'Mijn liedjes zijn eigenlijk krullen
van Shakespeare die overbleven'
Theatertournee van
An Pierle in de regio
Debuut 'T ussenland', tussen
speelfilm en documentaire
ma
WINTER
€999
maasstad
Familievoorstellingvan
OnafhankelijkToneel
film
festival
DIGITALE
CAMERA
MET SD-CARD
DIGITALE
ZOOM-
CAMERA
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Stadszanger Arie van der Krogt
actief tijdens de Gedichtendag
HAAL 'M NU GRATIS OP
VIDEO CAMERA DEMO MODELLEN IN EURO'S
stad
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Stadsdich-
ter, stadszanger of Shake
speare-vertaler. Je kunt Arie
van der Krogt noemen zoals
je wilt. Zeker is dat hij iets
heeft met dichten. Niet voor
niets zorgt hij donderdag,
tijdens de Landelijke Ge-
dichtendag, voor de muzika-
le omlijsting van het open
podium voor (amateur)dich-
ters in de Centrale Biblio-
theek in Rotterdam.
■JS»
ROTTERDAM - Op de 31e
editie van het International
Film Festival Rotterdam zijn
er minder Nederlandse films
te zien dan in de voorgaande
editie. Slechts een Neder
landse speelfilm beleefde tij
dens dit festival zijn premie
re: 'Tussenland' van Eugenie
Jansen. Deze debuutfilm
dingt bovendien mee naar de
Tiger Awards. 'Tussenland'
is niet alleen een ontroerende
film, maar verraadt ook de
documentaire-achtergrond
van de filmmaakster.
Tijdens de Correct Wintersale vindt u op de foto- en
videocamera afdeling zeer interessante opruimings-
aanbiedingen van alle bekende A-merken. Zoekt u
een videocamera, een compactcamera, een zoom
of een (spat)waterdichte fotocamera, dan is het zeker
de moeite waard om nu langs te komen en te
profiteren van het Correct Wintersale
voordeel. Van sommige modellen gaat
het slechts om enkele stuks.
De Correct Wintersale krant boorde-
vol opruimings-aanbiedingen uit de
3 panden van Correct.
Panasonic
JVC GR-DV1800 SDCARD DIG. VIDEOCAM.
imr-
1359
JVC GR-DV 2000 DV+AV IN/DIG. VID.CAMERA
22997
1659
JVC GR-DVL 357 DV-IN DIG. VID.CAMERA
33697-
999
JVC GR-DVL 557 DV+AV-IN/ DIG. VIDEOCAM.
359r-
1299
JVC GR-DVL 9700 FLITS LCD DIG. VID.CAM.
39697
999
JVC GR-DVP 1 SD/USB/LCD DIG. VID.CAMERA JSHT-
1299
JVC GR-DVP 3 DV IN/USB DIG. VID.CAMERA
39697
1499
JVC GR-DVX 4 2.5 "TFT DIG. VIDEOCAMERA
34617
899
JVC GR-DVX 88 DV-INDIG. VID.CAMERA
33*97
1589
SONY DCR-PC4+LCD DIG. VIDEOCAMERA
39*47
1269
SONY DCR-TRV310 DIG.8+9CM VID.CAMERA
32247
699
SONY DCR-TRV320+6.5CM LCD+MS. DIG.-8
J224T-
799
SONY DCR-TRV330+PINNACLE DIG.-8 CAM.
34997
1199
SONY DCR-TRV820 DIG.-8 CAM.+PRINTER
39997
999
SONY DCR-TRV830+LCD+PRINTER DIGITAL-8
20447
1799
CANON DM-MV-3 MC DIG. VIDEOCAMERA
20997
1225
CANON DM-MV 430 SD-SLOT DIG. VID.CAM.
33947
999
CANON DM-MV 450 SD-SLOT DIG. VID.CAM.
32997
1199
CANON DM-XL1 DV-PRO DIG. VIDEOCAM.
39947
3995
PANASONIC NV-DS 27 2.5LCD DIG. VID.CAM. ^997
729
PANASONIC NV-MX 300 3 CCD DIG. VID.CAM.
34467-
2725
PANASONIC NV-MX 5 MMCARD DIG VID.CAM. 33997
1299
PANASONIC NV-MX 7 DVIN/OUT DIG VID.CAM. 5048T-
1599
SHARP VL-PD 6 S +MICR. DIG. VIDEOCAM.
39*97
1399
SONY DCR-PC6 DIGITALE VIDEO CAMERA
3ZK7-
1199
SONY DCR-TRV15+2.5"LCD DIG. VIDEOCAM.
33997
899
SONY DCR-TRV17+3.5" LCD DIG. VID.CAM.
35997
1259
SONY DCR-VX 2000 3CCD/M.ST. DIG. VID.CAM. 499T-
4299
- ~i
UPERUURTJE
jm:- Art.nr, 191394
wmm
#ir«r
Woensdag 30 januari 2002
ROTTERDAM - Het Film Festival
is weer in de stad en dat betekent
dat er iedere avond weer gedanst
kan worden. Onder meer in Calyp
so, met een verassende line-up aan
(inter)nationale DJ's en VJ's de ul-
tieme locatie om te feesten tot in de
kleine uurtjes. Entree gratis met
dagticket of RV-pas. Maar ook
OffCorso aan de Kruiskade
heeft een aantal speciale avonden.
Zo start vanavond - woensdag - om
23.30 uur weer de bekende Rotter-
damsche Knakendisco. En in Ro-
town krijgen Rotterdamse video-
kunstenaars de kans om hun kun-
sten aan het grote publiek te tonen.
Iedere avond om 22.00 uur.
Vanzelfsprekend staat niet alles
wat deze week in de stad gebeurt in
het teken van het International
Film Festival Rotterdam. Zo is het
zondag in Nighttown weer tijd
voor een nieuwe aflevering van
Daylight Dancing. Om 14.30 uur
begint een workshop Afrikaanse
dans, gevolgd door een spectucu-
lair optreden van Mbonda Africa.
Het speciale kinderprogramma be-
staat uit schminken/haarvlechten
of henna schilderen en Afrikaanse
spelletjes en speelgoed. Ook is er
een Afrikaanse kleermaker die
prachtige petten op maat maakt.
Voor Afrikaanse hapjes en drank-
jes wordt gezorgd. Aanvang 14.00
uur, entree 7. Vrijdagavond al in
Nighttown Gothtown, een electric-
industrial dance night met DJ's
Igor en C02. Deze avond begint
om 22.00 uur, entree 5.
In WaterFront donderdag het
hardcore tekno electro-experi
ment Matika. Aanvang 22.00 uur,
entree 1,70. Reaching Forward
is op dit moment de vaandeldrager
van de oldschool straight edge in
Nederland. Vrijdag staat deze band
in WaterFront samen met I-Reject
('fast and hard, rough and tough')
en Uppercut. Aanvang 21.00 uur,
entree 6. Zaterdag is het tijd voor
Brainstorm Electro 2 The Max!
Met live Dexter en DJ's Seutek,
M'Louzy en Th'Acquisition. Aan
vang 21.00 uur, entree 6.
De Surinaamse kawinaband Bun
Sani is ontstaan uit een soort Star-
maker-achtig project, dat als doel-
stelling had om Surinaamse jonge-
ren in omgeving Den Haag kennis
te laten maken met muziek uit hun
eigen cultuur, de kawina. Zondag
is de band te zien in Rotown vanaf
22.00 uur. De entree is gratis. Ba-
roeg heeft vrijdag Wreckin'@Ba-
roeg, een billy/surfavond. Aan
vang 20.00 uur en de entree is gra
tis. Een dag later op 2 februari
weer een Alternatieve Dansavond
met DJ's Neverm?nd en Serious.
Aanvang 21.00 uur, entree 4.
Half September hield Arie van der
Krogt bij de Noodfaculteit Lette-
ren een voordracht over de, door
hem vertaalde, sonnetten van
Shakespeare. Met als voorbeeld
sonnet 64, toonde Van der Krogt
aan dat het werk van Shakespeare
'akelig actueel' is. De eerste vier
regels van zijn vertaling van dit
sonnet luiden: 'Wanneer ik zie
hoe wreed de Tijd de praal - Van
het verleden grondig rui'neerde; -
Hoe torenspitsen werden neerge-
haald - En blinde haat het eeuwig
brons onteerde.
„Heftighe?", vraagt hij na lezing
van het sonnet. Daarna vertelt
Van der Krogt dat hij in 1990 be-
gonnen is met het vertalen van de
in totaal 154 sonnetten van Sha
kespeare. „Ik las een artikeltje
over deze sonnetten in De Volks-
krant. Toen ben ik het boek gaan
lenen in de bieb en ben ik begon-
nen om er een te vertalen, Zo is
dat gaan rollen. Ik ben tijdens het
werken aan die sonnetten ook de
andere vertalingen gaan lezen.
Het leuke is als je de verschillen
tussen die vertalingen gaat bekij-
ken. Elke zin van Shakespeare
kan op verschillende niveaus ge-
lezen worden. Het is al knap als je
een of twee van die niveaus in de
vertaling krijgt, je krijgt nooit al
die lagenterug."
In 1997 voltooide Van der Krogt
het werk. Ruim zeven jaar heeft
hij er intensief aan gewerkt:
„Voordat ik met het vertalen van
de sonnetten begon maakte ik we-
kelijks een cryptogram uit NRC
Arie van der Krogt: „De sonnetten geven kritiek op die tijd en dat doe ik ook in mijn liedjes. Bovendien zie je in de liedteksten
duidelijk de inspiratie van Shakespeare terugkomen.foto: Dick siuijter
en dat vertalen lijkt wel een beetje
op puzzelen. Na een weekje heb
je wat en begin je met de volgen-
de. Een half jaar later lees je zo'n
sonnet nog eens en ga je dingen
veranderen. Uiteindelijk heb ik
een uitgever gevonden en die
heeft ze ook nog eens allemaal
gescreend. Het vertalen van son
netten is wel leuker dan die cryp-
togrammen. Dat was veel meer
een obsessie, om af te maken. Als
ik bij de
sonnetten
niet tevre-
den was,
kon ik wel
rustig
wachten
opdegoe-
de woorden."
den hem de naam 'stadszanger'
op. „Die liedjes zijn eigenlijk
krullen van Shakespeare die
overbleven", zegt hij. „De son
netten geven kritiek op die tijd en
dat doe ik ook in mijn liedjes. Bo
vendien zie je in de liedteksten
duidelijk de inspiratie van Shake
speare terugkomen." Hij citeert
een zin uit een van zijn liedjes:
'Dat is natuurlijk balen, maar de
schoonheid van de poging, aver-
Terwijl hij werkte aan de sonnet
ten, begon Arie van der Krogt
ook met het schrijven van liedjes
over Rotterdam. De twee cd's
met liedjes die verschenen, lever-
treft toch vele malen, de diepgang
van hetfalen
Veel regels uit de sonnetten zou
je volgens Van der Krogt zo kun-
nen gebruiken in songteksten
voor Marco Borsato of Paul de
Leeuw. „Dat is ook wel een beet
je het doel bij het vertalen ge-
weest, dat het klinkt als een lied.
Het zou best leuk zijn als Borsato
of Wiileke Alberti de sonnetten
op cd zouden zitten, maar die dur-
ven het niet aan. Het zou mooi
zijn om ze allemaal voor te lezen,
al zou dat al gauw zo'n vijf uur
duren. Dat is wel wat lang. Er is
een cd waarop de Engelse sonnet
ten worden voorgelezen. Die heb
ik zelf niet eens allemaal geluis-
terd. Maar het is
wel leuk om ze
eens allemaal
voortedragen in
Rotterdam, in
het Bibliotheek-
theater bijvoor-
beeld. Ik heb dat
twee keer meegemaakt in Neder
land en dat was heel apart."
De vroegere liedjes van Arie van
der Krogt zelf gaan veelal over
misstanden in de stad, zoals het
Schouwburgplein en de Erasmus-
brag. De liedjes die hij tegen-
woordig schrijft zijn echter voor-
al nostalgisch en gevoelig. Die
ommekeer van louter kritiek leve-
ren naar opbouwend bezig zijn,
signaleerthij niet alleen in zijn ei
gen werk, maar in de hele stad:
„Er is een ontwikkeling gaande
waarin je minder geneigd bent
om negatieve dingen te noemen.
Of dat nou is omdat het beter
gaat, dat weet ik niet. Maar nega
tieve dingen benoemen houdt een
keer op. Dan ga je zaken eerder
aanpakken, dus met eigen oplos-
singen komen. Je ziet dat ook bij
Carrie, met haar Koninginnen
van de Nacht. Vroeger waren er
ontwikkelingen en was kritiek
nodig om die te corrigeren. Nu
hebben mensen meer de behoefte
om de stad te ontwikkelen."
Op 31 januari van 13.00 tot
17.00 uur dragen amateur) dich-
ters hun poezie voor in de Centra
le Bibliotheek. Arie van der Krogt
zorgt voor de muzikale omlijsting.
De toegang is gratis.
ROTTERDAM - De Vlaamse zan-
geres An Pierle debuteerde in 1999
met haar cd 'Mud Stories'. De
even eigenzinnige als talentvolle
pianiste en singer/songwriter is
ook wel bekend als 'het meisje met
de skippybaT, omdat zij achter
haar vleugel niet op een doodge-
wone krak zit maar op een ergono-
mische 'skippybal.
De reaches op de cd 'Mud Stories',
de gelijknamige theatertournee en
de concerten waren overweldi-
gend. Op overtuigende wijze ver-
rast An Pierle keer op keer haar pu
bliek en de pers met haar indrak-
wekkende pianospel, haar veelzij-
dige stem. De release van haar
nieuwe cd is gepland in februari
2002 en wordt gevolgd door een
serie theaterconcerten.
„Overal waar ze komt heeft An
Pierle het publiek helemaal in haar
ban", schreef Spits over haar eer
ste tournee. En de Drentse Courant
schreef: „Nog meer dan op haar
debuut-cd, blijkt An Pierle live een
meester in het creeren van sfeer-
tjes. Ze kan haar piano zowel laten
kwinkelen als donderen. Met haar
stem kan ze brallen, fluisteren, hij-
gen en galmen."
Tijdens haar eerste theatertour
'Mud Stories' deed An Pierle haar
optredens vaak solo. Met deze
nieuwe theaterconcerten laat An
Pierle zich door drie muzikanten
begeleiden. Volgende week vrij
dag 8 februari is zij te zien in Thea
ter Zuidplein. Op 14 februari staat
ze in Theater 't Kraispunt in Ba-
rendrecht en 15 februari in De
Stoep te Spijkenisse.
An Pierle
foto: Koen Gisen
ROTTERDAM - 'Abels Ei-
land' is een reprise van de suc-
cesvolle voorstelling van het
Onafhankelijk Toneel voor alle
leeftijd uit 1996. Gerrit Tim-
mers bewerkte het kinderboek
van William Steig tot een vro-
lijke en inventieve voorstelling,
waarin de avonturen van de
aristocratische muis Abel wor
den gespeeld door acteurs en
door speelgoeddieren. Achter
het podium is een tv-studio ge-
maakt, met een draaiend toneel
waarin de belevenissen van de
speelgoeddieren zich afspelen.
Die worden geprojecteerd op
een groot scherm boven de ac
teurs. Zo kan het gebeuren dat
de poppen in discussie gaan met
de acteurs of dat acteurs com-
mentaar geven op de handelin-
gen van de poppen. In de nieu
we versie worden de hoofdrol-
len gespeeld door Marieke van
Leeuwen, Rosa Knaup, Simon
van Leeuwen, Atjan Schoolder-
man en Iwan Walhain. Ton Lut-
gerink is net als in de vorige
versie 'geluidenman' en ensce-
neur. 'Abels Eiland' is van 30
januari tot en met 10 maart te
zien in het Onafhankelijk Thea
ter aan de Sint Jobsweg 3 (wo,
zo 15.00 uur, do, vr en za 19,30
uur). Reserveren van kaarten:
010-476.90.29 of kassa@ot-
rotterdam.nl.
Jakob (Jan Munster) en Majok (John Kon Kelei) in de documentaire-achtige speelfilm 'Tussenland'.
Ergens halverwege 'Tussenland'
zien we hoofdpersoon Majok
(John Kon Kelei) koeienvlaaien in
het vuur gooien. Vervolgens wrijft
hij de resten ervan op de huid van
een koe. Een bizar tafereel, waarin
regisseur Eugenie Jansen de cultu-
ren van Nederland en Majok's
thuisland Soedan laat samenko-
men. Deze scene is min of meer
per toeval ontstaan, vertelt Jansen
in de persmap van 'Tussenland':
„John vertelde dat de Dinka (zijn
stam) een koeienvolk is en dat hij
kon melken. Hij vertelde ook dat
ze koeienvlaaien verbranden en de
koe met as insmeren om hem tegen
insecten te beschermen. Ik dacht
gelijk: hebbes!"
'Tussenland', haar speelfilmde-
buut, is namelijk geen traditionele
speelfilm. Zo werkte Jansen met
niet-professionele acteurs en
kwam de film tot stand zonder dat
haar hoofdrolspelers het scenario
te lezen kregen. Door deze werk-
wijze maakt 'Tussenland' een au-
thentieke indrak, bijna een docu
mentaire, al bevindt 'Tussenland'
zich in het midden tussen speelfilm
en documentaire. Jansen: „Met
mijn films zat ik steeds meer op de
grens van wat je documentair ge-
zien wel en niet kunt doen. Ik ge-
braikte mensen steeds vaker om
mijn eigen verhaal te vertellen. Het
maken van een speelfilm was daar-
om een logische volgende stap."
'Tussenland' gaat over twee ogen-
schijnlijk totaal verschillende men-
sen. Aan de ene kant is daar de be-
jaarde en in zichzelf gekeerde Ja
kob (Jan Munster). Hij is weduwe-
naar en worstelt met zijn verleden
als Indie-veteraan, het verlies van
zijn vrouw en de emigratie van zijn
dochter. Op een ochtend treft hij
op het bankje in zijn tuin de jonge
Soedanees Majok aan. Hij verblijft
in een asielzoekerscentram, maar
kan daar niet echt een plaats vin-
den. Hij worstelt met de herinne-
ringen aan zijn geboortedorp en
zwerft daarom door het Neder
landse landschap.
Hoewel ze het in eerste instantie
niet met elkaar kunnen vinden,
ontstaat langzaam maar zeker een
vriendschap tussen Jakob en Ma
jok. „Als ik in een zin moet zeggen
waar de film over gaat is het: de
behoefte om ergens bij te horen.
Dat heb ik bij het maken altijd in
mijn hoofd gehouden, het onver-
mogen van die twee mannen. Ze
willen zo graag ergens bij horen,
maar ze staan zichzelf daarbij in de
weg. Om dat wel te kunnen moe-
ten ze afscheid nemen van een ver
leden dat ze beiden bij zich dra
gen", aldus de filmmaakster.
Het gebraik van niet-professionele
spelers kwam voort uit de opvat-
tingen van de filmmaakster over
hoe ze 'Tussenland' wilde maken:
„We wilden iemand uit Soedan. Ik
foto: IFFR
ben nooit in Afrika geweest, dus
wie ben ik om te zeggen hoe een
Soedanees zich gedraagt?" Nadat
John Kon Kelei was gevonden,
was de vraag of de rol van Jakob
wel door een beroepsacteur ge
speeld moest worden: „Dat hebben
we geprobeerd, maar het werd al
snel duidelijk dat degene die Jakob
zou spelen ook zichzelf zou blij-
ven. Tijdens de casting bleek dat
Jan altijd Jan bleef, wat er ook ge-
beurde. Daarbij bleek een aantal
elementen te kloppen, zoals het feit
dat hij weduwenaar was."
Het resultaat van haar werkwijze is
een mooie, sfeervolle film, waarin
beide niet-professionele acteurs
zeer overtuigend overkomen. Het
ontstaan van hun vriendschap
komt geleidelijk aan tot stand. Ma
jok laat zich door de humeurige Ja
kob niet wegsturen, terwijl de oude
man iets van zichzelf herkent in
Majok. Opvallend is dat Jansen de
beide hoofdrolspelers pas vlak
voor hun eerste scene aan elkaar
voorstelde: „Dat was een geweldig
moment van aftasten. Dat hadden
we eigenlijk ook zo in de film
moeten hebben. Je bent dat na de
eerste ontmoeting al kwijt, maar ik
heb wel geprobeerd dat gevoel zo-
veel mogelijk vast te houden."
Nog te zien op 2 februari om 20.30
uur in Venster 1.
(H
SALE
PANASONIC NV-DS 37 EG
DIGITALE VIDEOCAMERA MET
LCD SCHERM EN SD-CARD
Deze camera heeft een prachtig
6.5 cm scherm en een 800.000
pixels beeldchip voor haarscherpe
digitale video opnames. Voorzien
van 15x optische zoom en 0 lux
Night view om te videofilmen in de
duisternis. Tevens heeft deze
camera een SD-Card slot en wordt
geleverd met een 8 MB SD-Card.
Voorzien van DV-uitgang (i-Link).
Afm. 8.1x10.6x20.5 cm.
Art.nr. 191116
WINTERSALEPRIJS IN EURO'S
184951B
184949B
184965B
184968B
87903B
184954B
184953B
65709B
184957B
93477
67347B
87072B
184794
87076
187738
99119
185021
185023
53124
191115
178446
178444
178445
89929
187895
184797
184798
93264
Het laatste uurtje van de week is bij Correct
een super-uurtje. Op de Bergweg 110
kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag
profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de
voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk.
W. .W.V^V. WN-OOWV*.
MINOLTA D'IMAGES-304
DIGITALE FOTOCAMERA
Deze prachtig uitgevoerde 3.3
miljoen pixels en zijn fantastische
GT Apo objectief staan garant voor
prachtige atdrukken. Deze camera
is verder voorzien van een
35-140 mm (4x optische zoom)
zoomobjectief, zeersnelle respons
door High-Speed LSi chip en een
hoogwaardige automatische
scherpstelling en - belichting.
ALLEEN ZATERDAG 2 FEB.
VAN 17.00-18.00 UUR
WINTERSALEPRIJS IN EURO'S
€679
Zetfouten en prijswijzigingen
voorbehouden
ZONDAG 3 FEBRUARI
GEOPEND VAN 12.00-17L00UUR
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
In januari iedere zondag geopend van 12.00-17.00 uur.