Onafhankelijk Toneel speelt 'Dominiek'
Pianoconcert en samples vormen
basis voor dansstuk Scapino Ballet
Tweede Harry Potter-film is fantastisch
LEUKESINT
KADO'S UIT
DE CORRECT
K00PJES SHOP
1«
6:
3.9
12:
6:
maasstad
preview
99
99
99
2 IN 1
ALADAR
BERGWEG 110, ROTTERDAM
'lets komt vaak pas echt tot
z'n recht als er contrast is'
Actievoorwaarden Bel Winspel
t
WINNIE DE POOH
MINI F0T0-ALBUM
Mm
Woerisdag 27 november 2002
tx51
Acteurs van het O. T. bezig met het poppenspel, dat onderdeel
uitmaakt van de familievoorstelling 'Dominiek'. foto: Dick siuijter
podium NHM
kort
'Klei'is te zien in Lantaren/
Venster.
ROTTERDAM - Een viool-
concert van Tsjaikovski en
elektronische samplemuziek
van Tim Simenon. Ze lijken
van elkaar te verschillen als
dag en nacht. Toch gebruikt
artistiek directeur Ed Wub-
be van Scapino Ballet Rot
terdam, deze twee muziek-
stukken voor het avondvul-
lende dansstuk 'Tsjaikovski,
P.I.', dat vanaf 4 december
te zien is in de Rotterdamse
Schouwburg.
Scene uit het nieuwe dansstuk Tsjaikovski, P.I.van Scapino Ballet Rotterdam.
Harry Potter (Daniel Radcliffe) en Ron Wemel (Rupert Grint) in 'Harry Potter and the Chamber of
Secrets'.
Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam
ontdekt u de leukste Sintkado's. Op 400 m2
vindt u honderden koopjes op het gebied
van CD's, CD-singles, computersoftware,
computer-spelletjes, speelgoed
en vele andere leuke
hebbedingetjes.
Kom snel langs,
alles staat voor
u klaar, want als
Correct't niet heeft,
vergeet't dan maar!
ACRYLCD-STANDAARD
Opbergsysteem voor
10 dubbel- of 20 enkel-CD's.
KELDERPRIJS 1 99
MULTIGAMES £3
Uren genot voor kinderen
vanaf 4 jaar. Met o.a. schaken,
dammen, roulette, domino en nog
tientallen andere spelletjes.
KELDERPRIJS
WINNIE MINI
F0T0-ALBUM
3 Mini foto-albumpjes voor pasfoto's
van je vriendjes en vriendinnetjes.
KELDERPRIJS
HARRY POTTER GAME
FLUFFY ACTION GAME
Computerspel met de 3 Koppige hond
Fluffy uit de eerste Harry Potter film.
KELDERPRIJS
2A&T
CRIMSON SKIES
Snelle vliegtuigen in dit Microsoft
spelvoorde PC.
KELDERPRIJS
-222ST
2 IN 1 ALADAR
Sprekende Dinosaurus voor
de kids vanaf 3 Jaar
KELDERPRIJS
ZONDAG 1 DECEMBER
GE0PEND VANJ2.00-17.00 UUR
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.90 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Zondag 1 december geopend van 12.00-17.00 uur.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Er is veel te zien
tijdens 'Dominiek' de nieuwe
voorstelling voor de hele familie
van het Onafhankelijk Toneel
(O.T.). Niet alleen zit 'Dominiek',
naar het boek van William Steig,
vol kleurrijke personages, deze
zijn bovendien in viervoud te be-
wonderen, Als poppen, in levende
lijve en via twee grote videoscher-
men boven het podium.
'Dominiek' is een voorstelling in
de trant van 'Abels Eiland', een
eerdere voorstelling van het O.T.
Ook hierin werd live-spel van de
acteurs gecombineerd met poppen
en geprojecteerde beelden. Links
op het podium verzorgen 'de ac
teurs' een poppenspel in schitte-
rend uitgevoerde decors op schaal.
De uitvergrotingen van deze ge-
beurtenissen worden rechts op het
podium gespeeld door echte ac
teurs. Van beide spelvormen wor
den bovendien live-beelden gepro-
jecteerd op twee grote schermen.
„De acteurs zijn continue bezig",
vertelt acteur Jeroen Spitzenber-
ger. „Ze rijden het ene moment een
decorstuk het podium op of bedie-
nen een van de twee camera's, ter-
wijl ze even daarna in de huid krui-
pen van een krokodil of een oli-
fant." Daarbij spelen de acteurs
Joke Debaere, Gwen Maduro,
Ruurt De Maesschalck, Simeon
van Leeuwen, Hans Thissen en
Conny de Vugt allemaal een aantal
rollen en treden ze afwisselend op
als verteller van het verhaal. Jeroen
Spitzenberger is de enige die maar
een rol speelt: die van het hondje
Dominiek, hoofdpersoon van het
stuk. De regie van 'Dominiek' is in
handen van Gerrit Timmers.
De familievoorstelling 'Dominiek'
is gebaseerd op het gelijknamige
boek van de Amerikaanse schrij-
ver en illustrator William Steig.
Hoofdpersoon is de vriendelijke
hond Dominiek. Die trekt de we-
reld in en beleeft onderweg allerlei
spannende avonturen en ontmoet
verschillende kleurrijke ftguren.
Ondertussen wordt hij op de huid
gezeten door de Onheilsbende, die
alle dieren de stuipen op het lijf ja-
gen. „Het gaat over dieren", ver
telt Spitzenberger. „Maar die zeg-
gen ook iets over mensen en hun
gedrag." Dit wordt versterkt door
het feit dat de acteurs - in tegen-
stelling tot de gebruikte poppen -
niet zijn opgemaakt als dieren.
Hoewel het publiek dus op vier ni-
veaus naar de voorstelling kan kij-
ken, is 'Dominiek' goed te volgen
voor alle leeftijden. Volgens Je
roen Spitzenberger maakt het ook
niet uit hoe iemand de voorstelling
bekijkt: „Het is maar net wat ie
mand het leukste vindt om naar te
kijken. Kinderen zijn gewend om
af te wisselen en snel heen en weer
te schakelen. Of het verhaal dan
wel goed te volgen is? Ja hoor, bij
de try-outs hebben we dat bewust
na afloop aan de kinderen ge-
vraagd. De reaches waren heel po-
sitief. Wat ze het leukste aan de
voorstelling vonden? Het gevecht
van Dominiek met de Onheilsben
de en de bruiloftscene. Maar er zijn
ook kinderen die alles leuk von
den", lacht de acteur.
Dominiek is te zien van 27 novern
ber tot en met 6 december in de
Rotterdamse Schouwburg. Aan-
vang 15.00 of 19.30 uur. Reserve-
ren: 010-411.81.10.
Schrijfster en regisseuse Marijke
Schermer keert in de voorstelling
'Klei' terug naar haar jeugd: het
Groningse platte land. Ze schreef
een beklemmend boerendrama
over de ontoereikendheid van de
liefde. Dora is door haar geliefde
Vink (Jack Vecht) tien jaar gele-
den verlaten. Hij heeft zomaar zijn
biezen gepakt. Zij trok naar het
Groningse platteland met Titus,
een zwijgzame noorderling. Als
Vink plotseling weer voor de deur
staat, blaast hij de rust uit haar le-
ventje weg. Wat moet ze met deze
innemende, sensuele man die alle
gevoelens in haar wakker die tien
jaar lang in slaap zijn gesust? In
haar herinnering heeft ze van Vink
een mythe gemaakt en heeft dat
vermengd met de woede om zijn
vertrek. Nu komt hij weer langs
om te zien of de sleutel tot de toe-
komst in het verleden ligt.'Klei' is
op donderdag 28 november te zien
in Lantaren/Venster, aanvang
21.00 uur. Reserveren: 010-
277.22.77. De avond Re-
Turn up the Bass op zaterdag 30
november in WaterFront zal ge-
heel in het teken staan van de an-
tieke house: hiphouse, hardhouse,
acidhouse, kortom alle house-stij-
len zullen de revue passeren. De
zap-skills moeten dus maar bijge-
schaafd worden op zondag, want
deze zaterdag is het tijd voor een
ouderwets getint feessie! Aanvang
22.00 uur, entree 6 euro. Het
concept van GrooveXpress in
Nighttown blijft onveranderd, a
groovy night with live performan
ces. Streven is om op vrijdag 29
november een avond neer te zetten
met de ultieme... gezellige... su-
perrrr.... feestsfeer zoals je die
"vroeger" tegen kwam in Night-
town of Roxy. Naast vele soulfull
grooves zullen ook de oude kra-
kers weer eens uit de stoffige kel-
der worden gehaald om tijdens
GrooveXpress opnieuw het "dag-
"licht te zien. Aanvang 22.00 uur,
entree 10 euro.
door Vincent Wernke
Nog een week en dan gaat het
nieuwe dansstuk 'Tsjaikovski,
P.I.' van Ed Wubbe in premiere
in de Rotterdamse Schouwburg.
Een stuk waarin hij het experi
ment zoekt. A1 jaren liep hij rond
met het idee om een choreografie
te maken op Tsjaikovskis be-
faamde vioolconcert. „En nu was
het moment daar om dat te doen.
Ik vind het mooie muziek, al is
het geen balletmuziek. Tsjai
kovski heeft wel beroemde ballet
muziek gemaakt, zoals het Zwa-
nenmeer, en in dit vioolconcert
hoor je bepaalde elementen terug-
komen die berinneren aan zijn
balletmuziek."
Het probleem was dat het viool
concert van de Russische compo-
nist maar 37 minuten duurt. Niet
genoeg voor een avondvuUende
voorstelling. „Daarom heb ik
Tim Simenon, bekend als Bomb
the Bass, gevraagd om een eigen-
tijdse variant op het vioolconcert
van Tsjaikovski te maken. Het
idee van het tweede deel is om het
vioolconcert, dat in de romantiek
is gemaakt, naar de moderne tijd
te halen. Zowel qua vormgeving
als muziek is het tweede deel an-
ders dan het eerste. De muziek is
gefragmenteerder en bevat on-
heilspellende elementen. Boven
dien is de choreografie individua-
listischer, de verhouding tussen
de dansers is anders, killer en za-
kelijker dan in het eerste."
Het contrast tussen beide delen is
groot, geeft Wubbe toe. „Maar
toch horen ze bij elkaar. De hele
avond gaat over dat vioolconcert
van Tsjaikovski. Qua concept
zijn beide stukken met elkaar ver-
bonden. Het publiek ziet in het
tweede deel een aantal elementen
foto: Frank Hanswijk/Scapino Ballet Rotterdam
uit het eerste deel terug, maar het
is tegelijkertijd heel anders. Net
zoals de
wereld is
veranderd.
Voor de
pauze hoor
je prachtige
orkestmu-
ziek met ro-
mantische elementen, terwijl je
na de pauze elektronische muziek
hoort. Dat contrast vind ik be-
langrijk, omdat iets vaak pas echt
tot z'n recht komt als er contrast
is."
Ed Wubbe kwam in contact met
Tim Simenon via de directeur van
het Lowlands Festival, waar Sca
pino Ballet Rotterdam de laatste
vier jaar te zien was. „Ik vertelde
hem dat ik een hedendaagse com-
ponist zocht en toen kwam hij
met de naam van Tim Simenon.
Ik heb hem het concept uitgelegd
en hij vond het zeer interessant.
Simenon had bij wijze van spre-
ken nog nooit van Tsjaikovski ge-
hoord, maar dat maakte niet uit.
Ik vond die onbevangenheid juist
belangrijk. Hij heeft het viool
concert beluisterd en nam de uit-
daging aan."
Wubbe werkt bij 'Tsjaikovski,
P.I.' naast Tim Simenon ook sa-
men met Pamela Homoet (kos-
tuums), Geert van der Velden
(vormgeving) en Tom van Noor-
den (licht). Het contrast tussen
beide delen zit daardoor niet al
leen in de muziek, maar ook in de
vormgeving en kostuums: „In
eerste deel dragen de dansers wit-
te pakken, zoals de rijken uit
1800 zich
kleedden als
ze bijvoor-
beeld gingen
schermen.
Ook de ruimte
waarin de
voorstelling
zich afspeelt is gedecoreerd. Na-
de pauze zie je dezelfde ruimte,
met Andy Warholl-achtige prints
en extreme kostuums, met tatoo's
en zware make-up."
Wubbe geeft toe dat het voor het
publiek even wennen zal zijn om
na de romantische muziek van
Tsjaikovski na de pauze gecon-
fronteerd te worden met de mu
ziek van Tim Simenon. „Die
samplemuziek is vrij ontoeganke-
lijk, zeker voor balletpubliek.
Maar ik heb ooit ook trashmuziek
gebruikt met dans. Het is opval-
lend om te zien dat die muziek
dankzij de dans toch toegankelijk
wordt voor de toeschouwers. Ze
zouden het thuis nooit draaien,
maar gaan het dankzij de dans
toch accepteren en waarderen."
„Deze vorm van samenwerken
bevalt mij erg goed", vertelt de
artistiek directeur van Scapino
Ballet Rotterdam. „Ik vind ook
dat je als gezelschap moet experi-
menteren, avontuur in een voor
stelling stoppen en hopelijk blijft
het aantrekkelijk om naar te kij
ken. Ik hoop dat we de toeschou
wers kunnen verleiden om in ons
experiment mee te gaan."
'Tsjaikovski, P.l.is te zien in de
Rotterdamse Schouwburg op 4, 5,
6 en 7 december. Reserveren:
010-411.81.10. lnformatie:
www.scapinobalIet.nl.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Na het fantasti-
sche eerste filmavontuur over to-
venaarsleerling Harry Potter was al
bekend dat eind 2002 het tweede
deel de bioscopen zou bereiken.
De boekenserie bestaat inmiddels
uit vier delen, waardoor de film
makers nog wel even vooruit kun
nen. Dat is goed nieuws, want ook
de tweede rolprent 'Harry Potter
and the Chamber of Secrets' is een
geweldig filmavontuur.
Wie de boeken van J.K. Rowling
kent, weet dat het verfilmen van de
avonturen van Harry Potter een
helse opgave is. De boeken zijn zo
gedetailleerd en rijk gevuld met
kleurrijke personages en fantasie-
volle gebeurtenissen, dat het veel
van de filmmakers vergt. Ten eer
ste de gave om de lijvige boeken
terug te brengen tot een acceptabe-
le filmlengte. Bovendien staat of
valt alles met de vormgeving. De
miljoenen lezers over de hele we
reld hadden immers hun eigen
beelden bij de boeken al lang in
hun hoofd zitten, voordat Harry
Potter op het witte doek verscheen.
En de laatste voorwaarde is dat de
filmers kunnen putten uit de meest
geavanceerde special effects.
Op alle punten slaagde regisseur
Chris Columbus in het eerste deel.
En ook zijn herexamen - het inge-
wikkeldere tweede deel uit de serie
- legt hij succesvol af. In deze film
keert Harry na de zomer terug naar
Zweinstein, ondanks waarschu-
wingen van huiself Dobby om niet
Elke actie heeft een looptijd van 4 weken
Kosten bellijn bedragen 0,70 per minuut.
Deelnemen aan de actie kan zo vaak men wil.
Instructies dienen opgevolgd te worden.
Deelnames die niet aan de actievoorwaarden
voldoen worden uitgesloten.
Deelname aan activiteiten (zoals reizen e.d.)
welke betrekking hebben op een gewonnen
prijs, geschiedt voor eigen risico.
Prijzen kunnen niet geruild worden en zijn niet
inwisselbaar voor geld.
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
In gevallen waarin het reglement niet
voorziet, beslist Rotterdams Dagblad bv.
Winnaars ontvangen uiterlijk 2 weken na afloop
van de prijsvraag telefonisch bericht.
1 Gegevens van deelnemers worden niet
verstrekt aan derden.
1 Medewerkers van Rotterdams Dagblad bv
zijn uitgesloten van deelname.
Door dee! te nemen aan het Bel Winspel verklaart
men akkoord te gaan met deze voorwaarden.
te gaan. Volgens Dobby loopt Har
ry groot gevaar als hij terugkeert
naar de tovenaarsschool. Harry
laat zich echter niet kennen en
voegt zich bij zijn beste vrienden
Ron Wemel en Hermelien Griffel.
Al snel trekt een mysterieuze en
gruwelijke plaag door Zweinstein.
Hoewel Harry door velen gezien
wordt als held, wordt hij al snel
verdacht van de gruwelijke ge
beurtenissen op de school. Samen
met Ron en Hermelien gaat hij op
onderzoek uit en stuit op het mys-
terie van de Geheime Kamer.
De filmmakers moesten noodge-
dwongen flink snijden in de fanta-
sieen van J.K. Rowling. Hoewel de
film vrij letterlijk het boek volgt, is
het onmogelijk om de gebeurtenis
sen te kopieren. Dan zou het resul-
taat een urenlange film zijn. 'Harry
Potter and the Chamber of Secrets'
duurt nu twee uur en veertig minu
ten en dat is al vrij lang voor een
jeugdfilm. Waarbij ik overigens
wil aantekenen dat deze film niet
bepaald geschikt is voor tere kin-
derzieltjes. Ondanks de beperkin-
gen, houdt regisseur Chris Colum
bus de vaart erin en is de film afge-
lopen voor je er erg in hebt.
Daarbij zijn de personages werke-
lijk fantastisch. Veruit de meeste
figuren uit het boek zijn precies
zoals je ze had voorgesteld. Nieuw
in deze film zijn onder meer hui
self Dobby en de zelfingenomen
leraar Verweer tegen de Zwarte
Kunsten, Gladianus Smalhart (een
sterke rol van Kenneth Branagh).
Zelf blijf ik hoofdrolspelers Rupert
Grint (Ron Wemel), Emma Wat
son (II) (Hermelien Griffel) en Da
niel Radcliffe (Harry Potter) zo ge-
knipt voor hun rollen vinden, dat
ik nu al medelijden heb met de ac
teurs die hen straks moeten opvol-
gen. Want dat deze acteurs het ein-
de van de filmserie halen, met uit-
eindelijk wellicht zeven delen, lijkt
onwaarschijnlijk.
En dan de special effects. Deze
film zit zo vol special effects, dat je
het op een gegeven moment niet
meer door hebt. Een vliegende au
to, de meeste fantasievolle beesten,
toverkunst, gigantische decors en
andere special effects zijn zeer
overtuigend en onmisbaar in een
film als deze. En zo heeft Chris
Columbus, die de regie van het
derde avontuur 'Harry Potter and
the Prisoner of Azkaban' overlaat
aan Alfonso Cuaron, met 'Harry
Potter and the Chamber of Secrets'
een fantastisch filmavontuur afge-
leverd, nog beter dan het eerste
deel. Deze film neemt je mee in
een fantasiewereld, betovert je en
laat je na twee uur en veertig minu
ten verbluft achter.
Volgens sommigen is de populari-
teit van de jonge tovenaarsleerling
tanende. Met deze film en het vijf-
de boek van J.K. Rowling in aan-
tocht, lijkt Harry Potter helemaal
terug van nooit weggeweest.
kt\ .Nr. 221619
MUtfi
Art.nr. 246391
Art. Nr. 199147
Art. Nr. 239513
Art. Nr. 97792
Art. Nr. 199143