H
maasstad
'Mensen vinden mij of heel leuk
of ze vinden het helemaal niks'
M
Rol van Muhammad Ali levert
Will Smith Oscarnominatie op
Organist Geert Bierling
speelt op Doelenorgel
00R-
KUSSENS
50
VIDEO KINDERSL0T
95
50
film
[preview
maasstad
PR0FESSI0NELE MULTIMETER
PRINS FREDERIK
HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM
TEL: 010-4.618.525
UNIVERSELE 3.6 VOLT
TELEF00NACCU
Woensdag 6 maart 2002
TX51
po
Istad
westblaak 180
postbus 1685
3000 br rotterdarn
ROTTERDAM - De avond
nadat hij voor het eerst heeft
opgetreden in het Amster-
damse Nieuwe de la Mar
Theater, neemt cabaretier
Richard Groenendijk ont-
spannen plaats aan het tafel-
tje in het Westerpaviljoen.
Deze week staat de Rotter-
darase cabaretier met zijn
derde programma 'Nep'
vier avonden in Theater
Zuidplein.
1
f
Richard Groenendijk: „ik vind 'Nep'het beste wat ik tot nu toe gemaakt heb.foto: Erwin otaf
GeertBierling
ROTTERDAM - Will Smith
werd bekend als branie-
schoppertje in The Fresh
Prince of Bel-Air'. Daarna
speelde hij in luidruchtige ac-
tiekomedies als 'Bad Boys',
'Independence Day', 'Wild
Wild West' en 'Men in
Black'. Als serieus acteur
werd hij nooit gezien. Met
zijn meest recente film 'Ali'
gaat dat veranderen. Will
Smith kreeg voor dit levens-
verhaal over bokser Muham
mad Ali een Oscar-nominatie
als beste acteur.
Will Smith als de legendarische bokser Muhammad Ali.
■flX
In het Correct Service Center aan de Prins Frederik
Hendrikstraat 63 te Rotterdam vindt u een groot
assortment aan originele elektronische onderdelen
van o.a. Philips, Sony, JVC, Panasonic, Technics,
Grundig, Compaq, IBM, Toshiba en Aristona. Ook
op het gebied van afstandsbedieningen, accu's voor
o.a. draadloze telefoons, pluggen, en kabels vindt u
in het Correct Service Center een ruime keuze.
I
SrV\ M
II*
pi';*;
lL/%.
I viy,<~
SKYTR0NIC EC-890G
MULTIMETER MET
TEMPERATUURMETING
Handzame professionele multimeter
met ondermeer diode- en Hfe-test,
frequentie- en capaciteitsmeting en
zelfstemperatuurmeting.
Wordt geleverd inclusief
temperatuurprobe en holster.
C0RRECTPRIJS
JX-
SENNHEISER HD-250
00RKUSSENS
Zijn de oorkussen van u
hootdtelefoon versleten? Correct
heeft een ruime collectie
Sennheisser oorkussen direct
leverbaar. Bijvoorbeeld set
oorkussen voor de HD-250.
C0RRECTPRIJS
MWWiil
VIDEO KINDERSL0T
Bescherm uw kostbare
VHS-videorecorder tegen kleine
kinderhanden.
C0RRECTPRIJS
GP-P0WERBANK
Telefoonaccu die in veel portable
(thuis)telefoons past. Met universele
aansluiting. 3.6 volt.
C0RRECTPRIJS
Zetfouten en prijswijzigingen voorbehouden
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
ROTTERDAM - Het is onmoge-
lijk om de muziek van Millionaire
in een hokje te stoppen. Het is rock
in de breedste zin des woords, een
combinatie tussen glamrock, disco
en p-funk elementen om zodoende
een unieke crossover rock sound te
bereiken. Zaterdag is Millionaire
te zien in Rotown. Aanvang 22.00
uur, entree 6. Een dag later op
hetzelfde podium de uiterst solide
dance-grooves van Phil Martin.
Hij gooit een uitgebreid scala van
invloeden in de blender om zo
doende tot een optimaal resultaat
te komen. De toegang is gratis.
Redrum en VSOP presenteren
donderdag in WaterFront Back 2
Rotterdam deel 1 - The VSOP re-
lease-party. Met optredens van
Kas, Excellent, Dutchman, Schrij-
versgilde, Unorthadox, G.O.D, T-
4-2 en VSOP. DJ's: Th'Acquisi-
ton, MP, Eni-less, Mike Redman,
T-Rex. Aanvang 21.00 uur, entree
3. Een dag later in WaterFront
Incense featuring VJ Stalker en
Lawn. Incense begon ooit met sim-
pele noisy popliedjes a la Sebadoh,
sindsdien is er een stevige portie
experiment en avontuur overheen
gekomen. Het Groningse Lawn
speelt sferische, gelaagde, breed
uitwaaierende en melodieuze
songs met een flinke postrock-tik
werken toe naar bijtende noise-
rock. Aanvang 21.00 uur, entree
7. Na indiependance op vrijdag
(aanvang 00.30 uur, entree 3,50)
kun je op 9 maart in WaterFront te-
recht voor een nieuwe aflevering
van Strictly Techno. Voor deze af
levering zijn de jongens van Un
derground Beats uitgenodigd.
Aanvang 22.00 uur, entree 6.
In Nighttown vanavond - woens
dag - de Stereophonies, die thuis in
Engeland makkelijk in de Eredivi-
sie spelen samen met Oasis en
Blur. Na hun laatste elpee Just En
ough Education to Perform met de
hitsingles Have A Nice Day en de
Chris Farlowe cover Handbags
And Gladrags hebben ze in ons
land ook zeer sterke voet aan de
grond gekregen. Kwaliteits Brit-
pop waardoor wij in Rotterdam blij
zijn dat de Stereophonies ook een
stop maken in de Maasstad. Aan
vang 21.00 uur, entree 15.
Baroeg heeft ondanks de proble-
men waarin het terechtgekomen is
vrijdag weer een nieuwe afleve
ring van het 'alle smaken metalca-
fe' De Metalen Inquisitie. De zaal
gaat om 20.00 uur open en de toe-
gang is gratis. Een dag later is het
tijd voor een feestje aan de Spino-
zaweg in verband met 10 jaar dj
C02. Gothic, electro, nederpop,
industrial met dj C02. Aanvang
21.00 uur, entree 4.
door Vincent Wernke
Hij is net terug uit Amsterdam.
Op weg naar huis heeft hij op CS
nog even gekeken of het NRC al
iets had gepubliceerd. Belangrijk
vindt Groenendijk recensies niet,
maar hij wil ze wel altijd zien.
„Het is raar", vindt hij. „Beoor-
delen hoe iemand anders zijn vak
uitoefent. Soms hebben recensen-
ten wel gelijk, maar in andere
stukjes worden grapjes helemaal
uit hun context gehaald en daar
word je dan op beoordeeld. Ove-
rigens zijn goede recensies soms
net zo vreemd hoor. Laatst las ik
ergens dat ik bijna poetische tek-
sten heb. Dan denk ik: dat heb ik
gewoon met het rijmwoorden-
boek gedaan."
„Goede of slechte recensies, uit-
eindelijk heb je niks aan. Het gaat
erom dat de mensen in de zaal een
leuke avond hebben", vindt hij.
En wat dat betreft kun je, afgaan-
de op de kranten, best naar Ri
chard Groenendijk gaan kijken.
Alle recensies die tot nu toe wer-
den gepubliceerd waren positief.
Op een na. En laat dat nou net het
dagblad uit zijn eigen Rotterdam
zijn. „Jammer", vindt hij dat,
maar verder wil hij er niets over
zeggen. „A1 had ik die ene nega-
tieve recensie liever in de Zwolse
Courant gehad", geeft hij toe.
'Nep' is alweer zijn derde pro
gramma. Het gaat over mensen
die je drie zoenen geven en bij de
tweede al over je schouder kijken
of er een belangrijker iemand bin-
nenkomt. „Er zit progressie in",
Stelt Groenendijk tevreden vast.
„In mijn vorige programma's
zong ik veel mooie liedjes en
deed ik gekke typetjes. Nu vertel
ik veel meer verhalen als mezelf.
Het is theatraler geworden. De
verhalen die ik vertel zijn in be-
ginsel tragisch, maar daardoor
wordt het juist heel grappig.
Vroeger putte ik overigens ook
wel uit mijn eigen leven, alleen
zette ik dat om in typetjes."
Ook qua opzet is de voorstelling
professioneler. „Niet voor niets
heb ik nu voor het eerst een
avond gespeeld in het Nieuwe de
la Mar. Volgend jaar moeten dat
er twee of drie zijn. Ook kwalita-
tief ben ik gegroeid. Ik vind
'Nep' het beste wat ik tot nu toe
gemaakt heb." Als cabaretier is
Groenendijk volwassener en dus
wordt hij door de recensenten ook
als volwassene behandeld. „Ik
ben nu opeens een nul of een tien.
Bij mijn vorige programma's las
je altijd: hij is getalenteerd en
komt er wel. Nu vinden mensen
mij of heel leuk of ze vinden het
helemaal niks."
„Op het podium ben ik op mijn
plaats. Daar heb ik de situatie he
lemaal in handen. Het enige dat ik
nog moet leren is om daar oprecht
van te genieten. Ik ben nooit me-
teen trots op mezelf. Ik zie altijd
net die ene mevrouw op de eerste
rij met een muil als een onweers-
bui. Nee, dat is niet kritisch, ik
ben soms onzeker. In een recen
sie noemde iemand mij een ge-
slaagde diva, maar in het dage-
lijks leven ben ik niet zoals op het
podium. Misschien is het met on-
zekerheid net als met zenuwen.
Vroeger was ik zenuwachtig, nu
niet meer. Misschien kan onze-
kerheid ook langzaam verdwij-
nen, al is die onzekerheid wel
weer een voedingsbodem voor de
mooie dingen die je maakt."
„Hoewel je dit programma niet
met de eerste twee moet vergelij-
ken, gebeurt dat wel. Men heeft
de neiging alles te eategoriseren.
Ik ben die ideale schoonzoon,
met de mooie, zachte liedjes en
gekke, maffe typetjes. Maar ik
wil juist niet voortborduren op
wat ik al gedaan heb. Bovendien
is dit mijn eerste grote tour, waar
door je toch weer nieuw publiek
trekt dat jou nog niet kent. En de
mensen die mij wel kennen, die
blijven ook komen. De weg die ik
met 'Nep' ben ingeslagen daar
wil ik mee verder. Maar in 'Nep'
is alles wat ik vertel heel helder
en in een volgend programma wil
ik verdergaan. De diepte in, al
heeft dat in het theater een beetje
een negatieve bijklank. Het klinkt
meteen heel zwaar, maar dat is
het niet. Het blijft hilarisch.
Tot begin 2003 is Groenendijk
met 'Nep' in de theaters te zien.
Daarna gaat hij aan een nieuwe
voorstelling werken. Gaat hij dan
in nog grotere theaters spelen?
„Carre hoeft niet hoor", zegt hij,
om daar lachend aan toe te voe-
gen: „Maar als het onvermijdelijk
is dan mag het wel! Maar heel be-
kend zijn legt ook een grote druk
op je. Als je in Nederland je kop
boven het maaiveld uitsteekt is
men niet te beroerd om hem eraf
te hakken. Kijk maar naar Marc-
Marie Huijbregts. Hij is echt fan-
tastisch, maar degenen die hem in
het theater zo omhoog schreven,
waren dezelfde mensen die zijn
kop eraf hakten toen hij met zijn
programma op televisie kwam.
Schandalig gewoon."
'Nepis te zien van 6 tot 9 maart
in Theater Zuidplein. En daarna
onder meer op 4 april in het Isala
Theater in Capelle ad Ussel en op
17 mei in de Stadsgehoorzaal in
Vlaardingen. Voor informatie:
www. richardgroenendijk. nl.
ROTTERDAM - De serie Mees-
terorganisten aan het Doelenorgel
is een nieuwe internationale orgel-
serie die dit seizoen voor het eerst
van start gaat in De Doelen in Rot
terdam. De bekende vaste organist
van het Doelenorgel Geert Bierling
bijt op zaterdag 9 maart om 14.15
uur het spits af. Hij is een van Ne-
derlands meest gewaardeerde or-
ganisten. Bierling brengt tijdens dit
concert een uitgesproken program
ma ten gehore.
Geert Bierling begint met een be-
werking van Moesorgski, Nacht op
de.kale berg, gevolgd door Rimki-
Korsakov, de Ouverture Het Groot
Russisch Paasfeest. Daarna speelt
Bierling van Tsjaikovski de Suite
uit De Notenkraker, gevolgd door
de Bolero van Ravel en tot slot van
Saint-Saens, Le Carnaval des Ani-
maux. Geert Bierling weet als geen
ander het orgel te laten klinken als
een waar symfonie-orkest.
Kaarten voor dit spektakel zijn
verkrijgbaar bij de kassa van De
Doelen of telefonisch via 010-
217.17.17. In de serie Meesteror-
ganisten staan de volgende twee
grote namen op het programma: 20
april Klaas Jan Mulder en 18 mei
Jean Goullou.
Muhammad Ali werd op 17 januari
1942 geboren als Cassius Clay.
Toen hij twaalf was trok hij voor
het eerst bokshandschoenen aan.
Het zou het begin zijn van een on-
gekende zegetocht. In 1960 won
hij een gouden medaille tijdens de
Olympische Spelen in Rome en
twee jaar later werd hij voor het
eerst professioneel wereldkampi-
oen. In 1964 werd 'The Greatest'
(zoals hij zichzelf noemde) mos-
lim. Hij veranderde zijn naam in
Muhammad Ali. In 1967 werd hij
veroordeeld tot vijf jaar gevange-
nisstraf, omdat hij weigerde te
vechten in Vietnam. Bovendien
mocht hij pas weer in 1971 bok-
sen. In 1974 won hij zijn wereldti-
tel terug van George Foreman. In
1981 stopte hij met boksen.
„Dit is de enige film die het ver-
haal vertelt zoals het is", vertelde
Muhammad Ali, die lijdt aan de
ziekte van Parkinson, over deze
film van regisseur Michael Mann
('Heat', 'The Insider'). Het be-
langrijkste om deze film over 's
wereld grootste bokser ooit tot een
succes te maken, was de keuze
voor de hoofdrolspeler. Uiteinde-
lijk viel de keuze op Will Smith,
die zich ruim een jaar heeft voor-
bereid op de rol. Hij moest onder
meer 18 kilo aankomen en leren
vechten en praten als Ali.
Omdat de drie grote gevechten die
in de film voorkomen - tegen Son
ny Liston, Joe Frazier en George
Foreman - zeer dicht op de huid
gefilmd werden, kon geen beroep
gedaan worden op een stand-in.
Smith moest alle boksscenes zelf
spelen. „Ik moest er niet alleen als
een bokser uitzien, maar ook leren
denken als een bokser. Om dat te
bereiken moest ik eten, slapen en
mezelf gedragen als een bokser. Ik
moest een bokser worden."
Ook besteedde Smith veel tijd aan
het leren praten als Ali. Toen hij
tijdens zijn voorbereiding op de
rol, ook de bokser zelf ontmoette,
begon hij hem na te doen, vertelt
producer Howard Bingham. „Na-
dat Ali daar een minuut of zo naar
had zitten kijken, draaide hij zich
om: 'Was ik echt zo gek?', vroeg
hij aan me." Ook echtgenote Lon-
nie Ali was verrast door de gelijke-
nis van Smith's stem met die van
haar man: „Soms dacht ik echt dat
ik de Muhammad van 20, 30 jaar
geleden hoorde praten."
Wat Smith vooral in Ali bewondert
is zijn overtuiging, wat hem doet
denken aan religieuze leiders als
Gandhi en Martin Luther King.
Smith: ,,'Ik leef volgens het woord
van mijn God', zei Ali. 'En mijn
God zegt mij dat ik geen mensen
moet gaan doden in Vietnam.'
Voor hem was het heel simpel:
Wat de gevolgen ook waren, hij
stelde zelf zijn prioriteiten. Het
maakte niet uit wat iemand hem
beloofde, hoe mensen hem behan-
delden of wat de maatregelen wa
ren; wat hij geloofde was waar.
Dat is een simpel concept, maar
niet makkelijk", vindt de acteur.
Will Smith nam een risico door rol
van Muhammad Ali aan te nemen,
zeker ook omdat Smith qua uiter-
lijk niet op Ali lijkt. Als hij het niet
goed had gedaan, had hij zich naar
eigen zeggen nergens meer met
goed fatsoen kunnen vertonen.
Achteraf zal hij geen spijt hebben
van het aannemen van de rol, want
het leverde hem naast de nodige
positieve kritieken ook zijn eerste
Oscar-nominatie op. Concurrentie
heeft hij op 24 maart van Russell
Crowe, Sean Penn, Denzel Was
hington en Tom Wilkinson. Of hij
nu wint of niet, met 'Ali' lijkt in ie-
der geval een nieuwe periode aan-
gebroken in de toch al succesvolle
carriere van Will Smith.
C
SI
c
i v R
v A A
XfcAooc WA &>f6 NWi
Art. nr. 57457
U SEIMIMHEISER
Art.nr. 47240
€24=
€5:
Ni'Cc Sa'Usry
OS OPPOSED
0- WQPgfis.Y te JQ..
bioca o:
3.6V SOteAft £0
€4