkers van de expeditie tot centraal magazijn. U heeft een rijbewijs B, een elektronica opleiding of aantoonbare ervaring en u kunt zelfstandig werken. U levert en installeert de producten op de juiste wijze en u heeft een service gerichte instelling. Groot rijbewijs is een pre. Voor een leuke baan met toekomst gaat u naar Correct. Start als aankomend verkoper bij Correct en leer het vak! In de praktijk en via onze multi media training wordt u opgeleid tot verkoper met doorgroei mogelijkheden naar de afdeling die u het leukst vindt! U heeft kennis van computers en software. U adviseert onze klanten bij de juiste keuze binnen ons zeer uitgebreide assortiment. Affiniteit met telecommunicatie is een pre. Bereidheid tot verdere opleiding een vereiste. U heeft een brede kennis op het gebied van muziek en interesse op het gebied van multi media (games) software. U volgt de trends op de voet en weet ook het een en ander van de muziek van vroeger. U bent representatief en in staat om onze klanten vriendelijk te helpen aan onze Service Counter, dat wil zeggen u analyseert de klachten, omschrijft deze duidelijk voor onze monteurs en zorgt voor een snelle afwikkeling. Basiskennis elektronica is een vereiste. Spreekt een van bovenstaande functies u aan, neem dan contact op met de heer H. Klinge tel. 010-4.618.618 of schrijf een sollicitatiebrief met CV en pasfoto naar Correct B.V., Postbus 3566, 3003 AN Rotterdam. Waterfront staat donderdag 23 en vrijdag 24 augustus in het teken van scheurende gitaren en bonken- de bassen. De Murder City Devils en NRA mogen het spits, of liever, de naakte kippenek afbijten. Om 21.00 uur en tegen betaling van 15,- kunnen bezoekers zich ver- gapen aan de uit Seatlle afkomsti- ge rock en rollers MCD, waarna de voor eenvierde Rotterdamse punk- formatie NRA het roer overneemt. Vrijdag is het de beutt aan de klas- sieke punkers de Vandals en hun ontdekking The Ataris. Het belooft deze dag een meer dan prettige punkavond te worden. Aanvang 21.00 uur, entree 17,50. Moesten ze vorig jaar nog uitleg- gen dat breakdance weer terug is, inmiddels zijn de mensen achter Nighttown dat stadium voorbij: 'Breakdance is here to stay'. Vrij- dagavond 31 augustus wordt het Benelux kampioenschap uitgebatt- led en de daarop volgende zater- dag zal een uitgebreid programma de hele lifestyle rond breakdance bloot leggen. Met uiteraard veel hiphop van dj's Draztik Measurez, Krumb Snatcha (USA), DEF, Mis- ta Sweet, Code Red, Rockid &JazzT (uk), All Elementz Jam met internationale sterren en een HipHop paneldiscussie. Allemaal voor f 30,-, of 45,- al naar ge- lang de bezoeker in het bezit van een passepartout is. In de basement draait zaterdagnacht vanaf 1.00 uur dj Lucien Foort opgevolgd door vele anderen die de muziek verzorgen voor puur progresz Donderdag 23 augustus, Rotown aan de Nieuwe Binnenweg, na be taling van tien gulden entree. De doedelzak is om voor de hand lig- gende redenen nooit een van de meest prominente instrumenten in de wereld van de dance geweest. De Peatbog Faeries brengen hier echter verandering in. Zij vermen- gen funk met scherpe randjes, die- pe dub reggae en moderne jazz in- vloeden met traditionele Schotse folk muziek, waarbij het gebruik van instrumenten als doedelzak, viool en bodhran niet geschuwd wordt. Krachtige melodielijnen worden opgepompt met een tech- no-feel, terwijl de bijbehorende grooves stuiteren over een zware bas, die je als een massieve hart- slag raakt. Reggae, dub, soca en vooral house ritmes spelen samen met veel schitterende, golvende melodieen uit Macedonia en ver- der.DJ Wizard specialised! zich in Keltische dans/volksmuziek, mu ziek met een Ierse, Schotse, Bre- tonse, Gallicische dan wel Scandi- navische inslag. De Wizard verza- melt deze muziek al ruim twintig jaar en is vooral op zoek naar de crossover met moderne muziekstij- len. Dit resulteerde in het verleden in een heftige folk-punk set en te- genwoordig in folk-dance. Heden- daagse stromingen als big beat, trance en zelfs 2-step en drum'n- 'bass krijgen van de Wizard een Keltische behandeling, waarbij de dansbaarheid altijd voorop staat. Voor totale leken: denk aan fluit- jes, doedelzakken, violen, trekzak- ken in combinatie met vette beats. Rotown brengt zondag 26 augus tus om 22.00 uur het uit Los Ange les afkomstige Gwenmars ten to- nele. Deze band is een power-trio in de breedste zin des woords. Hun sound doorkruist de grenzen van met fuzz doordrongen grunge, mod power-pop, punk en synthi- pop gemurmel. Dit komt neer op een sound die een wereld naar bo- ven brengt waarin Gary Numan's ijzige voordracht de darmverzwik- kende explosieve energie van Nir vana doorboort. In de praktijk leidt dit tot een kruising tussen vroege jaren '80 new wave en hardere rock elementen. Voor tien gulden kan een ieder zien en horen hoe Gwenmars een perfecte kruising tussen Amerikaanse power-pop en harde B ri t-pop maakt Interbellum wordt herleeft achter deuren Las Palmas 'Interbellum, Rotterdam 1918— 1940' is zowel de titel van de ten toonstelling in Las Palmas als van een boek over dezelfde periode onder redactie van Marlite Hal- bertsma en Patricia van Ulzen. Beiden behandelen uitgebreid de vaak innoverende rol die Rotter dam in het vooroorlogse Neder- land speelde. Het dagelijks leven wordt beschreven, maar ook ver- nieuwende bouwstijlen, nieuwe producten die in Rotterdamse fa- brieken hun oorsprong vonden en opmerkelijke gebeurtenissen uit de periode tussen de twee wereld- oorlogen. In Las Palmas is een verzameling van zo'n 150 voorwerpen bijeen- gebracht, die het vooroorlogse le ven in Rotterdam illustreren. Het zijn vaak verrassende, soms ook ontroerende voorwerpen. De be- gane grond van Las Palmas is voor de gelegenheid omgetoverd in een snuffelzolder', die door tentoonstellingsmakers Koss- mann en De Jong zeer sfeervol is aangekleed. Op elk gebied is er mateiiaal uit het Interbellum te vinden. Meubels van Gispen, schilderkunst van Henrik Chabot en een model van de in 1937 ge- bouwde Nieuw Amsterdam: alles staat hier door elkaar heen, De kleine geschiedenis is niet verge- ten. Een vitrine koestert de blik- ken waarmee Rotterdamse pro ducten in de winkel verschenen, zoals Stuivers Chocolaad, Be- schuit van Paul C. Kaiser en ui teraard het kenmerkende Van Nelle blik. lets verderop staat een Het Interbellum blijft, ook zoveel jaar na dato, inspireren en intrigeren. De expositie in Las Palmas bewijst deze stelling eens te meer. foto: Dick Sluijter weegschaal van Berkel, inder- daad ook al een Rotterdamse vin- ding. Liefhebbers van architectuur ko- men in Las Palmas uitgebreid aan hun trekken. Maquettes van on der meer het Postkantoor, een fil- tergebouw van de Maastunnel en de Beurs zijn op unieke wijze bij elkaar gebracht: ze zijn normaal gesproken over verschillende musea en instellingen verdeeld. Ook de Hefbrug staat er bij, met ernaast een video van de film van Joris Ivens over de brug. De ca mera waarmee Ivens filmde Iigt er ook en maakt een bijna ontroe rende indruk als je beseft dat dit het instrument was waarmee Ivens een van zijn bekendste films maakte. Het onderwerp Van Nelle keert in Las Palmas terug bij de enorme vergadertafel van de voormalige fabriek. De tafel is gemaakt door Gispen en zo zijn er wel meer dwarsverbanden te ontdekken. De telefooncel van de oorlog is ook zo'n voorbeeld. De eel werd in heel Nederland ge- bruikt, was een ontwerp van ar chitect Van der Vlugt en werd ge- produceerd door (alweer) Gispen. En Van der Vugt maakte niet al leen naam met deze eel, maar in samenwerking met collega's ook met tal van destijds vooruitstre- vende gebouwen, zoals de Berg- polderflat en villa Sonnefeld. Sommige ontwerpen uit het Inter bellum haalden het niet: een teke- ning laat een enorme hangbrug over de Maas zien die nooit werd gerealiseerd. Alsofer later alsnog iets goedgemaakt moest worden, verblijven er nu zelfs twee boven het Maaswater. Las Palmas geeft ook een goed hint naar wat er nog uit het Inter bellum over is en hoe weinig we daar misschien maar naar kijken. Tekeningen van het interieur van het Postkantoor aan de Coolsin- gel benadrukken bij voorbeeld hoe fraai het gebouw aan de bin- nenkant is. Maar wie gaat er zelf nog wel eens binnen kijken naar het nog altijd onvernaderd mooie gebouw?Onmisbaarbij Internbel- lum is de stoere Ahrens-Fox brandweerwagen. Samen met zes andere exemplaren werd hij in 1928 door Rotterdam besteld voor het destijds grote bedrag van 230.000 gulden. Het waren de eerste Amerikaanse brandweer- wagens die in Europa ten tonele verschenen en het laatse exem- plaar deed nog tot in de jaren zes- tig dienst. Het tekent de sfeer van vooruitgang en innovatie die net zo goed bij Rotterdam hoorde als de sfeer van gezellige oude win- kelstraten of havens vol schepen. Las Palmas geeft al met al een uniek beeld van het oude Rotter dam, dat soms al zo modem was dat we het nu nog herkennen. 'Interbellum, Rotterdam 1918- 1940' is nog tot en met 2 decem- ber te bezoeken in Las Palmas, Wilhelminakade 66. Toegang: 10 gulden. Het gelijknamige boek telt 388 pagina 's en kost 75 gul den in de boekhandel. Historisch Delfshaven is zaterdag 25 augustus het decor voor het 3e Delfshavense Jazzspektakel. De organisator van het festival, de Delfshavense Aan de Maas Evene- menten Stichting DAMES is er in geslaagd om voor dit jazzextra- vaganza een keur aan Nederlandse musici te contracteren. Het festival wordt om 13.00 uur traditiege- trouw geopend door Le Hot Club de Rotterdam, waarna verschillen de grote en minder grote namen uit de jazzscene het podium bevolken. Naast de podiumprogrammering bieden de historische kaden en straatjes volop ruimte om te swin gen en zingen op de muziek van spectaculaire looporkesten. Het Delfshavense Jazzspektakel is on- derdeel van het Zomerprogramma Delfshaven, dat de DAMES orga- niseert in opdracht van de gemeen- te Rotterdam en de deelgemeente Delfshaven. door Vincent Wernke ROTTERDAM - Hoewel hij zegt er niet bewust mee bezig te zijn, draagt iedere film van Tim Burton zijn eigenzinnige handtekening. Meer dan an dere filmers lijkt hij op eigen wijze om de strakke regels van Hollywood heen te ma- noeuvreren. Gevolg is een ei- genzinnig oeuvre, waarvan 'Planet of the Apes' de laat- ste aanwinst is. Zijn verschijning alleen al zegt ei- genlijk alles over de filmmaker Tim Burton. Op welke foto je hem ook ziet, altijd staat hij afgebeeld met een grote zonnebril op zijn ge- zicht. Een vaag sikje en lang war- rig haar maken het beeld van ver- strooide kunstenaar compleet. Pre- cies het beeld wat je verwacht bij de man die de wereld films schonk als 'Beetlejuice', 'Edward Scissor- hands', 'Mars Attacks!' en 'Sleepy Hollow'. Deze week verschijnt zijn nieuwste film, een remake van 'Planet of the Apes' uit 1968. Een film die perfect past in het oeuvre van de eigenzinnige filmer. Al vanaf zijn eerste speelfilm 'Pee- Wee's Big Adventure' worden zijn films bevolkt door vreemde perso nages. Figuren die op de een of an dere manier anders zijn dan ande ren. Van superheld Batman tot de marsmannetjes uit 'Mars Attacks! En van de met scharen aan zijn handen rondlopende Edward Scis- sorhands tot filmmaker Ed Wood. Over het leven van deze laatste, al even exentrieke filmer maakte Burton in 1995 het in zwartwit ge- draaide 'Ed Wood'. Een studiofilm in zwart-wit. Dat is naast Burton alleen Steven Spielberg gelukt. Dat Burton juist het levensverhaal van Ed Wood verfilmde was niet zo verrassend. Op bepaalde punten is Burton vergelijkbaar met Wood. Zo waren de films van Wood, die wel wordt gezien als de slechtste filmmaker aller tijden, vooral het gevolg van het onuitputtende en- thousiasme van de maker en zijn enorme fantasie. Tim Burton is minstens zo eigen- zinnig. Zijn werk, uitgezonderd de eerste Batman-film, is niet te ver- gelijken met andere films die ons uit Hollywood bereiken. Naast bi zarre personages, blinken ze ook uit door de bijzondere uitwerking en fantasievolle art direction. Een goed voorbeeld is 'Edward Scis- sorshands', waarvoor Burton op ■■Hi1 Vroeger jaagde buitenbeentje Tim Burton de kinderen uit de buurt al de stuipen op het lijf met vreemde voetsporen, nu doet de Amerikaanse filmer hetzelfde, maar dan met levensechte apen in "Planet of the Apes'. worden gespeeld door Mark Wahl- berg en Helen Bonham-Carter. Maar de show wordt naar verluidt gestolen door de apen. Burton, ei- genzinnig als hij is, wilde geen di- gitale technieken om de apen tot leven te brengen. Hij liet make up- artiest Rick Baker, die eerder on der meer Jim Carrey onder handen nam in 'The Grinch', levensechte maskers maken waarin de acteurs zich prima konden bewegen. Van de lopende band in de Disney- studio's is Tim Burton (42) uitge- groeid tot het meest succesvolle buitenbeentje van Hollywood. Een eenling in een wereld waarin for- mulefilms regeren. In zijn jeugd maakte hij kinderen uit de buurt aan het schrikken met zelfgeschre- ven toneelstukjes. Hij construeerde vreemde voetsporen, waardoor hij ze de stuipen op het lijf jaagde. Ve le jaren later doet hij nog steeds hetzelfde. Hij maakt er echter veel meer mensen bang mee dan in zijn jeugd. geheel eigen wijze een nieuw- bouwwijk liet opbouwen. Niet voor niets bewonderde Burton Ed Wood vooral om diens eigenzinni ge stijl. Dat Wood de slechtste filmmaker aller tijden was, wil Burton ook niet horen. „Ik heb al tijd gedacht dat als iemand een ei gen stijl gebruikt en daarin gelooft, dat een film dan niet slecht kan zijn", liet hij ten tijde van 'Ed Wood' in een interview weten. Groot verschil tussen Burton en Wood is het succes. Waar films als 'Plan 9 from outer space' van Ed Wood in kleine cultkring op waar- dering kon rekenen, trekt Tim Bur ton met zijn werk miljoenen men- sen naar de bioscopen. 'Planet of the Apes' leverde in de eerste we- ken al 150 miljoen dollar op. Het geheim van de voormalig animator van Disney ligt vooral in het feit dat hij zijn fantasievolle verhalen op een aansprekende manier naar het witte doek weet te vertalen. Een kunstenaar die ook weet wat het publiek wil zien. Niet voor niets vond 20th Century Fox hem de aangewezen man om een nieuwe versie te maken van Franklin Schaffners 'Planet of the Apes'. In deze film strandt een as tronaut op een planeet waar apen regeren. Mensen worden door de ze apen slechts gezien als slaven. De hoofdrollen in 'Planet of the Apes' (budget 100 miljoen dollar) VOOR EEN BAAN MET T0EK0MST

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2001 | | pagina 11