Voordelig naar een concert van The Lau
Kaping van schip Achille Lauro
herleeft in het Nieuwe Luxor
WM
Niiholtgeniet van zijn rol in zwarte komedie
SUPER K00PAV0ND
AANBIEDING
49
149
maasstad
26
27
29
30
31
DE DUNSTE
DISCMAN
RADIO/CASSETTE/CD-SPELER
m.-
BERGWEG 110, ROTTERDAM
Korting
StSFhrx
irfem
IEDERE DAG PRIJS TOT 21.00 UUR
ROTTERDAM - De tijd dat
afgeladen feesttenten massaal
meezongen met 'Iedereen is
van de wereld' ligt ver achter
hem. Tegenwoordig treedt
zanger, tekstdichter en schrij-
ver The Lau het liefst in thea
ters op, waar mensen in alle
stilte kunnen luisteren naar
zijn poetische teksten. Boven-
dien is zijn debuutroman 'He-
melrijk' inmiddels toe aan de
derde druk. Donderdag staat
The Lau in het Oud Luxor
Theater.
pop
stad
ROTTERDAM - 'Palestij-
nen kapen passagiersschip'
kopt De Telegraaf op dins-
dag 8 oktober 1985. Het Pa-
lestijns Bevrijdingsfront
(PLF) stelt zich verantwoor-
delijk voor de aanval op het
Italiaanse cruiseschip Achil
le Lauro, de voormalige
Willem Ruys. Tijdens de ka
ping wordt de gehandicapte
Leon Klinghoffer doodge-
schoten. De Amerikaan
wordt met rolstoel en al in
zee gegooid. De Ameri-
kaanse componist John
Adams heeft deze dramati-
sche gebeurtenissen ge-
bruikt als onderwerp voor
een opera. 'The Death of
Klinghoffer' is vanaf van-
avond anderhalve week lang
te zien in het Nieuwe Luxor
Theater.
Aj
Correct inventariseert ieder jaar in april.
Onder het mom "deze tellen we niet meer
mee" kunt u tijdens de Correct super
avond 6 daagse van 9.30 uur tot 21.00 uur
profiteren van honderden koopjes.
Tot 1 april is het iedere dag prijs in de drie
Correctpanden. Kom naar Correct op de
Bergweg 110, Ceintuurbaan 111-125
Rotterdam, want dit zijn de goedkoopste
lange dagen in Nederland.
PHILIPS
SONY
435^
*VAN 19.00 UUR
TOT 21.00 UUR
TKT-
00K OP INTERNET:
WWW.C0RRECT.COM
SONY
C0RRECTPRIJS
Woensdag 24 maart 2004
CORRECT
SUPER
AVOND
TX51
'Ik kijk in de gloed van je ogen - on-
bevangen en zonder venijn -jij weet
en ik weet-de vriend van vandaag-
kan de vijand van morgen zijn.De
teksten van The Lau worden atom
geroemd. En terecht. Waar veel
tekstschrijvers het niveau van 'ik
hou van jou, ik blijf je trouw' niet
ontstijgen, is iedere tekst van hem
een kunstwerk op zich. Boven-
staande zin is afkomstig uit 'Vrien-
den', een lied dat hij eerst opnam
met zijn band The Scene, maar ook
te vinden is op zijn akoestische solo
ed '1998'. Ontdaan van elektrische
instrumenten, wint niet alleen het
lied als geheel, maar vooral de tekst
aan kracht.
Niet voor niets noemde Het Parool
zijn'teksten ooit een 'kruising tus-
sen Slauerhoff en John Irving',
waar muziekblad Oor schreef: 'Ei-
genlijk maakt The Lau als geen an-
der Nederlandstalige popmuziek in
de geest van meeslepende dichters
als Marsmann en Slauerhoff. Vo-
rig jaar verscheen de tekstbundel
'The Lau de teksten', waarin alle
door hem geschreven liedteksten
zijn opgenomen. Een verdiend do
cument voor misschien wel de beste
tekstschrijver die de Nederlandse
popmuziek rijk is.
In de jaren negentig was de roem
van The Lau's band The Scene op
zijn hoogtepunt. De band scoorde
hits met 'Blauw', 'Open' en 'Ieder
een is van de wereld'Ondanks het
feit dat duizenden fans de optredens
bezochten en zijn teksten mee
schreeuwden, was hij niet gelukkig.
De band hield in stilte op te bestaan
en The Lau ging solo verder. In het
theater en met zijn eerste solo stu-
dio-cd 'God van Nederland'. De
teksten zijn als vanouds, maar dank-
zij de puurheid waarmee ze worden
gebracht hebben ze aan zeggings-
kracht gewonnen. Wie The Lau met
doorrookte, maar krachtige stem
hoort zingen, wordt hoe dan ook ge-
raakt.
'De God van Nederland - laat de
geest graag vrij bewe gen- maar de
greep van zijn strenge hand - houdt
de stoutste dromen tegenzingt hij
op zij n cdGod van NederlandHet
programma waarmee hij komende
donderdag in het Oude Luxor Thea
ter staat heeft dezelfde titel. Het pu-
bliek krijgt waarvoor het komt: dik
anderhalf uur The Lau, slechts be-
geleid door toetsenist Jan Peter
Bast. De Volkskrant schreef: 'Als
die gebarsten, gebutste stem over
liefde zingt, dan denk je warempel
dat er nog hoop is.'
Naast de theatershow, zijn inmid
dels ook een tekstboek, een speciale
uitvoering van de cd 'God van Ne
derland' en een schitterende DVD
verschenen. Bovendien verscheen
onlangs de eerste roman van The
Lau: 'Hemelrijk',nadateerderalde
verhalenbundel 'De sterren van de
hemel' in de winkel lag. In zijn ro-
mandebuut krijgt het leven van de
bejaarde Casper gestalte in een web
van gesprekken, dromen, flash
backs en herinneringen. Ook 'He-
melrijk' werd door de pers enthou-
siast ontvangen. 'Dit is zo'n roman
waarvan taal en verhaal in de lezer
blijven hangen lang nadat het boek
is dichtgeslagen. Verbijsterend
goed'schreven de GPD bladen. Als
een ding duidelijk is, is het dat Ne-
The Lau treedt morgen op in
het Oude Luxor Theater.
foto: Ron Vink
derland met The Lau een bijzondere
tekstdichter/schrijver in huis heeft.
Werd hij in The Scene-periode door
vele duizenden bewonderd, solo
moet hij het met minder publiek,
maar des te meer bewondering
doen.
Wie The Lau met eigen ogen aan het
werk wil zien, kan morgenavond
donderdag 25 maart) terecht in het
Oude Luxor Theater. Daar speelt
hij samen met toetsenist Jan Peter
Bast oud en nieuw werk op zijn ei
gen, bijzondere wijze. 'Iedereen is
van de wereld', zal hij zingen, ter-
wijl zijn publiek inhaakt: 'En de we
reld is van iedereen!'.
Lezers van Maasstad week-
bladen kunnen 'De God van
Nederland' extra voordelig
bezoeken. Bij inlevering van
dit artikel krijgt u vijf euro
korting op een kaartje voor
het optreden van The Lau..
Deze aanbieding geldt niet
voor reeds gekochte kaarten
en/of in combinatie met ande-
re aanbiedingen/acties. Reser-
veren: 010-484.33.33 of ww-
w.luxortheater.nl. Voor meer
informatie: www.thelau.nl.
Pepper Breaks organiseert op 3
april aanstaande, in samenwerking
met En Verre, een Single Party. Van
23.00 uur tot 03.00 uur kun je hier
met leuke muziek, lekker dansen of
juist met een drankje aan de bar, al
leen of met vrienden of vriendinnen
op stap en flirten met de andere sin
gles.
Als single kun je reageren op adver-
tenties in kranten en op het internet.
Maar het ontmoeten van mannen en
vrouwen door even een 'break' te
nemen is natuurlijk veel leuker! Om
je in contact te brengen met de vis-
sen uit de zee, waarvan iedereen be-
weert dat die zo groot is, organiseert
Pepper Breaks leuke activiteiten
voor singles. Er is onderzoek ge-
daan naar hetgeen singles graag aan
vrijetijdsbesteding doen. Naast
sporten, uit eten en vrienden zijn ze
op zoek naar activiteiten waarbij ze
nieuwe sociale contacten opdoen.
Daarbij moet het ook weer niet te
beladen zijn. Gewoon leuke dingen
ondernemen waarbij mannen en
vrouwen binnen een bepaalde leef-
tijdscategorie elkaar ontmoeten.
Kijk op www.pepperbreaks.nl voor
meer informatie en inschrijving.
Richard Groenendijk speelt
zijn voorstelling Ego, in het Oude
Luxor Theater op vrijdag 26 en za-
terdag 27 maart, aanvang 20.00 uur.
Ego is het vierde soloprogramma
van Groenendijk. Hij laat in het pro
gramma zijn nare kanten zien. De
voorstelling is een combinatie van
stand-up comedy en cabaret met
hartverscheurende liederen. Groe
nendijk is een van de presentatoren
van het radioprogramma 'Spijkers'
met koppen' en doet verder onder
meer regelmatig mee met 'Ook dat
nog'. (484.33.33) Kunstben-
de presenteert alweer de veertiende
voorronde in Rotterdam. Ruim 250
jongeren beklimmen op 27 maart
het podium van Nighttown in de
strijd om spaarzame landelijke fina-
leplaatsen. De presentatie van de
voorronde is gedeeltelijk in handen
van Horace Cohen, bekend van di
verse televisiecommercials.
De opera 'The Death of Kling
hoffer' ging in 1991 in premiere.
Het Rotterdams Philharmonisch
Orkest en het Onafhankelijk To-
neel besloten in samenwerking
met het Nieuwe Luxor Theater
het stuk van John Adams op-
nieuw uit te voeren. De opera is
dus een uniek Rotterdams samen-
werkingsproject.
Toch is het verhaal van de kaping
van de Achille Lauro nog niet af-
gelopen. Zo overfeed het brein
1 5 APRtLi
iisfMlwEH
achter de kaping, de terrorist Abu kaanse soldaten in Bagdad. Hij
Abbas, twee weken geleden in was de leider van het Palestijns
een Iraakse cel. Abbas werd een Bevrijdingsfront (PLF) en hoopte
jaar gelden opgepakt door Ameri- door middel van de kaping van
het cruiseschip 50 Palestijnen vrij
te krijgen uit Israelische gevange-
nissen.
De componist John Adams liet
zich al eerder inspireren door his-
torische gebeurtenissen. Zo
vormde de legendarische hand-
druk van president Nixon met
premier Chou En-lai van China in
1972 de aanzet tot de opera
'Nixon in China'. Ook compo-
neerde hij koorzang naar aanlei-
ding van de aanslagen van 11
September in de Verenigde Sta-
ten.
'The Death of Klinghoffer' ver-
telt het verhaal van de kaping van
het passagiersschip Achille Lau
ro. De gijzelaars zijn vooral Ame-
rikaanse en Europese toeristen.
De opera behandelt naar aanlei-
ding van de terroristische actie de
problemen in het Midden-Oosten.
Zo bestaat de proloog van het
stuk uit twee elkaar opeenvolgen-
de koren (Chorus of exiled Pales
tinians en Chorus of exiled Jews).
De koorzangen maken de tragiek
van de beide volkeren voelbaar.
Daarnaast wordt het verhaal ook
verteld door de persoonlijke te-
rugblik van debedachtzame kapi-
tein, een Zwitserse grootmoeder,
een Brits danseresje en de kapers.
De herinneringen worden afge-
wisseld met scenes van acties op
het schip.
De versie van de opera 'The
Death of Klinghoffer', die vanaf
vandaag in het Nieuwe Luxor is
te zien, is een Rotterdamse aange-
legenheid. Het is een coproductie
van het Onafhankelijk Toneel/
Opera O.T. en het Rotterdams
Philharmonisch Orkest, in sa
menwerking met het Nieuwe
Luxor. Het paar Gerrit Timmers
en Mirjan Koen van het O.T, heb
ben de regie van het stuk op zich
genomqp. De twee hebben samen
met choreograaf Ton Lutgerink
onder de naam Opera O.T. een re-
putatie opgebouwd als operahuis.
De producties worden gemaakt in
nauwe samenwerking met gere-
nommeerde orkesten en een inter-
nationale cast. Zo wordt me-
vrouw Klinghoffer gespeeld door
mezzosopraan Janet Collins. Zij
heeft een naam opgebouwd in
operahuizen in Duitsland en En-
geland. De Amerikaanse bariton
John Packard speelt de rol van
Leon Klinghoffer. Tenor Tom
Randle is de kaper Molqi. Hij is
tevens te zien in de operafilm
'The Death of Klinghoffer".
Ook het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest heeft een naam hoog
te houden in de operawereld. Het
werkte mee aan de veelgeprezen
producties met Sir Simon Rattle,
zoals Pelleas et Melisande van
Debussy en Wagners Parsifal en
Tristan und Isolde,
De opera 'The Death of Klinghof
fer' is vanaf vandaag tot en met 3
april te zien in het Nieuwe Luxor
Theater op de Kop van Zuid. De
prijzen van de kaarten varieren
van 35 tot en met 65 euro. Een
CJP, Pas 65 of een RotterdamPas
geeft 5 euro korting. Kijk voor
meer informatie of reserveringen
op www.luxortheater.nl of bel
met het telefoonnummer 010-
4843333.
door Jacques Nachtegaal
REGIO - Het toneelstuk 'De
vrouw die haar man opvrat',
had in een andere regie een
heuse tranentrekker kunnen
zijn. Maar regisseur Robert
Prager deed wat de schrijver
met dit stuk voor had, en heeft
er een avond heerlijke come
dy van gemaakt. Het toneel
stuk is binnenkort te zien in
verschillende theaters in de re
gie.
Het toneelstuk 'De vrouw die haar
man opvrat' is vertaald door Wil
lem Nijholt. Daarnaast speelt de ac-
teur ook nog een van de hoofdrollen
in het stuk. Nijholt gebruikt een sar-
casme dat hij mogelijk in een ver
verleden over heeft genomen van
Wim Sonneveld. Mede daardoor is
het stuk een genot om te zien, maar
ook om te horen. De teksten hebben
vaak dubbele bodems en de herken-
ning van ontrouw wordeh regelma
tig door opmerkingen uit het pu
bliek ondersteund.
Zo te horen zijn er in het theater het
Kruispunt in Barendrecht heel wat
vreemdgangers aanwezig. De zaal
kolkt van enthousiasme. Het spel
van vooral Willem Nijholt (als Ken
neth) maar ook Trudy Labij als zijn
ex-echtgenote Hillary en Hymke de
Vries als Laura, de jonge vlam in
Kenneths leven, is zo spetterend dat
je van de eerste tot de laatste secon-
de meegesleept wordt in het relatie-
spel tussen deze drie mensen.
Willem Nijholt speelt samen met Trudy Labij in 'De vrouw die haar man opvrat'.
foto: Van den Ende's Stage Holding
Kenneth, heeft na een huwelijk van
20 jaar zijn vrouw verlaten voor een
vriendin met een langere houdbaar-
heidsdatum. Alles lijkt een succes te
worden tot blijkt dat Laura niet kan
koken. Kenneth, die altijd culinair
verwend is door Hillary, krijgt daar
steeds meer moeite mee. Op de
avond van het 3-jarig huwelijk van
Kenneth en Laura worden ze voor
een etentje uitg'enodigd door Hilla
ry, maar wat zal er op tafel komen?
Dat is voor Kenneth de belangrijk-
ste vraag. De meespelende emoties
in de tanende relatie met Laura en de
gesloopte relatie met Hillary deren
hem niets, als er maar een culinair
hoogstandje op tafel komt.
De drie acteurs spelen in het toneel
stuk de sterren van de hemel, waar
bij het spel van de inmiddels 70-ja-
rige Nijholt opvalt. Zijn spel is ver-
bluffend snel en gespeend van een
geweldige mimiek. Niets verraad
zijn reeds lang gepasseerde pensi-
oengerechtigde leeftijd. Natuurlijk
moet het voor Nijholt en Labij een
genot zijn om na jaren weer samen
op de planken te staan. Die innige
samenwerking uit het verleden is
ook nu bijna tastbaar aanwezig. Het
kan bijna niet soepeler lopen tussen
deze twee. Daarom is het extra lo-
venswaardig hoe Hymke de Vries
zich ontpopt tussen deze twee
grootheden.
„Het is heel zwaar want er zit een
heel hoog tempo in stuk, maar het is
geweldig om te spelen. Dat merk je
ook aan de readies uit de zaalzegt
Nijholt over zijn rol in het stuk. „Het
is geweldig om te doen maar 'Miss
Saigon' is voor mij het absolute
hoogtepunt uit mijn carriere. De
musical was het helemaal, echt een
wereldproductie. Een paar maan-
den na de premiere kwamen twee
Amerikaanse topproducers naar mij
toe en zeiden; 'Why don't we know
you, you have to come to America!
Ik kon slechts antwoorden met:
'Me? I'm 65 Veertig jaar geleden
had ik dat moeten doen, maar toen
had ik de guts en het geld niet om de
grote plas over te steken."
Toch was ook de rol van Claudius in
het toneelstuk Hamlet een hoogte
punt voor Nijholt. „Die rol heeft
zelfs meer tekst dan de hoofdrol",
zegt hij„Met I vo van Hove werken
was ook fantastisch. Als ik er op te-
rug kijk waren ook 'De gebroken
Code' en 'Kinderen van een minde-
re god' geweldige stukken om te
spelen."
„Maar als ik ooit iets over zou mo-
gen doen in mijn leven dan was het
die twee jaar bij Sonneveld. Dat wa
ren de leukste jaren van mijn leven,
absoluut'kijkt de acteur terug. Ik
ben begonnen in 1960 en heb altijd
doorgewerkt. Altijd als freelancer,
ik merk dat als je wat langer bij een
gezelschap zit, ik niet geinspireerd
raak om elke dag weer in dezelfde
ogen te moeten kijken. Ik ga dwar-
relen, freelancen. Dat levert wel
minder op, maar ik heb altijd met
andere gekke mensen gewerkt.
Willem Nijholt had met Trudy La
bij afgesproken om ooit nog eens
samen op het podium te staan. „Ik
heb drie jaar geleden, na 'Oliver',
gezegd; 'leuker dan ik het gehad
heb in de musicals kan ik het niet
krijgen, het wordt te zwaar.Ik deed
ook altijd de muzikale nummers en
dan moest mijn poot net zo hoog op-
tillen als die van kinderen van 21. Ik
dacht bij me zelf, 'ik lijk wel gek
zeg'. Dus nu verder als acteur en
geen gedans meer."
Nijholt vindt 'De vrouw die haar
man opvrat' een meesterlijk stuk.
„Voor mij had het nog veel zwaiter
geregisseerd mogen worden. Het is
eigenlijk lachen met kannibalen.
Dat mag je best dik aanzetten, dat is
juist de bedoeling."
Willem Nijholt heeft, ondanks zijn
rijke carriere, nog dromen. „Een
ding wat ik echt nog graag zou wil-
len doen, is een chansonprogramma
met pianist Frans Elhart. Dat is mijn
ultieme wens en ik hoop dat mij dat
ooit nog gaat lukken. Maar voorals-
nog geniet ik elke avond met voile
teugen."
Geinterresseerdenkunnengenieten
van 'De vrouw die haar man op
vrat' in de volgende theaters: De
Rotterdamse Schouwburg op 28
maart, 23 mei in het Isala theater in
Capelle aan den IJssel en ten slotte
op 29 mei in het Theater van Vlaar-
dingen.
DONDERDAG
VRIJDAG
MAART
ZATERDAG
MAART
MAANDAG
MAART
DINSDAG
WOENSDAG
MAART
MAART
PHILIPS AX 7201
'S WERELD DUNSTE DISCMAN
Voorzien van een groot anti-schok
geheugen. Daarnaast zorgt de
Digitale Dynamic Bass Boost voor
een voile geluidsweergave met
zuiver hoge tonen. Incl. oortelefoon. Art.nr.
In titanium kleur. Afm. 12.6x 1.9 cm. 250092
SONY CFD-S 250
STEREO RADIO
CASSETTECD-SPELER
Metprogrammeerbare
CD-speler. Het radiogedeelte heeft
voorkeuze zenders. Het cassette-
gedeelte heeft een automatische
stop. Incl. afstandsbediening en
MD-link. In blauw of zilver kleur.
Afm. 38.6x16.6x25.2 cm.
Art.nr.
251803 bl.
251802 zl.
voor krachtige lage tonen.
Voorzien van: o.a. repeat, shuffle
en intra scan. Op het overzichte-
lijke LCD display kunt u bijhouden
welknummer speelt. Incl.
oortelefoon. In blauw of zilver kleur
uitgevoerd. Afm. 13.6x2.6x15 cm.
SONY D-EJ 360 DISCMAN
Art.nr.
251796 b!.
CORRECT AV0NDPRIJS
Discman met Mega Bass systeem 251795 zl.
fyv.f f4
»ajsrv
SONY MZ-G755
MD RECORDER MET RADIO
Met zijn G-Protection Jog Proof
systeem wordt het ongestoord
luisteren tijdens hetjoggen.
Voorzien van FM/AM radio met
40x voorkeuze en Digital Mega
Bass voor een dynamische
geluidsweergave. Incl. oordopjes met
afstandsbediening met LCD display,
netadapter, accu en draagtas.
In zilver kleur. Afm. 8.1x2.8x7.4 cm.
Art.nr.
234101