maasstad repo Op herontdekkingtocht in Antwerpen naar P.P. Rubens ■*V Tentoonstellingen schijnen nieuw licht over veelzijdigheid barokschilder Alle tentoonstellingen op rij De 'Rubensvrouw' als schoonheidsideaal is terug. Dikke vrouwen met lillend vette kwabben en gespierde mannen zijn in. Toch is dat niet de aanleiding dat de kunstschilder P.P. Rubens juist nu in Antwerpen uit het stof is gehaald en herontdekt wordt. 6 maart - 13 juni: Rubens- huis Een huis vol kunst, Rubens als verzamelaar 6 maart - 14 juni: Museum Plantin-Moretus: Een hart voor boeken, P.P. Rubens en zijn bibliotheek 6 maart - 13 juni: Konink- lijk Museum Schone Kun- sten: Van Delacroix tot Courbet, Rubens ter dis cussie 5 mei - 1 augustus: Ko- ninklijk Museum Schone Kunsten: De uitvinding van het landschap, van Pa- tinir tot Rubens 1520 - 1650 12 juni - 12 September: Rockoxhuis: Rubens in zwart en wit, reproductie- grafiek 12 juni - 12 September: Museum Plantin-Moretus: Rubens en de boekillustra- tie, herinrichting van de museumcollectie 12 juni - 12 September: Koninklijk Museum Scho ne Kunsten Copyright Ru bens, Rubens en de graftek Voor informatie: (meer- daagse) arrangementen, Rubens all in kaarten en dagkaarten: Toerisme Vlaanderen en Brussel Koninginnegracht 86, Den Haag 070-4168110 www. toerisme-vlaande- ren.nl www. rubens2004. be Herontdek P.P. Rubens mmrnmm Een huis vol kunst Antwerpen zindert van Rubens L9£ cx27 Standbeeld van Rubens aan de Groenplaats in Antwerpen. Door Irene Boonekamp Antwerpen, de stad waar Rubens thuis was. Zijn ouders zijn afkom- stig uit Antwerpen, hij heeft er het grootste deel van zijn leven ge- woond en gewerkt, zijn huis en grafmonument staan in Antwerpen en zijn standbeeld torent hoog bo- ven de Groenplaats uit. Rubens is van Antwerpen, toch voelt het ook of hij een beetje van Holland is. Behoorde Antwerpen, tijdens Ru bens' leven, niet tot de Zuidelijke Nederlanden. En was het niet Ru bens zelf die rond 1625 diplomati- sche onderhandelingen voerde over vrede met de Noordelijke Ne derlanden! In Antwerpen is vorig jaar een gro- te enquete gehouden onder Belgi- Madonna met kind. Uitverkoren door het Nederlandse publiek. werpen voortijdig op z'n kop. Depauw: „Lille wilde in het kader van culturele hoofdstad 2004 een grootse overzichttentoonstelling van Rubens organiseren. We voel- den er niet voor om een jaar dan volgend jaar achteraan te komen, hebben daarom ons evenement een jaar naar voren geschoven." Stadsbesturen van beide steden staken de koppen bij elkaar en bo- den elkaars diensten en schilderij- en aan. Zo staat niet alleen Lille dit jaar in het teken van Rubens, maar ook Antwerpen, zij het in een bij- zondere, tot nog toe onbekende weerspiegeling van deze kunste- naar. Maar liefst zeven tentoonstel lingen zijn gewijd aan de veelzij digheid van de schilder. Want je kunt veel over Rubens zeggen, van z'n werk houden of niet, maar veelzijdig, dat was ie. Niet alleen maar schilder van Rubensiaanse vrouwen en gespierde bijbelpromi- nenten. Niet alleen schepper, maar ook verwoed verzamelaar en zelfs handelaar in kunst. Intellectueel en actief diplomaat op het internatio- leven van Rubens belicht en vol- gens Depauw, de meest internatio- nale uitstraling heeft. „Uit 45 in- stellingen vanuit de hele wereld hebben we topstukken uit zijn ver- zameling terug naar de woning van de kunstenaar weten te halen. (waaronder en aantal uit Rotter- dams Boijmans van Beuningen) Eennce-in-a-lifetime-experience, uitgesloten zo'n tentoonstelling nog eens te herhalen. Rubens was een seigneur, een lord, die contac- ten met staatslieden en het hof had. Met passie voor kunst maar ook hang naar status, wilde hij bij hem thuis z'n gasten imponeren met kunst. Met antieke gebruiksvoor- werpen, munten, medailles en schilderijen van zowel hemzelf als van werken van zijn grote voor- beelden Titiaan, Tintoretto, Vero nese, Holbein en Elsheimer en door hemzelf vervaardigde kopie- en van Brueghel de Oude. De ka- mers in het huis hebben we zoveel mogelijk ingericht zoals ze er in- dertijd uitgezien moeten hebben en de kunstwerken op exact dezelfde geen ontdekking. Wij wisten al lang dat dit schilderij bestond, maar niet waar het zich bevond. Het is pas geveild voor 77 miljoen euro. Zoveel geld voor een schil derij, het blijft onkies, we hebben 10 seconden meegeboden, helaas! Het Rubenianum heeft een gespe- cialiseerde bibliotheek over kunst vanaf de late middeleeuwen tot de achttiende eeuw, waarbij kunst van de oude Nederlanden centraal staat. Naar schatting 40.000 boe ken, overdrukken, tentoonstelling en veilingcatalogi en 141 lopende tijdschriften staan de bezoeker ter beschikking. Een fototheek omvat circa 200.000 afbeeldingen. „Nog steeds worden er in het Ru benianum nieuwe ontdekkingen over Rubens gedaan. Zo is onlangs geconstateerd dat veel schilderijen, waarvan men altijd dacht dat ze van Rubens waren (hij signeerde nooit, 'het beeld is mijn signatuur') door Antoon Van Dyck zijn ge- schilderd. Maar wel onder toezicht en in opdracht van Rubens. Daar- kon uitmaken van de bibliotheek van een grand seigneur. De ten toonstelling is geintegreerd in het permanente aanbod van het Muse um Plantin Moretus (waaronder op de eerste etage de fraaie, indruk- wekkende bibliotheek van de Mo- retussen). In de vitrines liggen brieven van Rubens zelf Aan Casperius Ge- vartius: 'Beminde vriend, nu mijn latijn sleets begint te worden schrijf ik maar verder in het Neder- lands') boeken door Rubens zelf geillustreerd en verder schoolboe- ken en atlassen. Medische-, botani- sche-biologische-astronomische- wiskundige- en andere weten- schappelijke publicaties. Werken over geschiedenis en politiek, taal en stijl, antieke en Neolatijnse lite- ratuur, geschriften over antieke en christelijke archeologie, en over numismatiek. .Indrukwekkend is het Boek der Lijkwaden, nr. 40, het boek Roma sotterranea, nr. 39, handelt over de ontdekking van het oude Christendom in de catacom- ben de regel der vijf ordens der ar- sche en Nederlandse bewonderaars van deze barokschilder. De Belgen kozen unaniem het schilderij de 'Kruisafneming' (Onze Lieve Vrouwekathedraal) de Nederlan- ders voor de 'Madonna met kind' (Rockoxhuis). Carel Depauw hecht aan het oordeel van de Ne- derlanders: „Ongekleurd en zui- ver. Ik verdenk die Vlamingen er- van dat ze een soort gestuurde emotionaliteit uiten." Depauw is directeur van het Antwerpse muse um Rubenshuis en artistiek coordi nator van de 7 tentoonstellingen die voor de komende maanden zijn georganiseerd in Antwerpen. Iede- re tentoonstelling belicht een ande re kant van de veelzijdigheid van Antwerps mooiste monument, P.P. Rubens. Een jaar eerder dan gepland. Om de paar jaar organiseert Antwerpen een groot cultureel evenement met uitgediept thema. Voor volgend jaar stond de herontdekking van P. P. Rubens gepland. Maar de Noordfranse stad Lille zette een streep door de planning en Ant- i. Kruisafname. Uitverkoren door het Beigische publiek. nale politieke forum, verzamelaar van een schitterende collectie boe ken, munten en gesneden stenen. Hij liet dikwijls anderen zijn schil derijen afmaken of zelfs helemaal maken waarbij hij slechts orkes- treerde. Ontwerper van gravures en kartons voor wandtapijten, de eerste die in die tijd zijn kunstwer ken kopieerde of het kopieren en nagebootst door veel contemporai- ne, latere en moderne schilders. De 'uitvinding' van het landschap in schilderijen is ontstaan in Antwer pen, Rubens speelde er een belang- rijke rol in. Hij bedacht vernieu- wingen in de grafiektechnieken en illustreerde oude boeken. Aan al die eigenschappen zijn de komen de maanden in verschillende mu- sea van Antwerpen tentoonstellin gen gewijd: Het Koninklijk Muse um voor Schone kunsten, de geres- taurerde patricierswoning Rockox huis, het Museum Plantin Moretus en natuurlijk het huis aan de Wap- per lange tijd het woonhuis van Rubens en nu als museum inge richt, het Rubenshuis. Het huis, waar we aanwezig zijn bij de ope ning van de tentoonstelling 'Een huis vol kunst. Rubens als verza melaar'. Binnenpiepen in de woning van Rubens, waar de tentoonstelling 'Een huis vol kunst, Rubens als verzamelaar' ook de manier van plekken gehangen. We zijn erg trots dat we de toppers uit z'n ver- zameling, zoals het portret van zijn eerste echtgenote Isabella Brant van Antoon Van Dyck, de fabuleu- ze collectie cameeen (in het kabi- netto secreto, kamer 3), de teke- ning van de Egyptische mummie en kist en de maar liefst 17 schil derijen van de straatarme Brou- wers, allemaal voor het eerst even 'thuis hebben'. Vooral dankzij het speurwerk van het Rubenianum Het Rubenianum ligt aan de fraaie renaissancetuin van het Rubens huis en is een kenniscentrum dat informatie verzamelt vanuit de ge- hele wereld over de oude Vlaamse beeldende kunst tot 1800. Het Ru benianum geeft een 27- delige ca- talogus uit over Rubens' werk, ge- baseerd op de Rubensdocumenta- tie die meer dan 2500 werken be- treft. Tot op heden zijn er 17 delen verschenen. Via internet kunnen gegevens ge- raadpleegd worden over de werken van Rubens in Vlaanderen. Ook de schilderijen die er in het verleden te zien waren, worden behandeld. Info:www.rubens2004.be. In het Rubenianum, zegt Depauw, „Zitten de echte vorsers. Nergens ter wereld is de informatie over Rubens zo volledig en deskundig aanwezig. Het schilderij van Ru bens 'Moord op de onschuldige kinderen' dat onlangs werd aange- kondigd als een nieuwe ontdek king en in Oostenrijk gevonden, was voor ons, het Rubenianum om komen er nu de namen van bei de schilders op. Minder waarde- vol? Dat denk ik niet. Van Dyck was beste leerling, medewerker en tenslotte grootste concurrent van Rubens." De tentoonstelling 'Een hart voor boeken. Rubens en zijn biblio theek' is wellicht de meest bijzon- dere tentoonstelling. De recon- structie en tentoonstelling van Ru bens' boeken wordt gehouden in de schitterende voormalige huis/ drukkerij van drukker-uitgever Christoffel Plantijn en zijn schoon- zoon Jan Moretus. In opdracht van de zoon van Jan Moretus, Balt- hasar, een goede vriend van Ru bens en later eigenaar van het be- drijf, vervaardigde Rubens veel fa- milieportretten en illustreerde hij veel boeken. In het museum han- gen ook 17 schilderijen van Ru bens. Curator van de tentoonstel ling, Marcus de Schepper: De boe- kenverzameling van Rubens, in- dertijd een van de grootste van de Zuidelijke Nederlanden, weerspie- gelt zijn persoonlijkheid. Hij las erg veel en liet zich' tijdens het schilderen dikwijls voorlezen. De getoonde selectie boeken uit zijn bibliotheek is een primeur en re- sultaat van decennialang speur werk van Rubensbibliograaf Pros per Arents." Fraaie illustraties, belangrijke au- tografen, versierde boekbanden, hoogtepunten uit de drukkunst van de 16e en vooral 17e eeuw illustre- ren wat vier eeuwen geleden deel chitecture uit 1562, nr 33, is vierta- lig, iedere taal in een ander letter- type. Het zwaarste (15 kg), duurste en meest bijzonder boek is onge- twijfeld de 'Hortus Eystettensis' uit 1613, nr. 63a. Marcus de Schepper: Het Hoogtepunt van de gehele botanische boekillustra- tie. Alle bloeiende planten uit Eu- ropa, het verre oosten en Amerika uit die tijd worden erin afgedrukt (367 afbeeldingen) en beschre- Naast de tentoonstellingen zijn er ook speciale Rubenswandelingen door het Antwerpse georganiseerd die, zoals de informatie vermeldt: 'de wandelaar verleiden met het omvangrijk Rubens erfgoed dat parelt in straten, musea en monu- mentale kerken van Antwerpen'. Kerken door Rubens aangekleed met immense barokke schilderijen. Kunstwerken in een omgeving, waarvoor ze bedoeld waren. Na de 80-jarige oorlog, waarin veel was verwoest, werden kerken her- en gebouwd en die moesten aange kleed worden. Rubens heeft zich er kunnen uitleven. Vooral de schitte rende Pauluskerk, eindelijk uit de steigers, is de moeite van een be- zoek waard. Voor velen mooier dan de O.L Vrouwe Kathedraal, voor iedere Rubensliefhebber een must. Museum Plantin Moretus met tuin. Gedurende de tentoonstellingen wordt er dagelijks evenementen lunch-wandelvoordrachten, rond- leidingen met een gids, randten- toonstellingen in de Caroluskerk, voordrachten, lezingen en diverse activiteiten voor kinderen georga niseerd. Wie nog tijd over heeft kan de ten toonstelling 'Van Delacroix tot Courbet, Rubens ter discussie' in het Koninklijke Museum voor Schone Kunsten bezoeken. Voor een leek echter niet al te gemakke- lijk de opzet van de tentoonstelling te herkennen. Curator Leen de Jong:,, In het begin van de 19e eeuw moesten kunstenaars kleur bekennen: voor of tegen Rubens. In de discussie werd Rubens be- schouwd als iemand die kleur bo- ven tekening stelde. Aanhangers van een klassieke vormgeving be- keken dit argwanend. Voorroman- tische kunstenaars, zoals Delacro ix, was Rubens de meester die ze moesten evenaren. De realisten, met Courbet voorop, verkozen eer der de schilder Jordaens. Voor de tentoonstelling zijn veel schilderij en uit Frankrijk overgekomen, in ruil voor werken van Rubens uit eigen collectie. Denk je aan Rubens dan zie je vrouwelijke voluptueuze naakten. Afschuwelijk of prachtig, iedereen zal het erover eens zijn, dat hij kennis had van de anatomie van het menselijk lichaam. Daar wilde hij zich ook op laten voorstaan. Tijdens zijn Italie periode heeft hij zich uitgebreid verdiept in het menselijk lichaam, in die tijd niet erg gewoon. Later terug in Ant werpen wilde hij zijn kennis graag tonen, wat een mens van de wereld hij was. Hij' zette in deze periode expres mannen met hun rug naar de toeschouwer, een rug waarin spieren en bloedvaten duidelijk zijn waar te nemen. Kennis, maar ook voorliefde voor het ontblote li chaam. Als verwoed kunstverza- melaar kocht hij dikwijls mooie schilderijen, om ze daarna zelf hier en daar te veranderen. Zoals het schilderij Driekoningenavond (naar Maarten van Cleve), dat mo- menteel in de tentoonstelling 'Ru bens als verzamelaar' te zien is (nr. 53). De dame, in het centrum van het schilderij, was aanvankelijk geschilderd in een kuise jurk, Ru bens heeft de jurk van boven open- gescheurd om zo de ontblote boe- zem in beeld te brengen. Seksis- tisch? Nou eh.als je het schilderij goed bekijkt, daar rechts op de voorgrond die man die daar wijd- beens zit? Het jongetje staat toch wel op een heel vreemde manier tussen de knieen van de man ge- klemd! Bekend als Peter Paul Rubens, maar ook als Petrus Paulus, Pieter Pauwel, Pedro Paulo en Pietro Pauol. In ieder geval wordt in 1577 op 28 juni, de feestdag van de apostelen Petrus en Paulus in Sie- gen, Westfalen, op 300 km van Antwerpen, als zesde van de zeven kinderen uit het huwelijk van Jan Rubens en Maria Pypelinck zoon P.P. geboren. Sinds 1589 verblijft hij in de Spaanse Nederlanden, Antwerpen. Zijn eerste werken zijn kopieteke- ningen naar de grote meester Hol bein, P.P. is dan 13 jaar. Van 1600 - 1608 studeert hij in Italie waar hij leert bij zijn grote meester en grootste voorbeeld Titiaan. Sinds 1608 terug in Antwerpen, hij trouwt met Isabella Brant, die vroeg overlijdt. In 1630 hertrouwt hij met Helene Fourment. Zijn echtgenotes schonken hem in to- taal zeven kinderen. De meest markante Vlaamse sinjor ooit: Carel Depauw: Absoluut ge nie van de gehele Westerse schil- derkunst. Rubens slaagde erin om een soort beeldtaal te ontwikkelen die in die tijd erg aansloeg en die door hem geschilderd werd in een soort saus, die een enorme aantrek- kingskracht had in Spanje, Enge- land en Vlaanderen. Zelfs zo erg dat vooraanstaande personen in Nederland aan Rembrand vroegen Rubensiaals te gaan schilderen, hetgeen nooit uit de verf is geko- men." Hoewel Rembrand en Rubens dik wijls met elkaar vergeleken wor den tonen ze weinig overeenkom- sten. Goed, ze hebben beiden een kruisafname geschilderd. Rembrandt de zoon van een mole- naar, Rubens groeide op tussen de elite en notabelen. Rembrandt in- getogen, Rubens flamboyant. Ru bens onderhield nauwe contacten met koningen, prinsen en heersers in de belangrijkste Europese lan- den. Dat maakte hem nog voor zijn dood beroemd en steenrijk; hij had een prachtig kasteel, was gerid- derd, geadeld en bezat een schat aan kunstwerken. Rembrandt stierf onbekend en straatarm. Rembrandt werd dan ook niet gevraagd te schilderen. Rubens daarentegen werd internationaal gesmeekt be- paalde schilderwerken te maken. Rembrandt, geboren in 1606, was van een generatie later, bewonder- de Rubens en trachtte hem zelfs even te evenaren, de be wondering was niet wederkerig Tentoonstellina 'Een hart voor boeken', nr. 13: Gravures van voorname gevels in Genua, van de hand van Rubens zelf. Portret van de echtgenote van Rubens, Isabella Brant, te zien in de tentoonstelling 'Rubens als verzamelaar'.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 20