bSE Vissen/Steenbok Els Kuijper (23-2-1948) onder de loep I II I n 11 I maasstad video uitqaans agenda preview filmhuis zeepaard maasstad puzzel I uister style stads gehoorzaal theater a/d schie W ROTTERDAM - Een keer per maand treft u op deze pa- gina de geboortehoroscoop aan van een bekende Rotter- dammer, die zijn of haar ver- jaardag viert in die maand. Deze keer mocht Maasstad weekbladen de horoscoop trekken van PvdA-wethouder Els Kuijper. Terwijl ze volop campagne voerde voor de ge- meenteraadverkiezingen, die vandaag gehouden worden, was ze ook nog jarig. opwieMoeriK Woensdag maart 2002 xq57 Met films als Blue Velvet', 'Wild at Heart' en de televisieserie 'Twin Peaks' verzamelde regisseur David Lynch een grote schare bewonderaars. Met het vervolg van 'Twin Peaks', dat steeds ongeloofwaardiger werd, en zijn laatste films 'Fire Walk With Me' en 'Lost Highway' bewees hij de laatste jaren echter het spoor behoorlijk bijster te zijn. Ook zijn meest re- cente film Mulholland Drive' riep zeer uiteenlopende readies op. Van een heel andere orde is 'The Straight Story'. Deze film doet in bijna niets denken aan het andere werk van Lynch. Heel af en toe denk je terug aan Twin Peaks maar The Straight Story' is veel conventioneler. De film gaat over de 73-jarige Alvin Straight (Richard Farnsworth). Hij woont sa men met zijn ietwat vreemde dochter Rose (Sissy Specek). Op een dag krijgt de koppige Alvin via de telefoon te horen dat zijn broer Lyle een be- roerte heeft gehad. Voor Alvin reden om zijn broer, met wie hij sinds lan- ge tijd in onmin leeft, te bezoeken. Daarvoor moet hij echter 600 kilome ter afleggen. Vanwege zijn slechte gezichtvermogen en zwakke heupen kan dit niet per auto. Alvin laat zich echter niet tegenhouden en besluit de reis per grasmaaier af te leggen. Onderweg naar zijn broer ontmoet Alvin allerlei kleurrijke personen, iets wat we gewend zijn van Lynch. In tegen- stelling tot zijn andere werk is 'The Straight Story, zoals de titel al zegt, een simpel verhaal en een hoofdpersoon waarin de toeschouwer zich kan verplaatsen. 'The Straight Story' is een pareltje van David Lynch, die het zijn publiek de laatste jaren zo moeilijk maakt. Met deze ontroerende film heeft hij eerder publiek teruggewonnen, dan weggejaagd. Hoofrolspeler Richard Farnsworth kreeg onder meer een Oscar-nominatie voor zijn rol. Het beeldje kreeg hij niet. 'The Straight Story' zou zijn laatste film wor- den. Inmiddels is hij overleden. Vincent Wernke door Elsemiek Harsma Als Els Kuijper herkozen wordt, is het te hopen dat ze wederom de portefeuille Onderwijs en Jeugd onder haar beheer krijgt. Ze heeft haar Zon in het gevoelige Vissen- teken staan, aangevuld met een met beide benen op de vloer staan- de Steenbok ascendant en de pla- neten Maan, Mars, Saturnus en Pluto in Leeuw. Hierdoor heeft de wethouder het vermogen om de eenheid in alles te zien, wat haar tot de perfecte kunstenaar en ac- teur maakt. Ze is meedogend en kan daardoor ook wat beinvloed- baar zijn. Ook heeft zij een leven- dige fantasie. Door haar leven loopt een dunne scheidslijn tussen gaan voor het onmogelijke en we- ten wanneer ze moet stoppen. Ze houdt ervan te geven en haat mys teries, kleurloze werkelijkheid en pijn. Hieruit vloeit voort, dat ze moet leren wat minder zelfmedelij- den te hebben. Kuijper blaakt van zelfvertrouwen, dat versterkt wordt door materiele zekerheid. Ze geniet van haar fy- sieke vermogens en heeft aanleg om zichzelf te promoten. Ze moet er wel voor oppassen om niet hele- maal in haar eigen belangen op te gaan. Haar emoties zijn vrij stabiel met een speelse inslag, maar ze Wethouder Els Kuijper houdt ervan te geven en haat mysteries, kleurloze werkelijkheid en pijn. moet haar neiging tot egocentrisme en bazigheid proberen in te tomen. Haar subtiele gevoel voor wat an- deren motiveert, verleent haar za- kelijke flair en ze beloont liefde en waardering met trouw. Bij verlies van haar waardigheid reageert Kuijper minder goed. Els Kuijper heeft een scherpzinnig besef van de macht van kennis en communi- catie en ziet de waarde van dingen in een mum van tijd. In de liefde is Els vurig, impulsief en idealistisch en ze uit haar ge- voelens van genegenheid op een eerlijke manier. Een van de lessen die ze te leren heeft is, dat ze haar verlangen naar intimiteit in even- wicht moet brengen met haar be- hoefte aan onafhankelijkheid. Ze heeft een diep verlangen naar vre- de en een sterk gevoel voor fami- liewaarden. Haar huis weet ze tot een mooie plek te maken. Ze is daar trouwens wel de baas. Als op- timistische ziel ziet Els het leven als een onophoudelijke zoektocht naar de zin van het bestaan, waar- bij ze sterk in haar eigen geluk ge- looft. Ze is tolerant, maar kan ook heel dogmatisch zijn en als ze soms last heeft van een gebrek aan concentratie, moet ze oppassen voor arrogantie en autocratie. Kuijper is bang om als heel ge- woon te worden gezien en in de steek gelaten te worden. Ze moet leren haar emoties niet te onder- drukken en verantwoordelijkheden te delegeren. Schrijven en het leg gen van sociale contacten zijn en- kele van haar talenten. De drang om nieuwe communicatieve we- gen te openen wordt door Kuijper uitgedrukt in meedogenloze logi- ca. Daardoor kan de mentale ener- gie zich opstapelen en kan ze hoofdpijn krijgen. Mediteren zou voor haar een probaat middel zijn om overbelasting van het hoofd te voorkomen en volledig tot ont- spanning te komen. Hierop rea- geerde Kuijper met: „Ik heb echt nooit hoofdpijn!" Ze is op zoek naar baanbrekende arbeidsvormen en werkt het liefst met vernieuwende technologieen en therapieen. Ze heeft een sterk verlangen naar gerechtigheid en neigt ernaar relaties te idealiseren. Het sluiten van compromissen is niet haar sterkste kant en ze kan behoorlijk ontgoocheld zijn over de fouten van anderen. Daar vloeit uit voort, dat ze moet leren haar ei gen tekortkomingen onder ogen te zien. Het liefste werkt Els Kuijper met gelijkgezinde idealisten aan hervormtng of het uitdragen van humanitaire zaken. De wethouder heeft het vermogen onvoorwaarde- lijk lief te hebben. Horizontaal 5 De goederen moeten toch hun prijs hebben. (6) 7 Met behulp van een feit roep ik uit, dat het eens zal gebeuren. (8) 9 Probeer die luier in n andere winkel om te wisselen. (8) 10 Er is nogal wat beweging in 'n klok. (6) 11 Overste. (12) 12 Een prima aanwijzing voor de hoogte. (6) 14 Het stoppen van de daken. (6) 17 Lengtebepaler. (12) 19 De roem van de ezel wordt in het oosten duur betaald. (6) 20 Hiermee worden punten gemaakt. (8) 21 Ook op 'n braderie wordt heel wat afgewerkt. (8) 22 Een bakje hiervan brengt ver- lichting. (6) Verticaal 1 Kwam de man terug op z'n eerde- re stelling? (8) 2 Je gaat veel alleen en doorgaans niet met anderen. (6)3 De dieren van de heks zullen wel erg groot zijn. (8) 4 Dit is's nachts een onprettig dier. (6) 6 Radioverbin- ding. (13) 7 Een periode om te schrijven? (6) 8 Deze dieren eten meer dan bijgerechten. (13) 13 Heeft 'n opera dat nodig om op te bloeien? (8) 15 Laat melk zien, waardoor de koe nadrukkelijk aan- wezig is. (8) 16 Weense redenaar. (6) 17 Het is echt geen geintje, in Weesp worden de huizen met speci- ale stenen gebou wd. (6) 18 Er is nog genoeg ruimte in die stad. (6). Horizontaal: 1. Ballast, 6. Nor- bert, 12. Pint, 14. Boor, 15. Lk, 17. Ak, 18. Vat, 20. Bd, 21. Yl, 22. Oef, 24. Episode, 27. Kim, 28. Pral, 30. Es, 31. Re, 32. Akte, 33. Ek, 34. Au, 36. Aan, 38. Ra, 39. En, 40. Tuil, 42. Bonn, 44. Kor, 45. Eleve, 46. Dog, 48. Mess, 50. Amen, 53. Ar, 55. No, 56. Alk, 58. Ae, 59. Va, 60. Laos, 62. Et, 63. Ni, 65. Laar, 67. Aai, 68. Alabama, 71. Hak, 72. Tr, 73. Dd, 74. Pyp, 75. Bo, 77. Ga, 78. Team, 80. Abel, 82. Geestig, 83. Amarant. Verticaal: 1. Byloper, 2. Lp, 3. Lia, 4. Anke, 5. St, 7. Ob, 8. Robe, 9. Bod, 10. Er, 11. Talmend, 13. Ras, 16. Kerk, 18. Visa, 19. Torn, 21. Ylte, 23. Fa, 25. Pe, 26. De, 27. Kk, 29. Laurens, 32. Aandeel, 35. Ui, 37. Abeel, 38. Ro, 40. Tom, 41. Les, 42. Bea, 43. Non, 47. Nalatig, 49. So, 51. Ma, 52. Markant, 54. Raar, 56. Atap, 57. Knap, 59. Vaag, 61. Oi, 62. El, 64. Im, 66. Ah. 68. Adat, 69. Byt, 70. Abba, 73. Des, 76. Oer, 78. Te, 79. Mi, 80. Am, 81. La. len. In de periode voor het uitko- men van haar eerste plaat werd er onder leiding van producer Jim Dickson hard gewerkt aan het ver- volmaken van de gecompliceerde stijl van The Byrds. Deze oefen- sessies werden regelmatig op band opgenomen en zijn nu als The Pre flyte Sessions voor het eerst te be- luisteren. We volgen de ontwikke- ling van een groep, die aanvanke- lijk zoekende is, maar langzaam haar unieke geluid vindt. In retro- spectief mag het een wonder heten dat zulke verschillende talenten als David Crosby, Roger McGuinn en Gene Clark uiteindelijk een muzi- kale vorm vonden, waarin ze alle drie excelleerden. In deze bezet- ting bleef The Byrds maar enkele jaren bij elkaar, maar het werk dat ze toen afleverden behoort tot het allerbeste dat de popmuziek heeft opgeleverd. The Preflyte Sessions is een boeiend document over het ontstaansproces van deze super- groep.jkl 11747 De cd's die hier besproken wor den zijn te leen bij de Centrale Discotheek, Hoogstraat 110 in Rotterdam. Voor de catalogus: http://www.muziekweb.nl. The Bees - Sunshine Hit Me De band The Bees is afkomstig van het Zuid-Engelse Isle Of Wight, waar in een ver verleden een roemrucht popfestival (met o.a. Jimi Hendrix) werd gehouden. Sindsdien is er op muzikaal gebied weinig schokkends meer gebeurd op dit pittoreske vakantie-eiland. Blijkbaar is dit muzikale isolement de perfecte basis geweest voor de muziek van Paul Butler en Aaron Fletcher, samen de kern van The Bees. In alle rust sleutelden zij in hun eigen studio The Shed (een schuurtje in een weiland waar ook vee graast) aan hun eigenzinnige geluid, waarin invloeden van The Beach Boys, Paul McCartney, Air, Fela Kuti, Aphex Twin, Lee Perry en The Beta Band zijn terug te vin- den. In 2001 verscheen al de veel- belovende mini-cd The Punchbag E.P. waarna een sterk optreden op het Amsterdamse Crossing Border festival volgde. In het begin van 2002 verscheen hun eerste 'echte' cd Sunshine Hit Me. Al bij de eer ste tonen van de opener Punchbag voel je je wegzakken in een heer- lijke roes. De muziek van the Bees is van alles tegelijk: vrolijk, ont- spannen, loungy, dromerig, jazzy, loom, swingend, enzovoort. De lij- zige zang van Aaron Fletcher heeft soms iets van Beck en ook moest ik af en toe aan de eerste platen van The Police denken. Typerend is dat zelfs de Jorge Ben-cover A Minha Menina op een bepaald mo ment als een typisch Bees-nummer ging klinken. Prachtdebuut! jkl11732 The Byrds - The Preflyte Ses sions Mr. Tambourine Man van The Byrds is een van de sterkste de- buutsingles in de historie van de popmuziek. Het nummer combi- neert het beste van vrijwel alle in- teressante popmuziek omstreeks 1965: de intelligente folksongs van Bob Dylan, de opwindende beat van de Beatles en de meerstemmi- ge zang van de Beach Boys. Met de hypnotiserende gitaararrange- menten lopen ze bovendien voor- uit op de psychedelica van enkele jaren later. Toch kwam het succes van The Byrds niet uit de lucht val- Morlang Julius Morlang is een redelijk succesvol kunstenaar en fotograaf. Zijn vrouw Ellen was ooit zijn bron van inspiratie, maar nu lijdt zijn creativiteit onder zijn slechte huwelijk. Morlang ontmoet Ann, een jonge vrouw. Bij haar bloeit zijn kunst weer als vanouds. De film lijkt te willen onderzoe- ken wat iemand daartoe brengt. Debuterend regisseur Tjebbo Penning heeft er echter ook een soort thriller van gemaakt die hij de kijker voorlegt als een verzameling puzzelstukjes. Donderdag 7 maart in het Filmhuis, aanvang 21.00 uur Vrijdag 8 maart in het Filmhuis, aanvang 21.00 uur Zaterdag 9 maart in Het Zeepaard, aanvang 20.30 uur ANTZ Animatiefilm voor kinderen vanaf 8 jaar over werkmier 'Z' die zich wil ontworstelen aan zijn onbeduidende rol als figurant in een mierenkolonie. Dat leidt tot allerlei avonturen en een heuse revolutie in mierenland. Met de stemmen van Woody Allen, Sylvester Stallone en Sharon Stone. Zaterdag 9 maart, aanvang 14.00 uur in het Filmhuis Zondag 10 maart, aanvang 14.00 uur in het Filmhuis Die Unberiihrbare Die Unberiihrbare is het portret van een eenzame vrouw die hardnekkig gekoesterde idealen uiteen ziet vallen. De ooit gevierde schrijfster Hanna Flanders kijkt naar de televisiebeelden van de val van de Berlijnse muur. De radicaal-linkse auteur reageert geirriteerd op het enthousiasme waar- mee de 'Ossies' de vrijheid omarmen. Verward besluit ze een draai te ge ven aan haar door drank-, pillen- en sigarettenverslaving getekende leven en trekt naar Berlijn. Vrijdag 8 maart in Het Zeepaard, aanvang 20.30 uur Zaterdag 9 maart in het Filmhuis, aanvang 21.00 uur Het Zeepaard is gevestigd in het Theater van Vlaardingen, Schiedamse- weg. Het Filmhuis kan gevonden worden in de Nieuwstraat 12 in Schie dam. Toegang 6 euro (donateurs 4,50 euro). De kinderfilms kosten 3,50 euro voor kinderen tot 12 jaar. De kassa is een half uur voor aanvang open. Kaarten kunnen worden gereserveerd van dinsdag tot en met zater dag van 13.00 tot 17.00 uur en van donderdag tot en met zaterdag van 19.00 tot 21.00 uur aan de kassa van de Stadsgehoorzaal in Vlaardingen (010)434 05 00. Thomas van Luyn Acht hilarisch, raak bizar Thomas van Luyn heeft een uitstekend jaar als artiest achter de rug. Zijn hoofdrol in de musical 'Little shop of horrors' lokte bijvoorbeeld de ene na de ander extatische recensie op. In 'Acht' trakteert hij het publiek op zeer uitgesproken specifieke gedachtenkronkels en vervreemdende hu mor. Vrijdag 8 maart, aanvang 20.00 uur, grote zaal, toegang 15,00 euro (in- clusief Complete Theater Service). Conny Janssen Danst Number 1 emotionele dans voor breed publiek Afgelopen seizoen trok Conny Janssen, naast haar avondvullende choreo- grafie 'Instinct', ook aandacht met haar 'Album familiar'. Dat was de pu- bliekslieveling van De Danscombinatie. 'Number 1' past geheel binnen de traditie van Conny Janssen Danst. De vernieuwende, originele, emotio nele en tegelijk felle danstaal van de Rotterdamse choreografe wordt niet alleen door de echte dansliefhebbers gewaardeerd, maar vindt ook gehoor bij een breder publiek. Number 1 wordt gedanst door zeven dansers. Zaterdag 9 maart aanvang 20.00 uur, grote zaal, toegang 12,50 euro (in- clusief Complete Theater Service) Vrouw Holland Vet mag 't ietsje meer zijn? Vier robuuste en onbeschroomde vrouwen en een tengere toetsentijger vormen samen de ideale vrouw. Maar wat wil de ideale vrouw? Een vette carriere? Gaat ze vet los of vetloos? In 'Vet' kiest Vrouw Holland voor de grote lach en laten de dames de absurde gekte, kwetsbaarheid en ongege- neerde zelfspot zien. Gabrielle Glasbeek, Marieke Klooster, Karin Noe- ken en Jose Zwerink vormen de cabaretgroep. Aan de piano zit Reinout Douma. Woensdag 13 maart, aanvang 20.00 uur, grote zaal, toegang 12,50 euro inclusief Complete Theater Service) LAMDA The Crucible eindexamentournee Engelse acteurs Een Engelstalige voorstelling van LAMDA, ofwel the London Academy of Music and Dramatic Art. Ieder jaar komt het gezelschap met een van de eindexamenproducties naar het continent. En met succes. Ditmaal spelen de acteurs in opleiding de moderne Amerikaanse klassieker 'The crucible' van Arthur Miller. In het stuk worden de heksenjachten van 1692 in het Amerikaanse Salem beschreven. Een jonge vrouw geeft, onder druk van valse beschuldigingen en blinde vervolgingswaanzin, haar man prijs aan de grillen van het kwaad. Het toneelstuk was een reactie van Miller op de krankzinnige vervolging van communisten in de Verenigde Staten van de jaren vijftig. Woensdag 20 maart, aanvang 20.00 uur, grote zaal, toegang 12,50 euro (inclusief Complete Theater Service) Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schie- damseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Jasperina de Jong en anderen Marlene Dietrich A/OU STSM/HE J IS. DEELD6R MOV MOG L'JSTDUWER? ZVCMT C. tAT SPOMSJE uaw GELCKKHEB (K CAT PRCBCEEM MOG Ml Er! O VAM Ml) MAG JE tUdGCMeezTER KJ0R.DE, OPA... ../MAARCORgUG (AICC IE1 HA HOOFD TSJILLE rsyCLE t IM'M BUtiBCLBADj /bR^4TMersAMDE^(yP VOLGEMDe KEER WET IKGEImOOM ZELLUFOP DIE L'JST STAAM Voor mannen vrouwen, voor body soul, voor lente zomer. Fila Underwear introduceert dit vootjaar een onmiskenbaar com- fortabele en dynamische collectie bodyfashion. Voor beide seksen zijn er veel verschillende series waaraan altijd iets speciaals te ont- dekken is. Want zomerse kleuren zijn namelijk gecombineerd met eens speels design, dessin of detail. Voor vrouwen heeft Fila under wear met gladde stoffen met super- trendy details. Zo is de serie Graf- fics origineel samengesteld. Setjes met ton sur ton ronde of rechte gra- fische motieven. Graffics is ver krijgbaar in antraciet, oranje/geel en turkoois. Nature is bijna back tot basic, gebaseerd op jeans. Deze serie bestaat uit slips, strings, twee bh's en een crap top van just like jeans kaliber. Moving blijft in be weging. Deze trendy en unieke an- tibacteriele serie van zacht, ade- mend materiaal, dat garant staat voor extra hygiene. Voor de super- zomerse look zijn er modellen met bandjes van latex, die je gewoon en gekuist kan dragen. Freewear zijn shirts en tops van Fila, die ge combineerd kunnen worden met de bodyfashionseries. Ze mogen gezien worden en zijn perfect als bovenkleding. Verkrijgbaar in de kleuren zonnegeel, rood, turkoois, blauw, wit en zwart. Naar verluidt zei Jasperina de Jong onmiddellijk ja tegen het voorstel om in het theater gestalte te geven aan Marlene Dietrich. In 'Marlene Dietrich' zien we hoe de diva zich in haar kleedkamer voorbereidt op een concert. De wereld ligt aan haar voeten, maar achter de zelfverzekerde fa cade van glitter en glamour gaat een kwetsbare vrouw schuil, die onzeker is over haar talent, twijfelt aan de keuzes in haar veelbewogen leven en lijdt aan een manische vorm van smetvrees. De voorstelling eindigt met een half uur durend concert van 'die blaue EngeT, waarin al haar grote hits zoals Lili Marlene en Sag mir wo die Blumen sind', de revue passe- ren. Vrijdag 8 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang 22,50 euro, 2e rang/kortingpas 21,40 euro Linda van Dijck, Ingeborg Elzevier en Nelly Frijda Vrouwen van Eer 'Vrouwen van eer' is een nieuwe tragische komedie van de hand van Paul Haenen met in de hoofdrollen drie rasactrices: Linda van Dijck, Ingeborg Elzevier en Nelly Frijda, die voor het eerst samen op de planken zullen staan. Drie hoogstaande, succesvolle en invloedrijke vriendinnen beslui- ten om samen te gaan wonen en samen te gaan werken. Niet uit liefde, maar uit berekening. Ze gaan er van uit dat de macht die ze ieder afzonder- lijk hebben -politiek, economisch en maatschappelijk- opgeteld meer dan de som der delen zal zijn. De vlieger gaat echter niet op. De eens zo fiere dames gaan op zeer ontluisterende wijze ten onder. Zaterdag 9 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang 20,50 euro, 2e rang/kortingpas 19,30 euro Finalisten Leids Cabaretfestival Twee finalisten en de winnaar van het Leids Cabaret Festival verzorgen een optreden. Het zijn Javier Guzman, winnaar publieks- en juryprijs 2002 en finalisten Renee van Bavel en Wim Helsen. Wegens grote be- langstelling is de voorstelling verplaatst van het toneel-op-toneel naar de grote zaal. Dinsdag 12 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang 12,50 euro Het Volk Een zomerjurk vol verdriet Dit amusementstoneelstuk is UITVERKOCHT! Woensdag 13 maart, aanvang 20.15 uur Schudden Dummy Deze cabaretvoorstelling is UITVERKOCHT! Donderdag 14 maart, aanvang 20.15 uur De kassa van Theater aan de Schie is open maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur telefoon (010) 246 74 67.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2002 | | pagina 17