maasstad
Tentoonstelling 'Daar komt de
bruid...' in Het Schielandshuis
Mercedes Sosa in het
Nieuwe Luxor Theater
Judith kruipt in de huid van
Madonna tijdens Flashbacks
Ali G. grof en vooral plat in
filmdebuut 'Ali G. Indahouse'
A
film
ipreview
Het huwelijk door de jaren
heen in verschillende culturen
PO!
Istad
ROTTERDAM - Trouwen
is nog steeds erg populair.
Het gebeurt overal en in alle
culturen. Het huwelijk staat
centraal in de tentoonstel
ling 'Daar komt de bruid...',
die tot en met 3 november
2002 te zien is in Het Schie
landshuis. In deze tentoon
stelling wordt de bruidstijd
belicht, dit gebeurt vanaf de
vooraankondiging tot de
bruiloft zelf in de Turkse,
Marokkaanse, Hindoestaan-
se en Nederlandse cultuur.
ROTTERDAM - Judith Job-
se, bekend geworden door
haar cd 'Blue Tears', is toe
aan een nieuwe uitdaging.
Tijdens de Marlboro Flash
backs zal de Nederlandse
zangeres, die doorbrak met
haar hit 'You', in de huid
kruipen van popicoon Ma
donna. De 31-jarige Culem-
borgse is net als het publiek
zeer benieuwd naar deze bij-
zondere performance.
ROTTERDAM - 'Is you Ma
donna?', vroeg would be-
gangsta rapper Ali G. ooit
aan popdiva Madonna. Ali G.
speelde een rol in haar video-
clip 'Music'. Dat betekende
de definitieve doorbraak van
Ali G. bij het grote publiek.
In kleine kring was hij al be
kend dankzij 'The Ali G.
Show'. Met zijn filmdebuut
'Ali G. Indahouse' heeft Sa-
cha Baron Cohen zijn creatie
definitief verkocht aan het
grote publiek.
ct
#11*
Dinsdag 7 mei 2002
TX51
ROTTERDAM - Sinds de oprich-
ting in 1995 groeide Do Make Say
Think (Toronto) uit van trio naar
sextet. De instrumentale post-rock
van de band groeide met elk album
naar steeds grotere verfijning, rijp-
heid en subtiliteit. Met sfeerrijke
jazzy drums, analoge keyboards,
blazers, weeft de band een dik en
warm klanktapijt in elkaar. Don-
derdag te zien in WaterFront.
Vooraf zie je Sean Na Na. Aan-
vang 21.00 uur, entree 8. Een
dag later Lo-Lite, Franco Formica
en Low Point Drains. Aanvang
21.00 uur, entree 6. En zaterdag
Strictly Techno met Perry, Benny
Rodriguez en DJ Roger. Aanvang
22.00 uur, entree 6.
De muzikale munitie vliegt om je
oren bij Ikara Colt en niet alleen
maar omdat ze naar twee soorten
vuurwapens vernoemd zijn. Als
een van de meest opwindende en
veelbelovende ontdekkingen van
dit jaar voldoet Ikara Colt perfect
aan de vraag naar jonge, intelligen-
te gitaarbands. Op zaterdag 11 mei
is de band te zien in Rotown. Aan
vang 22.00 uur, entree'4. Wie
Hond vorig jaar op het Rotown po
dium heeft gezien weet dat ze ver-
antwoordelijk zijn voor sferische
pop, die het best te vertalen is als
een mix tussen Zita Swoon en G-
Love Special Sauce. Bovendien
worden hun liedjes afwisselend in
het Nederlands en Engels gezon-
gen. Zondag is Hond weer te zien
in Rotown. Aanvang 22.00 uur en
de entree is gratis.
In Baroeg donderdag een Dansfa-
briek Benefiet: Matika. Aanvang
21.00 uur, entree 5. Een dag later
De Metalen Inquisitie Benefiet,
met Shadowlord, Wackmobile, Sa
cramental Sachem en support.
Aanvang 21.00 uur, entree 5. Za
terdag in Baroeg Electric Wizard
en Officium Triste. Aanvang 21.00
uur, entree 8. Zondag 12 mei
Dansfabriek Gothic/Electro Bene
fiet, met Asral, Angels Agony,
Malochia, Drionide, Reel, NG-Pro
en Gail of God. Aanvang 15.30
uur, entree 7.
Vrijdag 10 mei in Nighttown
Prospect. Een supervette line up
neergezet met een hoog exclusivi-
teitsgehalte: Bad Company, Dom
Roland, Randomize Fractio
nal, Th'Aquisition Eni-less (ad
ditional scratching). En local
heroes Volt, DSC (Prospect), Kei-
ra (Dinky Dow), Noble (Crown-
champ), Mack (Illy Noiz). Aan
vang 22.00 uur, entree 15. Zon
dag in Nighttown Popa Chubby.
Aanvang 21.00 uur, entree 15.
door Heleen Schaaf
Er zijn speciale themahoeken in-
gericht waar mensen verschillen-
de aspecten, die met een bruiloft
of de periode ervoor te maken
hebben, kunnen bezichtigen zo-
als: De bruidschat, de bruidsprijs,
cadeaus van de receptie en de
maaltijd die genuttigd wordt tij-
dens dit feestelijke gebeuren. Al
deze onderwerpen verschillen per
cultuur enorm. Buiten het feit dat
de themahoeken te bezichtigen
zijn, is er ook een collectie bruid-
jurken aanwezig. „De oudste ja-
pon, die we in het museum heb
ben, is een jurk uit 1760", zegt
conservator Ingrid de Jager.
„Men vermoedt dat dit een
bruidsjapon is geweest, zeker we-
ten doen we dit niet."
„Vroeger had men veel meer met
een kerkelijk huwelijk te maken
en vanaf de Napoletaanse tijd is
ook het burgerlijk huwelijk wet-
telijk geworden." Naastde ver-
schillende thema's die te bezich
tigen zijn in dit museum, heeft
ook een aantal bekende Neder-
landers hun bruidsjapon ter be-
schikking gesteld. Zo kan men de
sahri van Nelly Cooman bezichti
gen en worden de pakken van een
homopaar tentoongesteld.
„Verschillende trouwjurken laten
zien hoe de bruidsmode zich van
af 1850 ontwikkelde", vertelt De
Jager. „Van simpel naar donker,
zelfs zwart, via creme tot wit, tot
Mercedes Sosa
Alle facetten van het huwelijk in verschillende culturen komen aan bod in Het Schielandshuis.
aan groen glanzende in 2002 ge-
dragen jurken. Trouwen in het
zwart gebeurde vroeger vaak in
zeer gelovige gebieden. Terwijl
trouwen in het wit vaak een be-
wijs van rijkdom
was. De meeste
bruiden trouw-
den in een nette
jurk die later
dienst deed als
zondagjapon.
Toch scheelt dit
per cultuur aanzienlijk. Zo heb
ben Turkse, Nederlandse en Hin-
doestaanse bruiden een jurk en bij
een Marokkaanse bruid kunnen
dit er wel zeven zijn. Dit ligt er
maar aan hoeveel geld er te beste-
den valt in de familie. Een Ma
rokkaanse bruiloft is een soort
modeshow waarin de bruid een
Zilveren, gouden, en witte jurken
als ritueel draagt de jqrken die er
dan bijkomen zijn vaak kleder-
dracht."
„Bij het Hindoestaanse huwelijk
zijn vooral de rituelen belangrijk.
Zo krijgt de bruid van de schoon-
vader geschenken aangereikt. Dit
kunnen dan goud, kleding en sie-
raden zijn. De Hindoestanen heb
ben ook veel werk aan de voorbe-
reiding. Zij verrichten veel tradi-
tionele handelingen. Zo gaat bij-
voorbeeld eerst de man naar de
Mahro, dit is de tempel, vervol-
gens de vrouw en hierna gaan zij
er samen naartoe voor het huwe
lijk. Wanneer het huwehjlftn Ne-
derland plaatsvindt gebeurt dit
vaak in een zaal. Dit is goedkoper
en het feest is uiteindelijk belang-
rijker dan de plaats waar de vol-
trekking plaatsvindt. Je kunt op
zo'n
bruiloft
gerust
plastic
borden
en bestek
aantref-
fen. Dit is
ook niet belangrijk, het gaat erom
dat er veel mensen blijven eten en
dat er een groot feest wordt gege-
ven", aldus Ingrid de Jager.
In het museum kan een aantal vi
deo opnamen bezichtigd worden
verschillende soorten huwelijken
van vroeger en nu en van ver
schillende culturen. Verder wordt
ook aandacht besteed aan de uit-
zet, iets wat vandaag de dag min-
foto: Historisch Museum Rotterdam
der voorkomt. Vroeger spaarden
Nederlandse verloofden hun uit-
zet bij elkaar met artikelen van
het bedrijf Walra. Het verschil in
uitzet is te bewonderen in het mu
seum, men zien wat een Neder
lands vrouw spaart, er staat een
linnenkast uit de jaren dertig en er
is een uitzet van een Turkse
vrouw tentoongesteld.
Ook kan men de speciale steek-
penningen die gemaakt werden
voor een zilveren of gouden brui
loft bewonderen. Dit gebeurde
met name nog in de 18e eeuw. De
tentoonstelling 'Daar komt de
bruid...' gaat met name over het
huwelijk in deze multiculturele
samenleving en de daarbij horen-
de tradities en gebruiken.
Voor informatie, kunt u contact
opnemen met Het Schielandshuis,
Korte Hoogstraat 31 in Rotter
dam. Telefoon: 010-217.67.67
ROTTERDAM - De wereldbe-
roemde Argentijnse zangeres Mer
cedes Sosa staat op 14 mei in het
Nieuwe Luxor Theater. Mercedes
staat bekend om haar gloedvolle
vertolkingen van politiek geladen
liedjes en ze zal die op een drietal
plaatsen in Nederland ten gehore
brengen. Haar hart heeft altijd ge-
klopt voor de volksmuziek van
haar land Argentinie.
Mercedes Sosa is altijd blijven
zoeken naar wegen om zich muzi-
kaal te vemieuwen. Ze heeft echter
nooit concessies gedaan aan de
commercie, want liedjes moeten in
de eerste plaats getuigen van eer-
lijkheid, is haar stellige opvatting.
Hierover verklaarde ze ooit: „Mijn
leven lang heb ik eerlijke liedjes
gezongen. Ik zing geen protests-
ongs, geen getuigenissen, geen
aanklachten, maar eerlijke lied
jes." Mercedes Sosa heeft altijd
een open oor gehad voor het talent
van jonge muzikanten en die kun
nen in Argentinie dan ook rekenen
op haar steun. Ze heeft al meerdere
jeugdige Argentijnse tekstschrij-
vers in het zonnetje gezet door ma-
teriaal van hen op te nemen.
Aanvang concert 20.15 uur.
Kaartverkoop via Ticketservice:
0900-3001250 <45 eurocent/mi-
nuut) of via het Nieuwe Luxor The
ater, telefoon 010-484.33.33..
Zangeres Sita was op 5 mei te zien op het Bevrijdingsfestival in
Rotterdam. Ondanks de regen was er toch nog behoorlijk wat
publiek afgekomen op het muzikale programma op het
Grotekerkplein. foto: Rob Kamminga
Judith: „De jaren tachtig-nummers van Madonna zijn gewoon geweldig.
foto: Marlboro Flashbacks
Judith heeft altijd eigen teksten en
muziek geschreven en hanteerde
zonder moeite de gitaar. De gevoe-
lige, dramatische klanken lijken uit
het diepst van haar ziel te komen
en bij navraag blijkt dat die veron-
derstelling juist is. „Ik laat me in-
spireren door het dagelijks leven",
vertelt Judith. „Voor mijn muziek
neem ik mezelf als uitgangspunt.
Het gaat om mijn eigen beleving,
mijn ei^en emoties."
De Culemborgse was als klein
meisje al bezig met muziek: „Ik
ben ermee geboren, het zit in mijn
genen. Vanaf mijn tiende speel ik
al piano en zing ik. Op mijn zeven-
tiende begon ik bovendien met gi
taar spelen. Mijn ouders hebben
me nooit gepusht, maar toen ze
merkten dat ik echt interesse kreeg,
hebben ze het gestimuleerd. Ambi-
ties heb ik niet zozeer, ik wil ge
woon muziek maken en daar een
belegde boterham mee verdienen.
Van mijn hobby mijn beroep ma
ken", aldus de zangeres.
Tijdens de Marlboro Flashbacks
speelt Judith muziek van Madon
na. De keuze voor de popdiva ligt
volgens Judith meer voor de hand
dan mensen gezien haar eigen re
pertoire zouden denken: „Alanis
Morrisette of Skunk Anansie heb
ben meer gemeen met mijn werk,
maar ik kan Madonna qua stem
heel goed nadoen, kan heel goed in
de huid kruipen van... Ik heb veel
nummers van haar gezonden in de
tijd dat ik met coverbands optrad.
Het repertoire van Madonna ligt
me gewoon goed."
„De jaren tachtig-nummers van
Madonna zijn bovendien gewoon
geweldig", zegt ze. „Ik ken alle
liedjes, kon ze als puber allemaal
meezingen. Het waren hits die het
altijd deden. Tja, ik kan wel voor
een of andere culturele muziekhy-
pe kiezen, maar iedereen kent Ma
donna. Ook heb ik veel respect
voor die vrouw. Als je zo lang al in
de muziekwereld meeloopt en nog
steeds meegaat, is dat heel knap.
Ze laat zien hoe het moet, lapt ge
woon alles aan haar laars. Ze durft
als geen ander trends te zetten."
Judith durft de uitdaging van een
heel andere muzieksoort aan, maar
zal toch bewust haar eigen stijl la-
ten doorklinken in haar optredens:
„Ik vind dat ik haar goed kan neer-
zetten. En dan niet qua soundmix,
maar qua gevoel. Ik zal niet precies
als Madonna klinken, maar het op
mijn eigen manier doen." Hoewel
dat misschien vrij complex klinkt,
denkt de zangeres dat dat makke-
lijker is dan echt iemand te imite-
ren: „Als ik Madonna's exacte
stem had, had ik haar wel nage-
daan bij de Soundmixshow."
Welke nummers van Madonna het
publiek gaat horen, houdt Judith
nog even geheim. „Waarschijnlijk
worden het grotendeels liedjes uit
de jaren tachig, zoals 'Material
Girl', 'Like a Virgin' en 'Bordeli-
ne'Maar hang me er niet aan op,
we moeten het repertoire nog goed
doorwerken en uitzoeken." Judith
verwacht een soepel optreden en
een hoop lol voor de fans en Judith
zelf. Daarnaast denkt ze haar muzi
kale grenzen te verleggen: „Mijn
eigen muziek is heel serieus, tij
dens de Marlboro Flashbacks zet
ik iets heel anders neer. Dat is ab-
soluut een uitdaging. Veel meer
kan ik er niet over vertellen. En al
zou ik het wel kunnen... laat de
mensen maar nieuwsgierig zijn en
komen kijken!"
Te zien in Plan-C op 22 mei. Aan
vang 22.00 uur, entree 8. Ver-
krijgbaar via Plan-C en Velvet
Music CD's.
door Vincent Wernke
Waarmee overigens niet gezegd is
dat Ali G. niet meer leuk is. Want
wie openstaat voor het soort humor
dat in zijn film 'Ali G. Indahouse'
te zien is, kan hier veel lol aan be-
leven. Plat en grof zijn sleutel-
woorden. Er zijn genoeg mensen
die afhaken bij Ali G. die, vastge-
ketend aan een hek, per ongeluk
door een blinde man wordt afge-
trokken. Of een parlementslid dat
orale seks heeft met een paard. Of
Ali G. zelf, die bevredigd wordt
door zijn hond, terwijl zijn moeder
binnenkomt. Je vindt het hartstikke
leuk of je vindt het helemaal niks.
Dat soort humor dus.
Sacha Baron Cohen studeerde ge-
schiedenis met als specialisme de
zwarte cultuur, toen hij zich aan-
meldde bij een prestigieuze acteer-
opleiding. Hij werd daar niet toe-
gelaten en dook het Londense co
medy-circuit in. Via een lokaal te-
levisiestation kwam hij uiteindelijk
bij Channel 4 terecht, waar zijn
creatie Ali G. een eigen televisie-
show kreeg. Hij interviewde grote
sterren op eigen, vooral brutale
wijze. Ondertussen groeide Ali G.
uit tot een fenomeen. Als zoals dat
vaak gaat moest ook dit fenomeen
uitgemolken worden. Er volgde
een optreden in de videoclip van
Madonna, de prestatie van de
MTV Awards en een heus boek:
'Da Gospel According to Ali G.'.
De filmkomedie 'Ali G. Inda
house' is een logisch vervolg.
'Ali G. Indahouse' is een grote pa-
rodie op het gangsta-leven in Ame-
rikaanse achterbuurten. Ali G.
woont bij zijn moeder in een rusti-
ge wijk in het Britse Staines. Daar
naast maakt hij deel uit van een
bende en geeft hij les aan kinder-
tjes in het plaatselijke buurthuis.
Als hij te horen krijgt dat dit buurt
huis wegens geldgebrek moet slui-
ten, komt Ali G. direct in actie. Hij
laat zich vastbinden aan een hek en
Ali G. laat zich in zijn filmdebuut omringen door vele schaars geklede bitches. foto: uipNetherlands
trekt daardoor de aandacht van vi
ce-premier Carlton (Charles Dan
ce). Die zoekt op dat moment juist
naar iemand die de verkiezingen in
Staines kan winnen. Ali G. stelt
zich verkiesbaar en komt in het
parlement terecht. Voor hij het
weet lost hij verschillende proble-
men in Engeland op en mag hij
zelfs bemiddelen bij een interna-
tionaal conflict in Afrika.
Het verhaaltje van 'Ali G. Inda
house' is npg dunner dan dun. De
verhaallijn springt van de hak op
de tak en kent weinig logica. Dat
was ook vast niet de bedoeling van
de makers. Alles in deze film staat
in dienst van de grappen. Die zijn
rijkelijk aanwezig. De een nog
platter of grover dan de ander. Zo
wordt het internationale conflict in
een handomdraai opgelost als Ali
G. een flinke hoeveelheid cannabis
in de thee van de wereldleiders
kiept. En als twee van zijn beste
vrienden dreigen het loodje te leg-
gen, besluiten ze om seks met el
kaar te hebben. 'We konden het
toch net zo goed proberen', is hun
logische verklaring.
'Ali G. Indahouse' is een grote Ali
G. show. In de meest bizarre en
kleurrijke creaties rent hij over het
scherm, vergezegeld door schaars
geklede bitches en andere elemen-
ten die we kennen uit rapclips. De
ene grap is geslaagder dan de an
der, al kun je vraagtekens zetten bij
een secretaresse die vanuit haar be-
nen ijsblokjes wegschiet of een
parlementslid dat een paard pijpt.
Wie ervoor openstaat kan er vast
en zeker hartelijk om lachen en zal
ongetwijfeld uitkijken naar het
tweede deel. Want dat het succes
van Ali G. niet ophoudt bij deze
film, dat lijkt wel duidelijk. f