El Mike Bodde geeft zijn liefde voor jazz vrij spel Rotte's Mannenkoor bezingt al 150 jaar de stad Rotterdam m 'Oudjes' schitteren in 'Something's gotta give' HQ maasstad DIGITAAL MET 3.2 MILJ0EN PIXELS m.- DE DUNSTE DIGITALE CAMERA BESTE KOOR! BERGWEG 110, ROTTERDAM 1 ROTTERDAM - Wie Mike Bodde kent van zijn eerdere theatershows, 'He ja, mmm fijn' of 'Alles is kampioen', komt mogelijk bedrogen uit bij een bezoek aan 'Het Land'. Deze theatertournee van meesterverteller Bodde is namelijk niet te plaatsen on- der de noemer cabaret. Met de eerste twee shows bewees deze Rotterdamse theaterma- ker dat hij een subtiele caba- retier was, met een grote hang naar muziek. In 'Het Land' lijken de rollen omge- keerd. ROTTERDAM - De over- handiging van het nationaal huwelijksgeschenk de 'Piet Hein', de openingen van het Centraal Station en de Wil- lemsspoortunnel en de vie- ring van Rotterdam als cul turele hoofdstad van Euro- pa: het Rotte's Mannenkoor was er bij. Geen enkel ander koor in Rotterdam lijkt zo onlosmakelijk verbonden met alle belangrijke gebeur- tenissen in de stad. Dit jaar bestaat het koor 150 jaar, re- den voor de Archiefwinkel aan de Coolsingel om het koor een tentoonstelling te gunnen. De opening ging af- gelopen zaterdag gepaard met, uiteraard, een optreden van Rotte's Mannenkoor. ROTTERDAM - Romanti- sche komedies gaan meestal over mooie, jonge mensen. Ze worden verliefd, verliezen el kaar en aan het eind komt alles weergoed. 'Something's got ta give' verloopt volgens dit- zelfde stramien. Met het ver- schil dat de hoofdpersonen een vijftiger en een zestiger zij nDiane Keaton en Jack Ni cholson. 00K OP internet WWW.C0RRECT.COM Bij Correct op de Bergweg 110 te Rotterdam vindt u op de begane grond de meest uitgebreide digitale foto/video afdeling van de Randstad. Ook spiegelreflex camera's en APS compact-camera's staan overzichtelijk opgesteld. Meer dan 50 digitale fotocamera's staan demonstratieklaar om vergeleken te worden, op de Bergweg 110 te Rotterdam. A9SC- SONY i 1 DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR in* Woensdag 11 februari 2004 TX51 door Jacques Nachtegaal Cabaret is in 'Het Land' een bij- komstigheid en de leidraad voor theatershow is jazz. Jazz uit het Land, jazz uit Amerika. Bodde steekt zijn verering voor vooral de Amerikaanse muziek, maar ook voor 'the way of life' niet onder stoelen of banken, maar blijft ten alien tijde Nederlander. Samen met zijn begeleiders, Niels Tausk en Marnix Stassen, zorgt Bodde voor een avond vol onverwachte muzikale wendingen en, natuur- lijk, regelmatig een komische noot door sterke cabareteske interven- ties. Dat de oerrotterdammer, die voor veel van de typetjes van Bod de als kapstok diende, ook nu weer van de partij is, is des Bodde's. Ga je louter voor de cabaretier Bodde naar 'Het Land' dan is het wat ma- ger, zij die voor de muzikale en vooral vocale kwaliteiten van Bod de gaan hebben een avond om te smullen. Wat die ommezwaai bij Bodde teweeg bracht is mogelijk het meest intrigerende aan 'Het Land' c „Ik ben een enorme Amerikaanse jazz fanaat en heb toen ik nog stuk- ken jonger was een jaar in Ameri ka jazz gestudeerd aan een conser- vatorium", vertelt Bodde. „Maar die ervaringen vond ik moeilijk in te passen in mijn theaterprogram- ma's. Ik heb zelfs heel lang ge- dacht dat ik juist niet over jazz moest beginnen omdat het gemid- delde cabaretpubliek niet op jazz zit te wachten. Toen ik bezig was met mijn derde programma, dacht ik 'ach, wat kan mij het schelen, ik wil gewoon iets doen wat ik leuk vind'." Het resultaat is het best te omschrijven als een soort muzikaal reisverslag met veel Amerikaanse Mike Bodde speelt in de theatervoorstelling 'Het Land'. muziekstromen en vooral jazz. „Voor de pauze breng ik het pu- bliek eigenlijk wel in verwarring. Er zijn er bij die denken 'wanneer gaat het beginnen?', want die wachten op de bulderende lach. Misschien hebben ze mij in Kop- spijkers gezien en verwachten ook in de theatershow actuele grappen en typetjes. Maar ik vind dat als ik in het theater hetzelfde zou doen als in Kopspijkers, dat ik dan mijn theaterprogramma helemaal niet meer hoef te maken." „Ik heb dus radicaal gekozen om mijn eigen zin te doen. Ik hoop wel dat ik het publiek, als het over de eerste verwarring heen is, toch over de streep kan trekken. Dat dit niet bij iedereen zal lukken reali- seer ik mij terdege. Jazzhaters zul- len er waarschijnlijk niets aan vin- den, maar ik vind het juist een sport om het publiek over die streep te trekken naar mijn soort van theaterconcert. Natuurlijk blijft er genoeg over om te lachen en dat vooral over Rotter- dammers. „Ik heb ervaren dat Rot- terdammers veel zelfspot heb ben", zegt de cabaretier. „Ik steek in mijn programma nogal de draak met Rotterdammers en er wordt mij zelfs wel eens gevraagd wat Rotterdammers daar nou van vin- den? Toch wordt juist in Rotter dam daar het hardst om gelachen. Van huis uit ben ik Rotterdammer en dat blijft altijd op de een of an- dere manier door mijn bloed krui- pen. Rotterdammers hebben heel vaak een komische negatieve blik op het leven, zoiets van 'Het is al- lemaal klote hier en ze motte alle- maal d'r muil houwe'. Bijna zwart, maar met een grote dosis humor als ondertoon. Amsterdammers daar- entegen zijn vaak veel positiever maar wel veel, veel saaier. Die Rotterdamse kijk spreekt mij juist heel erg aan." Er zijn trouwens momenteel veel cabaretiers met Rotterdamse wor- tels, zoals Rooyakkers Kamps en Kamps, Kees Thorn en deels Ri chard Groenendijk, om er maar een paar te noemen. Mike Bodde waat niet echt hoe dat komt. „Mis- schien omdat Rotterdam in de lift zit, en dat Rotterdam als stad lang- zamerhand meer zelfvertrouwen krijgt. Dat werkt door op haar be- woners. Er is een tijd geweest dat Rotterdammers over hun eigen stad zo onzeker waren dat ze die onzekerheid overschreeuwden met trots. Door vooral maar te roepen wat een geweldige stad Rotterdam eigenlijk is. Naarmate de stad mooier wordt en er meer festivals worden gerealiseerd, ontstaat er ook meer zelfvertrouwen. Rotter dam wordt steeds meer het prettige tegenwicht van Amsterdam. Ik ben zelf niet zo'n fan van Amsterdam, ik vind het wel aardig om er naar toe te gaan maar ik ben teveel ver- groeid met Rotterdam dat ik aan Amsterdam niet veel aanvindt. Amsterdammers denken trouwens altijd dat hun stad het centrum van de wereld is en dat er buiten Am sterdam niets bestaat. Dan vind ik Rotterdammers een verademing om aan te horen. Mike Bodde is met 'Het Land' te zien in het Isala Theater in Capelle aan den IJssel op 14 februari en in het Theater Zuidplein op 17 maart. POP stad De volgende Metz on Sunday in het Prinses Theater (Schiedamse- weg 19) vindt plaats op zondag 15 februari van 18.00 tot 24.00 uur. De metz-avonden zijn gericht op een sfeer van socializen, culi-snac- ken, gezelligheid en zwoele dance- muziek. DJ ROOG, gespeciali- seerd in hardsoul, zal de voor- naamste dj zijn op deze avond. Zijn sound sluit perfect aan bij het metz-concept. Verder zijn ook de dj's Franco Rolini en Little Tim van de partij.De voorstelling De Gesluierde Monologen is van 12 tot en met 14 februari te zien in het Oude Luxor Theater (Kruis- kade 10). Adelheid Roosen liet zich inspireren door De Vagina Monologen van Eve Ensler. Roo sen ging in gesprek met tientallen islamitische vrouwen, het resultaat is verwerkt in tien monologen. De voorstelling wordt gespeeld door een wisselende cast, elke avond staan er weer andere vrouwen de monologen te vertolken. De voor- stellingen beginnen om 20.00 uur. (484.33.33) Philharmonisch Koor Toonkunst viert het 175-ja- rig bestaan met een feestelijk con cert in de grote zaal van De Doelen op zaterdag 6 maart, aanvang 20.15 uur. Het concert staat onder leiding van Daan Admiraal, muzi kale medewerking is er van de Rotterdam Young Philharmonic, sopraan Dorothy Grandia, bariton Hans Christiaan Hinz en tenor An drea Poddighe. Vanaf het moment dat A. Vermeulen in 1829 de Maatschappij ter Bevordering van Toonkunst oprichtte heeft het koor een belangrijk stempel gedrukt op het culturele leven in Rotterdam. Toonkunst fuseerde in 1960 met het koor van het Rotterdams Phil harmonisch Orkest, met een nieu- we naam tot gevolg. Het koor wil jaarlijks een modern stuk uitvoe- ren, maar laat ook klassiek-romati- sche werken regelmatig aan bod komen. Op het programma van het jubileumconcert staan werken van Poulenc en Puccini. (217.17.17) Roland Colastica speelt de voorstelling Mi Buroshi in Thea ter de Evenaar (Willemskade 25) op zondag 15 februari, aanvang 14.00 uur. Colastica komt uit Cu racao, in deze Nederlandstalige voorstelling vertelt hij over zijn jeugd. Het is een kindervoorstel- ling in het kader van Caribisch Festival Sorpressa. (270.71.90) door Dik Vuik De hele expositieruimie van de Archiefwinkel is gevuld met fo- to's en andere memorabilia van Rotte's Mannenkoor. Corinne Boeijinga-Hubers, £en van de or- ganisatoren van de expositie en werkzaam bij het Gemeentear- chief Rotterdam, vertelt over de band die het koor met Rotterdam heeft. „Het gemeentearchief be- waart het archief van het koor, dat in gedeelten is overgebracht. Uit de jaren 1854 tot 1997 ligt alles nu bij ons." Het koor is bij heel veel bijzondere gebeurtenissen in Rotterdam aanwezig geweest. Bezoeken van het Koninklijk Huis bijvoorbeeld, daar was het Rotte's Mannenkoor altijd bij. Prins Bernhard is sinds 1948 be- schermheer van het koor en daar- Geen enkel ander koor in Rotterdam lijkt zo onlosmakelijk verbonden met alle belangrijke gebeurtenissen in de stad als het Rotte's Mannenkoor. voor waren Prins Hendrik en Wil- len III dat ook. In 1899 kreeg het koor het predikaat 'koninklijk*, iets dat je niet zo maar krijgt en waarvoor je tegenwoordig mini- maal 100 jaar oud moet zijn. De tentoonstelling is ingedeeld naar een aantal onderwerpen, zo als bijvoorbeeld de koninklijke bezoeken en de dirigenten van het koor. Erblijken maar relatief wei- nig dirigenten te zijn geweest, omdat ze vaak heel lang aan het koor waren verbonden. Zo han- teert Rene Verhoeff, de huidige dirigent, al 27 jaar het stokje en ook een aantal van zijn voorgan- gers was lange tijd in functie. In de vitrines van de Archiefwinkel ligt ook een verzameling oude platenhoezen met nostalgische ti- tels als 'Kerst in Rotterdam' en 'Feyenoord Clubliederen'. Ver der zijn er oude affiches en pro- grammaboekjes te zien en wordt er een dvd vertoond met histori- sche filmbeelden van Rotte's mannenkoor, aanwezig bij de opening van de 'Nederlandsche Nijverheids Tentoonstelling' in 1928. Opheffing van het Rotte's Man nenkoor hing eigenlijk maar een keer in de lucht: toen in 1940 het archief en de huizen van 24 koor- leden bij het bombardement in viammen opgingen. Van een aan tal gewonnen bekers werd niets anders meer terug gevonden dan een klomp gesmolten zilver. Het koor gebruikte de Hoflaankerk in Kralingen min of meer als schuil- kerk en na de oorlog bracht Jan van Alfenaar met een zoektocht onder het ledenbestand weer een archief bij elkaar. Het koor beperkt zich niet alleen tot Rotterdam. „Ik ben al in Ber- lijn en Oostenrijk geweest en dit jaar gaan we naar Gdansk," ver- tellen koorleden Jaap Boon en Giel Hendriks. Ze vertellen sma- kelijk over de beginperiode van Rotte's Mannenkoor. „Toen heette het nog Liedertafel Rotte's Mannenkoor. Stel je dat maar voor als een groep mannen rond de tafel met een pot bier voor zich. Ze zongen in het huis van Abraham van Stolk, de houthan- delaar. Zo waren er in de negen- tiende eeuw duizenden liederta- fels." Niet alle voorooriogse triomf- stukken zijn bij het bombarde ment verdwenen. Zo prijkt het vaandel, te zien op sommige oude foto's nog fier in de vitrine. In het gezelschap van de, in een fraai kistje liggende, voorzittershamer, die het koor bij haar 50-jarig be staan kreeg aangeboden. „Die ha- mer wordt nog steeds gebruikt, die halen we elk jaar op uit het historisch museum," aldus Hen driks. En zo regent het in de Ar chiefwinkel anekdotes en voor- werpen uit het 150 jaar oude ver- leden van het koor. Volgende maand wordt de verzameling 'Rotte's Mannenkoor' in het ge meentearchief weer wat groter: dan wordt namelijk het boek over de geschiedenis van het koor ge- presenteerd. En ook bij die gele- genheid zullen de koorleden on- getwijfeld weer doen wat ze al 150 jaar bij opmerkelijke gebeur tenissen in deze stad doen: zin- gen! De expositie 'Vieren en herden- ken in Rotterdam. Rotte's Man nenkoor 150 jaar present' is tot 5 mei te zien in de Archiefwinkel van het Gemeentearchief Rotter dam, aan de Coolsingel. film preview Zestiger Harry (Jack Nicholson) is nooit volwassen geworden. De suc- cesvolle eigenaar van een hiphop- platenlabel vrij t er vrolijk op los met jonge vrouwen. Dankzij zijn char- me vallen deze meiden allemaal voor hem, al zou hij in veel gevallen hun vader of misschien wel opa kunnen zijn. Zo ook in het geval van de bijna dertigjarige Marin (Aman da Peet). Zij leeft ook met de dag, heeft een goede baan als veiling- meester en durft zich nog niet aan een bepaalde man te binden. Maar een avontuurtje met de veel oudere Harry vindt ze wel spannend. Als ze ervan uitgaat dat haar moeder een paar dagen weg is, neemt ze Harry Jack Nicholson en Diane Keaton spelen samen in de romantische komedie 'Something's gotta give'. mee naar het strandhuis van haar moeder. Daar dartelt Marin rond in haar bikini en Harry in zijn onder- goed als moeder, de succesvolle to- neelschrijfster Erica Barry (Diane Keaton), plotseling toch thuiskomt. Die schrikt zich vanzelfsprekend een hoedje, maar stemt er uiteinde- lijk toch mee in dat Harry blijft. Die- zelfde avond krijgt Harry een hart- aanval als hij op het punt staat om met Marin naar bed te gaan. Hij wordt met spoed naar het zieken- huis gebracht. De dokter daar, ge speeld door Keanu Reeves, heeft meteen een oogje op moeder Erica. Harry draagt hij op om een paar da gen rust te nemen. Hij mag niet te rug naar de stad en wordt noodge- dwongen opgevangen in het huis van Erica. Daar bloeit langzaam maar zeker een liefde op tussen Har ry en Erica, terwijl ook de dokter zijn zinnen heeft gezet op de toneel- schrijfster. Zoals gezegd verschilt het verhaal van 'Something's gotta give' niet echt van veel andere ro mantische komedies. Eerst zijn Harry en Erica niet verliefd, dan wel. Vervolgens raken ze elkaar weer kwijt en verwerkt Erica hun belevenissen zelfs in een nieuw to- neelstuk. Maar zoals altijd in dit soort films, komt het aan het eind toch allemaal weer op z'n pootjes terecht. Het enige bijzondere is dat we in deze film te maken hebben met twee lovers op leeftijd.De char- mevan'Something'sgottagive' zit hem daarom vooral in de twee hoofdrolspelers, Jack Nicholson en Diane Keaton. Van Nicholson is be- kend dat hij ook zelf een rokkenja- ger is. En hoe wel hij vorige week tijdens een persconferentie in Ber- lijnontkende dat 'Something's got ta give' is gebaseerd op zijn eigen leven, voelt de acteur zich zichtbaar op zijn gemak in de rol van de sluwe rokkenjager Harry. De manier waarop hij nu en dan met zijn oogle- den trekt, lijkt aan te geven dat de materie hem bepaald niet vreemd is. Meer nog dan Nicholson is het Dia ne Keaton die schittert in deze film van regisseur Nancy Meyers. De maakster heeft duidelijk meer op met de vrouwelijke personages, waardoor Harry meestal de pineut is. Diane Keaton krijgt duidelijk de ruimte en levert daardoor een schit- terende en grappige rol af. Jammer alleen van die ene over the top huilscene. Hoewel het tweede deel van de film minder is dan het eerste uur, is 'So mething's gotta give' toch demoei- te waard. En dat is vooral de ver- dienste van die tweeoudjes'die la- ten zien dat ze nog steeds in de markt zijn voor mooie rollen. CORRECT DIGITAAL MINOLTA DIMAGE Z-1 DIGITALE F0T0CAMERA De Minolta DiMAGE Z1 herbergt een krachtige 10x optische zoom in een compacte, lichtgewicht behuizing. Prachtige beelden dankzij 3,2 megapixel. Continu-opnamen via UHS (Ultra High Speed). Ideaal voor snel bewegende onderwerpen. Afm10.9x7.7x8 cm. C0RRECTPRIJS Art.nr. 262680 429 SONY DSC-P32 DIGITALE F0T0CAMERA Met een resolutie van 3.2 megapixels. De 3.2 maal smartzoom haalt elk onderwerp haarscherp dichterbij. USB aansluiting voor zowel Mac als PC. Met MPEG Movie kunt u non-stop een filmpje opnemen. Met de "Bursf- functie kunt u snel achter elkaar meerdere toto's maken. Achterzijde met 1.6 inch TFT scherm. Incl. 16MB Memorystick, AC adapter, batterij, kabels, software en USB kabel. Afm. 10.2x5.7x3.3 cm. C0RRECTPRIJS Art.nr. 128 179 SONY DSC-T1 DIGITALE F0T0 CAMERA In een ultra dun metallic design is deze camera uitgevoerd met de nieuwe Carl Zeiss Vario-Tessar lens met auto-focus en belichtings- regeling, 5 miljoen pixel CCD beeldchip en een 3x optische zoom. Achterzijde met 6.3 cm LCD display. Red-eye reductie. Mogelijkheid tot het maken van MPEG Movies. Voorzien van docking station. Incl. 32MB MemoryStick. In zilver kleur. Afm. 6 cm hoog bij 2.1 cm dun. C0RRECTPRIJS Art.nr. 271289 679 Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. -■ ••y-. FUJI F 700 DIGITALE F0T0 CAMERA Digitale camera met 6.7 miljoen pixels en 2.2x digitale zoom. Voorzien van ingebouwde flitser. Beeldformaat van 2832x2128 pixels. Achterzijde met 1.8 inch LCD display. Incl. 16 MB XD-card. In zilver kleur uitgevoerd. Afm. 10.8x5.4x2.8 cm. ALLEEN ZATERDAG 14 FEBR. VAN 17.00-18.00 UUR Art.nr. 254932 499 WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 21