y 5*
-
Euroverhaal: Oude culturen
1001
I
6.
video]
preview
maasstad
puzzei
maasstad
HHHHI
life
style
maasstad
horoscoop
I
lees
tip
irvi
O
mm
9 10
Woensdag 2 januari 2002
MBS, SCHT
k/AARb
Kjesss
BSMT
'aeeN HO%{
KAN NIET
(Kflen
1bcfc<
niet
1iCE) •BOG
ik Heer ton
TWAAIF
3
Top 10
westblaa k 1 SO
postbus 1 685
3000 br rotterdam
y
Naast films verschijnen er ook re-
gelmatig muziek-DVD's. Popster-
ren en muzikanten maken handig
gebruik van de mogelijkheden die
dit medium bieden. Zo verschenen
onlangs nieuwe DVD's van Brit
ney Spears en U2. Niet alleen qua
muziek maar ook wat betreft uit-
voering ligt er een wereld van ver-
schil tussen de jonge tienerster en
de ervaren Ierse rockers. 'Britney:
The videos' is de derde DVD van
Britney Spears. Deze DVD bevat
onder meer de videoclips van
'Don't let me be the last to know'
en haar recente hit 'I'm a slave 4
u'. Veel meer dan dat heeft de
DVD echter niet te bieden. Want
daarnaast bevat 'Britney: The vi
deos' de performance van 'I'm a
slave 4 u' tijdens de MTV Video Music Awards 2001, een live-versie van
'I'm not a girl' en een speciale clip van haar nieuwe single 'Overprotec-
ted'. De DVD wordt volgemaakt met reclames voor Pepsi cola, een aan-
kondiging van haar concert in Las Vegas (binnenkort op DVD) en een
promotiefilmpje van Britney's debuut op het witte doek 'Crossroads'. Sa-
men zijn al deze filmpjes goed voor een speelduur van krap een half uur.
Een duidelijk gev^J van geld uit de zak kloppen. Van een heel andere orde
is 'Elevation 2001live from Boston' de nieuwe DVD van de Ierse rock-
band U2. Deze DVD bevat de filmversie van hun meest recente wereld-
tour. De concertregistratie duurt ruim een uur en drie kwartier en zoals we
van U2 gewend zijn is het concert van hoge kwaliteit. Naast nummers van
hun laatste cd, speelt de band ook klassiekers als 'Sunday bloody Sun
day', 'Where the streets have no name' en 'With or without you'. En of
dat allemaal nog niet genoeg is, worden de fans getrakteerd op een over-
dosis extra's, waaronder een blik
achter de schermen van de filmre-
gistratie, de mogelijkheid het con
cert vanuit andere standpunten te
bekijken en een aantal extra tracks.
Vooral 'Beautiful day', gespeeld
op het dak van een gebouw in
Dublin, is een heel aardige herha-
lingsoefening van hun videoclip
van 'Where the streets have no na
me'. De totale speelduur van 'Ele
vation 2001, live from Boston' be-
draagt maar liefst zes uur en is
daarmee een must voor de fans.
Daar kunnen Britney Spears en
haar platenmaatschappij wat van
leren.
Vincent Wernke
3
46
6
16
60
27
21
47
1
17
68
49
11
13
30
Horizontaal 1. Mengsel 6. Kleine
steur 12. Soort agave 14. Jongens-
naam 15. Voor de vuist weg 17.
Deel van motor 20. Kanaalpeil ?1.
Slaapje 23. Scheepsherstelplaats
24. Vertragingsmiddel25. Diploma
26. Zeegras 28. Drinkgerei 30.
Meisjesnaam 31. Teder 33. Paard
34. Kleinigheid 35. Omlaag 37. Vel
38. Bij voorbeeld 39. Voor dit 40.
Gewicht 42. Teug 44. Gewicht 47.
Zeeuwse plaats 49. Koor 51. Leer-
soort 53. Schooier 54. Seaert 56.
Spiereinde 57. Strafwerktuig 58.
Fout 59. Gelderse plaats 61. Euro-
peaan 62. Ter plaatse 63. Eerste ve-
ren 66. Overdreven 67. Ouderloos
kind 68. Paradijs70. Vervelend71.
Soort oorrob.
Verticaal 1. Opzet 2. Noot 3. Berg-
weide 4. Gevaar 5. Gemodder 7.
Kweker 8. Om het genoemde 9.
Jongensnaam 10. Maanstand 11.
Zonderbovenstukje 13. Dejongste
16. Gaard 18. Kleur 19. Opening
20. Grond langs zee 22. Amerikaan-
se staat 25. Geplet koper 27. Meis
jesnaam 29. Bergvolk 30. Tijdperk
32. Gestoei 34. Kort 36. Recht stuk
water 37. Mannelijk dier 41. Grote
werkplaats 43. Moed 45. Stuk goed
46. Geneeskundig beroep 48.
Groente 49. Bessentros 50. Plan 52.
Verfverdunner 54. Meisjesnaam
55. Duitse rivier 58. Waterplas 60.
Zeeuwse plaats 63. Ontkenning 64.
Voltcoulomb 65. Vogelbek 67.
Werktuigkundig ingenieur 69. Ne
on.
XQ57
door Maartje Fokkema
„Mevrouw, mogen wij u iets vra-
gen?" Ik draaide me om en zag
twee tieners, een jongen en een
meisje. Zij stonden dicht bij elkaar,
alsof zij zich een beetje onwennig
voelden in het drukke winkelcen-
trum. Hun kleren leken niet te pas-
sen bij de omgeving: zij droegen
een soort rood fluwelen uniform en
hadden halflang sluik haar.
„Zeg het maar", zei ik.
„Wij komen uit de toekomst", zei
het meisje. „Dat lijkt voor u mis-
schien een beetje onwaarschijnlijk,
maar wij zijn studenten. Wij moe-
ten hier een onderzoek doen. Ik
ben Saska en hij heet Joom."
Nu pas zag ik een halfdoorzichtige
zilverachtige poort achter het
tweetal. Was ik per ongeluk in Star
Trek terechtgekomen?
„Wij hebben de opdracht uit te
zoeken op welke plek en in welke
cultuur wij ons bevinden", ver-
volgde Saska, „voor het practi-
cum. Wilt u ons misschien helpen?
Als wij niet slagen voor het practi-
cum, moeten wij een heel jaar
overdoen."
„Maar wat studeren jullie dan?",
vroeg ik.
„Oude culturen", zei Joom. „Ei-
genlijk mogen wij onszelf niet la-
ten zien aan de subjecten, maar dit
is een noodgeval, vinden wij."
„Subjecten?"
„Dat zijn de bewoners van de cul
tuur waar we naartoe gestuurd
zijn", legde Joom uit. „Wij heb
ben les van de Neuzel en die is heel
streng."
„De Neuzel?"
„Onze geschiedenisleraar. Hij heet
eigenlijk De Niezel, maar..."
„Laat maar", onderbrak ik hem.
Rare bijnamen voor leraren zijn
van alle tijden. „Wat kan ik voor
jullie doen?"
„Wij willen graag weten waar wij
zijn," zei Saska. Nieuwsgierig
keek zij naar de schoenen en laar-
zen in de etalage naast ons.
„Jullie zijn hier in Rotterdam," zei
ik. Maar het tweetal gaf geen teken
van herkenning. „Nederland, de
Europese Unie? West-Europa?"
„Ja!", riep Joom. Hij pakte een
notitieblokje uit zijn zak en noteer-
de daar iets in. „Europa: het conti
nent aan de overkant," legde hij
Saska uit.
„Goed zo, schrijf dat maar op,"
zei zij, nog steeds volop in beslag
genomen door de schoenenetalage.
„En nu de tijd. Probeer achter de
tijd te komen, Joom."
„Het jaar 2002? Na Christus?"
probeerde ik.
„He nee, een getal," zei Joom te-
leurgesteld. „Daar hebben we niets
aan."
„Hoezo niet?" vroeg Saska.
„A1 die oude culturen hebben hun
eigen jaartelling. Die begint meest-
al bij de geboorte van een belang-
rijk persoon. Daar schieten wij
niets mee op. Wij moeten proberen
de kenmerken op te sporen die de
tijd markeren."
„De kenmerken die de tijd marke
ren, je lijkt net de Neuzel, als je zo
praat, Joom."
Joom keek gekwetst. Toen richtte
hij zich tot mij: „Kunt u mij iets
vertellen over het sociale systeem
in uw cultuur? Heeft u bijvoor-
beeld een beroep?'
„Ik ben leraar, "'2ei ik.
„Is dat een beroep met status?",
vroeg Saska, die opeens weer aan-
dacht had voor het gesprek.
Ik aarzelde. „Vroeger wel maar nu
niet meer, geloof ik. Nee, ik denk
niet dat het beroep van leraar in de
ze tijd status heeft."
„Status moet je ook aan de kleren
kunnen zien," zei Saska tegen
Joom. Hun ogen gleden langs mijn
laarzen, mijn vale spijkerbroek en
mijn windjack.
„Ik kan er weinig aan zien," zei
Joom.
Ik begon een beetje ongeduldig te
worden. Wij stonden hier nu al bij-
na een kwartier en ik had nog een
heleboel te doen. „Vinden jullie
het erg om een stukje door te lo-
pen?'vroeg ik. „Ik moet een paar
sokken kopen bij de HEMA en
moet naar het postkantoor."
Dat was voor de toekomststuden-
ten geen probleem. Opgewekt lie-
pen zij naast mij. Ook de zilveren
poort zette zich in beweging en
gleed achter hen aan. Wij vormden
een opvallend gezelschap, maar
niemand scheen ons te zien.
„Mag ik vragen in wat voor vak u
leraar bent?" vroeg Saska.
„Economie," zei ik. En geschiede-
nis, had ik eraan toe moeten voe-
gen. Het leek mij wijzer dat maar
voor me te houden: mijn collega in
de toekomst was blijkbaar niet erg
populair en ik wilde geen negatie-
ve gevoelens opwekken bij het
tweetal.
„Economie? Ken jij dat vak?"
vroeg Saska aan Joom.
Deze fronste zijn wenkbrauwen en
zei: „Ik weet het niet helemaal ze-
ker. Maar volgens mij is het een
soort magie."
Ik wilde protesteren, maar bedacht
dat het heel goed mogelijk is dat er
in de toekomst zo tegen mijn vak
aangekeken wordt: een soort ma
gie. Trouwens, ook in het heden
zijn er politici die de economie een
magische rol toekennen.
Wij gingen de HEMA binnen. Ter-
wijl ik tussen de sokken zocht,
pakte Saska een vest van het rek en
drapeerde een sjaaltje om haar
hals.
„Niet doen, joh," siste Joom, „wij
mogen nergens aankomen!"
„Ach, schijtlijster!" zei Saska,
maar zij hing de kleren weer terug.
We begaven ons naar de kassa.
Joom keek oplettend toe hoe ik de
caissiere een vijf-eurobiljet toestak
en het wisselgeld in ontvangst
nam. Hij draaide zich om naar Sas
ka. Maar Saska had een potje zil-
verkleurige nagellak ontdekt en
stond haar vingemagels te verven.
„Saska, dat kan je niet dpen!"
schrok hij.
„Natuurlijk wel!" zei zij opge
wekt. „Kijk maar, het is al klaar.
Mooi toch?" En zij stak haar tong
tegen hem uit.
Het leek mij verstandig de winkel
snel te verlaten. De tieners volgden
mij. „Was dat nu een universeel
ruilmiddel, wat u aan die mevrouw
gaf?" vroeg Joom.
„Ja, dat klopt," zei ik, „dat is geld.
Euro"s, om precies te zijn. Daar
mee kun je tegenwoordig in half
Europa betalen, in alle landen die
meedoen met de Monetaire Unie.
Kennen jullie geen geld?'
„Nee," zei Joom, „in onze cultuur
meten wij behoeften en daar pas-
sen wij onze productie bij aan.
Maar Saska en ik hebben wel ge-
leerd hoe geld werkt: een goed dat
als geld gebruikt wordt moet aan
vier voorwaarden voldoen."
„Ja, laat maar!" riep Saska. „Je
gaat hier toch geen college geven
he!" En zij trok baldadig aan een
rek met handtassen, zodat het rek
bijna omviel. Ik versnelde mijn
pas. Wij bereikten het eind van het
winkelcentrum en gingen met een
roltrap naar beneden. Buiten ver-
volgden wij onze weg.
„Het klopt wel, wat je daarnet over
geld wilde vertellen," zei ik tegen
Joom. En ik legde hem het verschil
uit tussen de nominale en de intrin-
sieke waarde van geld en vertelde
iets over geldstandaarden. Joom
luisterde gei'nteresseerd en stelde
wat vragen. Hij leek mij wel een
pientere leerling. Ik wilde juist be-
ginnen aan een betoog over wissel-
illustratie: Marco van der Wielen
koersstelsels, toen wij het postkan
toor bereikten. Het leek mij beter
alleen naar binnen te gaan.
„Wachten jullie maar even hier,"
zei ik. „Ik ben zo weer terug."
Ik moest langer in de rij staan dan
ik gedacht had. Maar toen ik buiten
kwam stonden de tieners geduldig
te wachten.
„Wij hebben net iets ontdekt," zei
Saska. „Loopt u even mee?"
Ik liep achter hen aan. Wij sloegen
een hoek om.
„Kijk, daar," wees Saska.
Op het gebouw aan de overkant
stond met grote zilverkleurige let
ters ALEX ANDRIUM.
„Volgens Joom is dat Latijn,"
„Dat klopt,',' zei.ik. J- IkiW
„Nu, dan zijn wij eruit!' riep Saska
enthousiast. „Dan weten wij pre
cies waar wij zijn, he Joom?'
„Inderdaad," zei Joom. „Wij be
vinden ons in een cultuur waar
mensen, naast de plaatselijke taal,
ook Latijn spreken. En je kunt in
bijna heel Europa met hetzelfde
geld betalen. Het is duidelijk: wij
bevinden ons in het Romeinse
Rijk. Bedankt voor de hulp!"
Ik opende mijn mond om te protes
teren, maar ik kreeg geen kans.
„Wij gaan gauw terug," riep Sas
ka. „Heel hartelijk bedankt! Einde-
lijk zullen wij nu slagen voor ons
practicum!"
En terwijl ik verbijsterd toekeek,
vervaagde het tweetal langzaam,
samen met de zilverachtige poort.
Toen er niets meer te zien was,
draaide ik me om en liep terug naar
de roltrap. Ik was helemaal in de
war. Het kostte me moeite te be-
denken waar ik ook al weer geble-
ven was en welke boodschappen ik
nog moest doen. Ik had er mijn
aandacht niet meer bij.
Ik dacht aan mijn collega in de ver-
re toekomst. Grote kans dat hij zijn
leerlingen een onvoldoende geeft!
Wat zou ik zelf doen? Helemaal
goed is hun oplossing natuurlijk
niet. Zij zitten er minstens vijftien
eeuwen naast. Maar zou er mis
schien een kern van waarheid in
kunnen zitten? Zou je de Europese
Unie kunnen zien als een voortzet-
ting van het Romeinse Rijk?
Dit verhaal werd ingezonden in het
kader van onze verhalenwedstrijd.
De uitgebreide tassencollectie van Castelijn Beerens heeft voor elke
zelfbewuste vrouw een tas die bij haar past. Overdag een nette damestas
en 's avonds een trendy bag. Met Chique Gaucho en Go Croco speelt Cas
telijn Beerens op beide behoeften in. De eerste serie netjes en niet al te
groot, maar ruim en de tweede handig, hip en ruim. Verschillende trendy
kleuren en verkrijgbaar in diverse formaten. Verkrijgbaar bij lederspeci-
aalzaken. Voor verkoopadressen: www.castelijnenbeertens.com.
Ram
21 maart - 20 april
Na de meeslepende gebeurtenissen
van de vorige maand kom je in rus-
tiger vaarwater terecht. Misschien
lijkt het begin van dit nieuwe jaar
wat saai, maar als je mee dobbert
met de gebeurtenissen en niet te-
veel in de contramine gaat, zal je
zien dat er genoeg te beleven valt.
Stier
21 april - 21 mei
Doe het nu maar, waag die sprang
in het onbekende. Ook al blijkt het
achteraf niet de juiste keuze te zijn
geweest, je kunt altijd opnieuw be-
ginnen en wie nooit waagt, die ook
noot wint. Gelukkig doe je het met
zijn tweeen en valt er in de liefde
heel wat te beleven.
Tweelingen
22 mei - 21 juni
Zowel in je werk als in je prive-le-
ven loopt het niet helemaal op rol-
letjes. Je bedoelt het allemaal zo
goed, maar het komt er niet altijd
zo uit als jij voor ogen had. Laat
anderen ook maar eens wat doen,
je hoeft het toch niet altijd in je
eentje op te knappen?
Kreeft
22 juni - 22 juli
Neem die beslissing nu eens. Je
weet toch wat je wilt en steun van
anderen heb je ook, als je door om
verlegen zit. Als je niet snel de
knoop zelf doorhakt in dit dilem
ma, doen anderen het voor je en
dan zijn de rapen gaar. Vertrouw
op je gevoel en ga ervoor!
Leeuw
23 juli - 23 augustus
De laatste maanden heb je het ge
voel stil te staan en vooral in je
liefdesleven heeft niet veel schot
gezeten. Daar lijkt nu verandering
in te komen en je denkt opgelucht
adem te kunnen halen. Vergis je
niet, er is werk aan de winkel en je
zal een hoop inzet moeten tonen.
Maagd
24 augustus - 23 September
Na hard werken en afzien in 2001
kom je ineens in een soort luilek-
kerland terecht. Je hebt tijd te over
en weet daar eigenlijk niet goed
raad mee. Voor de meeste tekens
ontstaat stress tijdens het werk,
maar voor Maagden is het anders-
om. Zoek een leuke hobby op!
Weegschaal
24 September - 23 oktober
Je bent altijd op zoek naar even-
wicht in alles. Daar lijkt op dit mo
ment geen sprake van. De gebeur
tenissen overspoelen je en je weet
er maar met moeite grip op te krij-
gen. Je kunt kiezen voor chaos of
oude vertrouwde veiligheid. Denk
er wel aan dat je alleen maar groeit
alsje je mee durft laten slepen.
Schorpioen
24 oktober - 22 november
De gebeurtenissen waar je in te-
rechtkomt komen je wel heel be-
kend voor. Heb je dat al niet vaker
meegemaakt? Alleen is er met de
persoon die je leert kennen veel
meer mogelijk dan in het verleden
en bemerk je dat er ruimte tussen
jullie blijft, zodat je je broodnodige
vrijheid behouden kunt.
Boogschutter
23 november - 21 december
Je komt in een stroomversnelling
van gebeurtenissen terecht, die los
van elkaar lijken te staan, maar
achteraf bezien toch verband met
elkaar blijken te houden. Je kijkt er
in het begin wat vreemd tegenaan,
maar eigenlijk heb je op deze om-
wenteling zitten wachten.
Steenbok
22 december - 20 januari
Voor buitenstaanders lijkt het of je
relatie koe en ei is, maar je echte
vrienden hebben al lang gemerkt
dat er in jouw relatie behoorlijk
wat geruzied wordt. Ga je gevoe
lens eens na en bekijk of je nog ge
noeg van je partner houdt. Is dat
het geval? Begraaf dan de strijdbijl
en maak er iets moois van.
Waterman
21 januari - 18februari
Je hebt de laatste maanden wel erg
veel willen bereiken. Daarbij ben
je soms behoorlijk roekeloos om-
gesprongen met de gevoelens van
anderen. Maak eens pas op de
plaats en overzie wat de gevolgen
zijn. Dat is geen achteruitgang,
maar een noodzakelijke rustpauze
om de dingen weer in perspectief
te kunnen zien.
Vissen
19februari - 20 maart
Je krijgt een gouden kans en die
kan je maar beter met beide han-
den aanpakken. Als je er te lang
over nadenkt, is een ander je voor
en dat vind je achteraf bezien, heel
erg jammer. Natuurlijk komen er
nog meer kan sen dit jaar, maar de
ze is te mooi om waar te zijn.
46S»»*r
Hendrik IJzerbroot is terug, ofte-
wel Agent 327!
Zijn terugkeer was langverwacht,
maar al vijftien jaar schoof Martin
Lodewijk de comeback van zijn
geesteskind voor zich uit. Vorig
jaar keerde Agent 327 onverwacht
terug als dagstrip in het algemeen
Dagblad. Het eerste nieuwe avon-
tuur; 'De vergeten bom' is nu in al-
bumvorm verschenen. Het is een
vlot verteld verhaal. Na de val van
de muur is de Nederlandse Gehei-
me Dienst opgeheven. IJzerbroot
verdient na zijn ontslag als geheim
agent de kost als chauffeur. Totdat
zijn oude partner Olga Lawina
hem overhaalt om de deinst nieuw
leven in te blazen. De chef, Ba-
rend, Carl Sorge, juffrouw Betsy
en Willemse worden opgespoord.
De wereld moet worden gered!
Nauwelijks is het buro opnieuw in-
gericht, of de chef wordt ontvoerd.
De zoektocht van 327 voert hem
naar Zakkestan, een voormalige
Sovjet-staat waar de maffia de
scepter zwaait. De auteur strooit
met ruime hand actuele (woord)
grappen en persiflages, zoals hij
dat vroeger ook deed. Agent 327 is
een eigentijdse strop geworden
met hedendaagse (vaak wat schui-
nejgrappen voor een nieuw pu-
bliek. Het verschil in publicatierit-
me tussen week- en dagbladen
heeft onvermijdelijk gevolgen ge-
had voor de manier waarop Lode
wijk zijn verhaal moest vertellen.
De nadruk ligt nu meer op de korte
grappen dan op het verhaal als ge-
heel. Immers, de lezer moet voort-
aan per dag vermaakt worden en
heeft minder oog voor het comple
te albumvullende verhaal. De nieu
we stijl met hoge grapdichtheid en
korte scenes past prima bij het
leesgedrag van de moderne kran-
tenlezer. Gezien de andere verha-
len die inmiddels al in de krant zijn
voorgepubliceerd, heeft Nederland
er met de terugkeer van Agent 327
een eigentijdse variant van de
Vlaamse Nero bij. Complimenten
voor deze Rotterdamse detective.
1Carrie - Blijf nog even
2. Lillian B. Rubin - Verweven levens
3. Nigel MacCrery - Dood zonder gezicht
4. John Lescroart - De hoorzitting
5. Naomi Klein - No logo
6. Oh my God!
7. Katarina Mazetti - De man naast mij
8. Elaine Kagan - Met stille trom
9. Ileana de la Guardia - De naam van
mijn vader
10. John Grisham - Winterzon
Maasstad publiceert tweewekelijks de po
pulate top 10 collectie van de Gemeente Bi-
bliotheek Rotterdam. Daarnaast geeft de
bibliotbeek in deze rubriek extra aandacht
aan een opvallend boek uit de collectie. De
catalogus van de bibliotheek op internet:
http://www.bibliotheek.rotterdam.nl.