tit
[i
Het NKT met musical 'Majeck' in de theaters
i
4
Trommelenopvuilnisbakken tijdens STOMP
GOED 0PGEKNAPT VOOR
HET EK EN DE VAKANTIE
20;
20;
VIDEO VHS-TAPE'S
DV-TAPE'S
17.®
maasstad
SERVICE BEURT
VIDEO-
RECORDERS
SERVICE BEURT
VIDEO-
CAMERA
C 95
UNIVERSEEL
v:
O 95
PRINS FREDERIK
HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM
TEL.: 010-4.618.525
Korting
ROTTERDAM - Kinder- en
jeugdtheater is in Nederland
al een aantal jaren een suc-
cesvol begrip. In Rotterdam
kennen we allemaal Jeugd
theater Hofplein. Daarnaast
is er ook het Nederlands Kin
der Theater (NKT) uit Pur-
merend. Dit professioneel
opererende jeugdtheaterge-
zelschap heeft al vele succes-
sen op haar naam staan. Na
Smogsmullers Reuzen
Daad', 'Toffe Tommie Zors-
genloos', 'De wereld van
Mathijs' en 'Atlantis, het ein-
de van Nooit' spelen zij dit
seizoen de meeslepende mu
sical 'Majeck, het verhaal
van een reis'.
Het ro Theater speelt de voorstel
ling Proust 3: De kant van Char-
lus', in de Rotterdamse Schouw-
burg van 26 tot en met 29 mei, aan-
vang 19.30 uur. De voorstelling
ging op 15 mei in premiere in de
Rotterdamse Schouwburg en is
onderdeel van een vierdelige thea-
terserie die het ro Theater maakt
op basis van 'A la recherche de
temps perdu', het meer dan 3500
pagina's tellende levenswerk van
Marcel Proust.
Het boek gaat over de kennisma-
king van de jonge Marcel met
kunst, liefde en aristocratie. Het
derde deel gaat over hoe Marcel
zijn weg vindt in de hoogste sociale
kringen van de Parijse aristocra
tie. Zijn gidsen daarbij zijn de mili-
tair Robert de Saint Loup en de ho-
mosexuele aristocraat Baron de
Charlus. Het stuk toont een maat-
schappij in moreel verval.
Dramaturg Erwin Jans verzorgt
voorafgaand aan de voorstellingen
van 27,28 en 29 mei een inleiding
waarbij hij vertelt over de totstand-
komingvande voorstelling. Diein-
leidingen beginnen om 18.45 uur.
Op diezelfde data is Jans ook aan-
wezig om na de voorstellingen in
de hal van de Rotterdamse
Schouwburg de voorstelling met
belangstellenden en een gast na te
bespreken. Die gasten zijn op 27
mei Sandra den Hamer, directeur
van het Internationaal Film Festi
val Rotterdam, op 28 mei Alex Cor-
manski, directeur van de Alliance
Francaise Rotterdam en op 29 mei
David Lilienthal, rabbijn van de
Liberaal Joodse Gemeenschap
Rotterdam.
De kunstenaars Yvonne van de
Griend en Olphaert den Otter heb
ben naar aanleiding van de voor
stelling nieuwe kunstwerken ge
maakt.
Het stuk zal ook te zien zijn in
Brussel en Wenen. De eerste delen
van de serie konden rekenen op
positieve recensies, in De Volks-
krant werd gesproken over een
'zelfstandig meesterwerk' en de
NRC had het over 'buitengewoon
intelligent theater'. Guy Cassiers
regisseerde de voorstelling.
ROTTERDAM - Sinds hun
verschijnen op de Nederland
se televisie hebben de jongens
en meiden van de Yes/No
Company oftewel het collec-
tief STOMP een enorme
vlucht in populariteit ge
maakt. Serievoorstellingen in
theaters en uitverkochte zalen
zijn hun deel. De huidige tour
nee door Nederland van dit
Britse collectief heeft in me-
nig theater geleid tot een ware
hype. Na afloop van de voor
stelling is er een stormloop op
allerhande voorwerpen die as-
socieren met de geweldige
voorstelling. Eigenlijk niet zo
gek want de groep werkt zo
aanstekelijk dat je wel mee
moet gaan in de maalstroom
van ritmes en geluidjes.
I f
/rijdag Op vrijdag 21 mei a.s. van
aj 9.30tot21.00uurorganiseerthet
I Correct Service Center aan de
ME) Prins Frederik Hendrikstraat 63 in
__l Rotterdam Noord een speciale
video service dag. Erkende technici staan
klaar voor het direct uitvoeren van een
service beurt aan uw videorecorder of
videocamera. Hierbij wordt het loopwerk
schoongemaakt, de koppen worden
gecontroleerd en eventueel opnieuw
afgeregeld. Na een grondige service-beurt is
uw videorecorder of camera weer als nieuw.
PER STUK 3.95
[3V00E
-3239TArt .nr. 194905
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag van 09.30-
18.00 uur, vrijdag van 09.30-21.00 uur. zaterdag gesloten.
Dinsdag 18 met 2004
TX51
door Jacques Nachtegaal
Net als de vorige successen is het
stuk geschreven door directeur en
bezielende kracht achter het NKT
Manja Siebrecht. Dat haar werk
kwalitatief hoog staat aangeschre-
ven blijkt uit het feit dat 'Toffe
Tommie Zorgenloos' met de volle-
dig Nederlandse cast zelfs een se-
rie van tien voorstellingen op
Broadway in New York speelde.
Ook is het NKT al jaren de baker-
mat voor theatertalenten in de va-
derlandse showbizz. Een goed
voorbeeld hiervan is Lottie Hel-
lingman, onlangs nog genomi-
neerd voor een Musical Award en
eveneens bekend van 'Blauw
Blauw' en als presentatrice van
'Jules Unlimited'. Ook in de voor-
stelling 'Majeck' loopt een aantal
talenten rond die zeker de komen-
de jaren met succes de Nederland
se theaters zullen veroveren.
Wat is het geheim van het NKT?
„De filosofte die achter het NKT
zit en de wijze waarop wij met de
jonge mensen werken is onze
kracht'zegt een trotse Manja Sie
brecht. „Bij ons wordt gespeeld
vanuit het hart, hierdoor worden
steeds weer de grenzen van kwali-
teit en eigen kunnen verlegd. De
samenwerking maakt het tot ge-
bundelde kracht en dat leidt tot iets
dat uniek is voor Nederland, ik zeg
dit zonder enige arrogantie. Dit ho-
ren wij ook regelmatig van profes
sionals uit het vak."
„Wij werken heel professioneel
met een volwaardige tournee en in-
ternationale voorstellingen in
Amerika, Rusland, Tsjechie en
Scandinavie", gaat Siebrecht ver-
der. ,,'Majeck' gaat over mensen
De voorstelling 'Majeck, het verhaal van een reis'is binnenkort
te zien in het Isala theater in Capelle aan den IJssel. foto: Marco
Bakker
die verjaagd worden uit hun land,
een actueel thema wat helaas al
eeuwen aan de gang is. Ik vond het
een boeiende onderneming om te
kijken of ik in staat was realiteit en
fantasie maar ook onze eigen iden-
titeit te kunnen koppelen in een
voorstelling. Dat was een heftig,
langdurig en zwaar proces, waarbij
prachtige dingen zijn gebeurd."
Manja Siebrecht denkt dat het
NKT kan wedijveren met de pro-
fessionele gezelschappen die langs
de theaters trekken. „Daarom vind
ik het zo jammer dat er zo weinig
aandacht voor het NKT is. Joop
van den Ende, bijvoorbeeld, is nog
nooit komen kijken. Terwijl wij
toch de bakermat voor zijn succes
sen kunnen zijn. We hebbenjonge-
ren uit heel het land, niet alleen uit
de omgeving van Purmerend, maar
ook uit het Gooi en uit Brabant die
bij ons willen spelen en daar alles
voor willen doen, onder andere ver
en veel reizen. Dan doet het mij
pijn om te zien dat in grote produc-
ties sterren worden gemaakt, die
echt geen sterren zijn. Je wordt pas
een ster als je het vak tot in de vin-
gertoppen beheerst. Al die schatti-
ge jonge mensen die omhoog ge-
trokken worden, kunnen het niet
aan, maar de hele media hype er
om heen roept hen uit tot sterren.
Ik gun het ze van harte maar ik
vind het zo treurig dat we hierdoor
zo'n gigantische vervlakking krij-
gen. Ondanks het respect dat ik
voor Joop van den Ende heb vind
ik dit een schande. Maar ik verloo-
chen mijzelf niet, ik wil doen waar
ik achter sta en talent ontplooien",
lucht Manja Siebrecht haar hart.
Voor theaterliefhebbers heeft het
NKT met 'Majeck' heel wat te bie-
den, zoals de nieuwe Stanley Bur
leson: Maickel Leijenhorst. Hij
speelt de rol Salem in het stuk. Een
overtuigend acteur danser met een
mimiek en uitstraling die onna-
volgbaar is. „In deze rol kan ik zo-
veel kwijt dat ik me er geweldig in
voel", zegt de jonge acteur. „Ik
ben nu 5 jaar actief bij het NKT.
Dit is na 'Tien is teveel' mijn twee-
de productie. Hierin kan ik laten
zien wat ik kan. Ik sta pas aan het
begin van mijn carriere. Ik ben 19
jaar en heb nog een lange weg te
gaan. Het is allemaal nog heel erg
nieuw maar wel geweldig leuk om
te doen. Ik heb twee jaar aan dit
stuk gewerkt waarbij ik na een jaar
te horen kreeg dat ik de rol van Sa
lem kreeg. Ik heb een jaar aan mijn
rol kunnen sleutelen. We repeteren
maar twee keer per week met soms
een extra middag tussendoor".
Een ander talent is de pas zestien-
jarige Myrthe Burger, die nu zes
jaar op de theaterschool van het
NKT zit en in 'Majeck' haar twee-
de productie speelt. „Ik heb eerder
zeven jaar dans gedaan waaronder
twee orientatiejaren bij het Natio
nal Ballet. Eigenlijk ben ik altijd
al met dans bezig geweest. Mijn
grote droom was ooit ballerina te
worden, maar dat is niet doorge-
gaan. Toen ik die droom moest op-
geven ben ik bij het NKT geko-
men. De groep waarin ik terecht-
kwam is geweldig, het is zo'n
hechte groep. De combinatie van
zang, dans en acteren trok mij
enorm en de sfeer waarin we kun
nen leren en werken is uniek.
Vooral die fantastische sfeer is zo
leuk. Ik heb ook echt het gevoel
dat er heel hard aan ons gewerkt
wordt, om de beste aspecten in ons
naar boven te brengen."
Als de lezer zelfwilt zien wat deze
aanstormende sterren te bieden
hebben kunt u op zaterdag 22 mei
om 19.30 uur terecht in het Isala
theater in Capelle aan den IJssel.
Musical meets Movie tijdens
'Musicals in Ahoy' 2004'
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Voor de
tweede maal vormt Sportpa-
leis Ahoy' van 2 tot en met 6
juni het decor voor 'Musi
cal? in Ahoy'. Het sportpa-
leis wordt dan omgebouwd
tot de Nederlandse Radio
City Music Hall, waar musi
calsterren als Pia Douwes,
Simone Kleinsma, Joke de
Kruijf, Stanley Burleson,
Tony Neef en Bastiaan Ra-
gas zullen stralen. Een ge-
sprek met Danny de Munk
en Nurlaila Karim over
'Musicals in Ahoy' 2004'.
Musicals zijn enorm populair in
Nederland. Duizenden mensen
trekken jaarlijks naar de theaters
voor producties als '3 Muske-
tiers', 'The Lion King' en 'Mam
ma Mia!'. Naast deze producties
van producent Joop van den En
de, was onlangs ook een speciaal
musicalconcert in de Nederlandse
theaters te zien. Danny de Munk
en Nurlaila Karim waren twee
van de solisten die bekende en
minder bekende musicalsongs
zongen tijdens 'Musicals in Con
cert 2'. „Een soort popconcert,
maar dan met musicalnummers",
vertellen zij. „Het publiek rea-
geerde erg enthousiast op deze
voorstelling", gaat Nurlaila Ka
rim verder. „Wat ik vooral leuk
vind is dat mensen enthousiast
zijn, ondanks dat er best veel
minder bekende liedjes in zaten.
Hetzelfde geldt volgens Danny
de Munk voor 'Musicals in
Ahoy' 2004', dat als thema heeft
'Musical meets Movie'. „We
La- W
4
Danny de Munk en Nurlaila Karim zullen samen in Ahoy' te
bewonderen zijn. „Erzitten nu wel on bekende stukken in de
voorstelling. Maar dat is ook leuk, want daardoor komt
iedereen iets van zijn gading tegen", zegt De Munk. foto:Roy
Beusker
gaan terug in de tijd met liedjes
van Al Jolson uit 'The Jazz Sin
ger', 'Some like it hot' en 'Flash-
dance'. Maar er zijn ook liedjes te
horen uit modeme filmmusicals
als 'Moulin Rouge' en 'Beauty
The Beast'. Er zitten ook wel on-
bekende stukken bij, want we
gaan wel heel erg ver terug in de
tijd. Maar dat is ook leuk, want
daardoor komt iedereen iets van
zijn gading tegen. Het gaat echt
van vroeger naar het heden."
In 2002 was Danny de Munk ook
te zien in de eerste versie van
'Musicals in Ahoy'. De show van
toen was vooral een bloemlezing
uit tien Nederlandse musicalge-
schiedenis, een feest van herken-
ning. Deze keer gaat 'Musicals in
Ahoy' een stapje verder. „De vo
rige keer hebben ze alle bekende
musicals al gedaan", weet Nur
laila. Danny de Munk vult aan:
„Je moet het publiek blijven ver-
rassen en het zou te gemakkelijk
zijn om nu weer alleen maar be
kende songs uit te kiezen." Ove-
rigens zullen de echje musical-
liefhebbers de liedjes toch wel
herkennen. „Het is soms voor ons
ook een verrassing. Tijdens 'Mu
sicals in Concert 2' zong ik het
lied 'I've got rhythm'. Dat kende
ik natuurlijk wel, maar ik wist
niet dat het uit de musical 'Crazy
for you' komt. En zo zijn er na
tuurlijk nog veel meer van dat
soort liedjes."
Naast bekende en minder beken
de liedjes uit (film)musicals,
biedt 'Musicals in Ahoy" 2004'
ook de gelegenheid om alle grote
Nederlandse musicalsterren van
dit moment op een avond live aan
het werk te zien. Naast Danny de
Munk en Nurlaila Karim ver-
schijnen ook Tooske Breugem,
Pia Douwes, Bastiaan Ragas,
Stanley Burleson, Henk Poort ('3
Musketiers'), Simone Kleinsma
('Mamma Mia!'), Joke de Kruijf
en Tony Neef ("Telkens weer Het
Dorp') op het podium in Ahoy',
Speciale gasten zijn Chantal Jan-
zen (volgend seizoen te zien in
'Crazy for you') en Carlo Bosz-
hard.
„Het is voor mij de eerste keer dat
ik in Ahoy' sta en ik vind het een
enorme uitdaging", zegt Nur
laila. „A1 moet ik eerlijk zeggen
dat ik Ahoy' vooral zie als een
groot theater. Maar misschien be-
sef ik het nog niet en voel ik me
straks heel klein." Danny de
Munk stond eerder in Ahoy' met
Lee Towers en tijdens "Musicals
in Ahoy'. „Als je er alleen een
grote tribune zou neerzetten,
wordt het echt een sporthal. Maar
bij Lee Towers en Frans Bauer
wordt er niet op de entourage be-
zuinigd, waardoor het heel intiem
wordt in dat grote sportpaleis",
weet hij. „Bij de eerste 'Musicals
in Ahoy' was dat ook zo en nu
gaan ze zelfs nog een stapje ver
der. De populariteit van musicals
is natuurlijk ook enorm. Liefheb-
bers van dit genre moeten daarom
zeker komen. Ik weet nog van de
vorige keer dat het dak er echt af
ging"
Wat vinden beide musicalsterren
zelf eigenlijk het leukste lied wat
ze straks zullen vertolken? Nur
laila: ,,'Going Bananas' van Jose
phine Baker. Ik vind haar gewel
dig en mag nu in haar huid krui-
pen. Dat vind ik hartstikke leuk
om te doen." Danny: „Ik houd
echt van rock, dus ik vind de lied
jes 'Stayin' Alive', 'Far from
home* en ook 'Let me entertain
you' van Robbie Williams erg
leuk. Dat past echt wel bij mij."
Ze zquden er overigens ook best
wat voor voelen om een rol te
spelen in een echte filmmusical.
„Dat lijkt me heel erg leuk", zegt
Nurlaila. „Er was ooit sprake van
een filmversie van 'Rent' en dat
had ik heel graag willen doen.
Maar dat is niet doorgegaan."
Danny de Munk gaat als hij mag
kiezen voor 'Beauty The
Beast': „Samen met Carlo Bosz-
hard, dat hebben we al helemaal
besproken. Hij als de kandelaar
en ik als Lafou? Die slijmbal die
bij Gaston zijn hielen loopt te lik-
ken, omdat hij met Belle wil trou-
wen. Dat lijkt me echt geweldig!
'Musicals in Ahoy" 2004' is van
2 tot en met 6 juni 2004 te zien in
Ahoy'. Kaarten zijn verkrijgbaar
via 0900-3005000 of via www-
.musicals.nl.
door Jacques Nachtegaal
Zonder ook maar een woord te zeg
gen, ooit het monopolie van Mini en
Maxi, neemt het gezelschap haar
publiek mee op sleeptouw in een
ruim anderhalf uur durende show.
Zonder pauze, maar vol van opzwe-
pende en uitnodigende klankkleu-
ren. Alles heeft z' n ritme, zo blijkt al
heel snel. Van handklappen en een
snel daarop inhakende zaal die wer-
kelijk uitzinnig wordt als ze kunnen
participeren in de voorstelling, tot
trommelen op vuilnisbakken en le
ge benzinedrums toe. Als een goed
geoliede machine waist het collec
tief over het publiek heen. Alles vol
vaart en gepaard gaande met een
strakke choreografie, die echter
geen enkel moment het idee geeft
overdadig geregisseerd te zijn. Het
komt allemaal zo speels, spontaan
en vooral jeugdig over.
Gekleed in herkenbare kledij van
'streetkids' zijn de in totaal negen
jongens en drie meiden van
STOMP een voorbeeld van de
jeugd zoals u die morgen kunt te-
genkomen op het Schou wburgplein
of op een van de vele plaatsen in uw
stad waar jongeren elkaar treffen.
Met de constante beat van de stads-
jungle wordt het publiek steeds
meer uitgenodigd om het bloed iets
sneller door de aderen te laten stro-
men. Je krijgt als het ware een adre
naline kick van deze voorstelling.
Niet alleen tijdens maar vooral ook
na de show zie en hoor je overal
mensen die zich realiseren dat je
overal wel een geluid uit kan halen.
Natuurlijk niet zo als de STOMP-le-
den, die van isolatiebuis tot rolmaat
muziekinstrumenten weten te cree-
ren.
Stomp is geen voorstelling die je zo
maar aan je voorbij kunt laten gaan.
Eenmaal in de zaal zal je elk mo-
„Dit is wel iets anders dan spelen in een boyband, hoewel er
soms netzo enthousiast op gereageerd wordt", zeggen Paul
Bend en Troy Saxton van STOMP. foto: Het CoiiectiefN a p
ment van de voorstelling het gevoel
krijgen alsof jij persoonlijk wordt
uitgenodigd om vooral deelgenoot
te worden van het spektakel. Han-
gend in de hekken, dansend over het
podium, met het schuivende geluid
van de verschillende bezems en
veegmaterialen tot aan het slaan met
emmerdeksels toe. Je wordt conti
nue opgezweept. Ontzag en respect
voor de show en het gigantische uit-
houdings vermogen van deze kids is
het eerste dat bij je opkomt als de
show na ruim een uur en veertig mi-
nuten tot een eind komt. Zelfs het
afscheids- en vooral waarderings-
applaus van het publiek wordt om-
getoverd tot een heerlijke melodie.
STOMP is een voorstelling die je ei
genlijk niet mag missen. Na een dag
van noeste arbeid of een dag vol
verveling is dit de uitgelezen moge-
lijkheid om weer helemaal opgela-
den te worden. Menig depressiebe-
handelaar zou dit als een remedie
voor moeten schrijven, hun patien-
ten zouden er zeker wel bij varen.
Maar hoe ervaren de leden van
STOMP zelf deze krachtproef.
Geen van de leden is langer dan en-
kele seconden van het podium om
met weer een nieuw attribuut ten to-
nele te verschijnen. Vergt dat geen
enorme energie en een meesterlijk
gevoel voor ritme? De vraag is aan
Paul Bend Troy Saxton van de
groep.
„Wij beiden hebben ervaring als
drummers, maar wel met verschil
lende achtergronden", zeggen de
twee. Binnen de groep zijn ook
voormalig breakdancers. „Wij ge-
loven dat echt overal wel muziek uit
te halen is. Dit is wel heel wat anders
dan het spelen in een band, dit is een
heel zware fysieke belasting. Meer
dan anderhalf uur zijn we nagenoeg
continue op het podium maar dat
geeft ons juist de energie om de
show te kunnen doen."
„Per jaar doen we meer dan 300
shows door heel Europa en vorig
seizoen zijn we zelfs in Tei peh ge
weest. Dit is wel iets anders dan spe
len in een boyband, hoewel er soms
net zo enthousiast op gereageerd
wordt. Volgens ons tonen wij aan
dat muziek en ritme universeel is.
Zonder een woord te zeggen doet
het publiek toch precies wat wij wil
len, dat geeft een heerlijk gemeen-
schappelijk gevoel. Om deze show
goed op de rails te krijgen hebben
we ruim 6 weken lang dagelijks
meer dan acht uur gerepeteerd. En
ook tijdens de tournee repeteren we
elke dag nog een paar uur. Dat is ook
de reden waarom we met een groep
van twaalf mensen op tournee zijn
en er per avond maar acht optreden.
Elke dag zijn er vier vrijDit is wer-
kelijk een heel zware show om te
doen. Maar wel een show die ons
enorm motiveert"
Die motivatie is dan ook heel her-
kenbaar voor het publiek en werkt
zeer aanstekelij. Hoe aanstekelijk
kunt u gaan zien in het nieuwe Luxor
theater van 25 tot en met 30 mei
aanstaande.
CORRECT
VIDEO
SERVICE
DAG
CORRECTPRUS
CORRECTPRUS
JVC E-180 SMX VIDEO TAPE
Prima videobanden
met elk een speelduur
van 180 minuten.
In diverse kleuren.
J4^95Art.nr. 264078
CORRECTPRUS
MAXELL DVM-60DV TAPE
Leg uw momenten veilig vast met
een opnameduur van 60 minuten.
Art.nr. 22613
CORRECTPRUS
PHILIPS SBC-RU-520
UNIVERSELE
AFSTANDS-
BEDIENING
Deze universele 2-in-1
afstandsbediening is
voorgeprogrammeerd
voor alle bekende
tv-en videorecorder
merken.
CORRECTPRUS
Lezers van Maasstad week-
bladen kunnen de voorstelling
'STOMP' in het nieuwe
Luxor Theater van 25 tot en
met 30 mei voordelig bezoe-
ken. U krijgt 7.50 euro korting
op een kaartje op vertoon van
dit artikel. Deze actie is niet
geldig in combinatie met an
dere aanbiedingen/passen. op
reeds gekochte kaarten en zo-
lang de voorraad strekt. Voor
meer informatie kijk op www-
.luxortheater.nl.
maxell
ma v nil
maxell
GRATIS
Zetfoutenen
prijswijzigingen
onder
voorbehoud