r
a
Laatste deel van Matrixtrilogie verveelt
639
349
299
Habijtenhumor in 'Nonsens Lieve Heren'
'Secret Window' is behoorlijk,
maar vooral ook voorspelbaar
679
maasstad
4.0 MEGA
PIXELS
podium txsi
SUPER SNEL
INZ00MEN
Canon
BERGWEG 110, ROTTERDAM
DIGITALE
FOTO
CAMERA
m-
Nikon
mr.-
ROTTERDAM - Het is met de
Matrixtrilogie net als een
stempel die een keer in het
inktkussen en daarna drie keer
op een papier is gedrukt. De
eerste afdruk is fris en krach-
tig, daarna gaat de kwaliteit
van de stempel snel achteruit.
"The Matrix Revolutions', nu
te huur in de videotheek, is het
laatste deel uit de serie en
voegt niets meer toe aan de
twee vorige delen. De stempel
is wel erg vaag geworden.
In deel drie vecht Neo (Keanu Ree
ves), ook wel The One genoemd,
nog steeds tegen de machines die de
wereld domineren. Uit eerdere de-
'len weten we dat de mensheid door
de zelfdenkende apparaten geredu-
ceerd is tot een soort energiebron.
Mannen, vrouwen en kinderen le-
ven in een soort cocon die de li-
qjiaamswarmte aftapt. Om de geest
bezig te houden is iedereen aan een
soort schijnwereld gekoppeld; The
Matrix. In dit computerprogramma
slijt de mens zijn leven.
L
I
OOK OP INTERNET
Correct inventariseert
ieder jaar in april. De magazijnen van
Correct worden dan opgeruimd en extra
goed schoongemaakt. Honderden Balans-
koopjes komen tevoorschijn. En daar kunt
u van profiteren. Kom gezellig winkelen bij
Correct op de Bergweg 110 te Rotterdam
en grijp uw kans tijdens de Correct Balans.
Er zit altijd wel wat voor u bij.
SUPERWURTJE
DONDERDAG EN VRIJDAG KOOPAVOND TOT 21.00 UUR
ROTTERDAM - Religie is
een veelvuldig gebruikt on-
derwerp in de theaterwereld.
Niet alleen Fons Janssen, die
in de jaren zeventig veel suc-
ces had met zijn programma
'De Lachende Kerk', ook
Wim Kan, Hans Teeuwen en
vele anderen staken de draak
met het geloof. Nu is het de
beurt aan de voorstelling Non-
sens Lieve Heren, waarin een
aantal heren in habijten van
nonnen kruipt. Binnenkort is
de voorstelling te zien in thea
ters in de regio
ROTTERDAM - Het begin-
SONY
i r t
Woensdag 21 april 2004
door Jaap Proost
Maar diep in de aarde sluimert er
verzet. In een ondergrondse stad
The One (Keanu Reeves) is in 'The Matrix Revolutions' de weg kwijt.
met de naam Zion leeft een kleine
groep mensen die het gevecht met
de machines aangaat. Hun hoop is
gevestigd op Neo, die in een profes-
sie als een soort Messias is aange-
kondigd, vandaar de naam The
One. In 'The Matrix Revolutions'
nadert het gevecht zijn climax. Neo
vecht in schij nwereld Matrix het be-
slissende duel met zijn aartsvijand
agent Smith. Smith is de personifi-
catie van een deel van de software-
programmering dat zich los heeft
gerukt van The Matrix. Het weet
zich eindeloos te dupliceren en
vormt een groot gevaar voor vrije
mens. Diezelfde mens probeert in
de ondergrondse stad een aanval
van de machines af te weren.
Deel een van het drieluik werd in
1999 erg enthousiast ontvangen. De
kritieken waren overwegend lo-
vend. De digitale effecten in de film
waren revolutionair. In sommige
recensies werd gesproken over een
compleet nieuwe vorm van cinema.
Ook paste 'The Matrix' erg goed in
het tijdsbeeld van het einde van het
millennium. De internetbubbel was
nog niet uit elkaar gespat. De tech-
nische ontwikkelingen volgden el
kaar in rap tempo op en de mogelijk-
heid van het nieuwe medium waren
toen nog oneindig. Sommigen za-
gen in die ontwikkelingen het ge
vaar van een eigen gecreeerd mon
ster, en de film 'The Matrix' ging
daar nog eens dieper op in.
Het vervolg 'The Matrix Reloa
ded', viel de miljoenen fans die deel
een had opgeleverd tegen. Er was
nog wel die fantastische achtervol-
gingssc&ne op een snelweg en de
gevechten van Neo met agent Smith
waren erg spectaculair, de film mis-
te de geraffineerde verhaallijn van
het vorige deel. Het geheel werd een
stuk onoverzichtelijker.
'The Matrix Revolutions' boeit to-
taal niet meer. De wij sheden en filo-
sofische overpeinzingen van som
mige karakters die in het eerste deel
nog erg prikkelend waren, begin-
nen steeds meer te irriteren. Naast
het programma Matrix blijken er
nog andere werelden te zijn. De
kern van het verhaal, Neo en zijn ge
vecht tegen de machines, raakt uit
het zicht. De film heeft de opper-
vlakkigheid van een doorsnee Hol-
lywoodfilm.
Over enkele jaren zal het eerste deel
van de Matrixtrilogie in de filmboe-
ken staan als een baanbrekende
film. Een film die voortkwam uit
een bepaalde tijdsgeest, waarin de
technologische ontwikkelingen on
eindig leken. Over 'The Matrix Re
volutions' zal niemand het meer
hebben.
CANON P0WERSH0TS1
DIGITALE FOTOCAMERA
Voorzien van 3.2 miljoen beeldpixels.
10x optische zoom met een Optical Art nr-272481
Image Stabilizer (IS) en ultrasone
motor (USM). Dit geeft u niet alleen
een krachtige zoom (38-380mm
bij 35mm formaat) maarde USM
zorgt ook voor stil en supersnel
inzoomen. Afm. 11x7.8x6.6 cm.
;v
CORRECTBALANSPRUS
NIKON COOLPIX 4300
DIGITALE FOTOCAMERA
Kwaliteit die je pakt! De COOLPIX
4300 zit boordevol Nikon kwaliteit:
het 3x Zoom-Nikkor objectief,
de hoge resolutie van 4,0 megapixels
effectief en de geavanceerde
beeldverwerkings-technologie voor
ragscherpe, briljante en kleurrijke
opnamen. Voorzien van: 4x digitale
zoom, volledig inschuifbaar objectief,
stand Auto, Manual en 12 onder-
werpsstanden. Afm. 9.5x6.9x5.2 cm.
-S997- Art.nr. 264792
CORRECTBALANSPRUS
Het laatste uurtje van de week is bij Correct
een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u
van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren
van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad
strekt en geen telefonische reserveringen
of bestellingen mogelijk.
FUJI S-3000 DIGITALE FOTO
CAMERA+3 MILJOEN PIXELS
Deze fraaie in SLR stijl ontworpen
camera biedt enthousiaste digitale
fotografen veel mogelijkheden.
MetdelOxzoomkunnen
interessante details van flinke
afstand worden vastgelegd.
De camera kan scherpstellen
op bewegende onderwerpen.
Afm. 11.2x8.1x7.9 cm.
ALLEEN ZATERDAG 24 APRIL
VAN 17.00-18.00 UUR
Art.nr. 264332
CORRECTBALANSPRUS
ZONDAG 25 APRIL GEOPEND
VAN 12.00-17.00 UUR
WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur,
donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur.
Zondag 25 april geopend van 12.00-17.00 uur
In '91 richtte de gehele Britse mu-
ziekbranche zich op Manchester.
Opvallend is het daarom dat juist
de uit Brighton afkomstige folk-
rockgroep The Levellers uitgroeit
tot een van de populairste Britse li
ve-bands. In ons land traden ze al
meerdere keren live op. Op festi
vals als Pinkpop en zelfs als een
van de hoofdacts op Lowlands
stonden ze op het podium. Op 23
april staan ze op het podium van
Nighttown.
De oorsprong van The Levellers,
opgericht in 1988, ligt in het En-
gelse Brighton. De band is ver-
noemd naar de anarchistische be-
weging die in de zeventiende eeuw
het leger van Olover Cromwel (de
New Model Army) van binnenuit
trachtte uit te hollen. De band toert
aanvankelijk door Engeland, maar
in de jaren '90 breiden ze hun toer
uit naar zowel Europa als Ameri-
ka.
De a-modieuze muziek van The
Levellers slaat aan bij grote groe-
pen jongeren die zich afschermen
van trends, ook wel 'Crushes' ge
noemd. Deze jongeren kiezen be-
wust voor een armoedig bestaan in
de underground en kleedt zich als
ongewassen armoedzaaiers. De
hoopgevende stem van zanger
Mark in combinatie met de onheil-
spellende instrumentale empties
van de rest van de groep staan mo
del voor deze nieuwe levensfiloso-
fie.
Het laatste album van The Level
lers (Green Blade Rising) bewijst
dat ze muzikaal actief bezig blij-
ven. Het repertoire van dit album
klinkt wat ouder en wijzer.
Voor iedereen die de 'nieuwe Le
vellers' wil ervaren; op 23 april
staan spelen ze in Nighttown !The
Levellers, vrijdag 23 april in
Nighttown, aanvang om 19.00 uur.
De kosten bedragen 15 euro, ex-
clusief lidmaatschap en voorver-
koopkosten. Voorverkoop bij
Sounds, Plato en Ticket Service
door Jacques Nachtegaal
De nonnen (Jon van Eerd, Duncan
Anepool, Perry Dosset en Erik
Brey) zijn een regelrechte ramp
voor Moeder Overste, gespeeld
door Frans Mulder. Al voorafgaand
aan de voorstelling mengen de non
nen zich tussen het publiek en bij de
zaalentree begroeten zij een ieder
met een devote waardigheid. Een-
maal binnen gaat het goed los. Van
spetterende gospel tot non-fictie, de
kracht van deze vermakelijke voor
stelling zit in de souplesse van het
spel en de geoliede samenwerking
die natuurlijk Frans Mulder en Erik
Brey, de oprichters van Purper, niet
vreemd is.
Ook de travestie van de vijf heren,
soms redelijk nichterig, maakt het
tot een hilarisch geheel. Toch wordt
het geloof niet echt op de hak geno-
men. Natuurlijkzijnerkleineenste-
kelige grappen over de klooster-
gang en het katholieke geloof, maar
nergens is het echt kwetsend. De
voortijdige weglopers tijdens de
1 aatste try-out in het sfeervolle Isala
Het leven in het klooster wordt in de voorstelling 'Nonsens Lieve Heren'op de hak genomen.
foto: Roy Beusker
Theater in Capelle aan den IJssel
moeten dus wel enorme puriteinen
zijn geweest.
Natuurlijk bevat deze theatershow
een lekker smeuige rode draad die
door de gehele voorstelling heen
fladdert. Het verhaal gaat over een
feestavond van de gemeenschap
van de Zusters van Zutphen. De
avond wordt gehouden ten bate van
een collecte om vier overleden zus
ters te begraven. Zij werden het
slachtoffer van de experimentele
kookkunst van de Kloosterkokkin.
Er was misschien wel genoeg geld
beschikbaar voor de collectieve be-
grafenis van alle vroegtijdig overle
den nonnen, maar Moeder Overste
verkoos de aanschaf van een DVD
speler boven de teraardebestelling
van vier van haar schapen, die voor-
lopig in de vriezer tussen de peultjes
en de spruiten liggen.
Natuurlijk moet het geld voor een
waardige begrafenis uit de op-
brengst van deze avond komen.
Maar in tegenstelling tot de ver-
wachting van Moeder Overste gaat
er heel veel mis. Natuurlijk zijn pro-
blemen te verwachten met Zuster
Amnesia (Jon van Eerd), die haar
geheugen kwijt is en dus niet daad-
werkelijk weet of ze wel katholiek
is. Mogelijk is deze zuster zelfs pro-
testants. Dan is er ook de Moeder
Overste regelmatig aanvallende en
eigenwijs tegenstribbelende zuster
Hermania (Perry Dosset) die de
avond af en toe tot een helse bijeen-
komst maakt. Als er ook nog een
zuster als understudy (eerste plaats-
vervanger in het theater) wordt aan-
gewezen en daarmee regelrecht uit
de show wordt gestuurd door de iet-
wat valse Moeder Overste, maakt ze
niet echt vrienden.
Niet alleen het kloosterleven en de
verschillende ordes worden op de
hak genomen, ook tv-spelletjes als
De Zwakste Schakel en vooral pre-
sentatrice Chazia Mourali worden
bekritiseerd in 'De Zwakste Ziel'
waarbij Jon van Eerd zijn mimiek
meesterlijk tot zijn recht laat ko
men. Dat deze 'nonnen' alles kun-
nen, van spel leiden tot musicalen-
tertainment, van tapdansen tot klas-
siek ballet blijkt in het stukDe Ster-
vende Non' waarin Duncan Ane
pool het lopen op spitszen toont. Als
de pauze komt, is het even op adem
komen van alle kolder. Na de pauze
gaat het dak er afIn de non-kookles
wordt het smullen van de speciale
gerechten waarbij vooral 'de koor-
knaapkoekjes', na Tiramisu een
nieuwe toepassing van Lange Vin-
gers openbaart.
Toch bleek dat tijdens try-out de vijf
heren, gesteund door een sterk or-
kest achter het doek, nog te veel sch-
mieren in hun rollen. Regisseur Mi
chael Diederich, bekend van 'Dan
cing Queens' en 'Saterday Night
Fever' bekende dan ook na de voor
stelling: „Je ziet dat ze nog te veel
willen experimenteren in hun rollen
waardoor er af en toe onverwachte
situaties ontstaan. Ze willen nog te
veel dollen en buiten de besproken
regie treden. Ze zijn, mede daar-
door, ook doodop vanavond. Het
ging niet helemaal vlekkeloos. Er
waren technische probleempjes,
maar na de premiere van maandag
19 april zit het er helemaal in. Als al-
les goed glad loopt, en dat zal zeker
zo zijn als we hier van de week in de
regio terugkeren, zal het publiek
zelfs nog enthousiaster zijn dan
vanavond. Want het is toch een
heerlijke show."
'Nonsens Lieve' Heren is morgen
(22 april) te zien in Het Theater aan
de Schie en aanstaande vrijdag (23
april) in het Theater van Vlaardin-
gen.
door Vincent Wernke
shot van de thriller 'Secret
Window' is van een onge-
kende schoonheid. In close
up zien we schrijver Mort
Rainey in de auto zitten. Hij
rijdt weg van een motel en
raadt zichzelf vervolgens aan
niet om te keren. Uiteindelijk
doet hij dit toch, pikt de sleu-
tel van een kamer mee, waar
hij vervolgens zijn vrouw be-
trapt met een andere vent.
Wie op let weet dan al precies
hoe deze film verder gaat
verlopen.
Meteen na deze begin scene zien
we de ietwat verlopen schrijver -
met wilde haardos en grote bril - in
een oude badjas op de bank liggen.
We zijn enkele maanden verder.
Mort Rainey (Johnny Depp is in-
middels gescheiden van Amy
(Maria Bello). In zijn verlaten
blokhut probeert hij aan een nieuw
boek te werken, maar echt lukken
wil het niet. Als er al een alinea op
zijn computerscherm verschijnt,
wordt deze onherroepelijk weer
uitgewist omdat hij er niet tevre-
den over is. Het grootste deel van
de dag brengt de schrijver slapend
of chips etend door op de bank of
in zijn bed.
Dan verschijnt plotseling een
vreemde man op het toneel. Die
werpt hem een manuscript voor de
voeten van een kort verhaal dat
Rainey jaren terug heeft gepubli-
ceerd. John Shooter (John Turtur-
ro), zoals deze man heet, verklaart
dat niet Rainey maar hij dat ver
haal heeft geschreven en dat de
'broodschrij ver' het van hem gejat
heeft. Shooter raadt Rainey aan
hem aan te tonen dat hij dat verhaal
zelf bedacht heeft, anders belooft
hij dat er enge dingen gaan gebeu-
ren.
Schrijver Mort Rainey (Johnny Depp) zit achter zijn bureau en heeft last van een writers block.
hem is. Dat er meer aan de hand is,
weet de oplettende kijker al. De
eerste slachtoffers dienen zich aan
en de kijker kan slechts machte-
loos toekijken.
En die gebeuren ook. Eerst vindt
Rainey zijn hond vermoord en
even daarna vliegt het huis van zijn
ex Amy, die nu samenwoont met
haar nieuwe vriend Ted (Timothy
Hutton),indefik. Hetlijkt welals-
of Shooter hem de tijd niet geeft
om aan te tonen dat het verhaal van
'Secret Window' is gebaseerd op
een boek van thrillerschrijver
Stephen King. Aan het begin heb
je het idee naar een soort 'Misery"
te kijken, een King-verfilming
waarin een schrijver wordt ont-
voerd door een gestoorde fan.
Gaandeweg verandert de film ech-
ter van toon. Helaas is 'Secret
Window' nogal voorspelbaar,
waardoor het verhaal niet bijster
spannend is. Gelukkig weet regis
seur David Koepp, die eerder het
scenario schreef voor 'Panic
Room', de spanning erin te hou
den met een aantal goede scfenes.
Na zijn meesterlijke rol in 'Pirates
of the Caribbean' moest de vol-
gende rol van Johnny Depp haast
wel tegenvallen. Toch kan de ac-
teur ook prima uit de voeten met de
verwarde en vreemde schrijver.
Opvallend is wel dat hij er ondanks
zijn zogenaamd slechte levens-
stijl, nog best goed uitziet. Zijn
haar zit in de war en hij draagt
vreemde kleding, maar verder
oogt de schrijver alsof hij door de
bestbetaalde stylist onder handen
is genomen.
Naast Johnny Depp wist Koepp
ook John Turturro te strikken voor
een rol inSecret Window'De ac-
teur, onder meer bekend uit veel
films van Spike Lee, zet een sterke
rol neer. Hij geeft de juiste toon
mee aan John Shooter, de psy-
chopathische hoeddragende freak
uit Mississippi, die de schrijver het
leven zuur maakt met zijn intimi-
derende gezuig, De ontknoping
van 'Secret Window' is helaas
voorspelbaar, al is het nare einde
wel weer apart. Alles bij elkaar een
behoorlijke Stephen King-verfil-
ming, niet meer en niet minder.
SONY DSC-F 717
DIGITALE FOTOCAMERA
Digitale fotocamera met 5 miljoen
pixels. In combinatie met een 14-bits
digitale processor biedt deze camera
een zeer hoge beeldkwaliteit.
5x optische zoom. Voorzien van
Hologram AF functie en Info Lithium
batterij, oplader/ adapter, 16 MB
MemoryStick, USB/AV kabel en een
software-pakket geschikt voor MAC
en Windows.
Afm. 12x6.9x15 cm.
Art.nr. 246923
CORRECT BALANS PRUS