J [1 Waait de wind echt anders in Noorderstil? Cabaretiere Mylene d'Anjou voor het eerst in Luxor Theater 'Feestje' is een flauwe en oubollige komedie CORRECT COMPUTERS RAYMOND BARNEVELD WIN EEN TOSHIBA NOTEBOOK COMPUTER OF EEN PR0FESSI0NEEL DARTSET maasstad 0RGANISEERT I.S.M. TOSHIBA COMPUTERS EEN DART DEM0NSTRATIE MET SPORTHAL OOSTMEER 00STMEERPAD 9 BERKEL RODENRIJS P° Korting Speel op dinsdag 24 februari tegen Raymond van Barneveld. In de sporthal Oostmeer in Berkel en Rodenrijs van 19.00-22.00 uur geeft Barney een demonstratie darten en wie geen moeite heeft om 180 te gooien kan Barney uitdagen voor een leg. Onder de beste tegenstanders worden 5 professionele dartsets verloot en een Toshiba Notebook computer als hoofdprijs. Kom dinsdag 24 februari naar de sporthal Oostmeer, u bent van 19.00-22.00 uur van harte welkom. ROTTERDAM - De opruk- kende verpaupering van Rot- terdam-Noord, een garage- houder die hem niet wil hel- pen omdat deFord Marokko' niet bij de garage is gekocht, al met al: Harrie (Hans Keme- ling) is het zat. Annie (Marjo- lein Meijers) baalt van de hardheid van de stad en het on- persoonlijke wat steeds meer oprukt in haar wijk. De Beri- ni's willen weg uit de Almon- destraat, weg uit Rotterdam, dus er wordt verhuisd. Ver- huizen naar de rust van Noor derstil. Noorderstil is moge- lijk het kleinste dorpje van Nederland, ergens in het hoge noorden van ons land. stad ROTTERDAM - Mylene d'Anjou staat op woensdag 25 februari in het Oude Luxor Theater in Rotter dam. Daarmee gaat een wens in vervulling van de in Hoogvliet geboren cabare tiere. Als kind genoot ze van de voorstellingen in dit thea ter en wist: hier wil ik ooit staan. Net voordat het Oude Luxor tegen de grond gaat, is het zover: „Heel span- nend." film preview ROTTERDAM - Regisseur Ruud van Hemert maakte drie jaar geleden het indruk- wekkende 'Ik ook van jou'. Met zijn nieuwste film 'Feestje' keert hij terug op vertrouwd terrein, want in de jaren tachtig maakte hij naam met komedies als 'Schatjes', 'Mama is boos' en 'Hon- neponnetje'. Helaas is 'Feest je' niet zo geslaagd als 'Schatjes' en 'Ik ook van jou'. FEBRUARI Woensdag 18 februari 2004 DARTEN MET BARNEY O f I J A rL or tx51 door Jacques Nachtegaal Maar je kunt als Randstedeling niet zo maar ongestraft jezelf verplaat- sen naar het ietwat introverte boe- renland van Noorderstil. Harrie weet zich door zijn enthousiasme en In een decor van opgestelde verhuisdozen. die tijdens de voorstelling steeds weer voor verrassingen zorgen, overtreffen de Berini's in de voorstelling 'Noorderstil'zichzelf. foto sake Eizinga hulpvaardigheid nog wel te redden, maar Annie heeft heel wat meer problemen met het integreren in de gesloten boerengemeenschap. In een decor van vernuftig opgestel de multifunctionele verhuisdozen, die tijdens de voorstelling steeds weer voor verrassingen zorgen, overtreffen de Berini's in de voor stelling 'Noorderstil' zichzelf. Na de bekroonde voorstelling 'Sloop- hamer', eveneens van schrijver Dick van den Heuvel, is 'Noorder stil' zelfs nog subtieler. De grote bulderende lachsalvo's van de be- ginjaren van de Berini's zijn al lang gepasseerd, in de laatste program- ma's gaat het steeds meer om de subtiele maar soms o zo diepe ach- tergrond, die vanzelfsprekend nog steeds op z'n Berini's wordt ge- bracht. Harrie blijft voor altijd de handige, behulpzame klusser, die overal wel een oplossing weet te bedenken en Annie zal nimmer veranderen als goedbedoelende, bemoeizuchtige volksvrouw uit het Oude Noorden van Rotterdam, een grote bek maar met een heel, heel klein hartje. Maar in Noorderstil moet je daar niet mee aankomen. Daar is de Rotterdam- mer nog meer vreemdeling dan een Ethiopier in de Randstad. Ook Har en An moeten een inburgeringpro- ces doorlopen. Dat dit bij deze twee oerrotterdammers een struikelblok zal vormen, is te verwachten. Met 'Noorderstil' tonen de Berini's aan dat het in feite niet veel uitmaakt waar je in Nederland bent, de pro- blematiek is overal gelijk (al zal die in de Randstedelijke gebieden mis- schien iets duidelijker liggen.) Ook in Noorderstil moet men alsnieu w- komer' integreren en voelt de Wes- terse landgenoot zich als een asiel- zoeker in de 'tolerante' Randstad. Het gevoel van 'je niet thuis voelen' is tastbaar aanwezig. De goede be- doelingen van de buurtbewoners worden zo niet ervaren en diepe on- gelukkigheidishetgevolg. Hoeveel asielzoekers voelen zich als Annie? Ze bezingt het prachtig in het bed 'Somalier op de fiets'Dat de voor stelling 'Noorderstil' enkele subtie le dubbele bodems heeft was te ver wachten, maar het is prachtig om aan het eind te ontdekken hoe mooi je als toeschouwer op het verkeerde been bent gezet. Hoe kijkt Marjolein Meijers, die Annie speelt, zelf tegen 'Noorder stil' aan? „Natuurlijk heeft het feit dat Hans naar de kop van Overijssel is verhuisd enkele gegevens voor deze voorstelling aangedragen, maar dat was niet de basis voor de verhaallijn", zegt ze. „We gaan al tijd, na een paar voorstellingen, met de schrijver om de tafel zitten en kij - ken wat actueel is op dat moment. Onze schrijver had een verhaal ge- reed over een stel dat verhuisd was naar het plattelandDe grote lij n van het verhaal komt dus niet bij Hans vandaan. In het verhaal ligt ook on ze visie over de menselijke hard heid van de grote stad", zegt Meij ers. „We speelden vorige week in Fra- neker en daar waren ook een aantal mensen van het platteland en die waren verrast over hoe wij als stede- lingen hun problematiek konden spelen." Noorderstil' van de Berini's is te zien in het onlangs gerenoveerd heropend Theater Zuidplein van 24 tot en met 27 februari, op 5 en 6 maart in De Stoep in Spijkenisse en op 20 maart in het Oude Luxor in Rotterdam. GLAMCULT Stylus DJ's lance- ren in offcorso een nieuwe clubavond: TWIST. Tijdens het eerste feest, op donderdag 19 fe bruari, zullen Stylus DJ's (feat. Giel Beelen, 3FM) en Johan Gie- len de muzikale invulling verzor- gen. Het decor en de visuals zijn in handen van de Shine Project Group. Het idee voor TWIST komt voort uit het gemis van een avond waar de vaste elementen uit een clubavond een andere draai krij- gen. Dit geldt niet alleen voor de muziek maar ook voor de aankle- ding en visuals op de avond zelf. De avond draait niet om een mu- ziekstijl maar om een spannende mix van muzikale invloeden. Op uitnodiging van Stylus DJ's wor den andere DJ's uitgedaagd iets anders te draaien dan hun stan- daard set. Johan Gielen draait dus niet alleen trance maar zal uitstap- jes maken naar classics, techno- trance en meer. De gast DJ krijgt zo iedere aflevering van TWIST de kans om zijn brede visie op muziek te laten zien. Dit is ook de uitda- ging die Stylus DJ's zich stelt. Zij draaien van rock tot house van hip hop tot electro. Er zijn tot de zomer vier TWIST avonden gepland. TWIST, 19 februari 2004, .off— corso, kruiskade 22 Rotterdam. Aanvang 23.00 uur. Entree: 10 eu ro, studenten 8 euro. Eric van Sauers speelt zijn derde program- ma 'De ware liefde', in het Oude Luxor Theater (Kruiskade 10) op dinsdag 24 februari, aanvang 20.00 uur. De volleerde verhalen- verteller Van Sauers vertelt verha- len over zijn zoektocht naar liefde die zowel geestig als schrijnend zijn. Hij was in 1997 winnaar van Cameretten en eindredacteur van het tv-programma 'Dit was het nieuws'. (484.33.33/www.luxor- theater.nl)+++ De musical 'Alleen op de Wereld' is van donderdag 19 tot en met zondag 22 februari te zien in het nieuwe Luxor Theater (Posthumalaan 1). De voorstelling is gebaseerd op het bekend boek van Hector Malot. Voor deze fami- liemusical maakte Ivo de Wijs de teksten en Frank Affolter de mu ziek. (484.33.33)+++ Kunstenaar Johan Zevenbergen exposeert van 24 februari tot 7 maart in Arto- theek Rotterdam (Nieuwe Binnen- _weg 75). De artotheek is dinsdag tot en met vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur geopend. (436.02.88) door Vincent Wernke Mylene d'Anjou heeft nog zo'n twintig voorstellingen te gaan van haar zesde solovoorstelling 'Star'Op haar vrije dag moest ze toch in Rotterdam zijn en was een afspraak voor een interview snel gemaakt. „Ik ben een Rijnmon- der", bezweert ze. En dat terwijl ze al zeventien jaar in Amsterdam woont. Haar tongval is echter al- les behalve Amsterdams: „Bc was laatst bij Carrie in haar program- ma op de radio en toen vond mijn moeder dat ik zo plat praatte..." In dat licht bezien komt voor haar een droom uit nu ze volgende week in het Oude Luxor Theater staat. „Ik heb daar nog nooit solo gestaan. In Rotterdam stond ik voorheen altijd in de kleine zaal van Theater Zuidplein of in het Bibliotheektheater. Als elfjarige zat ik in de zaal in het Oude Luxor Theater en dacht: daar wil ik ook staan. En nu is het zover, heel spannend. En dan sta ik in maart ook nog drie keer in de Kleine Komedie in Amsterdam." Het toont aan dat Mylene d'An jou als cabaretiere volwassen is geworden. Ze is de kleine zalen langzamerhand ontgroeid. Ze begon haar carriere met het spelen in musicals en toneelstuk- ken. Ondanks dat ze op dat ge- bied veel heeft gedaan. zat ze vaak zonder werk. „Ik kwam op een punt waarop ik dacht: ik moet „Het is persoonlijk en herkenbaar", zegt Mylene d'Anjou over haar voorsteling 'Start'. „lk gebruik dingen uit mijn eigen leven, maar breng het op zo'n manier dat het voor iedereen nerkenbaarwordt. ermee ophouden. Ik vind het hart- stikke leuk, maar ik kan er niet van leven. Ik besloot toen een ei gen programma te maken, zodat ik er in elk geval alles aan had ge daan. De eerste voorstelling heb ik twintig keer gespeeld, voor even zoveel mensen. Desondanks voelde ik wel: dit is iets voor mij." Na haar eerste programma 'Klem' volgden 'Platina', 'He- melse Mother', 'Stuk' en 'Tijge- rin op sloffen'. 'Star' is alweer haar zesde programma in amper tien jaar tijd. „Heel heftig", geeft ze toe. „Het liefst sta ik langer met een programma dat goed is in de theaters, maar na een bepaald aantal voorstellingen houdt het op. 'Star' speel ik voor het eerst honderd keer. Inmiddels ben ik alweer voorzichtig begonnen aan een nieuw programma. Als caba- retier maak je eigen dingen zo- lang je nog niet uitgeluld bent. En wat mij betreft valt er nog wat te zeggen." Deze manier van theater maken is helemaal haar manier. Alles re- gelt ze zelf, tot en met de publici- teitsfoto en het affiche toe. „Het is een soort directeurtje zijn, an dere mensen zeggen wat ze moe ten doen. En met hulp van ande- ren ben ik daar wel goed in. Als ik vroeger wel altijd werk had ge- had, was ik dit waarschijnlijk nooit gaan doen. Maar op deze manier haal ik er veel meer uit voor mezelf dan anders. En op dat podium heb je toch een ge voel van macht. Je staat in dat licht en weet dat mensen naar je kijken. Heerlijk!" Lachend: „Ik snap niet dat niet iedereen dat doet." Toch beseft d'Anjou dat de wer- kelijke macht uiteindelijk ligt bij het publiek „Dat blijft intrige- rend. Na vijf minuten spelen weet je of het goed zit. Als het dan niet goed is, vergeet het dan maar. Dat is vreselijk, want je weet dat je nog anderhalf uur moet. Gelukkig gebeurt dat zelden. Dat je echt voelt: ze vreten me niet. Soms kom je bij het theater aan in zo'n treurige omgeving en dan blijken de mensen in de zaal juist hart- stikke leuk te zijn. Dat je voelt dat mensen denken: ze is er! Dus on danks dat machtige gevoel, heb je niks te willen." 'Star' is net als haar eerdere pro- gramma's muzikaal met veel liedjes. „Het is persoonlijk en herkenbaar", zegt d'Anjou. „Ik gebruik dingen uit mijn eigen le ven, maar breng het op zo'n ma nier dat het voor iedereen herken baar wordt. Het zijn tragikomi- sche verhalen van een vrouw, te vergelijken met al die Bridget Jo- nes-achtige verhalen. Soms is het leven zo ongehoord moeilijk, daar kan ik me echt over opwin- den. Je leert op school bijvoor- beeld niets over het krijgen van zelfvertrouwen. Dat moet je zelf maar uitzoeken. In mijn ogen ben je de ster van je eigen leven, maar waarom is het dan zo moeilijk?' Ze geeft mensen dus iets mee om over na te denken: „Inderdaad, want daar houd ik zelf ook van als ik naar het theater ga." 'Star' van Mylene d'Anjou is op woensdag 25 februari te zien in het Oude Luxor Thea ter in Rotterdam. Lezers van Maasstad weekbladen krijgen bij inlevering van dit artikel vijf euro korting op een kaart- je. Reserveren kan via 010- 484.33.33. Op 20 februari is d'Anjou ook te zien in Thea ter Het Kruispunt in Baren- dreeht en op 24 februari in het Fortis Theater ad Schie in Schiedam. Informatie: www- harrykies.nl. door Vincent Wernke Met 'Schatjes', een komedie over een ruziende familie met bijna an- archistische kinderen, brak Ruud van Hemert in 1984 door als film- regisseur. Zijn komedie werd een enorm succes en kreeg een vervolg met 'Mama is boos'. In 'Feestje' keert Van Hemert terug op het voor hem vertrouwde terrein van de komedie. Waar hij met 'Schatjes' wist te ver- rassen, schotelt hij het publiek in 'Feestje' helaas vooral oubollige humor voor. Antonie Kamerling en Beau van Erven Dorens, die eerder te zien waren.in Van Hemerts 'Ik ook van jou', keren terug in 'Feestje'. Zij spelen twee studenten Thijs en Ben, die het levensgenieten tot doel hebben gemaakt. Ze willen zich niet binden, zetten hun one night stands voor zeven uur 's och- tends de deur weer uit en maken zich totaal niet druk over hun stu- die. Op een vaste relatie zitten ze al helemaal niet te wachten. Dromen doen ze wel: ooit willen ze samen een eigen restaurant openen. Hun zorgeloze leventje wordt op z'n kop gezet als Ben vertelt dat hij gaat trouwen met rijkeluisdochter Talita (Chantal Janzen). Zijn ka- mer in het studentenhuis wordt overgenomen door Susan (Daphne Bunskoek). Zij werkt in een kin- dertehuis en Susan en Thijs voelen zich duidelijk tot elkaar aangetrok- ken. Zijn aversie tegenover relaties zor gen er echter voor dat ze niet echt tot elkaar komen. Ondertussen krijgt Thijs de opdracht om het hu- welijksfeest van Ben en Talita te organiseren en opent hij met ge- leend geld zelf zijn eigen restau rant. Net als hij alles voor elkaar lijkt te hebben, wordt zijn hele le- De acteurs Daphne Bunskoek en Antonie Kamerling zijn te zien in 'Feestje', de nieuwe film van regisseur Ruud van Hemert. ven toch weer op z'n kop gegooid. Het scenario van 'Feestje' werd geschreven door Mischa Alexan der, die eerder verantwoordelijk was voor 'All Stars' en 'Voile Maari. Vergeleken met die twee films is 'Feestje' echter een stuk minder. De grappen die Ruud van Hemert en schrijver Alexander het publiek voorschotelen zijn soms echt ou- bollig. Wie alleen al de scene ziet waarin Thijs en Ben gezamenlijk aan de lunch zitten bij de ouders van Talita, weet wat ik bedoel. Het is sowieso jammer dat vrijwel alle bijrollen veel te dik aangezet zijn. De schoonmoeder, de bankjuf- frouw, de homo; ze hadden alle- maal best ietsje minder gekund. Het verhaal is al niet veel beter. 'Feestje' hopt van het ene cliche naar het andere. Het verhaalijntje over het bedreigde kindertehuis wordt er nog snel even bijgesleept en de huwelijksceremonie en scene op Schiphol zijn ronduit tenen- krommend. Jammer, want met Antonie Ka merling, Beau van Erven Dorens en debutante Daphne Bunskoek (bekend als presentatrice van TMF en Goedemorgen Nederland) heeft Ruud van Hemert drie heel be- hoorlijke hoofdrolspelers in huis. En dan zien we ook nog Chantal Janzen, Tara Elders, Roeland Fernhout en Guus Dam in bijrol len. Helaas wil 'Feestje' maar niet grappig worden. Misschien had den Ruud van Hemert en Mischa Alexander, die eerder bewezen wel leuke komedies te kunnen maken, net iets langer aan het scenario moeten schaven. 'Feestje' had een aardige komedie kunnen worden, met leuke hoofdrolspelers, aardige locaties en veel frisse muziek (van Tjeerd Oosterhuis). Helaas komt dit alles niet echt uit de verf, waardoor 'Feestje' een flauwe en matige komedie is ge worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 19