Vier nieuwe exposities in Maritiem Museum «in 11 Festival Rotterdam Import vult gaten op W maasstad 79 IT] 299 WERELDONTVANGER 169 75 J0G-PR00F DISCMAN PERSONAL AUDIO JUKEBOX m.- BERGWEG 110, ROTTERDAM Win basgitaar ran Miller unsthal westblaak 180 postbus 1685 3000 br rotterdam JXX, KL0KRADI0 MET CD-SPELER Woensdag 16juni2004 TX51 ROTTERDAM - Aanstaande vrijdag is het zo ver. Dan opent Minister Peijs van Ver- keer en Waterstaat het ver- xruwde Maritiem Museum Rotterdam. Hoewel het mu- eum nooit gesloten is ge- 4^est, zullen bezoekers van- jjf yrrijdag verrast worden door de nieuwe inhoud. Vier jeptoonstellingen gaan tege- lijk van start. ilii po fstad door Vincent Wernke ROTTERDAM - 'De Stijle, Want' wordt wel de moeder van De Parade genoemd. Met ultrakorte voorstellin- gen in een tent en vermaak daarbuiten om de mensen naar binnen te krijgen, zette dit gezelschap de toon voor wat later het principe zou worden van De Parade. Veertien jaar stond 'De Stij le, Want', dat ontstond in 1984, op dit reizende thea- terfestival. Van 16 tot en met 27 juni staan ze er weer, voor het laatst. „We zijn begonnen om mensen met ultrakorte voorstellingen zo snel mogelijk de tent uit te krij gen", lacht Hany Verkerk. Hij was een van de oprichters van theatergroep 'De Stijle, Want', die voorstellingen van een minuut speelde voor 66n toeschouwer per keer. Na een minuut stond de toe schouwer weer buiten en kon de volgende naar binnen komen. „Het parade maken hebben we ei- genlijk toevallig ontwikkeld. We hadden namelijk bedacht dat mensen de tent in moesten ko men, maar er moest wel iemand van ons naar buiten om dat voor elkaar te krijgen!" De leden van 'De Stijle, Want' proberen om het publiek van buiten hun tent in te krijgen. Al snel werden hun voorstellingen zo populair dat de wachttijden buiten de tent opliepen tot meer dan een uur. ROTTERDAM - Rotterdam heeft er weer een festival bij. Dit weekend zal Rotterdam Import, een muziekspektakel metde nadruk op grootstede- lijke muziek, twee dagen lang zijn stempel drukken op de Kop van Zuid. Ongeveer twintig acts, met onder andere grote namen als The Black Eyed Peas, The Roots en Lamb, zullen op de verschil- lende podia verschijnen. Met Rotterdam Import heeft de Maasstad in potentie er weer een landelijke publiekstrek- ker bij. De gemeente heeft er, gezien de toezegging van een meerjarige subsidie, in ieder geval vertrouwen in. The Black Eyed Peas zijn te zien tijdens Rotterdam Import Bij Correct aan de Bergweg 110 in Rotterdam vindt u op de hobby en personal audio afdeling honderden schitterende examen kado's die als muziek in de oren zullen klinken. Van discmans tot MP-3 spelers, alles staat demonstratieklaar opgesteld en is direct uit voorraad leverbaar. SONY SONY DE-J835S DISCMAN Met deze zeer platte Discman, voorzien van G-protection anti-schok systeem is het genieten van uw favoriete CD's. Voorzien van Digital Mega Bass systeem voor een voile lage tonen weergave. Inclusief netvoeding/acculader en hoofd- telefoon. In zilver kleur uitgevoerd. Afm. 13.6x1.9x13.6 cm. CORRECTPRIJS PHILIPS PHILIPS HDD-100 MP315GIGA MP3 RECORDER/SPELER Je bent je eigen DJ met deze audiojukebox. 4 programmeerbare Equalizer-instellingen. Met de microfoon kun je opnamen in MP3- formaat maken. Voorzien van 15GB vaste schijf. Incl. afstandsbediening met5toetsen insnoer. Afm. 10.6x2x6.4 cm. CORRECTPRIJS SONY SONY ICF-SW 7600 WERELDONTVANGER Zeercompactewereld- ontvanger met een LCD- display. Een digitaal uitlees- venster toont u nauwkeurig de frequentie. Daarnaast heeft u 22 voorkeuzetoetsen tot uw beschikking, metde mogelijkheid van directe frequentie intoetsing. Ontvangst van FM, LG, MG, KG en SSB stations. De ontvanger heeft een digitale klok en een sleeptimer met wekfunctie. In zwart uitgevoerd Afm. (bxhxd) 18.5x12x3.5 cm. CORRECTPRIJS Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een superaanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. THOMSON RR-520 KL0KRADI0 MET INGEBOUWDE CD-SPELER Met deze klokradio wordt u elke ochtend wakker met uw favoriete CD. Voorzien van wekken door CD, radio FM/MWofzoemer, 2 alarmtijd instellingen en groot LCD display. In antraciet kleur. ALLEENZATERDAG 19 JUNI VAN 17.00-18.00 UUR m.-kA CORRECTPRIJS WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m woensdag 09.30-18.00 uur, donderdag en vrijdag 09.30-21.00 uur, zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur DONDERDAG EN VRIJDAG K00PAV0ND TOT 21.00 UUR door Dik Vuik Het Maritiem Museum Rotterdam peeft een flinke gedaanteverwisse- lilng achter de rug. Aan de buiten- Jpaittjs het nauwelijks te zien, maar aan de zijde van de Leuvehaven is •het museum uitgebreid met extra tenj§pnstellingsruimte. Die ruimte 90k nodig, want hier staat van- nu een deel van de maritieme cdRdhtie die het museum van Ko- nj^ilijke Nedlloyd in bruikleen JeeftL Het gaat om zowel scheeps- ■modellen, schilderijen als ge- bruiksvoorwerpen, die voortaan onder de titel 'Schatten van Ned lloyd' semi-permanent tentoonge- steld worden. „Bij de bouw van het museum had architect Quist die zijvleugel al bedoeld," legde di- recteur Schimmelpenninck van der Oije onlangs uit. „Maar de vleugel in haar oorspronkelijke vorm was heel kostbaar." Met hulp van de gemeente Rotter dam en de Koninklijke Nedlloyd is nu toch een vergroting van de op- pervlakte met 700 vierkante meter gerealiseerd. Het ontwerpbureau Quist heeft de uitbreiding ontwor- pen, zodat het goed aansluit bij het karakter van de rest van het ge- bouw. Tegelijk met de uitbreiding zijn technische installaties van het museum vernieuwd, zodat het ge- bouw voorlopig weer vooruit kan. Behalve de nieuwe vleugel met 'Schatten van Nedlloyd' viert het Maritiem Museum Rotterdam ko- mend weekend 00k de start van drie andere tentoonstellingen. Een ervan behandelt, omgetwijfeld tot tevredenheid van vele oud-mede- werkers, de geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn. Het is een 'belevingstentoonstelling' gewor- den, die de HAL in vier perioden laat zien, van het ontstaan in 1873 tot de laatste periode, waarin de voormalige stoomvaartmaatschap- pij zich tot internationaal vermaar- de cruismaatschappij heeft ontwik- keld. Naast modellen en voorwer- pen is er bijvoorbeeld 00k een na- gebouwd 3e klas passagiersverblijf te bewonderen. Het maakt het le- ven aan boord van een HAL-schip zo tastbaar als dat aan land maar 7,.: kan worden. Opvallend zijn 00k de vier schoorsteenpijpen, die als een rode draad door de tentoonstelling heen gebouwd zijn. Videofilms en andere media versterken de wer- king van het decor nog, zodat de HAL binnen de muren van het mu seum bijna tot leven komt. De ten toonstelling is evenals 'Schatten van Nedlloyd' semi-permanent en zal naar verwachting ongeveer vijf jaar te zien zijn. Tot en met 7 november is in weer een ander deel van het museum de tentoonstelling 'Varen in Indie' te zien. Deze tentoonstelling toont een collectie die betrekking heeft op de scheepvaart in het vroegere Nederlands-Indie. In zes thema's worden de bezoeker persoonlijke verhalen verteld, waarin onder meer Louis Couperus zijn reis als 'schrijvend toerist' geeft. Maar 00k het leven van een koelie, een stuurman van de Koninklijke Java- China Paketvaart en een Molukse leerling van de Kweekschool voor Inlandse Jongeren komen 'aan het woord'. Zo ontstaat een totaal- beeld van het varende leven in Ne derlands-Indie. De vierde nieuwe tentoonstelling waarmee het Maritiem Museum Rotterdam alle deuren heropent, heeft betrekking op de geschiede nis van cartografie. 'Van Keulen, twee eeuwen in kaarten' laat de be- tekenis zien van het Amsterdamse bedrijf Van Keulen, dat tussen 1680 en 1885 een begrip was in de scheepvaartwereld. De firma maakte met de hand ingekleurde kaarten en bracht onder meer twee atlassen uit. Vanaf 1743 was Van Keulen de officiele kaartenmaker van de VOC. Een selectie van het mooiste materiaal is nu tot en met 10 oktober in het Maritiem Muse um Rotterdam te zien. Bovendien verschijnt dit jaar het boek 'Van Keulen Cartography', dat de af- sluiting vormt van negen jaar on- derzoek naar het werk van de fir ma. Met de vier nieuwe tentoonstellin gen wordt de 'heropening' - van een echte sluiting is nooit sprake geweest, maar het museum was wel beperkt toegankelijk - niet al- leen een feestelijk moment voor het museum maar 00k voor haar bezoekers. Op zaterdag 18 en zondag 19 juni heeft het Maritiem Museum Rotter dam speciale toegangsprijzen. Volwassenen betalen dan 1 euro entree en kinderen 0,50 euro. OTTERDAM - Marcus Miller is een van de beste funk- and jazzfu- sjon bassisten ter wereld. Met zijn rizendsnelle techniek laat hij de lijefhebbers watertanden en trekt hij nieuwsgierigen over de streep. Hn alsof dat nog niet gelukt is njaak je op 1 juli kans om uit han- den van de grootmeester zelf een basgitaar en een effectpedaal te winnen. Met handtekening. Marcus Miller komt deze zomer naar Rotterdam. Op 1 juli vindt zijn enige concert in dit kikkerland plaats in Nighttown. Elke bezoeker die het concert bijwoont krijgt bij binnenkomst een lotnummer. Tij- dens de avond wordt het winnende lotnummer bekendgemaakt. De gjelukkige gaat nog diezelfde ond naar huis met een basgitaar effectpedaal. Marcus Miller erhandigt de prijzen na zijn handtekening op de bas te hebben gezet. Kortom, voor 20 euro ben je niet alleen verzekerd van een goed concert, maar maak je 00k nog eens kans op een basgitaar met ef fectpedaal die samen een winkel- waarde vertegenwoordigen van over de tweeduizend euro. Donderdag 1 juni staat Marcus Miller en support act in Nighttown. Het concert begint om 20.00 uur eh de entree bedraagt 20 euro ex- cjusief lidmaatschap en voorver- pkosten. Voorverkoop bij Tic- it Service, It Donner, Plato en unds. OTTERDAM - De Kunsthal in t Museumpark laat tot en met 29 igustus een nooit eerder vertoon- de collectie Noord-Koreaanse kjunst zien. De tentoonstelling be- staat uit 150 gouaches en 135 sthilderingen op doek. De om- vangrijke verzameling is afkom- stig uit Pyongyang, de enige stad in Noord-Korea waar buitenlan- rs tot nu toe worden toegelaten. >e werken zijn oorspronkelijk be doeld voor openbare gebouwen en t:ls. De socialistische beeldtaal -een krachtige dynamiek zien. 'De Stijle, Want' stopt na veertien jaar met De Parade Gekleed als piccolo's gingen de leden proberen om de mensen van buiten hun tent in te krijgen. Al snel werden hun voorstellin gen ('variaties in lokpraatjes, ani- maties, gezang, dwazernijen') zo populair dat de wachttijden bui ten de tent opliepen tot meer dan een uur. De 'lokacts' groeiden bovendien uit tot voorstellingen op zich en uiteindelijk leidde dit concept tot de formule van De Parade, het rondreizende theater- festival dat dit jaar voor de veer- tiende maal de vier grote steden van het land aandoet. „We gingen voorstellingen ma ken voor steeds meer toeschou- wers. We kochten op een bepaald moment "Studio 7', een grotere tent waarin plaats was voor zo'n tachtig personen. Dat was wel no- dig,' want mensen dachten wel eens dat wij gemakkelijk rijk werden van die ultrakorte voor stellingen die wij speelden. Maar 180 voorstellingen van een mi nuut op een avond met een entree van een gulden, leverde 180 gul den op. Met z'n negenen! We draaien eigenlijk al jaren met ver- lies. Dat is 00k een van de rede- nen waarom we De Parade niet meer kunnen volhouden." Want na veertien jaar Parade, keert moeder 'De Stijle, Want' zijn kindje de rug toe. Niet alleen vanwege de financiele reden ove- rigens: „Het lukt ons 00k niet meer om een nieuwe groep te for- meren om mee te spelen", vertelt Verkerk. „Ik denk dat onze ma- nier van theater maken niet zo aanspreekt bij de generatie na ons. Tenminste, niet om uit te voeren. Want het publiek is wel nog steeds heel enthousiast. We staan 00k vaak op Lowlands en de readies zijn daar heel positief. Het is overigens 00k niet meer zo gemakkelijk als vroeger. Toen wij begonnen hadden we alle- maal een uitkering en schnabbel- den tien gulden per avond erbij. We konden doen wat we leuk vonden." De Parade is volgens 'De Stijle, Want' 00k niet meer zoals veer tien jaar geleden. „Wat ons ver- ontrust is de groei van het aantal grote voorstellingen, waardoor kieintjes - zoals wij - het toch heel moeilijk hebben. Wij hebben al- tijd geweigerd om mee te doen aan voorverkoop, maar voor ten- ten waar 400,500 mensen in kun nen is dat heel anders. Je kunt moeilijk wachten tot zo'n tent vol zit. De Parade is voor ons het ter- rein op komen en je vervolgens door een programma laten gidsen door impulsen. Het is echter steeds meer een theaterfestival geworden, waar mensen met schemaatjes rondlopen van wat ze willen zien." Terwijl 'De Stijle, Want' („Het betekent niks, is volkomen uit de lucht komen vallen. maar klonk wel leuk") in het verleden alle avonden in alle steden te zien was, is hun afscheidsprogramma 'Weg met De Stijle, Want' alleen in Rotterdam te zien. „We bewa- ren goede herinneringen aan het Rotterdamse publiek", motiveert Harry Verkerk. Tijdens de ko- mende Parade speelt 'De Stijle, Want' een selectie uit oude pro- gramma's met daarin, volgens Verkerk, een grote verrassing. De voorstellingen varieren van 20 se- conden tot acht minuten. „Dus je hebt geen tijd om je te vervelen", lacht hij. Op de laatste dag, zondag 27 juni, komt de kermisfamilie Basovic- Langer over uit Roemenie. Ken- ners van 'De Stijle, Want' weten dan genoeg. Zij zullen onder meer een rituele decorverbran- ding uitvoeren. „En we hebben een diner danssant, voor zo'n tachtig personen. Groots zou ik het niet willen noemen, want het blijft intiem. Groots is het wel voor de historie en het zal impact hebben op de hele Parade. Maar meer mensen dan tachtig kunnen er die dag niet bij hoor. Want an ders worden de porties wel heel erg klein!" Daarna is het afgelo- pen. Niet met 'De Stijle, Want', want er is leven na De Parade. „We blijven heel Europa afrei- zen", besluit Verkerk. De Parade is van 16 tot en met 27 juni te zien in het Museumpark. Kijk voor meer informatie op www. deparade. nl. door Jaap Proost Rotterdam Import vult het gat wat het verdwijnen van de muziekeve- nementen Drum Rhythm en het World Port Jazz Festival hebben achtergelaten. Drum Rhythm kon na het invoeren van de nieuwe ta- bakswet geen nieuwe sponsors vin- den en 00k bij het World Port Jazz Festival vormde de financien het struikelblok. Rotterdam Import heeft van de gemeente Rotterdam een meeijarige subsidie gekregen, dus het festival zal de komende ja ren verzekerd zijn van doorgang. „Het verdwijnen van Drum Rhythm was erg jammer", zegt Ron Euser, programmeur bij Mojo Concerts. Het tabaksmerk Drum mocht het Amsterdamse muziek- evenement niet meer het sponsoren en dat financiele gat viel niet te dichten „Het festival had echter wel in de loop der jaren een trouw pu bliek opgebouwd. Drum Rhythm bewees dat er plek was voor een fes tival dat zich richt op grootstedelij- ke muziek. We denken daarom dat Rotterdam Import een goede toe- komst heeft." Naast de geldelijke steun van de ge meente was er 00k een andere reden om Rotterdam te kiezen als stand- plaats van het nieuwe festival. Het World Port Jazz Festival had laten zien dat de Wilhelminapier met lo- caties als Las Palmas en de Cruise Terminal een zeer sfeervolle plek was voor een optredens .World Port Jazz Festival heeft nu een waardige opvolger gekregen. Euser ziet de komst van het North Sea Jazz Festi val naar Rotterdam 00k graag tege- moet. „De twee muziekfestivals vullen elkaar perfect aan.De twee richten zich vooral op zwarte mu ziek. Ron Euser zucht als het veelge- bruikte modewoord urban valt. „Rotterdam Import is een breed stadsfestival. Het is grootstedelijk. Urban komt van urbanisatie, in die zin zou je het woord wel kunnen ge- bruiken." Medeorganisator Hanyo van Oosterom, eerder verbonden met het World Port Jazz Festival, voegt toe dat steden veelzijdig zijn. „Er wonen in een stad als Rotter dam veel culturen. Elke cultuur heeft weer zijn eigen muziek en dat mengt en bei'nvloedt elkaar." Ook het Rotterdamse organisatiebureau JMR werkt mee aan Rotterdam Im port. Naast grote namen zullen ook veel artiesten optreden die op het punt staan door te breken. „We willen naast de gevestigde namen zoals The Black Eyed Peas ook muzikan- ten die onbekender zijn, zichzelf la ten presenteren." Zo heeft Euser wel vertrouwen in Wiley. „Een ver- nieuwende artiest uit Londen. Ik denk dat hij wel groot kan worden. Wij willen, net zoals Metropolis, voor lopen in de programmering. De sterren van morgen, nu op het podium." The Black Eyed Peas zijn de groot- ste publiekstrekker. De Califomi- sche groep scoorde kort achter el kaar drie top'-40 hits (Where Is The Love, Shut Up en Hey Mama). Zij zullen zondag in de Cruise Termi nal te zien zijn. Maar Rotterdam Import heeft ook genoeg te bieden voor de wat kriti- scher muziekfan. Zo zullen ook de hiphopgroepen Blackalicious, The Roots en Dilated Peoples optreden. Verder heeft het festival ook een grote Rotterdamse inbreng. Zo zul len de dj's van Jazzsole zondag in Pakhuis Meesteren draaien. Het muziekfestival Rotterdam Im port is op 19 en 20 juni op de Kop van Zuid. Dagkaarten kosten 45 eu ro, kaarten voor twee dagen zijn 80 euro. Kijk voor meer informatie op www.rotterdamimport.nl Art.nr. 250735 vi J.' Pkwlkri w. ft All tracks pi Reeatdtffqis pi Artnr. 262471 Art.nr. 1859 .nr. 274836 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 22