'Liever Verliefd is eeri heerlijke komedie 'Ik hoop dat we op 30 maart trots zijn op wat we hebben gemaakt' Foto Biennale Rotterdam probeertde menselijke beeldenfilterstedoorbreken 6; T0VER- STAF 8! 9: 4; AKTIE SPEL 7.' maasstad 1 i 99 99 99 99 49 vm #B 99 Kijkje achter de schermen van nieuwe musical '3 Musketiers' VERSIER JE HAAR GEZELSCHAPSPEL BESTUUR DONALD BERGWEG 110, ROTTERDAM BOB DE B0UWER A Vrm Woensdag 19 maart2003 ROTTERDAM - Sinds het succes van 'Costa!' van Jo- han Nijenhuis waait er een frisse wind door de Neder- landse filmwereld. Nijenhuis regisseerde vorig jaar 'Voile Maan' en presenteert nu al- weer de door hem geprodu- ceerde en door Pim van Hoe- ve geregisseerde relatieko- medie 'Liever Verliefd'. En net als met zijn twee eerdere films is ook 'Liever Verliefd' weer helemaal raak. Miryanna van Reeden in de Nederlandse komedie 'Liever Verliefd'. ROTTERDAM - De try outs van '3 Musketiers' zijn in- middels in voile gang. Deze oorspronkelijk Nederlandse musical van Joop van den Ende is de komende zeven maanden exclusief te zien in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. In de aanloop naar de premiere op 30 maart neemt Maasstad weekbladen een kijkje ach- ter de schermen van '3 Mus ketiers'. Deze week: regis- seur Paul Eenens. Regisseur Paul Eenens (zittend) overlegt met producent Joop van den Ende: „Het zijn drukke tijden geweest. Ik hoop dat we op 30 maart trots zijn op wat we hebben gemaakt en wat er dan verder mee gebeurt, is aan hetpubliek en aan de pers.foto: Dick siuijter ROTTERDAM - „Veel van dtwerken hebben stekkers." Orator Bas Vroege loopt in ht pakhuis Las Palmas tussen d dozen met televisies, dvd- selers en beamers. Mannen i overalls sjouwen met ver- Ingsnoeren en sluiten op het ratste moment nog plasma- cherm aan. Wie denkt dat mor de inrichting van een fo- obiennale alleen maar wat spijkers in de muur moeten worden gehamerd voor de lij sten met fotos heeft het mis 'Gaming-house, Oostende, 1985'van de fotograafFlip Franssen. Bij Correct op de Bergweg 110 in Rotterdam ontdekt u de leukste snuffelafdeling van Nederland. Op 400 m2 vindt u honderden koopjes op het gebied van CD's, CD-singles, computersoftware, computerspelletjes, speelgoed en vele andere leuke hebbedingetjes. Leuke kado artikelen om te geven of te krijgen. HAARVERSIER SET Versier je eigen haar met dit grappige set. Vanaf 6 jaar. K00PJESSH0PPRIJS J149T HARRY P0TTERST0VERSTAF Met speciale geluidseffecten. K00PJESSH0PPRIJS -4-9-99 DISNEY'S PICKNICK IN HET H0NDERBUNDERB0S Gezelschapspel met Poeh en zijn vriendjes voor het hele gezin K00PJESSH0PPRIJS jm- BOUDEWIJN DE GR00T "Grootste hits" Met o.a. "Het land van Maas en Waal",'Testament" e.v.a. K00PJESSH0PPRIJS TUINIEREN MET GR0ENE VINGERS Kweek zelf vier verrukkelijke tuintjes. Voor kinderen vanaf 8 jaar. K00PJESSH0PPRIJS 44S 4 ALLE 2 VOOR TOP SECRET "Zeer gevaarlijk" sp^. voorde helefamilie. Volbrengjemissievoor alle anderen. K00PJESSH0PPRIJS B0BDEB0UWER/WENDY Twee miniknuffels uit deze populaire kinderserie. K00PJESSH0PPRIJS PERSTUK DONALD DUCK RADIO CONTROL CAR Radiografisch bestuurbare auto met Donald Duck!! Incl. batterijen. K00PJESSH0PPRIJS 29&r WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen voorbehouden door Vincent Wernke Ditmaal is de doelgroep wat ouder dan bij 'Costa!' en 'Voile Maan'. Met name Viva-lezeressen zullen zich aangesproken voelen door de verwikkelingen in deze romanti- sche komedie. Aan het begin van 'Liever Verliefd' raakt Anna (Mi- ryanna van Reeden) teleurgesteld in de liefde, nadat ze voor de zo- veelste maal door een man wordt gedumpt. Tegenover haar vrien- din, de fotografe Ellen (Elle van Rijn), neemt ze zich voor nooit meer verliefd te worden. Niet lang daarna loopt ze niet een maar twee droommannen tegen het lijf. Aan de ene kant is daar de stoere bouwvakker Rob (Chris Ze- gers). Anna ontmoet hem na en klein ongelukje op de bouwplaats, waarna Rob haar meteen uitnodigt voor een etentje. Diezelfde avond ontmoet ze de verlegen, maar ro- mantische pianist Sander (Romijn Conen). Ook op hem wordt ze ver liefd. Beide mannen geven haar iets heel anders. Rob wilde seks en spanning en Sander blijkt vooral heel romantisch. Tegen haar voornemen in, ze wil mannen voortaan behandelen zoals mannen dat zelf met vrouwen doen, wordt ze verliefd op beide heren. En andersom precies zo. Hoe moet Anna zich uit deze situa- tie redden? Zeker als blijkt dat bei de heren ook nog eens elkaars huisgenoten zijn. Zoals verwacht leidt dit tot een aantal dwaze en kluchtachtige verwikkelingen, waarbij Anna alle zeilen moet bij- zetten om de relaties met haar twee mannen te onderhouden. 'Liever Verliefd' is een remake van een Amerikaanse feelgood- movie, die eerder ook in Duitsland opnieuw werd gemaakt. Pim van Hoeve heeft echter een geheel ei- gen draai aan deze film gegeven en weet 'Liever Verliefd' precies het juiste toontje mee te geven. De vondst om de populaire Any Body-rubriek uit de Viva als een rode draad door de film te laten lo- pen, is een hele sterke. Alle perso nages worden geintroduceerd door een afbeelding in Any Body-stijl, compleet met commentaar. Ook de verschillende hoofdrolspe- lers, Miryanna van Reeden voor- op, zorgen ervoor dat 'Liever Ver liefd' een heerlijke film is gewor- den. Verwacht niet al te veel diep- gang, bijt je door de soms tenen- krommende muziek (allemaal van eigen bodem) heen en geniet van deze fijne Hollandse komedie. Hoogtepunt van 'Liever Verliefd' is de scene waarin Anna een team van jonge straatvoetballertjes met de meest doordachte schijnbewe- gingen te kijk zet. Als ze na haar doelpunt haar shirt over haar hoofd trekt, is de pret voor de jonge voet- ballertjes helemaal compleet. Ook leuk is de scene waarin Anna's fantasie op hoi slaat tijdens een pianoconcours waaraan Sander deelneemt. In haar gedachten be- speelt de brave Hendrik niet zijn piano, maar haar lichaam. Dit soort scenes zorgt ervoor dat je Van Hoeve een aantal tekortko- mingen vergeeft. En het goede nieuws is dat Johan Nijenhuis en zijn compagnon Alain de Levita nog veel meer van dit soort film- projecten op hun verlanglijstje hebben staan. Daaronder een ro- mantische drama dat zich afspeelt tijdens de Watersnood van 1953 en een verfilming van de populaire te- levisieserie 'Floris'. In de Neder landse filmwereld, waarin sombere literatuurverfilming nog steeds de boventoon voeren, zorgen zij voor een broodnodige frisse wind. le originele, kenmerkende en be- dchtzaam prikkelende stem van d Ierse topzangeres Karan Casey i woensdag 26 maart te bewonde- rn in het Schiedamse grand cafe le Serre. Een eenmalige mogelijk- bid! Want dit is dit enige keer dit lar dat Karan Casey samen met de lichael McGoldrick Band op een federlands podium verschijnt. Het oncert van Karan Casey en Mi- hael Mc Goldrickband in De Ser- e, het nieuwe grand cafe van voon- zorgcentrum Thurlede, tan de Nieuwe Damlaan 759 in Jchiedam begint op woensdag 26 naart om 19.00 uur. De entree be- lraagt 15,00 euro. Leden van No 'rentiers betalen 12,50 euro. In de Kunsthal is van 22 maart tot ;n met 29 juni de expositie Play- boyfotografie in Nederland 1983-2003 te zien. Naakt in Play boy, dat twintig jaar bestaat, vol- doet altijd aan de door het blad zelf geformuleerde normen waarbij een afgewogen balans tussen erotiek en esthetiek maatgevend is. De se- lectie in de Kunsthal biedt een ver- rassend historisch overzicht en laat voor het eerst op museale wijze een tot nu toe onderbelicht aspect van de hedendaagse Nederlandse fotografie zien. Bij de selectie vor- men fotografische criteria het uit- gangspunt. Daarnaast geven be- kende Nederlandse modellen, zo als Patricia Paay, Monique Sluyter, Adele Bloemendaal, Arma-Marie Goddard, Froukje de Both en Katja Schuurman, het geheel een extra uitstraling. Voor meer informatie: www.kunsthal.nl. +++Zing mee en word intens gelukkig bij de Mee- zing Bioscoop! Kom verkleed als Danny of Sandy, laat je voorrijden in je eigen Greased Lightnin' en zing hijgend en dansend mee met de onovertroffen hits Hopelessly devoted to you, Summernights en You're the one that I want! Of word nog een keer tot over je oren verliefd op Olivia Newton-John of John Travolta, kortom: laat je hele maal gaan! Van 20 tot en met 23 maart in het Oude Luxor Theater de Meezing Bioscoop: Grease. Reserveren: 010-484.33.33. Infor matie: www.meezingbioscoop.nl. door Vincent Wernke Paul Eenens had net de regie ge- daan van de succesvolle musical 'The Sound of Music' toen hij werd gevraagd de regie van '3 Musketiers' over te nemen. De oorspronkelijke regisseur Eddy Habbema moest wegens gezond- heidsredenen terugtreden. Gezien het feit dat Paul Eenens al vanaf het begin bij de productie van '3 Musketiers' betrokken was, als assistent-regisseur en dramaturg, was hij de aangewezen man om de klus over te nemen. Het ver- zoek bereikte hem acht weken voor het begin van de repetities. „Ik had niet veel tijd om over die vraag na te denken", vertelt Een ens, die toen met 'The Sound of Music' net zijn eerste musicalre- gie achter de rug had. „Met de re gie van 'The Sound of Music' had ik al een enorme stap gezet en dit zou weer een enorme stap zijn. Met Eddy Habbema werkte hij eerder als dramaturg en assistent- regisseur samen aan 'Elisabeth', de Nederlandse en Duitse versie, en 'Titanic'. Hoewel hij eigenlijk geen tijd had, vroeg Eenens toch bedenktijd. Na gesprekken met onder meer Eddy Habbema en Joop van den Ende besloot hij de uitdaging aan te gaan. „Als assis- tent had ik geen verant- woordelijk- heid en als regisseur heb ik die natuurlijk wel", noemt de regisseur het grootste verschil met zijn vorige taak. „Toen ik 'ja' had gezegd, ben ik eerst het script gaan lezen. Dat kende ik natuur lijk wel, maar nu las ik dat toch anders. Ik heb er ook nog een he- leboel aan veranderd, wat overi- gens niets zegt over mijn voor- ganger. Er zijn gewoon dingen waar ik anders tegenaan kijk. Bo- vendien blijft een voorstelling al tijd in ontwikkeling tot de dag van de premiere." Vergeleken met zijn vori ge productie, 'The Sound of Music', is '3 Musketiers' veel grootser. Bovendien werkt hij nu met nieuw materiaal, terwijl hij bij 'The Sound of Mu sic' werkte met een bestaand stuk. Eenens erkent dat een pro ject als '3 Musketiers' een be- hoorlijke druk legt op de schou- ders van de regisseur. „We heb ben straks een wereldpremiere, we hebben nu al een tophit en heel veel kaartjes verkocht. Dat is allemaal geweldig, maar ik moet een voorstelling regisseren. Daar- om moest ik die druk een plek ge ven. Ik regisseer geen hit, dat kan ook niet. Ik regisseer een goede voorstelling en als dat een hit wordt, dan ben ik de gelukkigste man op aarde. Maar of het een hit wordt, dat bepaalt het publiek." Dat de musical '3 Musketiers' een succes wordt in Nederland lijkt wel zeker. Voor Paul Eenens moet dat een goed gevoel geven, juist omdat hij pas zo laat de regie in handen kreeg. „Misschien was het gekkenwerk", kijkt hij terug op zijn korte voorbereidingspe- riode. „Maar ik probeer dat te re- lativeren, al had ik natuurlijk lie ver een jaar eerder geweten. Vooropgesteld dat ik liever had gehad dat Eddy Habbema deze musical had geregisseerd, want dan was er niet zoiets vervelends met hem aan de hand geweest. Gelukkig had ik een creatief team om me heen met mensen die met me mee zijn gegaan en die er ook voor geknokt hebben. Dan kan een heleboel. Ik heb het enorm getroffen met de mensen om me heen, die mij ook allemaal geac- cepteerd hebben als regisseur. „Het was een prettige reis", zegt Paul Eenens over het productie- proces van '3 Musketiers'. „Als de premi&re daar is, kan ik dit ein- delijk afsluiten en gaan uitrusten. Het zijn drukke tijden geweest. Ik hoop dat we op 30 maart trots zijn op wat we hebben gemaakt en wat er dan verder mee gebeurt, is aan het publiek en aan de pers." Reserveren kan via de kassa van het nieuwe Luxor Theater: 010- 484.33.33 ofwww.luxortheater.nl ofwww. musicals, nl. door Jaap Proost /f „In het dagelijks leven krijgen men- sen een stortvloed van beelden te verwerken. Van nieuws tot reclame en kunst. Hoe overleef je dat bom- bardement?", vraagt Vroege, gast- samensteller van de Foto Biennale Rotterdam (FBR), zich af. „Door bewust en voor een groter gedeelte onderbewust de indrukken te filte- ren", beantwoordt hij zelf zijn ei gen vraag. Het is voor de verschil lende beeldmakers weer een uitda ging om dat filter te doorbreken. j, „Dat zal onder andere lukken door mensen met behulp van interactieve middelen in plaats van een beeld een ervaring aan te bieden. Het zijn concepten waarin de toeschouwer ondergedompeld wordt", zegt de curator. De tweejaarlijkse biennale heeft dan ook als titel 'Experience' meegekregen. Las Palmas, het Fo- tomuseum en 28 andere locaties in de stad staan tot en met 21 april in het teken van FBR. Vroege staat op de derde verdieping van Las Palmas naast zo'n concept. Het is een houten kubus met de naam 'Chill Terminal' van kunste- naar Gerald van derKaap. Binnenin het bouwsel wordt de bezoeker naar een bed geleid. Eenmaal languit op het matras krijgt de deelnemer een koker over het hoofd en ziet boven zich een scherm waarmee hij wordt overspoeld met projecties. „De toe schouwer wil het gevoel hebben on- derdeel van iets te zijn. Dat zie je te rug in de populariteit van computer- games en shows als Big Brother en Idols", constateert Vroege. Alle projecten in Las Palmas zijn verpakt in een kubus. De intieme sfeer binnen de kubus moet het ge voel van 'onderdompeling' verster- ken. Zo is er ook de installatie 'Bijl- mercrash' te beleven. In een kubus van doorzichtig blauw plastic is een radarbeeld te zien. Het plastic moet een avondlucht voorstellen. Het groen/zwarte radarbeeld toont de situatie in het luchtruim boven Am sterdam ten tijde van de Bijlmer- ramp. Ondersteunt door de ge sprekken tussen vliegtuigpiloot van het Al El-toestel en de verkeerslei- ding op Schiphol, ziet de bezoeker uiteindelijkhoehet vliegtuig als een gif jf - stipje van het radarscherm ver- dwijnt. „Om de ramp op deze ma- nier te zien, heeft op mij veel indruk gemaakt", zegt Vroege. „Meer in druk dan de foto's en televisiebeel- den van de brandende flats." Er zijn ook nog andere manieren om het beeldfilter van de afgestompte mens te doorbreken. „Om aandacht te trekken moet je iets doen wat niet alledaags is. Je moet zorgen voor een verrassing" Vroege denkt dat onze maatschappij zo is doorspekt met reclameblokken, ringtones en andere impulsen, dat de meter door- slaat. „Ultieme stilte is weer een foto: Flip Franssen verassing." Foto's van bijvoor- beeld Rineke Dijkstra zijn volgens hem het begin van contrabeweging. De fotografe maakt veel intieme portretten van mensen. „De werken van Dijkstra, die ook op de FBR worden tentoongesteld, zijn bijna een negentiende eeuwse vorm van fotografie", zegt Vroege. Hij ziet de eerste signalen van het gebruik van de stilte, naast de kunst, ook in de reclame doordringen. De scheidslijn tussen reclame en kunst lijkt op de Foto Biennale Rot terdam 2003 sowieso vaag. De ten- toonstelling in Las Palmas is mede ontworpen door het trendy commu- nicatiebureau KesselsKramer. Zij laten in hun eigen kubus het project Do zien. Do werd gelanceerd als merknaam zonder dat er een pro duct aan was verbonden. Inmiddels behoren een aantal voorwerpen tot het assortment van Do. In samen- werking met de biennale heeft het Amsterdamse bureau een memorie- spel met portretfoto's ontwikkeld. Ook is er aandacht voor reclame- campagne van telecommunicatie- gigant Vodafone. Er wordt gekeken hoe het bedrijf zijn naam in Europa bekend heeft gemaakt. De reclameposters die te zien zijn in Vodafonekubus moeten niet in han den vallen van de Duitse kunstenaar Joachim Schmid, die een kubus ver- derop zijn werk exposeert. Hij zal de poster waarschijnlijk in repen snijden en verwerken tot een nieuw beeld. Hij heeft dat al gedaan met een grote poster van Marlboro. De cowboy met de sigaret in zijn mond is onherkenbaar veranderd. De Foto Biennale Rotterdam duurt tot en met 21 april. Er worden ook themaweekenden en symposia ge- organiseerd. Info: www.fbr.nl. Art.nr. 239515 Art. Nr. 254101 Art. Nr. 254103 Art. Nr. 125175 Art. Nr. 250561 Art.nr. 246383 Art. Nr. 250559 Art. nr. 250563 GRATIS

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2003 | | pagina 19