ft
(t
Sita en Di-rect publiekstrekkers
op het tiende Bevrijdingsfestival
'Ga mee op reis en luister naar
de kunst van verhalen vertellen'
Model Halle Berry na Oscar
serieus genomen als actrice
Kinderopera de 'Rode
Schoentjes' in Zuidplein
film
preview
Activiteiten in kader van
'Nomaden'-tentoonstelling
Istad
ROTTERDAM - De Haagse
formatie Di-rect en de uit
het televisieprogramma
Starmaker afkomstige zan-
geres Sita zijn de grote pu
bliekstrekkers van het tiende
Bevrijdingsfestival Zuid-
Holland. Het muziekpro-
gramma is onderdeel van de
'Nationale Bevrijdingsdag'
op 5 mei, die dit jaar als the
ma heeft 'Vrijheid luistert
nauw'. Naast muziek zijn er
in en om de Laurenskerk di
verse activiteiten.
ROTTERDAM - Het vertel-
theater Siegel/Koenigs maakt
op een na het oudste beroep
tot een comeback: de verha-
lenverteller. Frans Koenigs
en Mary Sue Siegel vertellen
met grote passie op 3, 4 en 5
mei aanstaande in Theater 't
Kapelletje te Rotterdam hun
verhalen over liefde, dood en
transformatie. Drie verschil
lende voorstellingen en drie
verschillende themas.
Woemdag 1 mei 200,
ROTTERDAM - Het Belgische
Think Of One noemt zichzelf eer-
der een muziekmakerij dan een
band. In deze hoedanigheid zijn zij
een permanente wedergeboorte,
waarvoor de muziek het doel op
zich is. In hun smeltkroesmuziek
zijn alle denkbare invloeden terug
te horen. Na Juggernaut en Mar-
rakech Emballages Ensemble is
NAFT het nieuwste project van
Think Of One. Op het repertoire
staat feestelijke balmuziek samen-
gesteld uit de klassieke Think Of
One ingredienten: een schitterende
blazerssectie, de fraaie composities
en het typische stemgeluid van Da
vid Bovee en een ritmesectie die zo
funky en strak is dat de meeste
danceproducers er alleen van kun-
nendromen. Te zien op dinsdag 7
mei in Rotown. Aanvang 22.00
uur, entree 3.
The Oxes maken complexe instru-
mentale math/npiserock, tjokvol
geniale hoekige gitaarriffs, on-
voorspelbare wendingen en tem-
powisselingen. De band is donder-
dag 2 mei te zien in WaterFront,
samen met American Heritage en
Haymarket Riot. Aanvang 21.00
uur, entree 7. Op vrijdag 3 mei
komt tijdens Distorted Dark Elec
tronics de duistere kant van de
elektronische muziek ruimschoots
aan bod. Overstuurde synths, grui-
zige drums die klinken als beton-
molens, zo nu en dan voor het con
trast bijgestaan door hemelse stri
kers en bombastische koren. Mu
ziek die eerder bij de lokale
schroothoop vandaan lijkt te ko-
men. Kortom kille industriele
klanken. Denk zwart. Denk Alien.
Denk cybergoth. Denk Matrix.
Denk Botlek bij nacht! Met live
Asche, Synapscape en Templegar-
den's. Aanvang 21.00 uur, entree
7 (Vanaf 0.00 uur 4).
Baroeg heeft vrijdag 3 mei Amon
Amarth (S death), Vomitory (S
brutal death), Callenish Circle,
(NL melodieuze death), Sins of
Omission (S death) en Diabolical
(S trash) op het podium staan.
Aanvang eerste band 21.00 uur,
entree 8. Zaterdag is er weer een
Alternatieve Dansavond met
ltohipdancegrungeska(te)rock-
crossover. DJ's Peer, Olaf en Ne-
verm?nd draaien de plaatjes. Aan
vang 21.00 uur, entree 4. En vrij
dag in Baroeg Tankard (D thrash/
bier-metal) en Bevrijdingsdag
Outburst (NL thrash). Aanvang
15.30 uur, entree 9.
Nighttown heeft op 2 mei weer
een optreden van Van Dik Hout.
Aanvang 20.00 uur, entree 15.
En op maandag 6 mei de spannen-
de R&B dame Foxy Brown. Haar
optreden begint om 21.00 uur en
kaarten kosten 22.
TX51
ROTTERDAM - Theater De Eve-
naar biedt jong en oud de komende
periode verschillende theateracti-
viteiten in het kader van de ten-
toonstelling 'Nomaden tussen Nijl
en Rode Zee' die te zien is in het
Wereldmuseum Rotterdam. Bij-
voorbeeld deze familievoorstelling
met aansluitend een workshop met
hetzelfde thema.
De voorstelling 'Nomadenspel'
vertelt het verhaal van een groep
artiesten die de wereld rondreist.
Ze brengen verhalen, muziek en
dans uit verschillende wereldstre-
ken. Onderweg stellen zij een
woordenboek samen, met belang-
rijke symbolen uit het 'leven van
nomaden'. Zij spelen met elkaar
spelletjes die zij op reis tegenko-
men. En al spelenderwijs verandert
de ruimte. Net als echte nomaden,
bouwen de spelers een grote, trans-
parante 'tent' op, die zij aan het
eind weer meenemen naar een vol-
gende plek. Want wie weet wie
vroeger de nomaden waren en wie
leeft vandaag de dag nog een rei-
zend bestaan?
Na afloop van de voorstelling 'No
madenspel' kunnen de kinderen de
workshop volgen waarin het thema
door middel van theater, dans en
zang verder wordt uitgewerkt.
Nieuwsgierig? Dan raden wij aan
tijdig te reserveren voor de work
shop (max. 20 deelnemers).
Aanvang 15.00 uur, entree 'Noma
denspel' 5 4. Entree work
shop: 2,50, voor kinderen van 4
tot 12 jaar. Voor meer informatie:
www. wereldmuseum. rotterdam. nl
of010-270.71.90.
Rode Schoentjes
ROTTERDAM - 'Rode Schoen
tjes' is een kinderopera waarin de
magie van dansense rode schoen
tjes uit het sprookje van H.C. An
dersen centraal staat. Een rijke da
me ontfermt zich over een wees-
meisje en geeft haar alles wat haar
hartje begeert. Op een dag moet
het meisje nette zwarte schoenen
kopen, maar ze kan haar ogen niet
foto: Gerlo Beernink
afhouden van een paar prachtige
rode schoentjes. En er zijn nog
meer verhalen over rode schoen
tjes. Met onder anderen Lizet van
Beek en Veerle van Heecke. 'Rode
Schoentjes' van Theater Vanden-
bulck, voor kinderen vanaf vijf
jaar, is op zondag 19 mei te zien in
Theater Zuidplein. Entree: 5. Re- -
serveren: 010-203.02.03.
Een van de belangrijkste aspecten
van vrijheid is dat je kunt zeggen
wat je wilt, maar wat heeft dat
voor nut als niemand luistert? Dit
jaar staat 5 mei in het teken van
het luisteren naar vrijheid, je inle-
ven in de ander en respect voor
elkanders mening, Het luisteren is
even belangrijk als het spreken, al
zien sommigen dit gegeven wel
eens over het hoofd. Spreken is
ook veel eenvoudiger, dat komt
vanuit jezelf. Luisteren kost enige
inspanning. je moet dan namelijk
verplaatsen in de ander. Maar
vrijheid is er voor iedereen, het is
niet het recht van de sterkste, ie
dereen moet kunnen delen in de
vrijheid. Mensen die willen delen
luisteren naar elkaar, zodat ieder
een zijn deel krijgt. Vrijheid die
je deelt, luistert nauw.
Op het Bevrijdingsfestival Zuid-
Holland is er een pop- en een the-
maprogramma. Het popprogram-
ma zal plaatsvinden op het Grote-
kerkplein tegenover de Laurens
kerk. Het themaprogramma vindt
plaats in en om de Laurenskerk.
Naast deze programma's is er ook
een festivahnarkt waar allerlei li
festyle producten en diverse eet-
waren te verkrijgen zijn.
Het muziekprogramma vindt
plaats van 13.10 tot 22.30 uur. De
eerste band die het podium voor
de Laurenskerk beklimt is de
Haagse rockformatie Di-rect, in
korte tijd zeer populair geworden
bij de jeugd. Daarna brengt de
Surinaamse Kiwanaband Bun Sa-
ni tropische klanken ten gehore.
Rond drie uur staat hiphopforma-
tie Relax op het podium, gevolgd
Zangeres Sita, die een megahit scoorde met haar eerste single 'Happy' is zondag te zien op het
Bevrijdingsfestival in Rotterdam.
door Sita. Zij werd bekend dank-
zij het televisieprogramma Star-
maker, stapte vervolgens uit de
band K-otic om solo verder te
gaan. Ze scoorde hits met 'Hap
py' en het duet met Marco Borsa-
to, 'Lopen over water'.
Na Sita komt de winnaar van de
Grote Prijs van Zuid-Holland,
Sad O Sky, het publiek verma-
ken, gevolgd door Zornik. In Ne-
derland nog niet zo bekend, maar
deze alternatieve pop-rock band
uit Belgie is goed bezig om hier
verandering in te brengen. Hiema
wordt het een vrolijke boel op het
plein, de negenmans formatie Ru
de Rich and The Highnotes zal
hun authentieke Ska, Rocksteady
en reggae over het plein knallen.
De Limburgse punkband De Hei-
deroosjes sluit de rij. 's Avonds
verandert het plein in een groot
dance spektakel waar een aantal
van de beste DJ's van Nederland,
zoals Michel de Hey en Eric de
Man, hun beats uit de speakers
zullen laten knallen.
Naast het popprogramma is er in
de Laurenskerk een themapro
gramma. Hier wordt door middel
van korte en afwisselende optre-
dens aandacht besteed aan het na
tionale thema van de bevrijdings-
festivals dit jaar 'Vrijheid luistert
nauw". In het programma komen
verschillende kunstvormen als
dans, muziek, stand-up comedy,
storytelling, en dichten aan bod.
Ook voor kinderen is er in de
Laurenskerk genoeg te doen, on
der meer hneekliederen in de
Grootste Kleurbende van Neder
land, of muzikale kunsten verto-
nen bij Adrian's Rhythmbox.
Tijdens het Bevrijdingsfestival
Zuid-Holland wordt ook aan
dacht gegeven aan de organisaties
Warchild, Amnesty International
en Mensen in Nood. Warchild zet
zich in voor kinderen die slacht-
offer zijn van oorlog en conflic-
ten overal ter wereld. Sita zal tij
dens haar optreden, ondersteund
door kinderkoor 'De Kikkers',
het publiek vragen de Warchild
canon mee te zingen. Daarnaast
organiseert Warchild muzikale
workshops voor kinderen.
Amnesty International vecht on
der meer tegen de intimidatie en
marteling van Congolese journa-
listen. Het doel hierbij is het be-
reiken van vrijheid van menings-
uiting en persvrijheid. Tijdens het
Bevrijdingsfestival Zuid-Holland
is Amnesty International aanwe-
zig om hiervoor de aandacht te
vragen. Mensen in Nood richt
zich op de verzoening tussen de
christenen en moslims op het Mo-
lukse eiland Ambon. Door de he-
vige strijd tussen deze twee groe-
pen op dit eiland zijn vele levens
verloren gegaan.
Kijk voor meer info op www.be-
vrijdingsfestivals.nl.
Halle Berry en Billy Bob Thornton in 'Monster's Ball'. Berry kreeg voor haar vertolking in deze film de Oscar voor beste actrice.
Mary Sue Siegel en Frans Koenigs: Wanneer het verhaal een verbinding met de ziel heeft, geeft
dateen menskracht." foto: Dick siuijter
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Halle Berry
ontroerende de entertain-
mentwereld toen ze onlangs
met tranen in haar ogen de
Oscar in ontvangst nam voor
beste actrice. Ze schreef ge-
schiedenis door deze Oscar
als eerste zwarte actrice te
winnen. „Hier hebben we 74
jaar op gewacht", zei ze in
haar dankwoord. Berry kreeg
de Academy Award voor
haar rol in Monster's Ball',
vanaf deze week te zien in de
Nederlandse bioscopen.
Halle Berry is hot in Hollywood.
Niet voor niets was het wereld-
nieuws toen het gerucht de wereld
in werd geholpen dat zij de eerste
actrice zou zijn met een topless
scene in een James Bond film. De
producenten van 'Die Another
Day' hebben het gerucht overigens
allang weer ontkent. Ook haar rol
in 'Monster's Ball' baarde in eerste
instantie vooral opzien door de ex-
pliciete liefdesscene tussen Berry
en haar tegenspeler Billy Bob
Thornton. En haar topless scene in
'Swordfish' zorgde voor roddels,
want voor twintig seconden bor-
sten in beeld, zou Berry 20 miljoen
dollar extra hebben gekregen.
„Onzin", zei ze zelf. Maar het be-
richt had toen al in de kranten ge-
staan. En wat gedrukt staat...
Dat haar lichaam vele tongen los-
maakt, is niet verwonderlijk. Halle
Berry begon haar carriere immers
als fotomodel. Op school maakte
Berry al gebruik van haar schoon-
heid. Ze was cheerleader en won
verschillende missverkiezingen.
Ze was bovendien de eerste zwarte
schoonheidskoningin die de Ver-
enigde Staten vertegenwoordigde
op de Miss Universe verkiezingen.
Haar succesvolle modellenwerk,
hielp haar om de overstap te ma
ken naar het witte doek.
Haar eerste opvallende rol speelde
ze in 'Jungle Fever' (1991) van
Spike Lee. Ze werd geroemd, maar
moest het vervolgens doen met
kleine rollen aan de zijde van be-
faamde acteurs als Bruce Willis
('The Last Boy Scout'), Eddie
Murphy ('Boomerang') en John
Goodman ('The Flintstones'). Hal-
verwege de jaren negentig had ze
definitief kunnen doorbreken, wa
re het niet dat ze de vrouwelijke
hoofdrol in 'Speed' afwees. San
dra Bullock ging er met de rol van-
door en werd een ster. Halle Berry
moest nog even wachten.
In 1998 speelde ze met Warren
Beatty in de politieke satire 'Bul-
worth' en haar rol als vredelieven-
de mutant in 'X-Men' deed de rest.
Opeens had Halle Berry de rollen
voor het uitzoeken. Ze koos voor
de spectaculaire actiethriller
'Swordfish', waarin ze speelde
met John Travolta. Veel om het lijf
had haar rol niet. Berry moest
vooral mooi zijn, naast de stoere
Travolta. Dankzij de topless scene
stal ze toch nog de show. Berry ligt
aan het zwembad topless te zonnen
en laat het boek zakken dat haar
borsten moet bedekken. Slechts
enkele seconden is ze naakt te zien,
en dat voor 20 miljoen dollar extra,
zei de pers. „Niet waar", kaatste
Berry terug, want: „Als ik extra
geld zou vragen om mijn borsten te
laten zien, zouden ze veel meer op
tafel moeten leggen..."
Inmiddels was ze al bezig met de
opnamen van 'Monster's Ball',
over een gevangenisbewaarder die
in contact komt met een vrouw
wiens man op de doodstraf wacht.
'Monster's Ball' werd echter voor
al de film van 'de pittige interradi-
cale liefdesscenes tussen Halle
Berry en Billy Bob Thornton'. Op-
nieuw werd haar uiterlijk het on-
derwerp van gesprek, in plaats van
de serieuze thema's van de film.
De berichten dat Halle Berry de
Bond-girl zou worden in de 007-
film 'Die Another Day' versterkte
het gevoel dat ze het zoveelste fo
tomodel op het witte doek was.
Ook was ze betrokken bij een auto-
ongeluk, waarbij zij doorreed. Cri-
tici voorspelden dat het over zou
zijn met haar carriere.
Het tegenovergestelde bleek het
geval. Haar rol in 'Monster's Ball'
en de Oscar die ze hiervoor kreeg,
veranderde alles. Met het beeldje
voor beste actrice in de hand, be-
sefte Halle Berry vast en zeker dat
ze vanaf dat moment serieus geno
men zou worden als actrice. Niet
voor niets nam ze de tijd voor haar
dankwoord, dat volgens het strak-
ke Academy-scenario maar 24 se
conden mocht duren. Ze dankte
haar advocaten, haar blanke moe-
der en regisseur Spike Lee, die
haar in 1991 haar eerste grote rol
gaf. Met deze Oscar op zak, liggen
er vast en zeker nog heel wat
mooie rollen op Halle Berry te
wachten. En haar uiterlijk? Tuur-
lijk heeft dat haar geholpen bij het
opbouwen van haar filmcarriere
Maar kan zij er wat aan doen dat ze
zo aantrekkelijk is?
door Paulien Rozeboom
„Vroeger leefden wij mensen in
groepen en zaten we 's avonds bij
het vuur. Daar werden verhalen
verteld over de reis van de mensen
door het leven en de uitdagingen
die wij daarbij steeds tegenko-
men." Hiermee begint de aankon-
diging van hun eerste voorstelling
van 3 mei: Liefde. Tegenwoordig
leven wij in het tijdperk van com
puters, televisie en allerlei andere
vormen van massacommunicatie.
Even wegdromen bij een prachtig
verhaal kan een kleine verschui-
ving zijn in de manier waarop wij
om ons heen kijken.
Frans Koenigs is geboren in Indo
nesia en opgegroeid in Bennekom.
Hij is naast verteller grafisch ont-
werper. In Maastricht volgde hij
een jaar de toneelschool en in Pa-
rijs een mimeopleiding. Vijf jaar
houdt hij zich al bezig met de kunst
van het vertellen. Hij en Siegel
doen veel onderzoek, 'speurwerk',
naar verhalen. Oude- en of kinder-
verhalen, overleveringen en verha
len uit romans die ze bewerken tot
hun eigen verhaal. „Wanneer het
verhaal een verbinding met de ziel
heeft, geeft dat een mens kracht",
zegt Koenigs. In tegenstelling tot
Siegel vertelt Koenigs minder ver
halen uit het dagelijks leven.
Mary Sue Siegel is geboren in
South Dakota, Noord Amerika. Ze
raakte als meisje van drie jaar ver-
trouwd met het luisteren naar ver
halen die haar grootvader vertelde.
Ze studeerde theaterwetenschap-
pen aan de universiteit van South
Dakota. Ondanks dat ze voorberei-
dingen trof om naar New York te
verhuizen, besloot ze zich in 1974,
naar aanleiding van een droom, te
vestigen in Europa. In Amsterdam
studeerde ze psychotherapie. Ze
heeft haar eigen praktijk en beoe-
fent sinds vijf jaar professioneel
haar vak als verhalenverteller.
„Het persoonlijk vertellen uit het
hart", aldus Siegel. Actie, humor,
kleur, kracht en magie staan bij
haar centraal. Ze was te zien op het
Dunya festival. Ze treedt op in ver
schillende theaters, conferenties,
feesten en geeft workshops.
Wanneer ze samen het verhaal
over de koopman en de papegaai
vertellen, zie je het tafereel van de
aaiende koopman die zijn liefde
geeft aan de vogel, voor je. „Het
verhaal gebeurt op dit moment, als
ik de koopman speel dan ben ik op
dat moment ook de koopman. Het
is niet zoals in een toneelstuk, als
we vertellen kijken we het publiek
aan, krijgen een reactie, een blik of
een signaal. Het is een cirkel het
publiek en de verteller", aldus
Koenigs. Daarom proberen ze het
publiek actief bij de voorstelling te
betrekken met enthousiasme en
oog voor entertainment.
Siegel is een grote donkere vrouw
en Koenigs een lange slanke man.
Samen vormen ze een contraste-
rend duo. Siegel als 'kort, rond en
warm' vertelster en Koenigs als
Tang en elegant' verteller, aldus
Siegel. Op 3 mei aanstaande is het
voor het Siegel/Koenigs Vertelthe-
ater de premiere. Nooit traden ze
samen op onder deze naam. Ze
kennen elkaar al twintig jaar en
zijn goede vrienden. Beiden volg-
den ze hun opleiding voor verha
lenverteller op de Tori Academia
van meesterverteller Paul Middel-
lijn in Rotterdam.
Tijdens de drie voorstellingen tre-
den ze samen en solo op en worden
ze begeleid door muziek'en zang
(accordeon, gitaar, piano en viool).
Omdat het voor Siegel de beste
verbinding met haar hart is, vertelt
zij in het Engels. Mensen die min
der goed Engels verstaan, begrij-
pen haar toch goed, zegt ze. Omdat
tijdens haar optreden naast woor-
den ook bewegingen en mimiek
een belangrijke rol spelen. Ze be-
reiden zich overal op hun voorstel
ling voor, zeggen ze. „Toen ik de
route liep naar Santiago de Com-
postela, vertelde ik mijzelf hardop
verhalen en blijkbaar zo luid dat de
mensen in de franse dorpjes hun
deuren en ramen sloten", vertelt
Koenigs. Ze oefenen samen of al
leen, maar een ding staat voorop:
de passie waarmee vertellen komt
altijd vanuit hun hart.
De voorstellingen zijn in het En
gels en Nederlands, 3 mei liefde
aanvang 20.15 uur, 4 mei dood
aanvang 19.30 uur en op 5 mei
transformatie om 15.00 uur in
Theater 't Kapelletje Van der
Sluysstraat 176. Reserveren: 010-
466.77.78. Informatie: www.sto-
ries-that-heal.com.