n 'Lost in Translation': eenvoudig, maar goed God, terrorisme en moeder in coma in 'GAGA' van Alex d'Electrique Dansen tussen beelden tijdens Museumnacht maasstad DIGITALE F0T0CAMERA DIGITAAL MET 9 3.2 MEGAPIXEL 5 MILJOEN PIXELS DIGITAAL m.- BERGWEG 110, ROTTERDAM ytf.- Nikon DIGITALE CAMERA MET 3 MILJ. PIXELS ROTTERDAM - 'Lost in Translation' is de tweede lan- ge speelfilm van Sofia Coppo la (inderdaad, dochter van). Hoewel de film het uitgangs- punt heeft van een main stream feelgood-movie, is 'Lost in Translation' alles be- hal ve dat. Het is een bij zonde- re en ijzersterke fdm over twee lotgenoten die zich tot el- kaar aangetrokken voelen in een vreemde, buitenlandse stad. pop stad Moeder is al jaren in comateuze toestand na een paar tuchtelijke klappen van vader, en zoonlief wordt in de kelder gevangen ge- houden en wordt voor de kleinste dingen op satanische wijze door vader gestraft. Deze theaterpro- ductie begint op het moment dat moeder uit haar coma ontwaakt en het leven van vader daardoor dras- tisch op z'n kop wordt gezet. Vooral wanneer moeder, na al die jaren, zich over hun zoon gaat ont- fermen, blijft dit niet zonder ge- volgen. 2 ROTTERDAM - Heerst er normaal een eerbiedige rust, dit weekend zal er weer een uitgaansstemming hangen in de verschillende Rotterdamse musea. Sommige bezoekers zullen zelfs lichtelijk aange- schoten de schilderijen van Jeroen Bosch in Boijmans bekijken en er kan gedanst worden op salsamuziek in het museum van Volkenkunde. In het Nederlands Architec- tuurinstuut zwieren ballet- danseressen van expositie- ruimte naar expositieruimte. maasstad l00K0P INTERNET! ufWW.C0RRECT.COM Bij Correct op de Bergweg 110 te Rotterdam vindt u op de begane grond de meest uitgebreide digitale foto/video afdeling van de Randstad. Ook spiegelreflex camera's en APS compact-camera's staan overzichtelijk opgesteld. Meer dan 50 digitale fotocamera's staan demonstratieklaar om vergeleken te worden, op de Bergweg 110 te Rotterdam. Cation jm.- OLYMPUS FUJI ALLEEN ZATERDAG 28 FEBR. VAN 17.00-18.00 UUR -399T- DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR Woensdag 25 februari 2004 TX51 door Vincent Wernke In een van de mooiste scenes van 'Lost in Translation' liggen Bob (Bill Murray) en Charlotte (Scarlett Johansson) samen op bed. Ze praten wat met elkaar na een lange avond stappen. Op een bepaald moment pakt hij haar blote voet vast. Een in- tiem, lichamelijk moment, zeld- zaam in deze bij zondere film, waar- in twee lotgenoten elkaar toevallig tegen het lijf lopen in het verre To kyo. Bob Harris (Murray) is een uitge- rangeerde filmacteur, die zijn geld tegenwoordig verdient met recla- mespotjes voor een whiskymerk. Dat is ook de reden waarom hij naar Tokyo is gereisd, hij gaat daar een aantal nieuwe spotjes en reclamefo- to's maken. Hij wordt met alle egards ontvangen, maar deson- danks voelt hij zich bepaald niet als een vis in het water. Het grootste deel van wat hij om zich heen hoort en ziet, gaat langs hem heen en zijn werk verricht hij op de automati- sche piloot met ingehouden sarcas- me. Bob blijkt bovendien niet erg gelukkig in zijn huwelijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de veel jongere Charlotte (Johansson). Zij is in Tokyo met haar vriend, die voor zijn werk als fotograaf een Ja- panse popgroep volgt. Hij is een workaholic, die nauwelijks oog heeft voor zijn vrouw. Zij heeft bo vendien het vermoeden dat hij haar niet altijd trouw is. Terwijl hij aan het werk is, vult zij haar dagen met rondlopen door de stad en uitkijken over de drukke wereld vanuit hun kamer op de tigste verdieping van een hotel.Bob en Charlotte treffen elkaar in de bar van dit hotel. Ze zijn allebei vreemden in Tokyo, begrij- 8/7/ Murray en Scarlett Johansson laten in 'Lost in Translation' een intiem beeld zien van twee lotgenoten in een vreemde, buitenlandse stad. pen amper iets van wat ze om zich heen zien en horen en trekken juist daarom naar elkaar toe. Ze blijken het goed met elkaar te kunnen vin- den, bezoeken hippe feestjes en ver- bazen zich over de Japanners. On- danks dat ze zich tot elkaar aange trokken voelen, lijken ze ook te be- seffen dat liefde onmogelijk is. Hoe verstikkend hun levens ook zijn, zich er helemaal van distantieren gaat ze blijkbaar te ver. Regisseur en scenarioschrijver So fia Coppola wilde een film maken over haar indrukken van Tokyo. „De film zit vol met dingen waar ik van houd in Toky o, hoe het is om als buitenlander daar te zijn en de mis- communicatie tussen mensen." Die miscommunicatie is er niet al- leen tussen de Amerikanen en Ja panners, maar op een ander niveau ook tussen man en vrouw. 'Lost in Translation' zit vol subtiele humor, waarin vooral de Japanners het moeten ontgelden. Hilarisch is de scene waarin Bob een reclamespot- je opneemt en de ellenlange uitleg van de Japanse regisseur door de tolk in enkele woorden worden ver- taald. Bill Murray, een ervaren rot op ko- mediegebied, speelt in 'Lost in Translation' de rol van zijn leven. Hij is dan ook geheel terecht geno- mineerd voor een Oscar. Met zijn subtiele humor en onnavolgbare blikken, weet hij de vervreemding die Bob voelt overtuigend neer te zetten. En Scarlett Johansson is al even sterk als de kwetsbare Charlot te, die haar ware gevoelens veelal voor anderen wegstopt. Tokyo is de derde hoofdrolspeler, want de stad zorgt voor een groot deel voor de sfeer van de film. Met 'The Virgin Suicides' bewees Sofia Coppola enkele jaren geleden dat ze de genen van haar vader bezit. 'Lost in Translation' is haar defini- tieve doorbraak. De eigenzinnige manier van filmen, ze wisselt rusti- ge shots af met onrustige beelden van de stad Tokyo, maken haar tweede film af. Terecht is 'Lost in Translation' overal bejubeld en heeft Coppolas tweede film vier Os- carnominaties op zak. Dat 'Lost in Translation' naast beste acteur ook in de race is voor beste film, scena rio en regie bewijst dat we hier te maken hebben met een bijzondere, persoonlijke film. Op het eerste ge- zicht eenvoudig, maar helemaal goed. Van 26 februari tot en met 1 maart 2004 biedt kunstbeurs Art Rotter dam een intemationaal podium voor actuele en hedendaagse beel- dende kunst. De vijfde editie van de beurs Art Rotterdam kenmerkt zich door een sterke international deelname van hoog niveau. De 84 deelnemers komen uit Antwerpen, Dusseldorf, Berlijn, Londen, Tou louse, Lyon, Parijs, Madrid, Los Angeles, New York en diverse Ne- derlandse steden. Spannende, ver- rassende kunst die de bezoeker een goed inzicht geeft van de ontwik- kelingen in de deelnemende lan- den. Daarnaast is er een interessant bijprogramma. Zo organiseert Art Rotterdam in samenwerking met SMART Project Space een video- en lezingenlounge. Voor het vi- deoprogramma zijn ongeveer der- tig werken van internationale vi- deokunstenaars geselecteerd, waaronder A.P. Komen Karen Murphy, Francis Gomila, Alex Cecchetti, Alicia Framis en Marc Bijl. De filmvertoningen worden afgewisseld met een lezingen- en discussieprogramma. Een dertigtal intemationaal gerenommeerde binnen- en buitenlandse kunste- naars, curatoren en kunstcritici zullen aan dit onderdeel deelne- men. In de Vip-lounge van Art Rotterdam worden ook twee fo- mmdiscussies georganiseerd. Op vrijdag 27 februari wordt in sa menwerking met Manifesta gedis- cussieerd over het belang van in ternationale manifestaties en bien- nales voor de ontwikkeling van de hedendaagse beeldende kunst. Op zaterdag wordt voorafgaand aan de Rotterdamse Museumnacht gedis- cussieerd over de rol van kunste- naarsinitiatieven bij de totstandko- ming en presentatie van kunst. Aanvangstijden en verdere details staan op www.artrotterdam.com. De Amerikaanse kunstenaar Janet Echelman, vertegenwoordigt door Florence Lynch gallery uit New York, bouwt speciaal voor de beurs een installatie van handge- weven vistouwen langs de water- kant van de Cruise Terminal. De installatie is tientallen meters lang en wordt zo een blikvanger voor de Kop van Zuid. De Rotterdamse Museumnacht vindt ook plaats tij- dens de beurs en wel op zaterdag- avond 28 februari 2004. De Art Rotterdam is dan niet ge- opend.+++ Beat the DJ is ver- huisd van cafe de Twijfelaar naar- Rotown aan de Nieuwe Binnen- weg. De editie van vrijdag 27 fe bruari in de Twijfelaar is afgelast- .Maar geen nood vanaf zondag 14 maart kunnen bezoekers vanaf 21.30 uur gratis kijken en luisteren naar de kunsten van DJ Erick. door Jacques Nachtegaal ROTTERDAM - Het thea- tercollectief Alex d'Electri que is een gezelschap dat met nagenoeg elke voorstelling op de meest uiteenlopende wijzen weet te verrassen. Naast de jaarlijkse festival- productie, die veelal te zien is op de Parade, is er ook elk theaterseizoen een reispro- ductie voor de theaters. Mo- menteel is dat 'GAGA'. Een ogenschijnlijk simpel ver- haal over een vader, moeder en zoon. Maar Alex d'Electriquezou van haar ge- loof vallen als er niet iets bij- zonders zou zijn met de drie familieleden. De voorstelling is afgeleid van het theaterverhaal 'Leven in een droom' van schrijver Calderon maar de versie van Ko van den Bosch, de schrijver en regisseur van deze voorstelling, pakt veel meer absurdistisch uit dan het oor- spronkelijk verhaal. Zelfs de bij- bel en het scheppingsverhaal wordt er bijgesleept. Terrorisme, kannibalisme en andere uitwassen van onze maatschappij zijn in het stuk verwerkt. Een theatervoorstelling van Alex d'Electrique is niet alleen een to- neelvoorstelling, het is meer. Naast de grote varieteit aan toneel- elementen is bijna elke productie voorzien van soms hilarisch, dan weer ambachtelijk verrassend en soms verbijsterend knappe decor- vondsten. Ook in 'GAGA' gaat dit verrassingselement weer op. Net ME Wij brengen enigszins shockerend theater met cabareteske elementen, "zegt schrijver-regisseur Ko van den Bosch. foto:Sannefeper als de slapstickachtige momenten die steeds weer worden aange- wend. Een voorstelling van Alex d'Electrique zal dan ook nimmer vervelen. Schrijver-regisseur Ko van den Bosch omschrijft het werk van Alex d'Electrique als volgt: „Wij brengen inderdaad wel enigszins shockerend theater met cabaretes ke elementen, waarbij wij niet vanuit de psychologie werken maar eerder vanuit de acteur zelf. Het zijn geen personages die we transformeren naar totaal iemand anders. We spelenminof meerons zelf. Het opportunisms waarmee wij allerlei elementen aan elkaar knopen dat vind je ook in cabaret. Zo stellen wij de tekst nimmer voorop. We beginnen altijd wel met een soort van geschreven sce nario, maar spel, visuele grappen, decor en muziek zijn minimaal even belangrijk als de tekst. De disciplines bei'nvloeden elkaar en dat maakt een voorstelling van Alex meer dan een voorstelling van drie of vier acteurs die hun tekst doen." ,,'GAGA' is een combinatie van een stuk van een tijdgenoot van Shakespeare, Calderon. een Span- jaard en mijn verhaal", gaat Van den Bosch verder. „Calderon zijn verhaal 'Leven is een droom' isde leidraad, daar heb ik 'GAGA' op gebaseerd, naderhand zijn de ver- wijzingen naar de Bijbel en het scheppingsverhaal er aan toege- voegd." Van den Bosch geeft toe dat de verwijzingen een cynisch commentaar zijn op het schep pingsverhaal. De vaderfiguur is een soort teieurgestelde God, die vastgelopen is in een afbraak- buurt, nadat hij de schepping heel hoopvol begonnen is. Hij worstelt met zijn idealisme. De ideale we reld die hij ooit begonnen is, daar- mee is hij nu in een soort achteraf gevecht mee verwikkeld. Hij is vastgelopen in materie, rommel en problemen. „Dat is een metafoor voor wat er in het groot met religie en geloof ook aan de hand is", vindt Ko van den Bosch „Net als in veel Alex voor- stellingen proberen we ook in 'GAGA* om complexe zaken met een cynische kijk op de maat schappij in een soort vitaliteit te brengen. Humor is voor wat dat betreft toch een van de beste ver- voermiddelen om lastige zaken ac- ceptabel te maken. Juist die com binatie van keiharde uitspraken en humor houdt de vitaliteit in de voorstelling. Wij blijven streven naar nieuwe wonderbaarlijke din gen." „In GAGA, maareigenlijk in alles wat ik voor theater schrijf, probeer ik een uiteenzetting te doen van al le kloterigheid die er in onze maat schappij is. Alle shit die je over je heen krijgtof het nou oorlogen zijn of de manier waarop mensen met elkaar omgaan, zinloos ge- weld of andere onbegrijpelijke za ken zoals de zaak Dutroux. Ik pro- beer dat in een verhaal te vatten, waardoor het voor mij weer han- teerbaar wordt. Daarom schrijven we eigen teksten, of we gebruiken bestaande stukken, die we dan weer zo overhoop gooien dat het toch weer helemaal ons eigen werk wordt. Wij vinden het be langrijk dat als je naar het theater gaat, je niet hoeft te kijken naar stukken die eeuwengeleden ge schreven zijn, maar dat het om de huidige moet actualiteit gaan." Dat 'GAGA' actueel is, kunt u gaan zien van 3 tot en met 6 maart aanstaande in theater de Lanta- ren/Venster in de Rotterdamse Gouvernestraat. Zaterdag 28 februari is het weer tijd voor de derde editie van de Rotterdamse Museumnacht. 37 musea en galeries in de stad ope- nen van 20.00 uur tot 02.00 uur de deuren. Bezoekers kunnen met een speciale button snel van museum naar museum hoppen. De exposi- ties zullen versterkt worden door muziek, performances, acts en vi- deopresentaties. Het evenement verspreidt zich steeds meer over de stad. Dit jaar hebben zich weer ze- ven extra kunstinstellingen bij de Museumnacht gevoegd. „Eigenlijk kan elk museum of ga- lerie zich aanmelden," zegt Karen van der Spek. Zij verzorgt de pu- bliciteit random de Rotterdamse Museumnacht. „Voorwaarde is wel dat de deuren tot twee uur 's nachts open moeten blijven." Er doen nu ook galeries in Delfshaven en een museum in Noord mee. Pendelbusjes zullen zorgen dat de bezoekers gemakkelijk en snel de instellingen bereiken. De organisa- tie verwacht dat dit jaar ongeveer zevenduizend kunstliefhebbers de speciale cultuurnacht zullen be zoeken. Het epicentrum van de Muse umnacht ligt vanzelfsprekend bij het Museumpark. In Boijmans Van Beuningen worden in vier 'mood chambers' de zintuigen van de be zoeker geprikkeld met muziek, beeld en geur. Verder zijn er naar De Rotterdamse Museumnacht trok verleden jaar ongeveer zevenduizend bezoekers. aanleiding van de tentoonstelling van de Engels-Nigeriaanse kunste naar Yinka Shonibare enkele per formances in het museum. In het NAi zal Nanine Linning, huischo- re'ografe bij het Scapino Ballet Rotterdam, een special voor de Musemnacht geschreven dans- voorstelling laten zien. In de Kunsthal is de razend popu late tentoonstelling van de Slavi- sche kunstenaar Alphonse Mucha te bezichtigen. Kunstenaar Bibi Smink, winnaar van de Shell Young Art Award, doet de perfor mance A Museumnight Dream' in de daktuin. In het kunsthalcafe Ho- boken zullen het vrouwelijke dj- duo Sittiez optreden. Daar recht tegenover, in het Na- tuurmuseum, kan de bezoeker zelf de plastic handschoenen aandoen en gaan opereren. Speciaal voor gei'nteresseerden zijn twee high tech endoscopietorens uit het Eras mus MC naar het museum overge- bracht: men kan onder deskundige begeleiding zelf eenvoudige kijk- operaties oefenen. Via het Museumpark ben je snel in de Witte de Withstraat. Die straat is ook goed vertegenwoordigd tij dens de Museumnacht. In tal van galeries en kunstinstellingen zijn activiteiten te beleven. Zo veran- dert V2met veel spektakel in een interactieve mediaschiettent. In het videospel Las Familias van kunstenaar Frank Werner moet de wereld gered worden van een inva- sie van zelfgemaakte taarten. In het kader van deze Survival Training geeft Frank Werner om klokslag 22.00 uur een spectaculaire voor stelling. Maar de culturele stappers moeten niet alleen in het centrum van de stad blijven. Zo is er ook veel te beleven in het Rotterdams Radio Museum aan de Ceintuurbaan. Er zijn tijdens de nacht oude radio- programma's en liedjes te beluiste- ren onder het genot van oud-Hol- landse drankjes. Er zijn niet alleen tv's te zien, maar ook oude televi- sieopnames van onder andere Pen sion Hommeles uit de jaren 50 en 60. De derde Rotterdamse Muse umnacht wordt op zaterdag 28 fe bruari om 20.00 uur met veel spek takel geopend voor het Museum van Volkenkunde. De voorverkoop is inmiddels begonnen. Kaarten kosten 11 euro. Op de avond zelf kosten kaarten 15 euro. Daarnaast zijn er nog verschillende arrange- menten beschikbaar. Kijk voor meer informatie op www.rotter- damsemuseumnacht. nl. westblaak 180 postbus 1685 3000 br rotterdam CORRECT DIGITAAL CANON P0WERSH0T A-60 DIGITALE FOTOCAMERA Zeeraantrekkelijk digitale fotocamera met 2 miljoen pixels, 3x zoom en een programmakeuze knop voor diverse opname situaties. Voorzien van movie opname mogelijkheid. Ook handbediening, si uite rtijdvoo rke uze en diafragmavoorkeuze zijn mogelijk, voor creatieve experimenten. CompactFlash geheugen opslag. In zilver kleur uitgevoerd. Afm.10.1x6.4x3.1 cm. C0RRECTPRIJS Art.nr. 254413 199 rSf A CXJOtf'/X aioc NIKON C00LPIX 3100 DIGITALE FOTOCAMERA Objectief met 3x optische zoom en 3,2 Megapixels effectief, Auto-stand, 14 onderwerps-standen. Geleverd met: Polskoord, 16 MB Compact Flash kaart, 2x oplaadbare Ni-MH batterijen, USB-kabel, Videokabel, Batterijlader, Nikon View cd-rom en Adobe Photoshop Elements cd-rom. CORRECTRPRIJS Art.nr. 257633 299 OLYMPUS C-5000XD DIGITALE FOTOCAMERA MET' 5 MILJOEN PIXELS Naast de ingebouwde flitser, uitgerust met een hot shoe om ook een externe flitser aan te sluiten. Voorzien van stevige grip, 1.8 inch LCD met 134.000 pixels, 5.0 miljoen pixels, 3x optische zoomlens plus 4x digital zoom. Afm 10.5 x7.4 x4.6 cm. C0RRECTPRIJS Art.nr. 268529 399 Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. FUJI FINEPIX A310 DIGITALE FOTOCAMERA MET 16MB XD EN 3 MILJOEN PIXELS De 3.0 miljoen pixel resolutie zorgt in combinbatie met de 3x optische zoomlens (38-114 mm kleinbeeld vergelijking) voorfraaie foto's. Gemakkelijk in gebruik. Afm. 9.7x6.4x33 cm. Art.nr.260169 249 WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 21