maasstad >rwi©(§ Helemaal jouw stijl Henk Poort zingt 'Van Scala tot Musical' in het Nieuwe Luxor C&A bij 49.95 17.95 34.95 32.95 17.95 12.95 ROTTERDAM - Dankzij rollen in internationale ope ra's, operettes en musicals heeft Henk Poort een enorm repertoire opgebouwd. In 'Van Scala tot Musical' laat hij dit veelzijdige repertoire horen aan het publiek. Op za- terdag 21 September staat Poort met The New Sympho nies in het Nieuwe Luxor Theater. Hij zingt stukken van Mozart tot Verdi. En van Verdi tot Andrew Lloyd Webber. „Het is zwaar", geeft de bariton toe. „Maar het is ook een uitdaging." lees Top 10 Shirt, 100% katoen. I/errassencL.C&A f Bij inlevering van deze bon krijgen lezers van 1 Maasstad weekbiaden €15 korting op kaarten van 60 of 55 voor 'Van Scala tot Musical' van Henk Poort op zaterdag 21 September. Deze aanbieding is niet geldig in combinatie i met andere aanbiedingen/passen en voor i reeds gekochte kaarten. De aanbieding geldt i i zolang de voorraad strekt. i i i i Naami i Adres:. Postcode/woonplaats: kEE Donderdag 12 September 2002 Trendy lederlook jack. Carmen blouse Hip jack, katoenen stretch corduroy Blouse met ruches, 3/4 mouw Bijpassende rok. Broek, stretch Romantisn shirt met ruches, stretc vest met zachte teddy. door Vincent Wernke Henk Poort leidt het publiek tij- dens 'Van Scala tot Musical' door de historie van het populaire mu- ziektheater aan de hand van de ge- schiedenis van de baritonmuziek. Hij begint zijn reis in de tijd van Mozart en Rossini. Via de muziek van Bellini en Donizetti komt hij uit in 'het koninkrijk' van de bari ton, het repertoire van Verdi. Zijn reis eindigt bij de musicalmuziek van onder meer Andrew Lloyd Webber. „Ik zou tijdens het Belcanto Festi val in Dordrecht een opera doen", vertelt Henk Poort. „Dat is uitein- delijk niet doorgegaan, waarna het idee ontstond voor een concert over de historie van het populaire muziektheater. Dit is op 12 Sep tember te zien in de Kunstmin in Dordrecht. Het Luxor Theater en Theater a/d Parade in Den Bosch waren allebei zo enthousiast, dat het ook daar te zien zal zijn. Het programma heb ik samengesteld in samenwerking met het Belcanto Festival en dirigent Maurice Lut- tikhuis. Het loopt van Mozart naar Verdi en van Verdi naar Andrew Henk Poort: „De stukken blijven wel overeind, daar zijn ze sterk vooral bekendere stukken, die vrijwel iedereen wel kent. Lloyd Webber." „Ik begin met populaire operastuk- ken, van zwaarder naar lichter, en eindig met musicalstukken. Het zijn allemaal stukken die ik eerder in producties gezongen heb. Na- tuurlijk is het anders om een aria los van een opera te zingen. Daar- om vertel ik vooraf summier iets over het verhaal en de plaats die het betreffende stuk daarin heeft. De stukken blijven overigens wel overeind, daar zijn ze sterk en be- kend genoeg voor. Ik zing vooral bekendere stukken, die vrijwel ie dereen wel kent." Henk Poort wordt tijdens 'Van Scala tot Musical' begeleidt door het uit 32 musici bestaande orkest The New Symphonies, dat in 1996 werd opgericht voor de muzikale begeleiding van onder anderen De Drie Baritons, Marco Bakker, Ernst Daniel Smid en Henk Poort. The New Symphonies staat onder leiding van dirigent Maurice Lut- tikhuis. „Ik ben al verschillende keren met veel plezier en succes met hem op tournee geweest", vertelt Poort. „Zo heb ik 'Musicals in Concert', 'Les Miserables' en 'The Phantom of the Opera' met hem gedaan." „Eigenlijk is deze voorstelling een voorzet voor een soloproject dat ik na '3 Musketiers' ga doen. Daarin ga ik laten horen waar ik vandaan kom, waar mijn roots liggen'zegt hij met zijn Amsterdamse tongval. „En hoe ik operazanger geworden ben en musicalzanger. Dat wordt een echt soloproject. De vorm van 'Van Scala tot Musical' is er een die nog niet zo vaak is gedaan. Het is bijzonder om op een avond zo'n breed repertoire te zingen en te Kees van Beijnum, titel: 'De oes- ters van Nam Kee' Bij het verschijnen van dit stukje draait de film 'Oesters van Nam Kee', met Egbert Jan Weeber en Katja Schuurman in de hoofdrol- len, in de bioscoop. Wellicht heb je de film al gezien, zo niet, dan lees eerst het boek van Kees van Beijn um en vorm je eigen beelden bij het verhaal. 'De Oesters van Nam Kee' gaat over Berry, een jongen van 18 jaar, die niet helemaal weet wat hij met zijn leven zal doen. Hij heeft geen eindexamen gedaan (zijn moeder denkt van wel), heeft zich wel ingeschreven bij de uni- versiteit (maar bezoekt geen colle ges) en heeft vrienden die zich voornamelijk bezig houden met sex, drugs en rock roll. En af en toe eens wat jatten. Het verhaal speelt zich niet af in chronologi- sche volgorde, maar springt voort- durend terug in de tijd. Het mo ment 'nu' speelt zich af in een eel van de gevangenis, Berry is opge- pakt. Waarvoor wordt in de loop van het verhaal duidelijk. Maar het verhaal gaat meer over zijn liefde voor Thera. 'Ik kon me niet meer bewegen toen ik Thera voor het eerst zag. En daar is niets aan overdreven. Ik be- gon niet te zweten of te stotteren, nee, ik verstijfde. Dat was alles. Ik stond met twee rode, knipperende horentjes op mijn hoofd dicht bij de brug over de gracht en was nog niet in staat mijn pink te bewegen. Thera Bouman. Daar komt ze aan. Op haar zwarte suede laarsjes. Haar wenkbrauwen en wimpers niet kinderachtig aangezet met mascara, haar lippen glanzend van de lippenstift. Met haar handen in de zakken van haar Gap-trainings- jack komt ze recht op me af.' Een week na deze eerste ontmoeting komt Berry haar weer tegen in een cafeetje. Zij herkent hem dan nog niet, maar ze raken wel aan de praat (ook al is dat op een sfinkse manier). Ze raken hevig verliefd op elkaar. De tijd dat ze elkaar niet zien, brengt Berry door met zijn vrien den. Maar hij vindt ze nu eigenlijk maar onnozel. Dat gezwets over meiden en drugs. Hij vertelt ze dan ook niets over Thera. Thera is bij zonder en van hem. Maar wanneer er een breuk in de relatie komt, verandert alles. Thera wordt name- lijk ziek, gaat terug naar haar moe der en verbreekt de relatie met hem. Hierdoor wordt Berry de- pressief. Het enige meisje waar hij echt om geeft, wil hem niet meer zien, hij heeft een stelletje nep- vrienden en zijn moeder is verdrie- tig om zijn leugens en gedrag. Alle problemen stapelen zich op en lei- den tot een catastrofe. De catastro- fe waar hij nu voor vastzit in de ge vangenis. Dark denim jack 100% katoen Bijpassende broek 100% katoen. Cool sweatshirt. 100% katoen 92-122. Chenille trui. 92-122. Stoere denim, 100% katoen. 92-122 Denim broek 100% katoen 92-122. verras PR US 14.® i OA en bekend genoeg voor. Ik zing foto: Luxor Theater kunnen zingen. Dat is zwaar, maar ook een uitdaging. Ik krijg daarbij overigens wel steun van twee zan- geressen, want anders zou het wel erg zwaar worden." Dat Henk Poort opera en musical samenbrengt in een voorstelling, heeft alles te maken met zijn jaren- lange ervaring. Hij volgde zijn op- leiding aan het Sweelinck conser- vatorium in Amsterdam en speelde daarna in vele nationale en interna tionale opera's en operettes. „De musicalwereld ben ik eigenlijk per toeval ingerold, toen ik begin jaren negentig werd gevraagd voor 'Les Miserables'. Dat beviel mij zo goed, dat ik dat ben blijven doen. Eigenlijk maakt het me niet zo uit of ik in een opera, operette, toneel- stuk of musical sta. Ik wil op het toneel staan, dat vind ik heerlijk. Ik doe het allemaal even graag, daar- om doe ik het ene jaar een musical en het andere een opera. Het ver- schil tussen musical en opera is dat je stem bij musicals altijd wordt versterkt, terwijl je bij opera je ei gen versterker aan moet zetten. Maar uiteindelijk moet je bij alle bei zingen. Wat musical zwaarder maakt is het feit dat je moet zingen, dansen en acteren tegelijk." Sinds 'Les Miserables' was Henk Poort onder anderen te zien in de musicals 'The Phantom of the Opera', 'Anatevka' en 'Kuifje'. Vanaf maart 2003 staat hij zeven maanden in het Nieuwe Luxor Theater met '3 Musketiers'. Hij speelt daarin de rol van musketier Athos. „Er loopt een heleboel ta lent rond in Nederland", zegt hij. „Wat dat betreft heeft Joop van den Ende in Nederland edit een musicalklimaat geschapen. Twee maanden geleden stonden we in Ahoy' met 'Musicals in Concert' en als je dan zag hoe veel nieuwe mensen daar rondliepen. Een com- pleet nieuwe lichting mensen, die ik ook nog niet allemaal kende." Gevraagd naar zijn favoriete musi cal, noemt Henk Poort 'Les Mise rables': „Daar heb ik geweldige herinneringen aan, zowel aan het stuk als aan de ploeg mensen. De musicalsterren van nu, waren des- tijds nog allemaal broekies. 'Les Miserables' betekende de door- braak voor de musical in Neder land. Dat bleek ook wel tijdens de afgelopen Uitmarkt in Amsterdam, toen we highlights brachten uit 25 jaar musical. Dat waren voorname lijk stukken uit 'Les Miserables en 'The Phantom of the opera'." Henk Poort 'Van Scala tot Musi cal' is te zien op zaterdag 21 Sep tember om 20.00 uur in het Nieuwe Luxor Theater. Kaarten kosten 60 55 of 50. Reserveren: 010- 484.33.33. Op 12 September is de voorstelling ook te zien in de Kunstmin in Dordrecht en op 16 oktober in Den Bosch. 1. Claire Caiman - Lessen voor een weekendvader 2. Danielle Steel - Sprong in het diepe 3. Deepak Chopra - Zielsverwanten 4. De sprong-In memoriam Herman Brood 5. Nelleke Noordervliet - Pelican Bay 6. Joanna Trollope - Vrouw uit het Zuiden 7. Nicolas Sparks - De ontmoeting 8. Isabel Allende - Stad van de wilde goden 9. Philip Droge - Beroep: meesterspion 10. Per Olov Enquist - De vijfde winter van de magnetiseur Maasstad publiceert tweewekelijks de po pulaire top 10 collectie van de Gemeente Bi- bliotheek Rotterdam. Daarnaast geeft de bibliotheek in deze rubriek extra aandacht aan een opvallend boek uit de collectie. De catalogus van de bibliotheek op internet: http://www.bibliotheek.rotterdam.nl. r- Horizontaal 7 Niksen? (6) 8 Stoptrein. (8) 9 Natuur. (8) 10 Als u rent is goed te zien, dat slanke mensen meestal toch sneller gaan. (6) 11 Een wa- terdief. (8) 13 De bewoners hier- van hebben een honds bestaan. (6) 14 Het staat vast, dat de duiven naar de til onderweg zijn. (11) 18 Een knollentuin. (6) 20 Het is 'n netelig probleem, als ze maar om die piano blijven bellen. (8) 21 Er op 'n andere manier een eind aan maken. (6) 22 Het betrof een schenking, maar wel onder dwang. (8) 24 Het moet met die neten eens een keer afgelopen zijn. (8) 25 Zonder schoenen zijn ze niet zo moedig. (6) Verticaal 1 Verenigingswerk (7) 2 Dit kan wel een goudmijn zijn. (8) 3 In de tuin is 'n aparte afdeling. (4) 4 Is 'n mestbak ten slotte toch 'n erete- ken? (10) 5 Het beginnen van de ontsluiting. (6) 6 Uitnodiging voor de maaltijd. (7) 8 Onderhoudsbeurt van een communicatiemiddel. (13) 12 Een teen. (10) 15 Studiebeurs. (8) 16 Glijmiddelen. (7) 17 Koe- koek. (7) 19 Niet alleen graven. (6) 23 Een weerwoord. (4). Horizontaal: 1. Shampoo, 6, Leenman, 12. Noor, 14. Anne, 15. Andel, 17. Eis, 19. Gonje, 21. Beo, 22. Impasse, 25. Gom, 26. Oorbel, 28. Alaska, 30. Onryp, 31. Maansteen, 33. Ak, 34. Gr. 35. Ot, 36. HI. 37. Ane, 38. Ode, 40. Ra, 41. Ko, 43. Vs, 44. Nb, 47. Ame- rongen, 51. Teler, 53. Bistro, 54. Parade, 55. Ene, 56. Drukpan, 59. Ddt, 60. Tiran, 62. Set, 63. Gedoe, 65. Vies, 67. Rene, 68. Eierrek, 69. Vergryp. Verticaal: 1. Slaboon, 2. Andorra, 3. Moe, 4. Poliep, 5. Or, 7. Ea, 8. Engels, 9. Nno, 10. Mengsel, 11. Niemand, 13. Tiara, 16. Neon, 17. Ep, 18. Ss, 20. Joke, 23. Ml, 24. Santos, 27. Bykaart, 29. Athener, 31. Mr, 32. Ao, 34. Geknor, 39. Babette, 40. Reserve, 42. Og, 43. Vn, 45. Bladder, 46. Ureterp, 48. Mini, 49. Ordner, 50. Eikel, 51. Tanger, 52. Eddo, 54. Pa, 57. Us, 58. Pt, 61. Air, 64. Eng, 66. Se, 67. Re.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2002 | | pagina 9