Rotterdamse Martine Nauta in het
Nieuwe Luxor tijdens Cameretten
'Reiziger en de meeuw' over
Rotterdammers en hun stad
VAN 14.00-21.00 UUR,
maasstad
stad
Letse Peteris Vasks is
'Composer in Residence'
Kerstcircus Ahoy' wordt
het circus van de lach
MAANDAG 3 DECEMBER
CEINTUURBAAN111
ROTTERDAM.
□Oil
Ik wil er vooral van genieten
dat ik in het Nieuwe Luxor sta
W
4
Theatermaker Vedat Giiltekin
voelt zich thuis in Rotterdam
VAN LEERLING VERKOPER TOT
MULTIMEDIA SPECIALIST
INTERESSE IN EEN BAAN MET T0EK0MST
KOM NAAR CORRECT 0P DE
CEINTUURBAAN 111 ROTTERDAM
ROTTERDAM - De Rotter
damse Martine Nauta (28) is
aanstaand weekend een van
de negen deelnemers aan het
Cameretten Cabaretfestival
in het Nieuwe Luxor Thea
ter. Cameretten is sinds de
eerste editie in 1966 uitge-
groeid tot de graadmeter
voor aankomend talent.
Nauta is te zien op vrijdag
30 november en als het mee-
zit ook op 1 december tij
dens de finale van het Ca
meretten Cabaretfestival.
-
ROTTERDAM - „Noem me
maar T urkse Rotterdammer of
Rotterdamse Turk, wat het
prettigst is", Vedat Giiltekin,
acteur/schrijver/componisten
regisseur begint te proesten.
„Noem me maar Rotterdam
mer, dat ben ik per slot van re
kening het meest." Giiltekin
is de maker van het theater-
stuk 'Reiziger en de meeuw'.
De eerste in de serie 100 keer
verloren en verlangen', over
Rotterdammers en hun stad.
„Dan bedoel ik alle Rotter
dammers. Dus het heeft een
multiculturele achtergrond, al
zal dat niet de boventoon voe-
ren want het gaat om verloren
en verlangen. Al die culturen
in de stad, werken toch steeds
meer met elkaar samen."
Zoekt u een fulltime functie
binnen de elektronica, kom dan
langs op maandag 3 december
en solliciteer direct.
Wij ontvangen u graag van
14.00-21.00 uur in ons pand
van Correct Business Electronics aan de
Ceintuurbaan 111 in Rotterdam.
CORRECT ZOEKT DE VOLGENDE NIEUWE COLLEGA'S
DECEMBER
SOFTWARE •SUPPLIES
TELECOMMUNICATIE
U heeft niet alleen kennis van de
nieuwste GSM telefoons, maar ook
over mogelijkheden in combinatie
metde computer
en PDA apparatuur.
HOBBY ELEKTRONICA
U bent servicegericht en heeft een
brede interesse voor elektronica en
adviseert de consument op het
gebied van aansluitmogelijkheden,
diverse bijverkoop artikelen,
disco-apparatuur, mengpanelen
spelcomputers en accessoires.
CD/DVD SOFTWARE
0ns CD/DVD Theater breidt uit door
o.a. de komst van vele nieuwe
media. Heeft u een brede interesse
op het gebied van muziek en bent u
gei'nteresseerd in multi media
software, dan is dit de baan voor u.
SCHEEPVAART
ELEKTRONICA
Correct Marine voert een zeer breed
assortiment voor plezier- en
beroepsvaart.
U adviseert onze klanten op een
representatieve manier bij de
aanschaf van marine elektronica van
fishfinder tot computergestuurd
navigatiesysteem.
TELEF0NISCHE
VERK00P
Correct Direct
(onze telefonische verkoop)
Een verkoper die klanten via de
telefoon adviseert over alle mogelijke
productgroepen
uit het Correct assortiment.
GASTVR0UW EN
CAISSIERE
U bent representatief en vindt het
leukom onze zakelijke en
particuliere klanten te helpen bij het
verstrekken van informatie en het
afrekenen van de aangekochte
apparatuur.
Kassa-ervaring is een pre.
BEZORGMEDEWERKER
U bent representatief, heeft een
rijbewijs B, een elektronica opleiding
of aantoonbare ervaring en u kunt
zelfstandig werken. Naast rijbewijs B
is rijbewijs C een pre.
L0GISTIEK
MEDEWERKER
U verwerkt dagelijks samen met uw
collega's de inkomende en
uitgaande goederenstroom van
Correct. U bent accuraat en service
gericht naar consument en collega.
U heeft een flexibele instelling m.b.t.
de werktijden en werkzaamheden.
AANKOMEND COMPUTER
M0NTEUR
Wij zijn geautoriseerd door o.a. de
merken Compaq, Toshiba, Packard
Bell en vele andere. Voor onze
afdeling computer reparatie zoeken
wij een collega met opleidingsniveau
MTS-elektronica niveau 3/4.
SERVICE COUNTER
MEDEWERKER
U bent representatief, service gericht
en in staat om onze klanten
vriendelijkte helpen aan onze
Service Couter. U analyseert de
technische klachten aan de
apparatuur en omschrijft deze
duidelijk voor onze monteurs.
Bent u klaar met uw
opleiding en zoekt u een
baan met
verantwoordelijkheid en
doorgroei mogelijkheden,
dan ligt hier uw kans. Start
als aankomend verkoper bij
Correct en leer het vak in
de praktijk. Onder andere
via onze Correct Multi
Media training krijgt u een
opleiding tot allround
verkoper in de elektronica.
Na het behalen van het
diploma groeit u door naar
de afdeling die u het meest aanspreekt. Vereist
opleidingsniveau middelbaar niveau 3/4 of Havo.
Dan bent op van harte welkom op maandag
3 december a.s. U kunt binnen stappen en wij
houden direct een sollicitatiegesprek.
Op maandag 3 december of als u deze dag niet
de gelegenheid hebt, schrijft u dan een sollicitatie
brief aan de heer H. Klinge, Manager Werving
Selectie. U kunt uw brief opsturen
aan Correct B.V., Postbus 3566,3003 AN
Rotterdam, of per fax 010-4.186.270 of
per Email aan pz@correct .net.
ALSCORRECT
T NIET HEEFT, VERGEET'T
DAN MAAR!
CORRECT
OPEN-
BANENDAG
#1 fir
Woensdag 28 november 2001
TX51
ROTTERDAM - Caesar staat
donderdag 29 november op het po
dium van Rotown. Het optreden
begint om 22.00 uur en kaarten
kosten f 12,50. Op zondag 2 de-
cember wordt het podium aan de
Nieuwe Binnenweg beklommen
door Solex. De muziek van Elisa
beth Esselink is nergens mee te
vergelijken en is daardoor heel bij-
zonder. Haar optreden in Rotown
begint om 22.00 uur en kaarten
kosten/ 13,22 (6 euro).
Attrition treedt op zaterdag 1 de-
cember op in jongerensocieteit De
Beuk, le Barendrechtse weg 53-
55 in Barendrecht. Attrition is een
vijfmans formatie die al enkele ja-
ren met succes aan de weg tim-
mert. Hun muziek valt zich te om-
schrijven als hardcore, cross-over
metal. Aanvang 22.15 uur en kaar
ten kosten drie gulden voor leden
en zes gulden voor niet-leden.
In WaterFront donderdag optre-
dens van Shiner, Aina en Mono.
Aanvang 21.00 uur, entree
12,50. Een dag later Illy Noiz by
Nite met Sides (UK), Predator,
Mack Nubian, MC Moshe en
Frank-E. Aanvang 22.00 uur, en
tree 17,50. En zaterdag Strictly
Techno met DJ's Perry, Bas M,
Michel en Joery en in het cafe
Harsh Fusion, visuals and laser
by Data-Art. Aanvang 22.00 uur,
entree 12,50.
Eek a Mouse staat woensdag in
Nighttown. Grappig, bizar en bij-
zonder origineel. Aanvang 21.30
uur, entree 30,-. Vrijdag in
Nighttown Youth Against Crime.
Het unieke aan deze editie is dat
het in samenwerking met VMBO
Nieuw Rotterdam wordt georgani-
seerd. Naast diverse optredens van
RedRum (Hip Hop), Maintain (R
B) en Grillig (NederHop), zul-
len er ook optredens zijn van de
leerlingen van het VMBO die op
een verrassende en vernieuwende
wijze zichzelf zullen presenteren.
Aanvang 19.00 uur, entree 10,-
En op 28 november in Nighttown
een DJ-marathon van Fucking De-
waele Brothers. Aanvang 20.00
uur, entree twee tientjes.
Baroeg heeft vrijdag vier bands op
bezoek: Edguy, Lullacry, Heaven
ly en Nostradamus. Aanvang
20.00 uur, entree twee tientjes.
Vrijdag opnieuw drie bands: Anci
ent, Stormlord en Thyrane. Aan
vang 21.00 uur, entree 20,-. En
zaterdag 1 december is er een Al-
ternatieve Dansavond, die in het
teken staat van Rammstein. De zaal
gaat om 21.00 uur open, entree:
drie knaken. En zondag tenslotte
Apocalypse Now! Extreme Death
Festival - part VI. Met Hypnos,
Pleurisy, Ancient Rites en Male-
dictive Pigs. Aanvang eerste band
15.30 uur, entree twee tientjes.
door Vincent Wernke
Als beginnend cabaretier op het
podium van het Nieuw Luxor
Theater, spannend?
„In februari dit jaar heb ik deel-
genomen aan het Leids Cabaret
Festival. Toen stond ik op het po
dium in de Leidse Schouwburg
en dat vond ik eigenlijk al eng.
Het Nieuwe Luxor is natuurlijk
helemaal groot, al vind ik het wel
overzichtelijk. Ik vind het dood-
eng om daar straks te staan, maar
het is volgens mij een prettige
zaal om in te werken."
Hoe kwam je op het Leids Ca
baret Festival terecht?
„Ik heb theaterwetenschappen
gestudeerd, maar wilde altijd al
iets op het toneel doen. Vorigjaar
stond ik in Lantaren/Venster met
een solovoorstelling van veertig
minuten. Die is op video opgeno-
men en ingestuurd. Net na de
avond waarop ik had besloten dat
ik het niet meer wilde, kreeg ik te
horen dat ik langs mocht komen
voor de selectieronde. Ik was ge-
loof ik de eerste in de historic van
het festival die een uur bedenktijd
vroeg, maar ik heb het toch ge-
daan. Toen ik later definitief was
uitgekozen, ging ik toch wel uit
mijn dak. En eenmaal in de
Schouwburg, scheet ik zowat in
mijn broek van de zenuwen."
En daarna Cameretten?
..In Leiden bleek mijn voorstel-
ling toch te veel toneel te zijn. Ik
kwam tot de laatste tien en werd
gevraagd mee te doen aan een
Masterclasstour. Toen werd ik
min of meer gedwongen om te
spelen en om nieuwe dingen te
Martine Nauta: Jk vind het doodeng om straks in het Nieuwe Luxor Theater te staan, maar het is volgens mij een prettige zaal
ommte werken." y "oto^ksiuijter
bedenken. In mei had ik de laatste
voorstelling van deze tour, en
toen wist ik zeker: dit is wat ik
wil. We hebben tien shows ge-
daan, waarvan er twee, drie echt
heel lekker gin-
gen. Toen ik
besloten had
dat ik hiermee
verder wilde,
was Cameretten
de volgende
stap."
dingen uitgeprobeerd en. eigenlijk
hebben we nu nog steeds geen
eindversie. Ik ga straks twee da-
gen naar Groningen om te repete-
ren en dan moet het klaar zijn."
Heb je speciaal voor Cameret
ten een voorstelling gemaakt?
..Samen met Eva Posthuma de
Boer, die ik in Leiden heb leren
kennen, heb ik vanaf eind augus-
tus aan Cameretten gewerkt.
Voor de eerste voorronde moest
ik een show van twintig minuten
hebben, waarvoor we compleet
nieuwe teksten hebben geschre-
ven. Daarna moest dit worden
uitgebreid tot een half uur. Tij
dens verschillende try-outs heb ik
Waar gaat jouw bijdrage over?
„Het gaat over een jonge vrouw
van rond de 28 die Martine Nauta
heet. Het gaat niet over mij, het is
een toneelpersonage van mijzelf.
Zij betrekt dingen die in de bui-
tenwereld gebeuren op zichzelf.
Ze laat zich niet meevoeren door
de gewone maatschappij, maar
weet ook niet wat het altematief
is. Ze probeert dingen uit, maar
gaat daarmee faliekant op haar
bek. Ze voelt zich wel schuldig
over zichzelf, maar weet ook niet
hoe het anders moet."
Is cabaret anders dan toneel?
„Het grootste verschil tussen to
neel en ca
baret is dat
je bij caba
ret conti
nue con
tact hebt
met de
zaal. Ik
vond cabaret vroeger al erg leuk,
maar had nooit gedacht dat ik het
zou kunnen. Niet dat ik vind dat
ik nu al erg goed ben, maar ik
vind wel dat ik potentie heb. Bo-
vendien vind ik cabaret hartstikke
leuk en wil er ook zeker mee ver
der. Een avondvullend program-
ma? Mocht ik dit jaar een prijs
winnen, dan heb ik over twee jaar
misschien mijn eerste avondvul-
lende programma. En dat is toch
heel anders, niet perse moeilijker.
Daarin kun je ook dingen doen,
die in een half uur niet werken."
Hoe schat je jouw kansen in ko-
mend weekend?
„Er zijn drie prijzen te verdelen,
maar ik kan niet echt inschatten
wat mijn kansen zijn. Dat hangt
natuurlijk ook af van hoe de voor
stelling op dat moment verloopt.
Een stuk kan inhoudelijk niet
sterk zijn, maar wel goed opge-
pakt worden door het publiek.
Dat kan heel belangrijk zijn, jouw
uitstraling op het podium en hoe
het publiek het oppakt.
Enalsjenietwint?
„Mijn doel is dat ik lol heb, dat ik
ervan geniet dat ik daar sta en niet
finaal op mijn bek ga. Als ik dat
bereik, is het oke Als ik maar niet
denk: moet ik dit nog wel doen.
Win ik niet, dan zet ik voor me-
zelf op een rijtje wat wel en niet
goed was, en ga verder. Maar het
wordt wel spannend, een kwartier
van mijn voorstelling is helemaal
nieuw. Dat is een gok, maar ik
was niet tevreden over hoe het
was, dus heb ik het aangepast."
ROTTERDAM - De Letse
componist Peteris Vasks is van
27 november tot en met 9 de
cember "Composer in Residen
ce' in Rotterdam. Op uitnodi-
ging van Concert- en congres-
gebouw de Doelen, het Rotter-
dams Conservatorium en Rot
terdam Culturele Hoofdstad
2001 is Vasks in de Maasstad te
gast. Hij leidt een masterclass
compositie, begeleidt uitvoerin-
gen van zijn werken en geeft
zijn visie op de ontwikkelingen
in de hedendaagse muziek.
Hoogtepunt van dit alles is een
nieuw werk voor strijkorkest
dat Vasks in opdracht heeft ge-
componeerd. De wereldpremie-
re van "Viatore' vindt plaats op
zondag 9 december.
De concerten met muziek van
Vasks worden gegeven door
bekende ensembles en musici
als Cappella Amsterdam, I
Fiamminghi, het Rotterdam
Young Philharmonic en David
Geringas. Deze Litouwse cellist
studeerde bij Mstislav Rostrop-
ovitsj; behaalde vele prijzen en
heeft intemationaal naam ge
maakt met premieres van wer
ken van Goebaidoelina, Schnit-
tke en andere Russische en
Oost-Europese componisten.
Peteris Vasks (1946) werd ge-
boren in het Letse dorpje Aiz-
pute, als zoon van een doopsge-
zinde predikant. Deze ogen-
schijnlijk neutrale mededeling
staat voor achtervolging en dis-
criminatie in een door Stalin ge-
terroriseerde Sovjet Unie. Le-
vend onder de betonnen deken
van de totalitaire onderdruk-
king groeide bij Vasks een
enorme behoefte aan schoon-
heid en harmonie. Niet om het
genieten ervan, maar om te
overleven. Hij gaat in dialoog
met de oorspronkelijke volks-
muziek van Letland en gebruikt
nationale thema's.
Voor informatie: Concert- en
congresgebouw de Doelen,
Schouwburgplein 50, Rotter
dam. Telefoon 010-217.17.17.
Internet www.dedoeIen.nl.
ROTTERDAM - Kerstcirucs
Ahoy' wordt de vrolijkste en meest
verrassende circusshow van de af-
gelopen dertig jaar. Aan die doel-
stelling hebben de bedenkers en de
makers van het 31e kerstcircus -
van 21 tot en met 30 december -
zich gecommitteerd. In de produc-
tie 2001 regeert de lach. Want
naast spannende roofdierendres-
suur, prachtige paardentableaus uit
de stal van een wereldberoemde
'circuskoningin', de beste acroba-
ten, fietsende jongleurs en een su-
perieur Russisch luchtnummer aan
de vliegende trapeze, is de voor
stelling doorspekt met komische
verrassingen.
Die komen natuurlijk om te begin-
nen voor rekening van de clowns.
In Rusland vond Kerstcircus
Ahoy' een gezelschap dat volstrekt
nieuwe wegen is ingeslagen. Daar-
over dient op voorhand dus niets
verklapt te worden. Behalve dat ze
niet een of twee keer in de piste
zullen verschijnen, maar misschien
wel drie of vier maal. Het kan niet
anders of Kerstcircus Ahoy' 2001
wordt de vrolijkste voorstelling die
er ooit te zien is geweest.
Kerstcircus Ahoy' is in de jaren
veranderd tot een spektakel waarin
nieuwe elementen het traditionele
circus versterkten. Trouw aan de
klassieke circuskunst. maar open-
staand voor moderne invloeden.
Dat motto heeft Kerstcircus Ahoy'
zich eigen gemaakt. En zo is dus
ook de voorstelling van 2001 tot
stand gekomen. Het nieuwe affi-
che van Kerstcircus Ahoy' weer-
spiegelt de evolutie die 'het groot
ste circus van Europa' in de voor-
bije jaren heeft doorgemaakt.
De voorstellingen zijn op vrijdag
21 december 20.00 uur, zondag 23
december 12.00 uur, dinsdag 25,
woensdag 26 en donderdag 27 de
cember om 12.00 en 16.15 uur,
vrijdag 28 december om 14.00 en
20.00 uur, zaterdag 29 december
om 14.00 uur en zondag 30 decem
ber om 12.00 en 16.15 uur. Prij
zen: f 25,-tot f 50,-. Kinderentot
en met 12 jaar en 65+ers krijgen
op alle rangen en in alle voorstel
lingen 50 procent korting. Toe-
gangskaarten zijn verkrijgbaar bij
de kassa van Ahoy', telefonisch
0900-2352469 (99 cpm) of via in
ternet: www.kerstcircus.nl.
door Roy Pereira
De roots van Giiltekin liggen in Tur-
kije, maarbijnazijn hele leven heeft
hij in Nederland gewoond. „Ik was
volgens mijeenjaarofdrieviertoen
we naar Rotterdam verhuisden. Ik
ben nu 33 jaar dus wij behoorden tot
de eerste generatie arbeiders. Net
als alle andere arbeiders hadden
mijn ouders het idee terug te keren
naarTurkije", Giiltekin lacht. „Net
als al die anderen wonen ze nog
steeds in Nederland en ben ik net als
al die kinderen een Hollandse jon-
gen geworden. In mijn achterhoofd
blijft altijd Turkije zitten, maar mijn
hart is verpand aan Nederland en
met name Rotterdam. Als ik na een
tijd de Maasstad weer binnen kom
rijden, voel ik me echt thuis. Daar
gaat dit stuk ook over."
'Reiziger en de meeuw' is een twee
uur durende show vol monologen
van Rotterdammers over hun ver
langen. Er was flink wat research
nodig omdat de monologen geba-
seerd zijn op honderd gesprekken
die Giiltekin heeft gehad met mede-
stadsgenoten. Wat natuurlijk auto-
matisch naar voren komt is de mul-
ticulturaliteit, daar kan je niet on-
deruit. De vele nationaliteiten ma-
ken de show. Maar het heeft wel tel-
kens dezelfde basis: wat hebben
Rotterdammers verloren, waar ver
langen ze naar. Ik ontkom er niet
Vedat Giiltekin: Jk heb twintig jaar ervaring en ben in Nederland geschoold als acteur en toch
kan ik het best mijn brood verdienen als ik een Turk speel. Daar heb ik geen zin meer in.
foto: Dick Sluijter
der project is puur gericht op dans.
„Na deze voorstelling gaan we ons
bezighouden met dansers uit het ge-
bied waar ik ben geboren Anatolie
(midden Turkije). Het zal een lange
voorbereiding zijn van zo'n jaar,
waarvan drie maanden in Turkije.
Die tijd hebben we wel nodig omdat
we de dansers naar Nederland wil-
len halen en ze laten werken met
choreografen hier. Het staat in ieder
geval gepland voor 2003."
Voor Giiltekin zal het langere ver-
blijf in Turkije wel vreemd aanvoe-
len. „Ik zie Turkije echt als vakan-
tieland, ik heb er nog weinig familie
wonen. Dus is het wel vreemd om er
wat langer te zijn. Ik kan er niks aan
doen, ik woon al 25 jaar in Rotter-
dam-zuid. Al die vele veranderin-
gen in de wijk heb ik van dichtbij
meegemaakt en nog steeds vertel ik
mijn neefjes en kinderen over vroe
ger. Toen we gingen zwemmen in
de Maashaven. Fantastisch was dat,
als ik dat vertel kijken ze me aan als-
of ik gek ben. Geweldig."
'Reiziger en de meeuwis van 5 tot
en met 8 december te zien in Theater
Zuidplein. Vor informatie en reser-
veren: 010-203.02.03.
aan de vele achtergronden erbij te
betrekken, maar zo belangrijk is het
niet.Multiculturaliteitisergewoon,
het heeft zichzelf gevormd. Vroe
ger had je authentieke Turkse kof-
fiehuizen, nu zijn die koffiehuizen
er ook maar lopen ook Marokkanen
en Bosniers naar binnen. Kijk naar
de studenten die kopen hun groente
bij de Turkse groenteboer. Bewo-
ners maken er geen punt van, dat
doen beleidsmakers en in zekere zin
ook kunstenaars. Die kunnen er
geld aan verdienen."
In dat opzicht is hij ook boos op bij-
voorbeeld het Allochtone Theater.
„Wat is dat nou? Er is toch ook geen
autochtone theater. Ik bedoel wat
willen ze daarmee bereiken. Ik ben
van Turkse afkomst moet ik dan bij
het allochtone theater, dat is toch
juist niet de bedoeling. We willen
toch dat iedereen met elkaar werkt
en leeft? Nou dan is dat de verkeer-
de manier. Gisteren werd ik opge-
beld, om een voorbeeld te noemen,
door een castingbureau. Of ik inte-
resse had in een rol. Ik vroeg waar
het stuk over ging. Over een Turkse
jongen. Toen had ik het al gezien. Ik
heb twintig jaar ervaring en ben in
Nederland geschoold als acteur en
toch kan ik het best mijn brood ver
dienen als ik een Turk speel. Daar
heb ik geen zin meer in."
De stevige kritiek loopt als een rode
draad door het verhaal van de 'Rei
ziger en de meeuw'. „Ik heb het er
wel in verweven ondanks dat het ge-
baseerd is op al die gesprekken. Ik
denk dat iedere toneelschrijver wel
iets van zichzelf verwerkt in de
stukken die hij of zij schrij ftEr zal
nog een aantal andere voorstellin
gen en projecten volgen, waaronder
ook een serie affiches over de voor
stelling van studenten van de Wil-
lem de Kooning Academie. Een an-
Gratis
parkeer-
gelegenheid.
tart