#1*1* [1 Jasperina de Jong in musical 'Marlene Dietrich' Positieve impuls van het ro theater met 'Verbeelding heeft geen prijs' Hannibal is weer de oude in 'Red Dragon' 3 9: 6.9 9.9 J?7-"" TO maasstad film preview 399 99 99 vm 799 I Actievoorwaarden Bel Winspel QUIZ MARATHON ACTION MAN FIGHTER GAME "T BERGWEG 110, ROTTERDAM in Woensdag 6 novernber 2002 Jasperina de Jong in de musical 'Marlene Dietrich'. Korting podium kort Correctie Steven van Watermeulen speelt een van de hoofdrollen in 'Lava Lounge' van het ro theater, vreemde maar tegelijk ook zeer vertrouwde plaats: een hart. dat zich a fspeelt op een Anthony Hopkins kruipt in 'Red Dragon' voor de derde maal in de huid van seriemoordenaar Hannibal Lecter. SSi Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam ontdekt u de leukste snuffelafdeling van Nederland. Op 400 nf vindt u honderden koopjes op het gebied van CD's, CD-singles, computersoftware, computerspelletjes, speelgoed en vele andere leuke hebbedingetjes. Leuke kado artikelen om te geven of te krijgen. WINNIE 0PBERGD00S Winnie opbergdoos met een Teigetje foto-album, een glitter-setje, 2 gel- en 2 glitter-pennen. KELDERPRIJS Quiz Marathon EEN QUIZ VOOR HET HELE GEZIN QUIZ MARATHON Spel voor het hele gezin met meer dan 2000 nieuwe vragen. KELDERPRIJS SMKT STAR WARS C0MPUTERSPEL ACTION MAN POWER FIGHTER GAME Ben jij moedig genoeg om alle bommen onschadelijk te maken in ditcomputerspel. KELDERPRIJS 19-99" STAR WARS P0DRACES LCD GAME Vlieg snel. Vlieg echt. Vlieg naar de vrijheid.Voel de trillingen van schokken en botsingen met dit Star Wars computerspel. KELDERPRIJS 14M TOP SECRET "Zeer gevaarlijk" spel voor de hele familie. Volbrengjemissievoor alle anderen. KELDERPRIJS ZELF KUNSTWERKEN MAKEN R0MEINSE M0ZAIEKENSET Maak zelf kunstwerken uit het oude Romeinse Rijk met dit Mozaiekset. KELDERPRIJS r® WAZ0 Duplo speelgoed-poppetje dat ook geluiden kan opnemen en afspelen. KELDERPRIJS Jt4r99- DUIZENDEN DUBBEL CD'S Van Rock tot Klassiek, van Jazz tot verzamelaars. KELDERPRIJS [5 VOOR PER DUBBEL CD 2.99 00R ZONDAG 10 NOVEMBER GEOPEND VAN 12.00-17.00 UUR WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Zondag 10 novernber geopend van 12.00-17.00 uur. ROTTERDAM - Marlene Dietrich staat nog steeds bekend als legen- darische diva. Tijdens haar leven heeft zij er ook alles aangedaan om deze my the in stand te houden. Zelfs toen ze al over de zeventig was, deed ze het voorkomen alsof ze nog jong en vitaal was. Jasperi na de Jong speelt de rol van deze Marlene Dietrich in de gelijknami- ge intieme musical, die op 9 en 10 novernber te zien is in het Oude Luxor Theater. Het publiek ontmoet Marlene Dietrich aan het eind van de jaren zestig in haar kleedkamer van het beroemde Parijse theater Olympia. De wereld ligt aan haar voeten, maar zo vlak voor haar optreden blijkt dat achter de zelfverzekerde facade van glitter en glamour een kwetsbare vrouw schuilgaat. Een vrouw die onzeker is over haar ta- lenten, die twijfelt over de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt en die lijdt aan een extreme vorm van smetvrees. Dietrich is bijna ze ventig, maar wil nog steeds schitte- ren als een jonge diva. Marie Magdalene Dietrich werd geboren op 27 december 1901 in Schoneberg, een voorstadje van Berlijn. Ze begon haar carriere als violiste in een orkest dat stomme films begeleidde. De legende wil echter dat ze al na een maand af- scheid moest nemen van het or kest, omdat de mannelijke orkest- leden te veel werden afgeleid door haar benen. Na haar afscheid van het orkest, zocht ze in de jaren twintig haar heil in de bruisende Duitse entertainmentwereld. Ze danste vooral in revues, trouwde met casting-agent Rudi Sieber en kreeg steeds grotere rollen in to- neelstukken en musicals. Ondanks haar huwelijk flirtte ze met alles en iedereen, mannen en vrouwen. In 1929 kwam haar grote door- braak met de speelfilm 'Der Blaue Engel'. Regisseur Josef von Stem- berg wilde haar in eerste instantie helemaal niet hebben, maar ging overstag nadat hij haar in het thea ter had gezien. Na het succes van 'Der Blaue Engel' vertrok ze naar foto: Roy Beusker Hollywood, wat haar in haar va- derland niet in dank werd afgeno- men. In Duitsland was het nazisme in opkomst en Dietrich verzette zich daar openlijk tegen. Ze zei 'nee' op de vraag of ze propaganda wilde maken voor de Nazi's en trad tijdens de oorlog juist op voor de Amerikaanse troepen die in Eu- ropa vochten tegen de Duitsers. In de jaren vijftig begon Dietrich in Las Vegas met een nachtclubact, die haar de daaropvolgende twin- tig jaar langs alle theaters yan de wereld zou leiden. Ze had overal succes, behalve in Duitsland. Daar werd ze uitgejoeld en stond ze voor half lege zalen. De laatste ja ren van haar leven leefde de diva teruggetrokken in haar apparte- ment in Parijs. Ze trad niet meer met haar gezicht in de openbaar- heid omdat de tekenen des tijds haar niet onberoerd hadden gela- ten. Op 9 mei 1992 stierf ze en werd ze begraven op het kleine kerkhof in haar geboortestadje. „Je kunt niet heel haar leven in een uur opvoeren op het toneel", ver- telde Jasperina de Jong eerder in het Algemeen Dagblad over 'Mar lene Dietrich'. „Maar haar proble- men worden wel aangestipt in de voorstelling." De tweede helft van deze intieme musical is een halfuur durend concert waarin haar groot- ste hits te horen zijn, zoals 'Lili Marlene', 'Sag mir wo die Blumen sind', 'You do something to me' en 'La vie en Rose'. De Jong ont- ving voor haar rol een John Kraaij- kamp Musical Award 2002 voor de beste vrouwelijke hoofdrol. Op het podium wordt ze bijgestaan door Doris Baaten, die haar kleed- ster speelt. De muzikale begelei- ding is in handen van een trio on- der leiding van Ad van Dijk. Lezers van Maasstad weekbladen krijgen 4 korting op de toegangs- prijs voor de voorstelling van 'Marlene Dietrich' op zondag 10 novernber om 14.00 uur. Kaarten kosten 22 of 19. Reserveren: 010-484.33.33. De in Duitsland gemaakte musical- show 'She Loves You' toont de hoogtijdagen van de 'fab four', of- tewel The Beatles. Eersteklas mu- zikanten en acteurs zorgen samen voor een avondvullend spektakel, waarbij het succesverhaal van The Beatles in al z'n facetten wordt be- licht. Deze bijzondere productie is op 11 novernber te zien in De Doe- len. Reserveren aan de kassa van De Doelen, telefoon 010- 217.17.72. In het City Infor- matiecentrum Rotterdam is tot en met 22 novernber 2002 de tentoon- stelling Belhuizen in Rotterdam' te zien. Locatie: Coolsingel 197. Geopend: ma-vr 9.30-18.00 uur, za 11.00-17.00 uur. De toegang is gratis. Informatie: 010-413.40.11 of www.airfoundation.nl. De musical 'Copacabana' is van 9 tot en met 17 novernber te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotter dam (m.u.v. 10 en 11 novernber). Deze musical speelt zich af in de tropische sferen van de nachtclub- scene van New York en Havana in de jaren veertig. De hoofdrollen worden gespeeld door Danny de Munk, John Leddy en Sonja Silva. Reserveren: 010-484.33.33 of ww- w.luxortheater.nl. Nighttown bewijst op 9 novernber de laatste eer aan Jam Master Jay. De DJ van Run DMC werd 30 oktober dood- geschoten in een New Yorks stu dio. De MC special die voor deze avond stond gepland, zal in het te- ken komen te staan van Jam Mas ter Jay. Tijdens deze avond bren- gen diverse MC's, breakers en an- dere artiesten een eerbetoon. De MC Special is onderdeel van het ACT2002 festival. Aanvang 21.00 uur, entree 17,50. In het OorlogsVerzetsMuseum Rotter dam is op zondag 10 novernber vanaf 14.00 uur een lezing met persoonlijke belevenissen over de razzia door dhr. J. Kraaijvanger. Aansluitend is een documentaire over de razzia in Rotterdam en Schiedam te zien. Deze film is da- gelijks te zien tot en met vrijdag 29 novernber. Tevens is er een kleine tentoonstelling over dit onderwerp ingericht in de filmzaal van het museum. Het OorlogsVerzetsMu seum, Veerlaan 82, is geopend van dinsdag tot en met vrijdag 10.00- 16.00 uur en zondag 10.00-16.00 uur. Informatie: 010-484.89.31. In het artikel over Twarres in de Maasstad van 30 oktober 2002 is een foutje geslopen. In tegenstel- ling tot vermeld is de titel van het debuutalbum van het Friese duo niet 'Steam' maar 'Stream'. door Vincent Wernke ROTTERDAM - „Stelt u zich Rotterdam voor zonder zijn schouwburg, zijn thea ters, zijn orkest, zijn dans- en theatergezelschappen, zijn festivals, zijn musea en galeries, zijn internationaal gerenommeerde architec- tuur... Denk die weg en er blijft een stad over met hui- zen, straten en winkels, een doordruk van iedere andere stad zonder kunst en cul- tuur. Rotterdam is Rotter dam omwille van zijn ver beelding." Het hierboven geschetste beeld is een beetje zwartwit, geeft drama- turg Erwin Jans van het ro theater toe. „Maar", vult hij aan: ,,Cultu- rele instellingen spelen een enor- me rol in het stedelijke leven. Ze zijn een sociaal en jnaatschappe- lijk iets. Wij zijn niet narcistisch bezig, ook wij lezen elke dag de krant en zien dingen om ons heen. Die zaken worden door het ro theater op eigen wijze ver- werkt. Misschien soms wat cryp- tisch, maar we leven echt niet in een ivoren toren." En die indruk wekt de politiek soms wel: „Kunst is elitair en nar cistisch, gericht op een te klein publiek en kost te veel geld. Er wordt de laatste tijd in te negatie- ve bewoordingen over kunst ge- sproken", vindt Jans. De kunst- wereld verzet zich daar wel tegen, maar gaat volgens hem vooral in de verdediging. „En daardoor sehiet men de discussie voorbij en wordt vergeten wat de rol is van kunstinstellingen. Om dat duidelijk te maken, heft het ro theater geen entree bij de voorstelling 'Lava Lounge', van 13 tot en met 30 novernber in de Rotterdamse Schouwburg. „We koppelen de voorstelling los van geld om duidelijk te maken waar het ons in de kern om te doen is: De verbeelding. Je hebt het com- merciele circuit waar makers hun publiek iets voorschotelen, waar- van je vooraf weet dat het zo gaat verlopen. Bijvoorbeeld Holly- woodfilms stellen daarom zeiden teleur. Anders is het met voorstel- lingen die niet de voorgeschreven structuren volgen. Daarbij weet je niet onrniddellijk wat je te zien krijgt. Je wordt dus verrast. Na- tuurlijk kun je ook teleurgesteld worden, maar daarom is het juist spannend, zowel voor het publiek als voor de makers." Voorstellingen zoals die van het ro theater prikkelen de verbeel ding van de kijker. En die ver beelding is onbetaalbaar. Niet voor niets nodigt het ro theater het publiek uit om gratis naar "Lava Lounge' te komen kijken onder het motto 'Verbeelding heeft geen prijs'. „Natuuriijk zijn onze voorstellingen niet voor ie dereen, maar datzelfde geldt voor soaps. Die trekken ook een eigen publiek, Het is alleen wel zo dat modem theater een bepaalde ken- nis van het publiek vraagt." De dramaturg van het ro theater pleit er daarom voor om het pu bliek veel vaker een kijkje te gun- nen in de keuken van kunstinstel lingen. „Zien hoe verbeelding tot stand komt is ontzettend interes- sant. Bovendien leert het publiek daardoor om bepaalde dingen te herkennen." Jans vergelijkt het met een tentoonstelling: „Als er iemand met je meeloopt die ken- nis van zaken heeft en je op be paalde dingen wijst, kan er een wereld voor je opengaan. Dan zie je die dingen een volgende keer misschien zelfook." Het ro theater werkt daarom met een educatief programma, waar bij scholen een inleiding krijgen of workshops volgen voordat ze naar een voorstelling gaan kijken. „Daar hebben we heel positieve ervaringen mee. Jonge mensen blijken vaak heel creatief met tek- sten om te kunnen gaan. En als ze een bepaalde scene zelf hebben gespeeld, kijken ze daar op een heel andere manier naar als ze die scfene vervolgens op het toneel zien", gelooft Jans. Met de actie rond 'Lava Lounge' wil het ro theater dus duidelijk maken wat het belang van de ver beelding is. Het publiek wordt daarom niet zomaar gratis uitge- nodigd, er zijn ook speciale acti- viteiten ronde de voorstellingen. Elke dag is er een inleiding en een nagesprek, waarbij makers, gas- ten en publiek napraten over de voorstelling. Op de laatste dag is er een groot debat onder leiding van Michael Zeeman, waarvoor ook de wethouder van cultuur wordt uitgenodigd. De actie van het ro theater is vooral bedoeld om de kunst op foto: De Filmfabriek een positieve manier naar voren te brengen. Het gaat volgens Jans in eerste instantie niet om geld. ,,Als veiligheid prioriteit heeft en iedereen daarvoor geld moet inle- veren, dan hebben wij daar als culturele instelling geen proble- men mee. Wat wij wel vervelend vinden is dat in negatieve be woordingen over kunst gespro- ken wordt. Daar willen wij iets aan doen. Kunst kost misschien relatief veel geld, maar er zijn ook heel veel mensen die ervan leven. Niet alleen makers, maar ook de horeca. Bovendien geeft kunst en cultuur uitstraling aan de stad. Dat is iets dat geen prijs heeft. En als je het toch cijferma- tig bekijkt, denk ik dat het nog steeds niet negatief is." Voor meer informatie: www.ro- theater.nl. Telefonisch reserve ren: 010-411.81.10. door Vincent Wernke ROTTERDAM - 'The Silence of the Lambs' is een van de beste films aller tijden. Het psychologi- sche spel tussen seriemoordenaar Hannibal Lecter en FBI-agent Cla rice Starling, de intense spanning en het sterke spel van Jodie Foster en Anthony Hopkins maakten deze film tot een klassieker. Dat er een vervolg zou komen, stond daarom in 1991 al vast. 'Hannibal' (2001) viel echter in meerdere opzichten tegen. Prequel 'Red Dragon' moet deze mislukking goedmaken. Anthony Hopkins had al heel veel films op zij naam staan, toen hij in 1991 de rol aannam van serie moordenaar Hannibal Lecter. Het zou een van zijn beste en in elke geval zijn meest bekende rol wor den. De angstaanjagende beelden van de achter glas zittende Lecter, die gedetailleerd verhaalt over zijn gruwelijke moorden, gaan nog steeds door merg en been. Het ster ke tegenspel van Jodie Foster als FBI-agent Clarice Starling, erop uit gestuurd om informatie van Lecter los te krijgen om een actie- ve seriemoordenaar te kunnen pak- ken, deed de rest. Tien jaar na 'The Silence of the Lambs' verscheen het langver- wachte vervolg, evenals de eerste Elke actie heeft een looptijd van 4 weken. Kosten bellijn bedragen 0,70 per minuut. Deelnemen aan de actie kan zo vaak men wil. Instructies dienen opgevolgd te worden. Deelnames die niet aan de actievoorwaarden voldoen worden uitgesloten. Deelname aan activiteiten (zoals reizen e.d.) welke betrekking hebben op een gewonnen prijs, geschiedt voor eigen risico. Prijzen kunnen niet geruild worden en zijn niet inwisselbaar voor geld. 1R 1 Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. In gevallen waarin het reglement niet voorziet, beslist Rotterdams Dagblad bv. Winnaars ontvangen uiterlijk 2 weken na afloop van de prijsvraag telefonisch bericht. Gegevens van deelnemers worden niet verstrektaan derden. Medewerkers van Rotterdams Dagblad bv zijn uitgesloten van deelname. Door deel te nemen aan het Bel Winspel verklaart men akkoord te gaan met deze voorwaarden. film gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Harris. 'Hanni bal' stelde echter teleur. Deze film viel tegen en mistte veel wat 'The Silence of the Lambs' juist zo sterk maakte. Van spanning was geen sprake, Jodie Foster was vervan- gen door Julianne Moore, en de angstaanjagende seriemoordenaar Hannibal Lecter was verworden tot een parodie op zichzelf. Nu wil het toeval dat Harris voor 'The Silence of the Lambs' ook al een boek had geschreven waarin Hannibal Lecter zijn opwachting maakte. Dit boek, 'Red Dragon', was zelfs al eens verfilmd. In 1986 verscheen 'Manhunter' van regis seur Michael Mann. Brian Cox speelde in deze verfilming de rol van Lecter, maar maakte niet half zoveel indruk als Hopkins in 'The Silence of the Lambs'. Het was daarom niet verrassend dat beslo- ten werd 'Red Dragon' opnieuw te verfilmen, deze keer wel met Hopkins als Lecter. In het begin van 'Red Dragon' zien we hoe Hannibal Lecter zijn niets- vermoedende eetgasten menselijk vlees voorzet van een van zijn slachtoffers. Niet lang daarna ont- dekt FBI-agent Will Graham (Ed ward Norton) dat Hannibal Lecter verantwoordelijk is voor een aantal gruwelijke moorden. Na een kort gevecht tussen de twee belandt Graham in het ziekenhuis en Lec ter achter de tralies van een zwaar- bewaakte inrichting. Zijn bijna dood is voor de agent reden om te vertrekken bij de FBI en zich met zijn gezin terug te trekken in een rustig deel van Amerika. De rust wordt verstoord als FBI- agent Jack Crawford (Harvey Kei- tel) hem opzoekt met het verzoek te helpen bij de opsporing van een moordenaar (Ralph Fiennes), die inmiddels de bijnaam 'tandenfee' heeft gekregen. Graham komt er- achter dat er maar een manier is om de tandenfee te pakken en dat is door zich in te leven in het den- ken van deze psychopaat. Er is maar een man die hem hierbij kan helpen: Hannibal Lecter. Voor hij het doorheeft, staat niet alleen zijn eigen leven op het spel, maar ook dat van zijn vrouw en kind. 'Red Dragon' is, in tegenstelling tot 'Hannibal', een waardige op- volger van 'The Silence of the Lambs'. 'Red Dragon' verloopt qua verhaal ook vrijwel hetzelfde als de eerste Hannibal-verfilming: FBI-agent krijgt bij de opsporing van een gestoorde seriemoorde naar hulp van de briljante psycho paat Hannibal Lecter. De klok tikt mee, want elk moment kan de moordenaar weer toeslaan. Lecter zelf komt minder prominent in beeld dan in 'Hannibal', wat de film ten goede komt. Hannibal heeft het mysterieuze en onvoor- spelbare uit 'The Silence of the Lambs' terug, waar hij in 'Hanni bal' compleet was doorgeslagen. Hopkins speelt Lecter net zo sterk als in 'The Silence of the Lambs', terwijl Ralph Fiennes een fantasti- sche rol neerzet als de gestoorde seriemoordenaar Francis Dolarhy- de. Edward Norton is op dreef als FBI-agent en Harvey Keitel is goed als altijd. Met 'Red Dragon' heeft de Hannibal-trilogie een waardig slot gekregen. ®llx Art.nr. 246387 ct. Art.nr. 246378 Art.nr. 246389 Art.nr. 246376 Art.nr. 246383 Art.nr. 246375 Art.nr. 246386 I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2002 | | pagina 21