DIGITALE FOTO COMPACT
CAMERA
Piet Rogie laat zich inspireren
door beeldend kunstenaars
Soulvation* heeft tijd in overvloed
maasstad
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Meezing Bioscoop met
'The Sound of Music'
3X ZOOM COMPACT CAMERA
DIGITALE
CAMERA
BEZITTERS
OPGELET!
Canon
Canon
Bamboe Bovenstad ten einde
'Als onze eerste plaat flopt, dan
maken we gewoon een nieuwe'
453.33
181.06
jm-
J9T- Art.nr. 193382
317.19
*INCL. GRATIS
32 MB CARD
MINOLTA
SaiDisk "3
■stad
Mr- Art.nr. 68558
ROTTERDAM - Als onze
eerste plaat flopt is het niet
erg, dan maken we gewoon
een nieuwe. Ik kan best
voorstellen dat mensen een
beetje raar op het album rea-
geren. Ongeacht of hij suc-
cesvol is of niet gaan we ge
woon door. Wij geloven er
wel in en zouden nooit een
plaat uitbrengen die wij on
der de maat vinden." Ro
nald Molendijk, internatio-
nale ster-dj, heeft er een
hobby bij. Een hobby die
ernstige vormen begint aan
te nemen. Als medeoprich-
ter van live act Soulvation*
breken drukke tijden aan.
Aankomende zaterdag staat
hij met zijn band in Ahoy
tijdens de jaarlijkse D.Nite.
"v
Woensdag 26 September 2001
TX51
CORRECTPRIJS
[999*
CORRECTPRIJS
i_399
SANDISK 64 MB COMPACT
FLASH MET USB READER
In combinatie met de meegeleverde
64MB compact flash kaart is deze
USB cardreader een ideale partner
voor elke computer gebruiker. Op
een simpele manier koppelt u de
data via deze vinding in uw favoriete
programma's.
Art nr. 185274
CORRECTPRIJS
Het laatste uurtje van de week is bij Correct
een super-uurtje. Op de Bergweg 110
kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag
profiteren van een superaanbieding. Voor deze
aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en
geen telefonische reserveringen
of bestellingen mogelijk.
CANON EOS 300
SPIEGELREFLEX BODY
Spiegelreflex camera met 7
focuspunten, matrix lichtmeting
systeem, mogelijkheid om de
scherptediepte visueel te beoordelen
en het bereik hiervan zelf in te stellen.
In zilver body uitgevoerd.
'Afgebeeld objectief optioneel leverbaar.
ALLEEN ZATERDAG 29 SEPT.
VAN 17.00-18.00 UUR
I
CORRECTPRIJS
Zetfouten en prijswijzigingen
voorbehouden
GRATIS
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.
(T.V.W. 499.-1
Op de 1e verdieping aan de Bergweg 110 te Rotterdam
vindt u de foto en video afdeling van Correct.
Compact-, spiegelreflex-, zoom en APS foto camera's
en videocamera's staan overzichtelijk opgesteld.
Ook op het gebied van alle foto en video toebehoren
heeft Correct een groot assortiment.
CANON POWERSHOTA-10
DIGITALE FOTOCAMERA MET 1.3
MILJOEN PIXELS
Met 1.3 megapixel beeldresolutie het
ideale instapmodel voor iedereen die
digitaal wil fotograferen. De 35-105
mm 3x zoomlens is perfect voor het
inzoomen opobjecten,
panoramische landschappen
vastleggen en alles wat daar tussen
ROTTERDAM - Het belangrijkste
evenement van Nighttown dit
weekend is vanzelfsprekend d.nite
by marboro. Dit vindt echter niet
plaats aan de West Kruiskade maar
in het grote sportpaleis Ahoy'.
Ook dit jaar weer grote namen zo-
als Laurent Gamier en Cajmere.
Verder live onder meer Soulvation
van Ronald Molendijk (zie elders
op deze pagina), Remy, Michel de
Hey en Benny Rodriguez. Aan-
vang 22.00 uur en kaarten kosten
75 gulden. Verkrijgbaar bij de be-
kende voorverkoopadressen.
Rotown heeft vandaag - woensdag
- Nippy Noya Daniel Bloem.
Een avond met zinderende ritmes
vol vuurwerk. Entree vijf piek.
Zondag op hetzelfde podium In
cense. Experiment en avontuur in
de melodie en boven alles: emotie.
Op toemee door Nederland liet de
band menig concertbezoeker stom-
verbaasd achter. De nieuwe cd
'Approx. 45 min.' is net versche-
nen. Aanvang 22.00 uur en kaarten
kosten drie rijksdaalders.
Baroeg heeft vrijdag Club Regio
nal. Veel bekend over deze avond
is er nog niet, behalve dan dat de
zaal om 20.00 uur opengaat en dat
het je drie rijksdaalders kost om
binnen te komen. Een dag later
80's More met DJ's Jan H. en
C02. De zaal gaat om 21.00 uur
open en kaarten kosten andermaal
drie knaken. Het geplandde con
cert van Raw Power en Remorse
op 30 September gaat niet door.
Green Lizard staat vanavond -
woensdag in een uitverkocht Plan
C. Op het programma staan geen
songs van henzelf, maar nummers
van Nirvana. Ze spelen dan ook in
het kader van de Marlboro Flash
backs. Aanvang 21.00 uur.
In WaterFront donderdag de ex
treme noise van het Japanse Melt-
Banana. Het effect van het beluis-
teren van een plaat van die band
staat gelijk aan het nuttigen van
een liter koffie. Live compleet met
humor en heel veel charme. Ook
excentriek is The Rah Bras. Com
pleet gestoord, onvoorspelbaar en
absurdisch. Aanvang 21.00 uur en
kaarten kosten 15 gulden. Vrijdag
in WaterFront Illy by Noise en za
terdag Het eerste kwartier, een se-
rie middagen waarin muzikanten
van 12 tot en met 18 jaar de kans
krijgen om hun kunsten te verto-
nen. Aanvang 12.00 uur en de toe-
gang is gratis. Zaterdagavond ten-
slotte The return of: Re-Turn up
the bass met DJ's Retep en Bass.
Herkenbaar, opzwepend en kip-
penvel! Aanvang 22.00 uur en de
entree bedraagt een tientje.
ROTTERDAM - Na een aantal maanden komt er binnenkort een einde
aan Bamboe Bovenstad. Het opvallend veranderde beeld van het hoofdge-
bouw van de Hogeschool Rotterdam wordt dan weer in de oude vertrouw-
de staat gebracht. Het initiatief heeft een bijdrage geleverd aan de vele
mogelijkheden die platte daken bieden om de stad functioneel zowel als
visueel te verrijken. Tot en met 30 September 2001 kan Bamboe Boven
stad nog door het publiek worden bezocht. Op zondag 30 September wordt
om 17.00 uur met een symbolische bovenstedelijke gebeurtenis het starten
van de demontage gevierd. Voorafgaand aan de start van de demontage
vindt op donderdag 27 September van 14.00 tot 18.15 uur een themamid-
dag plaats over 'Stedelijke vemieuwing door Luchtgebonden Bouwen'.
En op zaterdag 29 September wordt er door Gallery of Modern Art Four
Wings in Bamboe Bovenstad een Jam Painting act verzorgd, uitgevoerd
door de Chinese/Parijse schilder Arthur Yang in dialoog met zijn Neder-
landse collega Leo Spindelaar en met ondersteuning van de Jazzsaxofo-
nist Merab Davitouliany. Jam Painting kan gezien worden als een product
van een gezamenlijke creatie/kunsthappening door twee kunstenaars die
schilderen in dialoog met elkaar. Het uiteindelijke resultaat is verrassend,
niet alleen voor de kunstenaars zelf maar ook voor het publiek. Het kunst-
werk zal na afloop worden geveild. De live schilderact start om 14.30 uur.
foto: Sophie van Schouwen
Het is dus geen productie over die
twee kunstenaars, maar over de
mensen die in hun werk figureren.
Over hun kwetsbaarheid en hun
weerbaarheid. Ze zetten hem kaal
en veelvuldig naakt neer. Genuan-
ceerd en sensueel, vreemd en
wreed tegelijk. Gedrongen, maar
toch herkenbaar."
Het thema kwam precies op het
juiste moment: „Mijn vorige werk
was over het algemeen introvert en
het had ook iets melancholisch. Ik
was er aan toe om dat te doorbre-
ken en wilde wat extraverts ma-
ken." En dat is gelukt. Tijdens de
voorbeschouwing op de Uitmarkt
werd de voorstelling zelfs als
'hard' bestempeld.
Het decor is al uitbundig. Van een
gekleurde vloer tot koeienhuiden:
„Die huiden hebben een drieledige
functie. De sensatie van het gevoel
en de aanraking. De vacht staat
voor warmte. Daarbij was Bacon
van origine een meubelontwerper
en maakte hij gebruik van koeien
huiden. In zijn eerste schilderijen
kwamen vaak koeien en karkassen
voor. Als laatste heeft het voor mij
een recentere, zelfs weerzinwek-
kende betekenis. Het beeld van de
vernietiging van de vele koeien uit
voorzorg van de MKZ. Als kunste-
naar ben ik niet politiek actief,
maar voel me zeker betrokken."
1.3
MINOLTA RIVA
ZOOM 115 COMPACT CAMERA
Een bijzonder lichtgevoelige
zoomcompact camera met een
zoombereik van 37.5 groothoek tot
115mm tele. Automatische
belichtingsregeling, zelfontspanner,
motortransport, waarschuwing bij te
weinig en een ingebouwde flitser.
Inclusief batterij.
ROTTERDAM - Het overweldi-
gende succes van de Meezing
Sound of Music krijgt een vervolg
met drie extra voorstellingen in het
Oude Luxor Theater. „De belang-
stelling voor de voorstellingen in
het voorjaar was overrompelend",
vertelt Aemoud Florijn van Mee
zing Bioscoop. „Het leek wel alsof
half Nederland hierop had zitten
wachten. De kaartjes vlogen de
deur uit en hele gezinnen schaar-
den zich achter de website om in te
zingen, alles over meezingetiquet-
te te leren en ideeen op te doen
voor een gepaste kostumering."
Nonnen, besnord, bebaard of
zwanger, boeren in lederhosen, en
Maria's van alle leeftijden bezoe-
ken de Meezingvoorstelling. Met
hart en ziel geven ze zich over aan
deze nieuwe vorm van vermaak
waarbij het publiek de hoofdrol
speelt. Volgens Florijn is het suc
ces een optelsom van goed en gek,
camp, cult, jeugdsentiment en niet
te vergeten de mogelijkheid om de
verkleedkast te plunderen en met
anderen luidkeels mee te zingen.
„Samen zingen is ook heerlijk. Het
is het toppunt van 'communal co-
cooning'. Maar waar doe je dat als
je te oud bent voor de disco, te on-
gelovig voor de kerk en een zang-
koor sowieso niet ziet zitten."
Wie nog niet geweest is krijgt de
komende weken in ieder geval nog
drie kansen in Rotterdam om 'The
Sound of Music' te zien en mee te
zingen met al die bekende liedjes.
Aanstaande zondag 30 oktober be-
gint de voorstelling om 14.00 uur.
Ook op zondag 28 oktober en 25
november is de Meezing Bioscoop
in het Oude Luxor. Kaarten kosten
37,50. Telefonisch reserveren:
010-484.33.33. Voor informatie:
www. soundofmusic ,nl
Moment uit de dansvoorstelling 'Tragic Torso' van Rogie Company.
door Marlen Duvalois
ROTTERDAM - 'Tragic
Torso' is de nieuwe danspro-
ductie van het Rotterdamse
gezelschap Rogie Compa
ny. Vandaag - woensdag -
gaat het stuk in premiere in
theater Lantaren/Venster. De
moderne dansvoorstelling
van choreograaf en artistiek
leider Piet Rogie zal vier
avonden in Rotterdam te zien
zijn. Daarna doet de produc
tie tot eind dit jaar verschil-
lende steden in het land aan
om begin januari weer in ei-
gen stad te eindigen.
Rogie Company bestaat alweer
twaalf jaar. Toen het gezelschap in
1989 werd opgericht onder het ar-
tistieke leiderschap van Piet Rogie,
heette het nog Peter Bulcaen: „Ik
wilde niet dat het gezelschap de
naam van de artistiek leider droeg
wat heel gebruikelijk is. Noem het
valse bescheidenheid, maar ik was
er nog niet aan toe. Ik heb gekozen
voor een fictieve naam en heb twee
namen uit mijn familie samenge-
voegd, die van het zwarte schaap
en mijn lieve oma."
Sinds een paar jaar draagt het ge
zelschap de huidige naam: „Com-
pany slaat op de mensen met wie ik
samenwerk, de licht- en decoront-
werpers en andere choreografen.
Eigenlijk de gelijkgestemden of
juist de tegenpolen die voor het
evenwicht zorgen. Rogie
Friends was wel een aardige naam
geweest, maar dan lijkt 't net een
popbandje", lacht de choreograaf.
Lange tijd heeft Rogie Company
met ad hoc gelden gewerkt en wer-
den producties per budget ge-
maakt. Door het toekennen van
een subsidie uit het Kunstplan door
het ministerie van OC&W en de
gemeente Rotterdam kunnen er
voor de periode 2001 tot en met
2004 twee producties per jaar wor
den gemaakt. Het ruimere budget
stelt de artistiek leider ook in staat
de producties groter aan te pakken,
met componisten samen te werken
en op den duur andere choreogra
fen aan te trekken.
Daarnaast hield Rogie bij voor-
gaande producties het licht- en de-
corontwerp in eigen beheer. Hoe-
wel geld een belangrijke reden is,
heeft de jarenlange werkervaring
hem inmiddels de zekerheid ver-
strekt enkele touwtjes uit handen te
durven geven: „Aan mensen waar-
van ik het vertrouwen heb dat ze
mij kunnen volgen in mijn denk-
wijze, maar dat op hun eigen ma
nier invullen. Ik hoop dat die wis-
selwerking naar buiten toe een ver-
rijking is", licht Rogie toe. „Door
die samenwerking kunnen we op
meerdere terreinen veel extremer
gaan werken. Nu hebben we een
vrij ernstige voorstelling, maar ik
zou ook graag een grappige dans-
voprstelling, een soort komedie,
willen maken. Dat wil ik al heel
lang, maar ik denk dat het veel
moeilijker is en daar kan ik wel
wat hulp bij gebruiken.
'Tragic Torso' is eigenlijk de eer
ste grote productie van Piet Rogie,
waarvoor hij zich heeft laten inspi
reren door beeldend kunstenaars
Marlene Dumas en Francis Bacon:
„Het stuk is vrij snel tot stand ge-
komen, mede door de tien dansers.
Bacon boeit mij al sinds mijn
kunstopleiding ongeveer dertig
jaar geleden, niet alleen de schilder
zelf, maar ook de mens erachter.
Tientallen boeken heb ik van hem.
Dumas heb ik eens gei'nterviewd
voor een van mijn voorstellingen.
Beider werken zijn gerelateerd aan
elkaar. Heel figuratief en kunstig
qua techniek."
Een tentoonstelling waarin beide
kunstenaars naast elkaar geexpo-
seerd werden, gaf voor Rogie de
doorslag: „Ik wilde ze als uit-
gangspunt, als inspiratiebron ge
bruiken voor mijn voorstelling.
Art.nr. 185014
door Roy Pereira
Nu staat Molendijk er niet alleen
voor, samen met Jeroen Rietber-
gen (toetsenist en andere oprich-
ter) en de zeskoppige band spelen
ze al de hele zomer op festivals en
evenementen. Toch geeft de dj
toe dat het vooral in het begin erg
wennen was. „Ik moest echt leren
om in teamverband te werken.
Het duurt allemaal ook wat lan-
ger. Als ik moet draaien dan kom
ik twee minuten voor de set aan
en loop ik twee minuten na de set
weer weg. Maar met Soulvation*
gaan we al om 19.00 uur weg als
we om 23.00 uur moeten spelen,
als dj had ik in die paar uurtjes in
Parijs kunnen draaien en weer in
Nederland kunnen zijn. Gelukkig
werkt het nu steeds beter, dat
komt vooral omdat we een hechte
groep zijn waarvan de meesten
elkaar al jaren kennen."
Soulvation* bestaat pas een klein
jaartje maar de basis is al veel lan-
ger geleden gelegd. „Jeroen en ik
kennen elkaar al jaren. Hij is een
geschoolde muzikant die veel er-
varing heeft met live spelen. Ik
ben een ongeschoolde muzikant
die alleen verstand heeft van
dansmuziek. In het verleden heb
ben we vaak samengespeeld. Dat
ging aardig en zo'n drie jaar gele
den hebben we het naar een hoger
niveau getild. We zijn toen ge-
richt gaan zoeken naar andere
Ronald Molendijk en Jeroen Rietbergen in de studio, waar de basis wordt gelegd voor het eerste album van Soulvation
foto: Dick Sluijter
muzikanten en dat leidde tot de
formatie van Soulvation*. Het
zijn ook niet de eerste de beste
muzikanten, we hebben veel
vrienden die interesse hadden in
Soulvation*. Toch hebben we
niet blind iedereen aangenomen,
ze moeten wel wat kunnen. Mi
chel van Schie,
onze bassist,
bijvoorbeeld
loopt al heel
wat jaren mee
als studiomuzi-
kant en heeft
talloze dingen
geproduceerd. Dat is ook een te-
ken van hoe serieus we ermee be-
zig zijn."
Volgens Rietbergen staat er nu
een groep die perfect aanvoelt
hoe de band werkt. „Wij (Riet
bergen en Molendijk) zijn als het
ware de dwingende factor, wij
hebben de nummers geschreven
en wij bepalen de lengte. Verder
mogen de muzikanten doen wat
ze willen en dat bevalt goed. De
vrijheid is zo groot dat daar nooit
een probleem van wordt gemaakt.
Sterker nog: op zeker drie num
mers van onze debuutplaat ko
men lange solo's voor. Toen die
ingespeeld werden kregen ze zo-
veel vrijheid dat ze niet wisten
wat ze ermee moesten doen. Maar
we wilden ze juist zoveel tijd ge
ven zodat alles emit kwam. Dat is
uiteindelijk goed gelukt."
De debuutplaat 'Some Love' ver-
schijnt op 29 oktober, hiervan
zijn ook de eerste twee singles af-
komstig. De eerste 'I just can't
stop' verscheen vorig jaar al, de
nieuwe single 'Flying into love'
verschijnt in de eerste week van
oktober. Hier wordt meer van
verwacht, ook omdat Soulvation*
dankzij de vele optredens meer
naamsbekendheid heeft gekre-
gen. Molendijk heeft er in ieder
geval vertrouwen in: „We hebben
al op diverse grote festivals ge-
staan, waaronder het North Sea
Jazz festival. Daar speelden we
de zaal plat. Dat betekent wel
wat, dacht
ik zo." Je
roen onder-
breekt
hem: „Ik
vind het al
genoeg
zeggen dat
we worden uitgenodigd om daar
te spelen, voor mij is dat al een
succes."
Toch is het op z'n minst vreemd
dat een beginnende band zoveel
toegang krijgt tot een groot pu
bliek. „Natuurlijk heeft het te ma
ken met mijn naamsbekend
heid," verklaart Molendijk.
„Maar vooral met het feit dat we
allemaal geen twaalf meer zijn,
maar professionele muzikanten
die weten hoe de muziekwereld
werkt. In dat opzicht hebben we
een streepje voor. Bovendien
hebben we een hele goede mana
ger die ervoor gezorgd heeft dat
we op die plaatsten konden spe
len. Maar ik moet wel zeggen dat
we net als andere bandjes demo's
naar allerlei platenmaatschappij-
en hebben gestuurd. PLAS (Play
It Again Sam Recordings) was de
eerste die meteen beide om te
zeggen dat ze het goed vonden.
We krijgen van hen ook alle
ruimte en tijd om ons debuut zo
goed mogelijk af te krijgen, dat is
de beste manier van werken voor
ons. Wij proberen namelijk zo
veel mogelijk instrumenten en
genres te eombineren. Dat heeft
tijd nodig, want we kunnen best
na een week vastlopen op een gi-
taar melodietje, het dan vergeten
en doorgaan met iets anders. Dat
is dan ook het motto van Soulva
tion*: alles proberen, alles ge
bruiken. Dit is misschien ook wel
onze zwakke piek, het kost nogal
wat tijd, maar tijd hebben we in
overvloed."
zit. Windows en Macintosh
compatible.