n
Expositie geeft straatkinderen een stem
2;
2
0:
3:
5:
Oog in oog met verleden in Historisch Museum
32e editie Film Festival Rotterdam
boekt een nieuw bezoekersrecord
5?
6?
maasstad
IN DE K00PJESSH0P
25
95
99
99
99
99
film
festival
HANDIGE H0UDER
H0UTEN CD-REK
VOOR 16 CD'S
F0RMULE1
Bom
UREN SPELEN
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Woensdag 5 februari 2003
ROTTERDAM - Erasmus is er bij, maar ook de kinderen van
een tekenleraar zijn er te zien. In het Historisch Museum Rot
terdam hangen portretten van Rotterdammers uit de zestiende
tot en met de achttiende eeuw. Twee rijen dik, als in een ouder-
wets kabinet. Samenstelster Liesbeth van der Zeeuw: „A1 die
ogen maken een bezoek tot een intieme ervaring."
Foto van de twaalfjarige lldiko uit Budapest.
Abraham van Rijckevorsel en zijn gezin op Valkenbosch
geschilderd door Jan Stolkerin 1766.
y8|yl s >!(r
Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam
ontdekt u de leukste snuffelafdeling van
Nederland. Op 400 m2 vindt u honderden
koopjes op het gebied van CD's, CD-singles,
computersoftware, computerspelletjes, speel-
goed en vele andere leuke hebbedingetjes.
Nu tijdens de Correct Wintersale opruiming
extra interessant geprijsd.
MUISH0UDER
Handige houderom de
computermuis in op te bergen.
WINTERSALE PRIJS
9tr
CD-RACK
Houten cd opbergrekje voor 16 cd's.
WINTERSALE PRIJS
STAR WARS EPISODE 1
Zakcomputerspel waar je
bestuursvaardigheid wordt getest.
WINTERSALE PRIJS
JMJfT
QUATR0STAGGI0NI CD-BOX
Vier dance cd's met de hits van
2 Unlimited, DJ Jean en Peran,
T-Spoon e.v.a.
WINTERSALE PRIJS
4&9ST
CURBSTONE
Het formule 1 Bordspelmet
eenvoudige spelregels.
WINTERSALE PRIJS
CLQtr
f®
WAZO
Leuk Duplo speelgoed voor
kinderen vanaf 3 Jaar.
WINTERSALE PRIJS
stad
ROTTERDAM - En weer
werd het International Film
Festival Rotterdam (IFFR)
met een record afgesloten.
In totaal werden de honder
den voorstellingen door
355.000 filmliefhebbers be-
zocht, een toename van
5000 bezoekers ten opzichte
van de vorige editie. De re-
cette steeg daardoor naar
1.200.000 euro. Overigens
maakte festivaldirecteur Si
mon Field bekend dat de
editie van 2004 tevens zijn
laatste zal zijn.
De publieksprijs van het 32e International Film Festival Rotterdam ging naar de Nieuwzeelandse film Whale Rider' van Niki
MULTISPELLEND00S
Uren spelgenot vanaf 4 Jaar.
WINTERSALE PRIJS
J4t9T
CD-ROM
SNELLE VLIEGTUIGEN
CRIMSON SKIES
Snelle vliegtuigen en grote geweren.
WINTERSALE PRIJS
S
Zetfouten en prijswijzigingen
voorbehouden
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag
09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Iedere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.
TX51
door Ilja Post
ROTTERDAM - De Kunsthal pre-
senteerde vorige week woensdag
de fototentoonstelling Home/Life.
Een initiatief van de stichting
Homeless World die 121 zwerf-
kinderen uit elf wereldsteden bena-
derde om hun dagelijks bestaan te
tonen. Dit keer eens niet als het on-
derwerp van een sociaal bewogen
fotoreportage voor de krant. Nee,
de kinderen namen zelf plaats ach-
ter de camera. De foto's zijn die
van henzelf, wat de impact des te
schrijnender maakt.
Zestien verlichte abri's staan er op
het plein tussen de Kunsthal en het
Natuurmuseum in. Voor iedereen
gratis te bewonderen. De opgebla-
zen foto's die achter de glazen vi-
trines hangen zijn soms overbe-
licht. Bij sommige schort er iets
aan de compositie. Op het eerste
gezicht het werk van amateurs en
dat is het ook. Maar kunstzinnig
hoeven deze foto's ook helemaal
niet te zijn. Het is de emotie die ze
losmaken waar het om gaat.
En dat doen ze. De omgeving die
de kinderen in beeld hebben ge-
bracht, is niet benijdenswaardig.
Armoedige interieurs, grijze, grau-
we achterstandswijken en vijandig
ogende volwassenen. Beelden zo-
als we die kennen uit de sloppen-
wijken van Johannesburg of de
bidonvilles van Cairo. Beelden die
ons roeren, maar die we ook me-
teen weer vergeten zijn. De afstand
is te groot om er iets aan te kunnen
veranderen. Des te groter de schok
als duidelijk wordt dat de foto's af-
komstig zijn van de eigen Rotter-
damse jeugd. De elfde stad waarin
zwerfkinderen verslag doen van de
modeme en soms meedogenloze
wereld waarin hun ouders de weg
zijn kwijt geraakt.
Het project begon in 2001. Initia-
tiefnemers Geert van Asbeck en
Frank Bierens startten in verschil-
lende wereldsteden met het opzet-
door Susan Kruidhof
Een zwart knechtje staat naast
Margaretha Raephorst, echtgenote
van vlootvoogd Comelis Tromp.
De exotische bediende is een teken
van haar welstand. Op het schilde-
rij van Tromp zelf herinneren
brandende schepen aan zijn leider-
schap op zee. De meeste portretten
in Het Schielandshuis bevatten
minder duidelijke aanwijzingen.
Wei heeft iedere man of vrouw die
zich liet schilderen zorgvuldig na-
gedacht over houding, kleding en
accessoires. Het is alsof de portret
ten die aandacht opnieuw eisen,
voor ze tot leven willen komen.
Na een eerste rondje door de zalen
dringen zich snel verschillen op.
Sommige portretten spreken meer
aan omdat ze anders zijn. Temid-
den van mannen en vrouwen in het
zwart hangen de schilderijen van
Jacob Lois en zijn verloofde Eva
van Minnebeeck uit 1645. Zij po-
seren als herder en herderin, idylli-
foto: www.homelessworld. org
sche portrettypes die in de mode
waren. Nu valt vooral op hoe fri-
vool hun kostuums zijn. Lois heeft
een lap om een schouder die een
deel van z'n borst bloot laat, ter-
wijl zijn aanstaande haar naam eer
aandoet met een gul decollete.
Vergelijkingen maken ook kwali-
teitsverschillen zichtbaar. Cornells
Bakker, een Rotterdamse tekenle
raar, beeldde zijn kinderen rond
1810 af als kleine kunstliefheb-
bers, met prentenalbum en teken-
gerei. Het gegeven is innemend,
maar de kinderen staan er toch wat
houterig op. Het portret van Hugo
de Groot uit 1608, geschilderd
door de vermaarde Michiel van
Mierevelt, maakt indruk door de
eenvoud en de subtiele lichtaccen-
ten. Van trots en vakbeheersing
getuigt het zelfportret van Adriaen
van der Werff uit 1705. Om zijn
hals hangt een portretmedaillon
van zijn beschermheer, keurvorst
ten van workshops. Via samenwer-
king met lokale hulporganisaties
en professionele fotografen wer-
den cursussen gegeven. Zij brach-
ten de kinderen de basistechnieken
van de fotografie bij. Daarna wer-
den de deelnemers de straat opge-
stuurd. Elk met een eenvoudige
wegwerpcamera. Dat was het be
gin, maar in de lente van 2002 la-
gen er bij de stichting Homeless
World 15.000 foto's op tafel.
Uit die ongeordende meug werd
een selectie van 150 stuks ge-
maakt. Enkel de mooiste en aan-
grijpendste foto's bleven over. Fo
to's als die van Lena uit Moskou
die bedelt op een koud station. Of
die van de Rotterdamse Michael
die ervoor koos 'de meest irritante
buurvrouw ter wereld' te portrette-
ren. Van Magda in haar flatje van
het Leger des Heils en van Nikita
met haar schilpad Toto.
Zielige foto's van zielige zwerf
kinderen zou je denken, maar dat is
niet zo. Dat was ook niet het doel
foto: Historisch Museum Rotterdam
van de initiatiefnemers. Kinderen
plezier in fotograferen bijbrengen,
dat stond voorop. Het is een vol-
doening gevend medium. Je ziet
meteen resultaat. En dat hadden
deze jongeren nu juist nodig. Ze
hebben al zo veel in hun leven zien
mislukken. Dit geeft ze een beetje
zelfvertrouwen, een kans om zich
te ontwikkelen. De nadruk die de
ze foto-expositie legt op kwetsbare
groepen is eerder een bijkomend
voordeel dan vooropgezet plan.
En toch, de rondreizende tentoon-
stelling heeft in de loop der maan-
den veel begrip gekweekt in de
wereld. Met name onder de deel-
nemende kinderen uit de verschil-
lende wereldsteden. Ellende is uni-
verseel, zo leerden ze uit de beel
den van hun leeftijdgenoten. On-
geacht of je nu zwart bent, of wit.
De tentoonstelling Home/Life is
nog tot en met 9 maart 2003 te zien
op het plein tussen de Kunsthal en
het Natuurmuseum. Voor informa-
tie: www.homelessworld.org.
Johan Willem van der Palts. Als
blijk van waardering had Van der
Werff dit medaillon met 95 dia-
manten gekregen. Maar vooral de
schildering van zijn dieprode flu-
weelachtige mantel zuigt de aan
dacht naar zich toe. Het is alsof je
de stof kunt voelen onder je vin-
gers. Zo'n detail was een echte
aanbeveling voor een portrettist,
die kleren en sieraden overtuigend
moest kunnen weergeven.
De portretten van De Groot en Van
der Werff zijn voorbeelden van
twee populaire stijlen. Tot het mid
den van de zeventiende eeuw oog-
den Hollandse portretten sober,
soms zelfs streng, door de zwarte
kleding. De achtergrond was vaak
niet ingevuld. Na 1650 zijn meer
doorkijkjes en landschappen te
zien. Onder invloed van de Franse
mode werd de weergave levendi-
ger en eleganter. Mooie voorbeel
den hangen op de wand met por
tretten van Adriaen van der Werff.
Het verschil in sfeer wordt onder-
streept door ovale lijsten, die de
plaats innemen van de vroegere
rechthoekige omlijstingen.
Wie kijkt naar wat er hangt - en
ziet wat ontbreekt - krijgt een aar-
dig beeld van de samenleving uit
het verleden. Dat alleen rijken een
portretschilder konden betalen,
wekt geen verbazing. Maar zelfs
conservator Van der Zeeuw vertelt
met lichte verwondering dat zelf-
standige portretten van vrouwen
nauwelijks voorkomen in de col-
lectie van het museum: „Vrouwen
zie je met hun man of verloofde, of
als moeder in het gezin. Mannen
deelden de lakens uit. Zij werden
bij voorbeeld geschilderd als regent
voor bestuurderskamers. Pas in de
negentiende eeuw zie je portretten
van vrouwen alleen, meestal actri-
ces." Als vrouwen actief waren in
liefdadigheid, zoals in wees- of ar-
menhuizen, werden ze wel gepor-
tretteerd buiten eigen familiekring.
Zo toont Het Schielandshuis de
'moeders' van het leprozenhuis,
met wat knechten en kinderen.
De zaalteksten vermelden veel bio-
grafische gegevens van de gepor-
tretteerden. „De stadshistorie was
mijn uitgangspunt", zegt Van der
Zeeuw. Elders in Het Schielands
huis zijn honderd eigentijdse por
tretten van Jos Looise te zien. Eind
mei voltooit het museum zijn ver-
haal over Rotterdammers met por
tretten uit de negentiende en twin-
tigste eeuw.
Te zien tot en met 11 mei en daar
na van 23 mei tot en met 15 Sep
tember portretten uit de negentien
de en twintigste eeuw in Het Schie
landshuis aan de Korte Hoog-
straat 31 in Rotterdam.
11*1-" -M' -V f .:x7
Art'nr. 221229
o.:
Art. Nr. 219682
Art. Nr. 246390
Art. Nr. 202938
Art. Nr. 246388
Art. Nr. 246386
De voorstelling Jij bent de aller-
mooiste' van Jeugdtheater Hof-
plein is gebaseerd op de oude
Griekse mythische vertelling van
Paris en Helena. De geliefden die
samen de Trojaanse oorlog veroor-
zaken. Het eeuwen oude verhaal
over mooi zijn en mooi gevonden
willen worden, laat zich juist in de
ze tijd heel makkelijk vertellen.
Aan iedereen. Oud of jong, mooi
of niet zo heel mooi. Er wordt ge-
speeld, gezongen en gedanst door
leerlingen van de dependance
Oud-Beijerland en Papendrecht
van Jeugdtheaterschool Hofplein
in Theater 222 te Rotterdam. Infor-
matie en reserveren: 010-
243.50.50. 'Een Stroom van
Tettergat' is Kamagurka's nieuwe
solo voorstelling, met begeleiding
van-vaste pianist Johan de Smet.
Met de langverwachte terugkeer
van de lang latent gebleven Kamiel
Kafka, bekend van de Kamiel Kaf
ka World Tour, en natuurlijk van
teevee. Voor de rest uiteraard weer
de nodige absurditeiten, ongein,
gein, en andere zin dan wel onzin.
Verwacht ook veel gekkigheid van
deze rare Belg. Deze veelzijdige
Vlaming, bekend van stripfiguren
als Bert en Bobje, Raketman en
Cowboy Henk, maar ook toneel,
kinderboeken, reclame, exposities
en theater (met onder anderen Herr
Seele). Kamagurka is op vrijdag
14 februari te zien in WaterFront
aan de Boompjes. Aanvang 21.00
uur, entree euro. Vanaf zater-
dag 8 februari, elke tweede zater-
dag van de maand de Sietse
Hielke '80 Dance Night in Calyp
so, Mauritsweg 5. Aanvang 23.00
uur (tot 04.00 uur) Entree 7 euro.
In het Chabotmuseum is een
expositie van schilderijen en hout-
sneden van Philipp Bauknecht te
zien tot en met 23 maart. De ope-
ningstijden zijn dinsdag tot en met
vrijdag van 11.00-16.30 uur, zater-
dag van 11.00-17.00 uur en zon-
dag van 12.00 tot 17.00 uur. Het
museum is te vinden in het Muse-
umpark 11In de studio van
Dansateliers aan de 's Graven-
dijkwal 58b is op vrijdag 7, zater-
dag 8 en zondag 9 februari de
voorstelling 'Voyeur, Voyou,
Voyant' te zien. De aanvang op
vrijdag en zaterdag is om 20.30
uur en op zondag om 17.00 uur.
Voor meer informatie:
www.dansateliers.nl. Het be-
kendste DJ-duo van Nederland dat
met een uitgekiende feestmix heel
Nederland plat krijgt, dus ook Rot
terdam. Wipneus Pim hebben
maximaal vijf minuten nodig om
het dak eraf te laten gaan, en toch
zal het niet koud worden. Zaterdag
8 februari is het duo in Nighttown,
waar ze ongetwijfeld gaan zorgen
voor een ongelooflijk feestje. Aan
vang van het feestje 22.00 uur en
de entree bedraagt 14 euro.
„Het festival is verheugd met de
aanhoudende, overweldigende
belangstelling voor de meer dan
zeshonderd lange en korte films,
video's en exposities uit alle hoe-
ken van de wereld", meldt de or-
ganisatie. Niet alleen de films en
evenementen mochten zich in
grote belangstelling verheugen,
ook de website van het filmfesti-
val brak een record. De website
werd de afgelopen weken in to
taal 1.600.000 keer bezocht, te-
gen een miljoen keer in 2002.
Het International Film Festival
Rotterdam - ooit begonnen als
festival voor een kleine groep art-
house filmliefhebbers - is in 32
jaar uitgegroeid tot het grootste
culturele evenement in Neder
land. Maar ook internationaal
staat het festival hoog aange-
schreven. Niet voor niets waren
de afgelopen weken ruim 1500
buitenlandse gasten in de Maas
stad aanwezig. Niet alleen om
films te kijken, maar zeker ook
om zaken te doen. Onder meer tij
dens de jaarlijkse CineMart.
De twintigste editie van deze Ci
neMart werd bezocht door een re-
cordaantal van 798 filmprofessio-
nals uit de hele wereld. De 45 ge-
selecteerde projecten hebben in
veel gevallen de benodigde mid-
delen dankzij de CineMart ge
vonden, waardoor ze kunnen uit-
zien naar realisering en verdere
financiering. „De CineMart geldt
in toenemende mate als zeer effi-
ciente start van het voorjaarssei-
zoen, waar zowel de grote als de
kleinere filmproductiebedrijven
graag zakendoen", aldus de festi-
valorganisatie.
Ook het tweede Rotterdam Film
CarO. foto: Interna tional Film Festival Rotterdam
ve, Lilya' van de Russische Lari-
sa Sadilova.'De winnaars ontvan-
gen allemaal tienduizend euro,
gegarandeerde distributie in de
Nederlandse filmtheaters en uit-
zending op televisie bij de VPRO.
De Tiger Award eompetitie is be-
doeld voor eerst of tweede films
van talentvolle filmers.
De Canal+ Publieksprijs ging
naar de Nieuwzeelandse film
'Whale Rider' van Niki Caro. En
de Moviezone jongerenjury be-
kroonde de Uslandse Tiger
Award inzending 'Albinoi' van
Dagur Kari. De maker ontving
vijfduizend euro.
Na de andermaal succesvolle edi
tie van dit jaar, gaat de festivalor-
ganisatie nu alweer hard aan het
werk voor de volgende editie. Dat
zal tevens het laatste festival wor
den onder leiding van directeur
Simon Field. De Brit meent dat
het na acht jaar tijd is voor een
nieuwe artistiek leider. Field
werd in 1996 directeur van het
IFFR. Onder zijn bewind vestig-
de het festival ieder jaar een
nieuw bezoekersrecord en groei-
de het uit tot het grootste culturele
evenement van Nederland.
Parliament was op zondag 26 ja-
nuari een succes. Het festival
heeft plannen om een internatio-
nale werkgroep te vormen, die de
hoofdonderwerpen van het parle-
ment naar concrete voorstellen
gaat vertalen. Dat waren de moei-
lijke situatie van filmproducenten
in Europa en de filmsubsidiering.
Ook festivalgerelateerde exposi
ties in onder meer Museum Boij-
mans Van Beuningen, Witte de
With en TENT, ontvingen veel
bezoekers, evenals de dagelijkse
talkshow in de Schouwburg.
De belangrijkste prijzen van het
festival, de VPRO Tiger Awards,
gingen dit jaar naar de Argentijn-
se film 'Extrano' van Santiago
Loza, de Zuid-Koreaanse film
'Jealousy is my middle name'
van Park Chan-Ok en 'With Lo-
X4AAGC-
Art. Nr. 246391
IS
Art. Nr. 97792
GRATIS