pi
Met korting naar nieuwe dansvoorstelling
van het Scapino Ballet in Theater Zuidplein
Twintigste Bondfilm 'Die Another
Day' houdt reputatie van 007 hoog
Nationale Toneel speelt stuk Fassbinder
HONDERDEN CD-SINGLES
00
5?
9:
5?
HAAR VERSIER SET
IN DE KOOPJESSHOP
99
2995V00r'1 n
STAR WARS RACE
&QT 99
9
X1& 99
BERGWEG 110, ROTTERDAM
ROTTERDAM - In decem-
ber ging het uit twee delen
bestaande dansstuk 'Tsjai-
kovski, P.I.' van Ed Wubbe
in premiere. Vanaf 15 januari
is een deel van deze voorstel-
ling, 'Tsjaikovski, P.I., part
one', te zien in een program-
ma met 'Scum' van Nanine
Linning. Lezers van Maas-
stad weekbladen kunnen de
ze tweeluik van Scapino Bal
let Rotterdam op woensdag
15 januari met vijftig procent
korting gaan zien in Theater
Zuidplein in Rotterdam.
Kortingsactie
podium
kort
ROTTERDAM - In de rest
van de wereld is de twintig
ste James Bond film al we-
ken een groot succes. In Ne-
derland moesten we er we-
gens een tekort aan scher-
men een aantal weken lan-
ger op wachten, maar vanaf
donderdag is 'Die Another
Day' ook in onze bioscopen
te zien. Een film die volgens
berichten bewijst dat de
filmserie over's werelds be-
roemdste geheimagent nog
wel wat jaren meekan.
Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam
ontdekt u de leukste snuffelafdeling van
Nederland. Op 400 m2 vindt u honderden
koopjes op het gebied van CD's, CD-singles,
computersoftware, computerspelletjes, speel-
goed en vele andere leuke hebbedingetjes.
Nu tijdens de Correct Wintersale opruiming
extra interessant geprijsd
10VOOR €2.00
0.25
25 VOOR
DIVERSE VIDE0-BANDEN
lo-gcr
8 Of YE
iS
ah
7mm
V I IClClOOlClU
Woensdag 8 januari 2003
Een groter verschil in muziekkeu-
ze van de beide huischoreografen
voor een programma is bijna niet
denkbaar. Het fabuleuze vioolcon-
cert van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski in-
spireerde Ed Wubbe tot zijn nieu
we dansstuk 'Tsjaikovski, P.I., part
one', dat onderdeel uitmaakt van
zijn nieuwe avondvullende pro-
ductie 'Tsjaikovski, P.I.'. Nanine
Linning maakte haar visueel en fy-
siek zeer krachtige 'Scum' op het
geheel eigentijdse geluidspalet van
Michiel Jansen. Mede dankzij het
succes van 'Scum' kreeg zij in
2002 de 'Perspektiefprijs'.
,,'Scum' speelt zich af in een afge-
sloten ruimte, bijna een laboratori-
umsituatie, waarin we door een
vergrootglas, met een soort socio-
logische nieuwsgierigheid een
groep mannen observeren die in
die ruimte een mini-maatschappij
vestigen", vertelt Nanine Linning
over haar dansstuk. „Ze moeten
wel, ze kunnen er niet uit. Hoe ont-
wikkelt die maatschappij zich, hoe
wordt de rangorde vastgesteld, hoe
ontstaat teamwork? Tussen stoeien
Moment uit de dansvoorstelling 'Scum'van Scapino Ballet Rotterdam.
en vechten loopt een grens en die
ligt bij het beschadigen van de an-
der. Natuurlijk is het spel niet hele-
maal onschuldig: er wordt wel de-
gelijk een rangorde vastgesteld.
Daarmee speel ik in 'Scum', zoe-
kend naar een ontknoping."
Linning heeft de dansers niet zo-
maar in studio losgelaten om te
zien wat er zou gebeuren. Ze zette
zelf de ontwikkelingslijnen uit: „Ik
bepaal wie de rol van pispaaltje
heeft en ben degene die alles uit-
denkt en vormgeeft. Als ik louter
vanuit vorm werk, wordt de danser
als persoonlijkheid door die vorm
ondergesneeuwd, een beetje uni
sex. In 'Scum' zijn die persoonlijk-
heden juist wel belangrijk, en zoek
ik naar wegen om hun individuele
kwaliteiten beter uit te laten ko-
men. Ik ben niet op zoek naar wat
deze mannen gemeen hebben,
maar naar hun teamwork."
foto: Hans Gerritsen
Ook 'Tsjaikovski, P.I., part one'
speelt zich af in een ruimte, in dit
geval in een weelderige sportzaal
uit de tijd van het vioolconcert van
de Russische componist. „De eer-
ste sportzalen leken in hun weelde-
righeid meer op paleiszalen dan op
gymzalen", vertelt Ed Wubbe.
„Dat gebruikte ik als uitgangspunt
voor de vormgeving. De
schermsport werd uitgangspunt
voor de kostuums. De situatie die
ik zo heb gecreeerd, dicteerde ook
de manier van omgang binnen dat
gezelschap mensen in die ruimte.
Er is eenheid, het is een groepsstuk
geworden waarbinnen een duide-
lijke consensus heerst en er weinig
ruimte is voor soli, duetten en an-
der individualistische uitwassen.
„Dat gaf me de mogelijkheid de
enorme virtuositeit van het viool
concert een plaats te geven in de
dans. Niet in voor de hand liggen-
de solistische bravourestukjes met
moeilijke sprongen en kunstjes,
maar juist in het groepswerk, in de
formaties en de constructies. Die
chique genereerde ook een soort
fysieke afstand tussen de mensen.
Ondanks de eenheid wordt nie-
mand al te amicaal, men raakt el-
kaar nauwelijks aan, wat behoor-
lijk ongewoon is voor mijn werk."
'Scum/Tsjaikovski, P.I., part one'
is op 15 januari te zien in Theater
Zuidplein in Rotterdam en op dins-
dag 4 maart in het Isala Theater in
Capelle aan den IJssel. Lezers van
Maasstad weekbladen kunnen de
voorstelling in Theater Zuidplein
op 15 januari bezoeken voor de
helft van de prijs. Knip dit artikel
uit en lever het in bij de kassa van
Theater Zuidplein. U krijgt dan
vijftig procent korting op de toe-
gangsprijs van 15 euro. U betaalt
dan slechts 7,50 euro voor een
kaartje. Deze actie geldt niet voor
reeds gekochte kaarten of in com-
binatie met andere aanbiedingen.
Reserveren: 010-203.02.03. Voor
informatie: www.scapinoballet.nl.
'Let's Dance', de derde voorstel
ling van het Onafhankelijk Toneel
met jonge spelers, gaat over regels
die je eigenheid verstikken, over
de angst voor gek te staan en bui-
tengesloten te worden. Twaalf jon
ge mensen staan klaar op het stati
on voor het vertrek naar de finale
van een groot dansconcours. Het
duurt lang voor de trein komt en
om de tijd te verdrijven, zetten ze
de repetities voort op het perron.
Een Spaanse familie, die ook
wacht op de trein, raakt betrokken
danst mee en de verstikkende re-
gels van de ballroom worden door-
broken met andere, spannender
passen, een nieuwe dans wordt ge-
boren. Maar de eigenaresse van de
dansschool heeft maar een doel:
het ten koste van alles winnen van
de wedstrijd. Met onder anderen
Fred van der Hilst, Ferdi Janssen,
Loes Luca, Ton Lutgerink en Dora
Dolz. Te zien van 10 januari tot en
met 26 februari in de Schiecentra-
le, Lloydstraat 5, Rotterdam. Re
serveren: 010-476.90.29. De
Kunsthal Rotterdam presenteert
Winterreise, een melancholieke
roadstory van Magnumfotograaf
en verhalenverteller Luc Dela-
haye. Samen met de Russische
schrijver Nikolai Vishnievsky reis-
de Delahaye drieenhalve maand
met de Transsiberische spoorlijn,
van Moskou naar Vladivostok. Ze
klopten aan op willekeurige deu-
ren om zo een portret te schetsen
van de gewone Rus en van binnen-
uit het Rusland van nu te laten
zien. Delahaye schetst een intiem,
ontroerend en shockerend portret
van een harde samenleving. In gro-
te kleurenfoto's toont hij de morele
en sociale crisis van Rusland. Hoe-
wel overrompeld door het naar-
geestige en harde leven van alle-
dag vond hij in Rusland ook
schoonheid en keek hij erg op van
de hartelijke bereidwilligheid van
de Russen om zich te laten fotogra-
feren. Te zien tot en met 26 januari
2003. Info: www.kunsthal.nl.
'Die Another Day' is alweer het
twintigste officiele Bondavontuur
in veertig jaar. Net als in de voor-
gaande drie, 'Goldeneye', 'To
morrow Never Dies' en "The
World is Not Enough', wordt de
rol van geheimagent 007 ge-
speeld door Pierce Brosnan. De
acteur noemde James Bond, een
creatie van schrijver Ian Fleming,
al eerder 'de grootvader van alle
actiefilms, die een reputatie heeft
hoog te houden'.
Wat die reputatie inhoudt is te
zien op de negentien DVD's van
officiele Bondfilms die onlangs
in een schitterende boxset werden
gepresenteerd. De negentien
films tonen niet alleen de ver-
schillende Bondvertolkers (Sean
Connery, George Lazenby, Ro
ger Moore, Timothy Dalton en
Pierce Brosnan), maar ook het
tijdsbeeld waarin de films werden
opgenomen. Ook duidelijk wordt
dat James Bond in de basis altijd
dezelfde is gebleven.
Pierce Brosnan speelt in 'Die Another Day' voor de vierde maal geheim agent James Bond.
Dat is ook een belangrijke reden
van het succes van de filmserie.
Wie naar een 007-film gaat, weet
wat hij kan verwachten. Een
spannend plot, spectaculaire ac-
tiescenes en stunts, bijzondere
gadgets en niet te vergeten:
mooie vrouwen. Ook deze Bond-
babes zijn een begrip op zich. In
Bond nummer twintig is Halle
Berry de gelukkige. Zij is echter
niet zomaar een Bondgirl.
In tegenstelling tot veel andere
actrices, die hun rol in Bond-
films probeerden te gebruiken als
opstapje in de filmwereld, heeft
Halle Berry al een Oscar op zak,
voor haar rol in 'Monster's Ball'.
Bovendien signaleerde Halle
BetTy zelf ook een duidelijk ver
schil tussen haar rol en die van
andere Bondgirls: „Jinx is sterker
dan andere Bondmeisjes", liet ze
in interviews weten.
Desondanks gaat de meeste aan-
dacht uit naar de scene waarin
Halle Berry in sexy bikini uit de
zee komt lopen, een duidelijke
verwijzing naar de klassieke sce
ne met Ursula Andress uit 'Dr.
No'. „Niet echt een uitdaging om
te spelen die scene", vindt Berry.
„Maar het is een verwijzing naar
een van de klassieke scenes uit de
historie van 007. Bovendien loop
ik in bikini, wat zorgde voor nog
meer aandacht." En dan te be-
denken dat een naaktscene met
Halle Berry tot verdriet van regis-
seur Lee Tamahori niet doorging,
om de kosten van dit Bondavon
tuur niet op te laten lopen.
En dat terwijl een groot deel van
de kosten van 'Die Another Day'
- budget 142 miljoen dollar -
werd terugverdiend met reclame-
inkomsten en merchandise. Een
groot aantal bedrijven heeft zijn
naam verbonden aan 'Die Ano
ther Day', dat daarom ook wel
gekscherend 'Buy Another Day'
wordt genoemd.
De basis van alles blijft echter het
avontuur. 'Die Another Day' be-
gint met een spectaculaire achter-
volging in een supersnelle hover
craft. Bond begeeft zich in de wa-
penvrije zone die Zuid- en Noord
Korea scheidt. De dodelijk mega-
lomane Gustav Graves (Toby
Stephens) en diens rechterhand
Zao (Rick Yune), vormen een
acute bedreiging voor de wereld-
orde. Om dit te voorkomen reist
007 van Hong Kong naar Cuba
en terug naar Londen. Tijdens
zijn zoektocht ontmoet hij de
sexy Jinx (Halle Berry) en de
veelzijdige Miranda Frost (Rosa
mund Pike). Het verhaal komt tot
een ultieme climax in een ijspa-
leis in IJsland, waar James Bond
wordt uitgedaagd tot een gevecht
op leven en dood.
Pierce Brosnan heeft inmiddels
laten weten ook in het volgende
Bondavontuur op te zullen tre-
den. Voor de Bondgirls zal dit
moeilijker worden, al gaan er ge-
ruchten dat producent Barbara
Broccoli (dochter van de legen-
darische Bond-producent Albert
R. Broccoli) een speciaal film-
avontuur wil opzetten rond Halle
Berrys personage Jinx. Waar of
niet waar? Halle Berry zelf weet
naar eigen zeggen nog van niets.
Afwachten dus maar, al zou Ber
ry in dat geval opnieuw een unie-
ke uitzondering vormen in de
veertig jarige geschiedenis van
James Bond.
ROTTERDAM - In 1987 leidde
de voorgenomen opvoering van
'Het Vuil, de Stad en de Dood'
van Rainer Werner Fassbinder
tot ophef. Acteur Jules Croiset
was zo fel tegen de opvoering
van het 'fascistische' stuk, dat
hij zijn eigen ontvoering in sce
ne zette. Inmiddels wordt 'Het
Vuil, de Stad en de Dood' onder
regie van Johan Doesburg als-
nog opgevoerd door het Natio
nale Toneel.
Saillant detail is dat Jules Croiset
momenteel met het Nationale
Toneel werkt aan een ander
stuk, 'Dood van een Handelsrei-
ziger'. Niet voor niets werd hem
in een interview gevraagd naar
Anniek Pheifer en Marie-
Louise Stheins in 'Het
Vuil, de Stad en de Dood'
van het Nationale Toneel.
foto: Pan Sok
het spraakmakende stuk van
Fassbinder. „Ik wil er niets mee
te maken hebben", zei hij tegen
het Algemeen Dagblad. „Ik heb
er ook geen slapeloze nachten
van. Ik schakel het uit. Zonde
van mijn energie."
De ophef in 1987 stond niet op
zichzelf. Al sinds het ontstaan
van de tekst, voorjaar 1975, zijn
de readies op dit werk van
Fassbinder overladen met woe-
de, verdriet, protest, pleidooien
voor en tegen het stuk, affinitei-
ten, extreme sympathieen en
nog extremere antipathieen.
'Het Vuil, de Stad en de Dood'
zou antisemitisch zijn. Als ge-
volg van alle ophef mag het stuk
in Duitsland nog steeds niet
worden gespeeld. In Nederland
is de uitvoering van het Nationa
le Toneel de eerste.
'Het Vuil, de Stad en de Dood'
gaat over door het leven zwaar
gehavende en extreem geteken-
de mensen. Zo extreem, dat het
weerstand oproept. Een hoer,
een travestiet, een pooier, een
dwerg, een homo en een jood
zijn enkele van de personages
die zich op eigen wijze op de
been houden en zich door het le
ven proberen te slaan. Het is een
bizar stads 'sprookje', waarin
Rainer Werner Fassbinder zijn
personages foute uitspraken laat
doen en dito stellingen laat inne-
men, en daarmee haarscherp hy-
pocriet fatsoen en politiek cor-
recte waarheid ontmaskert.
Dramaturg Loek Zonneveld
somt op de website van het Na
tionale Toneel enkele misver-
standen op over 'Het Vuil, de
Stad en de Dood'. Zo zou
Fassbinder zelf een antisemiet
zijn. „Dat misverstand komt
voort uit onbegrip over het werk
van een kunstenaar", schrijft
Zonneveld. „Een kunstenaar
heeft de keuze om van een taboe
een vertelling te maken, en in
die vertelling het taboe te pro-
blematiseren. Wanneer er in die
vertelling antisemieten rondlo-
pen, dan slaan die antisemieten
vanzelfsprekend antisemitische
taal uit."
Ook zouden de antisemieten in
het stuk onvoldoende worden
weersproken. „Dat misverstand
komt voort uit een onbegrip over
hoe in een toneelstuk, breder ge-
zien: in een kunstwerk, persona
ges van repliek worden gediend.
Dat gebeurt vrijwel altijd indi
rect." Zo ook in 'Het Vuil, de
Stad en de Dood', aldus Zonne
veld. Volgens hem hebben te-
genstanders van het stuk het an
tisemitische karakter van de
tekst voortdurend proberen aan
te tonen door uit hun verband
gerukte teksten te citeren, die,
uit hun verband gerukt, inder-
daad afschuwwekkend en ver-
schrikkelijk zijn.
De som van deze en andere mis-
verstanden heeft volgens Zonne
veld van Fassbinders 'Het Vuil,
de Stad en de Dood' een boos-
aardig, onspeelbaar, niet te
handhaven toneeltekst gemaakt.
Zonneveld: „Het antwoord op
die som van alle misverstanden
kan alleen maar zijn: een toneel-
voorstelling. En precies dat is
wat het Nationale Toneel, in de
regie van Johan Doesburg, be-
oogt. Niets meer. En zeker ook
niets minder."
De hoofdrollen in 'Het Vuil, de
Stad en de Dood' worden ge
speeld door Marie-Louise St
heins, Lou Landre, Stefan de
Walle, Antoinette Jelgersma,
Peter Tuinman, Dries Vanhe-
gen, Vincent Linthorst, Pauline
Greidanus, Ronald de Bruin, Ju
dith Linssen, Anniek Pheifer,
Wannie de Wijn, Orlando Mac-
Bean en Cynthia de Graaff. 'Het
Vuil, de Stad en de Dood' is op
woensdag 15 januari te zien in
de Rotterdamse Schouwburg.
Reserveren: 010-411.81.10.
mm
Honderden CD singles.
WINTERSALE PRIJS
PERSTUK
Art.Nr. 70867
4.'
IHHiMi
DIVERSE VIDE0-BANDEN
w.o. National Geographic,
Bugs Bunny, Friends, Flashdance,
Dinosaur e.v.a.
WINTERSALE PRIJS
PERSTUK
Art. Nr. 250554 I
P0DRACES
Voel de trillingen van schokken en
botsingen met dit Star Wars
computerspel.
WINTERSALE PRIJS
Art. Nr. 246376
IS
TUINIEREN MET GR0ENE
VINGERS
Hoe maakjeje eigen tuintje.
Voor kinderen vanaf 6 Jaar.
WINTERSALE PRIJS
Art. Nr. 250561
PLZx-UUto*
MULTISPELLEND00S
Uren spelgenot vanaf 4 Jaar.
Met o.a. schaken, dammen, mikado
en nog veel meer.
WINTERSALE PRIJS
Art.rir. 246391
IS
7%
HAIR BRADING FUN SET
Leuk haar versier set voor meisjes
vanaf 4 Jaar.
WINTERSALE PRIJS
Art.n'r. 239515
Qmrnmm
Z0NDAG12 JANUARI
ficnPEND VAN 12.00-17.00UUP
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18,00 uur.
Zondag 12 januari geopend van 12.00-17.00 uur.