32e International Film Festival Rotterdam 'De Arm van Jezus' dingt mee naar Tiger Awards op Film Festival 2003 'Ramp van '53 door het oog van de media' ■j HONDERDEN CD-SINGLES k 4: 5: 6: 6.9 maasstad IN DE K00PJESSH0P 99 99 99 DONALD DUCK AUTO UREN SPELEN BOB DE B0UWER BERGWEG 110, ROTTERDAM inraMi m !a m Woensdag 22januari 2003 Bruno Cremer en Vanessa Paradis in 'Noce Blanche' van Jean- Claude Brisseau, te zien tijdens het Film Festival. podium door Vincent Wernke ROTTERDAM - De VPRO Tiger Award Competitie is het hart van het Internatio nal Film Festival Rotterdam. In dit programma worden veertien eerste of tweede films van talentvolle regis seurs vertoond, die meedin- gen naar een van de drie Ti ger Awards. Dit jaar is er een Nederlandse film: 'De Arm van Jezus' van de in Maassluis woonachtige An dre van der Hout. Scene uit 'De Arm van Jezus' van Andre van der Hout: relatie met elkaar hebben. Er is een soort magisch element, waardoor die verschillende tijden een ROTTERDAM - Op 1 febru ari is het precies vijftig jaar geleden dat de Watersnood- ramp een deel van Nederland onder water zette. Dit feit wordt herdacht met een groot aantal exposities, herdenkin- gen en evenementen. Sinds zondag is in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, 'De Ramp van '53 door het oog van de media' te zien. Deze interactieve expositie toont hoe de media de ramp destijds in woord en beeld naar buiten brachten. flp Een van de foto's te zien in de tentoonstelling 'De Ramp van '53 door het oog van de media'in het Nederlands Fotomuseum. foto: Nederlands Fotomuseum rg, Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam ontdekt u de leukste snuffelafdeling van Nederland. Op 400 m2 vindt u honderden koopjes op het gebied van CD's, CD-singles, computersoftware, computerspelletjes, speel- goed en vele andere leuke hebbedingetjes. Nu tijdens de Correct Wintersale opruiming extra interessant geprijsd 10VOOR€2.00^ Honderden CD singles. WINTERSALE PRIJS PER STUK 0.25 25 VOOR WML THE PEACEKEEPER Kan Frank Cross Dolph Lundgren) in zijn eentje een professioneel uitgeruste bende stoppen? WINTERSALE PRIJS NIRVANA Er is een plek waar aarde, lucht en vuur niet bestaan...Met Christopher Lambert in de hoofdrol. WINTERSALE PRIJS BOITE MULTIGAMES -aSP Uren genot voor kinderen vanaf 4 jaar. Met o.a. schaken, dammen, roulette, domino en nog tientallen andere spelletjes. WINTERSALE PRIJS BOB DEBOUWER/WENDY Twee miniknuffels uit deze populaire kinderserie. WINTERSALE PRIJS PER STUK C 99 DONALD DUCK BESTUURBAREAUTO Radiografisch bestuurbare auto van de populairste cartoon eend allertijden: Donald Duck. WINTERSALE PRIJS ZONDAG 26 JANUARI GEOPENDVAN12^^00UW WINKEL0PENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Zondag 26 januari geopend van 12.00-17.00 uur. ROTTERDAM - Het 32e Interna tional Film Festival Rotterdam (IF- F^R) wordt vanavond geopend door de Amerikaanse film 'Far From Heaven' van Todd Haynes. Tot en met 2 februari worden weer hon- derden lange en korte films ver- toond uit alle uithoeken van de we- reld. Bovendien verwacht het festi val honderden gasten en duizenden bezoekers. Het programma van de- ze 32e editie biedt als vanouds voor elk wat wils. Naast de VPRO Tiger Award Competitie, waarin veertien eerste of tweede films worden vertoond van talentvolle regisseurs, laat het IFFR een selectie zien van zo'n 120 speelfilms uit het internationa- le, onafhankelijke filmaanbod. On- der deze films festivaltoppers van regisseurs van wie eerder werk te zien was in Rotterdam, zoals 'The Man Without a Past' van Aki Kau- rismaki, 'Russian Ark' van Alek- sandr Sokoerov, 'Lilja4-Ever' van Lukas Moodysson, 'The Magdale ne Sisters' van Peter Mullan en het geruchtmakende 'Ken Park' van Larry Clark Ed Lachman. Zoals altijd zijn de Aziatische en Franse cinema weer sterk verte- genwoordigd in Rotterdam. Zo is zoals vrijwel elk jaar een nieuwe film te zien van Kitano Takeshi, 'Dolls'. En een van de drie Film makers in Focus komt uit Frank- rijk, Jean-Claude Brisseau. De an- dere twee filmregisseurs, waarvan hun nieuwste werk en een groot deel van hun oudere speelfilms en korte films worden vertoond, zijn Guy Maddin (Canada) en Girish Kasaravalli (India). De drie regis seurs zijn aanwezig in Rotterdam om hun werk toe lichten. Verdjer presenteert het IFFR de vijfentwintig titels omvattende oogst van nieuwe, met steun van het Hubert Bals Fonds gemaakte films. 'Os Narradores de Jave Val ley' en 'Grieta' zijn te zien in Tiger Award Competie, terwijl de andere te zien zijn in de Hubert Bals Fund Harvest. De serie omvat in Cannes en Venetie bekroonde films als foto: International Film Festival Rotterdam 'Madame Sata' van Karim Ai'nouz, El Bonaerense' van Pablo Trape- ro en 'Divine Intervention' van Elia Suleiman, en een aantal we- reldpremieres. Ook zijn vaste programma-onder- delen te zien als 'Critic's Choice' en 'Dutch Perspective'. Het onder- deel (based upon) True Stories toont hoe filmmakers en kunste- naars documentair beeldmateriaal, vaak met sociaal-politieke the- ma's, op innovatieve wijze gebrui- ken. In dit programma werkt het IFFR nauw samen met Witte de With, centrum voor hedendaagse kunst en met het Nederlands Fo- tomuseum. 'Exploding Cinema' toont hoe jonge experimentele Ai mers zich afkeren van gepolijste en dure beeldmanipulatie. Zij grijpen terug naar vroege, elektronische media, ontregelen programmatuur of werken met ongecontroleerde geluid- of beeldruis. Hoewel het ondoenlijk is om alle programma-onderdelen te noe- men, is ook 'De Nacht van de Wansmaak' het vermelden waard. Op 31 januari in het Oude Luxor, waar schokkende, curieuze en/of uiterst bizarre films worden ver toond. En in de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg presen teert Wilfried de Jong van donder- dag 23 januari tot en met vrijdag 31 januari de Late Night Talk- show. Aanvang 22.30 uur en de toegang is gratis. Op zondag 26 ja nuari is het voor kinderen van acht tot twaalf jaar 'Kids Only'-dag. Op het programma staat een aantal korte films, de speelfilm 'Valentin' van Alejandro Agresti en een ver- rassings-workshop. Verder is het International Film Festival Rotterdam een kwestie van onderduiken. In de bioscoop- zalen waar al die films worden ver toond, in de rijen voor de kassa's, in de vele bijzondere program- ma's, in de gezelligheid die rond het festival hangt en natuurlijk in de diverse feestelijkheden. Wie al- les wil weten doet erg goed aan de speciale programmakrant op te ha- len of te kijken op de website www.filmfestivalrotterdam.nl. Calypso wordt aankomend film- festival opgeluisterd door 'The Cuckoo's Nest'. Het programma, dat geheel parallel loopt aan het In ternational Film Festival Rotter dam 2003, biedt een breed spec trum aan activiteiten rond film, filmproductie en dansmuziek. In de grote zaal van Calypso klopt twaalf dagen lang het hart van 'The Cuckoo's Nest'. In een con- ventionele dansomgeving zijn tra- ditionele filmmakers, (filmmu- ziek-)componisten, dj's en vj's uit- genodigd om de grenzen van dans- cultuur, filmcultuur en nieuwe me dia te verkennen. Bekeken wordt waar de grens ligt tussen het verha- lend beeld, digitale of analoge mu- ziek, de platte weergave en 3D be- weging. Deze beleving van cine ma, dansmuziek en filmmuziek wordt elke avond in een wisselen- de samenstelling van film- en mu- ziekmakers bewerkstelligd. Voor informatie over het programma en de andere activiteiten: www.the- cuckoosnest.nl. De Rotter damse meidenband The Riplets heeft de afgelopen jaren lekker aan de weg getimmerd, en groeide uit van charmant rammelpunkbandje tot volwaardige (maar gelukkig niet volwassen!) punkpopband. Onlangs werd dan ook de eerste volwaardige cd 'Rock 'n roll beat', geproduceerd door Perry en Vince Travolta (Travoltas) en uitgebracht door het label met de exotische naam 'My First Sonny Weissmul- ler', gepresenteerd aan het publiek. Donderdag 30 januari staat de band in WaterFront met in het voorprogramma de Groningse bluespunk band De Straaljagers. Aanvang 21.00 uur, entree 6 euro. The Levellers zijn weer in het land. Op vrijdag 24 januari staat de band op het podium van Night- town. Begin jaren negentig werd de band vreselijk populair toen het als 'travellers' en 'crushes' met een zeer fanatieke groep aanhan- gers door Europa trok. Met hits als One Way, The Riverflow en de pu- blieksfavoriet The Boatman wisten ze keer op keer het publiek weer in extase te krijgen. Nu, tien jaar la ter, bestaan The Levellers nog steeds. Na een paar rustige jaren is de band weer on-the-road om ie- dereen wakker te schudden en op- nieuw op te hitsen. Aanvang 21.00 uur, entree 14 euro. Aan de vooravond van het 32e International Film Festival Rot terdam moest regisseur Andre van der Hout nog even stevig doorwerken. Nachten met maar drie uur slaap waren geen uitzon- dering. En dat alles om zijn eerste lange speelfilm 'De Arm van Je zus' op tijd af te krijgen voor de premiere op het festival. 'De Arm van Jezus' werd oor- spronkelijk gemaakt als televisie- ftlm voor VPRO's Lolamoviola. Gaandeweg bleek echter dat de film langer zou worden dan de voor televisie toegestane vijftig minuten. Van der Hout wilde bo vendien graag een 35mm print la- ten maken voor bioscoopverto- ning. Nadat festival-directeuren Simon Field en Sandra den Ha- mer 'De Arm van Jezus' hadden gezien, werd de film geselecteerd voor de Tiger Awards. Van der Hout maakte tot nu toe vooral documentaires, maar.liep al langer rond met het idee voor een speelfilm. „Daar heb je echter al gauw een miljoenenbudget voor nodig", zegt Van der Hout. „En in termen van internationale bioscoopomzet praat je dan nog over een Mickey Mouse produc- tie. Juist vanwege dat geld duurt het lang voordat je een project van de grond krijgt. Dan kun je foto: International Film Festival Rotterdam gaan wachten, maar je kunt ook documentaires of opdrachtfilms gaan maken. Daar heb ik voor ge- kozen, omdat ik een hekel heb aan niks doen." „Ik zit voor mijn documentaire- werk vaak in filmarchieven, sa men met researcher Karin Mul der. Daar kom je soms dingen te- gen die je niet zoekt, maar die wel leuk, goed of gek zijn", verklaart hij het ontstaan van 'De Arm van Jezus'. „Zo kwam ik een oud filmpje tegen van een beeld van Jezus aan het kruis. Dit was ge maakt tijdens een overstroming in Limburg. Een van de armen van het beeld hing los van de romp. Dat vond ik zo bizar, daar wilde ik iets mee doen. De andere aan- leiding was een locatie: de erts- overslag op de Maasvlakte. Door die twee, het beeld en de ertsover- slag, met elkaar in verband te brengen, is de film ontstaan." 'De Arm van Jezus' vertelt het verhaal van een mijnwerker, die koste wat kost naar Amerika wil. Hij steelt zelfs het loon van zijn collega's om de overtocht moge- lijk te maken. Jaren later belandt zijn zoon op zoektocht naar zijn vader in Amerika. Die blijft daar hangen, maar heeft zijn vader nooit gevonden. Als hij een keer voor zijn werk naar Rotterdam gestuurd wordt, heeft het lot een aantal verrassingen in petto. De verhalen van vader en zoon lopen door elkaar heen. Van der Hout gebruikt archiefbeelden voor het verhaal van de mijnwer ker, dat zich voor de oorlog af- speelt. De twee levens komen sa men in een Rotterdams pension. Van der Hout: „Ik vind het inte- ressant om met een herhaald pa- troon te werken. De zoon doet dingen in de film die invloed heb ben op wat er met de vader ge- beurt, terwijl dat verhaal zich veertig jaar eerder afspeelt. Er is een soort magisch element, waar door die verschillende tijden een relatie met elkaar hebben." Naast speelfilmelementen en ar chiefbeelden, speelt ook muziek een belangrijke rol in 'De Arm van Jezus'. Delen van de tekst worden live in de film gezongen door de bandleden van De Kift, die bovendien vrijwel alle rollen spelen. ,,Zo begint de film met een mijnwerker die een treurig liedje zingt over de omstandighe- den in de mijnen. Dat is redelijk ongebruikelijk", geeft Van der Hout toe. „Maar ik vind het inte- ressant om te spelen met die ver schillende elementen. Dat maakt het voor mij leuk om dit te doen. Wat dat betreft heb ik in deze film een heleboel dingen uitgepro- beerd. Toch is het volgens mij geen ontoegankelijke film. Er zit veel zang en dans in, er zijn onge- looflijk mooie beelden gedraaid door cameraman Adri Schrover en het is een prettige en makkelij- ke film. Alleen de vorm en struc- tuur zijn wat ongebruikelijk'be- sluit de filmmaker. Te zien op 24/1 20.00 uur in Pa- the 5, 25/7 9.45 uur in Pathd 4, 27/1 14.15 uur in Venster 1,'31/1 10.15 uur in Pathe 3, 1/2 19.30 uur Schouwburg grote zaal. door Vincent Wernke Als ergens ter wereld een ramp plaatsvindt, zijn de. camera's te- genwoordig vaak nog sneller ter plaatse dan reddingswerkers. De inslag van het tweede vliegtuig in het World Trade Center was zelfs live in miljoenen huiskamers te zien en ook na de moord op Pirn Fortuyn werd vrijwel onmiddellijk live overgeschakeld naar het me- diapark in Hilversum. In 1953 waren de media nog niet zo ver. De geavanceerde technie- ken waar joumalisten tegenwoor- dig over beschikken, waren des tijds nog niet voorhanden. Televi- siebeelden speelden nauwelijks een rol van betekenis in de eerste dagen na de Watersnoodramp. Het waren de fotografen die de primeur hadden van de eerste beelden, ter wijl de eerste contacten met het ge- bied via de radio verliepen. „Op honderden plaatsen in het rampgehied klikten de camera's en werden Vluchtige notities neerge- krabbeld'schreef Panorama bijna twee weken na de ramp. „De weer- slag daarvan ziet ge thans in woord en beeld voor u. Het was een werk, dat slechts met de grootste schroom verricht kon worden." Ondanks deze 'schroom' zijn er veel foto's, filmbeelden en ge- luidsfragmenten van de ramp te zien en te horen in het Nederlands Fotomuseum. Zo is een wand in het museum behangen met covers van magazines en voorpagina's van dagbladen. De kranten hadden daags na de overstroming zonder uitzondering schreeuwende kop- pen over de hele breedte van de voorpagina die de omvang van de ramp moesten weergeven. 'Do- dencijfer van nationale ramp stijgt van uur tot uur' kopte Het Vrije Volk. Het Algemeen Dagblad sprak van een 'Allesverwoestende overstroming' en de Telegraaf zei: 'Millioen mensen getroffen'. Meer nog dan de krantenkoppen, geven de zwartwit foto's aan wat deze ramp werkelijk heeft aange- richt. De foto's, groot afgedrukt op panelen, tonen hoe het water een allesverwoestend spoor trok door grote delen van Zeeland, de Zuid- Hollandse eilanden en West-Bra bant. Uitgestrekte weilanden, waarin een eenzame boerderij wordt omringd door water. Stoere militairen die mensen evacueren, met zandzakken sjouwen of probe- ren koeien of paarden te redden. En vrouwen en kinderen, veelal droevig kijkend, die in boten, au to's of te voet worden weggehaald uit het rampgebied. Even bijzonder zijn de filmfrag- menten, via een .computer ver toond op een groot scherm. Er zijn beelden van de Nederlandse Tele visie Stichting (NTS) en Multifilm, Polygoon Profilti en freelance fil- mers. De beelden tonen de ramp van dichtbij. Stromend water, beu- kende wind, ondergelopen straten, wanhopig spartelende koeien in het water en mensen die een veilig heenkomen zoeken, al dan niet ge- holpen door militairen. In het mu seum is bovendien een aantal radi- ofragmenten te horen. De 'nationale ramp' kostte aan 1835 mensen het leven en 50.000 dieren vonden de dood. Zo'n 300.000 mensen raakten alles kwijt en duizenden van hen moes ten worden geevacueerd Tegen- woordig zou zo'n ramp vrijwel rechtstreeks op televisie te volgen zijn. De interactieve tentoonstel ling 'De Ramp van '53 door het oog van de media' toont dat de me dia het vroeger ook niet slecht de- den. Al deden ze het met enige schroom, de beelden en geluiden die ze destijds hebben vastgelegd, zijn van onschatbare waarde. 'De Ramp van '53' is nog te zien tot en met 9 maart 2003. Het Ne derlands Fotomuseum is te vinden aan de Witte de Withstraat 63 in Rotterdam. Voor meer informatie: www.nederIandsfotomuseum.nl of 010-213.20.11. Art.Nr. 70867 Vs7 DStPilBiiCRf N Art. Nr. 93317 Art. Nr. 92935 Art.nr. 246391 Art. Nr. 250559 IS fffKKO Art. Nr. 250563

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2003 | | pagina 25