ft (t Sita en Di-rect publiekstrekkers op het tiende Bevrijdingsfestival 'Ga mee op reis en luister naar de kunst van verhalen vertellen' Model Halle Berry na Oscar serieus genomen als actrice Kinderopera de 'Rode Schoentjes' in Zuidplein film preview Activiteiten in kader van 'Nomaden'-tentoonstelling Istad ROTTERDAM - De Haagse formatie Di-rect en de uit het televisieprogramma Starmaker afkomstige zan- geres Sita zijn de grote pu bliekstrekkers van het tiende Bevrijdingsfestival Zuid- Holland. Het muziekpro- gramma is onderdeel van de 'Nationale Bevrijdingsdag' op 5 mei, die dit jaar als the ma heeft 'Vrijheid luistert nauw'. Naast muziek zijn er in en om de Laurenskerk di verse activiteiten. ROTTERDAM - Het vertel- theater Siegel/Koenigs maakt op een na het oudste beroep tot een comeback: de verha- lenverteller. Frans Koenigs en Mary Sue Siegel vertellen met grote passie op 3, 4 en 5 mei aanstaande in Theater 't Kapelletje te Rotterdam hun verhalen over liefde, dood en transformatie. Drie verschil lende voorstellingen en drie verschillende themas. Woemdag 1 mei 200, ROTTERDAM - Het Belgische Think Of One noemt zichzelf eer- der een muziekmakerij dan een band. In deze hoedanigheid zijn zij een permanente wedergeboorte, waarvoor de muziek het doel op zich is. In hun smeltkroesmuziek zijn alle denkbare invloeden terug te horen. Na Juggernaut en Mar- rakech Emballages Ensemble is NAFT het nieuwste project van Think Of One. Op het repertoire staat feestelijke balmuziek samen- gesteld uit de klassieke Think Of One ingredienten: een schitterende blazerssectie, de fraaie composities en het typische stemgeluid van Da vid Bovee en een ritmesectie die zo funky en strak is dat de meeste danceproducers er alleen van kun- nendromen. Te zien op dinsdag 7 mei in Rotown. Aanvang 22.00 uur, entree 3. The Oxes maken complexe instru- mentale math/npiserock, tjokvol geniale hoekige gitaarriffs, on- voorspelbare wendingen en tem- powisselingen. De band is donder- dag 2 mei te zien in WaterFront, samen met American Heritage en Haymarket Riot. Aanvang 21.00 uur, entree 7. Op vrijdag 3 mei komt tijdens Distorted Dark Elec tronics de duistere kant van de elektronische muziek ruimschoots aan bod. Overstuurde synths, grui- zige drums die klinken als beton- molens, zo nu en dan voor het con trast bijgestaan door hemelse stri kers en bombastische koren. Mu ziek die eerder bij de lokale schroothoop vandaan lijkt te ko- men. Kortom kille industriele klanken. Denk zwart. Denk Alien. Denk cybergoth. Denk Matrix. Denk Botlek bij nacht! Met live Asche, Synapscape en Templegar- den's. Aanvang 21.00 uur, entree 7 (Vanaf 0.00 uur 4). Baroeg heeft vrijdag 3 mei Amon Amarth (S death), Vomitory (S brutal death), Callenish Circle, (NL melodieuze death), Sins of Omission (S death) en Diabolical (S trash) op het podium staan. Aanvang eerste band 21.00 uur, entree 8. Zaterdag is er weer een Alternatieve Dansavond met ltohipdancegrungeska(te)rock- crossover. DJ's Peer, Olaf en Ne- verm?nd draaien de plaatjes. Aan vang 21.00 uur, entree 4. En vrij dag in Baroeg Tankard (D thrash/ bier-metal) en Bevrijdingsdag Outburst (NL thrash). Aanvang 15.30 uur, entree 9. Nighttown heeft op 2 mei weer een optreden van Van Dik Hout. Aanvang 20.00 uur, entree 15. En op maandag 6 mei de spannen- de R&B dame Foxy Brown. Haar optreden begint om 21.00 uur en kaarten kosten 22. TX51 ROTTERDAM - Theater De Eve- naar biedt jong en oud de komende periode verschillende theateracti- viteiten in het kader van de ten- toonstelling 'Nomaden tussen Nijl en Rode Zee' die te zien is in het Wereldmuseum Rotterdam. Bij- voorbeeld deze familievoorstelling met aansluitend een workshop met hetzelfde thema. De voorstelling 'Nomadenspel' vertelt het verhaal van een groep artiesten die de wereld rondreist. Ze brengen verhalen, muziek en dans uit verschillende wereldstre- ken. Onderweg stellen zij een woordenboek samen, met belang- rijke symbolen uit het 'leven van nomaden'. Zij spelen met elkaar spelletjes die zij op reis tegenko- men. En al spelenderwijs verandert de ruimte. Net als echte nomaden, bouwen de spelers een grote, trans- parante 'tent' op, die zij aan het eind weer meenemen naar een vol- gende plek. Want wie weet wie vroeger de nomaden waren en wie leeft vandaag de dag nog een rei- zend bestaan? Na afloop van de voorstelling 'No madenspel' kunnen de kinderen de workshop volgen waarin het thema door middel van theater, dans en zang verder wordt uitgewerkt. Nieuwsgierig? Dan raden wij aan tijdig te reserveren voor de work shop (max. 20 deelnemers). Aanvang 15.00 uur, entree 'Noma denspel' 5 4. Entree work shop: 2,50, voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Voor meer informatie: www. wereldmuseum. rotterdam. nl of010-270.71.90. Rode Schoentjes ROTTERDAM - 'Rode Schoen tjes' is een kinderopera waarin de magie van dansense rode schoen tjes uit het sprookje van H.C. An dersen centraal staat. Een rijke da me ontfermt zich over een wees- meisje en geeft haar alles wat haar hartje begeert. Op een dag moet het meisje nette zwarte schoenen kopen, maar ze kan haar ogen niet foto: Gerlo Beernink afhouden van een paar prachtige rode schoentjes. En er zijn nog meer verhalen over rode schoen tjes. Met onder anderen Lizet van Beek en Veerle van Heecke. 'Rode Schoentjes' van Theater Vanden- bulck, voor kinderen vanaf vijf jaar, is op zondag 19 mei te zien in Theater Zuidplein. Entree: 5. Re- - serveren: 010-203.02.03. Een van de belangrijkste aspecten van vrijheid is dat je kunt zeggen wat je wilt, maar wat heeft dat voor nut als niemand luistert? Dit jaar staat 5 mei in het teken van het luisteren naar vrijheid, je inle- ven in de ander en respect voor elkanders mening, Het luisteren is even belangrijk als het spreken, al zien sommigen dit gegeven wel eens over het hoofd. Spreken is ook veel eenvoudiger, dat komt vanuit jezelf. Luisteren kost enige inspanning. je moet dan namelijk verplaatsen in de ander. Maar vrijheid is er voor iedereen, het is niet het recht van de sterkste, ie dereen moet kunnen delen in de vrijheid. Mensen die willen delen luisteren naar elkaar, zodat ieder een zijn deel krijgt. Vrijheid die je deelt, luistert nauw. Op het Bevrijdingsfestival Zuid- Holland is er een pop- en een the- maprogramma. Het popprogram- ma zal plaatsvinden op het Grote- kerkplein tegenover de Laurens kerk. Het themaprogramma vindt plaats in en om de Laurenskerk. Naast deze programma's is er ook een festivahnarkt waar allerlei li festyle producten en diverse eet- waren te verkrijgen zijn. Het muziekprogramma vindt plaats van 13.10 tot 22.30 uur. De eerste band die het podium voor de Laurenskerk beklimt is de Haagse rockformatie Di-rect, in korte tijd zeer populair geworden bij de jeugd. Daarna brengt de Surinaamse Kiwanaband Bun Sa- ni tropische klanken ten gehore. Rond drie uur staat hiphopforma- tie Relax op het podium, gevolgd Zangeres Sita, die een megahit scoorde met haar eerste single 'Happy' is zondag te zien op het Bevrijdingsfestival in Rotterdam. door Sita. Zij werd bekend dank- zij het televisieprogramma Star- maker, stapte vervolgens uit de band K-otic om solo verder te gaan. Ze scoorde hits met 'Hap py' en het duet met Marco Borsa- to, 'Lopen over water'. Na Sita komt de winnaar van de Grote Prijs van Zuid-Holland, Sad O Sky, het publiek verma- ken, gevolgd door Zornik. In Ne- derland nog niet zo bekend, maar deze alternatieve pop-rock band uit Belgie is goed bezig om hier verandering in te brengen. Hiema wordt het een vrolijke boel op het plein, de negenmans formatie Ru de Rich and The Highnotes zal hun authentieke Ska, Rocksteady en reggae over het plein knallen. De Limburgse punkband De Hei- deroosjes sluit de rij. 's Avonds verandert het plein in een groot dance spektakel waar een aantal van de beste DJ's van Nederland, zoals Michel de Hey en Eric de Man, hun beats uit de speakers zullen laten knallen. Naast het popprogramma is er in de Laurenskerk een themapro gramma. Hier wordt door middel van korte en afwisselende optre- dens aandacht besteed aan het na tionale thema van de bevrijdings- festivals dit jaar 'Vrijheid luistert nauw". In het programma komen verschillende kunstvormen als dans, muziek, stand-up comedy, storytelling, en dichten aan bod. Ook voor kinderen is er in de Laurenskerk genoeg te doen, on der meer hneekliederen in de Grootste Kleurbende van Neder land, of muzikale kunsten verto- nen bij Adrian's Rhythmbox. Tijdens het Bevrijdingsfestival Zuid-Holland wordt ook aan dacht gegeven aan de organisaties Warchild, Amnesty International en Mensen in Nood. Warchild zet zich in voor kinderen die slacht- offer zijn van oorlog en conflic- ten overal ter wereld. Sita zal tij dens haar optreden, ondersteund door kinderkoor 'De Kikkers', het publiek vragen de Warchild canon mee te zingen. Daarnaast organiseert Warchild muzikale workshops voor kinderen. Amnesty International vecht on der meer tegen de intimidatie en marteling van Congolese journa- listen. Het doel hierbij is het be- reiken van vrijheid van menings- uiting en persvrijheid. Tijdens het Bevrijdingsfestival Zuid-Holland is Amnesty International aanwe- zig om hiervoor de aandacht te vragen. Mensen in Nood richt zich op de verzoening tussen de christenen en moslims op het Mo- lukse eiland Ambon. Door de he- vige strijd tussen deze twee groe- pen op dit eiland zijn vele levens verloren gegaan. Kijk voor meer info op www.be- vrijdingsfestivals.nl. Halle Berry en Billy Bob Thornton in 'Monster's Ball'. Berry kreeg voor haar vertolking in deze film de Oscar voor beste actrice. Mary Sue Siegel en Frans Koenigs: Wanneer het verhaal een verbinding met de ziel heeft, geeft dateen menskracht." foto: Dick siuijter door Vincent Wernke ROTTERDAM - Halle Berry ontroerende de entertain- mentwereld toen ze onlangs met tranen in haar ogen de Oscar in ontvangst nam voor beste actrice. Ze schreef ge- schiedenis door deze Oscar als eerste zwarte actrice te winnen. „Hier hebben we 74 jaar op gewacht", zei ze in haar dankwoord. Berry kreeg de Academy Award voor haar rol in Monster's Ball', vanaf deze week te zien in de Nederlandse bioscopen. Halle Berry is hot in Hollywood. Niet voor niets was het wereld- nieuws toen het gerucht de wereld in werd geholpen dat zij de eerste actrice zou zijn met een topless scene in een James Bond film. De producenten van 'Die Another Day' hebben het gerucht overigens allang weer ontkent. Ook haar rol in 'Monster's Ball' baarde in eerste instantie vooral opzien door de ex- pliciete liefdesscene tussen Berry en haar tegenspeler Billy Bob Thornton. En haar topless scene in 'Swordfish' zorgde voor roddels, want voor twintig seconden bor- sten in beeld, zou Berry 20 miljoen dollar extra hebben gekregen. „Onzin", zei ze zelf. Maar het be- richt had toen al in de kranten ge- staan. En wat gedrukt staat... Dat haar lichaam vele tongen los- maakt, is niet verwonderlijk. Halle Berry begon haar carriere immers als fotomodel. Op school maakte Berry al gebruik van haar schoon- heid. Ze was cheerleader en won verschillende missverkiezingen. Ze was bovendien de eerste zwarte schoonheidskoningin die de Ver- enigde Staten vertegenwoordigde op de Miss Universe verkiezingen. Haar succesvolle modellenwerk, hielp haar om de overstap te ma ken naar het witte doek. Haar eerste opvallende rol speelde ze in 'Jungle Fever' (1991) van Spike Lee. Ze werd geroemd, maar moest het vervolgens doen met kleine rollen aan de zijde van be- faamde acteurs als Bruce Willis ('The Last Boy Scout'), Eddie Murphy ('Boomerang') en John Goodman ('The Flintstones'). Hal- verwege de jaren negentig had ze definitief kunnen doorbreken, wa re het niet dat ze de vrouwelijke hoofdrol in 'Speed' afwees. San dra Bullock ging er met de rol van- door en werd een ster. Halle Berry moest nog even wachten. In 1998 speelde ze met Warren Beatty in de politieke satire 'Bul- worth' en haar rol als vredelieven- de mutant in 'X-Men' deed de rest. Opeens had Halle Berry de rollen voor het uitzoeken. Ze koos voor de spectaculaire actiethriller 'Swordfish', waarin ze speelde met John Travolta. Veel om het lijf had haar rol niet. Berry moest vooral mooi zijn, naast de stoere Travolta. Dankzij de topless scene stal ze toch nog de show. Berry ligt aan het zwembad topless te zonnen en laat het boek zakken dat haar borsten moet bedekken. Slechts enkele seconden is ze naakt te zien, en dat voor 20 miljoen dollar extra, zei de pers. „Niet waar", kaatste Berry terug, want: „Als ik extra geld zou vragen om mijn borsten te laten zien, zouden ze veel meer op tafel moeten leggen..." Inmiddels was ze al bezig met de opnamen van 'Monster's Ball', over een gevangenisbewaarder die in contact komt met een vrouw wiens man op de doodstraf wacht. 'Monster's Ball' werd echter voor al de film van 'de pittige interradi- cale liefdesscenes tussen Halle Berry en Billy Bob Thornton'. Op- nieuw werd haar uiterlijk het on- derwerp van gesprek, in plaats van de serieuze thema's van de film. De berichten dat Halle Berry de Bond-girl zou worden in de 007- film 'Die Another Day' versterkte het gevoel dat ze het zoveelste fo tomodel op het witte doek was. Ook was ze betrokken bij een auto- ongeluk, waarbij zij doorreed. Cri- tici voorspelden dat het over zou zijn met haar carriere. Het tegenovergestelde bleek het geval. Haar rol in 'Monster's Ball' en de Oscar die ze hiervoor kreeg, veranderde alles. Met het beeldje voor beste actrice in de hand, be- sefte Halle Berry vast en zeker dat ze vanaf dat moment serieus geno men zou worden als actrice. Niet voor niets nam ze de tijd voor haar dankwoord, dat volgens het strak- ke Academy-scenario maar 24 se conden mocht duren. Ze dankte haar advocaten, haar blanke moe- der en regisseur Spike Lee, die haar in 1991 haar eerste grote rol gaf. Met deze Oscar op zak, liggen er vast en zeker nog heel wat mooie rollen op Halle Berry te wachten. En haar uiterlijk? Tuur- lijk heeft dat haar geholpen bij het opbouwen van haar filmcarriere Maar kan zij er wat aan doen dat ze zo aantrekkelijk is? door Paulien Rozeboom „Vroeger leefden wij mensen in groepen en zaten we 's avonds bij het vuur. Daar werden verhalen verteld over de reis van de mensen door het leven en de uitdagingen die wij daarbij steeds tegenko- men." Hiermee begint de aankon- diging van hun eerste voorstelling van 3 mei: Liefde. Tegenwoordig leven wij in het tijdperk van com puters, televisie en allerlei andere vormen van massacommunicatie. Even wegdromen bij een prachtig verhaal kan een kleine verschui- ving zijn in de manier waarop wij om ons heen kijken. Frans Koenigs is geboren in Indo nesia en opgegroeid in Bennekom. Hij is naast verteller grafisch ont- werper. In Maastricht volgde hij een jaar de toneelschool en in Pa- rijs een mimeopleiding. Vijf jaar houdt hij zich al bezig met de kunst van het vertellen. Hij en Siegel doen veel onderzoek, 'speurwerk', naar verhalen. Oude- en of kinder- verhalen, overleveringen en verha len uit romans die ze bewerken tot hun eigen verhaal. „Wanneer het verhaal een verbinding met de ziel heeft, geeft dat een mens kracht", zegt Koenigs. In tegenstelling tot Siegel vertelt Koenigs minder ver halen uit het dagelijks leven. Mary Sue Siegel is geboren in South Dakota, Noord Amerika. Ze raakte als meisje van drie jaar ver- trouwd met het luisteren naar ver halen die haar grootvader vertelde. Ze studeerde theaterwetenschap- pen aan de universiteit van South Dakota. Ondanks dat ze voorberei- dingen trof om naar New York te verhuizen, besloot ze zich in 1974, naar aanleiding van een droom, te vestigen in Europa. In Amsterdam studeerde ze psychotherapie. Ze heeft haar eigen praktijk en beoe- fent sinds vijf jaar professioneel haar vak als verhalenverteller. „Het persoonlijk vertellen uit het hart", aldus Siegel. Actie, humor, kleur, kracht en magie staan bij haar centraal. Ze was te zien op het Dunya festival. Ze treedt op in ver schillende theaters, conferenties, feesten en geeft workshops. Wanneer ze samen het verhaal over de koopman en de papegaai vertellen, zie je het tafereel van de aaiende koopman die zijn liefde geeft aan de vogel, voor je. „Het verhaal gebeurt op dit moment, als ik de koopman speel dan ben ik op dat moment ook de koopman. Het is niet zoals in een toneelstuk, als we vertellen kijken we het publiek aan, krijgen een reactie, een blik of een signaal. Het is een cirkel het publiek en de verteller", aldus Koenigs. Daarom proberen ze het publiek actief bij de voorstelling te betrekken met enthousiasme en oog voor entertainment. Siegel is een grote donkere vrouw en Koenigs een lange slanke man. Samen vormen ze een contraste- rend duo. Siegel als 'kort, rond en warm' vertelster en Koenigs als Tang en elegant' verteller, aldus Siegel. Op 3 mei aanstaande is het voor het Siegel/Koenigs Vertelthe- ater de premiere. Nooit traden ze samen op onder deze naam. Ze kennen elkaar al twintig jaar en zijn goede vrienden. Beiden volg- den ze hun opleiding voor verha lenverteller op de Tori Academia van meesterverteller Paul Middel- lijn in Rotterdam. Tijdens de drie voorstellingen tre- den ze samen en solo op en worden ze begeleid door muziek'en zang (accordeon, gitaar, piano en viool). Omdat het voor Siegel de beste verbinding met haar hart is, vertelt zij in het Engels. Mensen die min der goed Engels verstaan, begrij- pen haar toch goed, zegt ze. Omdat tijdens haar optreden naast woor- den ook bewegingen en mimiek een belangrijke rol spelen. Ze be- reiden zich overal op hun voorstel ling voor, zeggen ze. „Toen ik de route liep naar Santiago de Com- postela, vertelde ik mijzelf hardop verhalen en blijkbaar zo luid dat de mensen in de franse dorpjes hun deuren en ramen sloten", vertelt Koenigs. Ze oefenen samen of al leen, maar een ding staat voorop: de passie waarmee vertellen komt altijd vanuit hun hart. De voorstellingen zijn in het En gels en Nederlands, 3 mei liefde aanvang 20.15 uur, 4 mei dood aanvang 19.30 uur en op 5 mei transformatie om 15.00 uur in Theater 't Kapelletje Van der Sluysstraat 176. Reserveren: 010- 466.77.78. Informatie: www.sto- ries-that-heal.com.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2002 | | pagina 22