rc ipc llrtillf Kubuswoningen ooit bedoeld als stedelijk dak Functie als verbindingsroute kwam door geldgebrek nooit uit de verf CT|(§) CX90 ROTTERDAM - Het beeld van Rotterdam bestaat vooral uit grote gebou- wen. De Euromast, de Erasmusbrug en hoogbouw bepalen de skyline en daarmee het gezicht van de stad. Toch is er nog een ander bouwwerk dat diep verbonden is met de identiteit van Rotterdam. Vele duizenden bin- nen- en buitenlandse toeristen per jaar bezoeken het complex aan de Blaak en het is te zien op vele ansichtkaarten. De Kubuswoningen van ar chitect Piet Blom worden door veel Rotterdammers over het hoofd gezien maar wekken bij de vele toeristen nog vaak verbazing. Niet uit de verf '*ltwr*p De bomen van het Blaakse Bos door Jaap Proost foto's Dick Sluijter Na lang puzzelen had Blom eindelijk zijn ontwerp klaar; woningen als bomen, een wooncomplex als een woud, waar daken bij elkaar een groot stedelijk dak vormen. waar niets gebeurde. Volgens Blom wa- ren woonwijken een sociaal leeg volume geworden waar het dag en nacht dood was. Hij wilde dat kinderen onder zijn woningen speelden. Waar gewoond ge- werkt en gewinkeld kon worden. Waar je een praatje kon maken met je buurvrouw, kon lummelen en bejaarden rustig kon- den lopen. „De Blaakoverbouwing vormt een scha- kel tussen een aantal bouwwerken die te- samen de wederopbouw tot stand bren- gen van het gebied van rond de Oude Ha ven" zei de architect eens in een inter view. „Het voor publiek toegangkelijke gedeelte van de brug bestaat uit een grote variatie van routes. Van langzaam oplo- pende hellingen, veel pleintjes en heel bijzondere trappen. Aan de kop van de Oude Haven vormt zich een groot terras aan het water omgeven door horeca, klei- ne woningen, hellingen en promenades. Winkeltjes en woningen begeleiden de weg over de brug. De Blaakoverbouwing is het spectaculairste onderdeel van heel de herinrichting van het gebied rond de Oude Haven. Op deze belangrijke stadse slenterroute heb je een prachtig uitzicht over de stad en de rivier." De architect noemde de kubuswoningen een oase in de stad. Maar zestien jaar na de oplevering van de woningen is er veel veranderd. Bij de bouw is teveel op de materialen bezuinigd, waardoor in 1995 de daken gingen lekken. De meeste win- kels onder de paalwoningen staan leeg. Als toeristen de woningen komen bezich- tigen worden ze vaak getroffen door de desolate sfeer van het complex. Piet Blom maakt dit nu allemaal niet meer mee. De architect overleed in 1999 aan een hartsilstand op vakantie in Denemar- ken. Zijn boom woningen aan de Blaak werden wereldberoemd. Toch heeft hij na de bouw van de kubuswoningen aan de Blaak tien jaar geen werk gehad. Hij voelde zich vaak ondergewaardeerd en niet geschikt voor de zakelijke bouwwe- reld. Vaak gingen projectontwikkelaars met zijn ideeen aan de haal of werd er be zuinigd op de materialen. „Ik ben een bouwvakker. Een van de ergste euvels van de architectuur is dat het zo vaak om esthetica gaat. Ik vind de menselijke as- pecten het belangrijkste", verklaarde Blom ooit in een interview. Hollandse voorbeeld. De term 'identifying device' is afkomstig van Aldo van Eyck, de leermeester van Piet Blom. Van Eyck doelde met de term op monumentale herkenningspunten, oud of nieuw, die structuur geven aan de ano- nieme stad. Dat was precies wat Blom wilde. In een grootstedelijke omgeving, gedomineerd door verkeersaders, deels kaal gebombadeerd, paste een spectacu- lair gebaar. Samen met het Witte Huis en de Oude Haven werd dit deel van Rotter dam weer zichtbaar. De combinatie van spektakel en intimiteit, van klein- en grootschaligheid, is zo kenmerkend voor het kubuscomplex. Het geheel was feite- lijk een voetsgangersbrug naar de Oude Haven. Blom wilde een aangenaam, in- tiem verblijfsklimaat onder de kubussen. Hij hoopte dat het aantrekkelijk genoeg was om mensen te verleiden tot trapklim- men. De functie als verbindingsroute kwam nooit uit de verf doordat geldgebrek een aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte in de weg stond. Blom geloofde zelf niet in een verbindingsfunctie van een bebouwde brug. Hij stelde zelfs een onderdoorgang voor. Dat gebrek aan ge- loof is in het ontwerp terug te zien. De route is niet erg logisch met onduidelijke looplijnen en verborgen trappen. Van buiten is van enige afstand niet te zien dat het complex te doorlopen is. Verder ligt het ook niet op een logische route van de binnenstad naar De Oude Haven. Door gebrekkige stedenbouwkundige coordi- natie vanuit de gemeente is de biblio- theek een barricade. Om dit te veranderen zijn grote ingrepen noodzakelijk. Vooral het beter zichtbaar maken van de entrees en het scheppen van een aantrekkelijker klimaat random de entrees is hoog nodig. Het gebied onder kubussen zou wel aan trekkelijker gemaakt kunnen worden door een meer verzorgde inrichting. Het probleem alleen is dat de commerciele ruimtes te klein blijven om winkels te trekken. Als entree naar de Oude Haven zal het complex waarschijnlijk nooit goed functioneren, de voetgangers zullen per defenitie de kortste weg zoeken. Het is misschien wel beter het complex als 'landmark' zo goed mogelijk te consen- veren en de openbare ruimte meer als verblijfsruimte dan als doorgangsruimte vorm te geven. Cruciaal is een goede, liefst (semi-)openbaare bestemming voor de voormalige Academie van Bouw- kunst, die levendigheid onder de kubus sen zal brengen." Brim: S. Hiddema; 'Piet Blom en de kunst van het bouwen De Kubuswoningen van architect Piet Blom worden door veel Rotterdammers over het hoofd gezien maar wekken bij de vele toeristen nog vaak verbazing. tigen op de eerste rij komen, met uit zicht op het water." Een deel van de opdracht was het bou wen van een voetgangersverbinding tus sen het plein van de bibliotheek en de Oude Haven. Blom ontwikkelde een brug die de twee gebieden met elkaar verbond. Op de brug over de Blaak zouden de ku buswoningen komen en een prominade, waarbij Blom zich een twintigste eeuwse Ponte Vechio voorstelde. Om mensen ge- bruik te laten maken van de brug, wilde Blom de bebouwing van de brug zo spec- taculair mogelijk maken. Het moest er volgens de architect uit zien als een ker mis, zodat een kind tegen de moeder zou zeggen: „Kijk mammie, wat gek" Voor onconventionele architectuur was de gemeente bij Piet Blom aan het goede adres. De architect was opgegroeid in de Jordaan als oudste zoon van een aardap- pelhandelaar. Wat hij zag in zijn jeugd in de Jordaan, miste hij in de latere modeme aichitectuiir. De canibinatie van wonen. werken, winkelen en leven tegelijk. De gezelligheid en het sociale van de Jor daan wilde hij vertalen in modeme archi tectuur. Bewoners moeten plaatsen heb- ben waar ze contact met elkaar kunnen hebben. De kubuswoningen waren niet de eerste paalwoningen die Blom ont- wierp. Toen de architect van de gemeente Helmond de opdracht kreeg om een cul- tureel centrum te maken, wilde Blom dit alleen doen als het centrum gecombi- neerd werd met een aantal woningen. Zo zou het centrum meer draagvlak hebben en dichter bij het volk staan. De architect discussieerde met de inwoners van Hel mond over hoe zij wilden wonen. Na een urenlang gesprek merkte een stugge ar- beider op of hij niet beter bomen kon -bouwen in plaats-van woningen. Deze opmerking trof Blom als een bliksem- straal. Twee weken lang werkte de architecht koortsachtig aan het idee. Hij bouwde modellen van lucifers en luciferdoosjes. Na lang puzzelen had Blom eindelijk zijn ontwerp klaar: woningen als bomen, een wooncomplex als een woud, waar daken bij elkaar een groot stedelijk dak vormen. Dit idee van wonen werd tevens zijn mot to: woningen als een stedelijk dak. Voor de kubuswoningen in Rotterdam verfijn- de Blom zijn idee dat hij in Helmond rea- liseerde. Hij maakte woningen in de hoogte en een soort dorpsplein daaron- der. Zijn ideaal van een bruisende, leven- dige wijk, zoals zijn Jordaan, wilde hij toepassen op de Blaak. Er moesten win kels en werkplekken komen om het ge heel bij de stad te betrekken. De architect had een hekel aan de doorsnee woonwijk „Je kan de kubuswoningen op twee ma- nieren zien. Als logo en als 'identifying device" ,aldus Jean-Paul Baeten, werk- zaam bij het Nederlands Architectuur In- stituut „Als logo omdat de woningen een abstract grafisch teken voor de stad Rot terdam zijn. De ongewone vorm geeft het complex een grote herkenbaarheid en daarmee een toeristische betekenis. De euromast en de kubuswonigen zijn we- reldwijd herkeningstekens voor Rotter dam zoals het Atomium een herkenings- teken voor Brussel is. De kubuswonigen zijn in Japan door de jaren heen onder- werp geweest van veel tijdschriftpublica- ties en er zijn verschillende kubuscom- plexen gebouwd, geinspireerd door het De Blaakoverbouwing is het spectaculairste onderdeel van heel de herinrichting van het gebied rond de Oude Haven. 4 4 Voor onconventionele bouw was de gemeente bij Piet Blom aan het goede adres. Het verhaal van de Kubuswoningen begint in 1978. In dat jaar kreeg Piet Blom (1934-1999) een studieopdracht van de gemeente Rotterdam om een schetsontwerp te maken voor de Blaak. De gemeente wilde eindelijk wat doen met het stuk grond dat al veertig jaar braak lag. Omdat de stad in de wederopbouw vol was gezet met zake lijke, functionele bouw wilde de toen- malige wethouder Mentink van Volks- huisvesting en Ruimtelijke Ordening avontuurlijke bebouwing aan de Blaak. Mentink formuleerde de op dracht als volgt: „Op deze historische plek, een van de oudste stukjes van Rotterdam, moeten speelse huizen ko men, zodat het langs het water weer le- vendig wordt. Er moet gebouwd wor den, zodat de wat minder draagkrach- Een doorkijkje vanuit het kubuswoningenproject op de Willemsbrug. Piet Blom geloofde zelf niet in een verbindingsfunctie van een bebouwde brug. Hij stelde zelfs een onderdoorgang voor. Dat gebrqk aan geloofis in het ontwerp terug te zien.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2004 | | pagina 16