Zoet 'Honey' had best wat pittiger gemogen HHHHHBHB Hp 'Cabaret is het verkondigen van waarheden' 679 379 349 299 maasstad j§§ odium 4.2 MEGA PIXELS m:- DIGITALE F0T0- CAMERA DIGITALE FOTO CAMERA BERGWEG 110, ROTTERDAM ym.- Art.nr. 248923 PENTAX 4 MILJ. PIXELS MET R0TERENDE CARL ZEIS LENS mr.- Ipreview ROTTERDAM - Zoet als ho ning is een term die zonder twijfel van toepassing is op 'Honey'. Deze jongerenfilm speelt zich af op straat, in een achterbuurt waar drugs en criminaliteit op de loer liggen om de jeugd op het slechte pad te brengen. Desondanks is er weinig brutaals aan deze film, waarin een talentvolle hiphopdanseres wordt ont- dekt en er tegelijkertijd ach- terkomt wat echt belangrijk is in het leven. Honey (Jessica Alba) is in haar rol wel te vergelijken met de Amerikaanse zangeres Britney Spears. pop stad De cabaretiers Van Houts De Ket staan vrijdag op het podium van het Oude Luxor. ROTTERDAM - Puur zoals ooithet oorspronkelijke cabaret be doeld is. Zo kan je het werk van cabaretier Jeroen van Merwijk het best omschrijven. Een man die een verhaal met een bood schap wil vertellen, met hier en daar een lied met kritische kant- tekeningen. Geen bombarie, poespas of overbodige opsmuk. Geen technische hoogstandjes, geen oogverblindende lichts- how en geen overbodige verkleedpartijen. Gewoon een uitge- sproken mening, verpakt in een romige saus van woorden die heel raak de maagstreek doen oprispen. Jeroen van Merwijk zet in de voorstelling 'Ik ben blij dat ik mezelf niet benhet publiek vaak op het verkeerde been. MILIEUKLACHTEN UIT UW REGIO 00K OP INTERNET Correct inventariseert ieder jaar in april. De magazijnen van Correct worden dan opgeruimd en extra goed schoongemaakt. Honderden Balans- koopjes komen tevoorschijn. En daar kunt u van profiteren. Kom gezellig winkelen bij Correct op de Bergweg 110 te Rotterdam en grijp uw kans tijdens de Correct Balans. Er zit altijd wel wat voor u bij. SONY SONY DSC-F717 DIGITALE F0T0CAMERA Digitale fotocamera met 5 miljoen pixels. In combinatie met een 14-bits digitale processor biedt deze camera een zeer hoge beeldkwaliteit. 5x optische zoom. Voorzien van Hologram AF functie en Info Lithium batterij, oplader/adapter, 16 MB MemoryStick, USB/AV kabel en een software-pakket geschikt voor MAC en Windows. Afm. 12x6.9x15 cm.' CORRECT BALANS PRIJS PENTAX 0PTI0-S4 DIGITALE FOTOCAMERA Dankzijde geavanceerde technologie is Pentax erin geslaagd een 4,2 megapixel chip samen met een krachtige 3x zoomlens onder te brengen in een behuizing die kleiner is dan een pakje sigaretten. Voorzien van een 1.6 inch TFT scherm. Uitgevoerd in een hoogwaardige aluminium behuizing. Afm 8.3x5.2x2 cm. jm.- Art.nr. 273680 CORRECT BALANS PRIJS SONY SONY DSC-F 77 DIGITALE FOTOCAMERA Formidabele Cyber Shot camera met roterende Carl Zeiss lens. De camera heeft een pixelbereik van 4 miljoen. Voorzien van cradle voor gemakkelijk over zetten van foto's naar een computer, 16MB MemoryStick en accu. Afm. 9.8x7.1x2.7 cm. CORRECT BALANS PRIJS Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u /ooo'■Tii.ii=i-.A:aoo\ van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. CANON DIGITALE IXUSII DIGITALE FOTO CAMERA Digitale fotocamera met geheel metalen body, 2x zoomobjectief en 3,2-megapixel CCD sensor. Het TFT scherm biedt een uitgebreide functionaliteit met menu structuur. In zilver kleur uitgevoerd. Afm 9x6x2.4 cm. ALLEEN ZATERDAG 10 APRIL VAN 17.00-18.00 UUR CORRECT BALANS PRIJS MAANDAGT2APRIL, 2s PAASDAG fiFftPPMD VAN 12.00-17 .OOUUR WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. Maandag 12 april, 2' paasdag geopend van 12.00-17.00 uur DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR 1 Woensdag 7 april 2004 TX51 door Vincent Wernke Regisseur Bille Woodruff is vooral bekend als maker van videoclips. Hij regisseerde onder meer de vi deoclips voor 'Born to make you happy' en 'Stronger' van Britney Spears. De hoofdpersoon van zijn debuutspeelfilm 'Honey' is wel te vergelijken met de Amerikaanse zangeres. Ook Honey hult zich graag in sexy kleding, draagt een piercing in haar navel, danst er lus- tig op los en bedient zich van tegel- tjeswijsheden. Woodruff heeft het zichzelf dus niet moeilijk gemaakt en maakte van het charmante 'Ho ney' een langgerekte videoclip. In de openingsscene van 'Honey' laat de 22-jarige Honey (Jessica Alba) zien wat zij op dansgebied in huis heeft. Aangemoedigd door haar vriendin Gina (Joy Bryant) laat ze op de dansvloer van de dis- cotheek waar ze achter de bar staat een spectaculaire dans zien, die zonder dat zij dat weet wordt ge- filmd door de assistent van een be- faamde videoclipmaker. Uiteraard zit de regisseur zelf een paar scenes later naar die video te kijken. „Wie is dat?" wil hij we- ten. Het vervolg laat zich raden: Honey wordt gevraagd als achter- gronddanseres in een van zijn vi deoclips. De jonge danseres droomt daar haar hele leven al van. Maar omdat het haar eerder niet gegund was, werkt ze achter de bar in een populaire discotheek. Over- dag geeft ze hiphop dansles aan kinderen uit de buurt. Nu ze plotse- ling carrier^ maakt als choreografe van clips voor sterren als Missy El liott, Jadakiss en Sheek, Tweet heeft ze amper tijd meer voor die arme kinderen. Tot het moment waarop het buurtcentrum noodge- dwongen de deuren moet sluiten. Honey laat haar oog vallen op een pand in de buurt om haar eigen dansschool te beginnen. Daarvoor moet ze echter wel eerst het beno- digde geld binnenhalen. Het is duidelijk dat de makers van 'Honey' weinig moeite hebben ge- daan om een originele film af te le- veren. Films die volgens boven- staand scenario verlopen zijn er in alle soorten en maten. Voeg nog een soort van liefdesrelatie toe, een aandoenlijk straatjongetje voor de humor, moderne popmuziek, een vette moraal en het plaatje is rond. Het doet je allemaal denken aan films als 'Flashdance', 'Coyote Ugly' en Britney Spears' 'Cross roads' Wat dat betreft heeft regis seur Bille Woodruff weinig risico genomen. Wat hij het publiek wil meegeven, laat hij letterlijk uit- spreken door Honey zelf. Ook wat betreft de uitwerking maakt hij het zichzelf en het pu bliek niet moeilijk. De film zit vol met videoclipbeelden, waarbij Woodruff vanzelfsprekend kon te- rugvallen op zijn achtergrond als clipmaker. De clips zien er dan ook gelikt uit, compleet met stoer kij- kende mannen en schaars geklede meisjes. Uit alles blijkt dat 'Ho ney' is bedoeld voor een jonge doelgroep, die gewend is te kijken naar televisiesoaps en MTV. Alle mogelijke scherpe randjes zijn weggesneden, een liefdesscene wordt snel afgekapt en als een straatjongen een leeftijdsgenoot berooft van zijn nieuwe, spierwitte Nikes, krijgen we ook dat niet te zien. Het is dan misschien een ach terbuurt, de hardheid van het leven hoeven we niet te zien. Is 'Honey' dan een slechte film? Nee. 'Honey' is simpel, een hap- klare brok, maar wel een die rede- lijk smaakt. Veel hangt in dit soort films af van de hoofdrolspeelster. In Jessica Alba heeft Woodruff een lot uit de loterij getroffen. Met haar lieve gezichtje, haar schattige na- velpiercing en haar prekerige te- geltjeswijsheden (natuurlijk vindt ze het echte leven uiteindelijk be- langrijker dan de showbusiness) steelt ze de harten van het publiek. Desondanks kan ook Alba niet verhullen dat deze hapklare brok best een pittig sausje had kunnen gebruiken. Want zo zoetsappig als deze film, daar trapt geen tiener 'Het Landingsgestel', de nieuwe voorstelling van Jeugdtheaterge- zelschap het Waterhuis, gaat op 13 april in premiere in de Rotterdam- se Schouwburg. Het is een voor stelling voor jongeren vanaf elf jaar met veel muziek en gebruik van video. De voorstelling is gei'nspireerd op de jonge verstekelingen die zich op weg van Guinee naar Europa ver- stopten in het landingsgestel van een vliegtuig en in Brussel dood werden aangetroffen. De theater- makers spraken onder meer met fa- milieleden van die verstekelingen. De Lantaren/Venster Werk- plaatsproduktie 'Yang Terjadi, Adressing the Memory' van cho reografe Ayu Ariyati, gaat in pre miere in Theater Lantaren/V enster op 14 april en is daar te zien van 13 tot en met 17 april, aanvang van de voorstellingen is 21.00 uur. Ariyati is op Java geboren en kwam naar Nederland om dans te studeren. De inspiratie voor deze voorstel ling was een bezoek aan haar va- derland. Ze werd daar als een vreemde ontvangen en weet in- middels niet meer waar ze nu thuis hoort. De nieuwe Lantaren/ Venster Werkplaatsproduktie 'Co lours of Darkness' van Sanja Has- agic gaat op woensdag 5 mei, aan vang 21.00 uur, in premiere. De try-out is op dinsdag 4 mei en de voorstelling is vervolgens tot en met zaterdag 8 mei te zien in Lan taren/Venster, aanvang 21.00 uur. Het is een dansvoorstelling over drie heksen, waarbij fictie en reali- teit door elkaar heen spelen. De magie van de heksen is realisti- scher dan op het eerste moment ge- dacht. Hasagic studeerde moderne dans in Bosnie, Frankrijk en de Rotter- damse Dansacademie. Vanaf 2001 presenteert ze haar werk op ver- schillende festivals. De fina- listen van het Groninger en Am- sterdams Cabaret Festival komen naar het Bibliotheektheater in de Centrale Bibliotheek op vrijdag 16 april, aanvang 20.30 uur. Het gaat om de cabaretiers Pieter Derks, Lot de Witte en Timo Septer. Van Houts De Ket zijn meer dan alleen maar leuk door Vincent Wernke ROTTERDAM - „AUes moet tegenwoordig leuk zijn", verzucht George van Houts. Samen met Tom de Ket vormt hij het cabaretduo Van Houts De Ret. In hun nieuwe programma 'Dolle Pref nemen zij de 'verpret- ting' van het theater en de te- levisie op de hak. Een voor stelling met een boodschap, maar een die ook gewoon grappig is. „Want", zegt Van Houts. „We willen er ook een leuke avond van ma- ken voor de mensen.' De titel van de voorstelling van Van Houts De Ket is op zich al behoorlijk sarcastisch: 'Dolle Pref. Zeker wanneerje weet dat ze in dit programma het hedendaagse cabaret op de hak nemen. „Na de try outs kregen we van vriendenen bekenden te horen dat we te sar castisch waren'zegt George van Houts. „Wat wij willen zeggen is belangrijk, maar mensen moeten ook een leuke avond hebben. Daarom hebben we er toen meer komedie ingestopt zodat er een be- tere balans in is gekomen. Je kunt wel iets willen zeggen, maar als de boodschap niet over komt is het ook niet goed." En als Van Houts De Ket iets willen, is het de boodschap over- brengen. Hun boodschap: alles is tegenwoordig cabaret, het is te veel en slechts gericht op de lach. Desondanks stroomt het publiek toe. „AUes moet leuk zijn", ver- zucht Van Houts. „Je baan moet leuk zijn, je kinderen moeten leuk zijn, je hobby's moeten leuk zijn, theater moet leuk zijn, zelfs de po- litiek moet leuk zijn. Leuk is een gedevalueerde term geworden. Dat wilden wij terdiscussie stellen en dan op een leuke manier.... Na tuurlijk is dat dubbel, want zelf willen we natuurlijk ook een leuke voorstelling te maken. We stellen dus ook onszelf aan de kaak." Van Houts De Ket zitten tijdens de voorstelling op een podium op het toneel. Ze spelen toeschou- wers die kijken naar het publiek. De mensen in de zaal wordt dus letterlijk een spiegel voorgehou- den. „Dat stellen we ook aan de kaak. dat mensen alleen nog maar naar het theater komen om te la- chen en niet luisteren naar waar de cabaretiers op het toneel het nu ei- genlijk over hebben. Dat heeft na tuurlijk alles te maken met de wel- vaart waarin we leven. Mensen hoeven zich niet meer van zonsop- gang tot zonsondergang in het zweet te werken. We hebben heel veel vrije uurtjes en die moeten al lemaal opgeleukt worden." Is het in het theater al erg, op televi- sie is het allemaal nog gekker. Daarheeftde 'verpretting' of ver- pretparking" pas echt toegeslagen, vinden Van Houts De Ket. Ge orge van Houts speelt in 'Dolle Pref een parodieop 'Idols': „Por- no Idols, waarbij ik piemelnaakt op het toneel verschijn en word af- gemaakt door een jury omdat ik niet kan waar ik voor kom. Een hi- larische scene, die het meest uit- drukt waar wij het over hebben. In 'Idols' wordt misbruik gemaakt van mensen die zich niet kunnen verdedigen. Kneuzen worden mis- bruikt om de massa te vermaken. Ik betwijfel of die mensen daar zelf voor kiezen, want dat weten ze vantevoren niet. Ze zijn niet ge wend om met die camera's om te gaan. Waarom mensen het doen? Omdat ze op televisie komen, dat is zoiets magisch. Daar doen ze al les voor. Ik vind dat pijnlijk om te zien." Ook maken van Van Houts De Ket een parodie op de vele imita- ties van personen die op televisie te zien zijn, zoals in het programma 'Kopspijkers'. „Welatenzien hoe gemakkelijk dat eigenlijk is. Ik doe Tommy Cooper na en dan blij kt dus dat mensen heel snel din- gen herkennen als je alleen maar zegt dat je Tommy Cooper bent" V an Houts De Ket beseffen dat de helft van hun publiek niet gein- teresseerd is in hun boodschap: „Het gaat niet alleen omde lach, de inhoud is minstens zo belangrijk. Maar we beseffen dat de helft van de zaal alleen komt voor de lach. De andere helft pikt de inhoud wel op en praat daar na afloop met ons over. Maar dat anderen een leuke avond hebben en alles meteen weer vergeten, is ook best." 'Dolle Pref van George van Houts en Tom de Ket is door publiek en pers goed ontvangen. Zo om- schreef De Telegraaf hun pro gramma als 'diepgaand dijenklet- sen'En Trouw omschreef het duo als 'Hilarisch, meesterlijk en mee- dogenloosVolgens V an Houts is naar aanleiding van hun voorstel ling bovendien flink wat discussie ontstaan in de cabaretwereld. „Sommige mensen zijn heel kwaad op ons", weet hij. „Zoals Jack Spijkerman. Die is boos, om dat wij hem in een adem hebben genoemd met Joop van den Ende. Maar dat is goed, dat er discussie ontstaat binnen de cabaretwe reld." 'Dolle Pret' van Van Houts De Ket is op vrijdag 9 april te zien in het Oude Luxor Theater in Rotter dam. Reserveren kan via 010- 484.33.33 of www.luxorthea- ter.nl. door Jacques Nachtegaal Nee, hij zal nooit Carre doen volstromen, als hij dat iiberhaupt zou willen. Van Merwijk verkiest het kleine theater of liever gezegd het theater waar de interactie met zijn publiek bijna tastbaar aanwezig is. Daar waar de chemie tussen de cabaretier en zijn publiek er voor zorgt dat het een geslaagde avond wordt. Daarom staat hij in het kleine en middelgrote zalencircuit. Intie- me theaters met een hondstrouw pu bliek. Het is een feit, als je eenmaal Van Merwijk aan het werk hebt ge- zien, ben je verkocht. De voorstellingen van Van Mer- wijkhebben altijd mooie balans tus sen gesproken woord en de veelal vlijmscherpe liedjes. Geen liedjes met een lengte van vele minuten, maar kort en bondigHij is een beet- je een jongen van 'doe maar ge woon dan doe je gek genoeg'. Een beetje de Rotterdamse mentaliteit. Zo ook in de nieuwe voorstellingIk ben blij dat ik mezelf niet ben'Een programma wat lijkt nog in de stei- gers te staan, maar schijn bedriegt. De rode draad in het programma is het tot stand komen van een voor stelling. Het is daardoor ook niet zo belerend. Geen college Van Mer wijk, meer een samenspraak. Het lukt Van Merwijk zijn publiek op het verkeerde been te zetten. „In mijn programma doe ik overko- men alsof ik minder hard ben ge worden, of de mildheid is ingetre- den maar dat is juist niet zo", zegt Jeroen van Merwijk. „Er zit een sterk cynische ondertoon in. Maar ik verkoop het met een lach en dan komt het toch allemaal wat minder hard aan. Eigenlijk zit er geen vro- lijk lied in de voorstelling, met uit- zondering van het laatste, een lief- desliedje. De rest gaat bij voorbeeld over het opleveren van mooie foto' s als je iemand dood slaat, over de do- dende en verpeste jeugd. Alleen doe ik het met een lach, als ik het chag- rijnig zou doen zou men zeggen 'wat is hij hard'." Toch is dit wel het hardste program- foto: het Collectief N&P ma dat de cabaretier gemaakt heeft. „Vroeger had ik het imago van al tijd maar chagrijnig te zijn, maar daar moet je van af anders wordt je een soort stripfiguur. Je moet so- wieso oppassen als cabaretier om niet slechts een ding te doen. Maar ik ben nog steeds tegendraads maar wel minder nors en dat bevalt me ei- genlijk goed. Dat tegendraadse is ook mijn kracht. Ik vind het leukom het allemaal wat meer open te spe len terwijl de mededeling nog steeds gruwelijk is. Hoe erg het ook is, de mensen zijn er steeds meer aan gewend. Hoe gruwelijk mijn voor- beelden ook zijn men ervaart het steeds meer als alledaags. De men- sen zijn steeds meer afgestompt." „Ik maak nog het ambachtelijke ca baret", vindt Van Merwijk. „Alles wat aangeboden wordt via radio en televisie is voor de massa en als er in het theater niet van meet af aan gela- chen wordt dan gaat men al twijfe- len. Ik ben een ouderwetse cabare tier. Gewoon: 'Man komt op en be- gint te lullen over de samenleving' Anders dan die collega's die met pudding gooien en er een zootje van maken. Men denkt tegenwoordig; het is cabaret en dat wordt heel de avond gieren van de lol, maar dat is cabaret helemaal niet. Cabaret is op een intelligente manier een paar waarheden verkondigen. Ze zijn er gelukkig nog wel, de echte cabare tiers, zoals Theo Maassen en Hans Dorrestijn maar onze vorm van ca baret is wel een beetje aan het ver- dwijnen. Ons soort cabaret is op te levisie zelden te zien. Daardoor wordt de bodem er een beetje onder weggeslagen. Dat is wel zorgelijk. Ik voel wel in de zalen dat daardoor debelangstelling minder wordt. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor een paar van mijn collegae die hetzelfde doen als ik. Het is dus zaak om vooral goede teksten en liedjes te schrijven, goed gerijmd en met een originele mededeling. Dat is toch uiteindelijk waar het om gaat Jeroen van Merwijk is met zijn pro gramma 'Ik ben blij dat ik mezelf niet bente zien in Het Isala theater in Capelle aan de Ussel op vrijdag 9 april, in Theater Het Kruispunt in Barendrecht op vrijdag 16 april, op donderdag 22 april is hij in Theater De Stoep in Spijkenisse en op zater dag 8 mei sluit Van Merwijk zijn tournee af in Maassluis in het Schuurkerk theater. Hili.udU"" Ri/,m De DCMR Milieudienst Rijnmond behandelt klachten over stank, stof, lawaai en andere overlast van bedrijven in het Rijnmondgebied. Hieronder leest u een toelichting op een aantal klachten van de afgelopen week. Straalwerkzaamheden veroorzaken continue lawaaioverlast Vijf inwoners van Rotterdam-IJsselmonde en Ridderkerk belden de meldkamer van de DCMR verspreid over de dag en nacht van dinsdag 30 maart over geluidsoverlast. Ook bij de politie waren klachten over een harde bromtoon binnengekomen. Uit.onderzoek van de uitrukdienst van de meldkamer bleek dat er straalwerkzaamheden plaatsvinden op het oude bedrijfsterrein van scheepswerf Bolnes Rotterdam. Machine- en apparatenfabriek Generator Company uit Ridderkerk (vefihuurt een deel van de kade en laat daar met twee compressoren binnenvaarttankers aan de binnen- kant stralen om deze vervolgens te conserveren. Er is een milieuvergunning van toepassing op activiteiten op de werf. Deze werkzaamheden vallen daar ook onder. Op woensdag is een compressor in een elektriciteitsgebouw geplaatst om de geluids overlast te verminderen. Bij geluidmetingen op donderdagavond is vastgesteld dat aan de geluidvoorschriften wordt voldaan. Toch wordt bekeken welke maatregelen nog meer genomen kunnen worden om de geluidsoverlast verder te beperken. Het werkschema is ook bijgesteld, zodat er's nachts geen straalwerkzaamheden meer plaatsvinden. Ongerustheid over uitbranden vrachtwagen met speeigoed Op 31 maart ontving de meldkamer vanaf half vier's morgens tot negen uur's avonds zes klachten van bewoners op en rond de Groene Zoom in Rotterdam-Zuid. Zij waren ongerust over de brandlucht, de explosies, roet- en stofneerslag, veroorzaakt door het uitbranden van een vrachtwagen met speeigoed aan de Laagjes. Na de bluswerk- zaamheden was er veel rommel in de omgeving neergekomen door verbrand verpakkingsmateriaal. De milieuklachtentelefoon: (010) 47 33 333 (24 uur per dag). Of uw klacht via internet: www.dcmr.nl. Art.nr. 238 Art.nr. 258805

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 23