Rent-A-Rock: het nieuwe geluid van de harde toekomstmuziek
Ben je het zat om met je bandje in buurthuizen en aftandse
schuurtjes te spelen? Wil je ook wel eens daadwerkelijk in de
schijnwerpers staan en je een echte rockster wanen? Dan biedt
de 23-jarige Schiedammer Dick van Klaveren uitkomst. Zijn
nieuwbakken bedrijf Rent-A-Rock verzorgt jouw optreden
van begin tot eind. Nog maar een paar maanden geleden vond
de grand opening van het bedrijf plaats in Overschie. En daar-
mee heeft Van Klaveren voor veel lokale bands de eerste ste-
nen van de weg naar succes gelegd.
Probleempubliek
Rock meets hiphop
Pragmatisme
Enig in zijn soort
Woensdag 25 Juni 2003
'Beginners die rocken als wereldsterren'
Van Klaveren tijdens het voorbereidende werk. De stilte voor de storm.
Tekst en beeld: Daan de Neef
Wijktheater Musica 10 mei 2002,
dat werd Van Klaverens vuurdoop.
Op die avond zou hij Rent-A-Rock
op de muzikale landkaart zetten.
Dat was het plan tenminste, want
het idee voor zijn bedrijf is tame-
lijk uniek. Van Klaveren wil be-
ginnende bands de mogelijkheid
bieden een volledig en professio-
neel optreden te houden voor wei-
nig geld. Het standaardpakket van
Rent-A-Rock bestaat uit vijf moni
tors, twee zaalspeakers, een po-
wermixer en mengtafel en twee
stagespeakers. Naast deze geluids-
verzorgers biedt hij ook een lichts-
how van achtentwintig lampen en
twee stroboscopen. Om het visuele
element compleet te maken is het
mogelijk op vijf tv-monitors en een
groot achterwanddoek clips, car
toons of films te projecteren. Het
gehele optreden wordt door Van
Klaveren begeleid en uitgemixt.
In het wijktheater begint die tiende
mei de spanning tegen vieren op te
lopen. Zodadelijk moeten de eerste
bandjes soundchecken. Alle ver-
sterkers behoren goed op elkaar te
staan afgestemd voordat het echte
optreden kan beginnen. Van Kla
veren flitst ondertussen over het
podium en dirigeert zijn kompanen
met fluwelen hand. Alles loopt ge-
smeerd. Tussen alle bezigheden
door kijkt de jonge ondernemer te-
vreden naar zijn wapenfeit. Dit is
waar hij naar toe heeft gewerkt.
Vanavond hebben drie bandjes,
"Resistor", "Simpletons" en
"Desperados of the Freakfire", de
mogelijkheid helemaal los te gaan
op de nieuwe apparatuur van Rent-
A-Rock. Vanavond zullen zij zich
echte rocksterren wanen.
Op de vraag hoe hij er ooit is op
gekomen zo'n bedrijf te beginnen
heeft Van Klaveren direct zijn ant-
woord klaar. „Het is begonnen als
schets van hoe een podium er voor
een band uit zou moeten zien. De
onvrede over de competitie en de
belabberde faciliteiten die er een
paar jaar geleden waren voor be-
ginnende bands, hebben mij gei'n-
spireerd dit bedrijfje op te richten.
Ik zit al jaren in de rockscene en
kreeg perfect zicht op de situatie.
Je ziet dat beginnelingen niet ver-
der komen omdat ze niet naar een
bepaald moment toeleven. Ze wor-
den alleen maar uitgenodigd voor
een of andere polderprijs of zo. Er
zit niet echt een hoogtepunt in."
Met Rent-A-Rock wil Van Klave
ren beginnelingen juist stimuleren
door te zetten. „Je probeert iets
neer te zetten waar bands met trots
op terugkijken. Dat is de bedoe-
ling. Dat ze al twee maanden van
te voren denken: 'nu gaat het ge-
beuren'. Ik wil dat ze er helemaal
naar toe repeteren en dat ze nader-
hand tevreden kunnen zeggen: 'Dit
is het coolste wat we ooit hebben
gedaan'. Dat is, in het kort, het
idee erachter."
Terwijl Van Klaveren druk in de
weer is met de geluidmixer staat op
het podium een jongen met git-
zwart haar en dito gitaar zijn ver-
sterker uit te proberen. Na een aan-
tal stevige "riffs" valt het weer
even stil. Van Klaveren: „Een
hoop bands zijn er niet op uit om
veel geld te verdienen of wereldbe-
roemd te worden. Beginnende
bands willen gewoon 'verder'. Als
je eenmaal in een buurthuis hebt
gespeeld dan wil je wel eens op
een echt podium staan met meer
mensen erbij. Het publiek is echter
het grootste probleem. Op begin
nende bands komt namelijk geen
hond op af. Dat is nu eenmaal de
maat, de standaard. Als je in com-
petitieverband iets doet dan heb je
vier bands met vier soorten publiek
die allemaal slechts voor 'hun'
bandje komen. De rest is dan de
concurrentie: de tegenpartij. Die
draaien hun rug om zodra een an-
der bandje gaat spelen. Da's niet
echt sportief natuurlijk. Wat wij
willen proberen is achter de naam
Rent-A-Rock een publieksgroep te
scharen die op onze evenementen
afkomt. Ongeacht welke bands er
spelen.
De drie bands die vanavond zullen
spelen zijn persoonlijk door Van
Klaveren uitgenodigd. Alle drie
hangen ze een andere stijl aan:
punk, rock en metal. Van Klaveren
kent de bands persoonlijk en weet
wat hij kan verwachten. Alvorens
ze te benaderen, bezoekt hij ze in
de oefenruimtes of bij andere op-
tredens. „Je gaat een keertje bij ze
kijken en op die manier kweek je
respect bij de bands. Dan denken
ze 'die mensen zijn oprecht in ons
geinteresseerd'. Normaliter komt
een bandje een zaal binnen en zegt
de organisator 'gooi daar je tas
maar neer en zoek het maar uit'. Er
wordt zelfs niet eens voldoende
gesoundcheckt. Vaak krijg ik van
bands demo's om te kijken wat
voor muziek ze maken. Toch be-
blieksgroep die achter Rent-A-
Rock staat en ik fungeer als een
soort filter tussen de band en het
publiek."
Op het afiche van vanavond staan
weliswaar drie verschillende
bands, toch hebben ze iets gemeen:
gitaren. De naam van het bedrijf
dient als een grens voor de soorten
muziek. Rock dus. Al gloort er ook
hoop voor rappend Nederland aan
de horizon. „We richten ons voor-
namelijk op rock, maar daarnaast
gaan we binnenkort met een side-
project richting hiphop beginnen'
legt Van Klaveren uit. Toch laat de
muzikus duidelijk doorschemeren
dat popbandjes en house-acts niet
veel gehoor bij hem vinden. Gi-
taarmuziek, ofwel onvervalste
rock, geniet zijn voorkeur.,, Daar
heb ik ook het meeste verstand
van. Je kan wel dingen organiseren
waar je totaal geen weet van hebt,
maar dan weet je ook niet welk pu
bliek je moet aantrekken. Hoe je
publiciteit moet regelen of hoe je
het geluid moet afstellen. Daarom
houd ik het bij mijn eigen genre."
Dan gaan alle zaallichten uit. Duis-
ternis vult ieder hoekje in het thea
ter. Op de schermen flitst het logo
van het bedrijf voorbij. Onder-
steund door een nummer van de
"Beastie Boys" laat Van Klaveren
stukjes film zien op de projectieap-
paratuur. Dan bestijgt de punk-
roc kformatie Simpletonshet
podium. De gemiddelde leeftijd
ligt bij deze band rond vijftien jaar.
De bandleden, alien gekleed con
form de laatste modegrillen van
het genre, letten nauwlettend op
hun eigen spel. Het publiek
stroomt toe. De weinig energieke
houding van het bandje nodigen de
toeschouwers niet uit te bewegen.
Na een half uurtje verlaten de Sim
pletons opgelucht het podium.
De achtergrondmuziek van "Sys
tem of a Down" klinkt door de
speakers. Behendig speelt Van
Klaveren met de mengtafelknop-
pen. Hij verhaalt over het feit dat
de ideeen omtrent Rent-A-Rock
Van Klaverens gereedschap: een supervet mengpaneel.
zoek ik ze eerst om te kijken wat ze
doen."
„Smaken verschillen, dat weet
ik", vervolgt Van Klaveren. „Het
gaat mij erom dat ze muziek seri-
eus nemen. Dus als ze grappen lo
pen te maken en niet serieus wer-
ken dan houdt het voor mij op. Ik
selecteer ook wel op extremen. Bij
te extreme bands behouden wij het
recht om ze van ons podium af te
houden. Dan heb ik het over nazi-
punkbands en bij groepen die een
te zware politieke boodschap etale-
ren. Mijn rek is groot, maar als het
echt beledigend wordt voor be-
paalde doelgroepen dan trek ik
mijn grens. Niet alleen extreem-
rechts, maar ook extreem-links
neigt soms naar discriminatie.
Maar dat gaat alleen maar over
bands die er op uit zijn anderen te
kwetsen. Dat kan gewoon niet. Je
moet rekening houden met de pu-
Puberpunkerband 'The Simpletons' in hun professioneel gemasterde show.
nog vrij recent zijn. „Een kleine
twee jaar geleden doemden de eer
ste plannen en schetsen op. Het is
geen levenswerk. Daarvoor pro-
beerde ik zelf een nieuwe band op
te richten waaromheen ik een be-
paalde show wilde integreren om
ons wat beter te presenteren. Ik
was dus eigenlijk bezig met de pre-
sentatie van die band. Toen reali-
seerde ik me dat het zonde zou zijn
om zoveel geld te investeren voor
die ene keer in de maand dat we
optraden. Leuker zou het zijn om
met andere bands bepaalde tour-
nees te doen zodat ook zij van de-
zelfde spullen gebruik konden ma
ken. Ik deed een investering van
tienduizend oude guldens en be-
gon met mensen te praten en die zo
enthousiast waren dat ik besloot
een totaalpakket aan te bieden. De
spullen die ik heb zijn perfect vobr
beginnende bands. Je kunt niet me-
gadure dingen kopen want je moet
je prijzen aanpassen aan je doel-
groep. Van beginnende bands kun
je financieel niet veel verwachten.
Daar moet je zelf ook oplossingen
voor verzinnen om het juist voor
hen mogelijk te maken."
Het ondernemersplan wat Van
Klaveren naleeft staat bol van
pragmatische oplossingen. Hij wil
zich niet opdringen bij andere par-
tijen. Hij zorgt gewoon dat hij er is
en dat over hem wordt gepraat. „In
de toekomst proberen we door
middel van sponsoring de prijzen
nog verder naar beneden te druk-
ken. Met sponsors denk ik dan aan
commerciele instellingen en ge-
meentes. Er zijn twee muziekza-
ken, een muziekschool en wat kle-
dingzaken die nu al enthousiast
zijn. Alleen, zij leven volgens het
credo: eerst zien dan geloven.
Dankzij try-outs en de grand ope
ning hebben potentiele sponsors al
een beeld van ons bedrijf. Ze wil
len nu kijken hoe we ons gaan
neerzetten in de markt. En ook de
publiciteit is belangrijk. Hoe vaker
onze naam voorbij komt, hoe beter
het is voor de bekendheid. Pas dan
creeren wij geloofwaardigheid. Er-
gens is dat ook logisch. Je kunt wel
een mooi verhaal hebben, maar je
moet je woorden waar kunnen ma
ken kunnen bewijzen. Ik zou daar
zelf als bedrijf ook niet zomaar in-
springen. We hebben al een vrij
veilige constructie verzonnen dat
een bedrijf niet hoeft te vrezen dat
wij ze financieel uitkleden. Het
sponsorbedrag wordt aangepast
aan een geschatte opkomst van het
publiek. Tevens nodigen wij ze uit
om te komen kijken hoe hun naam
vermeld staat. We bieden de vrij-
heid totcontrole."
Van Klaveren krijgt het sein dat de
tweede band, de symforockers
"Resistor", hun opwachting ma
ken. In een handomdraai weet de
ondernemer de knoppen zo te tel-
len dat de drummer kan aftikken
en het eerste nummer inzet. Onder-
wijl scharen zich meer mensen
voor het podium. Vanuit de achter-
grond wordt rook het podium op-
geblazen wat bijdraagt aan een
mystieke sfeer. De eerste synthe-
siserklanken vullen de ruimte. De
gitaar valt in en binnen enkele se-
conden wordt een muur van geluid
gecreeerd.
"Resistor'komt, net als de andere
twee bands van vanavond, uit de
buurt van Rotterdam. Wat nu als
een band van buiten de Maasstad
een beroep wil doen op Rent-A-
Rock? Van Klaveren: „Er valt al-
tijd wel wat te bepraten, maar ons
grootste probleem op dit moment
is de logistiek en opslag. Dat heeft
te maken met het feit dat er nog
geen echte geldstromen binnenko-
men. Het is ondoenlijk om nu al te
investeren ip auto's, busjes en
vrachtwagens. Die kosten zijn ge
woon te hoog voor ons. We wach-
ten nu af hoe de markt zich ont-
wikkelt en dan kunnen we breder
gaan werken. Als we qua transport
erop vooruitgaan zouden we, in
principe, door heel Nederland kun
nen werken. Op dit moment kan
dat simpelweg niet. En ja, Rotter
dam is een grote stad dus als je
daar naam maakt, kom je ook weer
verder. Daarbij komt, er is hier ge-
noeg te doen. Het heeft nog geen
zin om, bijvoorbeeld, naar Drenthe
te gaan als er hier honderden band
jes rondlopen die je kunt helpen."
Het einde van het "Resistor"-op-
treden is in zicht. Als toegift beu-
ken ze en passant nog een eigen
versie van Europe's "Final Count
down" uit de speakers. Wat opvalt
is de professionele uitmixing van
de instrumenten. Niets overheerst.
Alles staat perfect op elkaar afge
stemd. Van Klaveren benadrukt
tijdens het gesprek de positie van
Rent-A-Rock in relatie tot soortge-
lijke bedrijven. „Er zijn wel bedrij-
ven waar je versterkers kunt huren,
maar dan krijg je er geen begelei-
ding bij. Wat dat betreft zijn wij
enig in ons soort. In de Gouden
Gids staan wel bedrijven onder
'licht en geluid'. Die belde ik en
kwam erachter dat er niet een was
die een full-package bood voor een
lage prijs. De eerste die in de buurt
komt voor dezelfde service heeft
'skyhigh' prijzen. Je praat dan echt
over tienduizenden euro's. Daar
hoef je als bandje niet aan te begin
nen. Dat haal je er nooit uit als er
bijvoorbeeld vijftig mensen ko
men."
Om zijn bedrijf zo betaalbaar mo
gelijk te houden, ook voor hem-
zelf, was het noodzaak zo creatief
mogelijk te denken. Gaandeweg
heeft Van Klaveren ruim twintig-
duizend euro in Rent-A-Rockgein-
vesteerd. „Je moet je voorstellen:
daar zit ook die aanlooptijd in van
anderhalf jaar langzaam investe
ren." Om de kosten ietwat binnen
de perken te houden maakte Van
Klaveren zelf de grote zwarte kis-
ten - flight cases - waarin al zijn ap
paratuur wordt vervoerd en opge-
slagen. „Als je die zou laten ma
ken, je moet het op maat laten ma
ken natuurlijk, dan kom je op on-
geveer vijfhonderd euro per kist.
Als je die zelf, door gewoon een
beetje te oefenen, weet te maken
voor honderd euro dan ga je daar
flink op besparen. Kijk, de arbeids-
uren die hierbij komen kijken zijn
niet bij elkaar op te tellen. Maar dat
is gewoon de hobby."
De climax van de avond nadert. De
leden van de professionele rock-
band "Desperados of the Freakfi
re' staan klaar achter de coulissen.
Als deze band enthousiast is over
Rent-A-Rock weet Van Klaveren
dat alle inspanningen worden be-
loond. Deze band is namelijk al
aardig wat gewend en hun oordeel
weegt zwaar voor de ondernemer.
Vanavond is een risicoavond: erop
of eronder. Maar na hun optreden
stellen een paar omhoog gestoken
duimen hem gerust. Het was goed.
Rent-A-Rock is in business.
Voormeerinformatie over Rent-A-
Rock: internet: www.rent-a-rock-
.nl. Telefoon: 06-18657779.
Rent-A-Rock man Van Klaveren zet de puntjes op de i.
Het uitzicht van de rockgoeroe zelf.
De mannen van Resistor al 'rockend' op het podium.